Ei kiinnosta raha ja materiaali

Anonyymi

Olen keski-ikäinen mies. Reilu 20 vuotta töissä ollut eri työpaikoissa. Korkeintaan muutama vuosi menee ja kyllästyn työhön. Sitten alkaa tuntua pakkopullalta ja muutamassa kuukaudessa en koe saavani työstä enää haastetta. Olen jotenkin liian helposti asiat oppiva ja minua alkaa sitten tympiä esimerkiksi se työntekotyyli. Raha ja materiaali ei merkitse minulle mitään. Oma asunto meillä tietenkin on, koska se suomen järjestelmässä on järkevää ja pakko. Muuten asuisimme vuokralla. Tuntuu kyllä melko typerälle käydä töissä ja elää työn orjuudessa, kun pärjäisin hyvin puolella työllä ja palkalla. Suomessa ei vain ole mahdollisuutta tehdä 50% työaikaa.

Onko muita jotka kokee samoin?

87

1569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On. Pysyy terveenä ja tekee parempaa työtä jos saisi tehdä säännöllistä osaikaista duunia, mutta aina ne työpaikat tunkee 8,5h tunnin päivän (puoli tuntia pakollinen tauko omana aikana) ja vähintään kahden ihmisen työt. Tai nollatyösopimuksen, joka ei takaa mitään.

      Paljon terveempi työelämä ja tulisi kustannuksiltakin halvemmaksi, jos työ ajoissa joustettaisiin esim. ei kaikki tarvitse olla tasan tietyissä, etenkin aamuvuoroissa, ja työskennellä kipeeksi. Mie olisin mielelläni osa-aikainen iltatyöläinen helpottamassa muiden työtaakkaa ja ei tarvitse mitään ilta lisiä maksaa - mitkä on naurettava idea muutenkin, koska aamuisin väsyneenä esim. onnettomuuskia työmatkalla ja töissä tapahtuu enemmän. Ja jos on ollut sen 8h aamusta asti töissä niin ei kyllä lopputyöpäivästä tai kotimatkasta jaksa paljoa sen paremmin.

      Työkkäri ja muu vaatii vain sitä kokoaika työtä mikä on naurettavaa kun tosi paljon niin pitkä työaika on täynnä tyhjän toimittamista tai jos on liikaa töitä, niin sopisi silloin kahteen 6h vuoroon.

      Ei minua haittaa pienempi palkka, koska tekee vähemmän tunteja. Kunhan palkalla pärjää perusasioissa ja saa pitää terveytensä. Otan tuon yli jonkun typerän idean, että pitää työskennellä itsensä rikki, että on varaa johonkin suunnattomiin lomamatkoihin yms.

      Tietenkin nuoremmilla sukupolvilla ei ole sitä etuoikeutta, että olisi koskaan varaa ostaa asuntoa - joten melkein koko palkka menee vuokraan kumminkin. Ellei sitten jaksaa olla vuosia asunnottomana kadulla, niin saa kerättyä ehkä rahat johonkin pieneen, ränsistyneeseen ja remontin tarvitsemaan homelaatikkoon.

      • Anonyymi

        Siis minä kyllä tykkää matkustella sun muuta, mutta siihen minä sitä aikaa tarvitsen. Perheelle myös. Asia vain on niin, että mitä enemmän töissä on, sitä vähemmän säästää, kunnes ehdi ja jaksa tehdä itse. Mieluiten tekisin 12 tunnin vuoroa 1 tai 2 viikossa ja siitä se noin 50% kuukausipalkka riittää. Siitä jäisi jollekin vielä 50%, joka poistaisi työttömyyttä .

        Oma asunto on typerä suomalainen jäänne. Ihmisillä on kaikki omaisuus kiinni yleensä jossakin huonossa ja huonolla sijainnillanolevassa asunnossa jonka arvo laskee. Järkevämpää olisi että asuisi vuokralla ja sijoittaisi loput vaikka osakkeisiin, mutta kun Suomessa vuokralla asuminen on tehty liian kalliiksi.

        T. aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis minä kyllä tykkää matkustella sun muuta, mutta siihen minä sitä aikaa tarvitsen. Perheelle myös. Asia vain on niin, että mitä enemmän töissä on, sitä vähemmän säästää, kunnes ehdi ja jaksa tehdä itse. Mieluiten tekisin 12 tunnin vuoroa 1 tai 2 viikossa ja siitä se noin 50% kuukausipalkka riittää. Siitä jäisi jollekin vielä 50%, joka poistaisi työttömyyttä .

        Oma asunto on typerä suomalainen jäänne. Ihmisillä on kaikki omaisuus kiinni yleensä jossakin huonossa ja huonolla sijainnillanolevassa asunnossa jonka arvo laskee. Järkevämpää olisi että asuisi vuokralla ja sijoittaisi loput vaikka osakkeisiin, mutta kun Suomessa vuokralla asuminen on tehty liian kalliiksi.

        T. aloittaja

        Eihän neukuissakaan rahvas omistanut mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän neukuissakaan rahvas omistanut mitään.

        Mutta neukuista et matkustellut.


    • Anonyymi

      työnteolla on hyvä olla selkeä hyvä tarkoitus. Muutoin työ alkaa tuntua ajan haaskaukselta. Itse ole 65 v. Kun olin rakennuksilla hommissa pari-kolme vuotta 80 luvun alussa, niin yksi vanhenpi sekatyömies sanoi että hän pitää kaiken aikaa mielessä että niihin rakennettaviin asuntoihin tulee tavallisia ihmisiä asumaan. Silloin motivoituu tekemään työnsä hyvin. Jos tekee duunia yksinomaan vain rahan takia niin eihän se motivaatio mitenkään voi kestää. Sellaisiin töihin ei kannattaisi etsiytyä joissa työn tarkoitus ei konkretisoidu kennenkään hyödyksi.

      • Anonyymi

        Joo mutta rahan ja egon takiahan moni opiskelee yliopistotutkinnon ja menee töihin. Raksahomma nyt on kuitenkin aika mielekästä tekemistä ja siellä saa käyttää järkeään. Paljon on töitä nykyään joissa maksetaan tittelistä se palkkaluokka ja työ on tylsää. Aina työllä pitäisi olla tarkoitus ja oma työn jälki näkyvissä, joka auttaa jaksamaan. Mutta itse todellakin opin asiat helposti ja en sitten koe niistä haastetta. Eräs iso ongelma minulla on ollut se kun haluan aloittaa työt aina aikaisintaan klo 9 ja siihen sellainen rivakka työpäivä. Mutta Suomessa työt alkaa klo 7. Itselläni on ehkä joku hormonaalinen juttu, mutta jos menen aamulla vaikka klo 7 tai 8;kin töihin, niin olen kuin väsynyt että työvuoro tuntuu raskaalta. Menen kyllä illalla klo 22 - 23 nukkumaan.


    • Anonyymi

      Sama juttu. Eikä kiinnosta tittelit.

      • Anonyymi

        Titteli on tehtävänimike ja aina englanninkielinen jos firma toimii monessa maassa. Asiakkaiden ja työkavereiden on tiedettävä keltä tietoja kysyy. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Titteli on tehtävänimike ja aina englanninkielinen jos firma toimii monessa maassa. Asiakkaiden ja työkavereiden on tiedettävä keltä tietoja kysyy. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.

        Joo mutta kun se titteli ei kerro osaamisesta, vaan joskus päin vastoin. Suomen sairaassa yhteiskunnassa esimerkiksi maisteri pääsee tavallaan ylikoulutettuna töihin joita ei ylikoulutettuna hallitse kuten aiemmin ns. täsmäkoulutettu.


    • Anonyymi

      tottakait saat tehdä 50% lyhyempiä työpäiviä /työaikaa jos haluat. Kyllä sellaisia duuneja löytyy Suomesta vaikka huru mycket. .Osa-aikatyön luvattu maa. Ja pian pääset perunanistutuksiin maatiloille. Ja loppukesällä marjametsään. Siellä metsässä toki teet koko ajan duunia ja äyskäröit puolukkaa saaviin, mutta loppuvuoden voit huilia herrana. Rahahan ei sinulle mitään merkitse. Eikä vaimollesikaan. DDD. En tiedä mitä hommia oikein olet tehnyt, kun heti opit ne tuosta vain. Kyllä löytyy duunia jossa vasta monen vuoden perästä on ammattimies tasolla. Yksikertaisissa töissä oppiminen ei ole juju vaan se että jaksaa painaa hymy huulillla ihan simona samaa liikerataa maailman tappiin. Perinteinen asfalttimies teki duunia kesäkuukaudet ja makoli loput puoli vuotta pattayalla.

      • Anonyymi

        Käytännössä tuollaisia vakituisia työpaikkoja ei löydy. Nuo on juuti niitä satunnaisia töitä, mihin se suomen työvoimapula perustellaan. Nuo ei ole säännöllistä työtä, vaan erikseen töihin kutsuttavaa. Se jos joku on ahdistavaa orjuutta päivystää jatkuvasti puhelinta. Ja jos kerran sanoo ei, niin eivät enää soittele.

        Nuo perunanistukset on jossakin susirajan takana ja vain muutama viikko vuodesta. Ja nehän aloittaa työt aamuyöllä, en tietä miksi. Maalla on omiakin työttömiä. Marjametsä myöskin kaukana. Ei viitsi teltalla lähteä sinne marja-apajille majoittumaan. Todellakin kyseessä kausityö ja itse perheellisenä pitäisi saada sitä 50% työaikaa eli 2 - 3 päivää viikossa säännöllisesti, koska asuntolainaa on. Ja työvuorot tietoon muutamaa viikkoa ennen, koska perheen eli lasten kanssa on tiedettävä

        Raha ei minulle merkitse, mutta perhe on elätettävä. Se siis riittää kun saan joku 1400€ kuukaudessa käteen, joka on tällä hetkellä 50% palkastani. Mitään siitä ei säästöön jäisi, mutta olisi vapaa-aikaa ja mahdollisuus tehdä ite ja säästää sitä kautta. En haluaisi mitään 4 tuntia päivässä työtä, vaan voin olla 12 - 16 tuntia töissä kun sinne kerta vaivaudun. Ehkä tuo 12h realistisempi, eli vaikka 9 - 21.

        Siis olen tehnyt elämäni aikana monia töitä jotka joistakin on haastavia. Opiskellut myöskin aloja mihin hankala päästä opiskelemaan. Se työ vain on niin booring -touhua.

        Siks eihän täällä maailmassa eikö edes p-reijässä Suomessa rahan ja materiaalin takia eletä, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä tuollaisia vakituisia työpaikkoja ei löydy. Nuo on juuti niitä satunnaisia töitä, mihin se suomen työvoimapula perustellaan. Nuo ei ole säännöllistä työtä, vaan erikseen töihin kutsuttavaa. Se jos joku on ahdistavaa orjuutta päivystää jatkuvasti puhelinta. Ja jos kerran sanoo ei, niin eivät enää soittele.

        Nuo perunanistukset on jossakin susirajan takana ja vain muutama viikko vuodesta. Ja nehän aloittaa työt aamuyöllä, en tietä miksi. Maalla on omiakin työttömiä. Marjametsä myöskin kaukana. Ei viitsi teltalla lähteä sinne marja-apajille majoittumaan. Todellakin kyseessä kausityö ja itse perheellisenä pitäisi saada sitä 50% työaikaa eli 2 - 3 päivää viikossa säännöllisesti, koska asuntolainaa on. Ja työvuorot tietoon muutamaa viikkoa ennen, koska perheen eli lasten kanssa on tiedettävä

        Raha ei minulle merkitse, mutta perhe on elätettävä. Se siis riittää kun saan joku 1400€ kuukaudessa käteen, joka on tällä hetkellä 50% palkastani. Mitään siitä ei säästöön jäisi, mutta olisi vapaa-aikaa ja mahdollisuus tehdä ite ja säästää sitä kautta. En haluaisi mitään 4 tuntia päivässä työtä, vaan voin olla 12 - 16 tuntia töissä kun sinne kerta vaivaudun. Ehkä tuo 12h realistisempi, eli vaikka 9 - 21.

        Siis olen tehnyt elämäni aikana monia töitä jotka joistakin on haastavia. Opiskellut myöskin aloja mihin hankala päästä opiskelemaan. Se työ vain on niin booring -touhua.

        Siks eihän täällä maailmassa eikö edes p-reijässä Suomessa rahan ja materiaalin takia eletä, vai mitä?

        Miten olisi pienimuotoinen yrittäjyys jossa voit säädellä tulotasosi ja työmääräsi ja jopa työaikasi itsellesi sopivaksi. Tekisit projektityyppisiä keikkatöitä ihmisille. Keikan jälkeen rentoudut, keräät happea, huollat työkalut ja laitat uutta matoa koukkuun seuraavaa keikkaa varten. Kirjanpidon jätät tilitoimistolle. Hinnoittelun ja asiakashankinnan hoidat itse. Orkestrointikykyä se vaatii hieman, mutta tekevä oppii. Moni elättää itsensä tuollaisella projektityösysteemillä. Kannattaa muistaa että pienistä tuloista eläkekertymä on myös pieni. Jokainen määrittelee oman elämänsä tarkoituksen itse tässä vapaassa maassa. En nyt missään nimessä suomea sanoisi P-reiäksi. Eurooppa on täynnä verokkimaita joille p-nimi sopii paaljon paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olisi pienimuotoinen yrittäjyys jossa voit säädellä tulotasosi ja työmääräsi ja jopa työaikasi itsellesi sopivaksi. Tekisit projektityyppisiä keikkatöitä ihmisille. Keikan jälkeen rentoudut, keräät happea, huollat työkalut ja laitat uutta matoa koukkuun seuraavaa keikkaa varten. Kirjanpidon jätät tilitoimistolle. Hinnoittelun ja asiakashankinnan hoidat itse. Orkestrointikykyä se vaatii hieman, mutta tekevä oppii. Moni elättää itsensä tuollaisella projektityösysteemillä. Kannattaa muistaa että pienistä tuloista eläkekertymä on myös pieni. Jokainen määrittelee oman elämänsä tarkoituksen itse tässä vapaassa maassa. En nyt missään nimessä suomea sanoisi P-reiäksi. Eurooppa on täynnä verokkimaita joille p-nimi sopii paaljon paremmin.

        Olen yritystoimintaa yrittänyt käynnistellään joskus, mutta ei ole Suomessa helppoa. Ainoa vaihtoehto oikeastaan on työttömillä. Itse käyn töissä ja ei siinä oikein ehdi enää muuta kuin perheen huoltaa ja hoitaa. Pitäisi päästä ansiosidonnaiselle, niin sitten se olisi teoriassa mahdollista. Mutta eräs kaveri yritti sitä ja kertoi että tässä maassa et saa mistään apua ja neuvoa-antavaa Te-toimistot ja muut vastaavat ei tiedä asioista mitään, vaikka muka ovat asiantuntijoita.

        Eläke on asia jota ei meidän alle 50 vuotiaiden kannata murehtia, koska eläkeikä on 70 vuotta ja en usko että saamme eläkettä. Olin muuten kerran yrittäjäkurssilla ja siellä sanottiin, että maksakaa pienin mahdollinen eläkemaksu, koska ette tule eläkkeitä saamaan. Ja sekin pieni maksu vain siksi, kun Yrittäjän esimerkiksi sairaspäiväraha lasketaan siitä eläkkeestä ilmeisesti.

        Yrityksen perustaminen ei ole ihan helppoa ja siinä on isot riskit. Tiedän kuitenkin, että ilman riskiä ei tule muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä tuollaisia vakituisia työpaikkoja ei löydy. Nuo on juuti niitä satunnaisia töitä, mihin se suomen työvoimapula perustellaan. Nuo ei ole säännöllistä työtä, vaan erikseen töihin kutsuttavaa. Se jos joku on ahdistavaa orjuutta päivystää jatkuvasti puhelinta. Ja jos kerran sanoo ei, niin eivät enää soittele.

        Nuo perunanistukset on jossakin susirajan takana ja vain muutama viikko vuodesta. Ja nehän aloittaa työt aamuyöllä, en tietä miksi. Maalla on omiakin työttömiä. Marjametsä myöskin kaukana. Ei viitsi teltalla lähteä sinne marja-apajille majoittumaan. Todellakin kyseessä kausityö ja itse perheellisenä pitäisi saada sitä 50% työaikaa eli 2 - 3 päivää viikossa säännöllisesti, koska asuntolainaa on. Ja työvuorot tietoon muutamaa viikkoa ennen, koska perheen eli lasten kanssa on tiedettävä

        Raha ei minulle merkitse, mutta perhe on elätettävä. Se siis riittää kun saan joku 1400€ kuukaudessa käteen, joka on tällä hetkellä 50% palkastani. Mitään siitä ei säästöön jäisi, mutta olisi vapaa-aikaa ja mahdollisuus tehdä ite ja säästää sitä kautta. En haluaisi mitään 4 tuntia päivässä työtä, vaan voin olla 12 - 16 tuntia töissä kun sinne kerta vaivaudun. Ehkä tuo 12h realistisempi, eli vaikka 9 - 21.

        Siis olen tehnyt elämäni aikana monia töitä jotka joistakin on haastavia. Opiskellut myöskin aloja mihin hankala päästä opiskelemaan. Se työ vain on niin booring -touhua.

        Siks eihän täällä maailmassa eikö edes p-reijässä Suomessa rahan ja materiaalin takia eletä, vai mitä?

        Kansalaisaloite sivustolla on aloite polttoaineveron alentamisesta käykää allekirjoittamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansalaisaloite sivustolla on aloite polttoaineveron alentamisesta käykää allekirjoittamassa.

        En varmaan käy. Haluan että koko yksityisautoilu loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En varmaan käy. Haluan että koko yksityisautoilu loppuu.

        Hyvä asenne! Auto on muutenkin monesti oikeasti turha rahankuluttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä asenne! Auto on muutenkin monesti oikeasti turha rahankuluttuja.

        Se on syy niksi monella perse aina auki ja se saastuttaa. Äänestä Vihreitä! Se myöskin poistaa kriisejä ja syytä lähteä maahanmuuttajaksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on syy niksi monella perse aina auki ja se saastuttaa. Äänestä Vihreitä! Se myöskin poistaa kriisejä ja syytä lähteä maahanmuuttajaksi!

        Vihreitä ei kiinnosta mikään luonto, kestävä tulevaisuus yms. Ne on vain Kokoomuksen puisto puolue, eli samaa maata. Vasemmistoliitto on ikävä kyllä Suomessa ainoa puolue joka yhtään välittää luonnosta ja tulevaisuudesta. Muut menee tuon kapitalismin ja porvariston pillien mukaan, esittäen vain, että toimisivat toisin.
        Olsiihan se kiva jos olisi enemmän vaihtoehtoja, mutta todellisuudessa ei ole..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreitä ei kiinnosta mikään luonto, kestävä tulevaisuus yms. Ne on vain Kokoomuksen puisto puolue, eli samaa maata. Vasemmistoliitto on ikävä kyllä Suomessa ainoa puolue joka yhtään välittää luonnosta ja tulevaisuudesta. Muut menee tuon kapitalismin ja porvariston pillien mukaan, esittäen vain, että toimisivat toisin.
        Olsiihan se kiva jos olisi enemmän vaihtoehtoja, mutta todellisuudessa ei ole..

        Vihreitä kiinnostaa luonto ja ilmastonmuutoksen torjuminen. Ts. tulevaisuus. Kokoomushan haluaa kaataa joka punnus mennä talous edellä. Kepu haluaa lisää maahanmuuttajia orjaksi, mutta kun niille ei ole töitä eikä omillekaan. VIHREÄT haluaa torjuta ilmastonmuutosta ja kulutusta, joka taas toteutuessaan torjuu maahanmuuttoa, eli sitä kun maahanmuuttajat joutuu suomee ilmastoa pilaamaan. ÄÄNESTÄKÄÄ VIHREÄT, jos haluatte vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja pakolaisvirtojen Suomeen kohdistumiseen ja yleensäkin siihen ettei pakolaiseksi tarvitse lähteä.


    • Anonyymi

      No jos perit ison omaisuuden niin huolesi ovat ohi.
      Moni perii ja lähtee töistä pois heti.

      • Anonyymi

        Mutta jos se booring olotila seuraakin mukana sinne omaan kotiin,
        Hän aloittaja kertoo että työssä tulee helposti ja nopeasti kyllästyminen. Liittykö se vain työhön?? Voisi sanoa että kotisoffan pohjalla se booring on vielä karmeampi.
        Työhön menemisessä on kuitenkin pakko vivuta itsensä aamulla ylös.
        Jos sitä pakkoa ei ole niin aloittaja pian nukkuu ja makoilee sängyssä puoliin päiviiin asti.
        Sekin skenaario on olemassa. On oltava harrastuksia että voisi jäädä töistä pois.


      • Anonyymi

        Joo mutta noni jää töihin säästämään rahojaan. Järjetöntä! Meillä on onneksi asunto jonka arvo nousee. Kun saadaan maksettua, niin tällä rahalla kyllä elelee vanhuuden. 20 vuotta vielä korkeintaan. Tästä saa rahaa omaan elämään ja lapsille pienet pesämunat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos se booring olotila seuraakin mukana sinne omaan kotiin,
        Hän aloittaja kertoo että työssä tulee helposti ja nopeasti kyllästyminen. Liittykö se vain työhön?? Voisi sanoa että kotisoffan pohjalla se booring on vielä karmeampi.
        Työhön menemisessä on kuitenkin pakko vivuta itsensä aamulla ylös.
        Jos sitä pakkoa ei ole niin aloittaja pian nukkuu ja makoilee sängyssä puoliin päiviiin asti.
        Sekin skenaario on olemassa. On oltava harrastuksia että voisi jäädä töistä pois.

        Siis kotisohvan pohjalla ollaan vapaaehtoisesti, ellei ole joku sairaus. Kotona olet itsesi herra ja saat keksiä sitä mielekästä ja haasteellista tekemistä. Töissä on vain se työ. Kyllä on turha väittää että korona olevatkin laiskoja, koska hehän ehtivät esimerkiksi kuntoilemaan ja ovat hyväkuntoisia nykyään. Kateeksi käy työttömiä tuttavia, joilla nyt Koronan myötä lykästi ja pääsivät kortistoon. Kuulema te-toimisto ei kontaktoi mitenkään ansiosidonnaisella olevia! Mutta miksipä, kun pitää piilottaa ensin pitkäaikaistyöttömät ja kun töitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta noni jää töihin säästämään rahojaan. Järjetöntä! Meillä on onneksi asunto jonka arvo nousee. Kun saadaan maksettua, niin tällä rahalla kyllä elelee vanhuuden. 20 vuotta vielä korkeintaan. Tästä saa rahaa omaan elämään ja lapsille pienet pesämunat.

        et siis ole edes asuntoasi maksanutkaan. Jestas. Eikös se velkapuoli tulisi hetimiten laittaa kuntoon. Velka pois käsistä. Vasta sen jälkeen asunnolla alkaa olla arvoa. Arvo nousee jos on bisnealueilla. Asunnon arvo myös laskee jos ei tehdä jatkuvasti korjauksia. Mañana filosofialla lapset ei kyllä saa mitään pesämunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et siis ole edes asuntoasi maksanutkaan. Jestas. Eikös se velkapuoli tulisi hetimiten laittaa kuntoon. Velka pois käsistä. Vasta sen jälkeen asunnolla alkaa olla arvoa. Arvo nousee jos on bisnealueilla. Asunnon arvo myös laskee jos ei tehdä jatkuvasti korjauksia. Mañana filosofialla lapset ei kyllä saa mitään pesämunaa.

        Siis jos n vaikka 400 tonnin asunnon nyt maksanut puoliksi, asunut siinä vaikka 10 vuotta ja asunnon hinta noussut joka vuosi muutaman prosentin, niin onhan siinä joku 210K - 250K omaa rahaa jo nyt, jos kämpän myy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et siis ole edes asuntoasi maksanutkaan. Jestas. Eikös se velkapuoli tulisi hetimiten laittaa kuntoon. Velka pois käsistä. Vasta sen jälkeen asunnolla alkaa olla arvoa. Arvo nousee jos on bisnealueilla. Asunnon arvo myös laskee jos ei tehdä jatkuvasti korjauksia. Mañana filosofialla lapset ei kyllä saa mitään pesämunaa.

        Ja uusi asunto, niin siihen ei remonttia tarvitse 50 vuoteen nykyään. Putket kestää 50 vuotta, julkisivu saman, katto saman ym. kiinteistöhuolto huoltaa, niin voi olla että enemmänkin kuin 50 vuotta menee että tarvitsee remontoida. No sisällä ehkä pientä pintaremonttia, mutta sehän nostaa vain osakkeen arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jos n vaikka 400 tonnin asunnon nyt maksanut puoliksi, asunut siinä vaikka 10 vuotta ja asunnon hinta noussut joka vuosi muutaman prosentin, niin onhan siinä joku 210K - 250K omaa rahaa jo nyt, jos kämpän myy.

        menipäs hieman metsään arviot. Tarkistin oikein tilastoista. Vanhojen osakeasuntojen reaalihinta-indeksin mukaan vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2020 joulukuuhun pääkaupunkiseudulla osakeasuntojen hinnat ovat nousseet inflaatio yms. poislukien reilut 10 prosenttia. Siis 10 viimeiset vuodet nousua rapiat 10 prosenttia. Silloin 400000 eur arvoisen osakehuoneiston hinta on nyt (joulukuu 2020) 440 000- 450 000 euroa reaaliarvoisesti tilaston mukaan. Totta se että viimeisen 2019-2020 vuoden nousu on ollut 4,7 % on hyppäys, mutta edeltävät vuodet ovat olleet reilusti hitaamman nousun aikaa. Onneksi oman vakituisen asuntonsa voi myydä verovapaasti. Myyntivoitto on verovapaata. Fiksu ihminen koittaa maksaa velat pois nopsaan. Silloin velka ei rasita omaisuutta.
        Jos olet asunnon omistanut 20 vuotta, niin silloin tilanne on kyllä paljon hienompi. Vuodesta 2000 vuoden 2020 loppuun hintataso on noussut 70 %. Vuosien 2000 ja 2007 välissä pääkaupunkiseudun vanhat osakeasunnot tekivät rajun hintanousun. Sitten iski v 2008-2009 taantuma talouteen. Jälki näkyy vieläkin. Voi olla että isompien asuntojen hinnat nousevat pian reippaasti helsingin alueella kun ihmiset siirtyvät isossa määrin etätöihin ja tarvitsevat myös työnhuoneen kotiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        menipäs hieman metsään arviot. Tarkistin oikein tilastoista. Vanhojen osakeasuntojen reaalihinta-indeksin mukaan vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2020 joulukuuhun pääkaupunkiseudulla osakeasuntojen hinnat ovat nousseet inflaatio yms. poislukien reilut 10 prosenttia. Siis 10 viimeiset vuodet nousua rapiat 10 prosenttia. Silloin 400000 eur arvoisen osakehuoneiston hinta on nyt (joulukuu 2020) 440 000- 450 000 euroa reaaliarvoisesti tilaston mukaan. Totta se että viimeisen 2019-2020 vuoden nousu on ollut 4,7 % on hyppäys, mutta edeltävät vuodet ovat olleet reilusti hitaamman nousun aikaa. Onneksi oman vakituisen asuntonsa voi myydä verovapaasti. Myyntivoitto on verovapaata. Fiksu ihminen koittaa maksaa velat pois nopsaan. Silloin velka ei rasita omaisuutta.
        Jos olet asunnon omistanut 20 vuotta, niin silloin tilanne on kyllä paljon hienompi. Vuodesta 2000 vuoden 2020 loppuun hintataso on noussut 70 %. Vuosien 2000 ja 2007 välissä pääkaupunkiseudun vanhat osakeasunnot tekivät rajun hintanousun. Sitten iski v 2008-2009 taantuma talouteen. Jälki näkyy vieläkin. Voi olla että isompien asuntojen hinnat nousevat pian reippaasti helsingin alueella kun ihmiset siirtyvät isossa määrin etätöihin ja tarvitsevat myös työnhuoneen kotiinsa.

        Sekavaa tekstiä. Kenelle?

        Esimerkkinä: Tiedän yhden perheen Oulusta. Ostivat muutama vuosi sitten neliön uudestaan kerrostalosta. Osakkeen pyyntihinta oli 280K. Koska oli viimeinen asunto jota sille ostajaksi lupautunut ei estyttyään lunastanut, niin saivat asunnon 30K halvemmalla eli 250K. Omaa rahaa heillä oli 100K. Nyt möivät asunnon, kun etätyöbuumi alkoi, ja saivat 350K. Eli heillä oli nyt 200K pesämuna plus se, mitä ovat 5 vuodessa maksaneet lyhennystä kuukausittain, eli noin 5 x 12 x 700 = 42K. Ts. 242K. Aika hyvin. Eivät aikoneet enää ostaa asuntoa Suomesta, koska arvonlisävero menisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        menipäs hieman metsään arviot. Tarkistin oikein tilastoista. Vanhojen osakeasuntojen reaalihinta-indeksin mukaan vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2020 joulukuuhun pääkaupunkiseudulla osakeasuntojen hinnat ovat nousseet inflaatio yms. poislukien reilut 10 prosenttia. Siis 10 viimeiset vuodet nousua rapiat 10 prosenttia. Silloin 400000 eur arvoisen osakehuoneiston hinta on nyt (joulukuu 2020) 440 000- 450 000 euroa reaaliarvoisesti tilaston mukaan. Totta se että viimeisen 2019-2020 vuoden nousu on ollut 4,7 % on hyppäys, mutta edeltävät vuodet ovat olleet reilusti hitaamman nousun aikaa. Onneksi oman vakituisen asuntonsa voi myydä verovapaasti. Myyntivoitto on verovapaata. Fiksu ihminen koittaa maksaa velat pois nopsaan. Silloin velka ei rasita omaisuutta.
        Jos olet asunnon omistanut 20 vuotta, niin silloin tilanne on kyllä paljon hienompi. Vuodesta 2000 vuoden 2020 loppuun hintataso on noussut 70 %. Vuosien 2000 ja 2007 välissä pääkaupunkiseudun vanhat osakeasunnot tekivät rajun hintanousun. Sitten iski v 2008-2009 taantuma talouteen. Jälki näkyy vieläkin. Voi olla että isompien asuntojen hinnat nousevat pian reippaasti helsingin alueella kun ihmiset siirtyvät isossa määrin etätöihin ja tarvitsevat myös työnhuoneen kotiinsa.

        Siis tuo on suomalaistavtyhmyyttä, johon tämä rakenteellinen jäänne/ ongelma ajaa. Ruostsissa asuntolainat ovat 100 vuoden maksuajalla ja niitä ei makseta ikinä pois. Näin siellä ihmisten asuminen ei maksa niin paljoa kuin Suomessa ja ihmisillä on ostovoimaa ja mahdollisuus sijoittaa. Siksi Ruitsalaiset ovat onnellisempia ihmisiä ja heillä on varaa nauttia elämästä. Suomalaisilla taas kaikki raha menee asumiseen. Hullua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et siis ole edes asuntoasi maksanutkaan. Jestas. Eikös se velkapuoli tulisi hetimiten laittaa kuntoon. Velka pois käsistä. Vasta sen jälkeen asunnolla alkaa olla arvoa. Arvo nousee jos on bisnealueilla. Asunnon arvo myös laskee jos ei tehdä jatkuvasti korjauksia. Mañana filosofialla lapset ei kyllä saa mitään pesämunaa.

        Ei sitä asuntovelkapuolta niin vaan kuntoon laiteta, mutta turhaan siitä paineita ottaa. Jossakin pitää asua ja suomen järjestelmässä ei vuokralla kannata asua.


    • Anonyymi

      Kyllä SUomessa voi tehdä osa-aikaistakin työtä, mitä ihmettä oikein höpiset. Itse asiassa, eiköhän suurin osa kohta tuota osa-aikaista teekin?!

      Ei minuakaan raha tai materia sinällään kiinnosta, eikä se määrää elämääni mutta kivahan se on, että on oma asunto eikä rahahuolet ole jatkuvia, tätä ei voi kieltää.

      Aika moni kyllästyy aika ajoin työhönsä muttei nykymaailmassa uskalla kovin helposti työstään irtisanoutua. Leipää on syötävä joka päivä vaikkei niin rahasta piittaisikaan.

      Olen 60 ikäinen nainen ja vaihtanut ammattia kolme kertaa - nyt tämä viimeisin tuntuu omalta ja tässä aionkin olla eläkeikään ja vähän ylikin, asti. Valmistuin tähän ammattiin yli viisikymppisenä (korkeakoulututkinto)

      • Anonyymi

        Käytännössä ei voi osa-aikaista tehdä, jos haluat että on muutakin elämää kuin päivystää satunnaisia työvuoroja.

        Ei se jos on pienet tulot ja vaikka omistaa asunnon ja on asuntolainaa tarkoita rahahuolia. Jossakin on asuttava. Autot, kalliit veneet ja muut kyllä saattaa aiheuttaa rahahuolia, koska ne on kalliita hankkia ja pitää, mutta ei asunto ole sellainen. Tarvittaessa saa asumistukea omistusasuntoonkin. Matkustelu onnistuu kyllä, kun osaa sen homman.

        Kyllä ne joilla on munaa ja osaamista voi sanoutua irti työstä. Karenssi siitä ehkä tulee, mutta aina voi säästää 3 kuukauden palkan vaikka ja sillä elää sen 3 kuukautta. Tai hommaa potkut. Nykyään nimenomaan voi! Ei kannata tuhlata elämäänsä työssä tai seurassa jossa ei viihdy. Leipää ei kannata syödä, koska se lihottaa. Kun on aikaa, ehtii tehdä itse kaikkea ruoasta alkaen.

        Olet > 60v vanhus ja elät jotain esihistorian herranpelon aikaa. Nykyään ollaan viisaampia ja osaavampia tässäkin asiassa.

        Kerran täällä eletään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä ei voi osa-aikaista tehdä, jos haluat että on muutakin elämää kuin päivystää satunnaisia työvuoroja.

        Ei se jos on pienet tulot ja vaikka omistaa asunnon ja on asuntolainaa tarkoita rahahuolia. Jossakin on asuttava. Autot, kalliit veneet ja muut kyllä saattaa aiheuttaa rahahuolia, koska ne on kalliita hankkia ja pitää, mutta ei asunto ole sellainen. Tarvittaessa saa asumistukea omistusasuntoonkin. Matkustelu onnistuu kyllä, kun osaa sen homman.

        Kyllä ne joilla on munaa ja osaamista voi sanoutua irti työstä. Karenssi siitä ehkä tulee, mutta aina voi säästää 3 kuukauden palkan vaikka ja sillä elää sen 3 kuukautta. Tai hommaa potkut. Nykyään nimenomaan voi! Ei kannata tuhlata elämäänsä työssä tai seurassa jossa ei viihdy. Leipää ei kannata syödä, koska se lihottaa. Kun on aikaa, ehtii tehdä itse kaikkea ruoasta alkaen.

        Olet > 60v vanhus ja elät jotain esihistorian herranpelon aikaa. Nykyään ollaan viisaampia ja osaavampia tässäkin asiassa.

        Kerran täällä eletään!

        vetelys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vetelys

        Pahimmat vetelykset on siellä töissä. Ei vaivauduta ite edes aivoja käyttämään, kun ollaan niin laiskoja että ohjattua toimintaa ja muiden sanelemaa puuhastelua kaivataan. Työttömät on aktiivisia! Samapa on eläkeläiset; ennen eläkettä ei harrasteta mitään ja ryypätään, kun ei ole muuhun aikaa ja voimia kun tylsä työ uuvuttaa. Eläkkeelle päästään niin aletaan huippu-urheilijaksi. Siksi hieman kyseenalaistan eläkkeiden tarvetta, koska eikös ne ole niille jotka ei pysty töihin vanhuuden tai muun syyn takia? Oma eläkeikä on tällä hetkellä 70v, mutta kun eläkeikä koittaa 26 vuoden kuluttua, en tule eläkettä saamaan.


    • Anonyymi

      "Suomessa ei vain ole mahdollisuutta tehdä 50% työaikaa."

      Ihan kaikissa paikoissa ei toki voi tehdä vakituisena tuollaista työaikaa, mutta kyllä noitakin työpaikkoja löytyy paljon. Omassakin työpaikassa minun tarvitsisi vain ilmoittaa ja saisin tuollaisen työajan heti halutessani.

      Ehkä sinun nykyisessä työpaikassasi ei tuota mahdollisuutta ole, mutta älä yleistä koko Suomeen. Osa-aikatyötä löytyy Suomesta vaikka kuinka paljon ja jopa vakituisissa työpaikoissa.

      • Anonyymi

        juurikin noin. Työnantajat jopa tykkäävät että on osaavaa porukkaa firman reservissä. Osa-aikatyöläiset ovat haluttuakin työvoimaa. Sillä tavoin voidaa säätää firman kapasiteettia. Vielä 70-80 luvuilla työt olivat säännönmukaisesti kokopäivätöitä. Nykyään on mahdollisuus sopia oma työaika varsin vapaasti firmassa kuin firmassa. Aloittaja ei kerro millä alalla tekee työtänsä. Vaikea uskoa väitteitä että 50% työajan paikat olisivat harvinaisuuksia. Niin ei ole.


    • Anonyymi

      niimpa. miksi ette lahde ulkomaille? ei ole pakkopulla tyylia ja muutenkin rennompaa olla myos vapaalla

      • Anonyymi

        miksi sinne ulkomaille. Tännepäinhän se tunku on. Mitä kukin ulkomailla sitten tarkoittaneekin. Työttömyyttä on joka puolella. Etenkin se palkanmaksupuoli unohtuu
        monessa maassa. Hitsariksi puolaan tai pohjois-Makedoniaan. Rentoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi sinne ulkomaille. Tännepäinhän se tunku on. Mitä kukin ulkomailla sitten tarkoittaneekin. Työttömyyttä on joka puolella. Etenkin se palkanmaksupuoli unohtuu
        monessa maassa. Hitsariksi puolaan tai pohjois-Makedoniaan. Rentoa.

        Siis Suomeen joudutaan, muutakin päästään. Ihan siis maahanmuuttajienkin puolesta voin kertoa sinulle tämän yllätyksen. työministeri Haatainen juuri puhui, että työperäisetkään maahanmuuttajat ei viihdy Suomessa. Jos eivät saa tehdä etätyötä ulkomailta Suomeen, etsivät työpaikan muualta inhimillisestä maailmasta. Suomessa on muuten Euroopan vähiten maahanmuuttajia. Huomattavasti vähemmän kuin muualla. Paska ilmasto ja ilmapiiri ei houkuttele.

        Kyllä vaikkapa 50% työaika edellyttää sitä, että et tiedä työvuoroja. Kuten joku tuolla kertoi, työnantajat jossakin jopa arvostaa kun ”reserviä”, mutta onko sitten elämää, rentoa vapaa-aikaa ja vapautta senkään vertaa kuin työssä 100% työajalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis Suomeen joudutaan, muutakin päästään. Ihan siis maahanmuuttajienkin puolesta voin kertoa sinulle tämän yllätyksen. työministeri Haatainen juuri puhui, että työperäisetkään maahanmuuttajat ei viihdy Suomessa. Jos eivät saa tehdä etätyötä ulkomailta Suomeen, etsivät työpaikan muualta inhimillisestä maailmasta. Suomessa on muuten Euroopan vähiten maahanmuuttajia. Huomattavasti vähemmän kuin muualla. Paska ilmasto ja ilmapiiri ei houkuttele.

        Kyllä vaikkapa 50% työaika edellyttää sitä, että et tiedä työvuoroja. Kuten joku tuolla kertoi, työnantajat jossakin jopa arvostaa kun ”reserviä”, mutta onko sitten elämää, rentoa vapaa-aikaa ja vapautta senkään vertaa kuin työssä 100% työajalla?

        Samaa mieltä, Suomeen joudutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi sinne ulkomaille. Tännepäinhän se tunku on. Mitä kukin ulkomailla sitten tarkoittaneekin. Työttömyyttä on joka puolella. Etenkin se palkanmaksupuoli unohtuu
        monessa maassa. Hitsariksi puolaan tai pohjois-Makedoniaan. Rentoa.

        Lueppa aloitus vielä uusiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppa aloitus vielä uusiksi.

        aloitus on Keksitty tarina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aloitus on Keksitty tarina.

        Sulla on päässä vikaa. Miksi olisi?


    • Anonyymi

      Jahas. https://yle.fi/uutiset/3-9826216
      kyllä se on tätä. virastoaika on sentään ihmismäisen aika 8 - 16. Kyllä vaikka 6 - 14 ei ole ihmisen työaika nykyaikana.
      Onneksi robotit korvaa meidät kaikki.

    • Anonyymi

      Eikö ne Suomen koulussa onnistuneet aivopesemään sinua rahanahneeksi ja itsekkääksi uusavuttomaksi kansalaiseksi joka tuhlaa ja kuluttaa kun ei itse osaa ja halua tehdä mitään?

    • Anonyymi

      Elon Muskin mukaan robotit ja tekoäly korvaavat kaikki ihmiset, myös hänet itsensä. Niin sanoi juuri äsken haastattelussa.
      Tänä vuonna Tesla tuo jo robotaksit Jenkkeihin ja silloin alkaa taksinkuljettajien korvautuminen. Luvut ovat raa'at. Robotaksit ovat huomattavasti kannattavampia kuin ihmisen kuljettamat taksit.
      Mutta noin muuten kannatan ajatusta 6 tunnin työpäivästä yleisenä käytäntönä. Nykyinen 8 tuntia on ihan liikaa ainakin. Työmatkojen kanssa 6 tuntiakin on käytännössä helposti 8 tuntia kuitenkin.

      • Anonyymi

        jos vain kykenee tekemään tulosta samalla tavalla, niin silloinhan se toimii.
        Harva nyt 2 tuntia käyttää päivittäin työmatkoihinsa aikaa. Toki itselleäni aikoinansa päivttäisen työmatkan pituus oli yli 60 km yhteen suuntaansa. 12 vuotta olin sellaisessa työpaikassa. Tyhmä tietysti. Tunti suuntaansa. Siitä tuli 2 tuntia yhteensä. Epäterveellistäkin. He jotka voivat tehdä työmatkansa vaikkapa pyöräilen on suuri etu. Kuntoilu tulee tehtyä työmatkailun sivutuotteena.
        Työntekoakin voi arvioida useammalta kantilta. Moni työntekijä on kiinnostunut vain lyhyestä työajasta ja mahdollisimmaa hyvästä palkasta ilman isompia ponnisteluja. Ihan luonnollinen tapa ajatella. Työnantaja taas on kiinnostunut työntekijän työpanoksesta eli paljonko tekee päivässä ja mitä oikeasti saa aikaiseksi. Työntekijän ja työnantajan tulokulma työntekoon on erilainen. Jos työntekijä on hidas niin työnantaja vaihtaa tilalle ahkeran kuuliaisen ja ahkeran robotin ja antaa työntekijälle lopputilin.


      • Anonyymi

        Kyllä etelässä monen työmatka on 2 tuntia ajallisesti. Etätyö olisi siihen ratkaisu. Myöskin se, että työn takia muuttaessa ei tarvitsisi maksaa varainsiirtoveroa uuden asunnon ostaessa. Ihan hullua saastuttamista työmatkat! Jokainen ajaa omalla autolla eikä kimppakyytejä käytetä, kuten maailmalla.

        Maailma on todellakin muuttumassa. Suomi on kehityksestä vuosikymmeniä takana ja emme edes tiedä mitä maailmalla on. Eikä meille jostakin syystä haluta kertoa, koska usko esimerkiksi eläkejärjestelmään romahtaisi ja suuri aiempien sukupolvien organisoima huijaus siis paljastuisi. Ei Suomeen ole päästetty teknologiaa em. syystä.

        Itse kannatan 4 päivän työviikkoa. Pitää muuttaa sen verran lähelle työpaikkaa, että ei mene aika työmatkoihin. Ja hankkiutua etätyöhön .

        Kiva kun on muitakin ihmisiä jotka ymmärtävät tulevaisuutta ja kokevat sen positiivisena. Orjuus päättyy Suomessakin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos vain kykenee tekemään tulosta samalla tavalla, niin silloinhan se toimii.
        Harva nyt 2 tuntia käyttää päivittäin työmatkoihinsa aikaa. Toki itselleäni aikoinansa päivttäisen työmatkan pituus oli yli 60 km yhteen suuntaansa. 12 vuotta olin sellaisessa työpaikassa. Tyhmä tietysti. Tunti suuntaansa. Siitä tuli 2 tuntia yhteensä. Epäterveellistäkin. He jotka voivat tehdä työmatkansa vaikkapa pyöräilen on suuri etu. Kuntoilu tulee tehtyä työmatkailun sivutuotteena.
        Työntekoakin voi arvioida useammalta kantilta. Moni työntekijä on kiinnostunut vain lyhyestä työajasta ja mahdollisimmaa hyvästä palkasta ilman isompia ponnisteluja. Ihan luonnollinen tapa ajatella. Työnantaja taas on kiinnostunut työntekijän työpanoksesta eli paljonko tekee päivässä ja mitä oikeasti saa aikaiseksi. Työntekijän ja työnantajan tulokulma työntekoon on erilainen. Jos työntekijä on hidas niin työnantaja vaihtaa tilalle ahkeran kuuliaisen ja ahkeran robotin ja antaa työntekijälle lopputilin.

        Siis tutkimusten mukaan 6 tunnin työpäivä antaa paremman tuoton. Ei se aika vaan tuotti. Suomessakin asiaa on tutkittu jo ennen teknologiaa: https://yle.fi/uutiset/3-11522955

        Aika paskamaista se on talvella työmatkoja kauranoottorilla kulkea. On pimeää, lunta, liukasta jne. Toki jos haluaa itsensä uuvuttaa.

        Suomeen pitäisi tulla suorituspalkkaus. Ei ole reilua ahkerana ja tuottavana se, kun toiset saava saman ellei enemmän, tekemättä mitään tai vapaamatkustajana olemalla tekevinään.

        Onneksi automaatio korvaa ihmisen melkolailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tutkimusten mukaan 6 tunnin työpäivä antaa paremman tuoton. Ei se aika vaan tuotti. Suomessakin asiaa on tutkittu jo ennen teknologiaa: https://yle.fi/uutiset/3-11522955

        Aika paskamaista se on talvella työmatkoja kauranoottorilla kulkea. On pimeää, lunta, liukasta jne. Toki jos haluaa itsensä uuvuttaa.

        Suomeen pitäisi tulla suorituspalkkaus. Ei ole reilua ahkerana ja tuottavana se, kun toiset saava saman ellei enemmän, tekemättä mitään tai vapaamatkustajana olemalla tekevinään.

        Onneksi automaatio korvaa ihmisen melkolailla.

        on jo tehnyt monelta osin. Yksi esimerkki vain. Perinteiset toimistojen sihteerit ovat harvinaisuuksia. 80-luvulla heitä oli vaikka kuinka runsaasti. Tuli tietokoneaika ja tietsikka korvasi fröökynät. Kovasta urakkamiehestäkin tulee jossain vaiheessa se hitaampi versio. Fysiikka fyysissä töissä hajoaa ja harva haluaa työkyvyttömyyseläkkeelle vielä 50 vuotiaana. Silloin on pakko hidastaa tempoa, Suoritepalkkaus ei sovi kaikkiin hommiin. Ydinvoimalan valvomon kaveri ei tee yhtään enempää kilowattitunteja vaikka miten hyppisi masurkkaa ylös ja alas. Suoritepalkkauksessa tapahtuu aina myös eroosio. Jos tänään teet ennätyksen ja saat siitä 1000 euroa, niin huomenna samasta suorituksesta saatkin 900 euroa. Erotuksen pistää omistaja taskuunsa. Pelin säännöt laatii yleensä omistaja ei duunari.
        Mitä nyt ay-liike vähän yrittää muuttaa pelin sääntöjä ihmismäisemmiksi. Loimaan kassa ei sitä tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on jo tehnyt monelta osin. Yksi esimerkki vain. Perinteiset toimistojen sihteerit ovat harvinaisuuksia. 80-luvulla heitä oli vaikka kuinka runsaasti. Tuli tietokoneaika ja tietsikka korvasi fröökynät. Kovasta urakkamiehestäkin tulee jossain vaiheessa se hitaampi versio. Fysiikka fyysissä töissä hajoaa ja harva haluaa työkyvyttömyyseläkkeelle vielä 50 vuotiaana. Silloin on pakko hidastaa tempoa, Suoritepalkkaus ei sovi kaikkiin hommiin. Ydinvoimalan valvomon kaveri ei tee yhtään enempää kilowattitunteja vaikka miten hyppisi masurkkaa ylös ja alas. Suoritepalkkauksessa tapahtuu aina myös eroosio. Jos tänään teet ennätyksen ja saat siitä 1000 euroa, niin huomenna samasta suorituksesta saatkin 900 euroa. Erotuksen pistää omistaja taskuunsa. Pelin säännöt laatii yleensä omistaja ei duunari.
        Mitä nyt ay-liike vähän yrittää muuttaa pelin sääntöjä ihmismäisemmiksi. Loimaan kassa ei sitä tee.

        Siis joo kaikenlaiset sihteerit ja osastonsihteerit on korvattu koneilla.

        Olen katsellut suomalaisia raksamiehiä, ja helvetin laiskan oloista porukkaa. Puuhastelua. En ihmettele miksi ottavat ulkomailta. En ymmärrä miten siinä työssä voi paikat hajota, kun koneet tekee nostot sun muut. Saattaisi se kunto kestää paremmin kun olisi fyysisempää. Ne paikat menee rikki yksipuolisista liikkeistä, huonoista työasennoista, iskuista jne.

        Työkyvyttömyyseläkkeelle ei 50 vuotiaana päästetä, kun ennen jopa 30 vuotiaana. 60v on nykyään raja ja silloin pääsee työkyvytön eläkkeelle, jos on oikein huonossa kunnossa terveys.

        Suomalainen kallis kitisevä ahne laiska tullaan 100 varmaan korvaamaan automaatiolle ja ulkomaalaisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis joo kaikenlaiset sihteerit ja osastonsihteerit on korvattu koneilla.

        Olen katsellut suomalaisia raksamiehiä, ja helvetin laiskan oloista porukkaa. Puuhastelua. En ihmettele miksi ottavat ulkomailta. En ymmärrä miten siinä työssä voi paikat hajota, kun koneet tekee nostot sun muut. Saattaisi se kunto kestää paremmin kun olisi fyysisempää. Ne paikat menee rikki yksipuolisista liikkeistä, huonoista työasennoista, iskuista jne.

        Työkyvyttömyyseläkkeelle ei 50 vuotiaana päästetä, kun ennen jopa 30 vuotiaana. 60v on nykyään raja ja silloin pääsee työkyvytön eläkkeelle, jos on oikein huonossa kunnossa terveys.

        Suomalainen kallis kitisevä ahne laiska tullaan 100 varmaan korvaamaan automaatiolle ja ulkomaalaisilla.

        miten sinulla on aikaa katsella toisten ihmisten työntekoa. Mars mars töihin siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten sinulla on aikaa katsella toisten ihmisten työntekoa. Mars mars töihin siitä.

        Jos ei ole sokea ja seuraa ympäristöä kulkiessaan, ei voi olla näkemättä. Vai meinaatko että putkinäkö päällä oman itsekkyyden perässä? Kaikille ei riitä töitä.


    • Anonyymi

      aloituksen otsikointi on suomen kielelle käännettynä "Ei kiinnosta työnteko".
      Asiat pitäisi sanoa niin kuin ne ovat. Itsellekin tulee parempi mieli kun puhuu asiasta rehdisti.

      • Anonyymi

        Ketäpä työnteko kiinnostaa, jos rehellisiä ollaan? Eiköhän se intressi ole se palkka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketäpä työnteko kiinnostaa, jos rehellisiä ollaan? Eiköhän se intressi ole se palkka!

        osuit nappiin. Etenkin palkkatyössä niin on. Aattelepa palkkasuhteessa olevaa dirikaa tai johtajaa. Jos palkka ei häntä kiinnostaisi niin hän tekisi hommansa ruokapalkalla. Nukkuisi kylmässä teltassa varastonrakennuksen takana. Hyvin harvassa sellaisia bosseja on. Monet puhuvat siitä että firmoihin haetaan töihin vain huippuosaajia pitkällä työkokemuksella. Toki heitäkin tarvitaan. Totuus on että firmat palkkaavat mieluiten keskinkertaisuuksia. Keskinkertaisuuksia on helpointa saada. Keskinkertaisuus ei uhkaa pomon asemaa. Työpaikkaa hakiessakaan harvoin kannattaa leuhkia että on ahkera, nopeasti oppiva poikkeusyksilö. Ei työnantaja sellaista tietenkään usko. Firman pomo lähtee siitä että ihmiset tekevät minimityösuorituksen palkkansa eteen. Se on tervettä ajattelua. Jos joku tekee enemmän vapaaehtoisesti niin se on iloinen yllätys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        osuit nappiin. Etenkin palkkatyössä niin on. Aattelepa palkkasuhteessa olevaa dirikaa tai johtajaa. Jos palkka ei häntä kiinnostaisi niin hän tekisi hommansa ruokapalkalla. Nukkuisi kylmässä teltassa varastonrakennuksen takana. Hyvin harvassa sellaisia bosseja on. Monet puhuvat siitä että firmoihin haetaan töihin vain huippuosaajia pitkällä työkokemuksella. Toki heitäkin tarvitaan. Totuus on että firmat palkkaavat mieluiten keskinkertaisuuksia. Keskinkertaisuuksia on helpointa saada. Keskinkertaisuus ei uhkaa pomon asemaa. Työpaikkaa hakiessakaan harvoin kannattaa leuhkia että on ahkera, nopeasti oppiva poikkeusyksilö. Ei työnantaja sellaista tietenkään usko. Firman pomo lähtee siitä että ihmiset tekevät minimityösuorituksen palkkansa eteen. Se on tervettä ajattelua. Jos joku tekee enemmän vapaaehtoisesti niin se on iloinen yllätys.

        Keskinkertaisuuksia tai siitä alempia on nämä tittelinkipeät esimerkiksi yliopistokoulutetut. Jos ihminen käy töissä työn hauskuuden takia, niin miksi haluaa viettää kesälomaa tai nostaa palkkaa. Ihan helvettiä koko työ ihmisille joilla oma ajatustoimintaa normaalia. Harvalla on.


    • Anonyymi

      automaationhan piti vapauttaa ihmiset työn orjuudesta ja päästää ihmiset nauttimaan elämästään, mutta toisin kävi ahneiden ja itsekkäiden paskojen takia, jotka orjuuttivat työntekijät kilpailemaan koneita vastaan, ja tämä vedätys näyttää menevän koko ajan yhä huonompaan suuntaan.
      Työstä ei saa enää toimeentuloakaan palkkojen ostovoiman jatkuvasti heikentyessä, kun vielä elinkustannukset, varsinkin asuminen kallistuu koko ajan niin työnteon mielekkyys laskee koko ajan. Huonopalkkaiset työt on jo enemmän harrastusta kuin toimeentulon hankkimista, ja mulla ainakin on parempia ja mukavampia harrastuksia kuin esim. raataa jossain tehtaalla kroppansa paskaksi.

      • Anonyymi

        automaation tarkoitus on tehdä sama työmäärä nopeammin ja toisinaan jopa paljon paremmin. Ihmistyötä voidaan siis korvata koneilla ja automaatiolla. Koneiden omistaja voi niin tehdä.
        Palkollisen työläisen dilemma on siinä että on juuttunut kiinni siihen palkkatyöläisen ajatteluun. Sitä ajattelee että on olemassa valmiita työpaikkoja ja tehtaita joihin mennä töihin. Kuvittelee jopa että koulutus takaa työpaikan. Ei se niin mene.
        Parempi hankkia osakkeita ja osallisuutta yritystoiminnasta. Vähitellen kasvattaa omistamistansa. Se ei tapahdu heti vaan pitkällä systemaattisella sijoittamisella.
        Silloin omistaa pienellä osuudella itse ne koneet ja tehtaatkin joilla työtä tehdään. Saadusta liikevoitosta osa tulee omalle tilille. Mitä enemmän omistaa tuotantovälineitä sitä enemmän tulee liksaa tilille. Toki siihenkin liityy riskejä. Etenkin jos on tyhmä
        Yksinkertaistaen arjen esimerkki. Sähkötyökaluilla teet työsi paljon nopeammin ja vähemmällä hikimäärällä kuin tylsillä käsityökaluilla. Lapiomies häviää kaivinkonemiehelle.


      • Anonyymi

        Siis ei. Suomessa autonaatio ei vielä ole edes. Tänne rantautunut. Mutta tulevaisuudessa kun se ehkä tänne tulee, ellei koko Suomi kaadu ennen sitä, niin se tulee korvaamaan suomalaisten työn 90%. Millä me sitten elämme? Periaatteessa robotin omistajat saa tuoton ja maksaa varmaan isoa veroa, jolla sitten maksetaan kansalaispalkkaa? Tässä on hyviä puolia paljon. Mutta uloshinnoitteleeko Suomi itsensä tässäkin liian kovalla verolla ja sillä kun ei halua automaatiota maaperälleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        automaation tarkoitus on tehdä sama työmäärä nopeammin ja toisinaan jopa paljon paremmin. Ihmistyötä voidaan siis korvata koneilla ja automaatiolla. Koneiden omistaja voi niin tehdä.
        Palkollisen työläisen dilemma on siinä että on juuttunut kiinni siihen palkkatyöläisen ajatteluun. Sitä ajattelee että on olemassa valmiita työpaikkoja ja tehtaita joihin mennä töihin. Kuvittelee jopa että koulutus takaa työpaikan. Ei se niin mene.
        Parempi hankkia osakkeita ja osallisuutta yritystoiminnasta. Vähitellen kasvattaa omistamistansa. Se ei tapahdu heti vaan pitkällä systemaattisella sijoittamisella.
        Silloin omistaa pienellä osuudella itse ne koneet ja tehtaatkin joilla työtä tehdään. Saadusta liikevoitosta osa tulee omalle tilille. Mitä enemmän omistaa tuotantovälineitä sitä enemmän tulee liksaa tilille. Toki siihenkin liityy riskejä. Etenkin jos on tyhmä
        Yksinkertaistaen arjen esimerkki. Sähkötyökaluilla teet työsi paljon nopeammin ja vähemmällä hikimäärällä kuin tylsillä käsityökaluilla. Lapiomies häviää kaivinkonemiehelle.

        Fiksu kirjoitus .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        automaation tarkoitus on tehdä sama työmäärä nopeammin ja toisinaan jopa paljon paremmin. Ihmistyötä voidaan siis korvata koneilla ja automaatiolla. Koneiden omistaja voi niin tehdä.
        Palkollisen työläisen dilemma on siinä että on juuttunut kiinni siihen palkkatyöläisen ajatteluun. Sitä ajattelee että on olemassa valmiita työpaikkoja ja tehtaita joihin mennä töihin. Kuvittelee jopa että koulutus takaa työpaikan. Ei se niin mene.
        Parempi hankkia osakkeita ja osallisuutta yritystoiminnasta. Vähitellen kasvattaa omistamistansa. Se ei tapahdu heti vaan pitkällä systemaattisella sijoittamisella.
        Silloin omistaa pienellä osuudella itse ne koneet ja tehtaatkin joilla työtä tehdään. Saadusta liikevoitosta osa tulee omalle tilille. Mitä enemmän omistaa tuotantovälineitä sitä enemmän tulee liksaa tilille. Toki siihenkin liityy riskejä. Etenkin jos on tyhmä
        Yksinkertaistaen arjen esimerkki. Sähkötyökaluilla teet työsi paljon nopeammin ja vähemmällä hikimäärällä kuin tylsillä käsityökaluilla. Lapiomies häviää kaivinkonemiehelle.

        Ensin pitäisi olla tuloja joilla ostaa niitä osakkeita ja maksaa elämisensä muutenkin. Jos ei ole työpaikkoja, ei ole tuloja. Paitsi tietysti jos on syntynyt kultalusikka suussa rikkaaseen perheeseen jolloin rahaa on yllinkyllin ilman että on tarvinnut töitä tehdä sen eteen... mutta sellainen onni osuu todella harvoille... suurin osa tarvitsisi niitä työpaikkoja elääkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin pitäisi olla tuloja joilla ostaa niitä osakkeita ja maksaa elämisensä muutenkin. Jos ei ole työpaikkoja, ei ole tuloja. Paitsi tietysti jos on syntynyt kultalusikka suussa rikkaaseen perheeseen jolloin rahaa on yllinkyllin ilman että on tarvinnut töitä tehdä sen eteen... mutta sellainen onni osuu todella harvoille... suurin osa tarvitsisi niitä työpaikkoja elääkseen.

        Aina voi sijoittaa osakkeisiin ne mitkä toiset sijoittaa uusavuttomuuteensa, autoon, veneeseen, moottoripyörään, Lapin reissuihin - kun muutkin, tupakkaan, baariin, ravintolaruokaan jne. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

        Eniten rahaongelmia valittaa suureen kulutukseen tottuneet ahneet tyhmät, jotka juoksee rahan perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina voi sijoittaa osakkeisiin ne mitkä toiset sijoittaa uusavuttomuuteensa, autoon, veneeseen, moottoripyörään, Lapin reissuihin - kun muutkin, tupakkaan, baariin, ravintolaruokaan jne. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

        Eniten rahaongelmia valittaa suureen kulutukseen tottuneet ahneet tyhmät, jotka juoksee rahan perässä.

        Sanopas muuta. Moni joka on tottunut kuluttamaan pienet palkkatilinsä kuiville joka kuukausi eivät tietenkään ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä. Pienestä palkastansa voi laittaa 20 % sijoituksiin ja kasvamaan. Sijoittaminen on tietenkin eri asia kuin säästäminen. Tekee sen sijoitusjuttunsa jokaisesta kk-palkastansa. Jos on työtön niin silloinkin laittaa jotain sijoituksiin. Muutoin voi elää kuin ellun kana. Kun jotain 10 vuotta on sijoitusprosessiansa pitänyt nonstop käynnissä tapahtuu ihme. Rahaa alkaa kasvamaan melkein puussa. Raha alkaa kumuloitumaan. Itse olen niin toiminut. Olen varsin varakas mies. Heh. Huolimatta että työttömyysvuosiakin on ollut yli 15 v. Jopa sairauksiakin. Eläkkeellä ole ja ikää 65 vuotta. Eläke on 1400 e/kk. Mutta niistä sijoituksista tulee puhdasta tuottoa 50000 - 60 000 euroa vuodessa. Ei huono. Ei huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopas muuta. Moni joka on tottunut kuluttamaan pienet palkkatilinsä kuiville joka kuukausi eivät tietenkään ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä. Pienestä palkastansa voi laittaa 20 % sijoituksiin ja kasvamaan. Sijoittaminen on tietenkin eri asia kuin säästäminen. Tekee sen sijoitusjuttunsa jokaisesta kk-palkastansa. Jos on työtön niin silloinkin laittaa jotain sijoituksiin. Muutoin voi elää kuin ellun kana. Kun jotain 10 vuotta on sijoitusprosessiansa pitänyt nonstop käynnissä tapahtuu ihme. Rahaa alkaa kasvamaan melkein puussa. Raha alkaa kumuloitumaan. Itse olen niin toiminut. Olen varsin varakas mies. Heh. Huolimatta että työttömyysvuosiakin on ollut yli 15 v. Jopa sairauksiakin. Eläkkeellä ole ja ikää 65 vuotta. Eläke on 1400 e/kk. Mutta niistä sijoituksista tulee puhdasta tuottoa 50000 - 60 000 euroa vuodessa. Ei huono. Ei huono.

        näihin aina vastailee tuollaiset vanhat setämiehet, jotka on saaneet tehtyä töitä ja kerättyä rahaa silloin 80-luvulla, kun Suomella meni hyvin. Sen jälkeen ei ole ollutkaan samanlaisia mahdollisuuksia, ketkä on esim. 90-luvun lamassa koettaneet päästä työelämään kiinni. Ei ollut kuin pätkä- ja silpputyötä matalalla palkalla, ja vakituista työpaikkaa ei ehkä koskaan ole saanut. Samaan aikaan elinkustannukset ovat kallistuneet hurjasti, vuokrat, ruoka, liikkuminen, sähkö joka oli oikein tarkoituksella tehty laki sellaiseksi, joka suosii vain sähkönsiirtoyhtiöiden voittoja kuluttajan vahingoksi, yli-viikaroinnit sun muut kusetukset, on keksitty uusia veroja ja maksuja mitä ei ennen ollut olemassakaan, kuten hulevesimaksut, auton käyttömaksu, jne.
        Sijoittelepa siinä sitten vielä lisäksi kun tämä paskayhteiskunta rosvoaa kaikki rahat tavallisilta ihmisiltä niin etteivät koskaan pääse vaurastumaan!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näihin aina vastailee tuollaiset vanhat setämiehet, jotka on saaneet tehtyä töitä ja kerättyä rahaa silloin 80-luvulla, kun Suomella meni hyvin. Sen jälkeen ei ole ollutkaan samanlaisia mahdollisuuksia, ketkä on esim. 90-luvun lamassa koettaneet päästä työelämään kiinni. Ei ollut kuin pätkä- ja silpputyötä matalalla palkalla, ja vakituista työpaikkaa ei ehkä koskaan ole saanut. Samaan aikaan elinkustannukset ovat kallistuneet hurjasti, vuokrat, ruoka, liikkuminen, sähkö joka oli oikein tarkoituksella tehty laki sellaiseksi, joka suosii vain sähkönsiirtoyhtiöiden voittoja kuluttajan vahingoksi, yli-viikaroinnit sun muut kusetukset, on keksitty uusia veroja ja maksuja mitä ei ennen ollut olemassakaan, kuten hulevesimaksut, auton käyttömaksu, jne.
        Sijoittelepa siinä sitten vielä lisäksi kun tämä paskayhteiskunta rosvoaa kaikki rahat tavallisilta ihmisiltä niin etteivät koskaan pääse vaurastumaan!!!!

        Mistä päättelet että setämies ei olisi 80 luvulla ollut työttömänäkin useamman vuoden ja tehnyt silpputöitä ja hanttihommia. Pari työllisyyskurssiakin tuli käytyä. Kumpikaan ei johtanut pysyvään työllistymiseen. Asuin jopa Lahden keijupuiston parakkikylässä ja vastaanottoasuntolassa, Kolkko paikka asua. Voin vakuuttaa. Koko 80 luku meni setämieheltä varsin totaalisen silpuksi. Niillä hanttityötodistuksilla ei isommin rehvastella. Yhtää ehjää vuoden työsuhdetta ei ollut. Muutaman kuukauden pätkissä kaikki. 90 luvulla sain homman juonesta kiinni päälle 35 vuotiaana. Järki tuli päähän. Ajelehtiminen loppui. Sain myös pysyvämpää työtä. Opin myös sijoittamisen taidon. Onneksi opin. Ei vastuuta omasta elämästä voi muille siirtää. Ei ainakaan yhteiskunnalle. Vastuu on kannettava ehdottomasti itse. Se on kupletin juoni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet että setämies ei olisi 80 luvulla ollut työttömänäkin useamman vuoden ja tehnyt silpputöitä ja hanttihommia. Pari työllisyyskurssiakin tuli käytyä. Kumpikaan ei johtanut pysyvään työllistymiseen. Asuin jopa Lahden keijupuiston parakkikylässä ja vastaanottoasuntolassa, Kolkko paikka asua. Voin vakuuttaa. Koko 80 luku meni setämieheltä varsin totaalisen silpuksi. Niillä hanttityötodistuksilla ei isommin rehvastella. Yhtää ehjää vuoden työsuhdetta ei ollut. Muutaman kuukauden pätkissä kaikki. 90 luvulla sain homman juonesta kiinni päälle 35 vuotiaana. Järki tuli päähän. Ajelehtiminen loppui. Sain myös pysyvämpää työtä. Opin myös sijoittamisen taidon. Onneksi opin. Ei vastuuta omasta elämästä voi muille siirtää. Ei ainakaan yhteiskunnalle. Vastuu on kannettava ehdottomasti itse. Se on kupletin juoni.

        No poikkeus sääntöön todistaa faktan oikeaksi, Nyky-yhteiskunta on todella kolkko paikka kun vertaa vaikka 80-lukuun.

        Osake vedätykset voivat päättyä kuin kanan lento kun korona aikana pelimiehet siis isot rosvot tekevät kunnon kupruja keinotekoisesti kurseja nostaen ja kun tavis sitten ne laput nostaa itselleen niin musta pekka tulee kylään välittömästi.

        Rahaa on niin paljon nyt maailman pörssit pullollaan ettei tämä keinotekoinen tila voi pysyä pystyssä vaan ns. korjausliike tulee mullistamaan koronan aikana koko maailman kertarysäyksellä.

        Tämä nykymeno oirehtii jo pahasti siihen suuntaan ettei pörssi ole entisensä enää koskaan.
        Maailma muuttuu nyt oletko valmis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No poikkeus sääntöön todistaa faktan oikeaksi, Nyky-yhteiskunta on todella kolkko paikka kun vertaa vaikka 80-lukuun.

        Osake vedätykset voivat päättyä kuin kanan lento kun korona aikana pelimiehet siis isot rosvot tekevät kunnon kupruja keinotekoisesti kurseja nostaen ja kun tavis sitten ne laput nostaa itselleen niin musta pekka tulee kylään välittömästi.

        Rahaa on niin paljon nyt maailman pörssit pullollaan ettei tämä keinotekoinen tila voi pysyä pystyssä vaan ns. korjausliike tulee mullistamaan koronan aikana koko maailman kertarysäyksellä.

        Tämä nykymeno oirehtii jo pahasti siihen suuntaan ettei pörssi ole entisensä enää koskaan.
        Maailma muuttuu nyt oletko valmis?

        osakemarkkinoita jos tarkastellaan 150 vuoden historialla niin osakkeiden arvonnousu on ollut jatkuvaa. Välillä tulee valtavia romahduksia, sotia, pandemioita, ympäristökatastrofeja. Sijoittaminen on pitkäjänteistä touhua. Treidaaminen ja pikavoittojen tavoittelu on sitten oma taiteenlajinsa. Voi siis tulla takkiin jos pelaa ja ottaa isoa riskiä. Pitkäjänteisellä sijoittamisen strategialla onnistuu varmasti. Toki jos kupsahtaa nuorella iällä niin sitten ei näe rahapuunsa kasvua. Aina maailma on muuttunut ja ollut muutoksessa. Nykytila on vain yksi vaihe jatkuvaa muutosta. https://www.morningstar.com/features/what-prior-market-crashes-can-teach-us-in-2020


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopas muuta. Moni joka on tottunut kuluttamaan pienet palkkatilinsä kuiville joka kuukausi eivät tietenkään ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä. Pienestä palkastansa voi laittaa 20 % sijoituksiin ja kasvamaan. Sijoittaminen on tietenkin eri asia kuin säästäminen. Tekee sen sijoitusjuttunsa jokaisesta kk-palkastansa. Jos on työtön niin silloinkin laittaa jotain sijoituksiin. Muutoin voi elää kuin ellun kana. Kun jotain 10 vuotta on sijoitusprosessiansa pitänyt nonstop käynnissä tapahtuu ihme. Rahaa alkaa kasvamaan melkein puussa. Raha alkaa kumuloitumaan. Itse olen niin toiminut. Olen varsin varakas mies. Heh. Huolimatta että työttömyysvuosiakin on ollut yli 15 v. Jopa sairauksiakin. Eläkkeellä ole ja ikää 65 vuotta. Eläke on 1400 e/kk. Mutta niistä sijoituksista tulee puhdasta tuottoa 50000 - 60 000 euroa vuodessa. Ei huono. Ei huono.

        Paska puhetta tarinasi rikkaudesta, mutta todellakin nämä jotkut tuhlaa tilinsä omaa henkistä tyhjyyttään turruttaakseen ja muille elääksen. Mitä enemmän teet töitä, sen enemmän joudut habkkimaan ja tuhlaamaan. Nämä ovat sitten kusessa kun vähänkin tulot laskee. Suomessa kannattaa valmistautua joukkotyöttömyyteen. Tämän takia kaikki turhat menoerät kannattaa poistaa. Ennemmin vaikka sijoittaa, koska sijoitukset saa aina pois jos tarvitsee rahaa, kunhan ei ole sijoittanut pankin kautta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näihin aina vastailee tuollaiset vanhat setämiehet, jotka on saaneet tehtyä töitä ja kerättyä rahaa silloin 80-luvulla, kun Suomella meni hyvin. Sen jälkeen ei ole ollutkaan samanlaisia mahdollisuuksia, ketkä on esim. 90-luvun lamassa koettaneet päästä työelämään kiinni. Ei ollut kuin pätkä- ja silpputyötä matalalla palkalla, ja vakituista työpaikkaa ei ehkä koskaan ole saanut. Samaan aikaan elinkustannukset ovat kallistuneet hurjasti, vuokrat, ruoka, liikkuminen, sähkö joka oli oikein tarkoituksella tehty laki sellaiseksi, joka suosii vain sähkönsiirtoyhtiöiden voittoja kuluttajan vahingoksi, yli-viikaroinnit sun muut kusetukset, on keksitty uusia veroja ja maksuja mitä ei ennen ollut olemassakaan, kuten hulevesimaksut, auton käyttömaksu, jne.
        Sijoittelepa siinä sitten vielä lisäksi kun tämä paskayhteiskunta rosvoaa kaikki rahat tavallisilta ihmisiltä niin etteivät koskaan pääse vaurastumaan!!!!

        Olet oikeassa. Ilman suhteita on hankala saada vakipaikkaa, joista Yli-Viikari on vain jäävuoren huippu. Ja kun on pakosta tottunut vaihtamaan työpaikkaa, ei viihdy siinä vakituisessa paikassa. Näkee liian hyvin kun asiat tehdään tyhmästi.
        Mainitsemasi pakolliset kulut on kuitenkin oma valinta. Asumalla kerrostalossa säästää kaikista mainitsemistasi kuluista.muutat kerrostaloon, niin jää varaa sijoittaa. Myyt autot ja muut kuluerät pois. Kerrostalossa on paljon vapaampi ihminen! Tämä yhteiskunta on paska, se on totta. Ongelma kun ihmiset eivät vaurastu on rakenteellinen, koska Suomessa ihnisten kaikki omaisuus on kiinni asunnossa. Ruotsissa esim. ei asuntolainaa ole aikomustakaan maksaa kokonaan pois, joten laina-ajat on jopa 100 vuotta. Uskon että asumisen hintaa pidetään tahallaan ylhäällä eläkejärjestelmänkin takia. Paska maa tämä on ja lähden pois heti kun mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No poikkeus sääntöön todistaa faktan oikeaksi, Nyky-yhteiskunta on todella kolkko paikka kun vertaa vaikka 80-lukuun.

        Osake vedätykset voivat päättyä kuin kanan lento kun korona aikana pelimiehet siis isot rosvot tekevät kunnon kupruja keinotekoisesti kurseja nostaen ja kun tavis sitten ne laput nostaa itselleen niin musta pekka tulee kylään välittömästi.

        Rahaa on niin paljon nyt maailman pörssit pullollaan ettei tämä keinotekoinen tila voi pysyä pystyssä vaan ns. korjausliike tulee mullistamaan koronan aikana koko maailman kertarysäyksellä.

        Tämä nykymeno oirehtii jo pahasti siihen suuntaan ettei pörssi ole entisensä enää koskaan.
        Maailma muuttuu nyt oletko valmis?

        Se on varma ettei sijoittaminen voi kaikista tehdä rikasta tai edes sellaista että sillä voitolla elää. Moni tullaan riistämään tyhjiin. Tulette sen näkemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        osakemarkkinoita jos tarkastellaan 150 vuoden historialla niin osakkeiden arvonnousu on ollut jatkuvaa. Välillä tulee valtavia romahduksia, sotia, pandemioita, ympäristökatastrofeja. Sijoittaminen on pitkäjänteistä touhua. Treidaaminen ja pikavoittojen tavoittelu on sitten oma taiteenlajinsa. Voi siis tulla takkiin jos pelaa ja ottaa isoa riskiä. Pitkäjänteisellä sijoittamisen strategialla onnistuu varmasti. Toki jos kupsahtaa nuorella iällä niin sitten ei näe rahapuunsa kasvua. Aina maailma on muuttunut ja ollut muutoksessa. Nykytila on vain yksi vaihe jatkuvaa muutosta. https://www.morningstar.com/features/what-prior-market-crashes-can-teach-us-in-2020

        Tulee se romahduskin vielä. Ei kannata elvistellä. Mitä useampi sijoittaa, sen suuremmalla todennäköisyydellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee se romahduskin vielä. Ei kannata elvistellä. Mitä useampi sijoittaa, sen suuremmalla todennäköisyydellä.

        Tiedoksi vain. On tullut monta monta romahdusta. Jonkin aikaa hommat seis ja siten taas käyrät sojottaa ylöspäin. Jos tsekkasit graaffia eli käppyrää niin huomasit että asteikko on logaritminen. Vuoden 1870 dollari on nousut melkein 20000 dollariin. Se tarkoittaa että vauraus osakekurseilla arvioiden on 20000-kertaistunut. Reaalitalouskin on noussut rajusti. Se voisi olla noin 60-70 prosenttia osakemassan arvosta. Tarkoittaa että reaalitalous on kasvanut vähintäin 12000 kertaiseksi vuoden 1870 nähden. Suurin osa tuosta vauraudesta on sitoutunut infrastruktuuriin. Infrastuktuurin omistaa kapitalistinen pääoma. Kapitalismia on myös kommunistinen pääoma. Tuosta vauraudesta on myös tavallinen kansa eri maissa päässyt osalliseksi. Ainakin läntisesssä maailmassa eletään paljoudessa. Ihmisten odotettu elinikäkin on tuplaantunut 1800-luvusta lähtien. Se kertoo sen että kapitalismissa on hyvääkin. Ainakin jos raha, terveys,sivistys on mittapuuna. Kukaan ei tietenkään tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessansa. En ainakaan minä. Jos ei tule ekokatastrofia, ydinsotaa tai avaruuden iso jättiasteroidi ei törmää planeettaamme, niin homma menee vain eteenpäin ja kehittyy ja muuttuu. Sijoittaminen on hyvä asia. Voi sijoittaa eettisesti. Sellainen sijottaminen muuttaa maailmaa hyvään suuntaan. Hölmöintä on olla sijoittamatta. Kokeile ihmeessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi vain. On tullut monta monta romahdusta. Jonkin aikaa hommat seis ja siten taas käyrät sojottaa ylöspäin. Jos tsekkasit graaffia eli käppyrää niin huomasit että asteikko on logaritminen. Vuoden 1870 dollari on nousut melkein 20000 dollariin. Se tarkoittaa että vauraus osakekurseilla arvioiden on 20000-kertaistunut. Reaalitalouskin on noussut rajusti. Se voisi olla noin 60-70 prosenttia osakemassan arvosta. Tarkoittaa että reaalitalous on kasvanut vähintäin 12000 kertaiseksi vuoden 1870 nähden. Suurin osa tuosta vauraudesta on sitoutunut infrastruktuuriin. Infrastuktuurin omistaa kapitalistinen pääoma. Kapitalismia on myös kommunistinen pääoma. Tuosta vauraudesta on myös tavallinen kansa eri maissa päässyt osalliseksi. Ainakin läntisesssä maailmassa eletään paljoudessa. Ihmisten odotettu elinikäkin on tuplaantunut 1800-luvusta lähtien. Se kertoo sen että kapitalismissa on hyvääkin. Ainakin jos raha, terveys,sivistys on mittapuuna. Kukaan ei tietenkään tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessansa. En ainakaan minä. Jos ei tule ekokatastrofia, ydinsotaa tai avaruuden iso jättiasteroidi ei törmää planeettaamme, niin homma menee vain eteenpäin ja kehittyy ja muuttuu. Sijoittaminen on hyvä asia. Voi sijoittaa eettisesti. Sellainen sijottaminen muuttaa maailmaa hyvään suuntaan. Hölmöintä on olla sijoittamatta. Kokeile ihmeessä.

        Sivistys on kapitalismin myötä ottanut satoja vuosia takapakkia. Markkinataloudessahan vahvin voittaa, kuten siellä viidakossakin. Vahvin ei markkinataloudessa tarkoita viisainta ja fiksuinta, vaan ahneinta ja itsekkäintä. Siinä ei ole minkäänlaista sivistystä mukana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi vain. On tullut monta monta romahdusta. Jonkin aikaa hommat seis ja siten taas käyrät sojottaa ylöspäin. Jos tsekkasit graaffia eli käppyrää niin huomasit että asteikko on logaritminen. Vuoden 1870 dollari on nousut melkein 20000 dollariin. Se tarkoittaa että vauraus osakekurseilla arvioiden on 20000-kertaistunut. Reaalitalouskin on noussut rajusti. Se voisi olla noin 60-70 prosenttia osakemassan arvosta. Tarkoittaa että reaalitalous on kasvanut vähintäin 12000 kertaiseksi vuoden 1870 nähden. Suurin osa tuosta vauraudesta on sitoutunut infrastruktuuriin. Infrastuktuurin omistaa kapitalistinen pääoma. Kapitalismia on myös kommunistinen pääoma. Tuosta vauraudesta on myös tavallinen kansa eri maissa päässyt osalliseksi. Ainakin läntisesssä maailmassa eletään paljoudessa. Ihmisten odotettu elinikäkin on tuplaantunut 1800-luvusta lähtien. Se kertoo sen että kapitalismissa on hyvääkin. Ainakin jos raha, terveys,sivistys on mittapuuna. Kukaan ei tietenkään tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessansa. En ainakaan minä. Jos ei tule ekokatastrofia, ydinsotaa tai avaruuden iso jättiasteroidi ei törmää planeettaamme, niin homma menee vain eteenpäin ja kehittyy ja muuttuu. Sijoittaminen on hyvä asia. Voi sijoittaa eettisesti. Sellainen sijottaminen muuttaa maailmaa hyvään suuntaan. Hölmöintä on olla sijoittamatta. Kokeile ihmeessä.

        On tullut monta romahdusta, mutta taitaa olla että nyt maailma alkaa olla valmis ja ihmisten arvot muuttuu. Se jatkuva voiton ja kasvun tavoittelu loppuu. Uudet sukupolvet on fiksumpia. Ei maapallo kestä jatkuvaa kasvua. Tämä tarkoittaa sitä, että sijoitukset menee pahasti miinukselle. Onneksi niissä ei henkilökohtaiseen konkurssiin joudu, ellei ole velkarahaa sijoittanut.

        Niin. Miten ja minkä intressien näkökulmasta sivistys kulloinkin määritellään? Onko sivistystä se vaikka suomalainen yhteiskunta, jossa kansa on oikeastaan aivopesty etenkin lukiossa ja yliopistoissa. Vai onko sivistystä se, kun joku yksilö tai ryhmä ei lähde länsimaiseen maailmaa tuhoavaan kouhotukseen ja oravanpyörään? Miksi maailmassa eletään? Nykyaikana entistä useampi irtautuu oravanpyörästä. Mailmalla se on mahdollista paremmin, koska siellä ei ole talvea. Terveys taas on myöskin suhteellinen käsite. Olemmeko me terveitä ja kuka on terveyden määritellyt? Ihmisiä kuuluukin kuolla ja uusia syntyä tilalle. Samanlaisia eläimiä ollaan kuin muutkin nisäkkäät. Lääketehtaat ihmisiä hengissä pitää ja siitä taas kapitalistit käärii intohimoaan eli rahaa ja valtaa. Ei ihmisen elämän jatkaminen ole mikään hyvä saavutus, koska juuri sen takia meillä on maapallo ylikansoitettu!

        Maailma on muuttunut ja joskus raha menettää kokonaan arvonsa. Tapahtuu ns .hyperinflaatio. Kuten on ennustettu, viimeisimmästä pahasta pörssiromahduksesta alkaa olla 100 vuotta ja uusi romahdus tulee varmasti 10 vuoden sisään. Siinä menee kaikki rahat ja myöskin suomalaisten eläkesijoitukset. Ja jos jollakin on rahaa sukan varressa, siihen saa pyyhkiä perseensä. Ei ole mitenkään realistinen illuusio se, että kaikki sijoittaa ja kaikista tulee rikkaita. Nykyään kaikki sijoittaa. Olen vain huomannut sen, että pörssikurssit sahaa ylös alas ja ei niillä rikastu. Itse rikastuin Bitcoinilla alkuvuodesta 2300 euroa. Sijoitin oikeaan aikaan 3000€ ja ja parin kuukauden jälkeen lopetin ja sain tililleni 2300€. Siitä 999€ tuli verottomana ja lopusta 30% veroa. Tämän sain suurella riskillä käyttämällä vivutusta. Kun vivutusmahdollisuus poistui, ei tuolla 3000 eurolla saanut mitään tuottoa ja oton rahat ulos. Tuttavani ovat sijoittaneet myöskin hajautetusti, mutta välillä saavat satasen ja seuraavana kuukautena 200 euroa siipeen. Ei kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivistys on kapitalismin myötä ottanut satoja vuosia takapakkia. Markkinataloudessahan vahvin voittaa, kuten siellä viidakossakin. Vahvin ei markkinataloudessa tarkoita viisainta ja fiksuinta, vaan ahneinta ja itsekkäintä. Siinä ei ole minkäänlaista sivistystä mukana!

        Samaa mieltä. Sivistys ja viisaus voidaan määritellä monella tapaa. Suomessa on aika sairas tapa ja se on tutkinto, kaikenlaisen ajattelultaan alentuneet suorittaa maisteritutkintoja Suomessa.
        Niin. Onko se viisasta sahata oksaa ihmiskunnan alta?


    • Anonyymi

      niin... minkä ikäinen olit 150 vuotta sitten? Pörssissä mennyt ei ole tae tulevaisuudesta eikä 150 vuoden historialla ole mitään merkitystä, koska merkitystä on vain omana elinaikana tapahtuneilla asioilla, tämä päivä, nykyhetki on ainut jolloin voi vaikuttaa mitään mihinkään.

      • Anonyymi

        Etkö siis oppinut kyseisestä 150 vuoden graafista mitään.


      • Anonyymi

        Totta. Historia ei toista itseään, koska asiaan vaikuttaa monet muutkin asiat kuin ihminen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö siis oppinut kyseisestä 150 vuoden graafista mitään.

        Laita linkki siihen graafiin, koska et ole sitä vielä laittanut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita linkki siihen graafiin, koska et ole sitä vielä laittanut!

        katso aikaleima 21 huhtikuu klo 06.45. Graafin linkki on siellä.
        Graafi ja teksti kertoo paljon muutakin kuin osakemarkkinoiden
        volyymiin valtavan kasvun. Tietenkään graafi ei todista yksittäiseen ihmisen
        kuolemattomuutta. Sen graafi kuitenkin kertoo että sijoittaminen
        on hyvinkin kannattavaa puuhaa pitkällä aikajänteellä. Myöskin sen että ihmiskunta
        on kokenut monta minivedenpaisumusta, kompuroinut, häpäissyt itsensä ja taas menty huimaa vauhtia eteenpäin. Ihmisiä on tuhoutunut sodissa valtavia määriä ja infrastuktuuritkin tuhottu betoliläjiksi. Silti vaan noustaan kuin voikukka ylös maasta.
        Uusi teknolologinen kehitys raivaa vanhan alta pois jälleen kerran. Tehdään hyppy tuntemattomaan. Jotain uutta mullistavaa tulee, Mitä se on sitä en tiedä. Joku vihjaili että tulee hirveä katastrofi ja kaikki tuhoutuu pian. Asetan vastaväitteen. "Jos niin ei käykään. Jäämmekin henkiin jälleen kerran".

        Veljeni jatkaa tupakanpolttoansa (rööki 30 min välein) vaikka keuhkot vinkuu. Sanoo että vinkumisen syy on asbesti. Hänen perustelunsa on "Kuollaan sitä joka tapauksessa. Jokainen meistä kuolee". Puhupa silloin vaihtoehdoista kun toinen ei halua muuttua ja pitää uskomuksestansa ja omasta totuudestansa viimeiseen asti kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        katso aikaleima 21 huhtikuu klo 06.45. Graafin linkki on siellä.
        Graafi ja teksti kertoo paljon muutakin kuin osakemarkkinoiden
        volyymiin valtavan kasvun. Tietenkään graafi ei todista yksittäiseen ihmisen
        kuolemattomuutta. Sen graafi kuitenkin kertoo että sijoittaminen
        on hyvinkin kannattavaa puuhaa pitkällä aikajänteellä. Myöskin sen että ihmiskunta
        on kokenut monta minivedenpaisumusta, kompuroinut, häpäissyt itsensä ja taas menty huimaa vauhtia eteenpäin. Ihmisiä on tuhoutunut sodissa valtavia määriä ja infrastuktuuritkin tuhottu betoliläjiksi. Silti vaan noustaan kuin voikukka ylös maasta.
        Uusi teknolologinen kehitys raivaa vanhan alta pois jälleen kerran. Tehdään hyppy tuntemattomaan. Jotain uutta mullistavaa tulee, Mitä se on sitä en tiedä. Joku vihjaili että tulee hirveä katastrofi ja kaikki tuhoutuu pian. Asetan vastaväitteen. "Jos niin ei käykään. Jäämmekin henkiin jälleen kerran".

        Veljeni jatkaa tupakanpolttoansa (rööki 30 min välein) vaikka keuhkot vinkuu. Sanoo että vinkumisen syy on asbesti. Hänen perustelunsa on "Kuollaan sitä joka tapauksessa. Jokainen meistä kuolee". Puhupa silloin vaihtoehdoista kun toinen ei halua muuttua ja pitää uskomuksestansa ja omasta totuudestansa viimeiseen asti kiinni.

        Veljesi tilanteessa kyse on riippuvuudesta. Jos on asbestileuhko diagnosoitu, minkäs sille tekee. Olisiko astma? Ei siitä niin vain muututa.

        Varmaa on se, että maailma olihan eri paikka kuin 150 vuoden graafissa. Ja rahan takiako täällä eletään?


    • Anonyymi

      Jos on nopea oppimaan asioita ja töitä haluaa tehdä niin keskity siihen että millä hommalla tienaat 4-6kk sen mitä tarvitset koko vuodelle. Itsellä sama homma oli työ elämään alettua ja oikea vaihtoehto löytyi kun aloin yrittäjäksi. Eka pari vuotta mentiin täysiä mutta sitten kun sai hommat pyörimään ja alihankinta ketjut kohilleen niin minun panos yritykseen on ollut viimeisen 12v 1päivä viikossa. Tällä hetkellä pyöritän 3yritystä ja teen noin 6kk vuodessa töitä.

      • Anonyymi

        voi olla kuitenkin niin ettei hän olekaan välttämättä nopea kehittymään vaan on laitostunut omiin kuvioihinsa ja omiin tapoihinsa. Toistuva arki näyttäytyy useinkin lattealta kun jämähtää laakereilensa. Kyse ei ole oppimisen nopeudesta vaan siitä että itse ei kykene uusimaan ajattelutapaansa.
        Se on sitten eri asia jos haluaa nähdä eri työpaikkoja kokemuksia ja tavataksensa uusia ihmisiä ja oppimaan uusia työrutiineja täysin uudessa työpaikassa. Sekin on jännää.
        Se että oppiii nopeasti (??) uusia rutiineja on varsin eri asia kuin luoda ja toteuttaa aivan jotain uutta ja omintakeista. Nähdä uusia mahdollisuuksia kuten sinä olet tehnyt.
        Ajatellaampa näin. Jos itse olisin ammattimies ja opettaisin uutta tulokasta firman ns. työtapoihin. Hän oppisi asiat nopeasti kuten olen ensin kädestä pitäen näyttänyt. Mutta jos häneltä puuttuu kyky kehittyä ja mennä asiassa paljon pitemmälle kuin olen opetetanut niin olisihan se epäonnistuminen.


    • Anonyymi

      Itse olen nuoremman sukupolven edustajana tehnyt vain satunnaista keikkahommaa sen verran mitä elantonsa eteen tarvitsee. Töitä teen noin 2-3kk vuodesta. Ei edes ole mitään järkeä enää tehdä mitään täysiaikaista työuraa koska siitä ei ole mitään hyötyä. Et ikinä saa palkkatuloilla ostettua taloa tai pääse koskaan eläkkeelle niin sama kai se on pitää se "eläke" nyt nuorena ja nauttia elämästä. Sijoituksiin menee jonkin verran rahaa mutta en oleta että tulevaisuudessa enää mitään tuottoja saa. Elämme kapitalismin lopun aikoja.

      • Anonyymi

        kapitalismihan muuttaa muotoansa koko ajan . Kapitalismi noudattaa evoluutioon ja luonnonvalinnan mekanismeja, Ei kapitalismi lopu mitenkään vaan uusiutuu alinomaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kapitalismihan muuttaa muotoansa koko ajan . Kapitalismi noudattaa evoluutioon ja luonnonvalinnan mekanismeja, Ei kapitalismi lopu mitenkään vaan uusiutuu alinomaan,

        Voihan se olla noinkin mutta melko synkkä on tulevaisuus kun ostovoima puolittuu aina seuraavalle sukupolvelle. Miten tulevaisuudessa ihmisillä on enää varaa minkäänlaiseen elintasoon jos hinnat nousee jatkuvasti palkkoja enemmän? Voiko kapitalismi toimia ilman kysyntää tuotteille ja palveluille?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe