Aloittelijan olut?

Anonyymi

Mitä suosittelet olueksi ”aloittelijalle”, joka on aiemmin juonut lähinnä siidereitä ja lonkeroa? Lähinnä lager oluita mietin siis. Suosituksia?

12

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saunakalja ja Joulu olut. Ne ovat perinteisiä.

    • Anonyymi

      Drecher on hyvä aloittelijalle. Sopivasti potkua ja mieto lager. Löytyy hyvinvarustelluista ruokykaupoista ainakin Kesko euroopasy

    • Anonyymi

      Aloittelijankin kannattaa tutustua ehkä maailman parhaaseen olueen Pilsner Urquelliin vaikka monelle aloittelijalle se on liian humaloitu.

    • Anonyymi

      Rainbow lageria paljon. Ohyvää

    • Anonyymi

      Pilsner Urquell mainittu ketjussa ja saa toisen äänen minulta. Olin nuorena poikana Prahassa lomalla ja kaljanjuonti alkoi siellä ja juuri tuolla Urkulla. Ennen en ollut ennen tätä matkaa oikein tykännyt kaljan mausta (kotimaassa tuli baarissa yleensä tilattua siideri tai lonkero) mutta kuusi pulloa aitoa tsekkiläistä pilsneriä muutti kaiken.

    • En osaa oikein suositella mitään tiettyä merkkiä. Ennen minäkin join enemmän siidereitä ja longdrinkkejä, mutta nyt olen siirtynyt enemmän oluisiin. Kun siirryin oluisiin, niin siirryin heti vain tosi tummiin oluisiin, kuten vaikka irlantilaisiin tai niiden tyyppisiin. Vaaleat laagerit ei ole kauheasti mun makuun enkä kauheasti pidä suomalaisista tavallisista oluista kuten vaikka Karhu ja Karjala. Joskus saatan vieläkin ottaa tölkin tai pullon jotain siideriä tai longdrinkkiä, mutta harvemmin.

    • Suomalaisista oluista saatan joskus ottaa esim. Sandelsia, varsinkin joskus kesähelteellä jääkaappikylmä Sandels on paikallaan.

      • Anonyymi

        nuo lagerit mm. Sandels ihan hirveää kuraa. ei maistu yhtään miltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nuo lagerit mm. Sandels ihan hirveää kuraa. ei maistu yhtään miltään.

        ”ei maistu yhtään miltään.”

        Oluen makuun pitää tottua. Siksi hyviä kevytlagerit ovat hyviä harjoitteluoluita. Sandels on liian tukevaa oluen makuun harjaantuvalle. Vasta-alkajalle on ihan turha tyrkyttää mitään imperial stoutteja tai double IPA:a.


    • Anonyymi

      IPAt

    • Anonyymi

      Oluesta pitäminen on ns. harjoiteltu tottumus eli acquired taste. Muistan kuinka itse opettelin juomaan olutta noin 25 vuotta sitten ja tavallinen keskiolut maistui aivan hirveältä. Kun harrastus etene niin piti kokeilla erikoisempia oluita, muistan ensikosketuksen Orvaliin ja se maistui liian voimakkaalta. Nyt keskiolut on mehumaisen laimeaa mutta ihan hyvää janojuomaa. Orval maistui aivan erinomaiselta esimerkiksi viime jouluna kalapöydässä.

      Tämän pitkän jorinan lopuksi neuvo - harjoittele mahdollisimman huonoja arvosteluita saaneilla kevytlagereilla. Niissä on miedoin maltaan maku ja humalan aromi, jotka ovat niitä opittuja makuja ja tökkii aloittelijalla.

      • Anonyymi

        Nykynuoret ja naiset on saatu mukaan microbrewery -hypeen fruited soureilla ja pastry stouteilla. Fruited soureihin on lisätty ylettömät määrät hedelmäpyreetä ja laktoosia niin, että ne maistuvat ja tuntuvat makeille paksuille hedelmäsmoothielle eikä maussa ole jälkeäkään oluen maltaisesta ja humaloidusta mausta. Myös korkea alkoholiprosentti piiloutuu hyvin tuossa.

        Pastry stoutit ovat tummia stout -tyyppisiä oluita, joissa makeutus on vedetty aivan yli. Olut on lähes kuin suklaapuuroa joisi ja makuina tietysti lähes mitä tahansa suklaakarkkeihin ja leivoksiin liittyvät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3461
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2531
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1880
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1673
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1127
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      46
      1042
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      171
      1003
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      911
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      906
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      844
    Aihe