350 kW pikalaturit tulossa

Anonyymi

Suomessa on jo jokunen 350 kW autolaturi. Niitä hyödyntäviä malleja alkaa pukata markkinoille. Tulos = autoon ei tarvita massiivista akustoa. Ei kukaan aja 500 km ilman taukoja. Tuolla saa auton ladattua 20 minuutissa. Pääsee ne lapinhullut sinne Äkäslompolon mökeille.

40

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljonko ajaminen maksaa?

    • Anonyymi

      Saa jos saa, tuskin lähellekään 350 kW.

    • Anonyymi

      Noissa pikalatureissa vain on se ongelma, että niitä ei kannata kovin paljon käyttää. Nimittäin pikalataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin hidaslataus. Varsinkin kylmässä kelissä kannattaa rajoittaa latausnopeutta pikemminkin kuin ladata nopeasti.

      Toki akkutekniikka voi muuttaa asian, mutta näin on tällä hetkellä.

      Ja muuten, olen joskus nuorempana ajanut 600 km ilman taukoa. Ja nykyautoilla se olisi vielä helpompaa. Järkevää se ei välttämättä ole, mutta monet todella ajavat yli 500 km ilman taukoa.

      • Anonyymi

        "Järkevää se ei välttämättä ole, mutta monet todella ajavat yli 500 km ilman taukoa."

        Nyt ei enää puutu kuin se kiinnostava paikka joka olisi 500km päässä ja mihin olisi haluja ajaa autolla yhtä soittoa.
        Kerron jos joku sellainen paikka tule mieleen.
        Jos matkaan tulee mukaan lapsia tai naisia niin tuollaiset matkat voi unohtaa kokonaan. Taitaa olla aika yksinäistä hommaa paahtaa tuollaisia taipaleita ilman taukoa.
        Herää kysymys miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Järkevää se ei välttämättä ole, mutta monet todella ajavat yli 500 km ilman taukoa."

        Nyt ei enää puutu kuin se kiinnostava paikka joka olisi 500km päässä ja mihin olisi haluja ajaa autolla yhtä soittoa.
        Kerron jos joku sellainen paikka tule mieleen.
        Jos matkaan tulee mukaan lapsia tai naisia niin tuollaiset matkat voi unohtaa kokonaan. Taitaa olla aika yksinäistä hommaa paahtaa tuollaisia taipaleita ilman taukoa.
        Herää kysymys miksi.

        Helsinki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki?

        "Helsinki?"

        Jos minä haluaisin käydä 500 km päästä Helsingissä niin auto olisi viimeinen väline jonka valitsisin hommaan. Ja jos lähtisin 500km matkalle Helsinkiin niin mikä olis motiivini ajaa se koko pätkä ilman taukoja? Se on helposti 6-7 tunnin rupeama. Viimeinen 20 kilsaa vie kolme varttia.
        Mikä ihme saisi ihmisen haluamaan kokea tuo koko tuo "ihanuus" yhdeltä istumalta?

        Itse asun noin 30 km päässä Helsingistä enkä lähde sinne autolla kuin hyvin erikoistapauksissa. Juna on lyömätön keino kun pitää päästä Helsinkiin ja takaisin jouhevasti. Autosta ei ole muuta kuin riesaa siinä hommassa.

        Ja tämä ei koske pelkästään matkaa keskustaan vaan kaikkea Helsingissä minne pääsee raiteita pitkin. Metro tai lähijuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helsinki?"

        Jos minä haluaisin käydä 500 km päästä Helsingissä niin auto olisi viimeinen väline jonka valitsisin hommaan. Ja jos lähtisin 500km matkalle Helsinkiin niin mikä olis motiivini ajaa se koko pätkä ilman taukoja? Se on helposti 6-7 tunnin rupeama. Viimeinen 20 kilsaa vie kolme varttia.
        Mikä ihme saisi ihmisen haluamaan kokea tuo koko tuo "ihanuus" yhdeltä istumalta?

        Itse asun noin 30 km päässä Helsingistä enkä lähde sinne autolla kuin hyvin erikoistapauksissa. Juna on lyömätön keino kun pitää päästä Helsinkiin ja takaisin jouhevasti. Autosta ei ole muuta kuin riesaa siinä hommassa.

        Ja tämä ei koske pelkästään matkaa keskustaan vaan kaikkea Helsingissä minne pääsee raiteita pitkin. Metro tai lähijuna.

        Samoin, asun 15 km päässä Helsingistä enkä ole siellä käynyt puoleentoista vuoteen. Enkä edes ajatellut asiaa ennen kuin satuit mainitsemaan.

        Netin kautta hoitanut asiat jotka joskus muinoin olisivat vaatineet käynnin. Teams, WhatsApp, sähköposti, nettikaupat jne.


    • Anonyymi

      Latureita voi toki tulla, mutta tuleeko sellaisia sähkösyöttöjä jossa noi toimii.

      6 kV kolmivaihesyötöllä jää vaihetta kohden noin 20 A virta.

      Tuon teholuokan laitteita olen tottunut näkemään teollisuudessa. Eli ei kotitalouksiin, ei ihan jokaiselle huoltoasemallekaan.

      Mahtaa olla jännä latauskaapeli noissa... Jaksaako sitä ihan jokainen Irmeli laittaa autoonsa kiinni, kupari kun tuppaa painamaan.

      • Anonyymi

        Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.

        Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.

        Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava.

        "Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut."

        Tiedän kyllä sähötekniikasta aika paljonkin mutta selvä homma, kirjoitan seuraavan kerran vasta sitten kun tiedän asiasta kaiken.

        Tosin en tiedä miksi sitten kirjottaisin mitään, sillä en saa asiasta enää mitään irti kun kukaan ei voi kertoa minulle mitään uutta asiasta.

        Mutta kiitos palautteesta, olen tästä lähtien hiljaa ellen ole tehnyt aiheesta vähintään väitöskirjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.

        Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava.

        Kupari painaa mitä painaa, ei ole olemassa mitään kevytkuparia. Normaaleilla sähköteknisillä järjestelyillä, kaapelista tulisi painava. Jotta latauskaapelin paino ei olisi 50kg, se tarvitsee erikoisjäähdytyksen:

        Jäähdytyksellä saadaan latauskaapelin johdinpoikkipinta (ja massa) putoamaan
        järjellisiin arvoihin (240 mm2  70 mm2).

        Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kupari painaa mitä painaa, ei ole olemassa mitään kevytkuparia. Normaaleilla sähköteknisillä järjestelyillä, kaapelista tulisi painava. Jotta latauskaapelin paino ei olisi 50kg, se tarvitsee erikoisjäähdytyksen:

        Jäähdytyksellä saadaan latauskaapelin johdinpoikkipinta (ja massa) putoamaan
        järjellisiin arvoihin (240 mm2  70 mm2).

        Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa.

        "Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa."

        Tiesinpä hyvinkin. Mutta en ymmärrä miten jatkuvasti vängätään ja väitellään perättömiä asioista joista ei mitään tiedetä.

        Se, että sähkötekniikkaa tuntee, ei ole tae siitä että ymmärtäisi miten satojen kW luokan laturit on suunniteltu. Vähintä mitä olisi voinut tehdä ennen kommenttia on tarkistaa pikaisella googletuksella miten laturi on toteutettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa."

        Tiesinpä hyvinkin. Mutta en ymmärrä miten jatkuvasti vängätään ja väitellään perättömiä asioista joista ei mitään tiedetä.

        Se, että sähkötekniikkaa tuntee, ei ole tae siitä että ymmärtäisi miten satojen kW luokan laturit on suunniteltu. Vähintä mitä olisi voinut tehdä ennen kommenttia on tarkistaa pikaisella googletuksella miten laturi on toteutettu.

        Eli tänne ei saa kommentoida jos ei asiasta tiedä kaikkea. Minkälainen on sitten keskustelu, jossa kaikki tietää aiheesta kaiken? Se on turha keskustelu.

        Miksi nämä palstat sitten on olemassa?

        Mielestäni tossa ei vängätty eikä väitelty mistään ennenkuin pyyhkäisit paikalle kommentteinesi.

        Onko ongelma palstassa, meissä muissa, vaiko sinussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tänne ei saa kommentoida jos ei asiasta tiedä kaikkea. Minkälainen on sitten keskustelu, jossa kaikki tietää aiheesta kaiken? Se on turha keskustelu.

        Miksi nämä palstat sitten on olemassa?

        Mielestäni tossa ei vängätty eikä väitelty mistään ennenkuin pyyhkäisit paikalle kommentteinesi.

        Onko ongelma palstassa, meissä muissa, vaiko sinussa?

        Sinun mielestäsi mutulla ja luulopuheella on jotain arvoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kupari painaa mitä painaa, ei ole olemassa mitään kevytkuparia. Normaaleilla sähköteknisillä järjestelyillä, kaapelista tulisi painava. Jotta latauskaapelin paino ei olisi 50kg, se tarvitsee erikoisjäähdytyksen:

        Jäähdytyksellä saadaan latauskaapelin johdinpoikkipinta (ja massa) putoamaan
        järjellisiin arvoihin (240 mm2  70 mm2).

        Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa.

        Tuskin on kuparikaapelia. Valokuitu nykyaikaa ja paljon järkevämpi. Latausnopeus valokuitukaapelilla on ihan toista luokkaa kuin kuparilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin on kuparikaapelia. Valokuitu nykyaikaa ja paljon järkevämpi. Latausnopeus valokuitukaapelilla on ihan toista luokkaa kuin kuparilla.

        Audio kaapelilla voisi ladata ääniaalloilla.

        Jytinä vaan kävis kn 350 kwh menis akkuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.

        Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava.

        Miten se bufferiakku vähentää sitä autoon menevää virtaa? Nyt kait oli kyseessä se johto, joka laitetaan auton latausliittimeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin on kuparikaapelia. Valokuitu nykyaikaa ja paljon järkevämpi. Latausnopeus valokuitukaapelilla on ihan toista luokkaa kuin kuparilla.

        Lataus valokuidulla??? Sulla on nyt ajatus täysin hukassa; valokuidulla siirretään dataa suurella nopeudella, ei energiaa.


    • Anonyymi

      Höpö höpö.


      500km minimi talvella lämmitin kunnolla päällä jotta voisin akkuauton ottaa. Silloin voin käydä parin tunnin päässä kotoa ja tulla takaisin, auton jäämättä tien varteen.

      Tesla model 3 ei riitä sähköajo normaaliin käyttöön, auto jää välillä lähialuella omassa kunnassa p savossa. Et ottaisi teslaa käyttöön ilmaiseksi.

    • Anonyymi

      Ei laturi vielä takaa, että akku ottaa tuollaisia tehoja vastaan. Entäs kun latauspisteeseen tulee toinen auto, niin mites tehon käy.

      • Anonyymi

        Olisit googlettanut tuota asiaa ja kertonut sitten mitä tapahtuu kun latauspisteelle tulee toinen auto.

        Tällä palstalla tulee tietää autojen lataamisesta kaikki faktat ennenkuin saa kommentoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit googlettanut tuota asiaa ja kertonut sitten mitä tapahtuu kun latauspisteelle tulee toinen auto.

        Tällä palstalla tulee tietää autojen lataamisesta kaikki faktat ennenkuin saa kommentoida.

        Entäs jos tulee kolmas auto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit googlettanut tuota asiaa ja kertonut sitten mitä tapahtuu kun latauspisteelle tulee toinen auto.

        Tällä palstalla tulee tietää autojen lataamisesta kaikki faktat ennenkuin saa kommentoida.

        On teillä murheet. Mie vaan ajan mukavasti diesel mersulla max 1250 km yhdellä tankkauksella. Ei tarvi pohtia kuparikaapeleiden painoa, eikä latuspaikkoja. Huoltamoita löytyy murehtimatta. Akku kestää minkä kestää ja 150 llä saa uuden. Tauon voin pitää kun haluan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On teillä murheet. Mie vaan ajan mukavasti diesel mersulla max 1250 km yhdellä tankkauksella. Ei tarvi pohtia kuparikaapeleiden painoa, eikä latuspaikkoja. Huoltamoita löytyy murehtimatta. Akku kestää minkä kestää ja 150 llä saa uuden. Tauon voin pitää kun haluan.

        Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?

        "Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?"

        Saa. Sähkövero tosin täytyy maksaa. Tulee silti siirtomaksuineen paljon halvemmaksi "polttoaineeksi" kuin diesel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?"

        Saa. Sähkövero tosin täytyy maksaa. Tulee silti siirtomaksuineen paljon halvemmaksi "polttoaineeksi" kuin diesel.

        70 eurolla ajelee yli 1000 km eikä tarvitse "latailla" matkalla. Paljonkohan pikalataukset maksaisivat ja paljonko niihin kuluisi aikaa, kun reittikin pitää valita latausasemien mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70 eurolla ajelee yli 1000 km eikä tarvitse "latailla" matkalla. Paljonkohan pikalataukset maksaisivat ja paljonko niihin kuluisi aikaa, kun reittikin pitää valita latausasemien mukaan.

        Maksaa sen verran että jos on oikeasti tarve ajaa yksinomaan satojen kilometrien päivämatkoja kaukana kotoa (=maksullisten latauspisteiden varassa) niin diesel on tuohon käyttötarkoitukseen sopivin.


    • Anonyymi

      Monellako omakotiasujalla on niin vankka sähköliittymä, että 350 kW akkulaturin saa siihen liitettyä? Minulla on van 3 x 25 A sähköliittymä, joka ei salli liittää verkkoon näin tehokasta kulutuskojetta. Siksi ajelenkin edelleen bensalla.

      • Anonyymi

        Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.

        Ihan kotikamaa joka talouteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.

        Ihan kotikamaa joka talouteen.

        Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.

        Ihan kotikamaa joka talouteen.

        ************

        Nämä sähköautointoilijat juttelevat ihan levottomia. Jos 350 kW laturissa on bufferiakusto, niin sen kapasiteetin pitäisi olla suurempi kuin sähköauton akun kapasiteetti, jotta siitä saataisiin ratkaisevasti lisää latausnopeutta. Suuren kapasiteetin omaava (vähintään 100 kWh) bufferiakusto maksaisi saman verran tai enemmänkin kuin sähköauton oma akusto, joten harvalla olisi varaa sellaista hankkia.

        Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin.


      • Anonyymi

        Ei kotikäyttöön tarvita pikalatausta. Yleensä auto ladataan yön aikana ja silloin riittää 8 A hidaslataus tai isommalle aukulle enintään type2 laturi joka toimii 3 x 16 A pistokkeesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.

        Ihan kotikamaa joka talouteen.

        ************

        Nämä sähköautointoilijat juttelevat ihan levottomia. Jos 350 kW laturissa on bufferiakusto, niin sen kapasiteetin pitäisi olla suurempi kuin sähköauton akun kapasiteetti, jotta siitä saataisiin ratkaisevasti lisää latausnopeutta. Suuren kapasiteetin omaava (vähintään 100 kWh) bufferiakusto maksaisi saman verran tai enemmänkin kuin sähköauton oma akusto, joten harvalla olisi varaa sellaista hankkia.

        Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin.

        "Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin."

        Sinun jutuista on kyllä käynyt selville, että tietosi ovat muutenkin lähinnä 80-luvun tasolla, ehkä korkeintaan 90-luvulla. Maailma on muuttunut, Eskoseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin."

        Sinun jutuista on kyllä käynyt selville, että tietosi ovat muutenkin lähinnä 80-luvun tasolla, ehkä korkeintaan 90-luvulla. Maailma on muuttunut, Eskoseni.

        Eikö ohmin laki muka päde enää?


    • Anonyymi

      Minulla ei ole patteriautoa.

    • Anonyymi

      Joo nui tuollaaset lataustehot voi kyllä unohtaa. Paremp latailla pienemmillä tehoilla kestää akut tehokkaina paljon pitempään.

    • Anonyymi

      Nestejäähdytettyjä kaapeleita saa jo suht isoille tehoille 850 kilowatsia 1000a virtaa ja kaapelilla painoa 1.5kg per metri. Aika jämäkkää ja liian painavaa. Liitinten kanssa normi huoltoasema letkun mittaisena varmaan lähemmös 10 kg painoa.

      • Anonyymi

        Nestejäähdytettyjä kaapeleita saa jo suht isoille tehoille 850 kilowatsia 1000a virtaa ja kaapelilla painoa 1.5kg per metri. Aika jämäkkää ja liian painavaa. Liitinten kanssa normi huoltoasema letkun mittaisena varmaan lähemmös 10 kg painoa.

        **********

        Hyödynnetäänko se kaapeleiden lämmittämän nesteen hukkalämpö mitenkään vai haihdutetaanko se jollakin lauhduttimella ulkoilmaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nestejäähdytettyjä kaapeleita saa jo suht isoille tehoille 850 kilowatsia 1000a virtaa ja kaapelilla painoa 1.5kg per metri. Aika jämäkkää ja liian painavaa. Liitinten kanssa normi huoltoasema letkun mittaisena varmaan lähemmös 10 kg painoa.

        **********

        Hyödynnetäänko se kaapeleiden lämmittämän nesteen hukkalämpö mitenkään vai haihdutetaanko se jollakin lauhduttimella ulkoilmaan?

        Pitäisiköhän sen auton sisäinen kaapelointikin kestää nuo virrat??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisiköhän sen auton sisäinen kaapelointikin kestää nuo virrat??

        Siihen laitetaan heti latausliittimen jälkeen väliakku josta voi sitten pienemmällä virralla ladata auton ajoakkua.

        Tai vaihtoehtoisesti rakennetaan jäähdytyslaitteisto jäähdyttämään auton kaapeleita.

        Näin se menee tuon Eskoseni tyypin mukaan, maailma kun on muuttunut niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen laitetaan heti latausliittimen jälkeen väliakku josta voi sitten pienemmällä virralla ladata auton ajoakkua.

        Tai vaihtoehtoisesti rakennetaan jäähdytyslaitteisto jäähdyttämään auton kaapeleita.

        Näin se menee tuon Eskoseni tyypin mukaan, maailma kun on muuttunut niin paljon.

        Siihen laitetaan heti latausliittimen jälkeen väliakku josta voi sitten pienemmällä virralla ladata auton ajoakkua.

        ***********

        Nyt minä putosin kärryiltä. Olen ymmärtänyt niin, että tehokkaita latureita tarvittaisiin siksi, että sähköauton ajoakku saataisin nopeasti täyteen. Nyt joku älypää väittää, että 350 kW laturissa ladataan ensin nopeasti väliakku, josta itse sähköautoa ladataan pienellä virralla??? En ymmärrä sitä, miten tämä järjestely voisi nopeuttaa sähköauton ajoakun latausprosessia. Vaikka väliakku saataisiinkin tehokkaalla 350 kW laturilla nopeasti täyteen, niin eihän sillä voi ajaa, koska se ei ole kiinni autossa. Selittäkääpä minulle vanhalle sähkömiehelle oikein selkokielellä, mikä idea tässä 350 kW laturissa ja sen väliakussa oikein on. Alan jo epäillä myöhästynyttä aprillipilaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2120
    2. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      2016
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      157
      2004
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      15
      1291
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1007
    6. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      956
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      864
    9. Minä tunnen sinut

      Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      51
      827
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

      Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      809
    Aihe