Hyssyttelystä asiaan - Osasto Kuhlmeyn hävittäjälentäjät selvästi parempia kuin suomalaiset

Anonyymi

Tilastot sen osoittavat. Kesäkuun 1944 päiväraportit ja ilmavoittoväitteiden keskinäinen vertailu päivittäin kontra dokumentoidut neuvostotappiot kultakin päivältä sekä heidän sotapäiväkirjasta paljastuneet tiedot keitä vastaan koneet menetettiin osoittaa musertavasti miten paljon suurempi osuus II./JG 54 hävittäjälentäjien ilmavoittoväitteistä oli todellisia pudotuksia kuin mitä suomalaisilla oli. Aina silloin kun saksalaisilla oli paljon väitteitä myös todellisten ilmavoittojen osuus väitteiden määrästä nousi korkeahkoksi. Mutta milloin suomalaisilla on paljon väitteitä ja saksalaisilla vähän niin silloin todellisten ilmavoittojen osuus väitteistä putosi melko alas, jopa vain 20-25%:iin.

Siis: ne olivat juuri suomalaiset hävittäjälentäjät jotka vedättivät, eivät niinkään saksalaiset. Nämä faktat myös osoittavat että FW-190 koneillaan lentäneet saksalaiset olivat suhteessa konemääriin ja lentomääriin torjuntatehtävissä selvästi suomalaisia tehokkaapia.

*****Penna Tervo*****

108

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkkispojan ”tilastot” eivät osoita tai todista YHTÄÄN MITÄÄN vaan nyt puolestaan nimimerkillä Tervo hän puhuu silkkaa Görlitziä!

      Mistään ei löydy julkista lähdettä väitetyille neukkutappioille! Olet epätarkka luvuissa aina, mutta täysin holtiton niissä, joita ei voi edes tarkistaa!

      • Anonyymi

        Et vaan osaa;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vaan osaa;)

        Et osaa itskään kertoa tämän ”muka”-lähteesi löytymisestä!


    • Anonyymi

      19.6: Saksalaisilla 24 ilmavoittoväitettä, suomalaisilla 19. Todelliset pudotukset ilmataisteluissa: 23.

      20.6: Suomalaisilla 49 väitettä, saksalaisilla vain 9. Todelliset pudotukset ilmataisteluissa: 16

      21.6: Saksalaisilla 12 väitettä, suomalaisilla 10. Todelliset pudotukset ilmataisteluissa: 15.

      26.6: Suomalaisilla 25 pudotusväitettä, saksalaisilla vain 5. Todelliset pudotukset ilmataisteluissa: 6

      28.6: Suomalaisilla huikeat 44 pudotusväitettä, saksalaisilla jälleen vain 5. Todelliset pudotukset: 14

      Johan noista päivistä nähdään selkeä kuva: suomalaisten ilmavoittoväitteissä selvästi enemmän ilmaa kuin saksalaisilla.

    • Anonyymi

      Voisiko Pöhveli selittää miksi ilmavoitoissa ilman osuus kasvoi kun suomalaisten lentäjien ilmavoittoväitteiden prosentuaalinen osuus kasvoi? Pitääkö rautalangasta vääntää mallia?

      19.kesäkuuta lentäjien väitteistä (43) piti paikkaansa 23 eli 53% kun saksalaisten osuus ilmavoitoista oli 56%. 20.kesäkuuta 15 ilmavoittoa enemmän eli 58. Mutta nyt todellisten pudotusten määrä laski edellisestä päivästä 7:llä kun suomalaisten osuus ilmavoitoista nousi 84%:iin.

      Ja seuraava päivä 21.kesäkuuta kun suomalaisilla peräti 39 väitettä vähemmän (10) kuin 20.6.44 mutta saksalaisilla 3 enemmän (12) todellisten pudotusten määrä laski vain yhdellä (15) edellisestä päivästä.

      26.kesäkuuta lentäjillä 30 väitettä joista suomalaisten osuus 80% (25).Nyt todellisia pudotuksia vain 6, eli masentavat 20% väitteistä. Se oli päivä jolloin Hans Wind väitti ampuneensa alas 5 Jak-9 konetta vaikka NL menetti niitä vain yhden ilmataisteluissa. 🤣

      On tässä uusisänmaallisilla hörhöillä ongelma kun pitää väittää että NL pimitti tappioitaan niinä päivinä kun suomalaisilla paljon väitteitä pudotuksista muttei pimittänyt silloin kun sakemannit olivat tehokkaita. 🤔😄

      • Anonyymi

        ” On tässä uusisänmaallisilla hörhöillä ongelma kun pitää väittää että NL pimitti tappioitaan niinä päivinä”

        Ei kukaan ole sellaista väittänyt! Sen sijaan Tarkkispoika käyttää todellisten pudotusten verifiontiin lähdettä, jota ei ole julkaistu! Ja kaikkihan tietää, että Tarkkispojan totuusarvo luvuissa on 0,01 %!


      • Anonyymi

        ” Voisiko Pöhveli selittää miksi ilmavoitoissa ilman osuus kasvoi kun suomalaisten lentäjien ilmavoittoväitteiden prosentuaalinen osuus kasvoi? Pitääkö rautalangasta vääntää mallia?”

        Vaikea sanoa, kun sinulta puuttuu luotettava lähde vastapuolen tappioista! Mistähän se taas johtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Voisiko Pöhveli selittää miksi ilmavoitoissa ilman osuus kasvoi kun suomalaisten lentäjien ilmavoittoväitteiden prosentuaalinen osuus kasvoi? Pitääkö rautalangasta vääntää mallia?”

        Vaikea sanoa, kun sinulta puuttuu luotettava lähde vastapuolen tappioista! Mistähän se taas johtuu?

        Luettava lähde on neuvostoyksiköiden raportit omista kone- ja miehistötappioistaan jotka niiden oli pakko rehellisesti ilmoittaa ylempiin portaisiin jotta ylipäätänsä saisivat uusia koneita ja lentäjiä. Ottaako lujille kun ne neuvostotappiot eivät olleetkaan niin suuria kuin mitä eteenkin suomalaisten poskettomien väitteiden perusteella varmaankin oletit? 😂


    • Anonyymi

      Suomen ilmavoimat olivat päämajalta salaa varautuneet Kannaksella tapahtuvaan suurhyökkäykseen. Tätä silmällä pitäen oli rakennettu varakenttien, huollon, viestinnän ja komentojärjestelmän systeemi, joka tosipaikassa pystyi toimimaan paineen alla, etummaisten kenttien menettämisen jälkeenkin ja lisäksi vastaanottamaan osasto Kuhlmeyn. Kuhlmey pystyi näin toimimaan täysillä myös vieraalla maaperällä. Tiedustelu ja toiminnan johtaminen saatiin toimimaan yhdessä jne. Kuhlmey ei joutunut kärsimään täällä bensapulasta, koska Lunkka oli jemmannut polttoainetta edellisestä kesästä lähtien, suostumatta kuluttamaan sitä Oranienbaumin yllä Saksan pyynnöstä huolimatta.

      • Anonyymi

        Hannu Valtosella on asiasta toisenlainen käsitys: saksalaiset (II. /JG 54) heinäkuun toisella viikolla 1944 vähensivät lentomääriään. Tosin tässä ei ollut ongelmia sillä neuvostoliittolaisten lentomäärät olivat alkaneet Kannaksella vähentyä jo kesäkuun puolivälistä lähtien ja yksi maataistelurykmentti se pommituslentorykmentti oli siirretty muualle jo 20-22.6.44.

        Heinäkuussa viimeinen isompi operaatio johon osallistui paljon maataistelu- ja pommikoneita oli varsin menestyksellinen operaatio Lappeenrannan ja Immolan kenttiä vastaan tehty hyökkäys 2.heinäkuuta. Sen jälkeen NL menetti vain yhden pommikoneen ja kymmenkunta Il-2 konetta. Heinäkuun ilmasota muuttui hyvin paljon pienimuotoisimmaksi kahakoinniksi.

        Oudolla tavalla halutaan Suomessa häivyttää tajunnasta että neuvostoilmavoimien lentomäärien ehdoton huippu koettiin jo 14.kesäkuuta. Siihen verrattuna 26.6-2.7.44 päivittäisen lentomäärät olivat 50-70% pienemmät. Se havaitaan myös suomalaisista ilmahavaintotilastoista Kannaksella ja Viipurinlahdella.


      • Anonyymi

        》》Kuhlmey ei joutunut kärsimään täällä bensapulasta, koska Lunkka oli jemmannut polttoainetta《《

        Saksalaiset lensivät omilla polttoaineillaan, jota toimitettiin junakuljetuksin Pohjois-Suomessa olleista Saksan varastoista. Suomellahan ei käytännössä edes ollut korkeaoktaanista lentobensiiniä, mitä Focke Wulf 190 koneiden BMW 801 moottorit käyttivät.
        Suomi kylläkin toimitti aluksi muuhun Saksan lentokalustoon yms. bensiiniä, joka sitten korvattiin Saksasta toimitetuilla laivauksilla.
        Saksalla oli jonkin verran tiedustelukoneiden lentoja varten korkeaoktaanista polttoainetta varastoituna myöskin Itä-Karjalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hannu Valtosella on asiasta toisenlainen käsitys: saksalaiset (II. /JG 54) heinäkuun toisella viikolla 1944 vähensivät lentomääriään. Tosin tässä ei ollut ongelmia sillä neuvostoliittolaisten lentomäärät olivat alkaneet Kannaksella vähentyä jo kesäkuun puolivälistä lähtien ja yksi maataistelurykmentti se pommituslentorykmentti oli siirretty muualle jo 20-22.6.44.

        Heinäkuussa viimeinen isompi operaatio johon osallistui paljon maataistelu- ja pommikoneita oli varsin menestyksellinen operaatio Lappeenrannan ja Immolan kenttiä vastaan tehty hyökkäys 2.heinäkuuta. Sen jälkeen NL menetti vain yhden pommikoneen ja kymmenkunta Il-2 konetta. Heinäkuun ilmasota muuttui hyvin paljon pienimuotoisimmaksi kahakoinniksi.

        Oudolla tavalla halutaan Suomessa häivyttää tajunnasta että neuvostoilmavoimien lentomäärien ehdoton huippu koettiin jo 14.kesäkuuta. Siihen verrattuna 26.6-2.7.44 päivittäisen lentomäärät olivat 50-70% pienemmät. Se havaitaan myös suomalaisista ilmahavaintotilastoista Kannaksella ja Viipurinlahdella.

        》》saksalaiset (II. /JG 54) heinäkuun toisella viikolla 1944 vähensivät lentomääriään《《

        Eipä ihme, sillä Immolaan tehdyn pommituksen jälkeen oli poissa pelistä yli kolmannes saksalaisten koneista, osa kokonaan tuhoutuneina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        》》Kuhlmey ei joutunut kärsimään täällä bensapulasta, koska Lunkka oli jemmannut polttoainetta《《

        Saksalaiset lensivät omilla polttoaineillaan, jota toimitettiin junakuljetuksin Pohjois-Suomessa olleista Saksan varastoista. Suomellahan ei käytännössä edes ollut korkeaoktaanista lentobensiiniä, mitä Focke Wulf 190 koneiden BMW 801 moottorit käyttivät.
        Suomi kylläkin toimitti aluksi muuhun Saksan lentokalustoon yms. bensiiniä, joka sitten korvattiin Saksasta toimitetuilla laivauksilla.
        Saksalla oli jonkin verran tiedustelukoneiden lentoja varten korkeaoktaanista polttoainetta varastoituna myöskin Itä-Karjalassa.

        Ei pöhvelöt tiedä näistäkään yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Suomalaislentäjät olivat lähinnä "hyvää maakuntasarjatasoa" . Niukka polttoainetilanne ei antanut mahdollisuutta parempaan ja tehokkaampaan koulutukseen. Suurin osa koneistakin oli heikohkoja pitkin jatkosota. Hävittäjälentolaivue 24 soti suurelta osin jo kuluneilla mersuilla vielä kesäkuussa 1944. Vasta heinäkuussa se HävLeLv 34 tavoin lensi kesällä 1944 tulleilla koneilla. Ja kyllähän FW-190 eteenkin matalemmilla lentokorkeuksilla oli parempi kuin bf 109- G 8. Suomi oli hiljainen rintama jossa ennen kesäkuuta 1944 käytiin satunnaisia pieniä kahakoita. Ei siinä kovinkaan monille kasvanut kova rutiini ja todellinen huippuosaaminen. Suomalaiset olivat kaikkea muuta kuin maailman huippua. Jopa NL ei juuri parhaita lentäjiään käyttänyt Suomen suunnalle. Ja myös saksalainen III. /JG 5 kehittyi veltoksi sakiksi Petsamossa ja kehitti pöyristyttävää tasoa olleen valehtelukultin ilmavoitoillaan.

    • Anonyymi

      Eihän amerikkalaisetkaan pitäneet suomalaislentäjien tasoa minään erityisen korkeana. Eräs heistä oli maininnut tunnetusta lentomestarista että "todellisessa ilmataisteluissa hänet nopeasti ammuttaisiin alas".

      • Anonyymi

        Mistähän hatusta taas tämä väite on peräisin, eiväthän ameriikkalaiset edes tunteneet suomalaisten lentäjien taosta mitään!

        Suomella oli erittäin hyviä kokeneita lentäjiä aika pieni joukko ja sitten vähemmän kokeneita.


      • Anonyymi

        Joka oli pelkkä asiantuntematon mielipide! Juutilainen lensi kaikki sotavuotensa yleensä jo vanhentuneella koneella ylivoimaa vastaan ilman, että sai koneeseens ainuttakaan luodinreikää!

        Amerikkalaisilla itsellään oli tilanne päinvastainen! Heillä oli puolellaan aina ylivoima ja ylivoimaiset koneet alla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka oli pelkkä asiantuntematon mielipide! Juutilainen lensi kaikki sotavuotensa yleensä jo vanhentuneella koneella ylivoimaa vastaan ilman, että sai koneeseens ainuttakaan luodinreikää!

        Amerikkalaisilla itsellään oli tilanne päinvastainen! Heillä oli puolellaan aina ylivoima ja ylivoimaiset koneet alla!

        Juutilainen oli varmaan suomalaisten parhaimmistoa mutta niin vain hänelläkin on ollut ilmavoittoväitteitä joille ei löydy vastinetta neuvostotappioista. 9.6-10.6.44 väitti ampuneensa alas yhteensä 4 La-5 konetta vaikka neuvostotappiot hävittäjissä oli vain 1 Jak-9. 20.kesäkuuta hän väitti ampuneensa alas 2 Il-4 pommikonetta vaikka tuona päivänä VVS ja Itämeren Laivasto ei menettänyt kuin yhden pommikoneen Porgassa, Syvärillä, sekin ilmatorjunnan alasampumana. 🤔😆


    • Anonyymi

      Päivänä jolloin neuvostoliittolaiset suorittivat Kannaksella eniten sotalentoja...

      14.06.44: 1 La-5, ilmataistelu, Evdokimov, Pavel (luutnantti) kaatui 159 IAP

      14.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) it ampui alas (kone tuhoutui, pilotti Tenanzayatsev haavoittui, ampuja Čertov kaatui

      14.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) it ampui alas Kanneljärvellä (kone tuhoutui, pilotti Andreev ja ampuja Rubtsev kaatuivat

      14.06.44: Il-2 (703 ShAP) it ampui alas( miehistö kuoli)

      14.06.44: Il-2 (703 ShAP) it ampui alas (miehistö kuoli)

      Suomalainen ilmavalvonta teki yli 1600 lentohavaintoa Kannaksella. Neuvostoliittolaisten lentoja tapahtunut kuitenkin tätäkin enemmän.

      • Anonyymi

        La-5 lentäjä Bebkon kone sai osuman ilmeisesti Ilmataistelussa. Kone joutui tekemään pakkolaskun ja kone vaurioitui korjauskelvottomaksi. Näin ollen NL menetti tuona päivänä 2 La-5 konetta. Niistä Evdokimovin koneen ampui alas Olli Puhakka. Bebkon lentoajankohta puuttuu.


    • Anonyymi

      Venäläisten todellisia tappioita emme lopultakaan tiedä, koska väittämääsi tietolähdettä ei tunnu olevan edes olemassa.

      Sinun ilmoittamiin suomalaisia koskeviin lukumäärätietoihisi kun ei ole luottamista!

      • Anonyymi

        Todelliset tappiot ovat hyvin tiedossa. Ne ovat olleet huomattavasti matalammat kuin suomalaisten lentäjien ja it:n väitteet. Se ettei faktat sinua miellytä ovat sinun oma henkilökohtainen ongelmasi. Milloin otat kantaa siihen miksi II. /JG 54:n lentäjien ilmavoittoväitteet Kannaksella ja Viipurinlahdella näyttävät olleen realistisemmat kuin suomalaislentäjien väitteet?

        -----Stieglitz-----


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todelliset tappiot ovat hyvin tiedossa. Ne ovat olleet huomattavasti matalammat kuin suomalaisten lentäjien ja it:n väitteet. Se ettei faktat sinua miellytä ovat sinun oma henkilökohtainen ongelmasi. Milloin otat kantaa siihen miksi II. /JG 54:n lentäjien ilmavoittoväitteet Kannaksella ja Viipurinlahdella näyttävät olleen realistisemmat kuin suomalaislentäjien väitteet?

        -----Stieglitz-----

        ” Todelliset tappiot ovat hyvin tiedossa. Ne ovat olleet huomattavasti matalammat kuin suomalaisten lentäjien ja it:n väitteet. Se ettei faktat sinua miellytä ovat sinun oma henkilökohtainen ongelmasi. ”

        EIVÄT OLE! Tällaisissa asioissa edellytetään täydellistä läpinäkyvyyttä ja se EDELLYTTÄÄ SITÄ, ETTÄ KERROT TIETOLÄHTEESI JA MYÖS SEN, MISTÄ SEN VOI JOKO HANKKIA TAI SIIHEN TUTUSTUA!

        Ei kukaan tyydy tilanteeseen, jossa muka sinä yksin sen näet ja referoit, koska olet jo osoittautunut äärimmäisen epäluotettavaksi ”välimieheksi” kertomaan mitään!

        ”Milloin otat kantaa siihen miksi II. /JG 54:n lentäjien ilmavoittoväitteet Kannaksella ja Viipurinlahdella näyttävät olleen realistisemmat kuin suomalaislentäjien väitteet?”

        Vasta sitten, kun se lähde löytyy tarkasteltavaksi! SITÄ ENNEN on turha odottaa, että sinun lukujasi otetaan vakavasti!


    • Anonyymi

      15.06.44: 1 Pe-2 (ilmatorjunta), Karasev, Nazimov, Aksenikhin 140 BAP, kadonneet)

      15.06.44: 1 La-5 (ilmatorjunta, Bogatyrev, Sergey (kapteeni) 159 IAP

      15.06.44: 1 Airacobra (ilmataistelu, Vorotnikov, Nikolay (ltn) 196 IAP

      15.06.44: 1 Airacobra (ilmatorjunta, Nesterenko, Ivan (luutn) 196 IAP

      15.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmatorjunta, Liikola (kone tuhoutui, pilottiBykov?, ampuja Ardashev kuolivat

      15.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmatorjunta ampui alas, Liikola (kone tuhoutui, miehistöTsuganov ja Budzalin kuolivat)

      15.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmatorjunta ampui alas (pilotti Korostin ja ampuja Simonov hyppäsivät laskuvarjolla)

      15.06.44: Il-2 (448 ShAP) ilmatorjunta ampui alas Kuolemanjärveklö (miehistö kuoli)

      15.06.44: Il-2 (VVS KBF, Itämeren Laivasto) ilmatorjunta ampui alas in Karjalan Kannaksella, luultavasti 23. Armeijan lohkolla. Yksikkö toimi Laatokan suunnalta.

      2 Airacobraa ammuttu alas ilmataisteluissa. Vahvin ehdokas ainakin toiseen Hans Wind. Majuri Luukkanen ei ole ampunut alas Pe-2 pommikonetta. Suomalaisten väitteet (3)pitivät melko hyvin tältä päivältä.

      • Anonyymi

        Nesterenkon ja Vorotnikovin Airacobrat törmäsivät toisiinsa, koneet tuhoutuivat ja lentäjät kuolivat. Tämä tapahtui 15.6.44. Toinen tapaus oli 28.6.44 kun kaksi Jak-9 konetta törmäsivät toisiinsa ja tuhoutuivat. Käytännössä siis 4 ilmavoittoa muuttui 4 onnettomuuksiksi.


    • Anonyymi

      16.kesäkuuta, päivä jolloin vihdoin ilmavoittoväitteet pätivät hyvin. Vain kaksi väitettä: Tani ja Pekuri (HävLeLv 34), molemmilla 1 Il-2 väite.

      Neuvostolähteet:

      16.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmatorjunta ampui alas, Pampola? (kone tuhoutui, miehistö pilotti Fedoseev ja ampuja Baikov (Bykov?) kuolivat)

      16.06.44: Il-2 (703 ShAP) ammuttiin alas ilmataistelussa (miehistö kirjattu kuolleiksi)

      16.06.44: Il-2 (448 ShAP) ammuttiin alas ilmataistelussa (pilotti haavoittui, ampuja kuoli)

    • Anonyymi

      Sinun on täysin turha nyt ja jatkossa esittää omia ”muka” toteutuneita pudotuksia neukun puolelta kun kaikestapäätellen keksit ne itse ja hatusta!

      Tämän voi päätellä siitä, että et kykene/suostu paljastamaan lähdettäsi, johon perustat väittämäsi!

      SEN SIJAAN mistään ei löydy tietoja sanoilla ”TsAMO Podolski, yksikköjen sotapäiväkirjat ja 13.ilma-armeijan päiväraportit”??

      Mistä sellaisia löydät? Mikä varmistaa sen, että niistä löytyy KAIKKI venäläisiltä pudonneet koneet?

    • Anonyymi

      17.kesäkuuta tulivat II. /JG 54 lentäjät ja tilanne muuttui täysin. Kun aiemmin suomalaislentäjät ampuivat päivittäin 1-3 konetta alas ja ilmatorjunnalla oli tuplasti enemmän pudotuksia, niin 17.6.44 neuvostotappiot olivat jokseenkin yksinomaan ilmataisteluissa tulleita. Saksalaisilla väitteitä:

      -8 Il-2 klo 13.23-13.40
      - 2 Airacobraa alkuillasta
      - 1 Jak-9 alkuillasta
      - 1 Pe-2 alkuillasta

      Suomalaisten pudotusväitteistä kannattaa kiinnittää huomiota 6 La-5 koneeseen!!!!!!

    • Anonyymi

      Ja tässä neuvostotappiot 17.6.44 Kannaksella ja Viipurinlahdella:

      17.06.44: 1 Pe-2 ammuttu alas ilmataisteluissa (miehistö Olenich, Galygin, Antonovich, 140 BAP kadonneet)

      17.06.44: 1 Pe-2 pakkolasku (yksi miehistön jäsen Rudnev, Dmitri 34 BAP kuoli)

      17.06.44: 5 Il-2 (277 ShAD) ammuttu alas ilmataisteluissa (4 miehistöä menehtyi, 1 teki pakkolaskun). Ei mainintaa mitä koneita vastaan.

      17.06.44: 3 Il-2 (448 ShAP) ammuttu ilmataisteluissa Fw-190 koneita vastaan (2 miehistöä menehtyi)

      17.06.44: 1 Il-2 (703 ShAP) ammuttu ilmataisteluissa bf-109 konetta vastaan (pilotti haavoittui, ampuja kuoli)

      17.06.44: 6 Airacobraa (PVO:n koneita kaikki) ammuttu alas ilmataisteluissa (pilotit Kalyamagin, Morozov,Galanin (jäi sotavangiksi) , Vorobiev 103 GIAP kadonneet)

      17.06.44: 1 Jak-9 (29 GIAP, 275 IAD), ammuttu alas ilmataisteluissa (Kozlov, Ivan kadonnut)

      17.06.44: 2 Il-2 (8 GshAP, VVS KBF) ammuttu alas Teikarsaaressa, ei varmaa tietoa onko ilmataisteluissa vai it:n ampumia.

      Siis - yhtään La-5 konetta ei menetetty. Saksalaisilla ei yhtään La-5 väitettä, suomalaisilla 6. Herättänee ajatuksia?

    • Anonyymi

      ” Suomalaisten pudotusväitteistä kannattaa kiinnittää huomiota 6 La-5 koneeseen!!!!!!”

      Pudotettu hävittäjä voi yhtä hyvin olla La-5, Airacobra, Mig tai Jak1,3,7 tai 9. Virheellinen pudotetun koneen mallitunnistus oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus!

      Ja sinun kertomuksiisi muka todellisista neukkutappioista ei kannata kiinnittää huomiota laisinkaan, koska:


      Tämän voi päätellä siitä, että et kykene/suostu paljastamaan lähdettäsi, johon perustat väittämäsi!

      SEN SIJAAN mistään ei löydy tietoja sanoilla ”TsAMO Podolski, yksikköjen sotapäiväkirjat ja 13.ilma-armeijan päiväraportit”??

      Mistä sellaisia löydät? Mikä varmistaa sen, että niistä löytyy KAIKKI venäläisiltä pudonneet koneet?

      Venäläisten todellisia tappioita emme lopultakaan tiedä, koska väittämääsi tietolähdettä ei tunnu olevan edes olemassa.

      Sinun ilmoittamiin suomalaisia koskeviin lukumäärätietoihisi kun ei ole luottamista!

      • Anonyymi

        *SEN SIJAAN mistään ei löydy tietoja sanoilla... "

        Ne vapautettiin digitaalisina asiakirjoina nettiin jo 2007 Venäjällä. Jonkin verran on syytä osata Venäjänkielisiä termejä jotta voit poimia ilmaisut:" omat tappiot", "ei palannut lennolta", "ilmatorjunta ampui alas", "onnettomuus", "ammuttiin ilmataisteluissa". Mielenkiintoisia asiakirjoja ja kun rinnan seuraa myös yksikköjen henkilöstötappioita havaitsee ettei mitään "tiedon pimitystä" tapahtunut. Keskimäärin 10 hävittäjäkonetta kohden menehtyi tai katosi 5-6 lentäjää. Maataistelukoneissa n. 13 miehistön jäsentä ja pommikoneista 20-25 miehistön jäsentä.


      • Anonyymi

        Eikö suomalaislentäjät kyenneet tunnistamaan eroa La-5:n, Airacobran ja Jak-9:n välillä? Taisi käydä niin että tosiasiassa suomalaiset kohtasivat La-5 koneita joita uskottelivat itselleen ja muille ampuneensa alas 6. Mutta yhtään La-5 pudotusta ei sitten tullutkaan. Tuskin sattuma ettei 159 IAP ja PVO:n La-5 yksiköt eivät myöskään raportoineet yhtään La-5 pilottia kaatuneen, haavoittuneen tai kadonneet tuona päivänä Kannaksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        *SEN SIJAAN mistään ei löydy tietoja sanoilla... "

        Ne vapautettiin digitaalisina asiakirjoina nettiin jo 2007 Venäjällä. Jonkin verran on syytä osata Venäjänkielisiä termejä jotta voit poimia ilmaisut:" omat tappiot", "ei palannut lennolta", "ilmatorjunta ampui alas", "onnettomuus", "ammuttiin ilmataisteluissa". Mielenkiintoisia asiakirjoja ja kun rinnan seuraa myös yksikköjen henkilöstötappioita havaitsee ettei mitään "tiedon pimitystä" tapahtunut. Keskimäärin 10 hävittäjäkonetta kohden menehtyi tai katosi 5-6 lentäjää. Maataistelukoneissa n. 13 miehistön jäsentä ja pommikoneista 20-25 miehistön jäsentä.

        Jos ne vapautettiin nettiin niin mikä on nettiosoite?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ne vapautettiin nettiin niin mikä on nettiosoite?

        Kokeile Pamyad Naroda. Opiskele venäläiset aakkoset ja perustermit joilla saat päiväraporteista tappiokirjaukset.


    • Anonyymi

      JOS SINULLA olisi puhtaat jauhot pussissa niin mikä sinua estäisi kertomasta lähdettä ja mistä noita tietoja voi tarkistaa! Jatkuva salailu alkaa vain varmistaa sen, että näin ei ole!

      SILLÄ mistään ei löydy tietoja sanoilla ”TsAMO Podolski, yksikköjen sotapäiväkirjat ja 13.ilma-armeijan päiväraportit”??

      • Anonyymi

        TsAMO, Podolski. Sotapäiväkirjat: 277 ShAD, 281 ShAD, 113 BAD, 276 BAD, 334 BAD, 275 IAD, 2 GIAK (PVO, Leningradin Ilmapuolustus), 13. Ilma-armeijan raportit.

        Gatchina, Itämeren Laivaston raportit chronicle VVS KBF, Baltic Fleet.

        Mitä muuta sinulla on "lähteinä" kuin suomalaisten ilmavoittoväitteet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TsAMO, Podolski. Sotapäiväkirjat: 277 ShAD, 281 ShAD, 113 BAD, 276 BAD, 334 BAD, 275 IAD, 2 GIAK (PVO, Leningradin Ilmapuolustus), 13. Ilma-armeijan raportit.

        Gatchina, Itämeren Laivaston raportit chronicle VVS KBF, Baltic Fleet.

        Mitä muuta sinulla on "lähteinä" kuin suomalaisten ilmavoittoväitteet?

        ” TsAMO, Podolski. Sotapäiväkirjat: 277 ShAD, 281 ShAD, 113 BAD, 276 BAD, 334 BAD, 275 IAD, 2 GIAK (PVO, Leningradin Ilmapuolustus), 13. Ilma-armeijan raportit.

        Gatchina, Itämeren Laivaston raportit chronicle VVS KBF, Baltic Fleet.”

        Niin? Mitä nuo tarkalleen ottaen ovat? Kirjojako? Ja julkaistu missä ja millä kielellä?


    • Anonyymi

      18.kesäkuuta. Saksalaisilla ei pommikoneväitteistä vaan 2 Il-2, 2 La-5, 2 Airacobraa. Oliko neuvostotappioissa noita koneita? Oli.

      18.06.44: 1 Pe-2 ammuttu alas ilmataistelussa Hiitolassa (Karasev(sotavanki), Nazimov (sotavanki), Aksenikhin 140 BAP kadonnut)

      18.06.44: 2 La-5 ammuttu alas ilmataisteluissa (275 IAD, ei mainintaa lentäjämenetyksistä?)

      18.06.44. 1 Airacobra ammuttu alas ilmataistelussa (275 IAD, ei pilottimenetystä?)

      18.06.44: 1 Il-2 ammuttu alas ilmataistelussa Kivennavalla ( ampuja Ivaschenko kuollut, pilotti Potapov selvisi vahingoittumatta)

      18.06.44: 2 Il-2 tekivät pakkolaskut vaurioitumisten vuoksi, koneet korjattavaksi.

      Suomalaiset Brewster-koneet ampuivat Pe-2 koneen Hiitolassa (varma tapaus, neuvostolähteet vahvistavat asian) . Lentäjillä oli kaksi Pe-2 väitettä, joten toinen on päällekäisyys. Lisäksi suomalaisilla väite1 La-2 (
      Viipurinlahdella), 2 Airacobra väitettä (Puhakka) , 2 Mustang-väitettä (Viipurinlahdella) sekä 1 Il-2 Viipurinlahdelta.

      Suomalaisten väitteiden asemaa heikentää se ettei Itämeren Laivasto menettänyt Viipurinlahdella yhtään konetta (La-5,Il-2) ja että yhtään Jak-9 konetta ("Mustang") ei ole menetetty. Puhakan 2 Airacobra-väitteestä putoaa toinen pois ja toinen jää auki. Samoin saksalaisilta Airacobra-väitteistä toinen. Rudorfferin väitteet 2 Il-2 koneesta viittaavat muualle kuin Viipurinlahdella joten hän vahvoilla tuosta ainoasta neuvostotappioista Il-2 koneesta (tuhoutunut) ja toinen väite voi olla toinen vaurioituneista.

      Suomalaisten 8 väitteestä 2 pitänee paikkaansa. Saksalaisten 6 väitteestä 3 ( vaurioittivat kahta?)

    • Anonyymi

      Tunsivatko suomalaislentäjät miten hyvin neuvostoliittolaiset kone tyypit? Vaikuttaa siltä että saksalaisilla nämä(kin) asiat olivat paremmin hallussa. He tunnistivat Airacobran. La-5:n, Jak-9:n, A-20 Bostonin, Il-4:n, Pe-2:n jne... Ei siellä listoilla näkynyt Mustangeja. Muutenkin kirjausjärjestelmä oli toista tasoa. Tarkat koordinaatit, pudotushetki minuutin tarkkuudella ja myös lentokorkeus. Esim 17.6 havaitaan että kaikki pudotusväitteet lentokorkeuden 10 m ja 500 m välillä lukuunottamatta Rudorfferin Pe-2 väitettä (1500 m). Suomalaisten kirjaukset lähinnä "tupakka-askin takakanteen töherretty" ja pudotusaika esitetty esim 17.15 - 18.35.

      Saksalaisilla kaikki järjestelmällisempää.

    • Anonyymi

      Turhaan taas arvioitasi esittelet! Lähteesi on YHÄ epävarma ja sinä sen referoijana täysin epäluotettava!

      Sinulla tuntuu yhä olevan vaikeuksia kertoa mitään tarkempaa lähteestäsi!

      • Anonyymi

        Lue Gulag: Vankileirien saaristo, Aleksandr Solženitsyn, sieltä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue Gulag: Vankileirien saaristo, Aleksandr Solženitsyn, sieltä löytyy.

        Löytyy mikä! Sodan aikaiset neukkulentäjien tappiot vai?


    • Anonyymi

      Onko vaikeata vastata suoraan kysymkseen?

      Gatchina, Itämeren Laivaston raportit chronicle VVS KBF, Baltic Fleet.”

      Niin? Mitä nuo tarkalleen ottaen ovat? Kirjojako? Ja julkaistu missä ja millä kielellä?

    • Anonyymi

      Ja sitten päivä jolloin neuvostoilmavoimat kärsivät Kannaksen taistelujen suurimmat tappiot 28 1 teknisen vian vuoksi tuhoutunut. Silloin saksalaisilla 24 ja suomalaisilla 19 väitettä.

      19.06.44: 1 Pe-2, ilmatorjunta ampui alas Simolassa. Päivän ainut Pe-2 tappio. Suomalaisilla lentäjillä 6 pudotusväitettä (Wind 2, Nuorala 2, Lehtovaara 2) ja saksalaisilla 1 (Frädich).

      19.06.44: 2 Il-4 (1 ei pannut lennolta, 1 ammuttu alas Säiniössä, ainakin 6 miehistön jäsentä kadonnut). Ylikersantti Lylyllä samalta suunnalta 2 väitettä Il-4 pommikoneesta.

      19.06.44: 7 Airacobraa (196 GIAP, 275 IAD) ammuttu alas ilmataistelussa (yksi pilotti kadonnut ).

      19.06.44: 1 La-5 (159 IAP) ammuttu alas ilmataistelussa, pilotti Vershinin ,Grigory (kapteeni) kuollut

      19.06.44: 1 Jak-9 (27 GIAP, PVO): pilotti Ivanov, kadonnut, ammuttu alas ilmataistelussa

      19.06.44: 1 La-5 (401 IAP, PVO) (Bykov, kadonnut, ammuttu alas ilmataistelussa

      19.06.44: 1 Airacobra (103 GIAP,PVO): pilotti Viktorov, pelastui laskuvarjolla

      19.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ammuttu alas ilmataistelussa Säiniössä (pilotti Savin kaatui, ampuja Demidov haavoittui)

      19.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ammuttu alas ilmataistelussa (ampuja Tutkushev kaatui, pilotti Kuravkin haavoittui)

      19.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ammuttiin alas ilmataistelussa (Kämärä? ) (pilotti Karazev katosi, ampuja Shevchenko kaatui)

      19.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmataistelu, Kämärä? (pilotti Fedorov (?), gunner Gundorin KIA)

      19.06.44: 1 Il-2(277 ShAD) ilmataistelu, pilotti Shmarov, ampuja Ryabchuk kaatuivat)

      19.06.44: 3 Il-2 (872 ShAP) ilmataistelu (D-21 koneiden kanssa???, 3 miehistöä kuoli

      19.06.44: 1 Il-2 (872 ShAP) ilmatorjunta ampui alas Autiokampelassa (miehistö kadonnut)

      19.06.44: 1 Il-2 (872 ShAP), ei taisteluissa menetetty kone. Moottorihäiriö, kone tuhoutui ja poiskirjattiin.

      19.06.44: 3 Il-2 (VVS KBF, Itämeren Laivasto) ilmatorjunta ampui alas in Viipurinlahdella

      • Anonyymi

        Suomalaisilla oli vain 3 väitettä Il-2 maataistelukoneissa joita ilmataisteluissa ammuttiin alas tiettävästi 9. Saksalaisilla oli niistä paljon väitteitä ja lähes kaikki todellisia pudotuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisilla oli vain 3 väitettä Il-2 maataistelukoneissa joita ilmataisteluissa ammuttiin alas tiettävästi 9. Saksalaisilla oli niistä paljon väitteitä ja lähes kaikki todellisia pudotuksia.

        ” Suomalaisilla oli vain 3 väitettä Il-2 maataistelukoneissa joita ilmataisteluissa ammuttiin alas tiettävästi 9. Saksalaisilla oli niistä paljon väitteitä ja lähes kaikki todellisia pudotuksia.”

        Mistä tietää, että jokin on/ei ole todellinen?


      • Anonyymi

        Suomalaisilla oli 4 väitettä La-5 koneista joten ainakin 2 niistä mitätöityy kuten myös 6 Pe-2 väitettä joten 8 pudotusta 19:stä lähtee suomalaisilta pois. Puolustelijat tietenkin vetoavat siihen ettei suomalaislentäjät osanneet edes tunnistaa neuvostokoneiden tyyppejä.

        -----Stieglitz-----


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisilla oli 4 väitettä La-5 koneista joten ainakin 2 niistä mitätöityy kuten myös 6 Pe-2 väitettä joten 8 pudotusta 19:stä lähtee suomalaisilta pois. Puolustelijat tietenkin vetoavat siihen ettei suomalaislentäjät osanneet edes tunnistaa neuvostokoneiden tyyppejä.

        -----Stieglitz-----

        ” Puolustelijat tietenkin vetoavat siihen ettei suomalaislentäjät osanneet edes tunnistaa neuvostokoneiden tyyppejä. ”

        Itsehän sinä olet ainoa äänessä olija, joten turha puhua ”puolustelijoista”! Sen sijaan pitää paikkansa, että ilmataisteluissa harvoin nähdään kohde todella hyvin ja riittävästi siihen, että konetyypin osaa varmuudella tunnistaa vaikka konekartat ovat tuttuja. Tästä syystä sodan aikana ammuttiin kaikilla rintamilla jokunen omakin kone alas! Esim. Jak-hävittäjän mallit 1, 3, 7 ja 9 poikkesivat todella vähän toisistaan ja paljon suurempia erehdyksiä tehtiin.... kuten ammuttiin 400 kpl Brewstereita alas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Puolustelijat tietenkin vetoavat siihen ettei suomalaislentäjät osanneet edes tunnistaa neuvostokoneiden tyyppejä. ”

        Itsehän sinä olet ainoa äänessä olija, joten turha puhua ”puolustelijoista”! Sen sijaan pitää paikkansa, että ilmataisteluissa harvoin nähdään kohde todella hyvin ja riittävästi siihen, että konetyypin osaa varmuudella tunnistaa vaikka konekartat ovat tuttuja. Tästä syystä sodan aikana ammuttiin kaikilla rintamilla jokunen omakin kone alas! Esim. Jak-hävittäjän mallit 1, 3, 7 ja 9 poikkesivat todella vähän toisistaan ja paljon suurempia erehdyksiä tehtiin.... kuten ammuttiin 400 kpl Brewstereita alas!

        "paljon suurempia erehdyksiä tehtiin.... kuten ammuttiin 400 kpl Brewstereita alas!"

        Laitahan sitten luotettava lähde tälle


    • Anonyymi

      Sinulle tuntuu tuottavan täsmällinen vastaaminen erinomaisia vaikeuksia joten kysynpä uudelleen:

      ”Gatchina, Itämeren Laivaston raportit chronicle VVS KBF, Baltic Fleet.”

      Niin? Mitä nuo tarkalleen ottaen ovat? Kirjojako? Ja julkaistu missä ja millä kielellä?

      Jos on julkaistu jossakin niin missä? Löytyykö nettisivu ja millä osoitteella? Kirja? Mistä ja millä nimellä?

      Jotakin hämärää asiassa ilmeisesti on kun urpoilet näin kovasti?

    • Anonyymi

      20.kesäkuuta, päivä jolloin suomalaisilla hävittäjä lentäjillä oli peräti 49 pudotusväitettä Kannakselta. Mutta otetaan nyt järki käyttöön ja tutkitaan asiaa II. /JG 54:n perspektiivistä. Heillä väitteet:

      - 6 Airacobraa
      - 1 Jak-9
      -2 Il-2

      Huomio kiinnittyy kahteen seikkaan:

      1) edellistä päiviä selvästi vähemmän Il-2 maataistelukoneväitteitä

      2) ei yhtään pommikoneväitettä

      Suomalaisten valtavalta väitelistalta (49) löytyy 6 Pe-2 väitettä ja 2 Il-4 väitettä, siis yht 8 pommikonetta. Samoin listalta löytyy Viipurinlahden suunnalta 3 LaGG-3 hävittäjää.

    • Anonyymi

      Ja sitten 20.kesäkuuta 1944 neuvostoyksiköiden lentokonetappiot Kannaksella ja Viipurinlahdella:

      20.06.44: 3 Jak-9 ammuttu alas ilmataistelussa (Rusak vangittu Viipurin lähellä, Shelkovnikov ammuttiin alas Säiniössä 14 GIAP)

      20.06.44: 2 La-5 ammuttiin alas ilmataistelussa (ltn Semenov, Vasily kadonnut...159 IAP)

      20.06.44: 8 Airacobraa ammuttu alas ilmataistelussa (2 niistä PVO, molemmat pelastuivat laskuvarjolla, 2 196 IAP lentäjää kadonnut )

      20.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ammuttu alas ilmataistelussa Näykkijärvellä? (kone tuhoutui pilotti Morozov ja ampuja Ivanov kuolivat)

      20.06.44: 1 Il-2 (277ShAD) ammuttiin alas, Huumola???,(pakkolasku metsään , miehistö selvisi)

      20.06.44: 1 Il-2 (703 ShAP) ammuttu alas (bf-109), miehistö selvisi hengissä

      20.06.44: 2 Il-2 (VVS KBF) ilmatorjunta ampui alas Viipurinlahdella

      (20.06.44: 1 Il-2 (VVS KBF) tuhoutui Viipurinlahdella onnettomuuden vuoksi

      Yhteensä 16 ilmataisteluissa alasammuttua koneita. Ei pommikone eikä LaGG-3 menetyksiä. Tappioista ilmataisteluissa puolet Airacobria joista siis saksalaisilla pääosa (6) kaikista väitteistään (9).

      Huolimatta siitä että saksalaisilla vain 9 väitettä niistä merkittävä osa ehkä 5-7 ollut todellisia pudotuksia juuri väitteiden konetyypin jakauman vuoksi.

      • Anonyymi

        Eli suomalaisilla lentäjillä ainakin 11 pudotusväitettä pelkästään pommikoneista ja LaGG-3 hävittäjistä joita neuvostoilmavoimat eivät menettäneet Kannaksella ja Viipurinlahdella 20.6.44. Samoin suurin osa La-5 väitteistä vailla vastinetta neuvostotappioista. Niistä koneista Hävittäjälentolaivue 24:lla 7 väitettä ja Hävittäjälentolaivue 34:llä 2 väitettä (Myllylä molemmat), yht siis yhdeksän ja neuvostotappiot 2 La-5 konetta ammuttu ilmataisteluissa. Samoin suomalaisilla 9 väitettä Il-2 koneista ja neuvostotappiot 3.


      • Anonyymi

        15 ilmataisteluihin liittyvää sillä yksi PVO:n Airacobra-hävittäjä (403 IAP) paluulennolla joutui liipasinherkän NL:n oman ilmatorjunnan alasampumaksi lähellä Terijokea. Lentäjä (Vorybui) pelastui laskuvarjolla ja.palasi myöhemmin yksikköönsä.

        Kun saksalaisten 9 pudotusväitteen perusteella heillä ehkä oli 5 pudotusta jää suomalaisten saldo lopulta 10 pudotukseen joka olikin siihen mennessä suomalaisten ylivoimaisesti paras päivä.


    • Anonyymi

      On täysin turha enää jatkossa tarjoilla mitään muka ”toteutuneita” tietoja kun et lähteestäsi osaa kertoa mitään tarkempaa!

    • Anonyymi

      Höpöjuttuja nuo suomalaisten lentäjien väitteet 49 alasammutusta euvostoliittolaisesta koneesta yhden päivän aikana. Missä psykoosissa lentäjämme olivat? Ja ne jotka puolustautuvat sillä että LaGG-väitteet olisivat olleet "alasammuttua Airacobria tai Jakkeja" heille lisäkysymys: miksi saksalaisille ei tuottanut vaikeuksia tunnistaa neuvostokoneita ja miksi saksalaisten väitteet paremmin kuvasivat neuvostoliittolaisia todellisia tappioita? Jos suomalaiset todella olisivat ampuneet alas 6 Pe-2 ja 2 Il-2 konetta 20.06.44 niin silloin niiden olisi luullut näkyvän miehistötappioita, esim 113 BAD menettänyt 5-8 miestä ja 276 BAD 12-18 miestä. Mutta päivälle 20.kesäkuuta 1944 yhtään pommituslsivueiden miestä ei kirjattuna kaatuneiksi tai kadonneeksi.

      *****Penna Tervo*****

    • Anonyymi

      Suomalaisilla oli 20.kesäkuuta 1944 Kannakselta väitteet:

      - 8 pommikonetta (6 Pe-2 Juutilaisen 2 Il-4)
      -10 Airacobraa
      - 9 La-5
      - 9 Jak-9
      - 9 Il-2
      - 3 LaGG-3
      - 1 U-2

    • Anonyymi

      Osasto Kuhlmey teki palveluksen sotahistorian tutkimukselle. Se osoitti että suomalaisten hävittäjälentäjien ilmavoittoväitteissä kesällä 1944 on ollut vielä enemmän ilmaa kuin mitä 1990-luvun esitettiin. Kyse ei siis ollut siitä että lentäjien väitteissä oli ollut ilmaa noin 2/3 ja voittoja vain 1/3. Tilastojen vertailut päivittäin osoittavat että suomalaislentäjien ilmavoitoissa näyttää olleen 3/4 ja pahimmillaan jopa 4/5 ilmaa. Sen sijaan II. /JG 54 lentäjien väitteistä 50-60% näyttäisi olleen todellisia pudotuksia. Suomalaislentäjien saavutukset ovat olleet selvästi luultua heikommat.

      -----Stieglitz-----

    • Anonyymi

      Tarkkispoika käy itsekseen hersyvää keskustelua kahden alter egonsa Stieglitzin ja Penna Tervon kera!

      Sen sijaan neukkullähde toteutuneista pudotuksista jaa yhä edelleen peräti epämääräiseksi ja siksi vaille merkitystä!

    • Anonyymi

      Suomalaisilla ei ollut Kannaksella 9.6-16.6.44 kuin 13 ilmavoittoa kun ilmatorjunta pudotti 26 ja onnettomuudet aiheuttivat neuvostoilmavoimilla sotalennoilla 3 koneen tappiot. Mutta saksalaisten myötä ilmataisteluissa alettiin ampua alas päivittäin keskimäärin enemmän koneita alas kuin 8 ensimmäisen päivän aikana yhteensä.

      Saksalaiset olivat satojen kovien ilmataistelujen karaisemia joiden rinnalla suomalaislentäjät olivat kuin oppipoikia. 😆

    • Anonyymi

      Muutos 19.kesäkuuta saldosta 20.kesäkuuta saldoon :

      -suomalaisten ilmavoittoväitteet kasvoivat 30
      -saksalaisten ilmavoittoväitteet putosivat 15
      -neuvostotappiot ilmataistoissa laskivat 7:llä

      Buah hah hah kaikille Hasse- ja Illu-faneille 🤣🤣🤣

      Olette eläneet kaikki nämä vuosikymmenet sinivalkoisessa valheessa🇫🇮🖕

    • Anonyymi

      Ennen Osasto Kuhlmeyn tuloa Kannakselle neuvostoliittolaiset pommikonemuodostelmat röykyttivät pommittaa mielinmäärin suomalaisia sotilaskeskittymiä, juna-asemia, maantieyhteyksiä koska Suomen ilmavoimien hävittäjälentäjät olivat täysin voimattomia ja suorastaan lannistetut. Siksi Päämaja pyysikin Saksalta apua.

    • Anonyymi

      Nämä tiedot joista suomalaiset tutkijat kertoivat jo 1990-luvulla ensi kertaa ovat venäjänkielen osaajille löydettävissä netistä.

      Tässä eniten käytetyin osoite:

      https://pamyat-naroda.ru/

      //// historian faktat

      • Anonyymi

        No, jopas otti koville tuon kertominen? Ja tuohon perustuen ”keskustelet ” yksinäsi 2-3 eri nimimerkillä ja tarvittaessa otat apuun neljännen ” /// historian faktat”?

        Väliin kiekaiset sitten tällaisia:

        ” Olette eläneet kaikki nämä vuosikymmenet sinivalkoisessa valheessa🇫🇮🖕”

        Ja avaat pari-kolme rinnakkaista saman tyyppiä ”keskusteluja”?

        Kun lähde on silkkaa venäjää niin ei taida monikaan pystyä tarkitsemaan kuinka oikein asioita tulkitset etenkin kun pidät (tai pidit) pudotetun koneen mallitunnistusväitettä ehdottoman oikeana?

        Jos haluat oikeasti tarkistaa jotakin niin mukaan pitää ottaa myös molempien puolien kelloaika (joka ei ole sama kahdessa eri maassa) ja paikkailmoitus ja se on työlästä, jos totuuteen haluaa päästä! Tosin tuskinpa SE on suurin huolesi!


    • Anonyymi

      Hannu Valtonen kirjoitti vuonna 1997 että Kannaksella ja Viipurinlahdella ammuttiin ilmataisteluissa alas KORKEINTAAN 143 lentokonetta ajalla 9.6-30.6.44. Tämä lukema saadaan jos kaikki tapaukset neuvostotappioista jotka kirjattu "ei palannut taistelulennoilta" oletetaan ilmataistelussa alasammutuksi. Jokainen suomalaisten omiin tappiokirjauksiin tutustunut kuitenkin tajuaa ettei aivan kaikki "ei palannut lennolta* ole ollut ilmataistelun tulosta.

      Esim 13.Ilma-armeija jaotteli omat 160 koneen tappionsa:

      -89 ammuttu alas ilmataistelussa
      -35 ilmatorjunta ampui alas
      -36" ei palannut lennolta"

      Suomalaisilla oli 311 ilmavoittoväitettä ja saksalaisilla 93. Todennäköisemmin ilmataisteluissa on ammuttu alas hieman alle 140 konetta joista suomalaiset n. 90 ja saksalaiset n. 50. Siis suomalaisten väitteistä alle 30% mutta saksalaisten väitteistä yli 50% on pitänyt paikkaansa.

      Voimia kohtaamaan tosiasiat.

      • Anonyymi

        Mistä päättelet jaon ” ammuttu alas hieman alle 140 konetta joista suomalaiset n. 90 ja saksalaiset n. 50. ”

        Se jäi kertomatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet jaon ” ammuttu alas hieman alle 140 konetta joista suomalaiset n. 90 ja saksalaiset n. 50. ”

        Se jäi kertomatta?

        Et siis osaa verrata päiväkohtaisia eroja 19.6, 20.6 jossa heti kun suomalaisten osuus ilmavoittoväitteissä kasvoi kasvoi ilman osuus ilmavoitoissa? 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis osaa verrata päiväkohtaisia eroja 19.6, 20.6 jossa heti kun suomalaisten osuus ilmavoittoväitteissä kasvoi kasvoi ilman osuus ilmavoitoissa? 😂

        Kysyin sinulta perusteluja? Eikö sinulla niitä ole?


      • Anonyymi

        Dmitri Marchenkon mukaan saksalaiset ampuivat Kannaksella kesäkuussa 1944 enemmän koneita alas kuin suomalaislentäjät. Suomalaislentäjien saldo jäi kesäkuussa 1944 noin 60 pudotukseen.


    • Anonyymi

      Toisin sanoen onko niitä, että esittelet lukumäärätietoja peölkän päätelmän perusteella?

      Sinulla tuntuu olebvan kovasti vihan kohteita kuten virolaiset, pohjalaiset jne. Tähäbn saakka olen luullut, että vihaat saksalaisia (jotka eivät ymmärrä tiskijukkia) eniten, mutta ilmeisesti Suomi-vihasi ylittää jopa sen:-D

    • Anonyymi

      Jälleen on syytä tutkia suomalaisten ilmavoittoväitteiden kyseenalaista jakaumaa:

      -3 Il-2
      - 1 La-5 (ylik Vesa)
      -1 Jak-9 (vääpeli Tani)
      - 5 Airacobraa!!!!!!

      Nämä väitteet 21.kesäkuuta 1944. Jonkinlaiset saumat todellisiin pudotuksiin oli Kyösti Karhilalla (Il-2), majuri Luukkasella (Il-2) ja luutnantti Lumpeella (Il-2). Sen sijaan Hävittäjälentolaivue 24:n viiden eri lentäjän väitteet 5 alasammutusta Airacobrasta ovat pelkkiä väitteitä, eivät pudotuksia. VVS sen paremmin kuin Itämeren Laivasto eivät menettäneet Jak-9 koneita ja ylikersantti Vesan La-5 pudotuksen yllä on kysymysmerkki koska Itämeren Laivasto raportoi menettäneensä La-5 koneet (4) yhdessä ilmataistelussa II. /JG 54:n FW-190 koneita vastaan Piisaaren alueella n. Klo 8.45-8.50 Suomen aikaan. Sen sijaan Vesa on ehtinyt Lappeenrannasta Viipurinlahdella vasta klo 9. Tanin Jak-9 väite ei ole voinut myöskään liittyä LaGG-koneisiin sillä niitä ei ole menetetty Ristiniemessä.

      Suomalaisilla ei ollut LaGG-3 väitteitä mutta saksalaisilla oli. Saksalaisten väitteet jälleen kerran selvästi uskottavammat kuin suomalaisten.

    • Anonyymi

      "Määräävälle taholle" alkaa olla liikaa ilmasodan todellisten neuvostotappioiden paljastuminen mutta kertauksen vuoksi tässä ne olivat 21.6.44:

      -9 Il-2
      - 4 La-5 (saksalaisia vastaan)
      - 2 LaGG-3

      Hävittäjätappiot kärsi Itämeren Laivasto, saksalaisia vastaan. 275.Hävittäjälentodivisioona (275 IAD) sekä Leningradin Ilmapuolustuksen 2 GIAK - ei kone- tai miestappioita tuona päivänä. Erityisen raskauttavaa suomalaisten kannalta oli väittää 5 Airacobran alasampumista. 13.Ilma-armeija sen sijaan menetti 10 Il-2 konetta joista yksi ilmatorjunnan ampumana ja Itämeren Laivasto menetti ilmatorjunnan vuoksi vielä 4 Il-2 konetta.

      Kaikkiaan NL menetti itseasiassa enemmän koneita 21.kesäkuuta (20, ilmataisteluissa 15) kuin 20.kesäkuuta (16, kaikki tulkittu ilmataisteluissa menetetyiksi), jolloin suomalaisilla oli huikeat 49 ilmavoittoväitettä mutta saksalaisilla vain 9.

      Saksalaisten ilmavoittoväitteet korreloivat aika hyvin neuvostotappioita, suomalaisten väitteet paljon vähemmän.

    • Anonyymi

      23. kesäkuuta suomalaiset kunnostautuivat jälleen - ilmavoittoväitteissään.

      HävLeLv 24: 3 Il-4 pommikonetta, peräti 10 La-5 hävittäjää, 2 Airacobraa ja 8 Il-2 maataistelukonetta. Yhteensä 23 konetta

      HävLeLv 34: 3 Il-4 pommikonetta, 1 La-5 ja 1 Il-2 maataistelukonetta. Yht 5 konetta

      II. /JG 54: 1 La-5, 1 Jak-9 ja 5 Il-2. Yhteensä 7

      --------------------
      Saksalaisten ilmavoittoväitteet taas kerran paremmin tasapainoisempia todellisten neuvostotappioiden kanssa. Vain pommikone puuttui.

      Neuvostotappiot:

      1 Il-4 ammuttu alas ilmataistelussa (miehistö katosi)
      1 La-5 ammuttu alas ilmataistelussa
      1 Jak-9 ammuttu alas ilmataistelussa
      5 Il-2 ammuttu alas ilmataistelussa
      1 Il-2 ilmatorjunta ampui alas

      Siis. NL menetti yhden Il-4 pommikoneen josta suomalaisilla oli peräti 6 väitettä. Yhden La-5 koneen jota vasten suomalaisilla peräti 11 pudotusväitettä. Yhden Jak-9:n jota vasten suomalaisilla ei ollut väitettä, mutta saksalaisilla oli juuri yksi. Sekä 5 Il-2 konetta ilmataisteluissa joista suomalaisilla oli 9 ja saksalaisilla 5 väitettä.

      Pommikone- ja La-5 väitteiden älyttömyys joita suomalaisilla ja eteenkin 24.Hävittäjälentolaivueilla oli myös 23.kesäkuuta 1944, antaa hyvin epäilyttävän kuvan suomalaislentäjien todellisuudentajun hämärtymisestä. Ja - Airacobria VVS ja PVO ei menettänyt (Itämeren Laivastolla niitä ei ollutkaan).

      23.kesäkuuta 1944 suomalaislentäjien ilmavoittoväitteistä todennäköisesti yli 80%, jopa 85% oli pelkkää ilmaa.

      • Anonyymi

        Meikäläinen on jo aiemmin todennut että Hans Windin, Olavi Puron ja Urho Lehtovaaran tapaisten vedättäjien lisäksi Hävittäjälentolaivue ssa heitä oli muitakin. Monilla oli 5-10 ilmavoittoväitettä mutta todellisia ilmavoittoja 1, 2 tai 3 tai - pyöreä nolla. Hyvin harvan "ässän" väitteestä kesällä 1944 tuskin edes puolet on pitänyt paikkansa ja valtavirtaa edusti porukka jonka väitteistä vain 20-30% on pitänyt paikkaansa.


    • Anonyymi

      Venäjällä on tehty kirja jossa on verrattu suomalaislentäjien väitteitä Neuvostoliiton lentokonetappioihin Suomen rintamalla 1941-44.

      Kirjan kirjoittaja: Mihail Zefirov.

      -----Stieglitz-----

    • Anonyymi

      Suomalaislentäjät paljastumassa ilmavoittohuijareiksi. 😆

    • Anonyymi

      Aiemmin olin sitä mieltä että sekä suomalaisten että saksalaisten ilmavoittoväitteistä 1/3 piti paikkaansa Kannaksen 1944 taisteluissa. Mutta tarkempi päiväkohtainen vertailu todellakin viittaa siihen II. /JG 54 lentäjien väitteistä onkin pitänyt paikkaansa 50-60% mutta suomalaisten väitteistä 25-30%.

      Suomalaisille 12-13 koneen alasampuminen päivässä alkoi olla maksimi. Voimia ja kykyjä ei ollut enää vuoden 1944 todellisuudessa enempään. Neuvostoilmajoukoilla oli tutkat ja muu tekniikka käytössä ja heidän kalusto uutta. Lentäjien tasokin noussut vuoteen 1941 verrattuna ja keskinkertaisuuksien jopa heikkojen seassa oli yhä enemmän myös taitavia lentäjiä. Sen suomalaisetkin tunnistivat.

      II. /JG 54:n lentäjillä oli taas parhaimmat hävittäjäkoneet ja lentäjillä enemmän kokemusta todella rajuista ilmataisteluissa. Suomalaiset puolestaan olivat käyneet pienimuotoisempia ilmataisteluja edelliset 3 vuotta. Kesäkuu 1944 rajuudellaan lienee ollut yllätys suomalaislentäjille.

      *****Penna Tervo*****

    • Anonyymi

      Saadakseen ketjun näyttämään ”keskustelulta” ottaa Tarkkispoika avuksi alter egonsa Stieglitz ja Penna Tervo! Siinä he sitten kolmistaan ”keskusteklee” kun muita ei ole. Lähteenä väitteille on venäjänkielinen nettisivu, jota Tarkkispoika valikoidusti siteeraa. Saadakseen suomalaislentäjät näyttämään huonoille on nyt tullut muutos: kaikki todelliset venäläiskoneiden pudotukset ovatkin (ennen hänen kovasti vihaamiensa) saksalaislentäjien, ei suinkaan suomalaisten, tuloksia:-D

      • Anonyymi

        Eikö nuo päiväkohtaiset tilastot osoita että eniten paikkaansa pitämättömiä väitteitä oli juuri suomalaisilla? Sinulla on hankala tilanne kun pitää yrittää asiat kääntää päälaelleen. Useat päivät jolloin suomalaisilla oli paljon väitteitä paljastavat suomalaisten väitteistä korkeintaan 1/4 pitäneen paikkaansa. Pahimpina päivinä vain 20%.


    • Anonyymi

      Kesäkuun 23.päivän neuvostotappiot:

      Il-4 ammuttu alas ilmataistelussa (Bacherikov, Ivan (kersantti) kadonnut.

      23.06.44: 1 La-5 (11 GIAP, PVO Leningradin Ilmapuolustus) ammuttu alas ilmataistelussa , pilotti Alekseev,Sergey (luutnantti) kadonnut.

      23.06.44: 1 Jak-9 (27 GIAP, PVO) ammuttu alas ilmataistelussa, luutnantti Rusanov,Pavel kadonnut.

      23.06.44: 1 Il-2 ilmatorjunta ampui alas. Kone tuhoutui, miehistö pilotti Dubovoy ja ampuja Vladimirov kuolivat.

      23.06.44: 1 Il-2 ammuttu alas ilmataisteluissa (lentokone romuttui, miehistö pilotti Matveev ja ampuja Shulga ei vammoja)

      23.06.44: 2 Il-2 (872 ShAP) ammuttu alas ilmataistelussa ( bf-109 hävittäjiä vastaan). Miehistöt kuolivat.

      23.06.44: 1 Il-2 (872 ShAP) sai osuman joko ilmatorjunnan tai viholliskoneen vuoksi, pakkolasku Tammisuolle.

      23.06.44: 1 Il-2 (872 ShAP) ilmatorjunta ampui alas (miehistö ei vahingoittunut)

      Ilmataistelussa alasammuttua siis: 1 Il-4 pommikone, 1 La-5, 1 1 Jak-9, 3 tai 4 Il-2 konetta.

      • Anonyymi

        23.6.44 vain yksi La-5 konetta ammuttu alas mutta suomalaisilla peräti 11 pudotusväitettä:

        Hans Wind 2, Nils Katajainen 2, Olavi Puro 2, Helava 1, Halonen 1, Myllymäki 1, Riihikallio 1 ja Lehtovaara 1.

        Viimeksi mainittua lukuunottamatta kaikki väitteet Hävittäjälentolaivue 24:stä. Listalla lauma tunnettuja vedättäjiä: Wind, Puro, Lehtovaara. Tyypeillä häkellyttävä määrä myös ilmavoittoväitteitä olemattomista pommikonepudotuksissa.😆


    • Anonyymi

      26.6.44 osalta silmiinpistävää on miksi saksalaisilla vain 5 väitettä ja suomalaisilla peräti 25. Onko neuvostotappiot kenties n. 20 konetta? Kaukana siitä. Saksalaisten väitteistä 3 La-5, 1 Jak-9 ja vain 1 Il-2.

      Neuvostotappiot 26.6.44:

      26.06.44: 2 La-5 (159 IAP, Tashlykov, Nikolai ja Serov, Vladimir KIA). Molemmat ilmataisteluissa ja vahvat viitteet siitä että ampujina Puhakka ja Nils Katajainen.

      26.06.44: 1 Jak-9, ilmataistelu (pilotti selvisi)

      26.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmatorjunta ampui alas (kone paloi, miehistö pilotti Garmaš ja ampuja Amakayev kuolivat)

      26.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ammuttu ilmataistelussa alas (kone tuhoutui, miehistö selvisi?)

      26.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ammuttu ilmataistelussa alas(kone tuhoutui, pilotti
      ja ampuja Stepanov, gunner loukkaantuivat)

      26.06.44: 1 Il- 2 (872 ShAP) ammuttu alas ilmataistelussa (bf-109 koneita vastaan). Miehistö kuoli.

      Tämä päivä jolloin myös saksalaisten ilmavoittoväitteet osin kyseenalaisia jos La-5 koneet todellakin Puhakan ja Katajainen alasampumia.

      Vaikka kaikki ilmataistelujen alasammutut 6 menivät suomalaisille oli alle 25% väitteistä paikkaansa pitäviä. Hans Windin 5 Jak-9 väitteestä korkeintaan yksi pitänyt paikkaansa. Yhtään Airacobraa ei neuvostotappioissa joten myös Juutilaisen väitteissä kyseenalaisuutta.

    • Anonyymi

      Suomalaisten 25 ilmavoittoväitteistä 26.kesäkuuta 12 oli Il-2 koneita joissa neuvostotappiot olivat 4, joista 3 ilmataisteluissa. Pahiten pielessä niiden suomalaislentäjien väitteet jotka liittyivät Jak-9, "Mustang" ja Airacobriin sillä hävittäjistä neuvostotappiot olivat 2 La-5 ja 1 Jak-9.

      Hans Windin ja kumpaanien hävittäjäväitteistä lähes kaikki - gone with the Wind. Mutta Nils Katajainen sai ehkä koko kesäkuun 1944 merkittävimmistä ilmavoitosta ampumalla neuvostoparhaimmistoon kuuluneen luutnantti Serovin koneen pilottineen alas. Puhakka tai saksalainen ampui toisen La-5 koneen alas.

    • Anonyymi

      Jukka Raunio kirjoitti 7 vuotta sitten artikkelin Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdess numero 2/2014: "Lavotshkin La-5 Suomen rintamalla". Raunion keräämän tilaston perusteella niissä yksiköissä jotka operoivat suomalaisia vastaan, mutta myös Viron suunnalla ajalla 9.6-17.7.44 menetettiin sotatoimissa kaikkiaan 34 La-5 konetta. La-5 yksiköt (rykmentit) olivat:

      159 IAP, 191 IAP, 195 IAP, 400 IAP, 401 IAP, 415 IAP , 450 IAP , 706 IAP and 3,4,10, 11 GIAP.

      Näistä 34 menetetystä koneesta voidaan heti käyttelyssä poimia pois tapaukset jotka eivät liity millään tavoin Kannaksen tai Viipurinlahden ilmataisteluihin niitä ovat:

      15.6.44 Rakveressä ja Rahulassa Virossa saksalaisia vastaan ilmataisteluissa menetetyt Itämeren Laivaston (VVS KBF) 3 La-5 konetta. Lisäksi Laatokan Karjalassa 7.Ilma-armeijan La-5 yksikköjen 9. heinäkuuta, 12. heinäkuuta ja 12. heinäkuuta menettämät yhteensä 3 La-5 konetta. Näin ollen Kannaksen ja Viipurinlahden osalta näitä tapauksia jää Raunion keräämässä analyysissä vain 28 La-5 konetta.

      Näistä 28 La-5 koneesta ainakin yksi (15.6.44) on ollut ilmatorjunnan alasampu. Loput 27 on kirjattu joko ilmataisteluissa alasammutuiksi tai "ei palannut lennolta". II./JG 54 Suomessa olleilla lentäjillä oli ajalta 17.6-17.7.44 kaikkiaan 14 pudotusväitettä. Neuvostoraporttien mukaan Itämeren Laivasto menetti ilmataisteluissa 21.kesäkuuta 4 La-5 konetta FW-190 koneita vastaan Viipurinlahdella, Piisaaren alueella päivänä jolloin saksalaisilla oli tästä konetyypistä ja juuri Viipurinlahdella 2 väitettä, suomalaisilla 1.

      Potentiaalisia suomalaisille tulleita pudotuksia on näin ollen voinut olla korkeintaan 23. Suomalaisilla Kannaksella toimineiden laivueiden lentäjillä väitteitä oli kuitenkin 9.6-17.7 kaikkiaan 92. Saksalaisilla oli näistä 23 tapauksesta kaikkiaan 12 La-5 väitettä. Kun huomioidaan saksalaisten selvästi suomalaisia luotettavammat todellisten ilmavoittojen osuudet ilmavoittoväitteistä on jokseenkin selvää etteivät suomalaiset hävittäjälentäjät ole ampuneet edes 20 La-5 konetta alas Kannaksella tai Viipurinlahdella 9.6-17.7.44.

      Tässä Kannaksella kesäkuussa 1944 kirjatut La-5 tappiot:

      14.6: 1 La-5 ammuttu alas ilmataistelussa
      15.6. 1 La-5 ilmatorjunta ampui alas
      18.6. 2 La-5 konetta ammuttu alas (lentäjät selvisivät vahingoittumattomina)
      19.6. 1 La-5 (159 IAP), lentäjä kapteeni Grigori Vershinin kuoli
      19.6. 1 La-5 (401 IAP, PVO), lentäjä luutnantti Bykov katosi
      20.6 2 La-5 ei palannut lennolta
      21.6 4 La-5 konetta, ilmataistelussa FW-190 koneita vastaan Piisaaressa
      23.6. 1 La-5 (11 GIAP, PVO) ammuttu ilmataistelussa alas, pilotti Aleksejev katosi
      26.6 2 La-5 (159 IAP) ammuttu alas, pilotit Tashlykov ja Serov kuolivat
      28.6 3 La-5 ammuttu alas (kaksi 159 IAP:n pilottia Grečka and Vasiliev kuolivat)
      30.6 1 La-5 (191 IAP) ammuttu alas ilmataistelussa, pilotti Berezin ilm OK?

      18 tapausta joista yhden pudotti ilmatorjunta ja neljän tapauksessa alasampujaksi esittää neuvostoraportit FW-190 koneen lentäjät. 69 suomalaisväitteelle La-5 koneista kesäkuussa löytyy maksimissaan vastineet 13 koneen tapauksesta.

      Suomalaislentäjillä eniten La-5 väitteitä kesäkuussa 1944:

      Olavi Puro: 9
      Hans Wind: 7
      Juutilainen: 4 ajalla 9.6-10.6.44: neuvostotappioita ei La-5 koneista
      Juutilainen: 2 (22.6 ja 30.6 kumpanakin päivänä 1)

    • Anonyymi

      Kesäkuun 28.päivänä II. /JG 54 esitti Kannaksella tai Viipurinlahdella vain 5 ilmavoittoväitettä ja ne kaikki hävittäjäkoneita: 3 Jak-9 ja 2 La-5.

      Neuvostotappiot:

      -1 Pe-2, ilmatorjunta ampui alas
      - 5 Jak-9 ammuttu alas ilmataisteluissa
      - 3 La-5 ammuttu alas ilmataisteluissa (pilotit Grecka and Vasiliev 159 IAP, kuolivat)

      -2 Airacobraa ammuttu alas ilmataistelussa ( 103 GIAP PVO, pilotti Kalinin)

      -1 Il-2 (277 ShAD), ilmatorjunta ampui alas( kone syöksyi maahan, miehistö pilotti Drachev ja ampuja Perelygin kuolivat)

      - 1 Il-2 (277 ShAD) ammuttu alas ilmataistelussa Muolaanjärvellä ( lentäjä majuri Zelenko, ampuja Anashkin kuolivat)

      -1 Il-2 (448 ShAP), FW-190 ampui sen alas (miehistö kuoli). Huom! Saksalaisilla ei ollut edes pudotusväitettä Il-2 koneista.

      - 1 Il-2 (448 ShAP) ammuttu alas ilmataistelussa (miehistö kuoli)

      Ilmataisteluissa ammuttu alas siten 10 hävittäjäkonetta ja 3 Il-2 maataistelukonetta.

    • Anonyymi

      28.kesäkuuta 1944 suomalaisten ilmavoittoväitteet, mitä niistä olisi sanottava? Kerrassaan törkeää liioitteluja jälleen. Siitä esimerkkinä Hävittäjälentolaivue 24: lista:

      - 17 Il-2
      - 6 Jak-9
      - 4 La-5
      - 4 Airacobra
      - 2 Pe-2

      Hävittäjälentolaivue 34:llä:

      - 3 Il-2
      - 4 Jak-9
      - 2 Airacobra
      - 1 "Mustang" (Juutilainen)
      - 1 U-2

      Kaikkiaan suomalaisilla pudotusväitteitä:

      -20 Il-2 (neuvostoarkistot: 3 ilmataisteluissa)
      -10 Jak-9 1 "Mustang"
      - 6 Airacobraa (neuvostoarkistot:2)
      - 4 La-5
      -2 Pe-2 (neuvostoarkistot: 1 ampui alas it)
      -1 U-2 (neuvostoarkistot: ei tappioita)

      Jak-9 koneissa neuvostappiot 5, La-5 koneissa 3, mutta niistä oli myös saksalaisilla lentäjillä väitteet (3 ja 2).

      Esim Il-2 koneiden suomalaisväitteistä peräti 17 puuttuu vastine vaikka olettaisimme ettei tuo yhtä konetta alasampunut FW-190 vaan suomalaishävittäjälentäjä. Todella uskomattomia ilmavoittoväitteitä ja eteenkin Hävittäjälentolaivue 24:ltä.

    • Anonyymi

      Eiköhän se asia niin ole että asianomaiset itse tietävät paremmin omat taistelutappionsa kuin vihollisen tappiot? Neuvostoliittolaisten todelliset tappiot ovat selvitettävissä raporteissa, vaikkapa:

      1.6.44: alkuvahvuus
      tehtaista tulleet uudet
      muilta yksiköiltä siirretyt
      korjaamoilta tulleet
      - taistelulennoilla menetetyt
      - muilla lennoilla menetetyt
      - korjaamoihin lähetetyt
      - muihin yksikköihin siirretyt
      = loppuvahvuus joka on alkuvahvuus 1.7.44

      Yksikkö joka olisi pimittänyt taistelutappioitaan ja siirtänyt niitä vaikkapa onnettomuustilastoihin olisi saanut pian todellisen uhan, tutkimus komission mahdollisten sabotaasien selvittämiseksi. Jos taas molempia momentteja olisi vääristelty alaspäin olisi yksikkö ollut pian ilman lentokoneita.

      *****Penna Tervo*****

    • Anonyymi

      Ne neuvostotappiottilastot ovat melko luotettavia. Korkeintaan 5% poikkeaman muodostaa tapaukset joissa taistelulennoilta palannut vaurioitunut kone tuhoutuu lentokentällä epäonnistuneessa laskussa. Tuskin luokiteltua selväksi "ilmavoitoiksi" vaikka kone tuhoutui.

    • Anonyymi

      Kesäkuun 1944 tappiolistaukset Kannaksen suurimmalta maataistelulentodivisioonalta 277 ShAD:lta joka muodosti noin 65% maataistelulentovoimista:

      https://cdnc.pamyat-naroda.ru/pamyat/Передача_005_1_КП047А-1С12_ЖБД/362-0006169-0172/00000107.jpg

      Tappiot: 49,joista 28 ilmataisteluissa, 17 ilmatorjunnan alasampumina ja 4 lento-onnettomuuksissa. Divisioona ei menettänyt yhtään Il-2 konetta ennen saksalaisten tuloa ilmataisteluissa mutta 17.6.44 ylivoimainen enemmistö tappioista tulikin sitten ilmataisteluissa ja vain muutamia enää ilmatorjunnan pudottamina.

    • Anonyymi

      Suomalaisten hävittäjälentolaivueiden "sotapäiväkirjat" mitä arkistoista on nähtävillä ovat suttuisia lähes klubiaskin kanteen töherreltyjä juttuja. Harvoin näkee mitään siistiä konekirjoitettuja liuskoja jossa analysoidaan omat tappiot, ilmavoittoväitteet, muutokset konemäärissä, mitä uusia koneita saatu, mitkä korjaukseen menneitä, mitkä kirjattu korjaamoilla poistettaviksi, taistelutappiot, muut tappiot jne...

    • Anonyymi

      Kannaksella ajalla 9.6-16.6.44 neuvostotappiot olivat yhteensä 42 konetta joista ilmatorjunta ampunut alas 26, suomalaislentäjät (tai "ei palannut lennolta") 13 sekä 3 onnettomuuksien vuoksi.

      Suomalaisilla lentäjillä oli 58 pudotusväitettä. Lentäjien ilmavoittoväitteistä siis vain 23% pitänyt paikkaansa.

    • Anonyymi

      Kesäkuun 29.päivä ei ollut aivan niin synkkä suomalaisilla ja ilmavoittoväitteet eivät alkuunkaan niin tolkuttomia kuin edellisinä päivinä.

      Neuvostotappiot:

      29.06.44: 1 Il-4 ammuttu alas ilmataisteilussat (ltn Minin, Grigori ja Mamonov Gleb katosivat)
      29.06.44: 1 Pe-2 ammuttu alas ilmataistelussa
      29.06.44: 1 Pe-2 ei palannut sotalennolta
      29.06.44: 1 Pe-2 sai osuman ja joutui tekemään pakkolaskun
      29.06.44: 1 Jak-9 (27 GIAP, PVO),ammuttu alas ilmataistelussa
      29.06.44: 1 Airacobra (103 GIAP, PVO), ammuttu alas ilmataistelussa, ltn Mezin loukkaantui
      29.06.44: 1 Airacobra (103 GIAP, PVO), ammuttu alas ilmataistelussa, kone paloi
      29.06.44: 1 La-5 (401 IAP,PVO), ilmataistelu, pakkolasku, pilotti Gubanov haavoittui
      29.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmataistelu ( pilotti Zhdanov ja ampuja Makarov kuoliavat)
      29.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmataistelu (pilotti Slobodin ja ampuja Teterin kuolivat)
      29.06.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmataistelu (pilotti Gudashov ja ampuja Kaliukh kuolivat)
      29.06.44: 1 Il-2 (448 ShAP)ilmataistelu (miehistö kuoli)
      29.06.44: 1 Jak-9 (15 ORAKP, VVS KBF) FW-190 ampui alas Viipurinlahdella

      yhteensä 13 konetta, ilmataistelu tai "ei palannut lennolta". Suomalaisilla vain 11 väitettä ja saksalaisilla 7, mm Il-4 ja Pe-2 pommikoneista pudotusväitteet.

    • Anonyymi

      Ja sitten vielä kesäkuun 30.päivän saldo.

      Suomalaisilla 19 pudotusväitettä ja saksalaisilla 6. Neuvostotappiot:

      30.06.44: 1 Pe-2 ilmataistelu
      30.06.44: 1 Il-4 ilmataistelu
      30.06.44: 3 Jak-9 (404 GIAP,PVO) ilmataistelu?, eivät palanneet lennoilta
      30.06.44: 1 Jak-9 (14 GIAP) llmataistelu, ltn Sukhorukov katosi
      30.06.44 1 Jak-9 ilmataistelu (yksikkötiedot puuttuvat)
      30.06.44. 1 La-5 (191 IAP) ilmataistelu, pilotti ltn Berezin, Sergey
      30.06.44 1 Airacobra (403 GIAP,PVO), ei palannut lennolta
      30.06.44: 2 Il-2 (448 ShAP) ammuttiin alas ilmataistelussa (miehistö kuoli)

      yhteensä 11 konetta

    • Anonyymi

      Ajalta 9.6-30.6.44 Kannaksella oli suomalaisilla 168 pudotusväitettä hävittäjäkoneita ja saksalaisilla (17.6-30.6.44) 45. Neuvostotappiot hävittäjäkoneissa 77 joista ainakin 2 ilmatorjunnan alasampumaa.

      Huomionarvoista on että ajalla 9.-16.6.44 vain 4 neuvostohävittäjäkonetta ammuttiin alas ilmataisteluissa vaikka suomalaisilla oli niistä 27 pudotusväitettä. Siis vain 15% suomalaislentäjien pudotusväitteistä piti paikkaansa. 17.6-30.6 pudotusväitteitä hävittäjäkoneista lentäjillä 186 ja ilmataisteluissa alasammuttu 71. Väitteistä 38% pitänyt paikkaansa. Suomalaisilla tietenkin huomattavasti matalampi prosenttiluku kuin saksalaisilla.

    • Anonyymi

      Kesä-heinäkuussa 1944 vihollisen hävittäjät ampuivat alas 21 suomalaishävittäjäkonetta. Koska vihollinen menetti ilmataisteluissa 115 hävittäjäkonetta voidaan myös arvioida suomalaisten hävittäjätaistojen voittosuhde. Saksalaiset ampuivat melko varmasti alas ainakin 35 vihollishävittäjää joten suomalaisille jää pudotusaldoksi n. 80, korkeintaan. Näin ollen voittosuhde hävittäjätaistoissa on ollut alle 1:4.

      Onkin aika lopettaa höpötykset noista 1:20 tai jopa 1:30 voittosuhteista.

    • Anonyymi

      1. Heinäkuuta 1944 ilmasodan saldoa Kannakselta ja Viipurinlahdella.

      Saksalaisten pudotusväitteet: 2 Il-2, 2 Jak-9, 1 La-5 ja 1 Airacobra.

      Suomalaisilla lentäjillä väitteitä: 3 Pe-2, 6 Il-2, 2 La-2, 2 Jak-9, 1 LaGG-3, 1 Airacobra.

      Neuvostotappiot:
      01.07.44: 1 Jak-9 ilmataistelussa (ltn Zyablov, Nikolay 14 GIAP, Luumäki, jäi sotavangiksi, kone tuhoutui)

      01.07.44: 1 Jak-9 (404 GIAP,PVO) ammuttu alas ilmataistelussa (ltn Kolotilin, Grigory kuoli

      01.07.44: 1 La-5 shot (159 IAP) ammuttu alas ilmataistelussa, ltn Nedzvitsky, Vladimir kuoli

      01.07.44: 1 Airacobra ammuttu alas ilmataistelussa

      01.07.44: 1 LaGG-3 (9 IAP, VVS KBF) ammuttu alas ilmataistelussa Fw-190) koneita vastaan aamulla Vilaniemessä Viipurinlahdella

      01.07.44: 1 Il-2 (7 GShAP, VVS KBF) ammuttu alas ilmataistelussa Fw-190 koneita vastaan Pitkäniemessä Viipurinlahdella

      01.07.44: 1 Il-2 (35 GshAP, VVS KBF) ilmatorjunta ampui alas Tiurunsaaressa Viipurinlahdella

      01.07.44: 1 Il-2 (277 ShAD) ilmatorjunta ampui alas, kone tuhoutui, lentäjä Nikolajev ja ampuja Bulatov kuoluvat

      01.07.44: 1 Il-2 (281 ShAD) ilmatorjunta ampui alas (miehistö kuoli)

      Neuvostoraporttien mukaan 3 Il-2 konetta ampui alas ilmatorjunta, yhden ampui saksalaishävittäjä Viipurinlahdella. Näin suomalaten 6 Il-2 pudotuksille ei tukea. Samoin yhtään Pe-2 pommikonetta ei ammuttu alas tuona päivänä. LaGG-3 kone raporttien mukaan saksalaisten ampuma. Jäljelle siis 1 La-5, 2 Jak-2 ja 1 Airacobra joista kaikista myös saksalaisilla väitteet. Niiden perusteella ainakin toinen suomalaisten La-5 väite mitätöityy. Mutta olisiko sittenkin LaGG-3 ollut suomalaisten ampuma?

      Joka tapauksessa päivä suomalaisten osalta jälkeen pilalla typerien kolmen Pe-2 väitteen sekä 6 Il-2 väitteen perusteella. Suomalaisten 15 väitteestä kumoutuu vähintään 2/3 ja lopulta pudotuksia on voinut olla heille vain muutama. Mikä nöyryytys jälleen.

      • Anonyymi

        Saksalaisilla ei ollut Suomenlahden tällä puolen pudotusväitteitä Il-2 koneista 1.heinäkuuta 1944. Näin ollen vahva ehdokas Viipurinlahden Il-2 pudotukseen aikaisin aamulla olisi Kyösti Karhila. Ja kun aisapari samalla lennolla esitti pudottaneensa LaGG-3:n on sekin mahdollista. Itämeren Laivaston lentäjät vain tulkitsivat koneet FW-190:ksi.


    • Anonyymi

      Kesäkuun 28.päivän jälkeen tilanne jonkin verran parani kun Hans Wind poistui älyttömien ilmavoittojensa kanssa ilmasodan taivaalta?🤓

    • Anonyymi

      Jos ja kun 9.6-30.6.44 vain noin 140 neuvostoliittolaista konetta joutui vihollishävittäjien alasampumiksi ja noin 50 ampui alas ilmatorjunta ja kun saksalaislentäjien pudotusväitteistä noin 55-60% on ollut todellisia pudotuksia (väitteitä 93, niistä pudotuksia 51-56) jää suomalaislentäjien saldoksi 85-90 pudotusta eli 27-29% pudotusväitteistä (311 ajalla 9.6-30.6.44).

      Ilmatorjunnalla oli kaikilla Rintama lohkoilla 9.6-30.6.44 kaikkiaan 336 pudotusväitettä. Mikäli niistä 250 Kannaksella on it-joukkojen pudotusväitteistä ollut 1/5 todellisia pudotuksia.

      Suhteessa pudotusväitteistä parhaiden piti paikkaansa siis II. /JG 54 lentäjien väitteet. Eniten ilmaa ilmavoitoissa ja pudotusvöitteissä näyttää olleen Hävittäjälentolaivue 24:n lentäjillä sekä Kannaksen ilmatorjunnalla. Hävittäjälentolaivue 34:n lentäjä Urho Lehtovaara kuuluu kärkikaartiin kyseenalaisista ilmavoittoväitteissään.

    • Anonyymi

      Suomalaiset hävittäjälentäjät olivat lähinnä kohtalaisen hyvää maakuntasarjatasoa. 🤔😆

    • Anonyymi

      Saksalaisilla hävittäjälentäjillä oli Kannaksella kesällä 1944 reilu 950 sotalentoa. Suomalaisilla noin 2 500. Saksalaiset ampuivat alas 65-70 ja suomalaiset n. 120 konetta. Ero ei siis ollut pudotuksissa sotalentoja kohden valtava saksalaisten eduksi, ehkä 10-20%. Se ero on siinä että saksalaisten pudotusväitteistä 55-60% piti paikkaansa kun taas suomalaisilla vain 25-30%.

      -----Stieglitz-----

    • Anonyymi

      Saksalaiset (II. /JG 54, Stab staffeln, 4. ja 5.staffeln)ampuivat ilmataisteluissa alas 50-55 konetta ajalla 17.6-30.6.44. Väitteitä heillä 93.

      Suomalaisilla koko 1944 kesäkuulta 327 väitettä Kannaksella ja pudotuksia 70-75.

      Siitä näkee että alle 1/4 suomalaislentäjien pudotusväitteistä todellisia pudotuksia. Saksalaisilla yli puolet.

      • Anonyymi

        Dimitri Marchenkon on käynyt läpi Kannaksen ilmataisteluja kesältä 1944. Hänellä on tiedossa sekä suomalais-saksalaisten lentoyksikköjen pudotusväitteet ja lentoajat (ainakin suomalaisten lentoajat) ja näitä tietoja hän on verrannut neuvostoyksikköjen lentoaikoihin ja lentäjä/lentokonetappioihin. Marchenkon mukaan saksalaiset yksiköt Kannaksella, muutkin kuin II. /JG54 aiheuttivat jopa enemmän konetappioita neuvostoliittolaisille yksiköille kesäkuussa 1944 kuin suomalaislentäjät. Ilmatorjunnan osuus taistelutappioista (194 konetta) oli noin 30%.


    • Anonyymi

      Suomalaiset lentäjät olivat kohtaisen hyvää maakuntasarjatasoa. Eivät missään tapauksessa maailman huippua. Esim reservilentäjämme saivat aika vaatimattoman lentäjäkoulutuksen koska resurssit koulutukseen kovin rajalliset. Suomi käytti lentopolttoainetta vain 28400 tonnia jatkosodan aikana. 300-400 lentokoneen ilmavoimilla se oli kovin vähän.

    • Anonyymi

      Suomalaiset hövittäjälentäjätvä olivat hyvää maakuntasarjatasoa. Mutta kun paine kasvoi 1944 olivat suomalaiset kuin vastaantulijoita. Tätähän historian puhtaaksikirjoittaneet eivät tietenkään halua tunnustaa. Monilta lentäjillämme myös petti kesällä 1944 hermot.

    • Anonyymi

      Suomalaisilla lentäjillä oli keskimäärin pitempi lentohistoria kuin vuoden 1944 Luftwaffen lentäjillä. Siihen nähden onkin kiinnostavaa miten paljon tehokkaampia saksalaiset FW-190 koneillaan olivat suomalaisiin mersulentäjiin nähden. Saksalaiset olivat nuoria "Bundesliga-kavereita" ja suomalaisten rutiini ei täynnä rajuja ilmataisteluja. Itärintamalla tässä vaiheessa oli jo aika vähän FW-190 Jagdwaffe-yksikköjä. Kannaksen ilmasota käytiin pääasiassa n. 1000-2000 m korkeudella jossa FW-190 olikin selvästi parempi kuin Bf-109 G-kone.

    • Anonyymi

      Pitää ottaa huomioon myös se, että ennen kesäkuun 1944 Kannaksen suurhyökkäystä ei Suomen rintamalla tapahtunut muutenkaan paljon verrattuna koko Itärintamaan.
      On ihan luonnollista, ettei suomalaisilla lentäjillä paljon taistelukokemusta ollut verrattuna saksalaisiin.

      Asemasodan aikana suomalaisia vastassa oli alle 200 000 Neuvostoliiton sotilasta.

      • Anonyymi

        Niin. Ohto Mannisen mukaan lähes koko jatkosodan ajan, aina kevääseen 1944 asti oli Suomen rintamalla suomalaisilla ja saksalaisilla miesmäärältään noin 2:3 miesylivoima. Akselivaltojen hyökkäys pysähtyikin 1941-42 niiden suuriin tappioihin kuten Pekka Visurikin on esittänyt.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe