II maailmansodan suomalaissotilas oli heikkosti koulutettu traumatisoitunut nuorehko mies (lapsi)

Anonyymi

Ei hän ollut mikään rambo vaikka tällaista sankarimyyttiä päihimme on yritetty tunkea. Syyskuussa jokseenkin joka ainoa jotain psykopaatti Törniä lukuunottamatta oli onnellinen kun mieletön sota päättyi ja pääsi koettamaan onnea kotiseudulle saisiko ehkä vielä pimpsaa.

143

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rambohan oli jo ensimmäisessä elokuvassa ilmiselvästi traumatisoitunut. Ei ihmisen ole pakko olla psykopaatti ollakseen sankari, asia on tavallaan päinvastoin. Ehkä sotasankariksi pääsee paljon helpommalla jos on psykopaatti.

      • Anonyymi

        Rambo on mielikuvitushenkilö.

        Suomalaiset sotasankarit olivat tavallisia ihmisiä,jotka vaikeissa tilanteissa yltivät yli-inhimillisiin suorituksiin.

        Tietysti joukossa oli myös poikkeushenkilöitä.Jälkeenpäin on takerruttu heihin ja unohdettu suuri enemmistö,joka sodassakin teki parhaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rambo on mielikuvitushenkilö.

        Suomalaiset sotasankarit olivat tavallisia ihmisiä,jotka vaikeissa tilanteissa yltivät yli-inhimillisiin suorituksiin.

        Tietysti joukossa oli myös poikkeushenkilöitä.Jälkeenpäin on takerruttu heihin ja unohdettu suuri enemmistö,joka sodassakin teki parhaansa.

        Törni oli oikeasti elänyt henkilö mutta henkilöllisyys on aina kyseenalaistettava.Varastettuja identiteettejä on.Väärillä passeilla liikkuu ihmisiä rajojen yli.Ette ymmärrä että rikolliset kiertää ja liikkuu rikoksia tehden vaihtaa paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rambo on mielikuvitushenkilö.

        Suomalaiset sotasankarit olivat tavallisia ihmisiä,jotka vaikeissa tilanteissa yltivät yli-inhimillisiin suorituksiin.

        Tietysti joukossa oli myös poikkeushenkilöitä.Jälkeenpäin on takerruttu heihin ja unohdettu suuri enemmistö,joka sodassakin teki parhaansa.

        No varmaan jotain vaikutusta ihmisen psyykeen tekee se jos on rintamalla viisi vuotta. Heti sodan jälkeen oli valtavasti kuolemaan johtavaa väkivaltaa kun päästiin siviiliin.
        Jo sodan aikana tunnistettiin tämä henkinen 'parkkiintuminen'. Sellaisesta sotilastyypistä käytettiin nimitystä 'jermu'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rambo on mielikuvitushenkilö.

        Suomalaiset sotasankarit olivat tavallisia ihmisiä,jotka vaikeissa tilanteissa yltivät yli-inhimillisiin suorituksiin.

        Tietysti joukossa oli myös poikkeushenkilöitä.Jälkeenpäin on takerruttu heihin ja unohdettu suuri enemmistö,joka sodassakin teki parhaansa.

        Et siis ole katsonut ensimmäistä Rambo-elokuvaa? Sehän ei ole pelkästään räiskintäelokuva.
        Rambo edustaa petetyn ja vieraantuneen vietnamveteraanin arkkityyppiä.
        Rambo on muuten todellinen sukunimi Amerikassa. Se oli eräiden savolaisten siirtolaisten sukunimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rambo on mielikuvitushenkilö.

        Suomalaiset sotasankarit olivat tavallisia ihmisiä,jotka vaikeissa tilanteissa yltivät yli-inhimillisiin suorituksiin.

        Tietysti joukossa oli myös poikkeushenkilöitä.Jälkeenpäin on takerruttu heihin ja unohdettu suuri enemmistö,joka sodassakin teki parhaansa.

        Juutalaiset muslimit budharosvot aina ryöstöretkillä maasta toiseen. Varastettua tavaraa viedään Israeliin huumeita tuodaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmaan jotain vaikutusta ihmisen psyykeen tekee se jos on rintamalla viisi vuotta. Heti sodan jälkeen oli valtavasti kuolemaan johtavaa väkivaltaa kun päästiin siviiliin.
        Jo sodan aikana tunnistettiin tämä henkinen 'parkkiintuminen'. Sellaisesta sotilastyypistä käytettiin nimitystä 'jermu'.

        Aika monet näistä jermuista ajautuivat rikkinäisen psyykkeensä vuoksi tenumiehiksi siltojen alle. Ei ollut mitään nykyisenkaltaisia turvaverkkoja näillä. Ja sitten vielä nuoret besserwisser kommunistit sylkivät päälle ja uhosivat tyyliin "mitäs läksitte"!


    • Anonyymi

      Stallarin sotasankariksi pääsee helposti kun edustaa vauin hänelle mieluista maata! Ja se maa ei ole Suomi! Eikä sen sotilaat, jotka ’järjettömästi’ puolustivat kotimaataaan 30.11.19939 lähtien 105:n päivän ajan!

      • Anonyymi

        On se ollut kauhea viha että lähdetään ampumaan ja ryöstämään muilta rajan yli .


      • Anonyymi kirjoitti:

        On se ollut kauhea viha että lähdetään ampumaan ja ryöstämään muilta rajan yli .

        Siis tarkoitatko noilla ampujilla ja ryöstäjillä niitä neukkuja jotka tulivat Suomeen, Mainilaanj a ampuivat sitten neukkulaan muutaman tykinlaukauksen ennalta sovittuun, miehittämättömään maastonkohtaan?


    • Anonyymi

      Aloitus on pötyä.

      Suomessa oli yleinen asevelvollisuus sotien aikana.

      Rintamajoukot koostuivat 19-44 vuotiaista miehistä,joskin välillä vanhimpia ikäluokkia kotiutettiin.

      Rauhan ajan koulutus kesti 12-15 kuukautta ja koulutuksen taso oli hyvä.Sitä ylläpidettiin laajoin kertausharjoituksin.

      Erikseen olivat suojeluskuntalaiset,jotka jatkuvalla harjoittelulla paransivat osaamistaan.

      Sodan aikana peruskoulutus kesti 6 kuukautta, jonka jälkeen seurasi erikoiskoulutus tai siirto täydennysjoukkoihin. Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta.

      • Anonyymi

        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Tuosta asiasta on toisenlaistakin tietoa olemassa, laitahan lähde tälle väittämälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Tuosta asiasta on toisenlaistakin tietoa olemassa, laitahan lähde tälle väittämälle.

        Saman asian olen itsekin lukenut. Tuota nuorempia koulutettiin alkuun ja ei siirretty välittömään etulinjaan ennen 19 vuotta! On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, mutta nythän voit ITSE kunnostautua ja tuoda näyttöä asiasta! Tivaat näyttöjä hereästi muilta, mutta et itse tuo niitä koskaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman asian olen itsekin lukenut. Tuota nuorempia koulutettiin alkuun ja ei siirretty välittömään etulinjaan ennen 19 vuotta! On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, mutta nythän voit ITSE kunnostautua ja tuoda näyttöä asiasta! Tivaat näyttöjä hereästi muilta, mutta et itse tuo niitä koskaan!

        Eli taas kerran pöhveIin horinoita, itse tunsin useita rintamiehiä, ketkä joutuivat koulutuksen jälkeen suoraan rintamalle 18 vuotiaana.

        PöhveIi on ammattivalehtelija.

        Näyttöä ei ole käskystä, että alle 19 vuotiaita ei sijoiteta rintamajoukkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman asian olen itsekin lukenut. Tuota nuorempia koulutettiin alkuun ja ei siirretty välittömään etulinjaan ennen 19 vuotta! On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, mutta nythän voit ITSE kunnostautua ja tuoda näyttöä asiasta! Tivaat näyttöjä hereästi muilta, mutta et itse tuo niitä koskaan!

        Näyttöäko kaipailet?

        https://www.seutumajakka.com/index.php/1796-sota-vei-16-vuotiaat

        Jäit muuten taas kerran valehtelusta kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttöäko kaipailet?

        https://www.seutumajakka.com/index.php/1796-sota-vei-16-vuotiaat

        Jäit muuten taas kerran valehtelusta kiinni.

        Ja höpö höpö! Talvisodassa syntyi tilanne Summan murtuessa, että tilkkeeksi lähetettiin liki minkäikäisiä vaan. Sen sijaan JTkosodan aikana Semasodan kestäessä oli nuo säännöt, mitä puhuttiin.

        Yrität nyt yleistää yksittäisen hätätilanteen koskemaan koko sotaa!

        ” Eli taas kerran pöhveIin horinoita, itse tunsin useita rintamiehiä, ketkä joutuivat koulutuksen jälkeen suoraan rintamalle 18 vuotiaana.”

        Koulutuksessa saattoi olla, mutta ei etulinjassa eli tuskinpa tunsit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpö höpö! Talvisodassa syntyi tilanne Summan murtuessa, että tilkkeeksi lähetettiin liki minkäikäisiä vaan. Sen sijaan JTkosodan aikana Semasodan kestäessä oli nuo säännöt, mitä puhuttiin.

        Yrität nyt yleistää yksittäisen hätätilanteen koskemaan koko sotaa!

        ” Eli taas kerran pöhveIin horinoita, itse tunsin useita rintamiehiä, ketkä joutuivat koulutuksen jälkeen suoraan rintamalle 18 vuotiaana.”

        Koulutuksessa saattoi olla, mutta ei etulinjassa eli tuskinpa tunsit!

        "Koulutuksessa saattoi olla, mutta ei etulinjassa eli tuskinpa tunsit!"

        Kyllä tunsin useita.
        Eli nyt jäit taas kerran velehtustasi kiinni, olet tuota samaa valetta muuten yrittänyt syöttää useita kertoja ennenkin, mikähän mahtaa olla motiivi?
        Itse veikkaan dementiaa, Mannerheimin käsky koski alle 18- vuotiaita, mikä perustui lakiin asevelvollisuudesta.

        Olet surkea valehtelija!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman asian olen itsekin lukenut. Tuota nuorempia koulutettiin alkuun ja ei siirretty välittömään etulinjaan ennen 19 vuotta! On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, mutta nythän voit ITSE kunnostautua ja tuoda näyttöä asiasta! Tivaat näyttöjä hereästi muilta, mutta et itse tuo niitä koskaan!

        Siinä pöhveIiIle stallarin mallia, eli 18 vuotiaana rintamalla ollut:

        https://ruotuvaki.fi/-/veteraani-vauhdissa-ampumaradalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman asian olen itsekin lukenut. Tuota nuorempia koulutettiin alkuun ja ei siirretty välittömään etulinjaan ennen 19 vuotta! On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, mutta nythän voit ITSE kunnostautua ja tuoda näyttöä asiasta! Tivaat näyttöjä hereästi muilta, mutta et itse tuo niitä koskaan!

        "On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, "

        Stallari muistelee rintamalla oloaan 18- vuotiaana:

        Ilmari joutui 18-vuotiaana rintamalle: ”En ole nähnyt sodasta painajaisia”
        HENKILÖ Aikaa lähtöön annettiin viisi päivää. 95-vuotiasta ylöjärveläistä rankat etulinjakokemuksetkaan eivät ole vaivanneet.


        Ilmari Halinen on saanut synnyinlahjaksi iloisen ja optimistisen luonteen. Raskaat sotamuistot eivät ole koskaan tulleet uniin saakka. KATARIINA FLEMING
        toimitus


        Yksi itsenäisyyspäivän juhlituista sankareista löytyy Ylöjärveltä hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Savolaislähtöinen Ilmari Halinen vietti lapsuuttaan ja nuoruuttaan Taipalsaarella, kävi alakoulun Joroisissa ja yläkoulun Sulkavalla. Aika oli köyhää ja pienessä mökissä ikkunat jäätyivät yöllä umpeen ja kahvivesikin piti hakata jäistä. Äiti oli lasten kanssa kotona, isä teki metsätöitä.

        Töihin Ilmarikin meni jo varhain – oli 16-vuotiaana kaatomiehenä metsän hakkuussa. Pojannöösit saivat pomolta kiitosta.

        Nuoruus loppui lyhyeen, kun jatkosota alkoi 25.6.1941. Ilmari joutui lähtemään Taipalsaarelta nopeasti Hämeenlinnaan panssarintorjuntakoulutukseen.

        – Sodassa sain siirron konekiväärikomppaniaan, ja kun etulinjassa oli liian vähän miehiä, minut laitettiin sinne. Se oli paha paikka ja monet menettivät hermonsa. Loppuvaiheessa olin ryhmänjohtajana.

        Vaikka sota-aika oli sekä fyysisesti että henkisesti raskasta, Halinen selvisi siitä.

        – En saanut sodasta traumoja enkä ole koskaan nähnyt edes painajaisia. Minulla on sellainen luonne, että, kun joku asia on käsitelty ja loppu, se ei enää vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Tuosta asiasta on toisenlaistakin tietoa olemassa, laitahan lähde tälle väittämälle.

        Kuvaamani järjestely johtui juuri tästä. Poikkeuksia oli.

        Lisäksi Mannerheim antoi kesällä -44 vielä erikäskyn,jossa alle19-vuotiaita kiellettiin lähettämästä rintamalle.

        Talvisodassa loppuvaiheessa tilanne oli kyllä toinen. Hyvin lyhyen koulutuksen saaneita vapaahtoisia lähetettiin rintamalle,jopa suojeluskuntapoikia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvaamani järjestely johtui juuri tästä. Poikkeuksia oli.

        Lisäksi Mannerheim antoi kesällä -44 vielä erikäskyn,jossa alle19-vuotiaita kiellettiin lähettämästä rintamalle.

        Talvisodassa loppuvaiheessa tilanne oli kyllä toinen. Hyvin lyhyen koulutuksen saaneita vapaahtoisia lähetettiin rintamalle,jopa suojeluskuntapoikia.

        "Lisäksi Mannerheim antoi kesällä -44 vielä erikäskyn,jossa alle19-vuotiaita kiellettiin lähettämästä rintamalle."

        Eipä taida tätä käskyä löytyä muualta kuin pöhveIin vilkkaasta mielikuvituksesta;)

        Lähdettä on turha edes pyytää, koska sitä ei ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Tuosta asiasta on toisenlaistakin tietoa olemassa, laitahan lähde tälle väittämälle.

        "Vuonna 1926 syntyneet olivat nuorin ikäluokka, jonka edustajia joutui taistelemaan jatkosodassa. Koko ikäluokka kutsuttiin palvelukseen vuoden 1944 aikana"
        https://www.ess.fi/paikalliset/714865


      • Anonyymi

        15 vuotiaita kuoli kun olivat auttamassa perhettään ja viemässä ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman asian olen itsekin lukenut. Tuota nuorempia koulutettiin alkuun ja ei siirretty välittömään etulinjaan ennen 19 vuotta! On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, mutta nythän voit ITSE kunnostautua ja tuoda näyttöä asiasta! Tivaat näyttöjä hereästi muilta, mutta et itse tuo niitä koskaan!

        Kun miehiä oli kuollut venäläisten tappamina näitä kristittyjä niin heidän tilalle jouduttiin ottamaan 14-16 vuotiaita vapaaehtoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli taas kerran pöhveIin horinoita, itse tunsin useita rintamiehiä, ketkä joutuivat koulutuksen jälkeen suoraan rintamalle 18 vuotiaana.

        PöhveIi on ammattivalehtelija.

        Näyttöä ei ole käskystä, että alle 19 vuotiaita ei sijoiteta rintamajoukkoihin.

        Kyllä näin on . Maailman sodan takia Suomessa koulutettiin mutta koska Suomi oli puolueeton maa ja oli hyökkäämättömyys sopimukset ei odotettu venäläisten hyökkäävän.Se että Saksa Puola oli sodassa ei silti ollut mitenkään Suomen sotaa mitä siellä tapahtui Katso karttaa missä Puola Saksa on .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpö höpö! Talvisodassa syntyi tilanne Summan murtuessa, että tilkkeeksi lähetettiin liki minkäikäisiä vaan. Sen sijaan JTkosodan aikana Semasodan kestäessä oli nuo säännöt, mitä puhuttiin.

        Yrität nyt yleistää yksittäisen hätätilanteen koskemaan koko sotaa!

        ” Eli taas kerran pöhveIin horinoita, itse tunsin useita rintamiehiä, ketkä joutuivat koulutuksen jälkeen suoraan rintamalle 18 vuotiaana.”

        Koulutuksessa saattoi olla, mutta ei etulinjassa eli tuskinpa tunsit!

        Etulinjassa ja kuoli . Venäjältä hyökkäsi naisia miesten asepuvussa huomattiin kun niitä oli oli jäätynyt lumihankeen että olikin naisia.juutalaisia naisia suunnalta Ukraina Jalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Koulutuksessa saattoi olla, mutta ei etulinjassa eli tuskinpa tunsit!"

        Kyllä tunsin useita.
        Eli nyt jäit taas kerran velehtustasi kiinni, olet tuota samaa valetta muuten yrittänyt syöttää useita kertoja ennenkin, mikähän mahtaa olla motiivi?
        Itse veikkaan dementiaa, Mannerheimin käsky koski alle 18- vuotiaita, mikä perustui lakiin asevelvollisuudesta.

        Olet surkea valehtelija!!!

        Kyllä venäläiset pommitti kouluja ja ampui nuoria lapsia oli nuoret pojat rintamalla niitä näkee hautakivissä ikää 14-16 v. Kristittyjä kuoli Jumalan lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On täysin samantekevää, mitä stallari asiasta uskoo, "

        Stallari muistelee rintamalla oloaan 18- vuotiaana:

        Ilmari joutui 18-vuotiaana rintamalle: ”En ole nähnyt sodasta painajaisia”
        HENKILÖ Aikaa lähtöön annettiin viisi päivää. 95-vuotiasta ylöjärveläistä rankat etulinjakokemuksetkaan eivät ole vaivanneet.


        Ilmari Halinen on saanut synnyinlahjaksi iloisen ja optimistisen luonteen. Raskaat sotamuistot eivät ole koskaan tulleet uniin saakka. KATARIINA FLEMING
        toimitus


        Yksi itsenäisyyspäivän juhlituista sankareista löytyy Ylöjärveltä hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Savolaislähtöinen Ilmari Halinen vietti lapsuuttaan ja nuoruuttaan Taipalsaarella, kävi alakoulun Joroisissa ja yläkoulun Sulkavalla. Aika oli köyhää ja pienessä mökissä ikkunat jäätyivät yöllä umpeen ja kahvivesikin piti hakata jäistä. Äiti oli lasten kanssa kotona, isä teki metsätöitä.

        Töihin Ilmarikin meni jo varhain – oli 16-vuotiaana kaatomiehenä metsän hakkuussa. Pojannöösit saivat pomolta kiitosta.

        Nuoruus loppui lyhyeen, kun jatkosota alkoi 25.6.1941. Ilmari joutui lähtemään Taipalsaarelta nopeasti Hämeenlinnaan panssarintorjuntakoulutukseen.

        – Sodassa sain siirron konekiväärikomppaniaan, ja kun etulinjassa oli liian vähän miehiä, minut laitettiin sinne. Se oli paha paikka ja monet menettivät hermonsa. Loppuvaiheessa olin ryhmänjohtajana.

        Vaikka sota-aika oli sekä fyysisesti että henkisesti raskasta, Halinen selvisi siitä.

        – En saanut sodasta traumoja enkä ole koskaan nähnyt edes painajaisia. Minulla on sellainen luonne, että, kun joku asia on käsitelty ja loppu, se ei enää vaivaa.

        Ortodoksikirkon hautausmailla näkee varmaan paljon sodassa kaatuneita venäläisiä eikö niin . Omatunto puhdas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi Mannerheim antoi kesällä -44 vielä erikäskyn,jossa alle19-vuotiaita kiellettiin lähettämästä rintamalle."

        Eipä taida tätä käskyä löytyä muualta kuin pöhveIin vilkkaasta mielikuvituksesta;)

        Lähdettä on turha edes pyytää, koska sitä ei ole!

        Joo ihan humpuukia . Ehkä joku Israelin ruttovitsaus . Kuukautisten aikana saastaisia tyyppejä. Uhraa pari punasta vasikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vuonna 1926 syntyneet olivat nuorin ikäluokka, jonka edustajia joutui taistelemaan jatkosodassa. Koko ikäluokka kutsuttiin palvelukseen vuoden 1944 aikana"
        https://www.ess.fi/paikalliset/714865

        Minä vuonna se eka maailman sota oli. Ruttoa Espanja tautia kemialliset aseet kaasut .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli taas kerran pöhveIin horinoita, itse tunsin useita rintamiehiä, ketkä joutuivat koulutuksen jälkeen suoraan rintamalle 18 vuotiaana.

        PöhveIi on ammattivalehtelija.

        Näyttöä ei ole käskystä, että alle 19 vuotiaita ei sijoiteta rintamajoukkoihin.

        Varmaan tarkoitat kesää 1944 ja silloinkin etulinjaa meni miehiä jotka täyttivät sinä vuonna 19 eli 1925 syntyneet. Saattoivat siis olla kesällä 18 jos olivat loppuvuodesta syntyneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15 vuotiaita kuoli kun olivat auttamassa perhettään ja viemässä ruokaa.

        Sodassa kuolee KAIKEN IKÄISIÄ! Nyt oli puhe sotilaista!


      • Anonyymi

        No koskas räähkä laitat lähteen tälle:

        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Ai niin, et koskaan, koska olrt patologinen valehtelija 😂 😂 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvaamani järjestely johtui juuri tästä. Poikkeuksia oli.

        Lisäksi Mannerheim antoi kesällä -44 vielä erikäskyn,jossa alle19-vuotiaita kiellettiin lähettämästä rintamalle.

        Talvisodassa loppuvaiheessa tilanne oli kyllä toinen. Hyvin lyhyen koulutuksen saaneita vapaahtoisia lähetettiin rintamalle,jopa suojeluskuntapoikia.

        Vuonna 1944 rintamalle lähetettiin 1925 syntyneitä, heistä lähes puolet ei ollut ehtinyt täyttää vielä 19-vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vuonna 1926 syntyneet olivat nuorin ikäluokka, jonka edustajia joutui taistelemaan jatkosodassa. Koko ikäluokka kutsuttiin palvelukseen vuoden 1944 aikana"
        https://www.ess.fi/paikalliset/714865

        Isäni oli syntynyt 1922. Oli suojeluskunnan alikersantti mutta ei kelvannut ikänsä takia talvisotaan. Kelpasi jatkosotaan ja haavoittui 1942. Jatkoi palvelustaan vankileirin vartijana sodan loppuun asti kun ei enään sotavamman saaneena kelvannut rintamalle.


    • Anonyymi

      Kummasti vaan ne suomipojat rökitti ryssää.

      • Anonyymi

        Olisipa rökittänyt enemmän myös Virossa ja Puolassa näitä Egyptin faaraoita fariseuksia ja arabeja yäk.ryöstöraiskaaja kulttuuria haaremeissa


    • Anonyymi

      Vain stalinismin kyllästämät molopäät halusivat syksylllä -41 rauhaa, oikea Suomen mies halusi enemmän ja kovempaa sotaa isiensä malliin. Tätä laulettiin aamuin illoin ja marssiessa kun painettin päin inhaa itää ja Aasiaa.

      Mun isä oli sotamies ja nuori, kauniskin
      Jo viisitoistavuotisna hän astui rivihin
      Tiens' aina kulki kunniaan
      Iloisin mielin kärsi vaan
      Hän nälkää, kylmää, haavojaan,
      Mun isäin armahin, o-ou
      Mun isäin armahin, o-ou
      Mun isäin armahin

      Mä lapsi olin kun hän läks
      Kun loppui rauha maan
      Mut uljasta en käyntiään
      Unhoita milloinkaan

      Mä muistan hattus töyhtöineen
      Ja muodon ahavoituneen
      Ja kulmakarvat varjoineen
      Ne muistan ainiaan, o-ou
      Ne muistan ainiaan, o-ou
      Ne muistan ainiaan

      Kun viisitoista vuotta mä kerran täyttää saan
      Samaanpa käyn mä taisteluun ja nälkään kuolemaan
      Miss' ankarimmin luodit soi
      Taajimmin tulta salamoi
      Ei sinne käymätt' olla voi
      Teit isäin astumaan, o-ou
      Teit isäin astumaan

      • Anonyymi

        YouTube swiss military ( Sveitsin armeijan rumpuryhmä sulkahattuja). Tattoo music.


      • Anonyymi

        Hieno laulu mistä löytyy laulettuna.


    • Anonyymi

      Siinä taas stallari tekeytyy vallan muuksi! Laulut on lauluja... ei niitä asioita lauluilla päätetty.

      • Anonyymi

        Monen kohdalla kaikki alkoi laululla ja päättyi lauluun tai ainakin virteen.

        Jumala ompi linnamme ja vahva turva aivan...
        Oi Herra jos mä matkamies maan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monen kohdalla kaikki alkoi laululla ja päättyi lauluun tai ainakin virteen.

        Jumala ompi linnamme ja vahva turva aivan...
        Oi Herra jos mä matkamies maan...

        Se paha vainooja tarkoittaa Jeesuksen kieltäjien antikristus joukkoja pimeyden henkiä mustia enkeleitä niitä saatanan joukkoja sehän on ylistyksen johtaja osaa vanhan testamentin mutta ei uutta. Se oli kointähti langennut enkeli . Se oli tehty timanteista rubiineista mutta se lankesi ja lopulta sen kohtalo on kauhea Ilmestyskirja 20:10 . Sen joukot on jo tuomittu . Kuolema ei siis olekaan mikään pakopaikka.


    • Anonyymi

      Ennen Talvisotaa kutsuttiin palvelukseen 20-vuotiaana. Vapaaehtoiseksi pääsi kyllä vaikka 17-vuotiaana.

      Talvisodan aikana otetiin palvelukseen runsaasti vapaaehtoisia.

      Jatkosodassa palvelukseen kutsuttiin sen vuoden aikana,jolloin täytti 18 vuotta. Rintamalle saattoi siis varsinkin vapaaehtoinen joutua 18-vuotiaana.

      Asemasodan aikana otettiin jalkaväessä käytännöksi,että varusmiehet saivat ensin täydennyspataljoonissa lisäkoulutusta ja sitten vasta rintamajoukkoihin.

      Näin ollen alle 20-vuotiat olivat rintamajoukoissa vähemmistö.

      Stallareille erityiseksi tiedoksi,että myös 18.ikävuosi kestää vain 365 päivää.

      • Anonyymi

        Porvari valehtelee taas kuten aina. Karkausvuosissa on 366 päivää.

        Tietenkin jos lasketaan työttömyyskorvaukseen tai eläkkeeseen oikeuttavia päiviä, niin silloin porvari mielellään jättää välistä niin monta kuin vain voi jättää. Porvari on kiero liero, mutta metkunsa tunnetaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvari valehtelee taas kuten aina. Karkausvuosissa on 366 päivää.

        Tietenkin jos lasketaan työttömyyskorvaukseen tai eläkkeeseen oikeuttavia päiviä, niin silloin porvari mielellään jättää välistä niin monta kuin vain voi jättää. Porvari on kiero liero, mutta metkunsa tunnetaan!

        Stallari jää valeista kiinni ja siirtyy höpinälinjalle,jonka toki hallitsee.

        Tokihan karkausvuosi oli merkittävä tekijä miehen ikäkaaressa sota-aikana.


      • Anonyymi

        "Rintamalle saattoi siis varsinkin vapaaehtoinen joutua 18-vuotiaana."

        Eli pöhveIi valehteli aikaisemmin:


        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rintamalle saattoi siis varsinkin vapaaehtoinen joutua 18-vuotiaana."

        Eli pöhveIi valehteli aikaisemmin:


        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Toki saattoi, mutta vain äärimmäisessä hädässä. Talvisodassa Suomella oli huutava pula sotilaista. Säästösyistä meillä oli vain 300.000 sotilaan koulutettu reserv VAIKKA mahdollisuudet olisivat olleet 500.000:een! Säästösyistä oli vain osa ikäluokista saanut sotilaskoulutuksen! Talvisodan päätyttyä Välirauhan aikana koulutettiin loputkin!

        Kuitenkin nämä 300.000 pystyivät voimasuhteilla 3,5 vs 200 miljoonaa pidättämään vastustajaa 105:n päivän ajan eikä maatamme lopultakaan miehitetty ja sovjetisoitu Baltian maiden tapaan!

        Se oli uljas suoritus, joka kyrsii stallaria yhä vielä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki saattoi, mutta vain äärimmäisessä hädässä. Talvisodassa Suomella oli huutava pula sotilaista. Säästösyistä meillä oli vain 300.000 sotilaan koulutettu reserv VAIKKA mahdollisuudet olisivat olleet 500.000:een! Säästösyistä oli vain osa ikäluokista saanut sotilaskoulutuksen! Talvisodan päätyttyä Välirauhan aikana koulutettiin loputkin!

        Kuitenkin nämä 300.000 pystyivät voimasuhteilla 3,5 vs 200 miljoonaa pidättämään vastustajaa 105:n päivän ajan eikä maatamme lopultakaan miehitetty ja sovjetisoitu Baltian maiden tapaan!

        Se oli uljas suoritus, joka kyrsii stallaria yhä vielä!

        No kyllä ainakin minun oma isä joutui saman tien rintamalle 18 vuotiaana, kun koulutus loppui, samaten suurin osa samanikäisistä.

        Tuo on jo rintamamiesten halventamista, että väittää muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvari valehtelee taas kuten aina. Karkausvuosissa on 366 päivää.

        Tietenkin jos lasketaan työttömyyskorvaukseen tai eläkkeeseen oikeuttavia päiviä, niin silloin porvari mielellään jättää välistä niin monta kuin vain voi jättää. Porvari on kiero liero, mutta metkunsa tunnetaan!

        Työläisenkin kuuluu opiskella sitä varten on kirjastot ja tehdä töitä sitä varten on työpaikat ja palkat. Yrittäjäksi ei kannata alkaa jos ei ole koulutusta talousasioista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki saattoi, mutta vain äärimmäisessä hädässä. Talvisodassa Suomella oli huutava pula sotilaista. Säästösyistä meillä oli vain 300.000 sotilaan koulutettu reserv VAIKKA mahdollisuudet olisivat olleet 500.000:een! Säästösyistä oli vain osa ikäluokista saanut sotilaskoulutuksen! Talvisodan päätyttyä Välirauhan aikana koulutettiin loputkin!

        Kuitenkin nämä 300.000 pystyivät voimasuhteilla 3,5 vs 200 miljoonaa pidättämään vastustajaa 105:n päivän ajan eikä maatamme lopultakaan miehitetty ja sovjetisoitu Baltian maiden tapaan!

        Se oli uljas suoritus, joka kyrsii stallaria yhä vielä!

        Onko toi Alepan kauppa piraattituotteineen näitä Stalin kauppoja ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä ainakin minun oma isä joutui saman tien rintamalle 18 vuotiaana, kun koulutus loppui, samaten suurin osa samanikäisistä.

        Tuo on jo rintamamiesten halventamista, että väittää muuta.

        ” No kyllä ainakin minun oma isä joutui saman tien rintamalle 18 vuotiaana, kun koulutus loppui, samaten suurin osa samanikäisistä.”

        Ainakin Jatkosodassa vältettiin alle 19 vuotiaiden viemistä rintamalle!

        ”Tuo on jo rintamamiesten halventamista, että väittää muuta.”

        Syallari on koko ikänsä ’halventanut’ totuutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” No kyllä ainakin minun oma isä joutui saman tien rintamalle 18 vuotiaana, kun koulutus loppui, samaten suurin osa samanikäisistä.”

        Ainakin Jatkosodassa vältettiin alle 19 vuotiaiden viemistä rintamalle!

        ”Tuo on jo rintamamiesten halventamista, että väittää muuta.”

        Syallari on koko ikänsä ’halventanut’ totuutta!

        Koskas räähkä laitat sen lähteen tälle:

        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Ai niin, et koskaan, koska olet patologinen valehtelija 😂 😂 😂


    • Anonyymi

      Lihava mies lähetti rintamalle nuorisoa.

      • Anonyymi

        Rintamalle lähetettiin asevelvollisuuslain perusteella koulutettuja miehiä.Ikähaarukka pääasiassa 19-44. Kantahenkilöstössä oli toki vanhempiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rintamalle lähetettiin asevelvollisuuslain perusteella koulutettuja miehiä.Ikähaarukka pääasiassa 19-44. Kantahenkilöstössä oli toki vanhempiakin.

        Asevelvollisuus alkoi jo 18 vuotiaana, 18 vuotiaita lähetettiin rintamalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asevelvollisuus alkoi jo 18 vuotiaana, 18 vuotiaita lähetettiin rintamalle.

        Vain vapaaehtoisilla! Tavallinen ikä oli 21 vuotta!


      • Anonyymi

        Pidätkö Stalinia lihavana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain vapaaehtoisilla! Tavallinen ikä oli 21 vuotta!

        PöhveIi on todellakin patologinen valehtelija, asevelvollisuus on 18 vuodesta alkaen, ja on ollut jo vuodesta 1878 alkaen.


      • Anonyymi

        Kaikissa maissa sama tilanne myös nykyaikana . Pojat käy armeijan 18 vuotiaana joka maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rintamalle lähetettiin asevelvollisuuslain perusteella koulutettuja miehiä.Ikähaarukka pääasiassa 19-44. Kantahenkilöstössä oli toki vanhempiakin.

        Voitko kertoa miksi sinulle on pakkomielle 19 ikäiset . Oliko Venäjän armeijassa 19 vuotta pojilla ikää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain vapaaehtoisilla! Tavallinen ikä oli 21 vuotta!

        Tarkoitat varmaan jotain jälkeen sotien näitä aikuistumis ikää että aikuinen oli 20-21 vuotias nuori aikuinen 18-19 v. Sotien jälkeen oli näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidätkö Stalinia lihavana?

        Se oli hirveä ahne SUURI VATSA. Laiskuri vatsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PöhveIi on todellakin patologinen valehtelija, asevelvollisuus on 18 vuodesta alkaen, ja on ollut jo vuodesta 1878 alkaen.

        Asevelvollisuus on eri asia kuin palvelukseen kutsuminen! Kai sinä sen edes tiedät?


    • Anonyymi

      Mannerheim käveli kankeasti koska aunus oli tulessa.

      • Anonyymi

        Lapsellista trollausta!


      • Anonyymi

        Mannella oli venakon kanssa lapsia missä ne ovat nyt . Ortodoksikirkossa on sitten paljon sotamuistoja hautausmaalla. Helsingissä on 3 venäläistä Ortodoksikirkon hautausmaata ja yksi juutalainen.


    • Anonyymi

      Nuoria poikia rintamalle lähettäessään lahtari lauloi onnesta kankeana: "Nuorukaiselle kuolla kuuluu................". Pakkohan niitä oli tapattuu kun heidän kuului kuolla !

      • Anonyymi

        Ei sotaan lähtiessä laulettu yhtään mitään! Lähdettiin vain torjumaan ylivoimaisen vihollisen maahantunkeutumista! Selkeästi näkee puheista, että stallarin sympatiat olivat hyökkääjän puolella!


      • Anonyymi

        Venäläiset hyökkäsi Suomeen ja suomalaiset lauloi ilosta niinkö .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sotaan lähtiessä laulettu yhtään mitään! Lähdettiin vain torjumaan ylivoimaisen vihollisen maahantunkeutumista! Selkeästi näkee puheista, että stallarin sympatiat olivat hyökkääjän puolella!

        Vai ei laulettu? Tuntemattoman, sen alkuperäisen kohtaus jossa laulavat autojen lavalla on todellisuutta. Pitkät marssit jo kokoontumispaikkoihin sai pojat laulamaan aikansa kuluksi. Reippaita isänmaallisia lauluja.

        Ateenalaisten laulu on tosiaan hirveä itsemurhajoiku. Ilmeisesti jotain saksalaista wagneriaanista vaikutusta.

        "Silmien välliin" taas on tervehenkinen suomalainen laulu, kuten myös kuularuiskulaulukin.


    • Anonyymi

      Jos aloittaja menisi katsomaan suomalaiselle sankarihautausmaalle katselemaan hautakiviä. Talvisodassa kaatui sotilaitavja jokunen lottakin suunnilleen 19-40 -vuotiaina. Kantahenkilökuntaa vanhempanakin. Talvisodan rintamajoukot muodostuivat käytännössä kaikista itsenäisen Suomen varusmiespalveluksen suorittaneista v. 1918 jälkeen. Ennen talvisotaa suojeluskuntien jäsenmäärä oli 100t eli talvisodassa oli vapaaehtoisissakin harjoituksissa käynyt joka neljäs.

      • Anonyymi

        Anteeksi kävitkö juutalaiselta ja ortodoksisella hautausmaalla .


    • Anonyymi

      Jos sota olisi hävitty ja maa miehitetty olisivat välittömästi täydett vankijunat alkaneet kolkkaamaan kohti Siperian gulageja mukanaan 200-300.000 suomalaista! Juniin olisi koottu suojeluskunta, papit, armeijan kantahenkilökunta,, opettajat, poliisit, virkakoneisto ja puoluekoneistot!

      Tilalle olisimme saaneet 1-2 miljoonaa neuvostokansalaista! Tämä olisi ollut stallarin mieleen!

      • Anonyymi

        Sinä räähkä et ollut rintamalla Suomea puolustamassa, mutta nuoret 18 vuotiaat olivat, vaikka kuinka yrität valehdella, ja sen ansiosta sinä voit nyt valehdella ammatiksesi😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä räähkä et ollut rintamalla Suomea puolustamassa, mutta nuoret 18 vuotiaat olivat, vaikka kuinka yrität valehdella, ja sen ansiosta sinä voit nyt valehdella ammatiksesi😂😂😂

        ” Sinä räähkä et ollut rintamalla Suomea puolustamassa,”

        En ole sellaista väittänytkään! Olitko räähkä kenties ITSE ja jos olit niin kummalla puolella?

        ”mutta nuoret 18 vuotiaat olivat, vaikka kuinka yrität valehdella, ja sen ansiosta sinä voit nyt valehdella ammatiksesl”

        Tietenkin! Vaatii taito heitellä lauseita sanomatta yhtään mitään! Sinultahan se käy kun olet huumorimies!

        Ongelmasi on se, että käyt aina liian kuumana! Ei tämä niin vakavaa ole ja muista kuitenkin, että takanasi seisoo 0,01 % suomalaisia! Se velvoittaa!


      • Anonyymi

        Siperia onkin juutalaisten tukikohta Israelista .


      • Anonyymi

        Näyttää yli puolet inkeriläisistäkin olevan juutalaisia täällä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Sinä räähkä et ollut rintamalla Suomea puolustamassa,”

        En ole sellaista väittänytkään! Olitko räähkä kenties ITSE ja jos olit niin kummalla puolella?

        ”mutta nuoret 18 vuotiaat olivat, vaikka kuinka yrität valehdella, ja sen ansiosta sinä voit nyt valehdella ammatiksesl”

        Tietenkin! Vaatii taito heitellä lauseita sanomatta yhtään mitään! Sinultahan se käy kun olet huumorimies!

        Ongelmasi on se, että käyt aina liian kuumana! Ei tämä niin vakavaa ole ja muista kuitenkin, että takanasi seisoo 0,01 % suomalaisia! Se velvoittaa!

        Ei kuulkaa. Maailmansota ja Venäjän hyökkäys Suomeen ei kyllä ollut mikään punaiset vastaan valkoiset . Ryssät pommitti meidän työläisten tehtaat ja koulut mm.viipurissa eikä siellä ollut ketään valkolaista tai valkoisia eikä muita kuin tavallisia kristittyjä ihmisiä enemmistö karjan hoitajia tai kutojia myyjiä tai kalastajia. Niitä te ammuitte. Köyhiä ihmisiä.


      • Anonyymi

        HeHe,! Kun käyt kuumana niin suusta tulee sutta ja sekundaa!

        TÄMÄ ON KUITENKIN HISTORIAPALSTA, jolssa on luonnollista tuoda esiin mylös Jatkosodan torjuntavoitot! Eikä kai ihme, että suomalainen on niistä ylpeä! Arvatenkin myös Tarkkispoika on. Historiapalstalla on luonnollista, ettei meistä kukaan ole ollut viime sodissa mukana kun ei ole edes ennen niitä syntynyt! Jos sinua vastaväitteet keskustelupalstalla kyrsii niin älä nyt sentään sorru moisiin lapsellisuuksiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HeHe,! Kun käyt kuumana niin suusta tulee sutta ja sekundaa!

        TÄMÄ ON KUITENKIN HISTORIAPALSTA, jolssa on luonnollista tuoda esiin mylös Jatkosodan torjuntavoitot! Eikä kai ihme, että suomalainen on niistä ylpeä! Arvatenkin myös Tarkkispoika on. Historiapalstalla on luonnollista, ettei meistä kukaan ole ollut viime sodissa mukana kun ei ole edes ennen niitä syntynyt! Jos sinua vastaväitteet keskustelupalstalla kyrsii niin älä nyt sentään sorru moisiin lapsellisuuksiin!

        Koskas räähkä laitat sen lähteen tälle:

        "Rintamajoukkoihin sijoitettiin vain 19 täyttäneitä joitain vapaaehtoisia lukuunottamatta."

        Ai niin, et koskaan, koska olet patologinen valehtelija 😂 😂 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HeHe,! Kun käyt kuumana niin suusta tulee sutta ja sekundaa!

        TÄMÄ ON KUITENKIN HISTORIAPALSTA, jolssa on luonnollista tuoda esiin mylös Jatkosodan torjuntavoitot! Eikä kai ihme, että suomalainen on niistä ylpeä! Arvatenkin myös Tarkkispoika on. Historiapalstalla on luonnollista, ettei meistä kukaan ole ollut viime sodissa mukana kun ei ole edes ennen niitä syntynyt! Jos sinua vastaväitteet keskustelupalstalla kyrsii niin älä nyt sentään sorru moisiin lapsellisuuksiin!

        "TÄMÄ ON KUITENKIN HISTORIAPALSTA, "

        Hehehe no mitähän se pöhveIi sitten oikein täällä tekee valehtelemassa?

        Pöhvelin omasta päästään keksimät jorinat eivät ole mitään historiaa😂😂😂


    • Anonyymi

      Kesäkuun 1944 tappiot olivat jälleen niin raskaat että rintamalla taistelujoukkohin lähetettiin jälleen talvisodan tavoin vanhoja väsähtäneitä miehiä joilta oli taistelutahto syöty pois jo matkalla Henkilötäydennyskeskukseen. Jääkäripataljooniinkin ängettiin niin kelvototan aineista että Äyräpään vastahyökkäykset heinäkuussa kusivat kintuille.

      • Anonyymi

        ” Kesäkuun 1944 tappiot olivat jälleen niin raskaat että rintamalla taistelujoukkohin lähetettiin jälleen talvisodan tavoin vanhoja väsähtäneitä miehiä joilta oli taistelutahto syöty pois jo matkalla ”

        Niinkö? Mites oli niillä puna-armeijaan sodan lopussa kutsutuilla 65-vuotiailla? Taistelivat kuin leijona kun oli ’oikea’ aate takana?


      • Anonyymi

        Juutalaiset venäläiset tataarit teki niin että otti suomalaisen saksalaisen sotilaan tai siviilin lotan vaatteet ja passin. Täällä näitä elää vieläkin väärillä henkilöllisyyksillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Kesäkuun 1944 tappiot olivat jälleen niin raskaat että rintamalla taistelujoukkohin lähetettiin jälleen talvisodan tavoin vanhoja väsähtäneitä miehiä joilta oli taistelutahto syöty pois jo matkalla ”

        Niinkö? Mites oli niillä puna-armeijaan sodan lopussa kutsutuilla 65-vuotiailla? Taistelivat kuin leijona kun oli ’oikea’ aate takana?

        Punatähti pentagrammi on juutalainen versio Davidin tähdestä . Kieltää Jeesuksen.


      • Anonyymi

        ” Jääkäripataljooniinkin ängettiin niin kelvototan aineista että Äyräpään vastahyökkäykset heinäkuussa kusivat kintuille.”

        Jos puhut PS-Divisioonasta niin hyökkäys tapahtui Kuuterselässä, jolloin jääkäripataljoonat olivat täynnä nuoria ja hyvin koulutettuja sotilaita. Hyökkäys eteni hienosti kunnes rintamatilanne teki sen tarpeettomaksi ja hyökkäys keskeytettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Jääkäripataljooniinkin ängettiin niin kelvototan aineista että Äyräpään vastahyökkäykset heinäkuussa kusivat kintuille.”

        Jos puhut PS-Divisioonasta niin hyökkäys tapahtui Kuuterselässä, jolloin jääkäripataljoonat olivat täynnä nuoria ja hyvin koulutettuja sotilaita. Hyökkäys eteni hienosti kunnes rintamatilanne teki sen tarpeettomaksi ja hyökkäys keskeytettiin.

        Vai eteni hienosti? Rynnäkkötykkipataljoonan tukeman Jääkäriprikaatin hyökkäys oli käytännössä jo pysähtynyt kun se käskettiin perääntymään. Tappiot tuossakin hyödyttömässä hyökkäyksessa olivat erittäin raskaat, ei ihme, että Vuosalmella oli miehet vähissä. Sielläkin hyökkäys oli tulokseton, mutta tappioita siitä tuli.

        Ainoa suurempi taistelu, jossa vastahyökkäyksin lyötiin vihollinen takaisin, oli Siiranmäentaistelu. Nietjärvikin oli enemmän tykistön saavuttama voitto, eikä muuten sielläkään saatu koko asemaa takaisin.

        Tietenkin onnistunut vastahyökkäys oli myös Ilomantsin taistelu, mutta se oli enemmän perinteistä korpisotaa, joka on luonnostaan liikuntaluontoista.


      • Anonyymi

        Isosetä oli syntynyt 1900 ja otettiin kesällä -44 jo koulutettavaksi muttei kerennyt enää rintamalle ennen kuin sota loppui. Ei kai 44v vastannut 24v:ta muttei se nyt ihan ikäloppu vielä ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai eteni hienosti? Rynnäkkötykkipataljoonan tukeman Jääkäriprikaatin hyökkäys oli käytännössä jo pysähtynyt kun se käskettiin perääntymään. Tappiot tuossakin hyödyttömässä hyökkäyksessa olivat erittäin raskaat, ei ihme, että Vuosalmella oli miehet vähissä. Sielläkin hyökkäys oli tulokseton, mutta tappioita siitä tuli.

        Ainoa suurempi taistelu, jossa vastahyökkäyksin lyötiin vihollinen takaisin, oli Siiranmäentaistelu. Nietjärvikin oli enemmän tykistön saavuttama voitto, eikä muuten sielläkään saatu koko asemaa takaisin.

        Tietenkin onnistunut vastahyökkäys oli myös Ilomantsin taistelu, mutta se oli enemmän perinteistä korpisotaa, joka on luonnostaan liikuntaluontoista.

        ” Vai eteni hienosti? Rynnäkkötykkipataljoonan tukeman Jääkäriprikaatin hyökkäys oli käytännössä jo pysähtynyt kun se käskettiin perääntymään. Tappiot tuossakin hyödyttömässä hyökkäyksessa olivat erittäin raskaat, ei ihme, että Vuosalmella oli miehet vähissä. Sielläkin hyökkäys oli tulokseton, mutta tappioita siitä tuli.”

        Kyllä hyökkäys eteni todella mallikkaasti kunnes tultiin Kuuterselän kyläaukiolle. Keulilla ajoi Sturm rynnäkkötykki, joka ampujana oli kenraali Laguksen poika, korpraali Olof Lagus. Hän tuhosi minuutin aikana peräti neljä venäläistä T-34 vaunua. Toki tappioita tuli, mutta niin tuli varsin raskaat sellaiset myös neukuille.

        ”Ainoa suurempi taistelu, jossa vastahyökkäyksin lyötiin vihollinen takaisin, oli Siiranmäentaistelu. ”

        Puolustuksessa riittää sekin, kun ylivoimainen vihollinen pysäytetään ja sen elävä voima ja panssarit tuhotaan! Juuri näin kävi Tali-Ihantalassa ja etenkin Pyörökankaalla, jonka kivisessä maastossa koko puolustajan keskitetty massiivinen tuli-isku hyydytti suunnitellun neukun jv-hyökkäyksen lähtökuoppiinsa!

        ”Nietjärvikin oli enemmän tykistön saavuttama voitto, eikä muuten sielläkään saatu koko asemaa takaisin.”

        HeHe! Onko se väärin? Voi raukkaa! Tähän asti olet ihastellut Valkeasaaren läpimurtoa, mutta kuten huomaat itsekin niin eihän se ole mistään kotoisin kun oli vaan sitä tykistöä...

        ”Tietenkin onnistunut vastahyökkäys oli myös Ilomantsin taistelu, mutta se oli enemmän perinteistä korpisotaa, joka on luonnostaan liikuntaluontoista.”

        Mutta turpaan tuli hyökkääjää niin että tukka lähti! Toki Tarkkispoika iloitsee siitäkin;-D


    • Anonyymi

      Sinäkö sanot toisia psykopaateiksi? Ei sinulla toisaalta riitä äly ainakaan vaaralliseen psykopatiaan.

      • Anonyymi

        Ortodoksikirkon synnit . Hekin ovat ryöstäneet murhanneet kristityiltä kristittyjä ja myös heillä on salaseuroja kuten hellarivapareissa muslimeilla videolla on kuten davindintähden sisällä hakaristi budhahindukundaliinijoga.


    • Anonyymi

      Niin,tosiasiahan on että Talvisodan ja vielä Jatkosodankin aikoina maamme armeijan merkittävän osan muodostivat 1800-luvun lopun tienoilla syntyneet rekryytit.Varsin monella heistä oli takanaan vain ns.kiertokoulu,joka hädintuskin kykeni opettamaan lukemaan ja jotenkuten ynnäämään ja miinustamaan.Yleensä koulutuksen taso oli kansakoulun oppimäärä.Käytännössä jokainen oppikoulun tai ylemmän opetuksen saanut määrättiin upseeriksi.Käytännössä tästä oli se hyöty että kouluttamaton pelon kourissa kypsynyt joukko totteli empimättä käskyjä esimerkiksi vastahyökkäykseen.Oli helpompi totella sokeasti kuin ajatella itse.
      Tämä asiaintila kantoi rujoa satoaan varsinkin iskujoukon päästessä vihollisen tiheästi miehittämään juoksuhautaan,jolloin suomalaiset usein rauhanajan pirtunkatkuisissa nurkkatansseissa opitun tavan mukaan sieppasivat vaistomaisesti puukon vyöltä ja raivoisan umpimähkäisesti huitoivat kaikkia ympärillään.
      Venäläiset pelkäsivät siksi suomalaisten vastaiskuja,ja monesti vetäytyivät taakse jo kuullessaan hyökkäävien suomalaisten sotaisen mölinän!

      • Anonyymi

        Typerää valetta.

        Suomessa oli hyvä koulutustaso, joten miehistössäkin oli yleensä vähintäänkansakoulu suoritettuna. Lisäksi monilla oli hyvä ammattitaito, mistä oli sodassakin hyötyä.

        Alipäällystö ja upseeristo oli useimmin pidemmälle koulutettua,joukossa sekä ammatillisen että akateemisen pätevyyden saavuttaneita.

        Miehistön pääosa jatkosodan taistelujoukoissa oli 1908-1925 syntyneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerää valetta.

        Suomessa oli hyvä koulutustaso, joten miehistössäkin oli yleensä vähintäänkansakoulu suoritettuna. Lisäksi monilla oli hyvä ammattitaito, mistä oli sodassakin hyötyä.

        Alipäällystö ja upseeristo oli useimmin pidemmälle koulutettua,joukossa sekä ammatillisen että akateemisen pätevyyden saavuttaneita.

        Miehistön pääosa jatkosodan taistelujoukoissa oli 1908-1925 syntyneitä.

        -----monilla oli hyvä ammattitaito, mistä oli sodassakin hyötyä.------

        Kun juostaan päin tulittavaa konekivääriä niin kerro minkä ammatin osaaminen siinä auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerää valetta.

        Suomessa oli hyvä koulutustaso, joten miehistössäkin oli yleensä vähintäänkansakoulu suoritettuna. Lisäksi monilla oli hyvä ammattitaito, mistä oli sodassakin hyötyä.

        Alipäällystö ja upseeristo oli useimmin pidemmälle koulutettua,joukossa sekä ammatillisen että akateemisen pätevyyden saavuttaneita.

        Miehistön pääosa jatkosodan taistelujoukoissa oli 1908-1925 syntyneitä.

        "Miehistön pääosa jatkosodan taistelujoukoissa oli 1908-1925 syntyneitä."
        Ja juuri edellisessä kommentissa kuvatun laatuisia!


      • Anonyymi

        Synagogat Ortodoksikirkot jehovat Jahvet moosekset siionistit vetää hirven lihaa peuraa naamaansa sorsia kun muille ei jää mitään kuin sian sorkat ja ei makseta palkkaa kuin heille . Oletteko koskaan kuullut sanaa ryöstö varastaminen älä varasta Mooses silti varastaa.


      • Anonyymi

        Puikoilla heilujat mustalaiset juutalaiset tataarit shamaanit eikä kristityt .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -----monilla oli hyvä ammattitaito, mistä oli sodassakin hyötyä.------

        Kun juostaan päin tulittavaa konekivääriä niin kerro minkä ammatin osaaminen siinä auttaa.

        Soittaa viulunsoittaja katolla ja mustalaisleiri muuttaa taivaaseen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -----monilla oli hyvä ammattitaito, mistä oli sodassakin hyötyä.------

        Kun juostaan päin tulittavaa konekivääriä niin kerro minkä ammatin osaaminen siinä auttaa.

        ” Kun juostaan päin tulittavaa konekivääriä niin kerro minkä ammatin osaaminen siinä auttaa.”

        Tuo oli puna-armeijan hyökkäystapa!

        Suomalaiset koukkasivat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Kun juostaan päin tulittavaa konekivääriä niin kerro minkä ammatin osaaminen siinä auttaa.”

        Tuo oli puna-armeijan hyökkäystapa!

        Suomalaiset koukkasivat!

        "Suomalaiset koukkasivat!"
        Paitsi muuan luutnantti Törni,joka hyökkyytti joukkoaan avoimen kentän yli ryssän pesäkettä vastaan.
        Siinä tuli muutama sankarivainaja,ennen kuin viisaammat upseerit hoksasivat koukata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaiset koukkasivat!"
        Paitsi muuan luutnantti Törni,joka hyökkyytti joukkoaan avoimen kentän yli ryssän pesäkettä vastaan.
        Siinä tuli muutama sankarivainaja,ennen kuin viisaammat upseerit hoksasivat koukata.

        Taitaa olla vain Törniä ’fanittavan’ stallarin keksintö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vain Törniä ’fanittavan’ stallarin keksintö?

        Ei,kyllä Törni keksi sen ihan itse!
        Perehdy "Törni-sankarin" henkilöhistoriaan.
        Se,että kuolee suurvallan oikeudettomassa hyökkäyksessä kehitysmaahan,ei riitä sankarikehän muodostumisen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei,kyllä Törni keksi sen ihan itse!
        Perehdy "Törni-sankarin" henkilöhistoriaan.
        Se,että kuolee suurvallan oikeudettomassa hyökkäyksessä kehitysmaahan,ei riitä sankarikehän muodostumisen!

        Vietnamissa USA tosin puolusti sopimuskumppaniaan Vietnamin tasavaltaa, jonka sotilaallinen valtaaminen oli Vietnamin demokraattisen tasavallan aktiivinen tavoite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vietnamissa USA tosin puolusti sopimuskumppaniaan Vietnamin tasavaltaa, jonka sotilaallinen valtaaminen oli Vietnamin demokraattisen tasavallan aktiivinen tavoite.

        Ota selvää Tonkinin lahden tapahtumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota selvää Tonkinin lahden tapahtumista.

        Siellä saatiin hyviä kalasaaliita 1800-luvulla.


    • Anonyymi

      Ei suomalainen sotilas ainakaan sotilaaksi ollut 'heikosti koulutettu'. Suojeluskuntiinkin kuului 100 000 miestä.

      • Anonyymi

        Suojeluskuntalaisella oli oma uniformu ja ase ja hän harjoitteli ammuntaa usein viikonloppuna! Myös maanpuolustushenki oli vahva ja joukko-osasto koostui man kunnan miehistä! Vitjassa ei hevin väistytä tutun miehen vierestä!


      • Anonyymi

        Suojeluskuntiin kuului historiansa aikana n. 150 000 jäsentä.
        Vuonna 1941 heitä oli n. 126 000.


    • Anonyymi

      Ulkomaalaiset lääkärit hoitaa vain heidän kansalaisia ja antaa varastaa vain heille lääkkeet paikka aineet sosiaalituet palkat työpaikat suhteilla kai te tämän tiedätte nykyajassa täällä.

      • Anonyymi

        Suomessako? Älä viitsi!


    • Anonyymi

      Munsalan soutajat ovat niitä ketkä välttivät rintaman 18 vuotiaana.

      Tästä on olemassa julkaistu tutkimus: Matts Andersen: ”Flykten västerut” (Sahlgren Förlag 1987).

      Andersen kertoo sivulla 144: ”Syyskuun 19. päivään 1944 mennessä oli Ruotsissa rekisteröity yhteensä 2025 Suomesta kevään ja kesän aikana tullutta pakolaista. Näistä tulivat 62 prosenttia, eli 1257 henkilöä ruotsin- ja kaksikielisistä kunnista Pohjanmaalla.”

      Kymmenestä kunnasta onnistui enemmän kuin 1%:n koko väestöstä paeta (Ruotsiin). Korkeimmat pakenemisprosentit löytyvät Munsalasta ja Korsnäsistä, mutta lukumääräisesti eniten pakeni Närpiöstä.

      • Anonyymi

        Ja mahdollisesti elävät vielä tänäänkin. Viisas veto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mahdollisesti elävät vielä tänäänkin. Viisas veto.

        Onko oma henki tärkeämpi kuin omaisten ja perheen vapaus ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oma henki tärkeämpi kuin omaisten ja perheen vapaus ?

        Kyllä vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oma henki tärkeämpi kuin omaisten ja perheen vapaus ?

        Lentokoneessakin laitat happinaamarin ensin omalle naamallesi ennen kuin omaisten ja perheen naamalle.


    • Anonyymi

      Suomenruotsalaisilla oli maanpuolustushenki kunniassa!

      Tuolloin oli lehdessä pilakuva, joss oli seurue soutamass ja alla sanat Sillanpään marssilaulusta:

      ”Kun onpi vaarassa syntymämaa kotiaskareet jäädä saa!”

      Huolimatta tällaisista ’mädistä omenista’ isänmaa ja demokratia pelastettiin!

      • Anonyymi

        Affenanmaalaiset ovat nykyään asepalveluksen suhteen etuoikeutettuja. Hyö saavat suorittaa sen oman hakemuksensa kautta ihan vapaaehtoiseti.


    • Anonyymi

      Surkeimpia tapauksia olivat kyllä nämä yli 35-vuotiaat taistelujoukkoihin vuonna 1944 tuodut rahjukset. Kenraali Martolan mukaan niiden miesten taisteluarvo oli varsin heikko.

      • Anonyymi

        He poikkesivat suuresti puna-armeijaan sodan loppupuolella väkisin värvätyistä 65-vuotiaista, joiden katseessa oli teräksinen aatteen palo ja halu vallata maata lännestä kova. Vain pakollisissa raiskauksissa alkoi korkea ikä haitata, mutta ei kaikkea voi edes Stalin saada uljailta miehiltään!


      • Anonyymi

        Yleistäminen on helppoa. Toisaalta esim. Viljanm Pylkäs, romaanissa ”Tuntematon Sotilas” esiintyneen Antti Rokan esikuva, oli 1944 jo 32 vuotias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He poikkesivat suuresti puna-armeijaan sodan loppupuolella väkisin värvätyistä 65-vuotiaista, joiden katseessa oli teräksinen aatteen palo ja halu vallata maata lännestä kova. Vain pakollisissa raiskauksissa alkoi korkea ikä haitata, mutta ei kaikkea voi edes Stalin saada uljailta miehiltään!

        "Vain pakollisissa raiskauksissa alkoi korkea ikä haitata, mutta ei kaikkea voi edes Stalin saada uljailta miehiltään!"

        PöhveIi kyllä tietää, koska alkaa ikä haittaamaan;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vain pakollisissa raiskauksissa alkoi korkea ikä haitata, mutta ei kaikkea voi edes Stalin saada uljailta miehiltään!"

        PöhveIi kyllä tietää, koska alkaa ikä haittaamaan;)

        Ei todellakaan tiedä, kun en harrasta raiskaamista. Suomen armeijassa se ei ollut pakollinen osa koullutusta...


    • Anonyymi

      1925 syntyneissä miestappiot olivat järkyttävän suuret. Isäni 26 syntyneenä joutui sotaan myös.

      • Anonyymi

        Ei kuiteskaan kuallu, näemmä?


    • Anonyymi

      ja halu vallata maata lännestä kova.

      Tietenkin oli väärin kun Puna-armeija valtasi maata Leningradin-Moskovan-Volgan-Kaukasuksen linjan länsipuolelta. Selvää Saksan aluetta kun Hitlerkin oli jo näin ehtinyt julistaa.

      • Anonyymi

        Tietenkin on väärn kaikenlaiset valtaamiset! Stallari ei näe itse asiassa mitään tuomittavaa kunhan vain tekijä on mieluinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin on väärn kaikenlaiset valtaamiset! Stallari ei näe itse asiassa mitään tuomittavaa kunhan vain tekijä on mieluinen!

        Olen samaa mieltä kanssasi. Todellakin ihmisen pitää olla vakaa stalinisti jos on sitä mieltä, että Saksan poisajaminen valtaamiltaan itäalueilta oli väärin. Kumma kyllä niin sekä USAn että Englanninkin johto näyttivät olleen tuohon aikaan kovia stalinisteja kun laaajoin aputoimituksin tukivat neukkua tuossa työssä.

        Pahuksen laajalle oli stalinismi levinnyt jo lännen johdossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Todellakin ihmisen pitää olla vakaa stalinisti jos on sitä mieltä, että Saksan poisajaminen valtaamiltaan itäalueilta oli väärin. Kumma kyllä niin sekä USAn että Englanninkin johto näyttivät olleen tuohon aikaan kovia stalinisteja kun laaajoin aputoimituksin tukivat neukkua tuossa työssä.

        Pahuksen laajalle oli stalinismi levinnyt jo lännen johdossakin.

        ” Todellakin ihmisen pitää olla vakaa stalinisti jos on sitä mieltä, että Saksan poisajaminen valtaamiltaan itäalueilta oli väärin.”

        Teet nyt yksipuolisia tulkintoja?vieraan maan alueen valtaaminen on väärin. En puhunut takaisnvaltauksesta vaan alueista kuten Karjala, Baltia, Krim tai Kalingrad.

        Aina löytyy joku ’muka’ syy toisen maan alueen ottamiseen. Vaikka se, että omisti sen montakymmentä vuotta sitten!


    • Anonyymi

      Aikamoinen yhden ihmisen tulkinta hetkessä v 2021,
      kokonaisen maan ja sen kansan menneisyydestä ja tapahtumista.

      Se porukka oli aika kovaa porukkaa.

    • Anonyymi

      Oma isäni oli talvisodan alkaessa jo suojeluskunnan alikersantti. Yritti talvisotaan mutta ei kelvannut kun ikää oli vain 17 vuotta.
      Keitä olivat nämä aloittajan suomalaiset lapsisotilaat?

      • Anonyymi

        Todettakoon vielä,että yksikköä pidettiin henkilöstöltään nuorena,jos enemmistö oli alle 30-vuotiaita. Poikkeuksina olivat kesän-41 varusmiesyksiköt.

        Enemmistöltään yli 30-vuotiaita oli jokaisessa yhtymässä -44 aina yksi erillispataljoona. Ikärakenne näkyi yleensä muita heikommissa taistelusuorituksissa.

        Kun palvelukseen kutsuttiin18-vuotiaina vain ikäluokat 1922-26 ja viimeinen kotiutettiin jo elokuussa -44 Mannerheimin käskystä,on armeijan muodostuminen "heikosti koulutetuista lapsisotilaista" puhdas vale.

        Alle 20-vuotiaita oli pääsääntöisesti rintamalla yksi ikäluokka ja sekin kahdessa saapumiserässä. Vanhemman pääosa ehti19-vuotiaiksi ennen kuin loppuvuonna syntyneet tulivat.

        Pitkän sodan aikana oli tietenkin monenlaista poikkeusta.


    • Anonyymi

      Minun vaari lähti rintamalle 15-vuotiaana ja sai granaatin sirpaleita polveen niin että vammautui loppu iäkseen. Muuten oli terve mutta ei pystynyt juoksemaan. Lähti vapaaehtoisena. Tehtaalle tuli värvääjiä houkuttelemaan naiveja nuoria. Vaari oli hyvin isänmaallinen joten paljoa ei varmaan tarvinnut suostutella.

      • Anonyymi

        Niin siis kyse oli jatkosodassa. Talvisotaan ei vaari ehtinyt.


      • Anonyymi

        Silkkaa pötyä.

        Rintamalle määrättiin asevelvollisuuslain perusteella palvelukseen kutsutut.
        Mitkään värvääjät eivät olleet siihen oikeutettuja, eikä sellaista tapausta olisi saanut ottaa vastaan. Jos nyt tarina on totta.

        Talvisodan aikana oli Summassa hätätilanne,jolloin sinne hälytettiin Viipurin suojeluskuntapojista muodostettu pataljoona.Se vedettiin taisteluun sopimattomana kiireesti pois.


    • Anonyymi

      Kyllä Ramboja oli, ehkä enemmän kuin muissa armeijoissa. Tuntematonkin kuvaa kolmea tyypillistä hahmoa: Rokka, Viirilä ja Ukkola. Koskela ja Hietanenkin olisivat ehkä kelvanneet muutoin mutta olivat liian fleguja ja siviiliorientoituneita.

      • Anonyymi

        Kyseessä on romaani... ei dokumentti!


    • Anonyymi

      Kaikissa sodissahan tykinruoaksi laitetaan ensimmäisenä nuoria miehiä, ei suomen armeija tässä muista poikennut. Kouluttamattomiahan oli tietysti, useimmilla kun oli käytynä vain muutama vuosi koulua, enempää ei silloin juuri käyty. Esim. isäni joka kävi molemmat sodat ehtien juuri ennen talvisotaa asepalveluksen suorittaa, oli käynyt pari vuotta jotain kiertokoulun kaltaista, äiti sitten kävi jo peräti kuusi lukukautta eli kolmena vuonna kansakoulua.

      • Anonyymi

        Suomessa kansakoululaitos kattoi koko maan.
        Aevelvollisuuslaki kattoi koko kenttäkelpoisen miesväen.
        Toisaalat noin100 000 miestä oli säästö-ja terveyssyistä jätetty kouluttamatta.

        Tietenkin taistelujoukot muodostettiin kenttäkelpoisista miehistä,mutta reservin ikäjakauma oli 21-45.

        Talvisodassa vanhimmat palvelukseen kutsutut oli 1894-syntyneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa kansakoululaitos kattoi koko maan.
        Aevelvollisuuslaki kattoi koko kenttäkelpoisen miesväen.
        Toisaalat noin100 000 miestä oli säästö-ja terveyssyistä jätetty kouluttamatta.

        Tietenkin taistelujoukot muodostettiin kenttäkelpoisista miehistä,mutta reservin ikäjakauma oli 21-45.

        Talvisodassa vanhimmat palvelukseen kutsutut oli 1894-syntyneitä.

        ” Talvisodassa vanhimmat palvelukseen kutsutut oli 1894-syntyneitä.”

        Mutta olivatko he muka etulinjan rivimiehiä? Tuskinpa. Upseereita saatettiin kutsua riviin 60:een ikävuoteen saakka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Talvisodassa vanhimmat palvelukseen kutsutut oli 1894-syntyneitä.”

        Mutta olivatko he muka etulinjan rivimiehiä? Tuskinpa. Upseereita saatettiin kutsua riviin 60:een ikävuoteen saakka!

        Talvisodan viime vaiheissa rintamajoukkoja täydennettiin jopa yli 40-vuotiailla.

        Heitä oli myös jatkosodan alkuvaiheen rintamajoukoissa.

        Tietenkin vanhimpia ja huonokuntoisimpia pyrittiin sijoittamaan hevosmiehiksi ja muihin huoltohommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvisodan viime vaiheissa rintamajoukkoja täydennettiin jopa yli 40-vuotiailla.

        Heitä oli myös jatkosodan alkuvaiheen rintamajoukoissa.

        Tietenkin vanhimpia ja huonokuntoisimpia pyrittiin sijoittamaan hevosmiehiksi ja muihin huoltohommiin.

        Yleensä rintamapalvelukseen ei otettu ilman sotilaskoulutusta. Siksi Suiomella oli Talvisodassa vitjassa vain 350.000 miestä mahdollisen yli 500.000:nen sijasta!


    • Anonyymi

      Puna-armeijassa ja Wehrmachtissa palveli molemmissa sekä paljon vanhempia että paljon nuorempia rivisotilaita kuin Suomen puolustusvoimissa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe