Helsingin sanomien mielipidekirjoitus
Ehkä (pitäisi) nastarenkaille tulisi säätää käyttömaksu
Olen ajanut 15 vuoden ajan kitkarenkailla talviolosuhteissa, niin pääkaupunkiseudulla, Lapissa kuin muuallakin. On selvää, että nastarenkaat pitävät jäisellä tiellä paremmin kuin kitkarenkaat.
Nastarenkaat voi kuitenkin korvata ”kuljettajan nastalla”, joka löytyy jokaisen autoilijan korvien välistä. Tämä tarkoittaa, että kun keli on huono, ajetaan maltilla ja ennakoivasti, niin talvella kuin kesälläkin.
Kitkarenkailla ajettaessa turvallisuus lisääntyy, kun matkavauhtia pudotetaan 10–15 kilometriä tunnissa. Tienpinnat eivät kulu samaan tapaan kuin nastoilla ajettaessa. Samalla polttoaineen kulutus vähenee, ympäristö kiittää ja veroeuroja säästyy.
Ehkä meidän pitäisi säätää nastarenkaiden käyttömaksu. Se edistäisi autoilijoita siirtymään nopeammin ympäristöystävällisempään ajoon. Kitkarenkaat ovat tätä päivää.
Nastarenkaat ovat eilispäivää
57
60
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä sinun kannattaa pysyä siellä mormoni palstalla ja keskittyä henkisiin asioihin.
- Anonyymi
Nastarenkaita ei tarvita kehä 3 n sisäpuolella. Siellä ei tarvita myöskään kitkarenkaita.
Siellä on julkisia jokapaikkaan joka minuutille ja silloin ei autoa tarvita.
Kuljetusliikkeet hoitaa kuljetukset ja julkiset henkilöliikenteen. Pysykää vaan siellä kehän sisäpuolella tyhmine mielipiteinenne ja pitäkää hauskaa, älkää tulko sen kehän ulkopuolelle koskaan.Arto777 kirjoitti:
Eikä ulkopuolella kehäteiden.
Monet elävät menneisyydessä. He eivät tiedä, että kehitys on mennyt eteenpäin monissa tuotteissa. Nyt on kitkoilla kehitys mennyt eteenpäin muutamassa vuodessa paljon. Ei ole enää mitään syytä ajaa nastoilla.
- Anonyymi
Eniten suolaa kuitenkin käytetään juuri kehä3:n sisäpuolella.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Monet elävät menneisyydessä. He eivät tiedä, että kehitys on mennyt eteenpäin monissa tuotteissa. Nyt on kitkoilla kehitys mennyt eteenpäin muutamassa vuodessa paljon. Ei ole enää mitään syytä ajaa nastoilla.
Edelleen jäällä kitkat ovat surkeita ja vaarallisia. Mitään syytä hankkia kitkoja ei ole.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Monet elävät menneisyydessä. He eivät tiedä, että kehitys on mennyt eteenpäin monissa tuotteissa. Nyt on kitkoilla kehitys mennyt eteenpäin muutamassa vuodessa paljon. Ei ole enää mitään syytä ajaa nastoilla.
Valitsen kitkat ainoastaan, jos ne pitävät paremmin kuin nastat jäällä. Jos eivät, valitsen nastat.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Monet elävät menneisyydessä. He eivät tiedä, että kehitys on mennyt eteenpäin monissa tuotteissa. Nyt on kitkoilla kehitys mennyt eteenpäin muutamassa vuodessa paljon. Ei ole enää mitään syytä ajaa nastoilla.
Totta, monet elävät edelleen menneisyydessä. He eivät tiedä, että kehitys on mennyt eteenpäin monissa tuotteissa. Ja yksi kovasti kehittynyt viime vuosina on juuri myös nastarenkaat. Uusimpien laatunastoissa tienkulutus on romahtanut verrattuna aikaisempiin samanaikaisesti, kun liukkaankelin ominaisuudet ovat parantuneet edelleen.
Mitään syytä ei ole jättää hankkimatta näitä uusia nastarenkaita, jos haluaa varmistaa parhaat talvirenkaat autoonsa.
Ja varsinkin, jos talviajokokemus tai ajokokemus yleensäkin on vähäisempi, niin on hyvinkin viisasta päätyä nastarenkaisiin.
Suurin osa ammattiliikenteestäkin ajaa nastarenkailla, jos sellaiset on sallittu ko autoon, poliisit, ambulanssit tietysti, mutta pakettiautot, taksit, paloautot, vaikka kuorma-autoissa muuten ei nastat ole sallittuja. Näissä ei vähäinen ajokokemus ole tietenkään syynä ja itse kukin voi ihan itse arvata mikä se on.
- Anonyymi
Autoilija arto jota aiemmin myös idiootiksi kutsuttiin, kirjoitaa juuri niin kuin tuo aiempi "arvosana" edellyttää. Se 15 vuoden "pärjääminen" johtuu vain ja ainoastaan muiden kuskien hyvistä reflekseistä ja tarkaivaisuudestaan liikenteessä. Sinun peikkoilustasi asunpaikkakunnallasi on riittävästi tietoa ja näyttöä ajokykysi ja tapasi vaarallisuudesta.
Mistä tuuli nyt puhaltaa kun kirjoitat, että kitkoilla ajavan on syytä ajaa 10-15km/h muita hitaammin?
Aiemmassa "elämässäsi" kun olit ainoastaan Siionin ystävissä annoit ymmärtää, että kitkoilla voi, saa ja pitää ajaa vähintään samaa nopeutta kuin muut tai jopa sinun tapaasi sen verran yli josta sitten sakot sait."Sinun peikkoilustasi asunpaikkakunnallasi on riittävästi tietoa ja näyttöä ajokykysi ja tapasi vaarallisuudesta."
Kerrohan noista. Minä en ole yhtään kolaria vielä ajanut. Olen täysin turvallinen kuski ja ajan ilman nastoja.- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Sinun peikkoilustasi asunpaikkakunnallasi on riittävästi tietoa ja näyttöä ajokykysi ja tapasi vaarallisuudesta."
Kerrohan noista. Minä en ole yhtään kolaria vielä ajanut. Olen täysin turvallinen kuski ja ajan ilman nastoja.Älä nyt ala noin pahasti valehtelemaan. Asuin pakkakunnallasi on yleisessä tiedossa kykysi ajaa "luistellen". Kolarittomuutesi toistaiseksi johtuu mainituista muiden autoilijoiden terävävistä huomio ja reaktiokyvyistä.
Saamistasi ylinopeus-sakoista kirjoitit avan itse, joten kai se on totta? "Sinun peikkoilustasi asunpaikkakunnallasi on riittävästi tietoa ja näyttöä ajokykysi ja tapasi vaarallisuudesta."
Ei tullut asiaan vastausta. Tiedätkö edes millä paikkakunnalla nykyään asun. En asun samalla missä sinä. Onneksi. Ajokykyni on loistava olen ajanut rallia ym. Siihen et sinä pysty.Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt ala noin pahasti valehtelemaan. Asuin pakkakunnallasi on yleisessä tiedossa kykysi ajaa "luistellen". Kolarittomuutesi toistaiseksi johtuu mainituista muiden autoilijoiden terävävistä huomio ja reaktiokyvyistä.
Saamistasi ylinopeus-sakoista kirjoitit avan itse, joten kai se on totta?Ylinopeussakot johtuvat liian alhaisista nopeusrajoituksista. Osaan kyllä ajaa. Sano ensin paikkakunta missä asun. Mitä tarkoitat "luistellen"?
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Ylinopeussakot johtuvat liian alhaisista nopeusrajoituksista. Osaan kyllä ajaa. Sano ensin paikkakunta missä asun. Mitä tarkoitat "luistellen"?
Ylinopeussakot johtuvat siitä, että kuljettaja ei noudata nopeusrajoitusta,. Se on näin ja on täysin riipoumatonta siitä missä asut.
Hyvällä syyllä voi kyllä epäillä ajotaitoasi liikenteessä kun asenteesi on tuollainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeussakot johtuvat siitä, että kuljettaja ei noudata nopeusrajoitusta,. Se on näin ja on täysin riipoumatonta siitä missä asut.
Hyvällä syyllä voi kyllä epäillä ajotaitoasi liikenteessä kun asenteesi on tuollainen.Bingo! Jos on kykenemätön noudattamaan liikennesääntöjä ja rajoituksia, niin on asennevammainen.
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeussakot johtuvat siitä, että kuljettaja ei noudata nopeusrajoitusta,. Se on näin ja on täysin riipoumatonta siitä missä asut.
Hyvällä syyllä voi kyllä epäillä ajotaitoasi liikenteessä kun asenteesi on tuollainen.Kun ajan ylinopeutta se ei kuulu sinulle.
Anonyymi kirjoitti:
Bingo! Jos on kykenemätön noudattamaan liikennesääntöjä ja rajoituksia, niin on asennevammainen.
"Bingo! Jos on kykenemätön noudattamaan liikennesääntöjä ja rajoituksia, niin on asennevammainen."
Bingo! Nopeusrajoitukset tulisi jo viimein päivittää nykyautoille.- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Sinun peikkoilustasi asunpaikkakunnallasi on riittävästi tietoa ja näyttöä ajokykysi ja tapasi vaarallisuudesta."
Ei tullut asiaan vastausta. Tiedätkö edes millä paikkakunnalla nykyään asun. En asun samalla missä sinä. Onneksi. Ajokykyni on loistava olen ajanut rallia ym. Siihen et sinä pysty.Asutaan valitettavasti samalla pakkakunnalla Itä-Uudellamaalla. ajokykysi loistokkuus on vain sen höynähtävän mielikuvituksesi tuotetta, ei tosisia.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Ylinopeussakot johtuvat liian alhaisista nopeusrajoituksista. Osaan kyllä ajaa. Sano ensin paikkakunta missä asun. Mitä tarkoitat "luistellen"?
Kirjoitit aikoinaan saaneesi nuo sakot Porvoon moottoritiellä Porvoon ja Helsingin välillä.
Kyllä motarilla oleva nopeus pitäisi jopa sulle riittää.
Luistelu on sitä kun talvisessa kelissä kitkarenkailla, ajat kykenemättömyyttäsi liian suurella tilannenopeudella niin, että usein ajaudut osin tai kokonaan pois omalta kaistaltasi.
Aiheuttamasi vaaratilanteen on useaan otteeseen pelastanut toisen/toisten autoilijoiden kohdallaan oleva keliin sopiva ajonopeus ja nopeat refleksit. - Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Kun ajan ylinopeutta se ei kuulu sinulle.
Kyllä se liikenteen vaarantamisesi kuuluu ihan kaikille. Siitä syystähän poliisi sinua sakotti.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Bingo! Jos on kykenemätön noudattamaan liikennesääntöjä ja rajoituksia, niin on asennevammainen."
Bingo! Nopeusrajoitukset tulisi jo viimein päivittää nykyautoille.Ennen sitä "päivittämistä" on voimassa nyt käytössä olevat rajoitukset.
Autojen puolesta rajoituksia varmaan voisi nostaa, mutta kun kuskeina on autoilija arton kaltaisia idiootteja niin nykynopeuksilla mennään. - Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Kun ajan ylinopeutta se ei kuulu sinulle.
Sinä vaarannat muita ja olet vaaraksi kaikille tuolla asenteellasi ja tahallisella liikennesääntöjen rikkomisella.
Voi tietysti aina kysyä mitäpä se muille kuuluu, jos joku rikkoo lakia ja vielä tahallaan. Kovasti vaan se huolettaa kanssaihmisiä syystä tai toisesta, mikä lie syynä. - Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Bingo! Jos on kykenemätön noudattamaan liikennesääntöjä ja rajoituksia, niin on asennevammainen."
Bingo! Nopeusrajoitukset tulisi jo viimein päivittää nykyautoille.Bingo. Siltikään se ei oikeuta rikkomaan lakia, vaikka sinun mielestäsi nopeusrajoitus ei ole sopiva nykyautollesi.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Bingo! Jos on kykenemätön noudattamaan liikennesääntöjä ja rajoituksia, niin on asennevammainen."
Bingo! Nopeusrajoitukset tulisi jo viimein päivittää nykyautoille.Jos on kykenemätön noudattamaan sääntöjä ja rajoituksia, niin ei kuulu liikenteeseen ollenkaan. Nopeusrajoitukset ovat ihan hyvällä tasolla. Kaikilla ei ole uusia hienoja autoja. Säännöt ja rajoitukset on tehty silmällä pitäen kaikkia liikkujia ja kaikkia ajoneuvoja.
- Anonyymi
”Nastarenkaat voi kuitenkin korvata ”kuljettajan nastalla”, joka löytyy jokaisen autoilijan korvien välistä. Tämä tarkoittaa, että kun keli on huono, ajetaan maltilla ja ennakoivasti, niin talvella kuin kesälläkin.
Kitkarenkailla ajettaessa turvallisuus lisääntyy, kun matkavauhtia pudotetaan 10–15 kilometriä tunnissa.”
Tuolla ohjeella kyllä pärjäisi kesärenkaillakin ympäri vuoden. Hyviä ohjeita.
Millähän ilveellä saataisiin kitkoilla ajavat edes pudottamaan nopeuttaan tuon verran. Pitäisikö säätää laki, jolla rajoitetaan kitkoilla ajavien nopeutta, se olisi mahdollista, mutta miten tuo ennakointi ja maltti saataisiin toteutumaan.
” Tienpinnat eivät kulu samaan tapaan kuin nastoilla ajettaessa. Samalla polttoaineen kulutus vähenee, ympäristö kiittää ja veroeuroja säästyy.”
Uusimmat ja laadukkaat nastarenkaat kuluttavat teitä murto-osan siitä mitä ne aiemmin tekivät. 15 vuodessa eli sinä aikana kun olet ajanut kitkoilla, kehitys on ollut huikeaa nastarenkaiden osalta. Jos nastojen poistuminen johtaa edelleen suolauksen ja hiekotuksen lisääntymiseen kuten nykyisin tapahtuu, niin ympäristö ei todellakaan kiitä. Päinvastoin.
Suolaus lisäksi tuhoaa asfalttitietä välittömästi jatkuvan sulatuksen ja uudelleen jätymisen vuoksi. Nastatkin kuluttavat asfalttia huomattavasti enemmän, kun tie pidetään suolalla märkänä ja sulana.
”Ehkä meidän pitäisi säätää nastarenkaiden käyttömaksu. Se edistäisi autoilijoita siirtymään nopeammin ympäristöystävällisempään ajoon”
Kyllä, verokorotuksilla ja lisämaksuilla pyritään ohjaamaan ihmisten käyttäytymistä. Suomessa autoliikennettä verotetaan hurjasti, n 8 kertaa enemmän kuin mitä autoliikenteen hyväksi veroeuroja satsataan, mutta silti autoliikenne vain kasvaa, vaikka julkista liikennettä on hyvin tarjolla suurimmissa asutuskeskuksissa.
” Kitkarenkaat ovat tätä päivää”
Niin on, aivan kuten nastarenkaatkin. .- Anonyymi
Eipä ole nastaääliön ajatuksenjuoksussa taas mitään järjen häivää. Jos kaduilla saisi ammuskella kanssakulkijoita marraskuusta maaliskuuhun voisi nastaääliökin pitää sääntöä älyttömänä, mutta kun saman tuhon saa tehdä nastoilla mikrohiukkasia rouhimalla, on se nastaääliön mukaan loistava ja turvallinen tapa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole nastaääliön ajatuksenjuoksussa taas mitään järjen häivää. Jos kaduilla saisi ammuskella kanssakulkijoita marraskuusta maaliskuuhun voisi nastaääliökin pitää sääntöä älyttömänä, mutta kun saman tuhon saa tehdä nastoilla mikrohiukkasia rouhimalla, on se nastaääliön mukaan loistava ja turvallinen tapa.
Kitkaääliön ajatuksenjuoksu lienee juuri tuollainen, josta olet oiva esimerkki. Eipä enemmän kommentoinnin arvoista...
- Anonyymi
Suola on parhaimmillaan kalasopassa, mutta jotta sitä kalaa saadaan kaupasta, tarvitaan taas suolaa.
Koska rekat tarvii suolatut baanat, että lasti liikkuu myös mäessä.
Vastaavasti katupöly johtuu siitä, kun pitää hiekoittaa näitten kitkuttelijoitten lipsurenkaitten takia.
Se on ihan pöppeli höpinää, että nykyiset nastarengas nostaa katupölyä.
Sen hiekoitushiekan nostaa samanlaisesti ylös, kuten lipsuttelijoitten kitkuttimet. - Anonyymi
Liukkaudentorjuntaa tarvitaan niin kauan kuin on liukasta. Näin lienee jossain päätetty.
Keinoja siihen ei käytännössä kovin paljoa ole. Mekaaninen eli nastarenkaat, hiekoitus ja kemiallinen eli suolaus. Teiden auraus ja ’karhuaminen’ lisäksi. Käytännössä koko maata koskien nastarenkaat ja suolaaminen ovat vaihtoehdot ja nuo muut lähinnä yksittäisiä paikkakohtaisia toimia.
Ja kovasti yksinkertaista luulisi olevan ymmärtää sekin, että jos noista jotain vähennetään, niin muita lisätään. Jos siis taso pyritään pitämään samana. Näinhän on tehtykin.- Anonyymi
Joskus aikoinaan näin testejä jossa hiekoitussepeli oli vähän lämmitetty jotta sulattivat vähän jäätä/lunta ympäriltään ja jäätyivät sitten kiinni alustaan.
- Anonyymi
Nastat vaihdoinkin eilen pois mutta takasin taas vuoden lopuula...
"Nastat vaihdoinkin eilen pois mutta takasin taas vuoden lopuula..."
VIHDOIKIN.
Vaihda ensi talveksi kitkoihin. Tulet yllättymään.- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Nastat vaihdoinkin eilen pois mutta takasin taas vuoden lopuula..."
VIHDOIKIN.
Vaihda ensi talveksi kitkoihin. Tulet yllättymään.Varmasti yllättyisin ja todennäköisesti vieläpä useamman kerran.
Saattaisi myös yllättyä alle jäävä jalankulkija ja peräänajettu autoilija. - Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Nastat vaihdoinkin eilen pois mutta takasin taas vuoden lopuula..."
VIHDOIKIN.
Vaihda ensi talveksi kitkoihin. Tulet yllättymään.Itse taas kehoittaisin vaihtamaan kitkoista nastoihin. On tärkeämpää, että suolaus lopetataan kuin että nastarenkaiden käyttö lopetetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti yllättyisin ja todennäköisesti vieläpä useamman kerran.
Saattaisi myös yllättyä alle jäävä jalankulkija ja peräänajettu autoilija.Toki kannatta myös opetella ajamaan sitä autoa, eikä kuvitella että renkaat hoitavat asian.
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti yllättyisin ja todennäköisesti vieläpä useamman kerran.
Saattaisi myös yllättyä alle jäävä jalankulkija ja peräänajettu autoilija.Vaihdatko nastoihin, kun tulee nastavero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki kannatta myös opetella ajamaan sitä autoa, eikä kuvitella että renkaat hoitavat asian.
Miten ajotaito vaikuttaa esim. tielle juoksevaa hirveen, tai jonkin näkemäesteen takaa tielle juoksevaan lapseen?
Niistä kumpaakaan ei aina pysty ennakoimaan.
Mutta nastarenkailla saa auton pysähtymään ja kitkarenkaalla ajaa päin.
Käytätkö itse turvavyötä?
- Anonyymi
Nastarenkaita voi verrata vakuutukseen. Harvoin tarvitaan mutta hyvä olla jos joskus oikeasti tarvitsee.
- Anonyymi
Juu, ja nytkin niitä näköjään tarvitaan, kun lämpötila on kymmenen astetta plussan puolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja nytkin niitä näköjään tarvitaan, kun lämpötila on kymmenen astetta plussan puolella.
Täällä oli tänäänkin -4 astetta klo 8 aamulla. Ollut yöpakkasia läpi viikon. Penkoista valuu vielä vettä teille ja se jäätyy öisin. Se miten asiat sinun nurkillasi on, ei tarkoita sitä että kaikkialla muualla on samoin.
- Anonyymi
Ja myös mielenterveyspalveluiden resursseja pitäisi lisätä, jotta nastaurpot saavat tarvitsemansa hoitoa.
- Anonyymi
Kitkarenkaille tulisi säätää käyttömaksu. Maksun pitäisi olla suhteessa haittoihin eli n. 250€/rengas eli 1000€/vuodessa.
Olen ajanut 15 vuoden ajan nastarenkailla talviolosuhteissa, niin pääkaupunkiseudulla, Lapissa kuin muuallakin. On selvää, että nastarenkaat pitävät Suomen olosuhteissa paremmin kuin kitkarenkaat."Kitkarenkaille tulisi säätää käyttömaksu. Maksun pitäisi olla suhteessa haittoihin eli n. 250€/rengas eli 1000€/vuodessa."
Tee luettelo haitoista. Nastojen haitat ovat suuret. Teiden ja katujen kuluminen vaarallisiksi. Pöly ja muut saaste ongelmat ovat nastojen synti. Näitä ei ole kitkoilla.- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Kitkarenkaille tulisi säätää käyttömaksu. Maksun pitäisi olla suhteessa haittoihin eli n. 250€/rengas eli 1000€/vuodessa."
Tee luettelo haitoista. Nastojen haitat ovat suuret. Teiden ja katujen kuluminen vaarallisiksi. Pöly ja muut saaste ongelmat ovat nastojen synti. Näitä ei ole kitkoilla.Kitkarengas nostaa pölyä ilmaan huomattavasti enemmän kuin nastarengas.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Kitkarenkaille tulisi säätää käyttömaksu. Maksun pitäisi olla suhteessa haittoihin eli n. 250€/rengas eli 1000€/vuodessa."
Tee luettelo haitoista. Nastojen haitat ovat suuret. Teiden ja katujen kuluminen vaarallisiksi. Pöly ja muut saaste ongelmat ovat nastojen synti. Näitä ei ole kitkoilla.Liukkauden torjunta on välttämätöntä vielä toistaiseksi kunnes ilmastonmuutos hoitelee sen pois.
Nastat ovat osa liukkauden torjuntaa ja tehokkaat siinä. Kitkojen hiekkoushan on juuri liukkaan kelin pito- ominaisuudet. Nastat auttavat paitsi tietysti sitä kenellä nastat on, niin osaltaan kitkoja poistamalla liukkautta tienpinnoilta. Vaihtoehtoja toki on, suolaus, hiekoitus esim.
Nastojen mekaaninen tapa poistaa liukkautta tietysti tuo haittoja hyötyjen lisäksi. Sulan ja erityisesti märän (usein suolalla sulatettu) tien kuluminen, tosin kehitys on ollut kovaa myös nastojen osalta ja uusimmat laadukkaat nastarenkaat kuluttavat teitä todella vähän vanhempiin verrattuna ja silti pito-ominaisuudet ovat parantuneet. Myös äänitasoa on saatu huimasti pienemmäksi.
Nastojen väheneminen tai peräti poistuminen johtaisi jo nyt valtavien suolausmäärien, n 120.000 tonnia/kausi, lisääntymiseen. Samoin hiekoituksen. Monia saattaa yllättää tieto, että eniten suolaa levitetään juuri Helsingissä ja pk-seudulla, jossa kitkat ovat merkittävästi yleisempiä kuin muualla Suomessa. Kitkojen välillinen rooli on siis merkittävä haittojen syntymiseen, vaikka itse renkaan suora vaikutus haittojen syntyyn onkin nastoja vähäisempi.
Toisin sanoen mitä vähemmän nastarenkaita sitä enemmän suolaa. Ja hiekkaa varmasti myös. Tämä on ymmärrettävää eli kun yksi liukkauden ’poistaja’ on poissa, niin muiden osuutta on lisättävä. Eihän liukkaus mihinkään poistu nastarenkaiden kiellolla ja vähentämisellä.
Ja suolauksen haitat ovat varmasti pahempia kuin nastarenkaiden aiheuttamat. Osa nastojenkin haitoista johtuu juuri suolauksesta.
Suolauksen vakavat haitat liittyy ympäristöön, pohjavedet ja ympäristön suolaantuminen, liikenneinfraan kuten siltojen rapistumisiin, asfaltin repeilyyn, kuoppiin, ja murenemiseen jatkuvan sulatuksen ja uudelleen jäätymisen vuoksi.
Voi kyllä aiheellisesti kysyä kumpi on lopulta haitallisempaa, mekaaninen liukkauden torjunta vai kemiallinen liukkauden torjunta. Ei liene vaikea arvata kumpi. - Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Kitkarenkaille tulisi säätää käyttömaksu. Maksun pitäisi olla suhteessa haittoihin eli n. 250€/rengas eli 1000€/vuodessa."
Tee luettelo haitoista. Nastojen haitat ovat suuret. Teiden ja katujen kuluminen vaarallisiksi. Pöly ja muut saaste ongelmat ovat nastojen synti. Näitä ei ole kitkoilla.Katupölystä syntyy myös ilman nastoja. Suolaus ja sen aiheuttamat ilmiöt on yksi tekijä. Tiedossa on että katupölyä on myös sellaisissa Euroopan kaupungeissa jossa nastoja ei käytetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarengas nostaa pölyä ilmaan huomattavasti enemmän kuin nastarengas.
Tuota on tutkittu ja pitää paikkansa.
"Kitkarenkaat nostavat enemmän pölyä irti asfaltin pinnasta kuin nastarenkaat.
Tällaisen, hiukan yllättävänkin tuloksen on tuottanut Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian Nuuskija-auto. Liikenteen päästöjä tutkiva, liikkuva laboratorio pystyy tutkimaan, miten erilaiset renkaat muodostavat ja nostavat ilmaan katupölyä.
”Ero on selvä ja johtuu kitkarenkaan imukuppiilmiöstä. Kitkarengas liimaantuu kiinni asfaltin pintaan tiiviimmin kuin nastarengas. Kun se irtoaa, sen ilmaonteloihin kertynyt hienojakoinen pöly pöllähtää ilmaan”, kertoo Nuuskija-auton projektin johtaja, dosentti Liisa Pirjola.
Pölyä on kitkarenkaiden jäljiltä ilmassa noin neljännes enemmän kuin nastarenkaan perässä."
- Anonyymi
Tärkeämpää olisi lopettaa kokonaan suolan käyttö maanteillä. Voitaisiinhan samaan aikaan lopettaa nastarenkaiden käyttö ja suolaaminen kokonaan teillä. Kuolemia tulee satoja vuodessa, mutta mitäpä siitä.
Suolaaminen on 10 kertaa pahempi ongelma kuin nastarenkaat.- Anonyymi
Eiköhän se ongelma ole nastarenkaat ja osaamattomat kuskit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se ongelma ole nastarenkaat ja osaamattomat kuskit.
Miten renkaiden ominaisuudet muka riippuvat kuljettajan ajotaidosta?
Ei sitten yhtään mitenkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten renkaiden ominaisuudet muka riippuvat kuljettajan ajotaidosta?
Ei sitten yhtään mitenkään.Ei riipukaan.
Onneksi itsensä ’osaamattomiksi’’ ja vähänkin epävarmoiksi talvikeleillä ovat niin fiksuja, että hankkivat parhaat mahdolliset renkaat talvisiin olosuhteisiin eli nastarenkaat.
Minusta tuo jos mikä osoittaakin juuri sitä hyvää ’osaamista’ ja taitoa liikenteessä liikkumiseen. Siinä turhat luulot omista ylivertaisista ’ajotaitokyvyistä’ on väistynyt fiksuuden ansiosta.
Kaikken heikoin ’osaaminen’ on juuri niillä itsensä luokkittelevat ’tavallista paremmat’ kuljettajat. Nämä minä-minä kuljettajat paitsi asenteiltaan liikennesäännöistä vähät välittävät niin usein myös muista turvallisuuteen liittyvistä välineistä, saati jaksavat huomioida muita liikenteessä olevia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riipukaan.
Onneksi itsensä ’osaamattomiksi’’ ja vähänkin epävarmoiksi talvikeleillä ovat niin fiksuja, että hankkivat parhaat mahdolliset renkaat talvisiin olosuhteisiin eli nastarenkaat.
Minusta tuo jos mikä osoittaakin juuri sitä hyvää ’osaamista’ ja taitoa liikenteessä liikkumiseen. Siinä turhat luulot omista ylivertaisista ’ajotaitokyvyistä’ on väistynyt fiksuuden ansiosta.
Kaikken heikoin ’osaaminen’ on juuri niillä itsensä luokkittelevat ’tavallista paremmat’ kuljettajat. Nämä minä-minä kuljettajat paitsi asenteiltaan liikennesäännöistä vähät välittävät niin usein myös muista turvallisuuteen liittyvistä välineistä, saati jaksavat huomioida muita liikenteessä olevia.Niin ja sillähän ei ole mitään merkitystä, että TUTKITUSTI nastarenkaiden rouhimaan katupölyyn kuolee Suomessa ihmisiä enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja sillähän ei ole mitään merkitystä, että TUTKITUSTI nastarenkaiden rouhimaan katupölyyn kuolee Suomessa ihmisiä enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa.
Ja kun tuosta ei ole näyttöä, pelkkää propagandaa ja arvailua.
Toisessa tutkimuksessa oli laskettu että nastojen osuus tiepölystä oli hyvin marginaalinen, vaan syynä on suola, hiekoitus ja varsinkin raskasliikenne joka jauhaa kivimateriaalin pölyksi.
Suurin syy pölyyn on huono tienpito ja puhdistus. Kun katuja puhdistettaisiin aina kun kelit sen suo, eikä odotettaisi vappua, niin ei sitä pölyä paljon kertyi.
Toinen mikä mättää puhdistuksessa, kaduilta kerätään vaan kivet ja sepeli lähes kuivana ilman vettä ja se pölyhän jää edelleen katuun. Vettä pitäisi käyttää paljon sillä vain vesi poistaa pölyn, ei ne metallipiikkiset harjakset ja pieni imu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se ongelma ole nastarenkaat ja osaamattomat kuskit.
Suurempi ongelmahan tietysti on kitkarenkaat ja osaamattomat kuskit, ei kai tarvitse selittää miksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun tuosta ei ole näyttöä, pelkkää propagandaa ja arvailua.
Toisessa tutkimuksessa oli laskettu että nastojen osuus tiepölystä oli hyvin marginaalinen, vaan syynä on suola, hiekoitus ja varsinkin raskasliikenne joka jauhaa kivimateriaalin pölyksi.
Suurin syy pölyyn on huono tienpito ja puhdistus. Kun katuja puhdistettaisiin aina kun kelit sen suo, eikä odotettaisi vappua, niin ei sitä pölyä paljon kertyi.
Toinen mikä mättää puhdistuksessa, kaduilta kerätään vaan kivet ja sepeli lähes kuivana ilman vettä ja se pölyhän jää edelleen katuun. Vettä pitäisi käyttää paljon sillä vain vesi poistaa pölyn, ei ne metallipiikkiset harjakset ja pieni imu.Asian voi aina tarkistaa googlettamalla, jos ei muuten usko!
- Anonyymi
Just viime sunnuntaina vaihdoin nastarenkaat kesärenkaisiin.
- Anonyymi
Koko ajan pakkasta ja sulamisvedet jäätyy tielle.
Sitähän ei etelänpelle ymmärrä kitkoineen, Lopettakaa se tyhmyyden tunnustaminen ja itsenne pettäminen. Olette erittäin typeriä mielipiteinenne.
Täällä ei kukaan ymmärrä teidän kitkajuttuja kun ne kitkat on huonoja renkaita.
Täällä olisi kaikilla kitkat jos ne olisi paremmat kun nastat. Täällä nimittäin ajetaan aina parhailla renkailla kun on pakko olla parhaat. Ei ole huoltamoita ja korjaamoita joka kilometrille ja hinausauton tulo voi kestää 6 - 10 h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5810257Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174281Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r323586Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht1062934Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4352152Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142150Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2501587FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01371Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu751208Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101145