Tarkoitus olisi sopivan vapaa-ajan ilmestyessä rakentaa led-valonauhoilla valaistu kuvauslaatikko. Sitä käyttäisin erilaisten skanneriin sopimattomien muistojen, esim. adressien digitoimiseen.
Onko ledien värilämpötilalla, esim. 3000K verrattuna 4000K väliä? Valkotasapaino pitää tietenkin säätää laatikkoon sopivaksi.
Värilämpö paperikuvien digitoinnissa
8
836
Vastaukset
- Anonyymi
On olemassa LEDdejä, jotka on lähellä päivänvaloa. Myös valmiita valokuvausvalaisimia. Neliskulmaisia, tai rengasmaisia.
Mutta homman voi hoitaa ihan päivänvalossakin.
Minulla on makroobjektiiviin sopiva rengasvalaisin, jota voi käyttää tuohonkin tarkoitukseen. Suurin ongelma on kuvan käpristyneisyys. - Anonyymi
LEDien värilämpötila ei sinänsä ole ongelma, koska sen voi kalibroida kohdalleen joko jo kuvatessa (kuvataan valkoinen paperiarkki ja lukitaan siihen) tai editissä (otetaan näyte pipetillä valkoisesta). Jälkimmäinen konsti antaa luultavasti tarkemman tuloksen.
Ongelma on halpojen LED-nauhojen valon likaisuus. Niitten värintoistoindeksi (CRI) on todennäköisesti aika huono, ja sitä ei saa korjattua millään konstilla. Jos valon spektrissä on aukkoja, ei niitä saa korjattua jälkikäteen kun kuvasta puuttuu värisävyjä.
Jos CRI ei ole käsitteenä tuttu, niin perehdy asiaan. Valokuvauskäyttöön sen pitäisi olla vähintään 95.- Anonyymi
Kiitos hyvästä kommentista.
Mikä on pipetillä näytteen otto ja edit? Luultavasti en käytä sitä.
CRI ei ollut tuttu, mutta asia näytti olevan varsin selkeä.
Joku verkkokauppa, ledeihin erikoistunut, myy CRI 90 ja 95 led-nauhoja. Hinta on paremman laadun mukainen. Heidän sivullaan sanottiin, että valokuvaukseen pitää olla vähintään CRI 90.
Tarkoitus ei ole editoida. En aio käyttää aikaa niin paljon. Idea olisi säilyttää muistot, mutta ei laatikoittain kamaa. Yrittäisin saada kerralla itseäni tyydyttävät kuvat ja sitten talteen ja mahdollisesti jakoon haluaville.
Eli tuumaan hetken, ostanko paremmat led-nauhat. Olisipahan sekin puoli kunnossa.
Kiitos uudellen, CRI asia oli hyvä tietää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos hyvästä kommentista.
Mikä on pipetillä näytteen otto ja edit? Luultavasti en käytä sitä.
CRI ei ollut tuttu, mutta asia näytti olevan varsin selkeä.
Joku verkkokauppa, ledeihin erikoistunut, myy CRI 90 ja 95 led-nauhoja. Hinta on paremman laadun mukainen. Heidän sivullaan sanottiin, että valokuvaukseen pitää olla vähintään CRI 90.
Tarkoitus ei ole editoida. En aio käyttää aikaa niin paljon. Idea olisi säilyttää muistot, mutta ei laatikoittain kamaa. Yrittäisin saada kerralla itseäni tyydyttävät kuvat ja sitten talteen ja mahdollisesti jakoon haluaville.
Eli tuumaan hetken, ostanko paremmat led-nauhat. Olisipahan sekin puoli kunnossa.
Kiitos uudellen, CRI asia oli hyvä tietää.Jos haluaa, että kopioidun valokuvan värit ovat osapuilleen kohdallaan, pitää kuvan värilämpötila saada halutuksi, lähtökohtaisesti samaksi kuin käytetyn valonlähteen.
Tämä tapahtuu jollain seuraavista konsteista:
1) antaa kameran automatiikan säätää värilämpötila. Tässä on sellainen vaaranpaikka, että kamera tietenkin mittailee kopioitavan kuvan värejä eikä pelkästään valon väriä, jolloin se vaikkapa runsaasti sinistä kuva kopioitaessa luulee valon olevan sinistä ja vääntää kuvan sävyjä oranssin suuntaan. Vastaavasti punertavasta auringolaskusta se yrittää tehdä sinertävämpää.
2) kuvataan ensin pelkkä valkoinen paperiarkki ja lukitaan värilämpötila siihen. Nyt kameralla on tiedossa pelkän valon värilämpötila eikä kuvien värit enää vaikuta lopputulokseen. Omissa kameroissa on tämä mahdollisuus, mutta sitä ei ehkä ole kaikissa. Kamerassa saattaa olla myös mahdollisuus säätää värilämpötila portaattomasti, ei näytteellä, jolloin oikea Kelvin -arvo pitää hakea kokeilemalla. Jos valon värilämötila sattuu olemaan jokin vakio kuten "keinovalo" 3200K tai "päivänvalo" 5600 K, käytetään sitä, nämä pykälät tavallisesti löytyvät suoraan valikosta.
3) kuvataan RAW -tiedostoja, ei jpeg. Nämä pitää konvertoida JPEGeiksi esimerkiksi Lightroomilla tai vastaavalla (kameran mukana tulee ehkä ilmaisohjelma tai sen voi imuroida firman sivuilta). Tällöin konvertoinnin yhteydessä voi kuvasta ottaa pipetti-työkalulla näytteen kuvan neutraalista kohdasta (valkoinen - harmaa) ja ohjelma säätää värit niin, että värilämpötila loksahtaa kohdalleen. Tätä ei esimerkiksi Lightroomissa tarvitse tehdä jokaiselle kuvalle, vaan otetaan ensin kuva puhtaasta paperista ja sitten kuvataan valokuvat samassa valaistuksessa. Editissä (eli tässä konvertoinnissa ja säätelyssä) otetaan käsittelyyn valkoinen kuva, valitaan kaikki kuvat sen kaveriksi, otetaan valkotasapainonäyte valkoisesta kuvasta ja käsketään kopioimaan asetus kaikkiin kuviin. Nyt kaikissa on sama valkotasapaino yhdellä helpolla näytteellä tehtynä. Yksittäisestä kuvasta saattaa olla vaikeaa löytää neutraalia kohtaa valkotasapainon säätöön, vaan se pitää tehdä näppituntumalla, mutta tässä yhtä puhdasta valkoista käytetään kaikkien kuvien säätämiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluaa, että kopioidun valokuvan värit ovat osapuilleen kohdallaan, pitää kuvan värilämpötila saada halutuksi, lähtökohtaisesti samaksi kuin käytetyn valonlähteen.
Tämä tapahtuu jollain seuraavista konsteista:
1) antaa kameran automatiikan säätää värilämpötila. Tässä on sellainen vaaranpaikka, että kamera tietenkin mittailee kopioitavan kuvan värejä eikä pelkästään valon väriä, jolloin se vaikkapa runsaasti sinistä kuva kopioitaessa luulee valon olevan sinistä ja vääntää kuvan sävyjä oranssin suuntaan. Vastaavasti punertavasta auringolaskusta se yrittää tehdä sinertävämpää.
2) kuvataan ensin pelkkä valkoinen paperiarkki ja lukitaan värilämpötila siihen. Nyt kameralla on tiedossa pelkän valon värilämpötila eikä kuvien värit enää vaikuta lopputulokseen. Omissa kameroissa on tämä mahdollisuus, mutta sitä ei ehkä ole kaikissa. Kamerassa saattaa olla myös mahdollisuus säätää värilämpötila portaattomasti, ei näytteellä, jolloin oikea Kelvin -arvo pitää hakea kokeilemalla. Jos valon värilämötila sattuu olemaan jokin vakio kuten "keinovalo" 3200K tai "päivänvalo" 5600 K, käytetään sitä, nämä pykälät tavallisesti löytyvät suoraan valikosta.
3) kuvataan RAW -tiedostoja, ei jpeg. Nämä pitää konvertoida JPEGeiksi esimerkiksi Lightroomilla tai vastaavalla (kameran mukana tulee ehkä ilmaisohjelma tai sen voi imuroida firman sivuilta). Tällöin konvertoinnin yhteydessä voi kuvasta ottaa pipetti-työkalulla näytteen kuvan neutraalista kohdasta (valkoinen - harmaa) ja ohjelma säätää värit niin, että värilämpötila loksahtaa kohdalleen. Tätä ei esimerkiksi Lightroomissa tarvitse tehdä jokaiselle kuvalle, vaan otetaan ensin kuva puhtaasta paperista ja sitten kuvataan valokuvat samassa valaistuksessa. Editissä (eli tässä konvertoinnissa ja säätelyssä) otetaan käsittelyyn valkoinen kuva, valitaan kaikki kuvat sen kaveriksi, otetaan valkotasapainonäyte valkoisesta kuvasta ja käsketään kopioimaan asetus kaikkiin kuviin. Nyt kaikissa on sama valkotasapaino yhdellä helpolla näytteellä tehtynä. Yksittäisestä kuvasta saattaa olla vaikeaa löytää neutraalia kohtaa valkotasapainon säätöön, vaan se pitää tehdä näppituntumalla, mutta tässä yhtä puhdasta valkoista käytetään kaikkien kuvien säätämiseen.Taas heti alkuun,
Kiitos hyvästä kommentista.
Tapa 2) on se, mitä olen aikonut käyttää. Kansalaisopiston jollakin kurssilla tehtiin valkotasapainon säätäminen valkealla paperiarkilla kuvanottovalossa, siitä lienee kyse.
Tosin aion ottaa RAW:na, ja ehkä kaikkia pikkuisen terävöittää Nikonin omalla ohjelmalla ja muuttaa säilytykseen vaikka jpg:ksi. Odotan mielenkiinnolla, kuinka pitkään tietsikka raksuttaa, kun laitan kymmeniä kuvia kerralla työn alle... :) muutama kuvakin vie jonkun verran aikaa.
Onko valotuksen säätöön muita konsteja, kuin kokeilla ja löytää sopiva. Ehkä kannattaa katsoa kuvia tietsikan ruudulta. Minulle kerrottiin, että kameran näyttö on yleensä huonoin lenkki. Yleissääntö lienee, että mieluummin pikkuisen alle kuin yli.
Joku ehdotti luonnonvaloa. Luonnonvalo on luonnollista eli vaihtelee ja jos into iskee päälle, niin keinoledeillä voi tehdä päivällä ja yöllä.
Kuten monessa muussakin asiassa, tiedoissa ja osaamisessa on paljon eri tasoja. Minä olen järkkärikuumeen satuttama aloittelija. Näin vain asioita tulee esille ja opin uutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluaa, että kopioidun valokuvan värit ovat osapuilleen kohdallaan, pitää kuvan värilämpötila saada halutuksi, lähtökohtaisesti samaksi kuin käytetyn valonlähteen.
Tämä tapahtuu jollain seuraavista konsteista:
1) antaa kameran automatiikan säätää värilämpötila. Tässä on sellainen vaaranpaikka, että kamera tietenkin mittailee kopioitavan kuvan värejä eikä pelkästään valon väriä, jolloin se vaikkapa runsaasti sinistä kuva kopioitaessa luulee valon olevan sinistä ja vääntää kuvan sävyjä oranssin suuntaan. Vastaavasti punertavasta auringolaskusta se yrittää tehdä sinertävämpää.
2) kuvataan ensin pelkkä valkoinen paperiarkki ja lukitaan värilämpötila siihen. Nyt kameralla on tiedossa pelkän valon värilämpötila eikä kuvien värit enää vaikuta lopputulokseen. Omissa kameroissa on tämä mahdollisuus, mutta sitä ei ehkä ole kaikissa. Kamerassa saattaa olla myös mahdollisuus säätää värilämpötila portaattomasti, ei näytteellä, jolloin oikea Kelvin -arvo pitää hakea kokeilemalla. Jos valon värilämötila sattuu olemaan jokin vakio kuten "keinovalo" 3200K tai "päivänvalo" 5600 K, käytetään sitä, nämä pykälät tavallisesti löytyvät suoraan valikosta.
3) kuvataan RAW -tiedostoja, ei jpeg. Nämä pitää konvertoida JPEGeiksi esimerkiksi Lightroomilla tai vastaavalla (kameran mukana tulee ehkä ilmaisohjelma tai sen voi imuroida firman sivuilta). Tällöin konvertoinnin yhteydessä voi kuvasta ottaa pipetti-työkalulla näytteen kuvan neutraalista kohdasta (valkoinen - harmaa) ja ohjelma säätää värit niin, että värilämpötila loksahtaa kohdalleen. Tätä ei esimerkiksi Lightroomissa tarvitse tehdä jokaiselle kuvalle, vaan otetaan ensin kuva puhtaasta paperista ja sitten kuvataan valokuvat samassa valaistuksessa. Editissä (eli tässä konvertoinnissa ja säätelyssä) otetaan käsittelyyn valkoinen kuva, valitaan kaikki kuvat sen kaveriksi, otetaan valkotasapainonäyte valkoisesta kuvasta ja käsketään kopioimaan asetus kaikkiin kuviin. Nyt kaikissa on sama valkotasapaino yhdellä helpolla näytteellä tehtynä. Yksittäisestä kuvasta saattaa olla vaikeaa löytää neutraalia kohtaa valkotasapainon säätöön, vaan se pitää tehdä näppituntumalla, mutta tässä yhtä puhdasta valkoista käytetään kaikkien kuvien säätämiseen.Pelkällä värilämpötilalla ei saa kaikkia huonolaatuisen valonlähteen aiheuttamia ongelmia poistettua. Ei lähellekään.
Varmista on käyttää mahdollisimman hyvin päivänvaloa vastaavaa valonlähdettä. Siis värilämpötila jotain 6000 K suuntaista ja korkea värintoistoindeksi. Johtuen siitä seikasta, että kamerat on kuitenkin suunniteltu toimimaan ensisijaisesti päivänvalossa.
- Anonyymi
HISTOGRAMMI. Sanalla sanoen.
Siitä näet sävyalueen jakautumisen mustan (ei kuvaa) ja valkoisen (vain valkoista) välillä.
Siitä tarkistat, että käppyrä on hieman irti sekä mustasta vasemmasta laidasta sekä valkoisesta oikeasta päädystä. Tavoitteena on valottaa oikealle, eli mahdollisimman valoisaksi ilman että käyrä yhtään "nojaa" oikeaan päätyyn. Liian vaaleaa kuvaa voi tummentaa ilman laatuvaurioita, KUNHAN siinä ei ole yhtään puhkipalanutta kohtaa (siis kosketa oikeaan laitaan). Tummaa kuvaa voi nykykameroilla vaalentaa ällistyttävän paljon (siksi alivalottaminen on turvallisempaa kuin ylivalottaminen), mutta se tapahtuu laadun kustannuksella.
Tämä ehkä kuulostaa ristiriitaiselta, mutta siis mahdollisimman paljon informaatiota (valotusta) ilman että huippuvalot menevät puhki (ylivalottuvat) antaa maksimaalisen laadun. Kun kuvaa tummennetaan (tarvittaessa) siitä katoaa informaatiota. Tummaa kuvaa voi vaalentaa, mutta informaation määrä ei lisäänny. Tukkoon menneet varjopaikat eivät kuitenkaan näytä yhtä pahalta kuin puhkipalaneet huippuvalot.
Luota histogrammiin, digikuvaajan parhaaseen ystävään. Näytöt pettää, histogrammi ei.- Anonyymi
Taas kerran kiitos.
Opiskelin histogrammiakin vähän ja jopa käytin tietoa nyt viikonloppuna. Värien oikeaksi saaminen näyttää minulle olevan haasteellisin, sitä(kin) harjoitellaan...
...ja odotellaan kesää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IS - Tapani Kansa kuoli leikkauspöydälle!
Puoliso kertoo Tapani Kansan viimeisistä hetkistä – kuoli leikkauspöydälle – Hänelle tuli kovia kipuja alavatsaan. Yhtä3354357Sofian hieno auto
Seiskassa on juttua Sofian instassa olleesta kalliista ökyautosta. Jutussa kerrotaan Sofian ajavan autoaan, siis : onko1732145- 1551834
- 751424
Hannu Karpo
Kiitos sinulle kun lausuit lopuksi vielä painavaa asiaa terveydenhuollosta. Tästä me kärsimme joka päivä. Kipuja on mutt911239Lapsiporno sallittava sanoo persuehdokas
Kyllä, luit oikein. Vaaleissa ehdolla oleva persu haluaa sallia lapsipornoa: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/932168912- 81871
- 84868
Se vaan on faktaa että kepun ehdokas Sami Mäkinen poistettiin riparilta isosena
Miksi yritettiin vaieta? Tapauksesta jo ainakin kaksi tai kolme viikkoa. Sami Mäkinen on kuntavaaliehdokas ja tällainen20794- 28788