Suomessa on jo jokunen 350 kW autolaturi. Niitä hyödyntäviä malleja alkaa pukata markkinoille. Tulos = autoon ei tarvita massiivista akustoa. Ei kukaan aja 500 km ilman taukoja. Tuolla saa auton ladattua 20 minuutissa. Pääsee ne lapinhullut sinne Äkäslompolon mökeille.
350 kW pikalaturit tulossa
40
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Paljonko ajaminen maksaa?
- Anonyymi
Saa jos saa, tuskin lähellekään 350 kW.
- Anonyymi
Noissa pikalatureissa vain on se ongelma, että niitä ei kannata kovin paljon käyttää. Nimittäin pikalataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin hidaslataus. Varsinkin kylmässä kelissä kannattaa rajoittaa latausnopeutta pikemminkin kuin ladata nopeasti.
Toki akkutekniikka voi muuttaa asian, mutta näin on tällä hetkellä.
Ja muuten, olen joskus nuorempana ajanut 600 km ilman taukoa. Ja nykyautoilla se olisi vielä helpompaa. Järkevää se ei välttämättä ole, mutta monet todella ajavat yli 500 km ilman taukoa.- Anonyymi
"Järkevää se ei välttämättä ole, mutta monet todella ajavat yli 500 km ilman taukoa."
Nyt ei enää puutu kuin se kiinnostava paikka joka olisi 500km päässä ja mihin olisi haluja ajaa autolla yhtä soittoa.
Kerron jos joku sellainen paikka tule mieleen.
Jos matkaan tulee mukaan lapsia tai naisia niin tuollaiset matkat voi unohtaa kokonaan. Taitaa olla aika yksinäistä hommaa paahtaa tuollaisia taipaleita ilman taukoa.
Herää kysymys miksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Järkevää se ei välttämättä ole, mutta monet todella ajavat yli 500 km ilman taukoa."
Nyt ei enää puutu kuin se kiinnostava paikka joka olisi 500km päässä ja mihin olisi haluja ajaa autolla yhtä soittoa.
Kerron jos joku sellainen paikka tule mieleen.
Jos matkaan tulee mukaan lapsia tai naisia niin tuollaiset matkat voi unohtaa kokonaan. Taitaa olla aika yksinäistä hommaa paahtaa tuollaisia taipaleita ilman taukoa.
Herää kysymys miksi.Helsinki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsinki?
"Helsinki?"
Jos minä haluaisin käydä 500 km päästä Helsingissä niin auto olisi viimeinen väline jonka valitsisin hommaan. Ja jos lähtisin 500km matkalle Helsinkiin niin mikä olis motiivini ajaa se koko pätkä ilman taukoja? Se on helposti 6-7 tunnin rupeama. Viimeinen 20 kilsaa vie kolme varttia.
Mikä ihme saisi ihmisen haluamaan kokea tuo koko tuo "ihanuus" yhdeltä istumalta?
Itse asun noin 30 km päässä Helsingistä enkä lähde sinne autolla kuin hyvin erikoistapauksissa. Juna on lyömätön keino kun pitää päästä Helsinkiin ja takaisin jouhevasti. Autosta ei ole muuta kuin riesaa siinä hommassa.
Ja tämä ei koske pelkästään matkaa keskustaan vaan kaikkea Helsingissä minne pääsee raiteita pitkin. Metro tai lähijuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Helsinki?"
Jos minä haluaisin käydä 500 km päästä Helsingissä niin auto olisi viimeinen väline jonka valitsisin hommaan. Ja jos lähtisin 500km matkalle Helsinkiin niin mikä olis motiivini ajaa se koko pätkä ilman taukoja? Se on helposti 6-7 tunnin rupeama. Viimeinen 20 kilsaa vie kolme varttia.
Mikä ihme saisi ihmisen haluamaan kokea tuo koko tuo "ihanuus" yhdeltä istumalta?
Itse asun noin 30 km päässä Helsingistä enkä lähde sinne autolla kuin hyvin erikoistapauksissa. Juna on lyömätön keino kun pitää päästä Helsinkiin ja takaisin jouhevasti. Autosta ei ole muuta kuin riesaa siinä hommassa.
Ja tämä ei koske pelkästään matkaa keskustaan vaan kaikkea Helsingissä minne pääsee raiteita pitkin. Metro tai lähijuna.Samoin, asun 15 km päässä Helsingistä enkä ole siellä käynyt puoleentoista vuoteen. Enkä edes ajatellut asiaa ennen kuin satuit mainitsemaan.
Netin kautta hoitanut asiat jotka joskus muinoin olisivat vaatineet käynnin. Teams, WhatsApp, sähköposti, nettikaupat jne.
- Anonyymi
Latureita voi toki tulla, mutta tuleeko sellaisia sähkösyöttöjä jossa noi toimii.
6 kV kolmivaihesyötöllä jää vaihetta kohden noin 20 A virta.
Tuon teholuokan laitteita olen tottunut näkemään teollisuudessa. Eli ei kotitalouksiin, ei ihan jokaiselle huoltoasemallekaan.
Mahtaa olla jännä latauskaapeli noissa... Jaksaako sitä ihan jokainen Irmeli laittaa autoonsa kiinni, kupari kun tuppaa painamaan.- Anonyymi
Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.
Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.
Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava."Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut."
Tiedän kyllä sähötekniikasta aika paljonkin mutta selvä homma, kirjoitan seuraavan kerran vasta sitten kun tiedän asiasta kaiken.
Tosin en tiedä miksi sitten kirjottaisin mitään, sillä en saa asiasta enää mitään irti kun kukaan ei voi kertoa minulle mitään uutta asiasta.
Mutta kiitos palautteesta, olen tästä lähtien hiljaa ellen ole tehnyt aiheesta vähintään väitöskirjaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.
Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava.Kupari painaa mitä painaa, ei ole olemassa mitään kevytkuparia. Normaaleilla sähköteknisillä järjestelyillä, kaapelista tulisi painava. Jotta latauskaapelin paino ei olisi 50kg, se tarvitsee erikoisjäähdytyksen:
Jäähdytyksellä saadaan latauskaapelin johdinpoikkipinta (ja massa) putoamaan
järjellisiin arvoihin (240 mm2 70 mm2).
Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kupari painaa mitä painaa, ei ole olemassa mitään kevytkuparia. Normaaleilla sähköteknisillä järjestelyillä, kaapelista tulisi painava. Jotta latauskaapelin paino ei olisi 50kg, se tarvitsee erikoisjäähdytyksen:
Jäähdytyksellä saadaan latauskaapelin johdinpoikkipinta (ja massa) putoamaan
järjellisiin arvoihin (240 mm2 70 mm2).
Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa."Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa."
Tiesinpä hyvinkin. Mutta en ymmärrä miten jatkuvasti vängätään ja väitellään perättömiä asioista joista ei mitään tiedetä.
Se, että sähkötekniikkaa tuntee, ei ole tae siitä että ymmärtäisi miten satojen kW luokan laturit on suunniteltu. Vähintä mitä olisi voinut tehdä ennen kommenttia on tarkistaa pikaisella googletuksella miten laturi on toteutettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa."
Tiesinpä hyvinkin. Mutta en ymmärrä miten jatkuvasti vängätään ja väitellään perättömiä asioista joista ei mitään tiedetä.
Se, että sähkötekniikkaa tuntee, ei ole tae siitä että ymmärtäisi miten satojen kW luokan laturit on suunniteltu. Vähintä mitä olisi voinut tehdä ennen kommenttia on tarkistaa pikaisella googletuksella miten laturi on toteutettu.Eli tänne ei saa kommentoida jos ei asiasta tiedä kaikkea. Minkälainen on sitten keskustelu, jossa kaikki tietää aiheesta kaiken? Se on turha keskustelu.
Miksi nämä palstat sitten on olemassa?
Mielestäni tossa ei vängätty eikä väitelty mistään ennenkuin pyyhkäisit paikalle kommentteinesi.
Onko ongelma palstassa, meissä muissa, vaiko sinussa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tänne ei saa kommentoida jos ei asiasta tiedä kaikkea. Minkälainen on sitten keskustelu, jossa kaikki tietää aiheesta kaiken? Se on turha keskustelu.
Miksi nämä palstat sitten on olemassa?
Mielestäni tossa ei vängätty eikä väitelty mistään ennenkuin pyyhkäisit paikalle kommentteinesi.
Onko ongelma palstassa, meissä muissa, vaiko sinussa?Sinun mielestäsi mutulla ja luulopuheella on jotain arvoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kupari painaa mitä painaa, ei ole olemassa mitään kevytkuparia. Normaaleilla sähköteknisillä järjestelyillä, kaapelista tulisi painava. Jotta latauskaapelin paino ei olisi 50kg, se tarvitsee erikoisjäähdytyksen:
Jäähdytyksellä saadaan latauskaapelin johdinpoikkipinta (ja massa) putoamaan
järjellisiin arvoihin (240 mm2 70 mm2).
Veikkaan että tyyppi joka vaatii ihmisiltä kaiken tietämistä ennenkuin saa suunsa avata, ei tiennyt tuota jäähdytysasiaa.Tuskin on kuparikaapelia. Valokuitu nykyaikaa ja paljon järkevämpi. Latausnopeus valokuitukaapelilla on ihan toista luokkaa kuin kuparilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin on kuparikaapelia. Valokuitu nykyaikaa ja paljon järkevämpi. Latausnopeus valokuitukaapelilla on ihan toista luokkaa kuin kuparilla.
Audio kaapelilla voisi ladata ääniaalloilla.
Jytinä vaan kävis kn 350 kwh menis akkuu Anonyymi kirjoitti:
Miksi edes kirjoittaa kommenttia, kun et ilmiselvästi tiedä yhtään mistä puhut.
Osassa latureita on bufferiakku, joten niiden sähkönsyöttö voi olla paljon maltillisempaa. Kaapelikaan ei ole mitenkään erityisen painava.Miten se bufferiakku vähentää sitä autoon menevää virtaa? Nyt kait oli kyseessä se johto, joka laitetaan auton latausliittimeen.
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin on kuparikaapelia. Valokuitu nykyaikaa ja paljon järkevämpi. Latausnopeus valokuitukaapelilla on ihan toista luokkaa kuin kuparilla.
Lataus valokuidulla??? Sulla on nyt ajatus täysin hukassa; valokuidulla siirretään dataa suurella nopeudella, ei energiaa.
- Anonyymi
Höpö höpö.
500km minimi talvella lämmitin kunnolla päällä jotta voisin akkuauton ottaa. Silloin voin käydä parin tunnin päässä kotoa ja tulla takaisin, auton jäämättä tien varteen.
Tesla model 3 ei riitä sähköajo normaaliin käyttöön, auto jää välillä lähialuella omassa kunnassa p savossa. Et ottaisi teslaa käyttöön ilmaiseksi. - Anonyymi
Ei laturi vielä takaa, että akku ottaa tuollaisia tehoja vastaan. Entäs kun latauspisteeseen tulee toinen auto, niin mites tehon käy.
- Anonyymi
Olisit googlettanut tuota asiaa ja kertonut sitten mitä tapahtuu kun latauspisteelle tulee toinen auto.
Tällä palstalla tulee tietää autojen lataamisesta kaikki faktat ennenkuin saa kommentoida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisit googlettanut tuota asiaa ja kertonut sitten mitä tapahtuu kun latauspisteelle tulee toinen auto.
Tällä palstalla tulee tietää autojen lataamisesta kaikki faktat ennenkuin saa kommentoida.Entäs jos tulee kolmas auto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisit googlettanut tuota asiaa ja kertonut sitten mitä tapahtuu kun latauspisteelle tulee toinen auto.
Tällä palstalla tulee tietää autojen lataamisesta kaikki faktat ennenkuin saa kommentoida.On teillä murheet. Mie vaan ajan mukavasti diesel mersulla max 1250 km yhdellä tankkauksella. Ei tarvi pohtia kuparikaapeleiden painoa, eikä latuspaikkoja. Huoltamoita löytyy murehtimatta. Akku kestää minkä kestää ja 150 llä saa uuden. Tauon voin pitää kun haluan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On teillä murheet. Mie vaan ajan mukavasti diesel mersulla max 1250 km yhdellä tankkauksella. Ei tarvi pohtia kuparikaapeleiden painoa, eikä latuspaikkoja. Huoltamoita löytyy murehtimatta. Akku kestää minkä kestää ja 150 llä saa uuden. Tauon voin pitää kun haluan.
Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?
"Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?"
Saa. Sähkövero tosin täytyy maksaa. Tulee silti siirtomaksuineen paljon halvemmaksi "polttoaineeksi" kuin diesel. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minä ajelen alvittomalla dieselillä. Saako sähköä ilman alvia?"
Saa. Sähkövero tosin täytyy maksaa. Tulee silti siirtomaksuineen paljon halvemmaksi "polttoaineeksi" kuin diesel.70 eurolla ajelee yli 1000 km eikä tarvitse "latailla" matkalla. Paljonkohan pikalataukset maksaisivat ja paljonko niihin kuluisi aikaa, kun reittikin pitää valita latausasemien mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
70 eurolla ajelee yli 1000 km eikä tarvitse "latailla" matkalla. Paljonkohan pikalataukset maksaisivat ja paljonko niihin kuluisi aikaa, kun reittikin pitää valita latausasemien mukaan.
Maksaa sen verran että jos on oikeasti tarve ajaa yksinomaan satojen kilometrien päivämatkoja kaukana kotoa (=maksullisten latauspisteiden varassa) niin diesel on tuohon käyttötarkoitukseen sopivin.
- Anonyymi
Monellako omakotiasujalla on niin vankka sähköliittymä, että 350 kW akkulaturin saa siihen liitettyä? Minulla on van 3 x 25 A sähköliittymä, joka ei salli liittää verkkoon näin tehokasta kulutuskojetta. Siksi ajelenkin edelleen bensalla.
- Anonyymi
Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.
Ihan kotikamaa joka talouteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.
Ihan kotikamaa joka talouteen.Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.
Ihan kotikamaa joka talouteen.
************
Nämä sähköautointoilijat juttelevat ihan levottomia. Jos 350 kW laturissa on bufferiakusto, niin sen kapasiteetin pitäisi olla suurempi kuin sähköauton akun kapasiteetti, jotta siitä saataisiin ratkaisevasti lisää latausnopeutta. Suuren kapasiteetin omaava (vähintään 100 kWh) bufferiakusto maksaisi saman verran tai enemmänkin kuin sähköauton oma akusto, joten harvalla olisi varaa sellaista hankkia.
Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin. - Anonyymi
Ei kotikäyttöön tarvita pikalatausta. Yleensä auto ladataan yön aikana ja silloin riittää 8 A hidaslataus tai isommalle aukulle enintään type2 laturi joka toimii 3 x 16 A pistokkeesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan tuo suuri nero selitti että siihen tarvitaan bufferiakusto siihen väliin. Ja sitten jäähdytetty latauskaapeli ja varmaan jotain muutakin kommervenkkiä.
Ihan kotikamaa joka talouteen.
************
Nämä sähköautointoilijat juttelevat ihan levottomia. Jos 350 kW laturissa on bufferiakusto, niin sen kapasiteetin pitäisi olla suurempi kuin sähköauton akun kapasiteetti, jotta siitä saataisiin ratkaisevasti lisää latausnopeutta. Suuren kapasiteetin omaava (vähintään 100 kWh) bufferiakusto maksaisi saman verran tai enemmänkin kuin sähköauton oma akusto, joten harvalla olisi varaa sellaista hankkia.
Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin."Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin."
Sinun jutuista on kyllä käynyt selville, että tietosi ovat muutenkin lähinnä 80-luvun tasolla, ehkä korkeintaan 90-luvulla. Maailma on muuttunut, Eskoseni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olen ikäni ollut sähköhommissa, mutta ikinä en ole nähnyt jäähdytettyjä sähkökaapeleita missään käytössä. Eiköhän ajella edelleenkin itselataavalla hybridi-Tojotalla, niin voidaan keskittyä arkisempiin asioihin."
Sinun jutuista on kyllä käynyt selville, että tietosi ovat muutenkin lähinnä 80-luvun tasolla, ehkä korkeintaan 90-luvulla. Maailma on muuttunut, Eskoseni.Eikö ohmin laki muka päde enää?
- Anonyymi
Minulla ei ole patteriautoa.
- Anonyymi
Joo nui tuollaaset lataustehot voi kyllä unohtaa. Paremp latailla pienemmillä tehoilla kestää akut tehokkaina paljon pitempään.
- Anonyymi
Nestejäähdytettyjä kaapeleita saa jo suht isoille tehoille 850 kilowatsia 1000a virtaa ja kaapelilla painoa 1.5kg per metri. Aika jämäkkää ja liian painavaa. Liitinten kanssa normi huoltoasema letkun mittaisena varmaan lähemmös 10 kg painoa.
- Anonyymi
Nestejäähdytettyjä kaapeleita saa jo suht isoille tehoille 850 kilowatsia 1000a virtaa ja kaapelilla painoa 1.5kg per metri. Aika jämäkkää ja liian painavaa. Liitinten kanssa normi huoltoasema letkun mittaisena varmaan lähemmös 10 kg painoa.
**********
Hyödynnetäänko se kaapeleiden lämmittämän nesteen hukkalämpö mitenkään vai haihdutetaanko se jollakin lauhduttimella ulkoilmaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nestejäähdytettyjä kaapeleita saa jo suht isoille tehoille 850 kilowatsia 1000a virtaa ja kaapelilla painoa 1.5kg per metri. Aika jämäkkää ja liian painavaa. Liitinten kanssa normi huoltoasema letkun mittaisena varmaan lähemmös 10 kg painoa.
**********
Hyödynnetäänko se kaapeleiden lämmittämän nesteen hukkalämpö mitenkään vai haihdutetaanko se jollakin lauhduttimella ulkoilmaan?Pitäisiköhän sen auton sisäinen kaapelointikin kestää nuo virrat??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisiköhän sen auton sisäinen kaapelointikin kestää nuo virrat??
Siihen laitetaan heti latausliittimen jälkeen väliakku josta voi sitten pienemmällä virralla ladata auton ajoakkua.
Tai vaihtoehtoisesti rakennetaan jäähdytyslaitteisto jäähdyttämään auton kaapeleita.
Näin se menee tuon Eskoseni tyypin mukaan, maailma kun on muuttunut niin paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen laitetaan heti latausliittimen jälkeen väliakku josta voi sitten pienemmällä virralla ladata auton ajoakkua.
Tai vaihtoehtoisesti rakennetaan jäähdytyslaitteisto jäähdyttämään auton kaapeleita.
Näin se menee tuon Eskoseni tyypin mukaan, maailma kun on muuttunut niin paljon.Siihen laitetaan heti latausliittimen jälkeen väliakku josta voi sitten pienemmällä virralla ladata auton ajoakkua.
***********
Nyt minä putosin kärryiltä. Olen ymmärtänyt niin, että tehokkaita latureita tarvittaisiin siksi, että sähköauton ajoakku saataisin nopeasti täyteen. Nyt joku älypää väittää, että 350 kW laturissa ladataan ensin nopeasti väliakku, josta itse sähköautoa ladataan pienellä virralla??? En ymmärrä sitä, miten tämä järjestely voisi nopeuttaa sähköauton ajoakun latausprosessia. Vaikka väliakku saataisiinkin tehokkaalla 350 kW laturilla nopeasti täyteen, niin eihän sillä voi ajaa, koska se ei ole kiinni autossa. Selittäkääpä minulle vanhalle sähkömiehelle oikein selkokielellä, mikä idea tässä 350 kW laturissa ja sen väliakussa oikein on. Alan jo epäillä myöhästynyttä aprillipilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833845
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322719Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä952174Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201687Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?261568Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261498- 281471
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71454Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731433- 251387