Vanhurskauttamisoppi?

Anonyymi

Luterilaisuudessa tämä on oppi jonka varassa kirkko pysyy pystyssä.
"Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja".
Miten helluntailaisuus määrittelee tämän opin vai onko tämä oppi pakanuutta tai luterilaisuutta johon helluntailainen ei voi uskoa eikä ottaa siihen kantaa koska se saattaa olla aikuisilta kielletty?

56

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luterilaisen vanhurskauttamisopin mukaan vanhurskauden saavuttamiseen ei tarvita lain tekoja. Jaakobin kirjeen mukaan vanhurskaus edellyttää myös lain tekoja, mikä löytyy myös Jeesuksen opetuksesta ja Paavalin Roomalaiskirjeestä.[45] Luther katsoi Jaakobin kirjeen olevan ristiriidassa hänen opettamansa sola fide (yksin uskosta) -periaatteen kanssa. Tämän pohjalta Luther kutsui Jaakobin kirjettä "olkiseksi epistolaksi", joka ei opeta evankeliumia oikein. Luther ei kyennyt ratkaisemaan ristiriitaa oman vanhurskauttamisoppinsa ja Jaakobin kirjeen välillä, joten hän meni jopa niin pitkälle, että oli valmis jättämään Jaakobin kirjeen kokonaan pois luterilaisesta Raamatusta. Lopulta hän tyytyi siirtämään sen Uuden testamenttinsa loppuosaan kolmanneksi viimeiseksi kirjaksi, koska hänen kannattajansa eivät hyväksyneet kirjeen poistamista Raamatusta.

      • Anonyymi

        Helluntailaisuudessa vanhurskauden käsite noudattaa suurimmalta osin luterilaista protestanttista näkemystä. Helluntailaisuus kuitenkin korostaa yliaistillisten kokemusten merkitystä sen varmistukseksi, että on saanut vanhurskauden Jumalalta. Opin mukaan kielillä puhumisen lahja antaa pelastusvarmuuden, koska helluntailaisuudessa sitä pidetään sinettinä vanhurskaudesta.[46]

        "Mutta Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja on myös antanut meille voitelunsa: hän on painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen." (2. Kor. 1:21,22)

        Muut kristilliset suuntaukset ovat esittäneet kritiikkiä kielillä puhumisen tuomasta pelastusvarmuudesta sillä argumentilla, että Jeesuksen sanojen mukaan ei kaikki hänen nimessään ihmeitä tehneet pelastu, jos he ovat eläneet laittomuudessa. Jeesus myös kertoi väärien profeettojen kykenevän tekemään yliluonnollisia ihmeitä.[47] Jeesuksen sanojen mukaan vanhurskaus tulee Jumalan tahdon tekemisestä.[48]

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt. 7:21-23)

        "Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." (Joh. 12:50)


      • Anonyymi

        Alaviite [45]: Matt. 7:21-23, Matt. 19:16-19, Joh. 12:49-50, Room. 2:13, Jaak. 2:9, Jaak 2:24

        Lähde on Wikipedia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alaviite [45]: Matt. 7:21-23, Matt. 19:16-19, Joh. 12:49-50, Room. 2:13, Jaak. 2:9, Jaak 2:24

        Lähde on Wikipedia.

        kielillä puhumisen lahja, ei kenelläkään "omien hyvien TEKOJEN vuoksi ??
        eikä se ole SAMA kuin pelastus Jumalan Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa,

        "joka ollut jo maailman perustamisesta asti"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisuudessa vanhurskauden käsite noudattaa suurimmalta osin luterilaista protestanttista näkemystä. Helluntailaisuus kuitenkin korostaa yliaistillisten kokemusten merkitystä sen varmistukseksi, että on saanut vanhurskauden Jumalalta. Opin mukaan kielillä puhumisen lahja antaa pelastusvarmuuden, koska helluntailaisuudessa sitä pidetään sinettinä vanhurskaudesta.[46]

        "Mutta Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja on myös antanut meille voitelunsa: hän on painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen." (2. Kor. 1:21,22)

        Muut kristilliset suuntaukset ovat esittäneet kritiikkiä kielillä puhumisen tuomasta pelastusvarmuudesta sillä argumentilla, että Jeesuksen sanojen mukaan ei kaikki hänen nimessään ihmeitä tehneet pelastu, jos he ovat eläneet laittomuudessa. Jeesus myös kertoi väärien profeettojen kykenevän tekemään yliluonnollisia ihmeitä.[47] Jeesuksen sanojen mukaan vanhurskaus tulee Jumalan tahdon tekemisestä.[48]

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt. 7:21-23)

        "Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." (Joh. 12:50)

        Kyllä Luther tiesi mitä Jaakobin kirje aiheuttaa äskenkääntyneille ja lakiin suuntautuville ihmisille.
        Ei Luther nähnyt siitä mitään kiusaa itsensä tähden vaan ihmisten. Hän olisi halunnut ihmisten tähden poistaa Jaakobin kirjeen vaikka sen voi ymmärtää oikealla tavalla, mutta ihmisille se on lähes mahdotonta. Ihmisten on vaikea ymmärtää vanhurskauttamisoppia ja niin se on nykyäänkin.


    • Anonyymi

      >>Vanhurskauttamisoppi? Luterilaisuudessa tämä on oppi jonka varassa kirkko pysyy pystyssä. "Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja".<<

      Luterilainen kirkko on omaksunut varsin vääristyneen kuvan Paavalin vanhurskauttamisopista. Paavali taisteli sellaista juutalaisuutta vastaan, joka kielsi Kristuksen. Juutalaiset olivat asettaneet lain ja Kristuksen vastakkain, vaikka laki ja Kristus ovat kummatkin samalla puolella. Kristus ei ollut lakia vastaan eikä Paavalikaan, jos osaa lukea sen asian Paavalin kirjeistä.

      Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

      Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

      Paavalin vanhurskauttamisoppi on, ettei ole vanhurskautta, jos ei noudata Mooseksen lakia. Laissa on käsky uskoa Kristusta, joten jos ei usko Kristusta, ei voi muilla lain teoilla tulla vanhurskaaksi, minkä sekä luterilaiset että helluntailaiset sivuuttavat omaksi kadotuksekseen. Kristuksen sana vanhurskauttaa syntisen, kun hän sitä alkaa noudattamaan. Jos ei ala noudattaa lakia, ei noudata Kristuksen sanaa eikä saavuta vanhurskautta Kristuksen kautta.

      Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

      Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

      • Anonyymi

        laki: tai "lakihenkisyys on kaksi eri asiaa.


      • Anonyymi

        -
        Kultainen keskitie lakihenkisyyden ja laittomuuden välissä

        Kristitty kulkee armahdettuna syntisenä kultaista keskitietä, jonka molemmilla puolilla on syvä kuilu: lakihenkinen omavanhurskaus ja jumalallisen elämän kieltävä laittomuus. Molempien kuilujen olemassaolo on tärkeää tiedostaa. Silti meidän ei tarvitse pelätä. Emme putoa kuiluihin vahingossa. Kultainen keskitie eli Jeesus-tie on vankka, selkeä ja suora. Siinä on hyvät turvakaiteet molemmin puolin ja monia hyödyllisiä liikennemerkkejä.

        Jaakobin kirjeen opetus on vahva turva tyhjää nimikristillisyyttä vastaan. Se haastaa meitä antamaan itsemme Jumalan käsiin ja suostumaan siihen ihmeelliseen armoprosessiin, jonka hän aloittaa ja täyttää meissä Kristuksessa Jeesuksessa. Armoprosessi ei tee meistä lähellekään täydellisiä ajallisessa elämässä vaan vasta astuessamme iankaikkisuuteen. Ajassa me olemme armahdettuja syntisiä, jotka monesti kipuilemme, kompastumme, mutta myös yhtä monta kertaa nousemme armon uudistavassa voimassa.
        -
        ( Otelainaus: RAAMATTU AJASSAMME/Jaakobin kirje)

        s-seutulainen


      • Anonyymi

        Messiaaninen montako vaimoa Mooseksen laki antaa teidän pitää?


    • Anonyymi

      Raamatussa sanotaan, että sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa. Joten jos turvataan yksin armoon, tulee myös itse olla armollinen lähimmäisiään kohtaan. Aloittaja ei vaikuta kovin armolliselta, vaan kovasydämiseltä

      • Anonyymi

        Luterilaiset eivät itsekään usko oppiinsa, ""Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja", vaan lisäävät siihen vanhempien ja kummien teot.
        Julmaa oppia tuollainen, jossa pelastuminen riippuu sivullisten teoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset eivät itsekään usko oppiinsa, ""Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja", vaan lisäävät siihen vanhempien ja kummien teot.
        Julmaa oppia tuollainen, jossa pelastuminen riippuu sivullisten teoista.

        Lutter on yksi suurimmista eksytäjistä. Lutter nimen omaan toi Mooseksen lain kristilliseen opetukseen. "Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja tekoja", käärmeen kavala valhe, sillä päälle tulee Mooseksen lain käskyt, ensin ns. kymmennen käskyä ja sitten lisää ja lisää lain vaatimuksia.


      • Anonyymi

        Et kai sinä ole homo?


      • Anonyymi

        Sinä tunnut olevan aivan yhtä pelle jätkä kuin Lutherkin.


      • Anonyymi

        Aloittaja vastaa: Jaakobin kirje tarkoittaa sitä että uskon kautta meidän vanhurskautetaan Jumalan armosta, mutta ne jotka eivät halua luopua synneistä, elävät järkensä mukaan kuin aasit, ja kantaa ristiänsä joka päivä ja seurata Jeesusta, eivät ole Jeesukselle soveliaita. Jos et näe niitä vääriä kristityitä katsele heidän ulkoista olemusta sillä se näyttää mitä sydämessä on. Huomaat että puhun naisista mutta heidän synteihinsä osallistuvat lähes kaikki minua lukuunottamatta olkoon pappi tai vanha uskovainen. Tämän tähden kokouksiin meno ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tunnut olevan aivan yhtä pelle jätkä kuin Lutherkin.

        Kyllä olet oikeassa Pelle. Minulla on paljon samankaltaisuutta Lutherin kanssa. En ole professori en tohtori enkä lahkoriivattu. Vanhurskauttamisopista pidän ja se on silmieni edessä joka kerta kun kirjoitan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset eivät itsekään usko oppiinsa, ""Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja", vaan lisäävät siihen vanhempien ja kummien teot.
        Julmaa oppia tuollainen, jossa pelastuminen riippuu sivullisten teoista.

        Eipä ole vaikeeta huomata kuka on ano 17.24.


      • Anonyymi

        Johtuu. Eipä ole vaikeaa huomota kuka on ano 19:57 ja 20:01.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset eivät itsekään usko oppiinsa, ""Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja", vaan lisäävät siihen vanhempien ja kummien teot.
        Julmaa oppia tuollainen, jossa pelastuminen riippuu sivullisten teoista.

        Yksin uskosta yksin armosta ilman lain tekoja on tunnustuksellisen kirkon panssarinyrkki joka saa vihaan ja raivoon niin perkeleet kuin hänen omansa. En ole vastaan jos helluntailaiset ottavat vastaan koska olette niin halukkaita ottamaan vastaan kaikenlaista oppia ja uusia juttuja amerikasta. Luterilaisen tai Lutherin vanhurskauttamisoppi olisi viisautta ottaa se vastaan, eikä se vaadi liittymistä siihen sekulaariseen h-kirkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset eivät itsekään usko oppiinsa, ""Yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja", vaan lisäävät siihen vanhempien ja kummien teot.
        Julmaa oppia tuollainen, jossa pelastuminen riippuu sivullisten teoista.

        Kummit ovat kasteen todistajia joiden tehtävänä on rukoilla ja mahdollisuuksien mukaan opettaa lapsia, myös karttamaan kaikkea lahkolaisuutta. He eivät kuulu vanhurskauttamisoppiin muuten kuin opettamalla sitä usein kaikille lapsille ja lapsenmielisille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olet oikeassa Pelle. Minulla on paljon samankaltaisuutta Lutherin kanssa. En ole professori en tohtori enkä lahkoriivattu. Vanhurskauttamisopista pidän ja se on silmieni edessä joka kerta kun kirjoitan.

        Sinulla on siis joku pakkomielle vanhurskauttamisoppiin eikä päässäsi liiku mitään muuta? Eihän koko tuossa opissa ole edes mitään järkeä mutta sitä on varmaan vaikea kovin kriittisesti katsoa jos on siihen noin pahasti fiksoitunut. Kaikki tällainen hurskastelu vaikuttaa olevan muutenkin vain tarvetta tuntea jotain ylemmyyttä muihin.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Sinulla on siis joku pakkomielle vanhurskauttamisoppiin eikä päässäsi liiku mitään muuta? Eihän koko tuossa opissa ole edes mitään järkeä mutta sitä on varmaan vaikea kovin kriittisesti katsoa jos on siihen noin pahasti fiksoitunut. Kaikki tällainen hurskastelu vaikuttaa olevan muutenkin vain tarvetta tuntea jotain ylemmyyttä muihin.

        Miten voit edes kuvitella, että helluntailaiset kuuntelevat demonia? Sinähän olet Saatanan palvoja, joten kristityt eivät sinua usko. Oletko tullut tänne vain häiriköimään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit edes kuvitella, että helluntailaiset kuuntelevat demonia? Sinähän olet Saatanan palvoja, joten kristityt eivät sinua usko. Oletko tullut tänne vain häiriköimään?

        Te tunnutte näkevän sitä saatananpalvontaa vähän joka paikassa, vaikka itselleni ei ole tullut sellaista vastaan vielä missään. Pyörivätkö he vain teidän kaatumaseuroissanne vai mistä niitä oikein löytyy? Tähän nimimerkkiin sain inspiraation lestoilta, jotka niin mielellään räkyttävät tuota demonipesää kaikille jotka heitä kritisoivat. Ei siis tarvitse repiä persettään siitäkään. Demonien sijaan kuuntelettekin vissiin lähinnä siansaksaa ja saarnaajienne sekopäisiä houreita?


      • Demonipesä kirjoitti:

        Te tunnutte näkevän sitä saatananpalvontaa vähän joka paikassa, vaikka itselleni ei ole tullut sellaista vastaan vielä missään. Pyörivätkö he vain teidän kaatumaseuroissanne vai mistä niitä oikein löytyy? Tähän nimimerkkiin sain inspiraation lestoilta, jotka niin mielellään räkyttävät tuota demonipesää kaikille jotka heitä kritisoivat. Ei siis tarvitse repiä persettään siitäkään. Demonien sijaan kuuntelettekin vissiin lähinnä siansaksaa ja saarnaajienne sekopäisiä houreita?

        Joku vissiin kävi täällä taas helvetillä uhkailemassa, mutta en ikävä kyllä ehtinyt koko viestiä lukea ennen kuin se ilmeisesti saman tien poistettiin sääntöjen vastaisena. Opetelkaa hihhulit käyttäytymään, ettei ylläpidon tarvitse hävittää välittömästi kaikkia kirjoituksianne!


    • Anonyymi

      Tapa 100 ihmistä ja sen jälkeen mene uskomalla taivaaseen?

      • Anonyymi

        LAIN tekojenko kautta, saitte Pyhän Hengen, ja kielillä puhumisen armolahjan !?


      • Anonyymi

        Kyllä niin voisi joku muu tehdä jos olisi ne muut 99 sinun kaltaista kääpiötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LAIN tekojenko kautta, saitte Pyhän Hengen, ja kielillä puhumisen armolahjan !?

        Eihän helluntailaisilla ole Pyhää Henkeä. Heissä on joku muu henki joka saa ison ja lihavan naisenkin vapisemaan ja kaatumaan maahan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        LAIN tekojenko kautta, saitte Pyhän Hengen, ja kielillä puhumisen armolahjan !?

        Kielillä puhumisen armolahjaa ei saa lain tekojen vaan joukkopsykoosin lietsonnan kautta.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Kielillä puhumisen armolahjaa ei saa lain tekojen vaan joukkopsykoosin lietsonnan kautta.

        Mark 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin."
        30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

        Matt 5:22 ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mark 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin."
        30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

        Matt 5:22 ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        On turha luulla, että Raamattu on minulle joku auktoriteetti. Nuo jakeet ovat pelkkää tyhjänpäiväistä sanahelinää. Entäpä mistä olet saanut päähäsi, että siansaksan puhumisella, johon tuossa viittasin, olisi jotain tekemistä tämän Pyhän Hengen kanssa?


    • Anonyymi

      Laitetaan rima, vahän korkeammalle, löytyykö riman ylittäjiä? 1Joh.2:6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvolinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi. Siis ääneen, kaikki saarnamiehet, ja myös Melleri, jolle raha on Jumala.

      • Anonyymi

        Kirkolla itselläänkään ei ole tietoa siitä miten ihminen pelastuu. Pelkkä armo ei riitäkkään, vaan
        tarvitaan niitä pappien tekoja, sakramentteja.

        Keskitalo:
        "Hänen mukaansa kirkon pappien saarnoihin sisältyy rivien välissä usein ajatus, että kaikki pääsevät taivaaseen, kun elävät hyvän, omien arvojen mukaisen elämän.

        – Eihän tämäkään ole luterilaisen opin mukainen käsitys pelastuksesta, Keskitalo totesi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkolla itselläänkään ei ole tietoa siitä miten ihminen pelastuu. Pelkkä armo ei riitäkkään, vaan
        tarvitaan niitä pappien tekoja, sakramentteja.

        Keskitalo:
        "Hänen mukaansa kirkon pappien saarnoihin sisältyy rivien välissä usein ajatus, että kaikki pääsevät taivaaseen, kun elävät hyvän, omien arvojen mukaisen elämän.

        – Eihän tämäkään ole luterilaisen opin mukainen käsitys pelastuksesta, Keskitalo totesi."

        Sakramentti ole mikään papin teko! Mutta minkään kristillisen seurakunnan opetus ei sisällä käsitystä että kaikki pääsevät taivaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakramentti ole mikään papin teko! Mutta minkään kristillisen seurakunnan opetus ei sisällä käsitystä että kaikki pääsevät taivaaseen.

        Raamattu selventää, mikä on sakramentti: "Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        Salaisuus voidaan kääntää sanalla-sakramentti tai mysteeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu selventää, mikä on sakramentti: "Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        Salaisuus voidaan kääntää sanalla-sakramentti tai mysteeri.

        Onko Jeesus sinulle sama kuin Babylon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Jeesus sinulle sama kuin Babylon?

        Ei Jeesus ole salaisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkolla itselläänkään ei ole tietoa siitä miten ihminen pelastuu. Pelkkä armo ei riitäkkään, vaan
        tarvitaan niitä pappien tekoja, sakramentteja.

        Keskitalo:
        "Hänen mukaansa kirkon pappien saarnoihin sisältyy rivien välissä usein ajatus, että kaikki pääsevät taivaaseen, kun elävät hyvän, omien arvojen mukaisen elämän.

        – Eihän tämäkään ole luterilaisen opin mukainen käsitys pelastuksesta, Keskitalo totesi."

        Keskitalo tarkoittaa hyvien kirkon mukaisten uusien arvojen mukaista elämää, joka vanhurskauttaa kaikki kirkolliveron maksajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskitalo tarkoittaa hyvien kirkon mukaisten uusien arvojen mukaista elämää, joka vanhurskauttaa kaikki kirkolliveron maksajat.

        16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."
        ( Room. 1)

        mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
        ( Joh. 20:31)

        Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
        ( Apt. 16:30-31)

        Vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua.

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakramentti ole mikään papin teko! Mutta minkään kristillisen seurakunnan opetus ei sisällä käsitystä että kaikki pääsevät taivaaseen.

        Esimerkiksi vanhin kirkkoisä Origines edusti kuitenkin tuota apokatastasis- oppia. Hänen mukaansa kaikki siis pääsevät lopulta taivaaseen, mutta omista valinnoista riippuu tapahtuuko se helpon vai vaikean kautta. Jos elät elämäsi kuin sika pellossa joudut kärsimään tekojesi mukaiset seuraukset ja tie taivaaseen tulee olemaan pitkä ja kivinen, mutta lopullinen päämäärä on joka tapauksessa sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jeesus ole salaisuus

        Mutta porton (luopiokirkon) tunnusmerkki on sakramentit kirjoitettuna otsaan siis näkyvällä paikalle, niin että jokainen ymmärtäväinen Jeesuksen seuraaja ei eksyisyisi, vaan voisi tunnistaa porton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."
        ( Room. 1)

        mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
        ( Joh. 20:31)

        Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
        ( Apt. 16:30-31)

        Vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua.

        s-seutulainen

        >>>Vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua.<<<

        Vain uskomalla Jeesusta voi pelastua. Jeesus käski noudattaa lakia. Joka ei noudata sitä, ei usko Jeesusta.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua.<<<

        Vain uskomalla Jeesusta voi pelastua. Jeesus käski noudattaa lakia. Joka ei noudata sitä, ei usko Jeesusta.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.

        17 Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi
        18 ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on,
        19 ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus,
        20 ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        21 niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat;
        22 joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;
        23 joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa?
        24 Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa", niinkuin kirjoitettu on.
        25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
        26 Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi?
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
        28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
        ( Room. 2)

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        17 Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi
        18 ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on,
        19 ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus,
        20 ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        21 niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat;
        22 joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;
        23 joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa?
        24 Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa", niinkuin kirjoitettu on.
        25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
        26 Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi?
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
        28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
        ( Room. 2)

        s-seutulainen

        Sinulta jäin olennainen jae siteeraamatta Roomalaiskirjeen toisesta luvusta:

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta jäin olennainen jae siteeraamatta Roomalaiskirjeen toisesta luvusta:

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Tässä Room. 2 ( mukaan lukien siis kaipaamasi jae 13) jakeeseen 16 asti:

        1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.
        2 Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.
        3 Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?
        4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
        5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
        6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
        7 niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
        8 mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
        9 Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
        10 mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
        11 Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
        ( Room. 2)

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Room. 2 ( mukaan lukien siis kaipaamasi jae 13) jakeeseen 16 asti:

        1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.
        2 Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.
        3 Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?
        4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
        5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
        6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
        7 niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
        8 mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
        9 Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
        10 mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
        11 Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
        ( Room. 2)

        s-seutulainen

        noudattaa lakia:

        KAIKKI se, mitä JEESUS sanoo evankeliumissa.

        Jeesus antoi KÄSKYN julistaa, evankeliumia, EI sanonut: "Julistakaa Paavalia"

        JEESUS sanoo:
        "Sillä minun ikeeni on SOVELIAS, ja minun kuormani on KEVEÄ"
        Matt: 11: 30


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noudattaa lakia:

        KAIKKI se, mitä JEESUS sanoo evankeliumissa.

        Jeesus antoi KÄSKYN julistaa, evankeliumia, EI sanonut: "Julistakaa Paavalia"

        JEESUS sanoo:
        "Sillä minun ikeeni on SOVELIAS, ja minun kuormani on KEVEÄ"
        Matt: 11: 30

        25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
        26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
        27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
        28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
        ( Matt. 11)

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noudattaa lakia:

        KAIKKI se, mitä JEESUS sanoo evankeliumissa.

        Jeesus antoi KÄSKYN julistaa, evankeliumia, EI sanonut: "Julistakaa Paavalia"

        JEESUS sanoo:
        "Sillä minun ikeeni on SOVELIAS, ja minun kuormani on KEVEÄ"
        Matt: 11: 30

        Kaikki on suhtreellista ja riippuu mistä asiaa katsotaan.

        Oliko Jeesuksen kuorma keveä hänell eitselleen, sitä voi miettiä.

        sanoin sitä kun hän sanoo mm "palvelijalle riittä sama kuin isännälleenkin "!

        siinä sitä on keveää iestä kun naulataan ristille pää alaspoäin.


    • Anonyymi

      Paavali ei julistanut Paavalia: Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden,
      Vaan Paavali julisti Jeesusta: Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet,

      • Anonyymi

        vaikkapa: "hiusten pituus", tai "naiset kysyköön miehiltään", yms. Jeesusta ??


      • Anonyymi kirjoitti:

        vaikkapa: "hiusten pituus", tai "naiset kysyköön miehiltään", yms. Jeesusta ??

        Olen myös ihmetellyt tätä ristiriitaa, Jeesus itse kun ei tiettävästi yleensä takertunut ihan noin naurettaviin epäolennaisuuksiin. Paavali vain itse sanoi häntä edustavansa, mutta samoin minäkin voisin sanoa saarnaavani vaikka Stalinin nimessä jos haluaisin.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Olen myös ihmetellyt tätä ristiriitaa, Jeesus itse kun ei tiettävästi yleensä takertunut ihan noin naurettaviin epäolennaisuuksiin. Paavali vain itse sanoi häntä edustavansa, mutta samoin minäkin voisin sanoa saarnaavani vaikka Stalinin nimessä jos haluaisin.

        3 Moos 11:7 Saastainen on myös sika

        Matt 8:31 Pahat henget pyysivät Jeesukselta: "Jos ajat meidät pois, niin lähetä meidät sikalaumaan."
        32 "Menkää!" Jeesus sanoi. Silloin henget lähtivät miehistä ja menivät sikoihin, ja koko lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.
        33 Sikopaimenet lähtivät pakoon.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.
        15 Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Olen myös ihmetellyt tätä ristiriitaa, Jeesus itse kun ei tiettävästi yleensä takertunut ihan noin naurettaviin epäolennaisuuksiin. Paavali vain itse sanoi häntä edustavansa, mutta samoin minäkin voisin sanoa saarnaavani vaikka Stalinin nimessä jos haluaisin.

        Ihan oikean nikin olet valinnut onnittelut siitä rehellisyydestä!

        tosin saman asian näkee teksteistäsi !


      • Anonyymi kirjoitti:

        3 Moos 11:7 Saastainen on myös sika

        Matt 8:31 Pahat henget pyysivät Jeesukselta: "Jos ajat meidät pois, niin lähetä meidät sikalaumaan."
        32 "Menkää!" Jeesus sanoi. Silloin henget lähtivät miehistä ja menivät sikoihin, ja koko lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.
        33 Sikopaimenet lähtivät pakoon.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.
        15 Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.

        En nyt ihan saanut koppia miten tämä liittyi kontekstiin. Kopioitko vain satunnaisia jakeita ja lähettelet niitä sokkona sinne tänne?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikean nikin olet valinnut onnittelut siitä rehellisyydestä!

        tosin saman asian näkee teksteistäsi !

        Kiitos, olen otettu! 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikean nikin olet valinnut onnittelut siitä rehellisyydestä!

        tosin saman asian näkee teksteistäsi !

        Jeesu s ei ollut alakoulun opettaja, hän tuli luomaan tien ja kehykset tiellä vaeltamiseen, siinä kaikki.

        mitään ristiriitoja ei ole muulall kuin muutamien päissä.

        Seurakunnan opetuksen hän jätti seuraajilleen.

        tietenkään ette ymmärrä tästä mitään, mutta sille ei taas voi mitään.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7334
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2214
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1621
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1469
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1176
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1036
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      905
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      893
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      797
    Aihe