Söpöys myy ja molemmat corgirodut on söpöjä kuin mitkä!
Welsh Corgien terveystilanne on liian huono luustoterveyden osalta ja tämä näkyy liian monilla corgeilla elämää vakavasti rajoittavana nivelrikkona ja rikkinäisenä selkänä. Surullisen huono luustoterveys on myös yleisin kuolinsyy nuorille corgeille ja onhan tietty niitäkin, jotka onneksi pärjää niillä huonoilla lonkillaan ja kalkkeutuneella selällä.
Useimmat corgikasvattajat eivät edistä rotujen terveyttä vaan käyttävät pennutukseen koiria, joiden terveyttä ei ole tutkittu laajasti (lonkat, selkä yms) ja nykyään olisi mahdollista koira myös dna-testata mahdollisten luustosairauksien osalta. Ja ottaa myös saadut tulokset huomioon omassa kasvatustyössä.
Koira voi olla esimerkiksi kuvattu lonkkien osalta ja vaikka tulos on surkea (D/D) koiraa käytetäään pennutukseen. Jalostuksesta ei varmaan voida puhua kuin ainoastaan silloin kun kasvattaja tavoitteellisesti edistää rodun terveyttä.
Älä edistä sairaiden corgien teettämistä, älä siis osta corgin pentua, jonka vanhemmilta ei löydy Kennelliitton jalostustietojärjestelmästä virallisia, laajoja terveystuloksia. Corgin mallisella koiralla on hyvilläkin geeneillä haasteensa, saati sitten kun kohdalle osuu vielä ne surullisen huonot.
Älä osta Corgin pentua
4
162
Vastaukset
- Anonyymi
Ottaako Kennelliitto kantaa tämänkaltaiseen "jalostustyöhön"? Entä eläinsuojeluviranomaiset?
Ei kuulosta rodun terveyttä edistävältä toiminnalta tuo D-lonkkaisten käyttö ja se kyllä näkyy jalostustietojärjestelmässä ainakin corgien kohdalla. - Anonyymi
Vai voisko kasvattajat vapaaehtoisesti alkaa edistää terveyttä?
- Anonyymi
Kauppa käy näinkin.
- Anonyymi
Corgeissa monta kohtaa (kyynärät, lonkat ja selkä), joista monelle corgille seuraa kipuja ja ongelmia.
Luonnonvarakeskuksen raportissa nostettu esiin lyhyet raajat ja niistä isolla todennäköisyydellä aiheutuvat ongelmat 😢 toivottavasti ihmiset alkavat vihdoin miettiä koiria ja niiden hyvinvointia. Ei mahdollisteta enää sairaiden koirien kasvatusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit866023KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3255201Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512605Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831842Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669- 1111531
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1201420Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393