Meille on kerrottu ja näytetty kuvia tästä hiukkaskiihdyttimestä jolla pystyy törmäyttämään protoneja ja atomeja toisiinsa jne, niin onkohan tätä hiukkaskiihdytintäkään todellisuudessa edes olemassa?
Pintaraapaisut
18
<50
Vastaukset
Aloittajan epäilys voi olla hyvinkin olla aiheellinen.
Itse suhtaudun hyvin skeptisesti useisiin asioihin mistä aikuisten satukirjoiksi nimittämäni tiedelehdet hehkuttavat.
Esimerkkeinä voin mainita naurettavat maalaukset, tietokoneanimaatiot ja tarinat avaruudesta ja avaruusmatkailusta.
Myös sadut dinosauruksista kutittavat naurunappulaani.
Tietoni hiukkaskiihdyttimestä on hyvin rajallinen mutta näkisin että tiedemiesten olisi keskityttävä nyt painovoiman todistamiseen ennen kuin usko Maan pallomuotoon on kokonaan mennyt.- Anonyymi
Tässä helppo koe painovoiman toteamiseen: mene esim. sillan kaiteelle ja loikkaa sille pidemmän pudotusmatkan omaavalle puolelle.
Anonyymi kirjoitti:
Tässä helppo koe painovoiman toteamiseen: mene esim. sillan kaiteelle ja loikkaa sille pidemmän pudotusmatkan omaavalle puolelle.
Kiitos Persekärpäselleni oivasta vinkistään.
Et kuitenkaan muista / tiedä että olen laskuvarjohypyilläni loikkinut myös vuorenrinteeltä ja parilta sillaltakin.
Niissä hypyissä adrenaliinipiikit ovat kovimmillaan.- Anonyymi
martta98 kirjoitti:
Kiitos Persekärpäselleni oivasta vinkistään.
Et kuitenkaan muista / tiedä että olen laskuvarjohypyilläni loikkinut myös vuorenrinteeltä ja parilta sillaltakin.
Niissä hypyissä adrenaliinipiikit ovat kovimmillaan.No kerro, mikä sinua vetää alaspäin kun esim. hyppäät sillalta ja miksi ?
Anonyymi kirjoitti:
No kerro, mikä sinua vetää alaspäin kun esim. hyppäät sillalta ja miksi ?
Painavampi massa syrjäyttää kevyemmän. Se on fysiikkaa eikä kuvitteellista painovoimaa.
Sama luonnon laki koskee helium- ilmapalloa.
On järjetöntä kuvitella että kymmenkilometristen merien syvänteet pysyisivät pallon alapinnalla mutta perhosia ei painovoima koskisi.- Anonyymi
martta98 kirjoitti:
Painavampi massa syrjäyttää kevyemmän. Se on fysiikkaa eikä kuvitteellista painovoimaa.
Sama luonnon laki koskee helium- ilmapalloa.
On järjetöntä kuvitella että kymmenkilometristen merien syvänteet pysyisivät pallon alapinnalla mutta perhosia ei painovoima koskisi.Kuinka monta kertaa sinulle pitää sanoa tuosta lapsellisuudesta: Maapallolla ei ole ylä-, eikä alapuolta! Meneekö jakeluun?
- Anonyymi
martta98 kirjoitti:
Painavampi massa syrjäyttää kevyemmän. Se on fysiikkaa eikä kuvitteellista painovoimaa.
Sama luonnon laki koskee helium- ilmapalloa.
On järjetöntä kuvitella että kymmenkilometristen merien syvänteet pysyisivät pallon alapinnalla mutta perhosia ei painovoima koskisi.Koetapas pudottaa kymmenen kilon rautapunnus varpaillesi. Veikkaan ettei se syrjäytä varpaita yhtään minnekään, joitain muodonmuutoksia niissä voi tapahtua, mutta eivät vamasti syrjäydy.
- Anonyymi
martta98 kirjoitti:
Kiitos Persekärpäselleni oivasta vinkistään.
Et kuitenkaan muista / tiedä että olen laskuvarjohypyilläni loikkinut myös vuorenrinteeltä ja parilta sillaltakin.
Niissä hypyissä adrenaliinipiikit ovat kovimmillaan.Vähemmän vaarallinen on Cavendishin koe jolla mitataan gravitaatiovakio:
https://www.youtube.com/watch?v=BYLlf7zbIlk
Massat vetävät toisiaan puoleensa. Yllätyin että vaikutus on niinkin vahva että sen huomaa noinkin kevyellä koejärjestelyllä. Anonyymi kirjoitti:
Vähemmän vaarallinen on Cavendishin koe jolla mitataan gravitaatiovakio:
https://www.youtube.com/watch?v=BYLlf7zbIlk
Massat vetävät toisiaan puoleensa. Yllätyin että vaikutus on niinkin vahva että sen huomaa noinkin kevyellä koejärjestelyllä.Painovoimaa ei olla todistettu.
Eikö se ole mielestänne merkillistä?- Anonyymi
martta98 kirjoitti:
Painavampi massa syrjäyttää kevyemmän. Se on fysiikkaa eikä kuvitteellista painovoimaa.
Sama luonnon laki koskee helium- ilmapalloa.
On järjetöntä kuvitella että kymmenkilometristen merien syvänteet pysyisivät pallon alapinnalla mutta perhosia ei painovoima koskisi.Niin, tokihan painovoima on vakio eli täysin riippumaton kappaleiden koosta ihan kuin magnetismikin. Meilläkin töissä Levypäät Oy:ssä nostellaan satojen kilojen teräslevyjä magneettinostimilla ja aina muutaman viikon välein ne pitää viedä huoltoon kun niihin jää nappeja haalarien hihoista, nauloja, ruuvimeisseleitä, metallipölyä ym ja kutakin kappaletta magneetti vetää satojen kilojen voimalla. Ja siitä vasta sotku tulee kun jonkun eväshernekeittopurkki jää siihen kiinni ja murskautuu ja soppa leviää pitkin seiniä. Korjaamosta soittavat sitten ihan hiilenä että millä kuvittelemme että magneettiin tarttunut klemmari saadaan irti kun rautakanki ei mahdu väliin. Kerran koettivat rälläkällä niin sekin jäi siihen kiinni. Nyttemmin ovat keksineet että hitsipillillä irtoaa ilman kiinnijuuttumisvaaraa kun ne ovat messinkiä. Yhdellä äijällä oli terässormus ja se kun jäi magneettiin ja se veti sen parinsadan kilon voimalla lyttyyn niin että sormi katkesi, se tuli firmalle kalliiksi.
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tokihan painovoima on vakio eli täysin riippumaton kappaleiden koosta ihan kuin magnetismikin. Meilläkin töissä Levypäät Oy:ssä nostellaan satojen kilojen teräslevyjä magneettinostimilla ja aina muutaman viikon välein ne pitää viedä huoltoon kun niihin jää nappeja haalarien hihoista, nauloja, ruuvimeisseleitä, metallipölyä ym ja kutakin kappaletta magneetti vetää satojen kilojen voimalla. Ja siitä vasta sotku tulee kun jonkun eväshernekeittopurkki jää siihen kiinni ja murskautuu ja soppa leviää pitkin seiniä. Korjaamosta soittavat sitten ihan hiilenä että millä kuvittelemme että magneettiin tarttunut klemmari saadaan irti kun rautakanki ei mahdu väliin. Kerran koettivat rälläkällä niin sekin jäi siihen kiinni. Nyttemmin ovat keksineet että hitsipillillä irtoaa ilman kiinnijuuttumisvaaraa kun ne ovat messinkiä. Yhdellä äijällä oli terässormus ja se kun jäi magneettiin ja se veti sen parinsadan kilon voimalla lyttyyn niin että sormi katkesi, se tuli firmalle kalliiksi.
Magnetismi ei ole verrattavissa "painovoimaan".
Miksi siitä pitäisi edes tässä yhteydessä keskustella?- Anonyymi
martta98 kirjoitti:
Painovoimaa ei olla todistettu.
Eikö se ole mielestänne merkillistä?Ei muuta kuin väsäämään Cavendishin koetta kotiin. Jos massat eivät vedä toisiaan puoleensa, ne puntit eivät liikahda mihinkään. Vai toimiiko se lättäpäiden syrjäytymisteoria myös vaakatasossa?
- Anonyymi
martta98 kirjoitti:
Magnetismi ei ole verrattavissa "painovoimaan".
Miksi siitä pitäisi edes tässä yhteydessä keskustella?Mikä ero niillä sitten muka on sen lisäksi että magnetismi on kranttu materiaalien suhteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tokihan painovoima on vakio eli täysin riippumaton kappaleiden koosta ihan kuin magnetismikin. Meilläkin töissä Levypäät Oy:ssä nostellaan satojen kilojen teräslevyjä magneettinostimilla ja aina muutaman viikon välein ne pitää viedä huoltoon kun niihin jää nappeja haalarien hihoista, nauloja, ruuvimeisseleitä, metallipölyä ym ja kutakin kappaletta magneetti vetää satojen kilojen voimalla. Ja siitä vasta sotku tulee kun jonkun eväshernekeittopurkki jää siihen kiinni ja murskautuu ja soppa leviää pitkin seiniä. Korjaamosta soittavat sitten ihan hiilenä että millä kuvittelemme että magneettiin tarttunut klemmari saadaan irti kun rautakanki ei mahdu väliin. Kerran koettivat rälläkällä niin sekin jäi siihen kiinni. Nyttemmin ovat keksineet että hitsipillillä irtoaa ilman kiinnijuuttumisvaaraa kun ne ovat messinkiä. Yhdellä äijällä oli terässormus ja se kun jäi magneettiin ja se veti sen parinsadan kilon voimalla lyttyyn niin että sormi katkesi, se tuli firmalle kalliiksi.
Keksitpäs melkoisen novellin! Sähkömangnettisissa nostimissa veto loppuu heti kun virta katkaistaan, ja silloin siitä kaikki metalli kyllä irtoaa. Eihän sitä muuten voisikaan käyttää nostoihin.
ps. missä on Levypäät Oy kun ei millään haulla löydy?
- Anonyymi
Miksi sitä ei olisi olemassa? Sadat tai tuhannet ihmiset ovat sitä rakentaneet, sadat tiedemiehet siellä työskennelleet. Perustele, miksei sitä olisi olemassa?
- Anonyymi
ja opiskelijat tutkineet myös täältä
- Anonyymi
Turha on yrittää lätyille selittää faktoja, koska niiden tajuamiseen tarvitaan pikkusen älyä. Käsityskyky vaan ei riitä.
Vai että magnetismia voi verrata "painovoimaan" ?
Voi luojani.., tyhmempää ole konsanaan kuullut....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631812- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281297- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten340854Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82744Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50663Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j66638