Kateus kansantauti

Anonyymi

Vieläkö se vaivaa näin elämän loppumetreiilä?

24

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomalaiset ei ole sen kateellisempia kuin muutkaan. Jos ei jotain arvosta, se ei ole kateutta. Minulle on aina auto ollut vain kulkuväline enkä ole koskaan välittänyt muotivaatteista enkä matkustelusta. Niimpä olen saanut säästettyä kerrostalo-osakkeen ja kesämökin, niissä on vaihtelua tarpeeksi.

      • Anonyymi

        Joku voi kyllä olla kade sinulle noista kiinteistöistä.


    • Anonyymi

      Kateus on vieras tunne. En ole koskaan ollut kateellinen kellekään mistään.
      Minussa on varmaan joku vika, kun melko yleinen (?) "kansallistunne" on jäänyt puuttumaan.

    • Mihinkähän tuo väite perustuu ? Että suomalaiset ovat kateellisia. Ettei vain siihen, että ollaan perusrehellisiä, ei osata kätkeä niitä huonoja puolia itsessämme?

      Osattomuuden kokemus voi tietysti aiheuttaa kateutta, mutta silloinkin voi olla kyse siitä, että omaa oikeudentajua on loukattu ja silloin on aika luonnollista "ottaa asia puheeksi".

      En myöskään jaksa uskoa, että kateus istuisi ihmisen luonteessa, enempi se voi olla hetken reaktio juuri tuohon epäoikeudenmukaisuuden tai vääryyden kokemiselle.
      Tai sitten olen väärässä..))

      • Anonyymi

        Tuskin kukaan vaihtaisi osia kenenkään kanssa, kaikilla on omat murheensa. Päältä päin ei näe, miten onnellinen ja tyytyväinen ihminen on. Kun on perustoimeentulo, ei tavara tuo elämään lisäarvoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kukaan vaihtaisi osia kenenkään kanssa, kaikilla on omat murheensa. Päältä päin ei näe, miten onnellinen ja tyytyväinen ihminen on. Kun on perustoimeentulo, ei tavara tuo elämään lisäarvoa.

        Noin minäkin ajattelen, Ano 16.18. Ja että kateus voi syntyä näköharhasta, että kuvittelee toisella olevan paremmin eikä itse näe sitä, mikä on hyvin omassa elämässä.


    • Anonyymi

      Suomalainen pystyy kadehtimaan osatontakin.
      Ihmistä joka on maailmassa ilman ketään ja mitään.

      • Anonyymi

        Perusteellinen kadehtija on ihminen, joka pitää kovaa ääntää niistä suunnattomista eduista, joita yhteiskunta suo vähäväkiselle kansalaiselle, työttömälle, maahanmuuttajalle, yksinhuoltajalle.
        Leipäjonojen jonottajia moititaan ahneudesta, kerrotaan, kuinka ne mersulla ajaa jonon päähän, ei ne mitään tarvitse, eivät puhu edes suomea.
        Maahanmuuttajien avustuksia suurennellaan, kerrotaan ihan pokkana, kuinka isoja perheitä yhteiskunta asuttaa ja ruokkii. Työttömien saamaa avustusta päivitellään.
        Ylipäätään kauhistellaan juuri niiden tilannetta joista ei mitään tiedetä, joten kaikki huuhaatarinat menevät täydestä, senkin vuoksi, että niihin halutaan uskoa.
        "Rikkaita" eläkeläisiä myös takavuosina haukuttiin joka käänteessä, mutta ehkä haukkujat itsekin ovat jo eläkkeen piirissä, niin että totuus on heille valjennut, kun huuto on vähentynyt.

        Pahansuopia ja muita ihmisiä kadehtivia on aina ollut ja tulee olemaan.


    • Anonyymi

      Kateus ja tunne epäoikeudenmukaisuudesta ovat eri asioita.
      Kun jollakin on jotain mikä ei ole minulta pois niin sitä ei voi kadehtia.
      Kun joku rohmuaa yhteisestä potista enemmän kuin hänelle kuuluu niin ymmärrettävästi se herättää tunteen epäoikeudenmukaisuudesta.

      Minusta vahingonilo on yksi kateuden ulottuvuus eikä suinkaan harvinainen.
      Se onkin sitten kamalaa jos vahingonilon aihe osoittauttuu turhaksi!

      • Niin, Ano 22.07. Saatat olla oikeassa. Aina ei voi tietää, mikä on syy ja mikä seuraus, ainakaan en itse aina osaa niitä erottaa. Lieneekö se aina tarpeenkaan, jos sama lääke niihin tepsii ?..))

        Uskoisin, että niiden tunnistaminen ja tunnustaminen on hyvä alku, jos niitä tahtoo työstää.

        Tuo vahingonilo varmasti liittyy kateuteen ja se kai on helpompi tunnistaakin. Tuosta muistuu mieleen Geroge Simeonin näkemys. En muista sitä sanatarkasti, mutta siinä puhutaan vahvoista ihmisistä, joita ei epäonnen sattuessa auta eikä rohkaise kukaan, vaan heille sattunutta epäonnea pidetään vain "oikeudenmukaisena". Kai nähdään, että heidän elämänsä on ollut "liian helppoa" muutoin.

        Tähän olen usein törmännyt, kun tutuissa on näitä muiden auttajia. Aika usein he ovat itse jääneet ilman apua. On kai ajateltu, että pärjäähän tuo omillaankin...


      • Anonyymi

        "Kun joku rohmuaa yhteisestä potista enemmän kuin hänelle kuuluu niin ymmärrettävästi
        se herättää tunteen epäoikeudenmukaisuudesta"

        Mitä tarkoitat sillä ja kuka sen määrittelee "rohmuakoo joku yhteisestä potista enemmän
        kuin hänelle kuuluu" ?

        Tarkoitatko perintöriitoja vai mitä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun joku rohmuaa yhteisestä potista enemmän kuin hänelle kuuluu niin ymmärrettävästi
        se herättää tunteen epäoikeudenmukaisuudesta"

        Mitä tarkoitat sillä ja kuka sen määrittelee "rohmuakoo joku yhteisestä potista enemmän
        kuin hänelle kuuluu" ?

        Tarkoitatko perintöriitoja vai mitä ?

        Asia saattaa ilmetä jo omien vanhempien asenteissa hyvinkin pienien lasten kohdalla.
        Yksi on kertakaikkinen kultamuna ja muut eivät ole mitään.
        Poika >< tyttö asetelma ei ainakaan takavuisina ollut epätavallinen luokittelu.
        Myös asenne samaan sukupuolen tenaviin voi vaihella suuresti.
        Toivottu kultamuna >< vahingossa pullahtanut jota voi suoraan syyttää siitä, etteivät vanhemmat eroa riitaisesta liitostaan.
        Heijastuu loputtomiin myös taloudellisissa ja vanhempien avun tarpeeseen liittyvissä jutuissa.

        Eräs pelkistetty esimerkki. Nuoruuden aikainen kaverini jonka tapasin melko harvoin ilahtui syvästi kun kuuli minun olevan työttömänä. Olin silloin 55 vuotinen.
        Pilasin hänen ilonsa kun mainitsin siinä olevan jotain myöteistäkin siinä muodossa, että oli työttömänä työnhakijana Espanjassa 3kk ja vaimo oli mukana ottaen marketista ommaa lommaa. Meikäläinen ansiosidonnainen tuli vasta seuraavien kuukausien ensimmäisillä täysillä viikoilla läheiseen CAM:n konttoriin. Tuon 3kk:n aikana ehdimme remontoida siellä olevan asuntomme ilman kiirettä ja painetta. Esimerkiksi jättäessämme komeroiden ovet kuivamaan maalauksen jälkeen menimme alakerran rantakuppilaan vaimo kahville minä kaljalle.
        Uudella suurella ranskalaisella värkillä oli rattoisaa ajella matkat ja käyttää palatessa aikaa kunkin hetken tuntuman mukaa.

        Ankea kohtaloni sentään veti kaverini kasvot vakaviksi. Myötätunnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia saattaa ilmetä jo omien vanhempien asenteissa hyvinkin pienien lasten kohdalla.
        Yksi on kertakaikkinen kultamuna ja muut eivät ole mitään.
        Poika >< tyttö asetelma ei ainakaan takavuisina ollut epätavallinen luokittelu.
        Myös asenne samaan sukupuolen tenaviin voi vaihella suuresti.
        Toivottu kultamuna >< vahingossa pullahtanut jota voi suoraan syyttää siitä, etteivät vanhemmat eroa riitaisesta liitostaan.
        Heijastuu loputtomiin myös taloudellisissa ja vanhempien avun tarpeeseen liittyvissä jutuissa.

        Eräs pelkistetty esimerkki. Nuoruuden aikainen kaverini jonka tapasin melko harvoin ilahtui syvästi kun kuuli minun olevan työttömänä. Olin silloin 55 vuotinen.
        Pilasin hänen ilonsa kun mainitsin siinä olevan jotain myöteistäkin siinä muodossa, että oli työttömänä työnhakijana Espanjassa 3kk ja vaimo oli mukana ottaen marketista ommaa lommaa. Meikäläinen ansiosidonnainen tuli vasta seuraavien kuukausien ensimmäisillä täysillä viikoilla läheiseen CAM:n konttoriin. Tuon 3kk:n aikana ehdimme remontoida siellä olevan asuntomme ilman kiirettä ja painetta. Esimerkiksi jättäessämme komeroiden ovet kuivamaan maalauksen jälkeen menimme alakerran rantakuppilaan vaimo kahville minä kaljalle.
        Uudella suurella ranskalaisella värkillä oli rattoisaa ajella matkat ja käyttää palatessa aikaa kunkin hetken tuntuman mukaa.

        Ankea kohtaloni sentään veti kaverini kasvot vakaviksi. Myötätunnosta.

        Sinulle ei kukaan takuulla ole kateellinen päinvastoin säälistä joku kuuntelee
        miten epäonnistunut olet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asia saattaa ilmetä jo omien vanhempien asenteissa hyvinkin pienien lasten kohdalla.
        Yksi on kertakaikkinen kultamuna ja muut eivät ole mitään.
        Poika >< tyttö asetelma ei ainakaan takavuisina ollut epätavallinen luokittelu.
        Myös asenne samaan sukupuolen tenaviin voi vaihella suuresti.
        Toivottu kultamuna >< vahingossa pullahtanut jota voi suoraan syyttää siitä, etteivät vanhemmat eroa riitaisesta liitostaan.
        Heijastuu loputtomiin myös taloudellisissa ja vanhempien avun tarpeeseen liittyvissä jutuissa.

        Eräs pelkistetty esimerkki. Nuoruuden aikainen kaverini jonka tapasin melko harvoin ilahtui syvästi kun kuuli minun olevan työttömänä. Olin silloin 55 vuotinen.
        Pilasin hänen ilonsa kun mainitsin siinä olevan jotain myöteistäkin siinä muodossa, että oli työttömänä työnhakijana Espanjassa 3kk ja vaimo oli mukana ottaen marketista ommaa lommaa. Meikäläinen ansiosidonnainen tuli vasta seuraavien kuukausien ensimmäisillä täysillä viikoilla läheiseen CAM:n konttoriin. Tuon 3kk:n aikana ehdimme remontoida siellä olevan asuntomme ilman kiirettä ja painetta. Esimerkiksi jättäessämme komeroiden ovet kuivamaan maalauksen jälkeen menimme alakerran rantakuppilaan vaimo kahville minä kaljalle.
        Uudella suurella ranskalaisella värkillä oli rattoisaa ajella matkat ja käyttää palatessa aikaa kunkin hetken tuntuman mukaa.

        Ankea kohtaloni sentään veti kaverini kasvot vakaviksi. Myötätunnosta.

        Tuosta Anon 13.32. vastauksesta tuli mieleen Samuli Parosen kuvaus suomalaisesta miehestä sankariluonteena, ei kovin ajanmukainen, mutta vielä se voi ainakin tuon vahingonilon osalta pitää paikkansa:
        "Suomen mies on sankariluonne. Hän ei valita, ei tunteile, puhuu kolme sanaa amerikkaa, hänellä on veritulppa, hän menee kesälomalla Leningradiin, juo siellä vodkaa ja rähjää, tulee kaljuna kotiin ja saa iloa siitä kun naapuri on sillä välin tappanut itsensä, saa toisen veritulpan, kuolee. Kersat tulevat Ruotsista peijaisiin ja keräävät kolehdin, ostavat haudalle marmorilevyn eivätkä muista paikkaa sen jälkeen".

        Kun itse olen mustan huumorin ystävä, tarina nauratti nasevuutensa vuoksi, vaikka se nyt tietysti sisältää muutaman kymmenen vuoden takaista ajankuvaa. Nythän meidän emansipoituneet naiset ovat tehneet miehistä mieleisiään, jopa niitä itkijämiehiä, jotka eivät sitten hekään kelpaa, pitkän päälle..))
        Sellaista se on, kun valta vaihtuu...

        Mutta tuo Anon 13.32. viesti sisälsi tietysti niin paljon elämän realismia ja tragiikkaa, että siihen on pakko suhtautua kevyesti. Kyllä jotkut meistä joutuvat käymään sen korkeakoulunsa vanhempiensa jäljiltä ja tietysti voi onnitella itseään, jos siitä on edes jossain määrin ehjänä selvinnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ei kukaan takuulla ole kateellinen päinvastoin säälistä joku kuuntelee
        miten epäonnistunut olet.

        Oikeassa olet. Epäonnisuutta lisäsi sekin, etteivät espanjalaiset tarjonneet työtä yhdelläkään hakureisulla. 3kk tuloksetonta harhailua jonka aikana ei vaimoni saanut mistään killinkiäkään. Hänen työkaverinsa olivat hyvillään kun saivat syys-, loka-, marraskuun ajalta jakaa keskenään vaimoni 22 viikkotuntia.
        Empatiaa, sääliä toivoen.
        Nimimerkki: Elämässään epäonnistunut jo toista vuotta koronan vanki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ei kukaan takuulla ole kateellinen päinvastoin säälistä joku kuuntelee
        miten epäonnistunut olet.

        Flegu ei ole epäonnistunut, vaikka surkea lapsuus hänellä olikin juttujensa mukaan, mutta sitäkään ei voi tietää, kuinka äiti ainakin häntä rakasti.

        Hyvinhän on poika pärjännyt, saanut ihanan vaimon, jonka kanssa kaikki asiat synkaa hyvin, tietenkin hänen kertomansa mukaan, kun on takaa komea!D

        Omaisuuttakin on kertynyt, muutamasta takapakista huolimatta, joka sekin oli pankin vika!D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Flegu ei ole epäonnistunut, vaikka surkea lapsuus hänellä olikin juttujensa mukaan, mutta sitäkään ei voi tietää, kuinka äiti ainakin häntä rakasti.

        Hyvinhän on poika pärjännyt, saanut ihanan vaimon, jonka kanssa kaikki asiat synkaa hyvin, tietenkin hänen kertomansa mukaan, kun on takaa komea!D

        Omaisuuttakin on kertynyt, muutamasta takapakista huolimatta, joka sekin oli pankin vika!D

        Kun ensimmäisiä lapsuuen muistojani on se, että minulle tehdään selväksi vanhempieni päivittäisen riiteilyn ja ajoittaisen tappelun olevan minun syytäni niin ei se itkemällä korjaantunut. Ilmeisesti siihen aikaan avioero köyhässä työläisperheessä olisi ollut epätavallista.

        Kurja lapsuus karaisi! Se myös itsenäisti. Heti intin jälkeen ajaen jopa maasta pois.
        Oppi arvostamaan rauhallista elämää.

        Äitini "rakkaus" tuli selväksi. Mikään tekemäni tai olemani ei riittänyt eikä kelvannut. Tuo inho siirtyi hyvin menestyneisiin lapsiimmekin. Eikä ole kuvittelua. Olivat syntyneet väärään perheeseen.
        Äitini oli viime vuodet "viimeistelyhallissa" johon oli ajoaikaa kodistamme noin 10 - 15 minuuttia. Minulle soitettiin, että jos haluan nähdä hänet vielä hengissä niin aikaa on korkaintaan pari tuntia. EN HALUNNUT!
        Lapsemme olivat silloin sinkkuja mutta pk-seudulla. He kysyivät onko pakko tulla hautajaisiin. Ei ollut joten eivät tulleet.

        Vaimoni ihanuudesta en tiedä mutta riivatun hyvin hänen kanssaan olen viihtynyt.
        Viime syksy toi muutoksen auvoiseen onneen. 2kk:n sairaalarumban pois pääsyn yhteydessä naislekuri ja tippaiita antoivat jatkoa varten ohjeita.
        Lausahdin naisille, että eväistä päätellen vaimoni on ainakin toistaiseksi käyttökelvoton mutta olisi edes toimintakykyinen. Mulkoilivat vaieten. Vaimoni ei yllättynyt.

        2008/-09 katastrofi oli alkuaan jenkkisyntyinen mutta en pysty syyttämään pankkia koska tein ratkaisut itse. Yhtään perunaa ei jäänyt syömättä sen vuoksi ja asia korjaantui muutamassa vuodessa.

        Enkä ole takaa päinkään komea mutta vaimon väittämän mukaan nuoremman näköinen kuin edestä. Ei ole pelkkää omaa kehua todeta lihasvoimani olevan vertailukelpoinen mihin tahansa kadulta otetun 100:n aikuisen miehen satunnaisotannan keskiarvoon.


    • Anonyymi

      Minkä takia jotkut ei kestä yhtään arvostelua, vaan heti vetää sen kateuskortin, että olet vain kateellinen. Minusta se on huonoa itsetuntoa osoittavaa.

      • Anonyymi

        Kateellisella on se huono itsetunto.


    • Anonyymi

      Minä kadehdin lapsena kaveriani, jonka äiti oli ommellut sukat ja villahousut yhteen, niin että tytöllä oli sukkahousujen esimuoto käytössään. 40-luvulla oli tytöillä sukat ja sukkanauhat, ja villahousut, joiden puntit eivät aina ylettyneet sukkaan asti. Pahimmillakin pakkasilla kuljettiin hameessa, ja paljas reisi oli suojattomana hameen alla.
      Minulle ei kuitenkaan koskaan tullut virtsatievaivoja. Ilmeisesti karaistunut jo lapsena.

    • Anonyymi

      Kateus vie kalat vedestä ! Onneks on vielä jokunen purkki Vestaa jääkaapissa :)

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Sellainen joka luulee muiden kadehtivan itseään, on itse katkera ja kateellinen.

    • Anonyymi

      Varsinkin nyt ikääntyneempänä katson ilolla tekemisiinsä ja olemisiinsa tyytväisiä kanssaihmisiä.
      Josku olisi syytä olla varovainen. Kerrankin kun satuin olemaan kohdalla harrastuskaverini peruuttaessa suuren mersun kadun varteen sujuvasti kertaheitolla, erehdyin sanomaa, että ilo vanhoille silmille nähdä jonkun hallitsevan auton käsittelyn.
      Jonkin ajan kuluttua sisällä satuin kulman takana kuulemaan kun kyseinen kaveri kertoi paikalla olijoille rapauksesta kommenttina "mitä vi- - tua se nuoleskelee"?!
      Positiivisen palautteen kanssaihmisen onnistumisen toteamisesta voi tehdä hienovaraisemminkin.
      Mutta kaikkinensa, miksi ei voisi olla avoimen hyvillä mielin toisen onnistumisesta?

      Minusta kateus on läheistä sukua vahingonilolle ja pahansuopaisuudelle.

      Joskus olen sortunut vedättämään avoimen vahingoniloista vuosikymmenten takaista tuttavaani.

    • Anonyymi

      Aika hyvä ketju. Ihan katteeks käy nuin hyviä kirijottajia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe