Sähköpotkulauta vaarallisempi, kuin sähköpyörä

Anonyymi

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-pahasti-voi-kayda-jos-kaadut-sahkopotkulaudalla-tohtori-aaro-turunen-kertoo-yleisista-vammoista-tarina-olikin-jo-laakareille-entuudestaan-tuttu/8131848#gs.0xq8zi
" Jos sähköpotkulauta lähtee lapasesta, kuski kaatuu eikä saa esimerkiksi otettua käsillä vastaan, pienemmästäkin vauhdista voi aiheutua pahaa jälkeä.
Olennaisimmat löydökset tutkimuksessa ovat suun ja hammasalueen erilaiset vammat ja murtumat hampaissa ja kasvojen luissa. Yleisiä ovat myös haavat, joita täytyy tikata tai muuten korjata, Turunen kuvailee.
– Jos potilaalla on oikein moninainen kasvovamma, jossa useampi luu kasvoista on murtunut, se vaatii isojakin leikkauksia. Myöhemmin kasvojen röntgenkuva saattaa näyttää, miten titaania on monissa ympäriinsä kasvojen luita. Kyllähän sellaisiakin on ollut."

Kyllä on vaarallisia nämä sähköpotkulaudat, kun sellaisella voi mennä nurin, kun niissä on pienet pyörän, niin helposti tökkää kivemurikkaan tai katukivetylseen, niin nurin siin' mennään ja kasvot siinä on vaaravyöhykkeessä.
Sähköpyörä ei ole läheskään yhtä vaarallinen, kuin nämä sähköpotkulaudat, vaikka vakavia vammoja pyörälläkin voi saada, jos ohjaustangon yli lentää ja kasvot asfaltiin törmää.
Pyöräilykypärä ei suojaa leukaa, eikä kasvoja, pitäisi olla suoja myös leuan aluella.

17

2075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa aina katsoa mihin on ajamassa. Tämä pätee kyllä ihan jokaiseen ajoneuvoon. Itse en kyllä ajattele, onko jokin turvallisempi jossain törmäystilanteessa, vaan pyrin välttämään törmäystilanteen joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        Jos sähköpotkulaudalla ajetaan tehtaan asettamaa maksiminopeutta, niin jo siitä nopudesta naamalleen kaatuminen tekee pahaa jälkeä. Eihän siinä vauhdissa ehdi näkemään kaikkia pieniä kivenmurikoita tai asfaltinsaumoja. Jos ehtii ottaa käsillä vastaan niin ranteet murtuu. Silti monet kyselee miten sähköpotkulaudasta saa purettua nopeudenrajoittimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulaudalla ajetaan tehtaan asettamaa maksiminopeutta, niin jo siitä nopudesta naamalleen kaatuminen tekee pahaa jälkeä. Eihän siinä vauhdissa ehdi näkemään kaikkia pieniä kivenmurikoita tai asfaltinsaumoja. Jos ehtii ottaa käsillä vastaan niin ranteet murtuu. Silti monet kyselee miten sähköpotkulaudasta saa purettua nopeudenrajoittimen.

        Nämä välineet eivät vain sovi käyttäjille, joiden ajotapa on "aina täysillä". Laite on luonteeltaan niin epävakaa, että 25 km/h on sille normaalinopeudeksi ihan liikaa. Yksi peukalonpään kokoinen kivi väärässä kohtaa pysäyttää laudan ja kuski jatkaa pää edellä ilmassa 25 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulaudalla ajetaan tehtaan asettamaa maksiminopeutta, niin jo siitä nopudesta naamalleen kaatuminen tekee pahaa jälkeä. Eihän siinä vauhdissa ehdi näkemään kaikkia pieniä kivenmurikoita tai asfaltinsaumoja. Jos ehtii ottaa käsillä vastaan niin ranteet murtuu. Silti monet kyselee miten sähköpotkulaudasta saa purettua nopeudenrajoittimen.

        Jo kävelyvauhti sattuu, jos törmää.
        Ajoin pyörällä kerran niin läheltä sillankaidetta, että sormet jäi kahvan ja kaiteen metalliosan väliin.
        Nopeutta oli varmaan 1-2km/h, mutta kyllä sattui ja teki kipeää.
        Sormet eivät murtuneet, mutta kyllä pienikin nopeus voi tehdä kipeää.
        Pyöräilen vuodessa tuhansia kilometrejä, eikä ole onnettomuuuksia sattunut.

        Kyllä sähköpotkulaudalla max 25km/h on ihan riittävän suuri nopeus ja kypärä pitäisi olla pakollinen varuste sähköpotkulaudoille.
        Pyöräillessä käytän kypärää ja kun siihen on tottunut, niin ilman kypärää tuntuu, kuin jotain puuttuisi.

        Onhan niitä sähköpotkulautoja netissä myynnissä, joissa on isot renkaat ja joilla pääsee yli 80km/h, mutta ne on tappolaitteita.
        Maastopyörä on vakaa ajettava yli 40km/h nopeudessa ja kilpapyörä vielä suuremmissa nopeuksissa, mutta sähköpotkulauta noissa nopeuksissa vaarallinen ja epävakaa, johtuen pienistä pyöristä ja kuljettajan asennosta, josta horjahtaa helposti nurin, kun lauta lähtee alta.


    • Anonyymi

      Aika moni asia on liikenteessä vaarallista jos ei toimita järkevästi. Järki ja ajatus pitää aina olla mukana kun liikenteessä liikutaan. Tietenkin myös liikennesääntöjen osaaminen ja niiden noudattaminen kuuluu asiaan. Tilanteisiin sopiva nopeus on esim. yksi lain velvoite.

      • Anonyymi

        Lakiin on turha vedota niiden käyttäjien kohdalla, jotka ovat jo poistaneet laudan sinänsä hyvin tarpeellisen nopeusrajoittimen. Järki ei asu samassa päässä vauhdin hurman kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakiin on turha vedota niiden käyttäjien kohdalla, jotka ovat jo poistaneet laudan sinänsä hyvin tarpeellisen nopeusrajoittimen. Järki ei asu samassa päässä vauhdin hurman kanssa.

        Näin se valitettavasti on. Asennevamma tuntuu lisäksi vain yleistyvän.


    • Anonyymi

      Perusvika on liian pienet pyörät. Jos tupyörien halkaisija olisi tuplasti nykyistä isompi, vähenisivät onnettomuudet ja päävammat oleellisesti.

      Toinen syy tietenkin on potkulautailijan päihtymys, mutta päihtyneenä ajamista on vaikea estää tai edes merkittävästi vähentää.

      Jos oltais jenkkilässä, voisi joku itsensä selvinpäin telonut rikastua haastamalla potkulautafirman oikeuteen vaarallisen laitteen vuokraamisesta.

      • Anonyymi

        No nyt ainakin yksi toimija ilmoitti että pudottaa nopeuksia ohjelmallisesti Helsingin keskusta-alueella yöllä. Jospa känniset eivät enää menisi sairaalaan paikkauttamaan pikkukolhujaan.


      • Anonyymi

        Se kuuluisa tilannenopeus ja väärä sellainen.


      • Anonyymi

        Jos sähköpotkulaudassa olisi yhtä isot pyörät, kuin polkupyörässä, niin se olisi turvallinen yli 25km/h nopeudessakin, koska isot pyörät eivät tökkää tiellä oleviin kivenpalasiin, eikä edes kanttikiviin, vaan iso rengas vyöryy niiden yli ongelmitta, mutta pieni rengat tökkää ja tekee äkkipysähdyksen.


    • Anonyymi

      Perusvirhe on se, että sähkpotkureissa on niin naurettavan pienet pyörät.

      Jenkeissä voisi joku itsensä selvin päin telonut haastaa potkulautavuokraajan oikeuteen vaarallisen rakkineen vuokraamisesta, ja saada miljoonakorvaukset.

      Suomessa voisivat viranomaiset vaatia vuokrattavilta laudoilta riittävän turvallisia ajo-ominaisuuksia.

      • Anonyymi

        Joillakin autoilla pääsee lähelle tai yli 300 km/h. Ei tarkoita sitä että niillä pitää sitä ajaa. Ongelma on tyhmä kansa joka ei ymmärrä sovittaa nopeus tilanteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin autoilla pääsee lähelle tai yli 300 km/h. Ei tarkoita sitä että niillä pitää sitä ajaa. Ongelma on tyhmä kansa joka ei ymmärrä sovittaa nopeus tilanteisiin.

        Jos sähköpyöriä koskeva laki koskisi autoja, niin jokainen auto olisi laiton, koska suurin sallitu nopeus on 120km/h ja jokainen auto kulkee kovempaa.
        Miksi nopeuden suhteen sähköpyörä on eri asemassa, kuin auto.
        Voisi sähköpyörä kulkea vaikka 50km/h, mutta kuski ajaisi vain sallittua 25km/h.
        Mikähän siinä on sitten, että jos sähköpyörässä on rajoitin 25km/h, mutta 2000W moottori, niin se on laiton.
        Eihän moottorin teholla ole vaikutusta, vaan sillä paljonko pyörä kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin autoilla pääsee lähelle tai yli 300 km/h. Ei tarkoita sitä että niillä pitää sitä ajaa. Ongelma on tyhmä kansa joka ei ymmärrä sovittaa nopeus tilanteisiin.

        Noiden sähköpotkulautojen käyttäjillä on sellainen älytön käyttötapa, aina pitää ajaa täyttä vauhtia. Potkulaudalta kun lentää naamalleen katuun 25 km/h nopeudesta, siitä tulee pahaa jälkeä.


    • Anonyymi

      Potkulaudan ideana on tarjota kompakti ja yksinkertainen hyvin huoltovapaa liikkumisväline. Se mahtuu helposti auton takakonttiin tai muuhun ahtaaseen tilaan. Pari vuotta on jo kertynyt kokemusta kymppituumaisesta potkulaudasta, jolla olen ajanut myös soraisilla ja kuoppaisilla teillä. En ole kaatunut kertaakaan. Voi olla joillekkin kivaa mennä kuopista ja reunakivetyksistä. Itse olen "neiti" ja väistän pahat kuopat, liian korkeissa reunakivetyksissä hyppään pois ja nostan laudan. Menee siihen muutama sekunti ylimääräistä aikaa kun voisi keula ylhäällä jysäyttää yli ja painaa täysillä kuopista.

    • Anonyymi

      Mielestäni kaikkia moottoriavustettuja ajoneuvoja pitäisi koskea samat rattijuopumustuomiot kuin autojakin.

      Alkoholi on syy miksi viikonloppuisin päivystykset täynnä loukkaantuneita sähköpotkulaudoilla. Ainoa tapa hillitä tätä on laajentaa rattijuopumustuomioita koskemaan kaikki ajoneuvoja missä jonkinlainen moottori.

      Toki nytkin perus polkupyörällä voi saada sakot mutta lähinnä jos selvästi aiheuttaa vaaraa. Mutta sähköavustetuisa ajoneuvoissa tuomio pitäisi automaattisesti tulla aina ja tuomion tulisi olla sama kuin jos autolla ajaisi kännissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9534
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3020
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2789
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2028
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      103
      1929
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1873
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      51
      1433
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1266
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe