Uskonnonopetus poistettava kouluista.

Ex-koululainen

Yksi turhimmista kouluaineista on uskonnonopetus. Jo vähenevien resurssienkin takia se olisi poistettava kouluista. Jos joku haluaa uskonnonopetusta hän hakekoon sitä omalta uskontokunnaltaan, sen opetus ei kuulu tapahtua kuntalaisten verorahoilla. Se on historiallinen jäänne, jota ei ole mitään järkeä enää jatkaa.

49

3718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtoja

      Esim. Ranskassa uskonto ja valtio on erotettu toisistaan, niin että uskontoa ei saa opettaa kouluaineena. Roomalais-katolinen kirkko saa käyttää koulutiloja koulun jälkeen uskonnonopetukseen. Ranskassa tilanne on milenkiintoinen muutenkin. Kouluissa mahdollisesti vierailevilta nunnilta aiotaan kieltää vaatteet. Eli on vedettävä siviilit päälle. Juutalaiset eivät saa käyttää kipa-lakkia, kristityt eivät saa pitää kaulassaan (isohkoja) ristejä, muslimitytöt eivät saa pitää huivia jne. Tosi uskontovapaa maa vai mitä?
      Meinaan... eikö se kasvata paremmin suvaitsevaiseksi, että uskontoa saa opettaa koulussa. Kun yhteiskunta on uskonnonvastainen (sitä Ranska on), mutta uskontoa voisi opettaa koulussa, niin silloin kummankin "puolen" pitää keksiä keinot sietää toisensa.

      • Jori Mäntysalo

        Huivikielto on ikävä, mutta tietääkseni Ranskassa noin keskimäärin kyllä uskonnonvapaus toteutuu muuten hyvin.

        En näe mitä yhteyttä huivikielloilla ja vastaavilla on uskonnon opetukseen. Oikein karrikoiden voisi kysyä pitääkö tummaihoista suvaitakseen tuntea ihon pigmentin rakenne, ts. tietää miksi tummaihoinen on tummaihoinen.


      • puer86
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Huivikielto on ikävä, mutta tietääkseni Ranskassa noin keskimäärin kyllä uskonnonvapaus toteutuu muuten hyvin.

        En näe mitä yhteyttä huivikielloilla ja vastaavilla on uskonnon opetukseen. Oikein karrikoiden voisi kysyä pitääkö tummaihoista suvaitakseen tuntea ihon pigmentin rakenne, ts. tietää miksi tummaihoinen on tummaihoinen.

        Jos nyt alamme keskustella tätä rataa, niin saanen huomauttaa että oikea tieto vähentää ennakkoluuloja. Jos tuntee uskonnot, ei voi olla mitään ennakkoluuloja ja voi olla suvaitsevainen. Kuinka voi suvaita jotakin, mitä ei tunne?
        Toinen tärkeä huomioitava seikka on se, että jos uskontoja ei opeteta koulussa, niin miksi sitten filosofiaa opetetaan? Siinähän on erilaisia näkemyksiä elämästä. Miksi opetetaan maantietoa? Siinähän kerrotaan erilaisista kulttuureista. Miksi äidinkielessä ja historiassa kerrotaan mytologioista (Kalevala, Kreikka jne.) sekä muinaisista uskonnoista?
        Uskonto on ollut merkittävä tekijä historiassa ja se on merkittävä asia yhteiskunnassa ja erityisesti kulttuurissa. Halusitpa tai et. Uskonto on tärkeää yleistietoa.
        Tietysti sen pitää perustua tosiasioihin (Kristityt uskovat että Jeesus oli Messias) eikä suinkaan olla tunnustuksellista (Jeesus on herra!)


      • Legion Etrangere

        Ranska ei ole uskonnonvastainen maa..vaan tällä tavalla turvataan kaikille uskonnoille tasapuolinen mahdollisuus uskonnonopetukseen toisin kuin Suomessa jossa evankelis-luterilaista sanomaa opetetaan ainoana oikeana oppina asiasta oikeastaan vielä mitään ymmärtämättömille lapsiille jotka kuvittelevat kaiken mitä uskonnontunnilla puhutaan historialliseksi totuudeksi....vai oletteko kuulleet koskaan uskonnon opetuksessa puhuttavan raamatun tekstien tapahtumien historiallisista todisteista..
        Kyllä Ranskan malli on ehdottomasti oikea ja tulisi ottaa käytöön täälläkin
        Vive la France


      • Joonas K
        Legion Etrangere kirjoitti:

        Ranska ei ole uskonnonvastainen maa..vaan tällä tavalla turvataan kaikille uskonnoille tasapuolinen mahdollisuus uskonnonopetukseen toisin kuin Suomessa jossa evankelis-luterilaista sanomaa opetetaan ainoana oikeana oppina asiasta oikeastaan vielä mitään ymmärtämättömille lapsiille jotka kuvittelevat kaiken mitä uskonnontunnilla puhutaan historialliseksi totuudeksi....vai oletteko kuulleet koskaan uskonnon opetuksessa puhuttavan raamatun tekstien tapahtumien historiallisista todisteista..
        Kyllä Ranskan malli on ehdottomasti oikea ja tulisi ottaa käytöön täälläkin
        Vive la France

        Ainakin omasta kouluajasta muistan opetuksen tieteellisestä raamatuntutkimuksesta, Q-lähde jne. Mielestäni tiedon jakamisessa uskonnosta ei ole mitään huonoa, päinvastoin. Uskontotiede voisi olla hyvä oppiaine, mutta se tuskin kelpaa vapaa-ajattelijoille, he pitävät mieluummin kiinni ET:stä (koska siinä uskonto sopivasti vaietaan kuoliaaksi?)


    • täydennysmies Honkajoki

      emme, uskonnot (kristinusko ja muut uskonnot) elävät ja vaikuttavat maailmassa. Jos siis koulu haluaa opettaa meitä elämää varten sen on annettava perustiedot uskonnosta/uskonnoista. Aivan kuten filosofiasta ja poliittisista aatteistakin.

    • Abi

      Mun mielestä uskonto on ollut koulussa ainoita oppiaineita, joissa on keskusteltu laajasti koko elämästä. Kaikki muut aineet keskittyvät enemmän tai vähemmän tiedon omaksumiseen. Opettajasta on tietysti aika paljon kiinni. Ja pitää osata erottaa uskonnon opetus ja sen harjoittaminen. Turhaa uskonnon opetus ei ole missään tapauksessa, ainakin itse olen kokenut niin. Eikä se ole historian jäänne, päinvastoin, maailman menoa seuratessa uskonnollisesta yleissivistyksestä ei ole muuta kuin hyötyä.

      • kimi

        itse olen vannoutunut ateisti. Olen kanssasi samaa mielta, uskonnon poistaminen kouluista lisaa jannitteita eri uskontojen kesken.
        Parantamisen varaa todellakin on; ateismin kasittelya tulisi lisata seka muutenkin kriittista ajattelua.


      • inhottaa
        kimi kirjoitti:

        itse olen vannoutunut ateisti. Olen kanssasi samaa mielta, uskonnon poistaminen kouluista lisaa jannitteita eri uskontojen kesken.
        Parantamisen varaa todellakin on; ateismin kasittelya tulisi lisata seka muutenkin kriittista ajattelua.

        opiskella matematiikkaa, se on musta täysin turhanpäiväinen aine koulussa - kuka sitä nyt tarvii !!


      • aaqwaaar
        inhottaa kirjoitti:

        opiskella matematiikkaa, se on musta täysin turhanpäiväinen aine koulussa - kuka sitä nyt tarvii !!

        Matematiikka on vaikeaa koska sitä ei opeteta tarpeeksi. Sitä opetetaan muuten siksi koska se opettaa loogista ajattelua.
        Uskonnonopetuksesta taas oma kokemukseni on se että siinä evlut opettaja kertoo evlut kannan kaikesta ja muut uskonnot sivuutetaan kummallisten ennakkoluulojen saattelemana. Esim.minulle opetettiin lukiossa että buddhalaiset uskovat että Buddha on jumala, nirvana on taivas, samsara on helvetti. Ja nirvanaan pääsee kun sielun kierto lakkaa.
        Atesimsita sama opettaja opetti että se on tavallaan jumalan olemassaolon tunnustamista koska kieltää ei voi jos ei ole mitä kieltää.

        Hyvin voisin ymmärtää että on ihmisiä jotka haluaisivat luopua matematiikasta ja valita uskonnon. Sopi kuvaan:)


      • matikkaa!
        inhottaa kirjoitti:

        opiskella matematiikkaa, se on musta täysin turhanpäiväinen aine koulussa - kuka sitä nyt tarvii !!

        "opiskella matematiikkaa, se on musta täysin turhanpäiväinen aine koulussa - kuka sitä nyt tarvii !!"

        Matematiikka on siitä erikoinen taito että ihminen voi kuvitella sen tarpeettomaksi mutta ne jotka viitsivät sitä oppia, löytävät kuitenkin sille käyttöä melkein missä vain. Jos pitäisi valita yksi ehdottoman tarpeellinen kouluaine, se olisi ilman muuta matematiikka.


    • Wery

      Koulu on täynnä turhia aineita, miksi juuri uskonto pitäisi sitten poistaa?! Lisäksi on erittäin tärkeää tietää jotain uskonnoista, ku maailmassa se on kuitenkin aika näkyvä asia.

      • aaqwaaar

        Uskonnon opetus on eri asia kuin uskonnoista opettaminen.


      • Wery
        aaqwaaar kirjoitti:

        Uskonnon opetus on eri asia kuin uskonnoista opettaminen.

        Ei mielestäni. Aika kattavasti on ainakin minun koulussani menty kaikki suuret uskonnot ja keskitytty niihin jopa enemmän kuin kristinuskoon. Ja kannattaapa huomata vielä sekin että esim uskonnossa opetetaan mm. etiikkaa.


      • uskontokin
        Wery kirjoitti:

        Ei mielestäni. Aika kattavasti on ainakin minun koulussani menty kaikki suuret uskonnot ja keskitytty niihin jopa enemmän kuin kristinuskoon. Ja kannattaapa huomata vielä sekin että esim uskonnossa opetetaan mm. etiikkaa.

        edistää luovaa ajattelua. Vai mitä voit päätellä tapahtumasta, jossa esim. joku julkisesti antaa
        "väärän todistuksen" lähimmäisestään, mitähän siitä seuraa... Matikkaan verrattuna kysymyksessä on elävä materiaali (ihminen) (matikassa numerot - sovella!)


    • #random

      kyllä se on yksi turhimmista aineista mitä koulussa opetetaan. ei sitä välttämättä tarvi poistaa, mutta monipuolistaa. kaikki muut uskonnot kuin kristinusko käsitellään lahkoina ja kultteina. uskonnot tulisi käsitellä koulussa monipuolisesti ja puolueettomasti.

      • tuonkin

        perustelet ? Anna tulla!


      • #random
        tuonkin kirjoitti:

        perustelet ? Anna tulla!

        ai sen, että uskonnon opetus on turhaa?
        se vaan on turhaa. siitä ei ole mitään hyötyä, ei edes hupia. minä luokittelen kaiken turhaksi, mistä ei ole hyötyä tai hupia.
        vai sen, että muita uskontoja käsitellään lahkoina tai kultteina?
        olenpas sattumoisin ollut uskonnon tunneilla ylä- ja ala-asteella ja ei siellä paljon muuta tehty kuin opeteltiin raamattua ulkoa ja varoteltiin "kulteista" ja "lahkoista" kyllä sitä pitäisi ainakin monipuolistaa ja ala-asteella varsinkin. siellä ei tehdä muuta kuin päntätään sitä raamattua ulkoa. typerää touhua sanon minä. senkin ajan mitä käytetään uskonnon opettamiseen voisi käyttää hyödyllisesti vaikka opiskelemalla muita aineita.


    • pois kouluista

      No joo, miksei ruotsia joku tarvitse, mutta mieluummin pakkoruotsi pois kouluista ja vapaaehtoiseksi kuin uskonto pois. Uskonto on sillein tärkeä aine, että on hyvä tietää eri uskonnoista, niin voi sitten ymmärtää vaikka niistä itsemurhapommittajista paremmin. Ruotsia nytten harva tarvitsee sillein, kun ruotsalaisetkin osaa englantia, että pakkoruotsin vois poistaa kouluista ja muuttaa vapaavalintaiseks aineeksi. Uskontoa ei!

      • Porri

        Mun mielestä pitäis kyllä saada sekä uskonto että pakkoENGLANTI pois koulusta, tai siis valinnaisiksi oppiaineiksi. Eipä saa muuta lukee kun englantia meillä!


      • gaborone
        Porri kirjoitti:

        Mun mielestä pitäis kyllä saada sekä uskonto että pakkoENGLANTI pois koulusta, tai siis valinnaisiksi oppiaineiksi. Eipä saa muuta lukee kun englantia meillä!

        Englannista on hyötyä joka paikasta minne menee niin se on tosi tärkeä aine.. Ruotsi taas ottaa pattiin, koska se vie vaan tilaa päästä..


    • tietoa

      tulee kaiketi älykkääksi, oppii pärjäämään, oppii kartuttamaan rahaa, kouluttautumaan yhä korkeammalle mut se joka haluaa oppia viisautta, miettii miksi uskontoa, uskoa opetetaan, yksinkertaista, mutta viisasta miettiä esim. miksi opetetaan älä tapa, pyhitä lepopäiväs jne. Eivät ne ole itsestäänselvyyksiä tänä päivänäkään, kuten huomaat jos tarkkailet elämää...

    • EmppuLilli

      Joitakin se saattaa kiinnostaa, jos ei sinua, pidä se omana tietonasi. Voit vaikka sitten jättää uskonnon tunnit väliin. Se on osa koulunkäyntiä, yleis sivistystä.

      On aika mautonta ajatella, että uskonto olisi turha aihe! Näyttävästi olet niitä ihmisiä, jolle se oma napa on tärkeä... Sinua ei pakolla kiinnosta mitä sinun navan ympärillä tapahtuu, mutta muita ehkä

      Jos aihe on sinusta ei kiinnosta, anna olla. Ole hiljaa, ja anna edes muiden opiskella. Joitakin aihe saattaa kiinnostaa!

      Emppu.

    • tärkein oppiaine

      jos se on hyvin opittu, emme elä täällä läksyjä varten, vaan tulevaa elämää varten!

    • gaborone

      Uskonnontunnit on tosi mahtavia :) Tai olisi, jos opetettais muutakin kuin kristinuskoa.. Uskonnontunnit olisi siinä tapauksessa mun lemppareita! Voitais opettaa kaikkia valtauskontoja, luonnonuskontoja, NewAgea ja jopa ateismia (missä ei kyllä paljon opettamista ole). Kaikesta pitäisi kertoa, eikä mitään erityistä uskontoa korostaa hirveästi.. Sitten olis kiva :)

      • hel.mi

        Meillä oli näin. 7 luokalla opetettiin maailman uskontoja. Buddhalaisuudesta kristinuskoon. Sitten 8 lk. perehdyttiin kristittyjen Raamattuun ja 9 lk. kristinuskon lahkoihin lohkoihin ja muihin.. Katolinen ja ortodoksinen käytiin myös hyvin läpi.
        Ja tietenkin on ymmärrettävää, että juuri kristinuskoa ja ehkäpä ev.lutia korostetaan, sillä onhan se Suomen pääuskonto.
        Kouluissahan on myös erityisopetusta ortodokseille, niille jotka eivät kirkkoon kuulu ja jopa islamin uskoisille.
        Kun muistelen yläastetta, tulevat mieleeni nyt ja tulevat jäämänkin uskonnontunnit.
        Uskonnonopettajamme oli mahtava ihminen ja persoona, jonka tunneille ei ikinä tylsistynyt.
        Enkä saanut tunnetta, että uskontoa tuputetaan, vaan kristinuskoakin käytiin läpi tarvittavan kriittisesti.


    • Ella

      Ja miksi ihmeessä? Uskonto vaikuttaa suuresti kulttuuriin! Ajattele nyt Lähi-Itää ilman islamia tai Italiaa ilman katolilaisuutta. Uskonto ei ole vain hihhulointia, se on kulttuuria ja yleissivistystä. Mainitsemattakaan sitä, että se on niin vahva, että ihmiset ovat valmiita kuolemaan sen puolesta. Mikään mikä on historiaa, ei ole vanhanaikaista. Historia toistaa itseään. Mieti nyt vaikka Kingdom of Heavenia.Ja ajattele nyt, jos menisit Bagdadiin ja rupeaisit tarjoamaan Ali Baballe viiniä, tai menisit synagoogaan minihameessa? Mistä muualta nuo oppii kuin koulusta?

    • ...opettajani ala-asteen ensimmäisillä luokilla, joka rukoilututti meitä joka päivä vähintään tunnin, eikä ollut tavatonta, että rukoilu'tukio' venähti ruokatunninkin jälkeiseksi papatukseksi. Nousee vain karvat pystyyn tästä 'aivopesulasta' jossa valtio ja koulu mm. pakollisilla kirkossakäynneillä aivopesee pienestä kakarat evlut uskoon, vaikka suhteellisen harva oikeasti sitä haluaisi. Kyllähän se tepsi pieneen lapseen, mutta olen sentään tullut järkiini. Onneksi (vasta) lukiossa minulla oli mahdollisuus valita uskonnon ja elämänkatsomustiedon väliltä, vaikka sinänsä kolme kurssia sitäkin on jo liioittelua...

    • Saddu ;-)

      ...jolloin ei moiseen hapatukseen liene osallistumispakkoa,kö ?!?
      Vai onkos nykyään jotkin elämänkatsomus-oppitunnit tilalla ?!?
      Ainakin itse sain k.o. tunnit vapaaksi Ressussa !
      ;-)
      p.s. Suomessa ei ole koulunkäyntipakkoa...vain oppivelvollisuus,kö ?!?

    • saminen

      ...ja halveksituille maailman silmissä. Raamatussa oli joku aviottoman syntyperän omannut Jefta, eikä se todellakaan ollu Jumalan silmisä turha tyyppi. Silti, Jefta-juttu opettaa, että on vältettävä vannomista.

      "Kyllä" tai "ei" riittää. Minä olen vannonut pari kertaa ja on aika homma lunastaessa lupauksia. Menee loppuikä, mutta ainakin tekemistä riittää.

      Google-haulla ehkä löydät Jefta- tarinan. Raamatun jakeita voi siis etsiä sana-haulla ja myös ostaa mikro-rabbin kristillisestä kirjakaupasta, jos ei jaksa sivuja plärätä perinteiseen tapaan.

      Otsikon aihe:

      1 joh 2:23 "Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole isääkään. JOKA TUNNUSTAA Pojan, hänellä on myös Isä.

      (Tämä koskee kaikkia ihmisiä riippumatta maallisesta syntyperästä.)


      Sitten STOP WARS-jutuihin:

      Mitä on sitten tämän tyylisuunnan "voltit ja valomiekkatorjunnat?"
      Pitääkö muka olla ihminen joka ei esim. istuisi rullatuolissa tai olisi ilman liikuntarajotteisuutta? EI PIDÄ.

      Peruste:

      Ef 6:12-18
      "Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
      Sentähden ottakaa päälleenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pysytyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, JOKA ON JUMALAN SANA. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
      Ef 6 12-18

      Raamatussa paljon vertauksia ja Jumala haluaa vapauttaa ihmisiä pahoista hengistä. Jos annat pahan vain kiertää, voi tapahtua kuin Willow-leffan veteen pudonneelle peikolle. Sanomisestasi tai jurrissa tekemistäsi asioista tulee kiertävä väritetty juttu : iso ennakkoluuloja ruokkiva "lohikäärme" jolla paljon rönsyileviä päitä. Sitten tarttee tulla joku "Madmartigan" paikalle. Tavallaan minulle kävi niin, ainakin se tyyppi näytti ihan Van Kilmeriltä. Oli aika paljon hänellä työtä, että kaikki katkeruus sekä viha, mikä minussa asui, saatiin pois. Nyt olen "lohikäärmeen" sijasta varsinainen "kyyhky".

      Sitäpaitsi Kyyhky menee manuaali-ohjaukselle jos mun sydämentahdistin pettää, joten ei käy jas gripeneitä. Samoin en saa rytmihäiriöitä, jos joku puhuu lähellä kännyyn.Enemmä mulla ohjuksiakin vielä ja tykissä riittää ammuksia niinkauan kun jaksaa lukea Raamattua. Olen maailman silmissä tosi vanha, koska mittarissa on jko 34 vuotta. Eläkkeelle meinaa pistää. Ei se niin ole. Älä häpeä täyttää esim.60 v.Olet vain matkalla ikuisuuteen. sinne otetaan mukaan henki, eikä tätä vanhenevaa lihaa ympärilläsi. Eikä tartte syämentahdistinta-Paitsi jos lähellä vihreesilmänen brunette, jolla myös tukka kuin naisella, eikä mikään klunipää. Aijai- taas rönsyilee vielä. Ajatusharhailu voi sota-tilanteessa viedä keskittymiskyvyn ja hengen. Toisaalta, jos sulla tämönen joka susta pitää, se voi auttaa sua pysyyn hengisä.
      Raamatussa on kohta, jossa kuitenkin sanotaan: "vaikka tuhat kaatuisi vasemmalta ja 10 000 oikealta puoleltasi, älä pelkää"

      Jokanen ihminen ajattelee omalla tavallaan. Ainoastaan Jumalan Sana on totuus. Sitä kerro, mutta älä missään nimessä yritä tehdä toisesta ihmisestä samanlaista kuin sinä olet. Jotkut ihmiset niin kauan ystävällisiä, kun olet heidän kanssaan samaa mieltä. Sitten jos et käyttäydykään enää heidän odotuksiensa mukaan, olet todennäköisesti siirtynyt lähemmäs Jumalaa.

      Jos sinulla on nuoruudesta ikäviä muistoja tai vaikka armeijassa tuntuu että mikään ei ota sujuakseen. Sateinen syyspäivä, tyhmiä väsyneitä jutui, nokkimisjärjestystä jne... muista että ei esimiehesi tiedä taustaasi ja heidän on kaikkia kohtaan oltava kovapuheinen. Sinulla voi olla oppimista vaikeuttava hahmotushäiriö, jota Jeesus ei vielä korjannut, koska et ole silloin uskonut vielä häneen, saatika rukoillut Häntä korjaamaan tuota elämää hankaloittavaa asiaa.

      Intissä puku ja varustejutuilla ajatellaan eniten miten sinä saisit säilyttää henkesi. Ylimääräistä kamaa ei pahemmin kannata ottaa mukaan. Sama evankelionnissa. Asioita tehdään inhottavasti joskus individuaalisessa (yksilökeskeisesä) maailmanajasa silti samalla tavalla,(käytetään raamatun zipattua/pakattua/fraaseilta kuulostavaa kieltä. Jota myös trenditietoiset ymmärtää.

      Kivääri Raamattu teltassa voi ollakin tilanteen tullessa kaverin käytössä. On kiire välillä. Joskus joudut katsomaan nopeasti tilanteen ja heittään oman rynnäkkökiväärisi kaverille. Ite sitten sekunnin murto-osassa otettava puukko ja purkinavaaja, jotta saat ananas-purkkisi auki. Esi-mies juuri huutanut tauon paikalla raamattukoulussa.

      Kovan kuoren alla he välittävät ja he ovat aina sinun vierelläsi eivätkä pistä sinua koskaan tilanteeseen, mihin ei itse olisi valmis meneen. Jos entisiä tupakavereita tulee sotkussa /reservissä )esim. kirkko) vastaan, he ovat muuttuneet yleensä tyhmien juttuen puhujista fiksuiksi miehiksi/naisiksi , joita elämä on kasvattanut puhumasta pelkkiä bilsantunti-jutui.

      Oletpa vaikka aatelislapsi siivosyntisestä avioliitto- perheestä sinun synnyttävä uudesti ylhäältä.

      Mormoneille ja jehovan todistajille tiedoksi, että Pyhä Henki kirjoitetaan Raamatussa isolla kirjaimella, eli erisnimi. Kyseessä siis Persoona eikä auta vääristelyt valehtelut taikka armolahjojen olemassaolon kieltely. Star warseissa ne puhuu jedien kyvystä nähdä tulevaisuuteen. Tämä ei ole Lucasin haavemaailma, vaan totista totta.

      Kaikki riippuu siitä, uskotko?

      Tämä on samalla voltti henkimaailmassa lampaiksi tekeytyvien susien taakse ja joskus kohteliasta odottaa niiten kääntymistä ennenkuin sivallat valomiekallasi niiltä hampaat suusta. Sinulla voi olla salainen sopimus tekari-kauppiaiden kanssa mutta POIS SE. Älä missään nimessä rahasta myy Jumalaa. "Lahjaksi olette saaneet - Lahjaksi antakaa." Tämä myös erittäin hyvä torjunta vihollisen vartijarobottien säteitä /rahan-ahneita levy-yhtiöitä vastaan.

      Voit Jeesuksen avulla hidastaa ja nopeuttaa liikkumisvauhtiasi rajattomasti, rukoilemalla, kiittämällä, pyytämällä ominaisuuksia joita sinulta puuttuu. Hänessä voi levätä. Hän on se tie. Hän on se Totuus. Hän on se Elämä, jota ilman kaikki on palavaa tai ruostuvaa roskaa.

      Mitään et täältä vie pois lähtiessäsi, vaikka olisit kattonu esim. viikinkileffoi. Minä en ainakaan ole koskaan kattonu. Niissä leffoissa ketsuppi lentää ja sitten kun tulee paha paikka kutsutaan paikalle hakkapeliitat.

      Netissä harjoitellessasi valomiekkailua tämän maailman laeissa valon nopeus on raja, ja tositilanteessa ulkona äänen nopeus on 330 m/s - Silloin Pyhä Henki, eli puolustajasi heittää torjuntavastauksen syyttäjälle samantein. jos kyseessä luoti tai tykinammus Jeesus hoitaa sen kulkuradan. Olen saanut tämän kaiken sitäpaitsi sanottua. Nyt on yhdentekevää, osuuko minuun. Sana jää elämään. Ainakin jollekin. Tyypit jotka ovat kuolleet jo vajaa pari tuhatta vuotta sitten kirjotuksillaan vieläkin välittävät ilosanomaa Jeesuksesta. Toimii näköjään. Kirjotus-taitokin on kiva keksintö.

      Täällä netissä voit rauhassa katsoa vihollisen hengen Jumalalle kuuluvassa ihmisessä sinua kohti lentävän säteen tulokulman ja ohjata sen valomiekallasi vaikkapa sivussa olevaa vihollisroboa kohti tai suoraan takasin.

      HUOM :Ihminen ei ole vihollinen vaan vihollisen henki täytyy ajaa hänestä pois. Tämä siksi että saatana ei pystyisi siten käytämään ihmistä kilpenään.

      Muista että sinulla oltava päällä koko Jumalan sotavarustus. On oltava vyöttäytynyt totuuteen ,vaikka sinulla ei muuten olisi päällä rihman kiertämääkään. Se saunakeskusteluista. Aku Ankka palomiehenä ja ryntäys hälytyksen jälkeen pelkkä palokirves kädessä ulos kertoo kuitenkin innostani julistaa. Olen vasta alotteleva oppilas. En tiedä kuinka sanoisin sen paremmin. Jos luit tämän loppuun ja haluat lopettaa uskonnonopetuksen koulusta, lapsiasi opetetaan kuitenkin kaduilla ilta-yheksän jälkeen. seommoro.
      Qui Gon - Sam, eli kuis on Sami, eine kleine juoksulenkki gehen? Eikä tartte puhua saksaa, Ei se ole maailman napa ja ossaammää suomeeki. (itsekeskustelua)

      • saminen

        Minä en ole mikään "Israelin vapauttaja". Edellisestä Jefta-jutusta: Toisin kuin hänellä, Minulla on olemassa välittävät vanhemmat ja usein sellaiset joilla ei ollut, tunsivat ehkä tuskaa epäreilua maailmaa kohtaan ja tietysti minuun purkivat vihansa.

        Samoin joku voi saada käsityksen että tapa jolla lopettaa edellisen kirjotuksen , käyttäytyy kuin maailman napa. Niinhän me ihmiset joskus luulemme, omissa asioissa pyörimme, vaikka pitäisi katsoa Jeesukseen .Joka ihminen tosin on kuin pieni maailmankaikkeus. Ihmisestä tekee arvokkaan jo se,että Hän on olemassa, eikä se mikä hänen tuottavuutensa on. Terveisiä vaan eduskuntaan ja niille jotka päättää eläkkeistä.

        Populaarijutui:

        Siinä Kingdom of heavenin kässäritekijät oli oikeassa, että Jumalan valtakunta asuu ihmisen sydämessä, eikä esim. käsin tehdyissä rakennuksissa. Sellaisia leffoja ahmivat eniten innoissaan varmaan ne, jotka eivät olleet mukana oikeassa sodassa. Minä kuuluin heihin.

        Valehtelin kerran eräälle tytölle, että olin muka rauhanturvaajana ollu joskus- Ei ollut mitään ansioluetteloo ja halusin vain nähdä hänet uudestaan. Anteeksi, että valehtelin. En edes tiedä missä olet. Jos totta puhun, en muista ihan tarkkaan nimeesikään.

        Ei sen väliä. Olit vaan jotenkin semmonen jonka takia niistää entinen elämä torilta pallonheitosa voitettuun kravattiin ja alottaa taas ilman tupakkaa uusi päivä. Hymyllä.

        Evankeliumin levittäminen on siksi tärkeää vaikka kuulisi varsinkin omalta lihalta vastaväitetteitä/ uhkauksia muilta, että kuoltuamme Jumala joka haluaa kaikkien pelastuvan, vaatii meidät tilille olemmeko kertoneet mahdollisuudesta muille.

        Omasta elämästä sen verran että vihaa ja katkeruutta kantaessa 8 vuotta elämästäni vietin psykiatrisilla osastoilla. Jos entiset kiusa-asiat olisi heti käsitelty, ei olisi päässy kertyyn vihaa vihan päälle. Onko pilkun viilaaminen ja vuosilukujen miettiminen sitten suositeltu tapa Jeesuksen mielestä ? ei ole.

        Jeesus sanoo: "Älä anna auringon laskea vihasi yli" kaikki entinen elämä rajottuneine ajatuksineen ristin juurelle.

        On olemassa ase. Aseen nimi on Pyhä Henki. Hän puolustaa. Ei Jumala ole mikään toiveautomaatti. Päinvastoin. Jos antaudut Jumalan aseeksi, Hän huolehtii toiveetkin paremmin kuin osaat odottaa. It's nice to be a lightsabre.

        Toivomme usein asioita jotka ei meille hyväksi. Jos minä olisin saanut tahtoni heti läpi ihmissuhteissa, anoin joskus tyttöystävää väärässä tarkoituksessa. Ehkä jollain muullakin sama ongelma ja miettii miksei rukoukseen vastata.

        Sydän se pitää puhdistaa, ympärileikkauttaa.
        Vaikka olen yksinäinen, mieluummin yksin vaikka kuolemaan asti kuin naimisiin naisen kanssa, joka ei tarkotettu.

        En tiedä, olenko koskaan ollut rakastunut oikeasti, ehkä tiedän joku päivä mitä se tarkottaa puhtaimmillaan. Sen ainakin tiedän, että päivääkään en voisi elää ilman Jeesusta.

        Hänen läsnäolossaan on parannus kaikkiin sairauksiin koska Hän on voittanut maailman. Saatana kiusasi Häntä siteeramalla kirjoituksia -Jeesus myös torjui houkuttelut ja kiusaukset siteeraamalla ja toimimalla kirjoitusten mukaan. Hänellä mikään ei jäänyt puheen tasolle. On sanottu että ihmistä tultava vastaan sinne missä hän on.

        Ei ole oikein sekoittaa populaarikulttuuria ja totuutta silti keskenään.

        Oikeassa elämässä on todelliset tarinat. En vain koskaan kuunnellut ihmisiä itsekeskeisyydessäni.
        Tosta napa-jutusta vielä: Kuka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, hän ei ole kelvollinen opetuslapseksi.

        Napanuora kotiinkin on josai vaiheesa katkaistava. Äidithän ovat joskus hyvin huolehtivia. Ylihuolehtivaisuuden nimissä voi kuitenkin jäädä puun ja kuoren väliin. Ei avioliitto saa sen vuoksi tuhoutua. Jeesus järkkää nämäkin asiat kuntoon.

        4:s käsky hyvin tiivistettynä äiteinkin kunniaksi kirkoissa oleviin tauluihin päivätty 10.5.1942. Pisteen poistamalla saa sopivasti 105 päivää. Ilman äitien esi-rukouksia ei Suomi varmaan välillä olisi kestänyt. Joten äideille täys tunnustus. Omissakin sairauksissakin suljetulla vanhemmat rukoili kotona - Joskus kuului ajatuksiin vain äidin huuto "sami, kestä" -
        tämmöset rukoukset Jumala kuulee erittäin hyvin.

        Joten vastaus saatanalle: "Minä elän vielä. Ja Jeesuksen veri on pessyt minut puhtaaksi".

        Sami.


    • Aino

      Itse olen yhdeksännellä luokalla, ja uskonto on aina ollut lempiaineeni. Eihän se ole sellaista, että pakotetaan uskomaan jumalaan! Ala-asteella keskityttiin enemmän/lähinnä kristinuskoon, mutta yläasteella tutustuttiin maailman uskontoihin. Onhan se yleissivistystä tietää, mitä uskontoja on olemassa, koska se on niin vahva osa kulttuuria! Sitäpaitsi uskontoon kuuluu mm. etiikka. Mielestäni on aiheellista keskustella mm.kuolemantuomioista ynnä muista eettisistä kysymyksistä.

      • Legion Etrangere

        vaan sinulle esitetään koulun uskonnonopetuksessa raamatun tapahtumat aivan muin ne olisivat historiallista faktaa ja niille olisi olemassa todisteita.....kyllä se on tietynlaista aivoapesua....kukaan ei kerro etta jeesus ei voinut syntyä vuonna 1..ja evankeliumit eivät ole aikalaiskirjoituksia..ja rooman keisari Konstantinus sorvasi uuteen Testamenttiin tekstit jotka sopivat hänen tavoitteisiinsa....jne,jne..


    • toinen ex opiskelija

      Uskonnon opetuksen pitäisi olla laajempaa. Sen pitäisi olla ei-kantaa ottavaa, ja sen pitäisi kertoa yleisesti kaikista uskonnoista, tekemättä mistään uskonnosta muita parempaa. Se että ihminen uskoo jumalaan, olipa se minkä niminen tahansa, jumal olentoon, tai korkeampaan voimaan, ei tee kenestäkään sen huonompaa ihmistä. Mutta se ei tee kenestäkään sen parempaa. Valitettavasti minun aikanani minun koulussani keskityttiin pitämään luterilaisuutta jotenkin muita parempana. Väitän että se, jos joku uskoo raamattuun sanasta sanaan, ei ole sen parempi tai huonompi ihminen kuin se joka uskoo osaan siitä tai ei usko siihen. Kukaan heistä ei ole sen enempää oikeassa kuin toinen.

    • Tiuski86

      kuuluu kouluun siinä missä historia tai yhteiskuntaoppikin. Mutta uskonnon opetuksen pitäisi olla puolueetonta ja käsitellä erilaisia uskontoja laajalta skaalalta. Kyllä minua ainakin kiinnostaa vieraat uskonnot.

      • franz-eemil danzig

        kyllä uskonnot kuuluvat jokaiseen kulttuurin. jos koulussa käsiteltäis laajasti erilaisia uskontoja, niin se avartais myös oppilaiden näkökulmia. esim. usealla ihmisellä on mielikuva että islamin uskonto yllyttää muiden tuhoamiseen, vaikka kristityt on loppujen lopuks pahin "tuhoase".


      • elmo
        franz-eemil danzig kirjoitti:

        kyllä uskonnot kuuluvat jokaiseen kulttuurin. jos koulussa käsiteltäis laajasti erilaisia uskontoja, niin se avartais myös oppilaiden näkökulmia. esim. usealla ihmisellä on mielikuva että islamin uskonto yllyttää muiden tuhoamiseen, vaikka kristityt on loppujen lopuks pahin "tuhoase".

        Yhteiskuntaoppi on "hieman" eri asia kuin uskonto, huhhuijaa miten voit edes verrata niitä toisiinsa? Yhteiskuntaoppi on hyödyllistä jokaiselle kohta oman elämän aloittavalle nuorelle ihmiselle. Uskonto taas ei_mihinkään_perustuvaa_fiktiotietoa. Olen itsekin käynyt rippikoulun ja tuntenut uskonnonopetuksen peruskoulussa, rippikoulu oli mukava tapahtuma. Tavattiin uusia ihmisiä ja saatiin uusia kavereita, ei ketään kiinnosta se muu jeesustelu siellä suolletaan koko ajan.


    • Perusteet selviksi

      Siinä määrin tietämättömiä (tietensä he eivät ole tietävinään? vääntävät kieroon?) väittämiä on ns homokeskustelun yhteydessäkin esitetty että kyllä olisi syytä heti lisätä kristinopin perusteiden opetusta koululaitoksessa vähintään kaksinkertaiseksi nykyiseen verrattuna, jotta edes alkeellinenkin yleissivistys sekä ymmärtämys uskonnollisia ilmiöitä kohtaan voisi syntyä; nykyisenä maailmankylän aikana voisi myös lisätä tietämystä muista uskonnoista sekä etenkin samalla sitä miten ne oikeasti käytännössä ilmenevät ja vaikuttavat.

      • Perusteet selviksi 2

        Ja siis tietenkin, oppivelvollisuusluonteen mukaisesti, PAKOLLISENA KAIKILLE.


    • Kaadatte sillon perus pilaria,hän on se kivi, joka ei teille rakentajille kelvannut mutta josta on tullut kulmakivi. Niiden päälle johon se kaatuu se murskaa.

    • Humanistisesti

      Kansalaistaitoa ei ole juuri ollenkaan ja yhteiskuntaoppi on lokeroitu vasta 9. luokalle peruskoulussa. Kuitenkin esim. demokratia ja vaalit on jo "perinne"... Miksi historiaa ja yhteiskuntaoppia on kouluss vähemmän kuin uskontoa?

      • Humanistisesti

        Kansalaistaitoasioita pitäisi käsitellä jo alakoulun puoella, ainakin 5.-6. luokilla, mm. juuri historiaan lomittuen, samoin äidinkieleen ja mediaksvatukseen... Myös aineenopettajt 7.-8. luokilla voisivat käsitellä yhteiskuntoppia limittäin ja lomittain historian kronologisen käsittelyn kanssa, samoin jatkaen 9. luokalla.


    • Yesus

      Tunnustuksellinen uskonnonopetus TÄYTYY poistaa kouluista! Uskontojen historiaa voisi opettaa ja se voisi olla vaikka pakollinen kaikille, uskonyhteisöstä riippumatta. Sitä voisi opettaa parhaiten vain ateisti, ettei tulisi mitään kotiinpäin vetämistä.

    • ei yksin uskonto..

      Vakaumukseni vuoksi en voi opiskella matematiikkaa ja historiaa. Ne on poistettava, tai koulu muutettava vapaaehtoiseksi.

    • Kerroppa

      Mietin onko sulla ex-koululainen minkäänlaisia perusteita siitä, että uskonto olisi yksi turhimmista kouluaineista? Olen täysin varma että voin perustellusti kumota sinun väitteesi turhuudesta.

      "Lausahduksesi: historiallinen käänne" mietityttää, uskontokin liittyy kiinteästi historiaan, et kuitenkaan paasaa täällä historian "turhuudesta"? Uskonto liittyy myös niin taiteeseen, musiikkiin, maantietoon kuin yhteiskuntaoppiin ja kieliin, ovatko nämäkin turhia?

      "Jos joku haluaa uskonnonopetusta hän hakekoon sitä omalta uskontokunnaltaan"

      Tiesitkös, että jos et kuulu evankelisluterilaiseen kirkkoon, saat vapautuksen uskonnonopetuksesta(tai siis olisit saanut...). Tilalle voit saada halutessasi elämänkatsomustietoa(tuntuu että tämä ei sinun kaltaiselle persoonalle olisi pahasta).

      Sitä paitsi uskonnon opetus on yleissivistävää, enkä yksinkertaisesti näe MITÄÄN syytä, miksi se pitäisi kieltää? Kerro jos sinulla OIKEASTI oli joku syy väitteellesi, kuuntelen mielelläni! :)

    • attte :D

      Olet aivan oikeassa, miksi verovaroilla tuetaan valheen kylvöä kun samalla rahalla saisi tärkeämpää asiatietoa ja totuutta opetettua. Oppiaineisiin lisää uskonnon tilalle evoluutio oppia ja muuta siihen liittyvää.

    • et-opelta

      jumalanpalvelukset ja hartaudet päivänavauksissa koulujen järjestämänä tulee poistaa.

    • jah-jehova

      Koen myös osittain uskonnonopetuksen turhana. En kuulu kirkkoon. Historiallisessa mielessä uskonnoista opetus on hyvä asia, mutta ei uskonnon tuputus.

      Muistelen itse vanhoja kouluaikojani niin. Uskonnon tunnilla opetettiin, että Jumala loi maan ym...

      Biologina tunnilla opettettiin evoluutioteoria.

      Jos uskonnnon kokeessa olisi ollut yksi kysymys: Miten elämäsai alkunsa? Ja olin vastanut evoluutioteorian pohjalta, olisin saanut hylätyn arvosanan

      ja päin vastoin jos biologiankokeessa olisi kysytty miten maailma syntyi ja vastanut siihen, että Jumala loi, niin hylsy olisi tullut

      aika outoa opettamista...

    • SDP promoter

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe