Aihe

Kysymys raamatuntuntijoille

Anonyymi

Milloin ja missä syntyi vanhan liiton seurakunta? Sekä milloin ja missä syntyi uuden liiton seurakunta?

79

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Uusi liitto syntyi viimeisellä aterialla. Jeesus Kristus oli uuden liiton lähettiläs.

Luuk 22:20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.

Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
      32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
      33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Vanha liitto syntyi erämaavaelluksen aikana Egyptistä Israeliin, kun Jumala antoi Mooseksen välityksellä lain. 5. Mooseksen kirja on kirjoitettu sopimuksen muotoon.

• Anonyymi

Itse ajattelin, että vanhan liiton seurakunta syntyi Siinailla, kun Moosekselle annettiin vuorella laki. Ja että uuden liiton seurakunta syntyi varsinaisesti vasta helluntaipäivänä, kun Pyhä Henki vuodatettiin uskovien ylle, niin että he puhuivat uusin kielin. Siitä alkoi Pyhän Hengen aikakausi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse ajattelin, että vanhan liiton seurakunta syntyi Siinailla, kun Moosekselle annettiin vuorella laki. Ja että uuden liiton seurakunta syntyi varsinaisesti vasta helluntaipäivänä, kun Pyhä Henki vuodatettiin uskovien ylle, niin että he puhuivat uusin kielin. Siitä alkoi Pyhän Hengen aikakausi.

Olet väärässä. Uusi liitto vahvistettiin viimeisellä aterialla:

Luuk 22:20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vasta ristillä Jeesus sanoi: Se on täytetty. Ei vielä edellisenä päivänä ruokailun yhteydessä, vaan Golgatalla pitkänä perjantaina ja sunnuntaina kun Jeesus nousi kuolleista.
        Katso Jumalan karitsa, joka poisottaa maailman synnin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä Pyhä Henki on ollut koko ajan ihmiskunnan mukana aina maailman luomisesta alkaen.
        "Henki liikkui vetten yllä"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä Pyhä Henki on ollut koko ajan ihmiskunnan mukana aina maailman luomisesta alkaen.

Se on täyttä potastaa, että Pyhä Henki tuli maailmaan vasta 1900-luvun alussa Los Angelesin slummikortteleissa mustiin orjien perillisiin, jotka eivät olleet edes kristittyjä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vasta ristillä Jeesus sanoi: Se on täytetty. Ei vielä edellisenä päivänä ruokailun yhteydessä, vaan Golgatalla pitkänä perjantaina ja sunnuntaina kun Jeesus nousi kuolleista.
        Katso Jumalan karitsa, joka poisottaa maailman synnin.

>>Vasta ristillä Jeesus sanoi: Se on täytetty.<<

Jeesus tarkoitti sitä, että hän oli täyttänyt Messias profetian ja Isän tahdon. On totta, että kertakaikkinen sovitusuhri annnettiin Golgatalla, mutta sitä ennenkin oli olemassa syntien anteeksiantamus. Jeesus nosti viinimaljan viimeisellä aterialla ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne." Maljan ja ristinkuoleman välillä on noin yksi vuorokausi.

• Anonyymi

Vanhan liiton aika päättyi Kristuksen ristiinnaulitsemiseen. Uusi liitto syntyi vasta sen jälkeen kun Kristuksen veri oli vuodatettu. Seurakunta sai alkunsa yläsalin hengen vuodatuksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei suinkaan. Ehtoollisella Jeesus antoi esimerkin, miten hänen ristinkuolemansa kautta syntyvää uutta liittoa tuli muistella. Uusi liitto alkoi konkreettisesti kun Kristus OIKEASTI vuodatti verensä. Vasta sen jälkeen oli mahdollista siirtyä lain alta armon alle. Vanha liittohan oli lakiliitto ja uusi liitto armon liitto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö. Jumala oli itse paikalla luomistapahtumassa. Pyhä Henki lähetettiin Jeesuksen pyynnöstä ihmisille vasta Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen.

Jeesus itse lupasi:

"16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, 17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on täyttä potastaa, että Pyhä Henki tuli maailmaan vasta 1900-luvun alussa Los Angelesin slummikortteleissa mustiin orjien perillisiin, jotka eivät olleet edes kristittyjä.

Ongelma on omassa päässäsi. Kukaan ei nimittäin ole sanonut ennen sinua, että Pyhä Henki olisi tullut maailmaan 1900-luvun alussa.:D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olette kaikki väärässä, ei ole ollut mitään seurakuntia, ei ole jumalaa, ei ole kuin hulluus ja hölmöys!

• Anonyymi

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin vanhan liiton ehdot eivät poikkea juurikaan uuden liiton ehdoista. Uusi liitto on oikeasti uudestettu liitto.

Vanha liitto purkautui, koska Israeli ei pitänyt omaa osaansa. Jumala piti siis solmia liitto uudelleen. Uusi liitto tuli tilalle ja se on siinä suhteessa parempi, että Israel tulee 1000-vuotiskaudella pitämään liiton ehdot ja noudattamaan Tooraa.

Hepr 8:7 Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista.
      8 Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: -- Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. [Jer. 31:31-34]
      9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra.
      10 Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      11 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: "Opi tuntemaan Herra." Silloin he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
      12 Minä annan anteeksi heidän rikkomuksensa enkä enää milloinkaan muista heidän syntejään.
      13 Puhuessaan uudesta liitosta Jumala osoittaa, että ensimmäinen liitto on vanhentunut. Ja se, mikä on vanhentunut ja aikansa elänyt, häviää pian.

• Anonyymi

Paavali sai Koritossa Saatanan enkelin ja alkoi valehtelemaan, eikä pitänyt sitä syntinä.

Room. 3:7

Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

• Anonyymi

1000-vuotta pyhät ovat taivaassa, ei täällä tuhotun maan päällä.

1234567---

• Anonyymi

Sekä vanha että uusi liitto syntyy kristillisessä kasteessa.

Israelin kansa pääsi Egyptin vihollista pakoon vasta Punaisen meren ylityksen aikana kun he kaikki koko kansa vauvasta vaarii saivat liiton merkiksi pyhän kasteen.
      Egyptin sotajoukot "upotettiin" meren syvyyteen.

Jeesuksen kuoleman jälkeen uusi liitto tulee voimaan hekilökohtaisesti, kun lapsi kastetaan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen ja lapsi saa kasteessa Pyhän Hengen sinetin kuulumisesta Jumalan kansaan.

Amerikkalaiset uususkonnot opettavat ihan omia oppejaan, jotka ovat harhaoppeja eli heresiaa. Vartiotornit, Novumit, Mornomin kirja kannattaa ohittaa ja lukea oikeata Kirkkoraamattua.

• Anonyymi

Uskovien upotuskaste kyllä kuuluu uuteen liittoon, mutta uusi liitto asetettiin viimeisellä aterialla.

• Anonyymi

helluntailaisuudessa on niin paljon harhaa, ja jotkut nimittää:
        Pyhän Hengen täyteys, ja kielilläpuhuminen on mukamas "uudestisyntymä"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Parham oli täysi maallikko ja perusti raamattukoulun. Lukiva apostolien teoista kielillä puhumisesta ja alkoivat väittää, että heiltä se homma sujuu. Meni ihan täydestä slummikortteleissa. Amerikka on vapaa maa alkaa yrittäjäksi keinoja kaihtamatta. Villi länsi ja vapaat suunnat tulevat Amerikasta.

• Anonyymi

Kaikki luterilaiset ovat synnittömiä uskovia.
        Uskooko kukaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskovien upotuskaste kyllä kuuluu uuteen liittoon, mutta uusi liitto asetettiin viimeisellä aterialla.

Kumpi pelastaa? Viini vai Jeesuksen konkreettinen ristinkuolema ja verenvuodatus? Miksi temppelin esirippu halkesi Jeesuksen kuollessa? UUDEN LIITON ALKAMISEN MERKIKSI. Ehtoollisella Jeesus antoi esimerkin miten Hänen kuolemaansa tuli muistella. Se ei vielä ollut uuden liiton alku.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet säälittävä valehtelija, jonka tiedot helluntailaisuudesta ovat nollatasoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki luterilaiset ovat synnittömiä uskovia.
        Uskooko kukaan?

Mistä teitä idiootteja oikein sikiää? Yksi puhuu helluntailaisista täyttä potaskaa ja toinen luterilaisista.

• Anonyymi

Room.6:3" Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Hengellinen juoma=Pyhän Hengen sinetti Kristukselta=Kallio

1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
      2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
      3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
      4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

• Anonyymi

Erämaavaelluksen aikana syntyneet lapset liitettiin liiton jäseniksi pojat 8pv. iässä ympärileikkausen avulla ja tytöistä uhrattiin kaksi kyyhkysenpoikasta.

Jos vanhemmat jättivät lapsen ympärileikkaamatta lapsena, niin Jumala katsoi, että lapsi on rikkonut liiton ja laspi piti hävittää Jumalan kansasta pois.

1. Moos. 17:14 "Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."

• Anonyymi

Raamatussa on ainakin seitsemän erilaiasta liittoa, joista yksi on Abrahamin suvulle tehty liitto, jonka merkkinä on ympärileikkaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa on ainakin seitsemän erilaiasta liittoa, joista yksi on Abrahamin suvulle tehty liitto, jonka merkkinä on ympärileikkaus.

Tässä hyvä saarna Aabrahamin liitosta:

https://www.youtube.com/watch?v=j4OgUCq6jbs

• Anonyymi

Jumala oli valmis tappamaan Mooseksen, jos tämä ei ympärileikkaa poikaansa. Mutta vaimo Sippora oli viisaampi ja totteli Jumalan käskyä.

24 Ja matkan varrella yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi hänen kimppuunsa ja tahtoi surmata hänet.
      25 Silloin Sippora otti terävän kiven ja leikkasi pois poikansa esinahan, kosketti sillä Moosesta alhaalta ja sanoi: "Sinä olet minun veriylkäni".
      26 Niin hän jätti hänet rauhaan. Silloin Sippora sanoi: "Veriylkä ympärileikkauksen kautta".

• Anonyymi

Ne on ollut valmiina alusta saakka Jumalan ajatuksissa, molemmat.

Seurakuntia on ja seurakuntia on olemassa erilaisia ja on menestysteologiaa, jota mitataan maallisilla mittareilla.

Alkuseurakunta oli ainoa joka toimi joka oli Jumalan mieleen ja Jumala lisäsi heidän yhteyteensä pelastettuja, (siis siunasi). Ilmankos se hajotettiin.
      He myivät maatilansa ja antoivat rahat apostoleille. Elettiin taivaallisin tavoin. Mikä ero nykyiseen?

• Anonyymi

Alkuseurakunnassa monet asiat ymmärrettiin täysin väärin ja se hajosi pian omaan mahdottouuteensa. Vain Johannes säilytti terveen ylösnousemususkon ja siksi hänet karkotettiin Patmos nimiselle saarelle. Vain hänelle Jumala uskoi ilmestystietoa, ei muille.

• Anonyymi

luepas vähän enemmän raamatun historiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luepas vähän enemmän raamatun historiaa.

Jeesus ei perustanut yhtään seurakuntaa. Jeesus oli juutalainen uskoltaan. Ei käynyt helluntailaisten teltoissa kaatuilemassa, eikä puhunut klossaliaa.

Alkuseurakunnan meininki oli sinne tulleiden antikristuksien temmellyskenttä. Vain Johannes säilytti oikean ylösnousemususkon ja piti siitä kiinni seurauksella, että alkuseurakunta karkotti hänet Patmos nimiselle saarelle.

1. Joh. 2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.

Pietarin uskon varaan ei mitään seurakuntia voitu perustaa.

Mark. 8:33
        "Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiin ja sanoi ankarasti Pietarille: "Väisty tieltäni, Saatana! Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!"

Palkkapaimen ei ole oikea paimen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alkuseurakunnassa monet asiat ymmärrettiin täysin väärin ja se hajosi pian omaan mahdottouuteensa. Vain Johannes säilytti terveen ylösnousemususkon ja siksi hänet karkotettiin Patmos nimiselle saarelle. Vain hänelle Jumala uskoi ilmestystietoa, ei muille.

Ap: 2:44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
        2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
        2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. Puhuuko Herra valhetta, alkuseurakuntan saatana hajotti. Ja mätä maallinen regimentti otti vallan, se on vieläkin vallassa. Nyt homot käyttää valtaa.

• Anonyymi

Pienimmästä suurimpaan: 11 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: "Opi tuntemaan Herra." Silloin he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut."

1. Joh. 2:12 "Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden."

• Anonyymi

Jos tämä ohjelma on koskettanut sinua, niin lähetä rahasi meille.

• Anonyymi

Uusi liitto alkoi heti sen jälkeen kun Jeesus oli mennyt Taivaalliseen kaikkeinpyhimpään oman verensä kautta.
      "meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen".
      Vanhasta liitosta on kirjoitettu: Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
      sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt." Vanha liitto alkoi vasikkain ja kauristen veren vihmonnan jälkeen.

• Anonyymi

6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.
        7 Todistajia on näin kolme:
        8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi

• Anonyymi

Juuri näin. Uusi liitto alkoi Jeesuksen veriuhrista. Temppelin esirippu halkesi Jeesuksen kuoleman hetkellä juuri uuteen liittoon siirtymisen merkiksi. Vanhan liiton aikana temppelin kaikkein pyhin oli erotettu verholla, eikä sinne saanut astua muut kuin ylimmäinen pappi. Verhon repeäminen symboloi sitä, että uuden liiton aikana ihmisellä on pääsy Jumalan yhteyteen Jeesuksen sovitustyön kautta. Ilman muita välimiehiä tai syntiuhreja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.
        7 Todistajia on näin kolme:
        8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi

Niin? Nyt puhutaan uuden liiton alkamisen ajankohdasta..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Uusi liitto alkoi Jeesuksen veriuhrista. Temppelin esirippu halkesi Jeesuksen kuoleman hetkellä juuri uuteen liittoon siirtymisen merkiksi. Vanhan liiton aikana temppelin kaikkein pyhin oli erotettu verholla, eikä sinne saanut astua muut kuin ylimmäinen pappi. Verhon repeäminen symboloi sitä, että uuden liiton aikana ihmisellä on pääsy Jumalan yhteyteen Jeesuksen sovitustyön kautta. Ilman muita välimiehiä tai syntiuhreja.

Kaikkeinpyhin siirtyi taivaaseen, jossa Jeesus on. Maallista kivistä temppeliä ei tarvita. Me uudestisyntyneet uskovaiset olemme uuden liiton temppeli.

• Anonyymi

Jumala teki liiton kaiken lihan kanssa Nooan liitossa, siitä on merkkinä sateenkaari.
      Siitä alkaa ihmissuku.

• Anonyymi

Raamatussa on monenlaisia eri liittoja. Pitää tunte kirjoitukset eli Vanha Testamentti.

Helluntailaiset lukevat vain Korinttolaiskirjeesta kielillä puhumisesta Markuksen lopusta myrkyn juonnista ja käärmeiden pistosta, eli hyvin tulkinnanvaraisia kohtia, johon perustavat koko uskonjärjestelmänsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa on monenlaisia eri liittoja. Pitää tunte kirjoitukset eli Vanha Testamentti.

Helluntailaiset lukevat vain Korinttolaiskirjeesta kielillä puhumisesta Markuksen lopusta myrkyn juonnista ja käärmeiden pistosta, eli hyvin tulkinnanvaraisia kohtia, johon perustavat koko uskonjärjestelmänsä.

Minä olen kasvanut helluntailaisuudessa. Lukenut raamatun läpi kolmella eri kielellä. Enkä vain lukenut, vaan opiskellut sitä. Grow up!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen kasvanut helluntailaisuudessa. Lukenut raamatun läpi kolmella eri kielellä. Enkä vain lukenut, vaan opiskellut sitä. Grow up!

Olet lukenut Raamatun kolmella eri kielellä. Kuinka suhtaudut näiden vanhojen helluntailaisten julistajien sanomaan, näin he julistavat: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.
        Koetappas jakaa heille ymmärrystä Raamatun tuntijana. Julista heille, että Jumalan antama sapatti kuuluu myöskin UudenLiiton kristityille, ja kaikille muillekin helluntailaisille julistusta. Tässä sinulle työsarkaa.

1234567---

• Anonyymi

Järki on kuin tietokone, mutta sydän kuin saasta kaivo.

Usko on elämän prosessi, se on yhteydessä Jeesukseen.
      Ihminen ei ole robotti, vaan kaikki tehdään ilolla ja kiitoksella. Iloista antajaa Herra rakastaa.
      Laki pakottaa ja ei sydän alistu Herran armolle, vaan haluaa ansaita ja näyttää erinomaisuutensa pärjäämisellä. Sikisi evankeliumi ei ole ihmisten mielen mukainen Gal:1.11. koska sitä ei voi ansaita, kuin ei lahjaakaan. Uskossa on Jumalan armon sisältö, muoto on sivuseikka, mitä seurakunta ei opeta. Jumala rakastaa syntistä ihmistä ja huluaa puhdistaa sydämestä synnin pois.

• Anonyymi

Ihan kiva. Mutta aihe oli: MILLOIN vanha liitto ja uusi liitto alkoivat.:)

• Anonyymi

Jes.55:3-4 Kalsistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kansanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot. Ap.t.13:33:37. Ap.t. 2:31

• Anonyymi

11 Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.
      12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.
      13 Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.
      14 Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."

• Anonyymi

Aabraham eli uudessa liitossa. Vanha liitto oli väliaikainen n. 1500 vuotta.

• Anonyymi

Matt. 5:18

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk. 16:17

Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Matt. 5:18

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk. 16:17

Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Ps32:1Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ps32:1Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!

Syntien anteeksiantamus tapahtui eri tavoin Daavidin eli vanhan liiton aikana. Se vaati eläinuhria.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syntien anteeksiantamus tapahtui eri tavoin Daavidin eli vanhan liiton aikana. Se vaati eläinuhria.

Eläinuhrit vain peitti synnit ei sovittaneet.

• Anonyymi

> Milloin ja missä syntyi vanhan liiton seurakunta? Sekä milloin ja missä syntyi uuden liiton seurakunta?

Vanhan liiton seuraukunta syntyi, kun ihmiset ottivat vastaan Mooseksen kauta tehdyn liiton. Uusi liitto syntyi, kun ihmiset ottivat vastaan Jeesuksen kautta tehdyn liiton.

"Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille. Ja hän otti liitonkirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme". Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella"."
      Toinen Mooseksen kirja 24:6-8

"Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa". Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa."
      Toinen Mooseksen kirja 34:27-28

"Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."
      Matteuksen Evankeliumi 26:27-28

"Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
      Kirje heprealaisille 8:8-12 (Jeremia 31:31-34)

http://www.kolumbus.fi/r.berg/lisayksia.html#Uusi_ja_Vanha_liitto

• Anonyymi

Olet harhaoppinen jesuiitta.
        Jeesus puhuu ennakoivasti tulevasta kärsimyksestään kiirastorstaina.
        Vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen tapahduttua Jeesukselle annettin kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        Tuota valtaa hän delegoi opetuslapsilleen kastekäskyllä tehdä hänelle opetuslapsia eli liittää kastettava Jumalan valtakunnan jäseneksi kasteessa ja sitten tulee opettaa kastetuille käskyt ja Jumalan säädökset, eli ne asiat, mitkä katekismukseen on Raamatusta otettu. Kristillisessä kasteessa ihminen liitetään uuteen liittoon eli armoliittoon ja siitä kastettavalle annetaan Pyhän Hengen sinetti merkiksi.
        Kaste on se varma perustus eli Kristuskallio, jonka päälle lahjausko annetaan ja rakennetaan kun Jumalan käskyt opetetaan.
        Usko, toivo ja rakkaus on kasteessa lahjaksi saadun Pyhän Hengen ominaisuuksia, jotka yksin armosta annetaan.

• Anonyymi

Tässä puhutaan tuhatvuotisen valtakunnan ajasta ja sen jälkeisestä ajasta kun Jumala asuu konkreettisesti ihmisten keskellä.

"Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut."

• Anonyymi

Toisessa tulemisessaan Jeesus vie omansa 1000 vuodeksi taivaaseen. Jeesus on omiensa kanssa 1000 vuotta taivaassa.

1000:nen vuoden jälkeen on jumalattomien herätys kuolleista, myöskin paholainen päästetään vankeudestaan vähäksi aikaa. He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin. Viimeinen tuomio jumalattomille, tuli tekee heistä lopun.

Tämän jälkeen Jumala luo omilleen uuden taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus asuu.

1234567---

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisessa tulemisessaan Jeesus vie omansa 1000 vuodeksi taivaaseen. Jeesus on omiensa kanssa 1000 vuotta taivaassa.

1000:nen vuoden jälkeen on jumalattomien herätys kuolleista, myöskin paholainen päästetään vankeudestaan vähäksi aikaa. He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin. Viimeinen tuomio jumalattomille, tuli tekee heistä lopun.

Tämän jälkeen Jumala luo omilleen uuden taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus asuu.

1234567---

Adventistien höpinää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Adventistien höpinää.

Ei mitään höpinää, sen tulet itsekin kerran näkemään. Pelastetut adventistit ainakin ovat Sapatin Herran Jeesuksen kassa 1000 vuotta taivaassa. Taivaassa ei ole syntiä, eikä kuolemaa oleva. Sinne Jeesus jo valmistamaan mennyt on kodin kaunehimman.

1234567---

• Anonyymi

Ketkä vanhan liiton seurakuntaan luettiin kuuluviksi.

Joel 2:16

Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.

• Anonyymi

Vanhan liiton seurakunta syntyi silloin, kun Mooses sai ohjeet ilmestysmajan rakentamisesta ja pappeudesta Moorean vuorella. Uuden liiton seurakunta syntyi helluntaina.

• Anonyymi

Ei, vaan uusi liitto syntyi viimeisellä aterialla. Jeesus Kristus oli uuden liiton lähettiläs.

Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
        32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
        33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Vanha liitto syntyi erämaavaelluksen aikana Egyptistä Israeliin, kun Jumala antoi Mooseksen välityksellä lain. 5. Mooseksen kirja on kirjoitettu sopimuksen muotoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, vaan uusi liitto syntyi viimeisellä aterialla. Jeesus Kristus oli uuden liiton lähettiläs.

Ensinhän urhikaritsa piti teurastaa, jotta uusi liitto olisi mahdollista perustaa. Kiirastorstai oli vasta valmisteleva vaihe Jeesuksen uhraamiseen.

Sitten veren ja veden synnistä puhdistava vaikutus kasteessa on saatava henkilökohtaisesti omaksi. Vihmonta, pirskoitus, veden valelu eli kaste tarvittiin uuteen liittoon tulemiseksi.

" Ettekö te tiedä, että me kaikki, jotka olemme Jesuksessa Kristuksessa kastetut, me olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Kasteen esikuva löytyy jo VT:n puolelta kuinka pappeuteen valmistetaan 1 kk ja sitä vanhemmat miespuoliset Leeviläiset: "Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä"...aikuisilt lisäksi ihokarvojen ajaminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensinhän urhikaritsa piti teurastaa, jotta uusi liitto olisi mahdollista perustaa. Kiirastorstai oli vasta valmisteleva vaihe Jeesuksen uhraamiseen.

Sitten veren ja veden synnistä puhdistava vaikutus kasteessa on saatava henkilökohtaisesti omaksi. Vihmonta, pirskoitus, veden valelu eli kaste tarvittiin uuteen liittoon tulemiseksi.

" Ettekö te tiedä, että me kaikki, jotka olemme Jesuksessa Kristuksessa kastetut, me olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Kasteen esikuva löytyy jo VT:n puolelta kuinka pappeuteen valmistetaan 1 kk ja sitä vanhemmat miespuoliset Leeviläiset: "Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä"...aikuisilt lisäksi ihokarvojen ajaminen.

Helluntailaisten eniten vihaamia jakeita Kirkkoraamatussa, Joh.3:5

Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

Helluntailaiset poistavat tuon sanan "vesi" ja korvaavat sen omiin oppeihinsa paremmin sopivalla termillä. Ihan mikä muu sana kelpaa heille veden tilalle.

"Jumalan Henki likkui vetten päällä"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisten eniten vihaamia jakeita Kirkkoraamatussa, Joh.3:5

Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

Helluntailaiset poistavat tuon sanan "vesi" ja korvaavat sen omiin oppeihinsa paremmin sopivalla termillä. Ihan mikä muu sana kelpaa heille veden tilalle.

"Jumalan Henki likkui vetten päällä"

Luterlainen menehän kirkkosi yoga-kirkkoon rauhoittumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luterlainen menehän kirkkosi yoga-kirkkoon rauhoittumaan.

Oletko tulossa sieltä Parhamilaisesta kundaliinipiirin meditaatiotilaisuudesta?
        Paljonko oli kaatoprosentti tällä kertaa?

• Anonyymi

Vanhan liiton seurakunnassa oli jo muutama helluntailainen jäsen:

Jer. 29:26
      'Herra on pannut sinut, Sefanja, pappi Jojadan seuraajaksi valvomaan järjestystä Herran temppelissä ja toimittamaan jalkapuuhun ja kaularautaan kaikki hullut ja hurmahenget, jotka esiintyvät profeettoina."

• Anonyymi

Uusi liitto tehtiin ristillä jeesuksen viimeisinä sanoina jotka hän huusi :

"Jumalani jumalani miksi minut hylkäsit"

• Anonyymi

Vanhan liiton ensimmäinen henkilö oli Mooses, jonka syntymä oli vanhan liiton seurakunnan perustamisen alkuhetki ja se kun Jumala varjeli pienen Mooses pojan ihmeellisesti hänen ylittäessään Niilin virran kaislakorissa veden kantamana ja pääsi hallitsijan hoviin rikkauksien äärelle. Kristillisen kasteen esikuva.

• Anonyymi

Ei ole seurakuntia, on vain poikkeuksellisen heikon itsetunnon omaavien ihmisten kahjous ja hölmöys!

• Anonyymi

Te raamatun tuntijat, kertokaapa miten pronssikäärmeen tuijottaminen parantaa käärmeenmyrkystä.
      Mooseshan sai ohjeet Taivaasta, itse Jumalalta.
      Miksi taika ei tepsi nykyaikana? Onko riittämätön usko syynä?

• Anonyymi

miten pronssikäärmeen tuijottaminen on esikuvallinen merkitys, se täytyy ymmärtää, jos otat Jeesukseen yhteyden niin sanat alkaa parantaa ja puhdistaa sydäntä. Jos et koulussa ota opiksesi opettajan opetusta , vaikka matematiikassa, sinulla on oma matematiikka, joka toimii vain sisun mielikuvituksessasi.
        Tutkippa plasebo ilmiö, lääkäri sanoo, se on uskottava, tai vaikka kenraali, ellet usko niin koppi kajahtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miten pronssikäärmeen tuijottaminen on esikuvallinen merkitys, se täytyy ymmärtää, jos otat Jeesukseen yhteyden niin sanat alkaa parantaa ja puhdistaa sydäntä. Jos et koulussa ota opiksesi opettajan opetusta , vaikka matematiikassa, sinulla on oma matematiikka, joka toimii vain sisun mielikuvituksessasi.
        Tutkippa plasebo ilmiö, lääkäri sanoo, se on uskottava, tai vaikka kenraali, ellet usko niin koppi kajahtaa.

Todennäköisesti mitään vanhan liiton seurakuntaa ei ollut olemassakaan. Oli väkivaltainen ja napiseva alkukantainen joukkio joka palveli milloin mitäkin, kultaista vasikkaa, Baalia, Aseraa, Molokia. Siis kaikki olivat epäjumalan palvelijoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todennäköisesti mitään vanhan liiton seurakuntaa ei ollut olemassakaan. Oli väkivaltainen ja napiseva alkukantainen joukkio joka palveli milloin mitäkin, kultaista vasikkaa, Baalia, Aseraa, Molokia. Siis kaikki olivat epäjumalan palvelijoita.

Joel 2:16

Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.

• Anonyymi

Seurakunta perustettiin kasteessa Punaisen Meren ylityksen aikana.
      1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
      2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
      3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
      4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
      5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.

• Anonyymi

Jes.55:3-4 Kalsistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teihän kansanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot. Katso, hänet minä asetin kansoille todistajaksi, kansojen ruhtinaaksi ja käskijäksi. Ilm.5:3-5. Ilm.22:16

• Anonyymi

Ap.t.13:34-37 Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän palaja katoavaisuuteen, sillä hän on sanonut näin: Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot. Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo: Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta. Sillä kun Daavid oli aikansa Jumalan tahtoa palvellut, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden. Mutta hän, jonka Jumala herätti, ei nähnyt katoavaisuutta. Ap.t.2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hylätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta. Ps.16:10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurkaasi nähdä kuolemaa. Ap.t.2:27. 13:35

• Anonyymi

Ap.t.13:22-23 Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: Minä olen löytänyt Daavidin, Iisan pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikissa minun tahtoni. Tämän jälkeläisistä on Jumala lupauksensa mukaan antanut tulla Jeesuksen Israelille Vapahtajaksi. 1Sam.13:14. 2Sam.2:4. 5:3. Ps.89:20,21.

• Anonyymi

Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti.

Turvatessa Herraan, siinä on aina ollut syntien anteeksiantamus eli armoliitto.

Kun oli aika, Jeesus oli ihmisenä maan päällä ja sovitti viattomana uhrina ihmiskunnan synnin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Megasexy! Erika Vikman kiehnää sängyssä punaisessa lateksipuvussa: "Ilman häpeää..."

Ensin tuli Cicciolina, sitten Syntisten pöytä ja nyt Häpeä. Superseksikkäästi pukeutuva Erika Vikman osaa todellakin kohahduttaa vai mitä mieltä olet?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      6035