Autoni vie bensaa kesällä alle 5 litraa per 100 km. Talvella menee yli 5 mutta alle 6.
Kannattaako siis vaihtaa sähköön? Varaa ei olisi koska halvimmat maksaa 30 tuhatta.
Vaihdanko sähköautoon ympäristön vuoksi?
18
63
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköauto on vielä kehitysvaiheessa ehkä 10-20v kuluttua voisi ajatella mutta vaihtoehtoisia energiamuotoja on silloin useampia liikenteessä.
- Anonyymi
Omaa järkeä kannattaa ensisijaisesti käyttää. Ilman syyllisyyyden tunnetta.
- Anonyymi
Mikä mopo sulla on,kun noin vähän kuluttaa.
- Anonyymi
Pienet autot vie tuon verran jos osaa ajaa.
- Anonyymi
Sähköauto nykyisellä tekniikalla ei tue kestävää kehitystä sillä maailman luonnonvarat eivät yksinkertaisesti kestä sitä jos KOKO nykyinen autokanta muutettaisiin AKKUTEKNOLOGIALLA toimiviksi sähköautoiksi.
Kun vielä pidetään mielessä että Aasiassa autokanta kasvaa huimaa vauhtia niin tämä nykyinen malli, jossa sähköenergia otetaan ensin verkosta ja varastoidaan sen jälkeen autossa oleviin akkuihin, tulee jäämään välivaiheeksi ja korvautuu jollain muulla tavalla (vedyllä?) 20...30 vuoden kuluttua.
Joten voihan sitä sähköautolla ajella muutaman vuoden MUTTA ei sitä kyllä oikein voi ympäristöarvoilla perustella ainakaan niin että se olisi täysin saasteeton. Tuotetaanhan se sähkö jotenkin ja akutkin ovat ainakin vielä ongelmajätteitä! - Anonyymi
Sähköauton valmistus kuluttaa luonnovaroja ja tuottaa päästöjä. Jos ajat vähän, niin polttomoottoriauton TILALLE ei kannata sähköautoa hankkia.
- Anonyymi
Tee kompromissi - osta sellainen n. 200 km rangella oleva citysähköauto. Siinä on puolta pienempi akku kuin niissä 400 autoissa.
- Anonyymi
Citysähköauto on edelleen vain puolikas 400 km sähköautojen ekologisuudesta.
Ei ehkä vielä takaa makeita yöunia.
Biokaasuauto on jo enemmänkin kuin ekologinen, jos se etanoli olisi lähialueilla tuotettua.
Muuten sekään ei yhtään bensiiniä tai sähköä ekologisempi. - Anonyymi
Sähköauto ei ole ekologisempi kuin bensiini, jos auton valmistuksen elinkaari on aidosti vertailussa mukana.
Nyt sähköautoa tuodaan esille käyttöaikaisen päästöttömyyden varjolla, mutta unohdetaan se liikkumiseen tarvittavan sähkön tallettamisen vaatimus, ne akut, jotka ovat sen bensiinisäiliön vastine, kuin myös ne tavat jolla latausähkö tuotetaan, eivät nekään ole
hiilivapaita globaalisti.
Ne akut ovat korkean teknologien tuotteita, materiaaleja, valmistuksen ja tuotannon prosesseja laaja ketju, ja käyttävät itsessään samalla tavalla maaperän kaivannaisia kertakäyttöisiä, kuten öljylähteistä saatava bensiini.
Norjassa yliopistotutkimus esitti sähköauton valmistuksen hiilivaikutus oli n. 13000kg CO2,
vastaava bensiiniauto n.6000kg, ja näkemys oli sähköauto oli bensiiniä ekologisempi vasta 130000 km ajon jälkeen, joka johtui sähköauton akkujen valmistuksen elinkaaren CO2 vaikutuksista.
Tämä oli kotimaan lehdessä joku vuosi sitten.
Nyt siis ne akut myös kuluvat ja ikääntyvät, jossain vaiheessa vaihdettava kuten puhelimien akku, ihan samalla tavalla.
Vihreät ajatukset toteuttavat nykyisin melko tavalla kasvavaa riippuvuutta korkean teknologian ratkaisuista, kuten tässäkin.
Nyt siinä unohtuu myös ne kokonaisvaikutukset ja elinkaaren olemassaolo, tuntuukin jokseenkin omituiselta seurata kun nykyisiä ongelmia ratkaistaan uusilla ongelmilla, jotka ovat piilossa olevia, mutta edelleen mikään ratkaisu ei ole ongelmia vailla.
Ekologisuutta olisi löytää tietoinen kulutusminimi, joka on sopiva omaan elintapoihin ja mukavuuksien vaatimuksiin.
Selvää on varallisuus sallii suurempaa kulutusta joka on haitallista aina.
Miten kuluttamisen ongelman voisi ratkaista ? Lienee vaikea asia, monista syistä kulutus on jakautunutta, eikä tasaisesti jakautunutta.
Edelleenkin teollinen tuotanto ja kulutusmahdollisuuksien lisääminen on myös laajasti toimeentulon lähteitä.
Miten toimeentulon vaatimus ja elinympäristön säilyminen ratkaistaan ?
Eivät nykyiset toimet ole siinä tasapainoisia, jos ne kohdistuvat veroina elinkustannuksia
kasvattavina.
Mitä muita vaihtoehtoja olisi ?
Pitäisikö haitallista tuotantoa myös verottaa mutta se elinkaari mukaanottaen ?
- Anonyymi
Silläkin on jo iso ero, onko auto puolet ekologisempi vai 2 kertaa saastuttavampi. Vähän käytettyjä , uuden veroisia sähköautoja ķyllä saa jo 20 tonnilla, tai allekin. Itse ajan tonnin dieselillä, jonka keskikulutus on 4.6 l / 100 km. Alle 5 l kuluttavia dieseleitä on ollut markkinoilla jo parinkymmenen vuoden ajan, mutta autoilijat haluaa maksaa liikkumisestaan enemmän, ja valitsee mieluummin 8 l kuluttavan bensa-auton.
- Anonyymi
Vihreiden (De Gröna) malli on yli 40 litraa sataella kuluttava bensiinimoottori.
Ideologian mukaan auton päästöt ovat vähäisiä suhteessa sen elinkaareen. - Anonyymi
Jos tämä on lukijakysely, on vastattava lyhyesti:
En vaihda.
Perusteluna vihreys katoaa siinä samassa kun uuden sähköauton valmistus alkaa jossain ulkomailla, jossa ne päästöt ja haitat pääosin toteutuvat.
Toiseksi sähköauto on verrattavissa akun latauksessa edellen kuluvaan kemialliseen prosessiin, jolla on käyttöikä, jonka jälkeen varaus vähitellen heikkenee. Akkuja on vaihdettava, joka on arvoltaan korkein yksittäinen sähköauton komponentti 30..75% auton arvosta.
Kolmanneksi sähköauto ei ole järkevä ratkaisu sen vaatimien kokonaan uuden jakeluverkoston ja niiden edellyttämien elinkustannusten nousun takia, vaikka ne ympäristöhaitat eivät omassa maassa näy. Valmistusmaassa ne ovat ongelma.
Neljänneksi sähköinen liikkuminen on eräs vaihtoehdoista, mutta ei ainoa eikä kansantaloudessa kestävä koe, jossa voi nähdä globaaleja haittoja enemmän kuin aitoja ympäristön hyötyjä. - Anonyymi
On turbodiesel 2 l ja kulutus alkaen 4,5 l/100km.
Ja ei ole mopo, 180 hv löytyy, mutta jos malttaa ajella nätisti kulutusluvut kyllä jää alle 5 l/100km. Päästöt sitä myöten, AdBlue systeemit on myös.
Paljonko siis ympäristöhyöty jos vaihdetaan sähköautoon? - Anonyymi
Ei vihreät halua nähdä eikä kuulla sellaisesta ojelmasta kuin LIKAISTA VIHREÄÄ ENERGIAA.katsottavissa yle areenassa.antaa kyllä paljon tietoa kuinka puhdasta se sähkö autojen teko on.
Ä - Anonyymi
Sähköautot ovat isojen autonvalmistajien temppu, jolla yritetään vauhdittaa pahasti sakannutta bisnestä. Autojen valmistus on iso bisnes EU:n mahtimaissa, joten EU mittaa ympäristöystävällisyyttä pelkästään ajonaikaisten päästöjen perusteella.
Valitettavasti monet ympäristötoimijat ovat nielleet tämän syötin ja hölmöinä julistavat sähköautojen autuutta. Pohdittavaa: pelastuuko maailma lisää kuluttamalla ja käyttökelpoiset autot romuttamalla? Kierrätys ei tässä olekaan hyvä asia, vaikka sitä toitotetaan kaikissa muissa asioissa. - Anonyymi
Sähköautot auttamattomasti kehityksessä jäljessä. Sähköautojen kehitys pitäisi lopettaa välittömasti. Vetyautot on tulevaisuutta ja päästöt raskaassa liikenteessäkin lähes nollan luokkaa.
- Anonyymi
Ajan ite bensalla ja dieselillä niin kauan kuin mahdollista. Sähköautot on sitten vasta kun keksitään kunnon pienikokoinen akku ja itse lataussysteemi. Latausaika 5min.
- Anonyymi
Jos asiaa katsoo globaalisti niin eihän meillä koko Suomessa edes ole autoja kuin hädin tuskin sen verran kun maailmalla on yhdessä "pikkukaupungissa" joten siihen nähden täällä on aivan turha vouhottaa koko asiasta, varsinkaan maaseudulla!
Toisekseen kaikkia polttomoottoriautoja ei pystytä korvaamaan nykyisellä akkuteknologialla SILLÄ mineraalit eivät tule riittämään ja ne ovat melkoista ongelmajätettä!
Muutaman vuoden kuluttua nykyisellä teknologialla oleville sähköautoille tulee käymään samoin kuin kaikille muillekin sähkölaitteille, niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa ja kukaan ei niitä halua!
Jos sulla ei ole rahalle parempaa tekemistä niin omapahan on asiasi mutta ehkä kumminkin kannattaisi vielä hetki odottaa sillä tulossa taitaa olla moniakin "kansanautoja" kohtuuhinnalla (alle 20k€) joilla päivittäiset ajot saa hyvin hhoidettua. Eikä sitten jälkeenpäin harmita jos kukaan ei sitä käytettynä huoli!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982