kasteko pelastustoimi...

Kirkkojen piirissä esitetään, että ihminen kasteessa kokee pelastuksen ja uudestisyntymisen, ja että hän sen yhteydessä saa myös Pyhän Hengen.
Katsotaan tätä asiaa hieman muutamien esimerkkien pohjalta, niin ei kyseinen käsitys voi pitää paikkaansa. Sitä vastaan on mm, seuraavat asiat->

Eräs selvimpiä osoituksia sen puolesta, ettei kaste pelasta, on Paavalin sanat korinttolais kirjeessään.

Mikäli kaste pelastaisi, niin miksikä sitten Paavali tässä kirjeessä kiitti Jumalaa siitä, ettei ollut Korinttossa kastanut kuin muutaman henkilön, vaikka hän toisaalla kertoo, miten hän tahtoi tehdä kaikkensa pelastaaksensa edes muutamia!?

Tämä on ristiriita jota ei voi ymmärtää muuta kuin siten, ettei Paavali todellakaan pitänyt kastetta pelastus toimena; muutenhan hän ei olisi kirjoittanut seuraavalla tavalla.->

(1 Kor 1:14-17) "Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen",

15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.

16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

Sitten HUOM!!! seuraava jae...
17. Sillä "Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan" - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

>>(1 Kor 9:19-22) Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, "voittaakseni niin monta kuin suinkin",

20. ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;

21. ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

22. heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot;"kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia".

Paavali siis edellisissä jakeissa kertoi siitä, "ettei hän oikein muistanut, keitä hän korinttolaisista oli kastanut"!, niin muisti hän kuitenkin sen, että koko Korintton seurakunta oli kokenut uudestisyntymisen hänen enankeliumin julistuksen kauttaan. Tämä siis todistaa sen, ettei hän pitänyt kastetta uudestisyntymiseen johtavana toimena.->

>>(1 Kor 4:15) "Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; "sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa"!

Kaste ja uudestisyntyminen ovat siis kaksi aivan eri tapahtumaa, eikä Paavali käyttänyt kastetta apuna ihmisten pelastumisessa. Sensijaan ihmiset uudestisyntyivät silloin kuten nytkin yksinkertaisesti evankeliumin sanan ja sen vastaanottamisen, eli uskontulemisen kautta, näin siis tapahtui korinttolaistenkin kohdalla. He uudestisyntyivät, kun he vastaanottivat evankeliumin sanan uskossa sydämeensä.->

>>1 Piet 1:23 "te, jotka olette uudestisyntyneet"!, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan elävän ja pysyvän SANAN kautta".

>>(Jaak 1:18) Tahtonsa mukaan hän "synnytti meidät totuuden SANALLA", ollaksemme hänen luotujensa esikoiset!.

Pelastuksemme tulee siis "uudestisyntymisessä", eli Jumalan Sanan kuulemisen ja Pyhän Hengen kautta, kuten Raamattukin asian selkeästi ilmaisee! Ei siis kasteen kautta!

Siunausta! ;)

4

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensin usko sitten kaste

Oikeastaan tuo otsikko kertoo kaiken mitä halusin sanoa. Näinhän se on, että Jumala puhdisti pakanoiden sydämet uskolla (Herraan Jeesukseen). Minäkin olen yksi sellainen pakana.

Kasteasioista on turha kiistellä, mutta järkyttävää on se, jos ihminen on pannut pelastuksensa toivon kasteeseen eikä Jeesukseen. Sellaiset ihmiset eivät ole tulleet koskaan todelliseen mielenmuutokseen eivätkä ole oppineet tuntemaan tätä pelastuksen tietä. Ja pelastuksen tie on yksinkertainen. Jeesus sanoi sen itse näin: MINÄ OLEN TIE.

• AMEN! Jeesus on tie! ;)

• alkup.raimo

...sellaista järjestystä ei raamattu opeta...ei ainakaan silloin, jos tarkoitetaan uskolla uudestisyntyneen uskoa...siis pelastusvarmuuden tuomaa uskoa, koska sehän kasteessa juuri saadaan ja senh'n henki telee eläväksi ja sinetöi..

väite, että ensin tulee syntyä uudesti hengestä ja sitten vasta mennä kasteelle olisi aivan yhtä hassua, jos yliopistoon kanditaatin tutkintoa varten pääsisi vain kanditatin tutkinnon suorittaneita..

Jumala antoi samarialaisille ensin kasteen ja sitten Hengen...monilla järjestys oli toinen...kuten Kornekliuksen kodissa...helluntaina todennäköisimmin hengen saaminen ja kaste syntienanteeksisaamiseksi olivat lähes samanaikaisia tapahtumia!

Eihän oikeasta kastekäytännöstä kannata kiistellä...mutta yksi vesikaste riittää!

• alkup.raimo

...uskon kautta...joka uskoo ja kastetaan...se pelastuu

..Pietari kirjoittaa verratessaan kastetta Nooan tapahtumaan, että kaste pelastaa..

Uusi raamatunkäännös puhuu "hyvän omantunnon liitosta"

Kaste on Paavalin mukaan syntien anteeksiantamiseksi helluntaisaarnassa ja Ananias sanoi hänelle (22 luku)...anna..pestä pois syntisi...

Vesi- ja henkikaste ovat useimmiten samanaikaisia...ihminen pelastuu kun Henki vaikuttaa uskon Jeesuksen vereen...siis senhän kaste juuri tuo ja vaikuttaa...Jumalan sana...veden..uudestisyntymisen peson ja Hengen uudistuksen kautta!

Paavali ei kastanut, mutta julisti Sanaa ja toiset apostolit kastoivat, Paavalin julistama sana pelsti vain ne, jotka uskoivat Sanassa tarjotun armon...syntien anteeksiantamisen ja jotka myös kastettiin...niin se menee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3434
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2642
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      382
      2588
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1767
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1415
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      1005
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      965
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      799
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      744
    Aihe