Neuvokaa aloittelijaa jukkapalmun kanssa

Anonyymi

Minulla on aikanaan valonpuutteesta kärsinyt jukka, joka on kaksihaarainen. Toinen haara on kasvanut ihan kieroon eikä kasvi näytä tasapainoiselta. Molemmissa haaroissa lehtitupsut. Haluaisin leikata toisen haaran omaan ruukkuunsa, mutta kuoleeko vain vai kasvattaako juuret varren päähän, jos tökkään multaan? Vai pitäisikö juurruttaa pelkkää lehtitupsua.

9

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Leikkaa pistokas terävällä veitsellä. Laita juurtumaan turpeen ja hiekan seokseen kymmensenttiseen ruukkuun. Kakatusmulta tai kylvömulta ovat sovivia juurrutusalustoja. Juurtumista edistäisi alalämpö. Sähköllä toimivat länpömatot eivät ole kovin kalliita.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon näistä ohjeista!
        Eli onnistuu, jos leikkaan koko oksan ja pistän ruukkuun kylvömultaan sellaisenaan? Mites valo ja kosteus lämmön lisäksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon näistä ohjeista!
        Eli onnistuu, jos leikkaan koko oksan ja pistän ruukkuun kylvömultaan sellaisenaan? Mites valo ja kosteus lämmön lisäksi?

        Itse leikkasin 10-15 pätkiä ja laittaisin halkaisijaltaan 10 cm:n pikkuruukuihin noin 3/4 syvyyteen. Tupsuosasta riipisin suuurimman osan lehtiä pois. Valoon, mutta ei suoraan auringon paahteeseen. "tasainen niukka kosteus on aluslämmön lisäksi paras tae juurten kehittymiselle". Jos nyt laitat juurtumaan voi olla, että vasta syksyllä on juuria. Kasvu alkaa kun juuria on muodostunut.


    • Anonyymi

      Hitot se mitään alalämpöjä tarvitse. Olen uusinut jukkia jo 30 vuotta ja sen helpompaa kasvia ei ole. Leikkaat vai terävällä veitsellä varren poikki ja kuivat lehdet revit pois. Laitat isoon lasiseen maljakkoon tai tavalliseen ämpäriin ja vettä p
      20cm. Annat olla ikkunalaudalla ja parin kolmen kk päästä juuria kourallinen. Sitten vaan istutus pohjareiälliseen 5l ruukkuun.

      • Anonyymi

        Jos siis laittaa veteen juurtumaan, niin kuinka syvälle? Eikö puumainen varsi ala pehmetä?

        Onko turvallisempi pistää jukka moneen osaan vai riittääkö, jos jakaa "kahtia"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siis laittaa veteen juurtumaan, niin kuinka syvälle? Eikö puumainen varsi ala pehmetä?

        Onko turvallisempi pistää jukka moneen osaan vai riittääkö, jos jakaa "kahtia"?

        Jos laitat "kahtia", niin siinähän voi kokeilla molempia; toinen veteen ja toinen multaan.
        Veikkaan, että molemmat kyllä onnistuu, mutta onhan tuo varmempaa.


      • Anonyymi

        Monissa asunnoissa on jo valmiiksi asennettuna ikkunalaudan alalämpö. Miksi raivoat: "Hitot se mitään alalämpöa tarvita."


    • Anonyymi

      En minä mitään raivoa. Kerron vain wttei ole mitään järkeä ostaa mitään erikoislämmityssysteemejä koska ne ovat täysin turhia ja rahan hukkaa. Samaa tasoa sähkökäyttöisen veitsen tai leipäkoneen kanssa. Kyllä markkinamiehet osaa.
      Laita se latvaosa veteen niin että 15 cm on vedessä. Lisäät vettä kerran kuukaudessa jotta vesimäärä säilyy. Itselläni pisin aika vedessä oli yli vuoden. Hyvin kasvoi sielläkin. Voit myös laittaa 25 cm pätkiä veteen eli 10cm on veden yläpuolella. Jotta ei syytetä paskanjauhajaksi niin laitan pariksi päiväksi tori.fi kuvia kasveistamme. Katso ilmoitusta haulla: jukkapalmuja Heinola.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä. Toivottavasti saatte kuvista jotain selvää. Se viimeinen kuva on vedessä juurtumassa 2kk ollut palmuvehka. Jos kysyttävää niin siinä on puh.numero tai laita viestiä niin kerron mitä olen oppinut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe