Jos en olisi ollut työtön

Anonyymi

en olisi koskaan saanut näin paljon aikaan, mitä nyt on tullut tehtyä. Enkä varmasti olisi jaksanutkaan töitteni jälkeen.
Nyt on ihana koti rempattu pitkälti omien mieltymyksien mukaan, on maalattu ja tapetoitu, vaihdettu saunaan kaikki, seinät ja lauteet ja kiuas, lattiat... ja tehty uusi huone lisää. Olen myös saanut puutarhan kivasti laitettua, olen ollut lasten kanssa päivittäin, ja koti on siisti ja pyykit pesty. Koti äitiys on parasta.

Olen jaksanut harrastaa kolmesti viikossa erilaisia kursseja, ja en edes osaa sanoa, kuin ihanaa on olla kotona. En ymmärrä ihmisiä, jotka valittaa työttömistä... varamsti omaa pahaa oloaan purkaa, kun itse joutvat oleen halpis töissä eikä jaksa tehdä kotona enää mitään.
Ei heistä kannata välittää, sitä ne mesoo kun ei ole sitä aikaa tehdä mitään muuta.

Me ainakin nautitaan siitä että ollaan saatu olla kotona.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Työkyveläkkeellä tässä ollaan huh huh miks rehkiä mitään. Mikä ihmeen autuus työttömänä on kun se työelämä kutsuu.Vihoviimeinen juttu alkaa tottuun työttömyyteen. Mene plikka hyvin äkkiä töihin. Meidän suvussa ei ole työttömänä kukaan.

      • Anonyymi

        Vai plikka.... mie oon kuuleppa 8 lapsen mummi mutta nuorekas mummi... en katso olevani enää plikka. Plikat ei remontoi eikä ehdi, mie ehdin, kun en ole töissä kun en tahdo.


    • Anonyymi

      Lomautettuna on hyvin aikaa kesämökkiäkin kunnostaa. Parin viikon päästä ajattelin kunnostaa terassin ja laittaa terassilaudat sekä terassikatoksen.

      • Anonyymi

        Parasta laatuaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta laatuaikaa.

        Juuri lähdetään verkonlaskuun.


    • Anonyymi

      Totta kirjoittelet! Minäkin olen rakentanut työttömänä ollessani useamman omakotitalon ja asunut niissä sen verovapauteen edellyttävän ajan, myynyt sitten ne pois. Työttömänä saa näin ihan hyvät vuositulot, tienaa verottomana 60000€ vuodessa.
      Onhan niissä taloissa tekemistä, mutta omaan tahtiin saa tehdä. Voi tarvittaessa pitää vapaatakin.

    • Anonyymi

      Sitten kirjoitellaan köyhyyspalstalle.

      • Anonyymi

        Mikä sen kieltää kirjoittelemasta köyhyyspalstalle, jos on tulojen puoleen luokiteltu köyhäksi. Kait sitä nyt köyhäkin saa verosuunnittelua tehdä. Työtön voi hankkia verovapaita tuloja vaikka kuinka ja silti on luokiteltu verotettavien tulojen puolesta köyhäksi.
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005279937.html


    • Anonyymi

      Erilaisia asenteita ja kohtaloita. Olimme vaimoni kanssa hieman yli 50v kun viimeinenkin lapsemme lähti opiskelemaan.
      Ryhdyimme työttömiksi. Myimme itse rakentamamme rinnetalon ja muutimme kerrostaloon. Ok:ssa oli luvan varaiset työt teetettävä ulkopuolisilla mutta muuten oli oma ja tuttavien panos varsin huomattava.
      Töissä ollessa hoidin 3,5m x 6m lasista kasvihuonetta. Pidin hengissä vanhoja auton raatoja, marjastimme ja sienestimme paljon
      Tontilla kasvatin sipuleja, parsakaalia, retiisejä ja herneitä.
      Kaikkia muitakin aktiviteettejä runsaiden työmatkojen ohessa.
      Työelämä piti kaiken aktiivisuuden ylhäällä.

      Työttömäksi ryhtymisen jälkeen kasvatin vielä muutamana kesänä parvekkeella basilikaa mutta sekin häiritsi matkustelua joten jätin senkin.
      Minulla on tilava, noin 30m2:n lämmin autotalli jossa pystyisi tekemään tarpeellisia "ennakkohuoltoja". Heti muuton jälkeen valitsin helpomman vaihtoehdon. Tehdasuuden eurooppalaisen bensa-auton.

      Näinä työttömyysvuosina on ollut mukava viettää laiskaa elämää. Vuosittain yhteen laskettuja matkoja noin 3 - 4 kuukautta.
      Nämä siis EU-alueen 3kk:n työnhakumatkojen jälkeen.

      Joutilaskausi alkoi lupaavasti 3:n vuoden melkein päivittäisellä tissuttelulla.
      Työvuosina keitin pontikkaa 18 vuotta ja valmistin uuteolutta.
      Nekin jäivät veltostuneelta työttömältä pois.
      Aktiivisuuteni huippua edusti polkupyöriemme keväthuollot mutta muutama vuosi sitten myin eukon pyörän pois ja omanikin on ollut täysin käyttämättä pari vuotta.

      Olin työvuosina niin superaktiivinen, että katson ansainneeni nämä lokoisat joutilasvuodet.

      • Anonyymi

        Monet ovat tehneet vastaavan ratkaisun, itse rakennettu omakotitalo on myyty ja hankittu kerrostalosta sopiva asunto pikkukaupungista edullisesti. Rahaa on jäänyt siitä välistä säästöön melkoisesti, sillä hankittu joko sijoitusasuntoja tai osakkeita. Työttömänä pärjää hyvin osingoilla ja vuokratuloilla, siinä voi harrastella sitten ja marjastamalla, kalastamalla saa hyvin mielekästä tekemistä ja pienentää ruokalaskua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet ovat tehneet vastaavan ratkaisun, itse rakennettu omakotitalo on myyty ja hankittu kerrostalosta sopiva asunto pikkukaupungista edullisesti. Rahaa on jäänyt siitä välistä säästöön melkoisesti, sillä hankittu joko sijoitusasuntoja tai osakkeita. Työttömänä pärjää hyvin osingoilla ja vuokratuloilla, siinä voi harrastella sitten ja marjastamalla, kalastamalla saa hyvin mielekästä tekemistä ja pienentää ruokalaskua.

        Ajoitus onnistui itsestä riippumatta. Olimme panneet talomme myyntiin mutta kauppa syntyi siten, että vastapäisen naapurin venäläinen rouva ilmestyi perjataina päivällä ovellemme toisen naisihmisen kanssa ja kysyi: Myykö sinä tämä talo? Minu ystävä halu ostaa tämä talo. Saako tulla miehen kansa katsomaan tämä talo?
        Joo. Joo. Tulkaa vaan! Ne riivatut olivat tosissaan. Teetättivät kuntoarvion omalla kustannuksellaan.
        Olimme vaimoni kanssa vaaksoneet talolle toivehinnan ja alhaisimman millä myisimme.
        Talon ostaja, ukrainalainen, Suomessa vuosia työssä ollut pariskunta teki tarjouksen joka oli 5000€:n päässä maksimitoiveestamme joten sovin kaupan neuvottelematta vaimoni kanssa. Seuravana arkipäivänä kaupparutiinit OP:ssa ja rahat tilillemme Nordeaan.
        164m2 vaihtui keskustan 74m2:iin. Jotain jäi väliä. 47m2:n sijoitusasunto pikkukaupungin rantakadulta ja osakkeita.
        Vajaasta kertymästä johtuen eläkkeeni on todella pieni!
        Virallisesti köyhän ei tarvitse olla varaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoitus onnistui itsestä riippumatta. Olimme panneet talomme myyntiin mutta kauppa syntyi siten, että vastapäisen naapurin venäläinen rouva ilmestyi perjataina päivällä ovellemme toisen naisihmisen kanssa ja kysyi: Myykö sinä tämä talo? Minu ystävä halu ostaa tämä talo. Saako tulla miehen kansa katsomaan tämä talo?
        Joo. Joo. Tulkaa vaan! Ne riivatut olivat tosissaan. Teetättivät kuntoarvion omalla kustannuksellaan.
        Olimme vaimoni kanssa vaaksoneet talolle toivehinnan ja alhaisimman millä myisimme.
        Talon ostaja, ukrainalainen, Suomessa vuosia työssä ollut pariskunta teki tarjouksen joka oli 5000€:n päässä maksimitoiveestamme joten sovin kaupan neuvottelematta vaimoni kanssa. Seuravana arkipäivänä kaupparutiinit OP:ssa ja rahat tilillemme Nordeaan.
        164m2 vaihtui keskustan 74m2:iin. Jotain jäi väliä. 47m2:n sijoitusasunto pikkukaupungin rantakadulta ja osakkeita.
        Vajaasta kertymästä johtuen eläkkeeni on todella pieni!
        Virallisesti köyhän ei tarvitse olla varaton.

        Joo, virallisesti köyhän ei todellakaan tarvitse olla varaton, eikä myöskään tyhmä.


      • Anonyymi

        Taikka siirryit miälenterveyseläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, virallisesti köyhän ei todellakaan tarvitse olla varaton, eikä myöskään tyhmä.

        Tarkoittanet tyhmyydelläni sitä, etten edes yrittänyt tinkiä niitä viimeisiä 5000€:a siltä ukrainalaiselta ukolta?
        Tyhmyys aiheuttaa köyhyyttä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, virallisesti köyhän ei todellakaan tarvitse olla varaton, eikä myöskään tyhmä.

        Köyhiä on nykyiset työllisetkin. Leipäjonossa käyvät ja tukia saavat siinä missä muutkin. Ei nykysillä palkoilla elä yhtään sen paremmin kuin työttömyyskorvauksilla. Miksi muuten nostaisivat tukia ja olisivat käyhyyspalstalla aamusta iltaan. Töissähän pitäisi olla?

        Mulle on sama missä ovat, mutta ylimielisyys on omituista, kun itse eivät ole sen rikkaampia kuin vähävaraisetkaan. Samalla viivalla ollaan kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet ovat tehneet vastaavan ratkaisun, itse rakennettu omakotitalo on myyty ja hankittu kerrostalosta sopiva asunto pikkukaupungista edullisesti. Rahaa on jäänyt siitä välistä säästöön melkoisesti, sillä hankittu joko sijoitusasuntoja tai osakkeita. Työttömänä pärjää hyvin osingoilla ja vuokratuloilla, siinä voi harrastella sitten ja marjastamalla, kalastamalla saa hyvin mielekästä tekemistä ja pienentää ruokalaskua.

        " Työttömänä pärjää hyvin osingoilla ja vuokratuloilla".

        Otetaan nyt esimerkiksi tuo vuokratuloilla eläminen ja sen helppous:

        Helsingin ydinkeskustassa oleva 23,5 m2 huippukuntoinen yksiö, ennen koronaa siitä sai 810-830 €/kk vuokraa, tänä päivänä 700 €/kk tekee tiukkaa. Asunnon arvo on noin 220.00 € ja hoitovastike aika tasan 100 €/kk. Tällä hetkellä sijoitetun pääoman tuotto on siis 3,27 % ennen veroja ja (olettamuksella, että muita pääomatuloja ei ole) 2,3 % netto. Eli ihan ok tuottoprosentti, mutta mitää jää käteen? Verojen jälkeen 5040 €/vuosi, eli 450 €/kk, sillähän eletään leveästi (edellyttäen, että asunto on ostettu omalla vapaalla pääomalla, muuten lainalyhennykset kääntävät rahallisen tuoton negatiiviseksi)....

        Entä sitten kun vaikka Forssasta tai Karhulasta ostaakin 30 m2 yksiön, siitä saa koronan vaikuttamatta asiaan sen 390 €/kk vuokraa. Asunnon arvo on noin 20.000 € ja hoitovastike 150 €/kk. Nettotuotto on siis hulppeat 14,4 % ennen veroja ja (olettamuksella, että muita pääomatuloja ei ole) 10 % netto, eli 168 €/kk.

        Kun käytetään olettamana, että mukavaan elämään tarvitaan 1.800 € rahaa (sisältää siis kaikki elinkustannukset asumista ja lääkkeitä myöten), niin Helsingin keskustassa olevia esimerkkiasuntoja pitäisi olla neljä ja niihin sijoitettu pääoma olisi 880.000 €, Forssassa tai Karhulassa niitä asuntoja pitäisi jo olla noin yksitoista kappaletta, sijoitettu pääoma jäisi noin 220.000 euroon.

        Sitten realiteetit, Helsingin keskustan asuntojen arvo nousisi pitkällä aikavälillä ja niiden remonttikustannukset olisivat maltilliset vuokralaisaineksesta johtuen. Mahdolliset taloyhtiön remontit olisi mahdollista rahoittaa yhtiölainalla. Neljää asuntoa voi myös helposti hallinnoida sivutoimisesti. Forsassa ja Karhulassa asuntojen arvo laskee jatkuvasti, eli siltä osin sijoitetun pääoman tuotto on pitkällä aikavälillä negatiivinen eikä taloyhtiön remontteihin välttämättä saa yhtiölainaa. Vuokralaisaines on heikkoa ja koostuu elämänhallintaongelmaisista tukiloisista, eli vuokralaisen vaihtuessa pitää asuntoon aina tehdä jonkinlainen remontti, lisäksi yli kymmenen asunnon hallinta vaatii jo ihan reippaasti omaa työpanosta.

        Mutta kyllä niillä pääomatuloilla tietenkin elää, se vaatii vain paljon omaa rahaa, riskinkantokykyä ja myös hieman vaivaa. Lisäksi pitää huomioida, että lainarahalla ei millään saa halpojen asuntojen ostamista pienemmistä kunnista kannattavaa ja, että rahavirta on Helsingissäkin lainarahalla ostettaessa negatiivinen.

        Kuplaharha rikottu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Työttömänä pärjää hyvin osingoilla ja vuokratuloilla".

        Otetaan nyt esimerkiksi tuo vuokratuloilla eläminen ja sen helppous:

        Helsingin ydinkeskustassa oleva 23,5 m2 huippukuntoinen yksiö, ennen koronaa siitä sai 810-830 €/kk vuokraa, tänä päivänä 700 €/kk tekee tiukkaa. Asunnon arvo on noin 220.00 € ja hoitovastike aika tasan 100 €/kk. Tällä hetkellä sijoitetun pääoman tuotto on siis 3,27 % ennen veroja ja (olettamuksella, että muita pääomatuloja ei ole) 2,3 % netto. Eli ihan ok tuottoprosentti, mutta mitää jää käteen? Verojen jälkeen 5040 €/vuosi, eli 450 €/kk, sillähän eletään leveästi (edellyttäen, että asunto on ostettu omalla vapaalla pääomalla, muuten lainalyhennykset kääntävät rahallisen tuoton negatiiviseksi)....

        Entä sitten kun vaikka Forssasta tai Karhulasta ostaakin 30 m2 yksiön, siitä saa koronan vaikuttamatta asiaan sen 390 €/kk vuokraa. Asunnon arvo on noin 20.000 € ja hoitovastike 150 €/kk. Nettotuotto on siis hulppeat 14,4 % ennen veroja ja (olettamuksella, että muita pääomatuloja ei ole) 10 % netto, eli 168 €/kk.

        Kun käytetään olettamana, että mukavaan elämään tarvitaan 1.800 € rahaa (sisältää siis kaikki elinkustannukset asumista ja lääkkeitä myöten), niin Helsingin keskustassa olevia esimerkkiasuntoja pitäisi olla neljä ja niihin sijoitettu pääoma olisi 880.000 €, Forssassa tai Karhulassa niitä asuntoja pitäisi jo olla noin yksitoista kappaletta, sijoitettu pääoma jäisi noin 220.000 euroon.

        Sitten realiteetit, Helsingin keskustan asuntojen arvo nousisi pitkällä aikavälillä ja niiden remonttikustannukset olisivat maltilliset vuokralaisaineksesta johtuen. Mahdolliset taloyhtiön remontit olisi mahdollista rahoittaa yhtiölainalla. Neljää asuntoa voi myös helposti hallinnoida sivutoimisesti. Forsassa ja Karhulassa asuntojen arvo laskee jatkuvasti, eli siltä osin sijoitetun pääoman tuotto on pitkällä aikavälillä negatiivinen eikä taloyhtiön remontteihin välttämättä saa yhtiölainaa. Vuokralaisaines on heikkoa ja koostuu elämänhallintaongelmaisista tukiloisista, eli vuokralaisen vaihtuessa pitää asuntoon aina tehdä jonkinlainen remontti, lisäksi yli kymmenen asunnon hallinta vaatii jo ihan reippaasti omaa työpanosta.

        Mutta kyllä niillä pääomatuloilla tietenkin elää, se vaatii vain paljon omaa rahaa, riskinkantokykyä ja myös hieman vaivaa. Lisäksi pitää huomioida, että lainarahalla ei millään saa halpojen asuntojen ostamista pienemmistä kunnista kannattavaa ja, että rahavirta on Helsingissäkin lainarahalla ostettaessa negatiivinen.

        Kuplaharha rikottu!

        Mielikuvituksen puutetta?
        Olin huolissani koska olin päätynyt velattomaksi joka sinänsä oli outo olotila.
        57v ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä kiinnitin velattoman keskustan osakkeen 70%:n arvosta asuntolainan ehdoilla ja ilman lyhennyksiä. Laina-aika pankin ehdottama 10 vuotta.
        Sijoitin rahat osakesidonnaiseen säästövakuutukseen.
        Laina-ajan päätyttyä nostin alkuperäisen pääoman pois ja maksoin lainan pois.
        Vakuutuksen osakkeet olivat 10:n vuoden aikana nousseet vähintäänkin odotetusti eikä niiden osingoista tarvinnut maksaa veroa koska ne menivät uusien osakkeiden ostamiseen vakuutuksen sisältöön.

        Nythän sijoitustili hoitaa tuota omalta osaltaan.

        Yksi Savolinnasta, Satamakadulta velaksi ostettu osake tuotti kohtuullisesti reilu 20 vuotta ja sen myymisen kanssa tuli kiire hintojen lähdettyä laskuun.Teimme verojärjestelyt lastemme kanssa.

        Kun köyhällä on niukasti omaa rahaa niin on käytettävä pankin rahaa.


    • Anonyymi

      Monikin tarina kuuluisi yhteiskunta keskustelun piiriin eikä jotenki päteä köyhyyspalstalla.

      • Anonyymi

        Kertomus kuuluu köyhyyspalstalle sikäli, että ihmisellä voi olla erilaista varallisuutta muutakin ja muuallakin kuin se, että pankkitili ja verotettavat tulot ovat nollissa.
        Ja silloin voidaan olla köyhyysrajan alapuolella.


      • Anonyymi

        Ehkä paremminkin talousosastolle?
        Oma sairaseläkkeeni on muutaman kympin päälle 1000€ sisältäen Kelan avustuksen.
        Maksan veroa 4% enkä yleä ollenkaan.
        Olen köyhä.
        Minulla on yksi vakuutuskuori jonka alkuperäisen pääoman olen ottanut pois ja kuori saa turvota omissa oloissaan verovapaasti mutta realisoinnista on maksettava veroa.
        Aktiiviaikana hankitun Espanjan asunnon vuokrat tilitettiin minulle käteisenä välittäjän kautta joten se siitä espanjalaisten rehellisyydestä.
        Meikäläisen verottajan ulottumattomissa ovat myös sikäläisen ja yhden saksalaisen pankin kanssa tapahtuva pienimuotoinen asiointini. Niitä on aika ajoin selviteltävä.

        Asun aikanaan hankitussa osakkeessa. En ole koskaan tuntenut vetoa nautintoaineisiin enkä ole tarvinnut autoa.
        Heikkouteni on teatteri ja jotkut konsertit.

        Eihän köyhällä ole mitään asiaa talouspalstoille joten olen täällä kaltaisteni joukossa.

        Väistämättä tulee mieleeni ajatus, että mitähän kaikkea löytyykään muiden köyhien taustoista?


    • Anonyymi

      Miksi kukaan työttömistä valittaisi. Se on vain yksi yhteiskunnallinen olemassa olemisen muoto, jota tarvitaan. Kaikilla ei tosin riitä osaaminen siihen, että pystyisi saamaan työttömyyden rahaa.

    • Anonyymi

      Minä ainakin olen nauttinut työttömyydestä. Minusta vapaa aika on parasta mitä olla voi. On kaikkea mitä voi tehdä, työssä ollessa ei voi kun ei jaksa eikä ehdi. On liian väsynyt.
      Olen terveempi kuin työssä ollessa, sairaslomat oli jatkvuvia, nyt en muista koska viimeksi olen ollut sairqaana.

      Mä luulen että narisijat narisee vaan katkeruuttaan, kun ovat töissä ja toiset vapaana. Siitä se johtuu. KYLLÄ jokainen on valimis olemaan tekemättä työtä. Ei se työ ole koko elmä vaan koko elämä on oma elämä ja vapaa aika.

      Kenenkään katkera e la use ei pysty loukkaamaan minua eikä muitakaan, jotka elää omaa unelmaa. Antaa tulla vaan se on terapiaa teille, jotka kakerana vuodatatte omaa stressi elämää ja olematonta omaa aikaa.

      • Anonyymi

        Ei johdu , velkaa tehneet


    • Anonyymi

      Syntielämää korjatessa mennään. Kaikki on äkisti ohitse kuin elämä itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe