Kymmenen käskyä digiaikana

Tämä on lainaus Sansan sivuilta; Saksan evankelinen kirkko (EKD) on julkaissut 22. huhtikuuta 2021 "digitaalisen ajan Kymmenen käskyä".

1. Varjele ja elä todeksi vapautta Jumalan luomana digitaalisena aikana
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia. (2. Moos. 20:2–3)
2. Ymmärrä, miten digitaalisen maailman kuvat muokkaavat identiteettiä ja vapaata solidaarisuutta
Älä tee itsellesi patsasta, äläkä muutakaan jumalankuvaa… (2. Moos. 20:4)
3. Ole tietoinen uskonnollisen viestittämisen mahdollisuuksista digitaalisessa maailmassa
Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä… (2. Moos. 20:7)
4. Anna digitaaliselle elämälle terveellinen rytmi
Muista pyhittää lepopäivä (2. Moos. 20:8)
5. Tee sukupolvien väliset suhteet digitaalisesti oikeudenmukaisemmiksi
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa (2. Moos. 20:12)
6. Lopeta digitaalinen väkivalta
Älä tapa (2. Moos. 20:13)
7. Edistä vapautta ja tietoisuutta intiimeissä suhteissa digitaalisessa tilassa
Älä tee aviorikosta (2. Moos. 20:14)
8. Rohkaise oikeudenmukaiseen osallistumiseen digitaalisessa taloudessa
Älä varasta (2. Moos. 20: 15)
9. Edistä totuudellisuutta digitaalisissa yhteyksissä
Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan (2. Moos. 20:16)
10. Varo ahneutta digitaalisessa maailmassa
Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen (2. Moos. 20:17)

Lisään vielä tämän, digiaikanakin muuttumattoman tosiasian:
"Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista (oppivat vanhemmiltaan), vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni." Eli Armo on kaikille sille valtavalle joukolle, jotka uskovat Jeesuksen Kristuksen omaksi vapahtajakseen - myös digiaikana.

9

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä sä Vapahtajalla teet, jos noudatat Jumalan lakia? Puheet Jumalan lain noudattamisesta on Kristuksen pilkkaamista, ja hänen lunastustyönsä halveksimista.

      Kristinuskossa PIDETÄÄN Jumalan laki, joka osoittaa jokaisen ihmisen kadotuksen ansainneeksi roistoksi. Ja nostaa Kristuksen siihen asemaan joka hänellä on AINOAKSI TIEKSI meille syntisille PELASTUKSEEN.

      • Anonyymi

        Pidätkö Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä ?


    • Anonyymi

      Matt. 19:17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

      Joh. 15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

    • Anonyymi

      2. Piet. 1:1 Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin ...
      ... meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.

      Ilm. 14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, ...
      ... jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

    • Anonyymi

      Lain tarkoitus on osoittaa ihmiselle millainen roisto hän oikeasti on. Lain kautta synnintuntoon heränneelle julistetaan evankeliumi. Sinunkin KAIKKI syntisi on Jeesuksen sovintoverellä sovitettu Jumalan kanssa. "Pitävät lain" tarkoittaa tätä siis.

      • Anonyymi

        Eli niinkuin, saa tehdä syntiä kunhan vaan katuu niitä sitten seuroissa. Ei tarvi pitää käskyjä, koska me ollaan kuitenkin syntisiä ?


    • Anonyymi

      Miksiköhän Jumalan antama sapatti on suurelle osalle vaikea pitää pyhänäpäivänä ?

      • Anonyymi

        Koska sabatti kumottiin kristinuskossa jo 2000 vuotta sitten. Kristityille sunnuntai on Jeesuksen kuolleista ylösnousemuksen päivä. Sabatti on mooseksenuskoisten juhla.

        Judaistit pitävät sabatin, mutta odottavat edelleen Kristusta saapuvaksi ensimmäistä kertaa maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska sabatti kumottiin kristinuskossa jo 2000 vuotta sitten. Kristityille sunnuntai on Jeesuksen kuolleista ylösnousemuksen päivä. Sabatti on mooseksenuskoisten juhla.

        Judaistit pitävät sabatin, mutta odottavat edelleen Kristusta saapuvaksi ensimmäistä kertaa maailmaan.

        Jeesus sanoi: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja.

        Mitä kumoutui ristillä ? Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona, esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten uhrilait, ne kumoutuivat ristillä. Enää ei tarvitse uhrata karitsoita.

        Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit.

        Kymmenen käskyn laki on ikuinen ja muuttamaton, ja kuuluu kaikille kansoille.

        Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      289
      3233
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      2984
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      24
      1997
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      130
      1891
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1774
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1661
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1410
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1213
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1153
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      62
      1103
    Aihe