Miksi rukoilet Jumalaa?

Anonyymi

”Kaikki tapahtuu, vaikka kukaan ei rukoilisi, eikä mitään tapahdu sen vuoksi, että joku rukoilee ja pyytää sitä tapahtuvaksi Jumalan vaikutuksesta.”

Joku ”viisas” joskus

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rukoukset eivät vaikuta mitään, eivätkä saa mitään aikaan.

      Rukoilu on typerää, turhaa ja tarpeetonta.

      Kaikki tapahtuu eikä mitään jää tapahtumatta riippumatta siitä, rukoileeko joku vai ei.

      • Anonyymi

        Olet väärässä! Rukoilemisen aikaansaama turvallisuuden tunne rauhoittaa rukoilijaa ja antaa hänen kokea turvallisuuden tunnetta. Eikö tämä ole mielestäsi mitään?


    • Anonyymi

      Rukoilen Jumalaa koska hän pyytää sanassaan niin tekemään. Tiedän että Jumalani tietää tarpeeni ennenkuin puen ajatukseni rukoukseksi. Mutta haluan olla uskollinen hänen pyyntönsä rukoilla. Mikä etuoikeus se onkaan syntiselle ihmiselle.

      • Anonyymi

        Tuuleen puhut eikä kukaan kuule...


    • Anonyymi

      Ei aina tarvitsekaan rukoilla itse "sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme" ja Kristuksesta raamattu sanoo, että "hän istuu Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme".

      • Anonyymi

        On toki järkevämpää jättää se rukoilukin mielikuvitusolennon tehtäväksi... sillä eihän se mitään vaikuta. Olematon ei tee mitään, vaikka kuinka sitä häneltä pyytäisi.


    • Anonyymi

      Itse rukoilen siksi kun tiedän että kaikki vaikuttaa kaikkeen enkä luota jumalaan ihan täysin siksi katson asiakseni rukoilemalla kertoa jumalalle miten olisi viisainta toimia ja kun hän tämän rukoiluni vuoksi tajuaa hän toteuttaa pyyntöni näin minä tavallaan hallitsen maailmaa ja ohjailen rukoiluni kautta jumalaa joka toimii sitten minun välikätenäni toteuttaessani asioita joita haluan tapahtuvan.

      • Anonyymi

        Terävää sarkasmia. Monet uskovaiset itse asiassa tekevät juuri noin. Mutta on myös uskovaisia, jotka ovat oppineet lepäämään Jumalan rakkaudessa, eikä heillä ole enää tarvetta yrittää ohjailla Jumalaa. Heidän rukouksensa on Jumalan läsnäolossa viipymistä, eikä toivomuslistojen esittämistä.


    • Anonyymi

      Rukous on kommunikointia, tavallista puhetta tai ajatuksin sanottuja asioita, niin kuin kaikki muukin vastaava kommunikointi. Rukouksessa kommunikointi ei ole siis mitään mystistä tai epätavallista. Rukous tarkoittaa ainoastaan sitä, että puhe osoitetaan Jumalalle.

      • Anonyymi

        Jos ihminen sanoo keskustelevansa Jumalan tai Jeesuksen kanssa rukouksessa, niin hän on kehittänyt itselleen sivupersoonan, mikä voi johtaa psykoosiin ja laitoshoitoon.

        nimim. kokemusta on ihan lähipiiristä.


    • Anonyymi

      Miksi rukoilen? Siksi ,että rukouksiini vastataan.

      • Anonyymi

        Ai, miten on vastattu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, miten on vastattu?

        Niin monella tapaa, että järkyttyisit.


    • Anonyymi

      Valitettavasti uskovat itse ovat usein tehneet rukouksesta jonkunlaisen rituaalin tai kaavan tai muodollisen värssyn, minkä takia rukousta vieroksutaan. Mutta ei sellaisia ole pakko noudattaa. Jumalalle voi puhua ihan arkisesti.

      Tavat kumpuavat luultavasti siitä, että niiden katsotaan antavan Jumalalle enmmän kunniaa kuin tavanomaisen puhe- ja lähestymistavan. Ja tietysti näin jossain määrin onkin. Raamatussakin näitä esimerkkejä on. Mutta raamattua lukiessakin on hyvä muistaa, että osa tavoista on myös kansankulttuuria.

      • Anonyymi

        Jeesus neuvoi "Isä meidän" rukouksen, joten mitä väärää sen lausumisessa muka on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus neuvoi "Isä meidän" rukouksen, joten mitä väärää sen lausumisessa muka on?

        >> Jeesus neuvoi "Isä meidän" rukouksen, joten mitä väärää sen lausumisessa muka on? <<

        Onko joku moittinut Isä meidän -rukousta? Ei tietenkään. Sehän on Jeesuksen opettama.

        Mutta mm. kansankirkko on siitäkin rukouksesta saanut monotonisen ja mitään tarkoittavan, ulkomuistista lausuttavan kaavan. On seurakuntalaisia, jotka ovat minulle itse kertoneet, että he ovat puuttuneet seurakuntansa pappien tyyliin lausua rukouksia.


    • Anonyymi

      Rukous tarkoittaa yksinkertaisesti puhetta, joka osoitetaan Jumalalle. Rukouksen tarkoitus on kasvattaa rukoilijan omaa uskoa.

      • Anonyymi

        Mitä järkeä on puhua olemattomalle?

        Ymmärtäisin rukouksen olevan mielekästä, jos joku vastaisi ja tekisi niin kuin pyydetään, mutta kun kukaan ei vastaa eikä Jumala tee sitä, mitä häneltä pyydetään, niin...

        ihan hullun touhuahan se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä on puhua olemattomalle?

        Ymmärtäisin rukouksen olevan mielekästä, jos joku vastaisi ja tekisi niin kuin pyydetään, mutta kun kukaan ei vastaa eikä Jumala tee sitä, mitä häneltä pyydetään, niin...

        ihan hullun touhuahan se on.

        >> tekisi niin kuin pyydetään <<

        Tässä itse annoit syyn sille, miksi rukouksiin ei kuulu vastausta. Jumala ei ole meidän marionettinukkemme, joka tekisi mitä tahansa vain häneltä pyydetään, vaan hän olettaa meidän taipuvan omaan tahtoonsa. Raamattu sanoo, että sen, mitä anomme hänen tahtonsa mukaan, saamme. Ei siellä luvata umpia ja lampia. Uskovienkin kuuluisi rukoilla ennen muuta Jumalan tahdon mukaisia asioita.

        Jumalan ensisijainen tahto taas on ihmisen sielun pelastuminen. Ihmisen oma tahto taas on yleensä saada jotain maallista kivaa itselleen tai vähintäänkin oman mielipiteensä läpi.

        Kaikki hänen tekonsa ja tekemättä jättämisensä tähtäävät ensisijaisesti sielujen pelastumiseen ja hänen oman suunnitelmansa etenemiseen. Hän katsoo ihmiskuntaa kokonaisuutena ja vastaa yksilöillekin sen mukaan, miten hän näkee asian vaikuttavan omasta perspektiivistään.

        Siksi ei tule sitä Porchea rukoilemallakaan, jos Jumala näkee, että sen Porchen saaminen loitontaisi ihmisen Jumalasta entistäkin kauemmaksi. Saatana kyllä voi Porcen toimittaa etuovelle vaikka lottovoiton antamalla, jos se näkee, että Porchen omistaminen loitontaa Jumalasta entisestään. Mutta nyt puhuttiinkin Jumalan vastauksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> tekisi niin kuin pyydetään <<

        Tässä itse annoit syyn sille, miksi rukouksiin ei kuulu vastausta. Jumala ei ole meidän marionettinukkemme, joka tekisi mitä tahansa vain häneltä pyydetään, vaan hän olettaa meidän taipuvan omaan tahtoonsa. Raamattu sanoo, että sen, mitä anomme hänen tahtonsa mukaan, saamme. Ei siellä luvata umpia ja lampia. Uskovienkin kuuluisi rukoilla ennen muuta Jumalan tahdon mukaisia asioita.

        Jumalan ensisijainen tahto taas on ihmisen sielun pelastuminen. Ihmisen oma tahto taas on yleensä saada jotain maallista kivaa itselleen tai vähintäänkin oman mielipiteensä läpi.

        Kaikki hänen tekonsa ja tekemättä jättämisensä tähtäävät ensisijaisesti sielujen pelastumiseen ja hänen oman suunnitelmansa etenemiseen. Hän katsoo ihmiskuntaa kokonaisuutena ja vastaa yksilöillekin sen mukaan, miten hän näkee asian vaikuttavan omasta perspektiivistään.

        Siksi ei tule sitä Porchea rukoilemallakaan, jos Jumala näkee, että sen Porchen saaminen loitontaisi ihmisen Jumalasta entistäkin kauemmaksi. Saatana kyllä voi Porcen toimittaa etuovelle vaikka lottovoiton antamalla, jos se näkee, että Porchen omistaminen loitontaa Jumalasta entisestään. Mutta nyt puhuttiinkin Jumalan vastauksista.

        Jumalan tahto ei ole siis parantaa sairaita ja tehdä uskovien kätten kautta voimallisia tekoja.

        Tämä selvä. Raamattu valehtelee...


    • Anonyymi

      Jumalan rukoileminen on typerää: puhua olemattomalle.

      Rukous ei vaikuta mitään, sillä Jumala ei toimi rukousten vaikutuksesta, koska hän ei ole todellinen - on vain mielikuvituksen tuottama harha ja usko perustuu epätosiin jumaltaruihin.

      • Anonyymi

        Eikö edes covid 19 pysäytä sinua ? Todella vinttisi on pimeä. Tyypillinen suomalainen. Jos kansamme olisi elänyt Jumalan tahdon mukaan , covid19 olisi Suomi säästynyt. Sanoo valtakunnansyyttäjä mitä sanoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö edes covid 19 pysäytä sinua ? Todella vinttisi on pimeä. Tyypillinen suomalainen. Jos kansamme olisi elänyt Jumalan tahdon mukaan , covid19 olisi Suomi säästynyt. Sanoo valtakunnansyyttäjä mitä sanoo.

        Mikä maa on sitten säästynyt kyseiseltä taudilta vain rukoilemalla ja jeesustelemalla?


    • Anonyymi

      Miksi ette ymmärrä, ettei vähättelyllänne ole uskoville mitään merkitystä, koska Jumala puhuu ja vastaa rukouksiimme vähän väliä.

      Jumala ei vähättelystä minnekään katoa, eikä pipisi puhaltamisesta, vaikka äiti niin koittaakin uskotella.

    • Anonyymi

      Johanneksen evankeliumi:
      14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
      14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

      Eipä ole sairaat parantuneet eivätkä kuolleet heränneet, vaikka kuinka paljon on rukoiltu ja pyydetty Jeesuksen nimessä...

      eikä mitään tapahdu, jos ei joku sitä itse tee: Jumala ei tee yhtään mitään, kun on olematon...

      • Anonyymi

        >>Eipä ole sairaat parantuneet eivätkä kuolleet heränneet, vaikka kuinka paljon on rukoiltu ja pyydetty Jeesuksen nimessä... <<

        Osallistu seurakunnan kokoukseen tai lähetysmatkalle, niin alat nähdä Jumaln konkreettisia tekoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Eipä ole sairaat parantuneet eivätkä kuolleet heränneet, vaikka kuinka paljon on rukoiltu ja pyydetty Jeesuksen nimessä... <<

        Osallistu seurakunnan kokoukseen tai lähetysmatkalle, niin alat nähdä Jumaln konkreettisia tekoja.

        Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
        Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko, niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa takia kuullaan.
        Älkää olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
        Matt: 6: -8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Eipä ole sairaat parantuneet eivätkä kuolleet heränneet, vaikka kuinka paljon on rukoiltu ja pyydetty Jeesuksen nimessä... <<

        Osallistu seurakunnan kokoukseen tai lähetysmatkalle, niin alat nähdä Jumaln konkreettisia tekoja.

        Joo, olen kuullut juttuja siitä, miten rammat ovat kävelleet, kuurot kuulleet, sokeat saaneet näkönsä ja kuolleet ovat heränneet ylös...

        jossakin kaukana lähetyskentillä.

        Suomessa ei sitten yhtään ihmettä tapahdukaan... ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, olen kuullut juttuja siitä, miten rammat ovat kävelleet, kuurot kuulleet, sokeat saaneet näkönsä ja kuolleet ovat heränneet ylös...

        jossakin kaukana lähetyskentillä.

        Suomessa ei sitten yhtään ihmettä tapahdukaan... ;)

        Miten voisit isompia asioita ymmärtää, jos kommentistakin jäi jo puolet ymmärtämättä, sillä lähetyskenttien lisäksi mainittiin myös seurakunnat. Ja Suomi on lähetyskentistä yksi. Mutta kuinka nyt olisitkaan voinut tällaisia uskovan elämään kuuluvia asioita mitenkään tietää tai tajuta.... ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voisit isompia asioita ymmärtää, jos kommentistakin jäi jo puolet ymmärtämättä, sillä lähetyskenttien lisäksi mainittiin myös seurakunnat. Ja Suomi on lähetyskentistä yksi. Mutta kuinka nyt olisitkaan voinut tällaisia uskovan elämään kuuluvia asioita mitenkään tietää tai tajuta.... ;)

        Nalkutetaan vastoin totuutta, ettei mitään muka tapahdu, eikä Jumala toimi, vaikka ei edes käydä katsomassa paikan päällä, miten asia on.

        Tervetuloa ja tervemenoa nyt vain sinne seurakuntaan, omalla tai jollain vieraammalla paikkakunnalla. Nytkin kun kesä koittaa ja liikutaan ympäri Suomea voi ihan anonyymina mennä muulla kuin omalla asuinpaikkakunnalla jonnekin hengelliseen tilaisuuteen katsomaan, jos omalla paikkakunnalla on kynnys liian korkea.

        Ja kun kohtaatte uskovia kadulla, ottakaa vastaan heidän rukoustarjouksensa, ja niin Herra saattaa antaa teille kosketuksen taivaasta, kuten jonkin sanan omaan tilanteeseenne. Tai vaikka parantumisen jostain vaivasta, kuten Herra teki kerran, kun itse sain hänen käytössään olla eräällä torilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nalkutetaan vastoin totuutta, ettei mitään muka tapahdu, eikä Jumala toimi, vaikka ei edes käydä katsomassa paikan päällä, miten asia on.

        Tervetuloa ja tervemenoa nyt vain sinne seurakuntaan, omalla tai jollain vieraammalla paikkakunnalla. Nytkin kun kesä koittaa ja liikutaan ympäri Suomea voi ihan anonyymina mennä muulla kuin omalla asuinpaikkakunnalla jonnekin hengelliseen tilaisuuteen katsomaan, jos omalla paikkakunnalla on kynnys liian korkea.

        Ja kun kohtaatte uskovia kadulla, ottakaa vastaan heidän rukoustarjouksensa, ja niin Herra saattaa antaa teille kosketuksen taivaasta, kuten jonkin sanan omaan tilanteeseenne. Tai vaikka parantumisen jostain vaivasta, kuten Herra teki kerran, kun itse sain hänen käytössään olla eräällä torilla.

        On nähty ihan sisäpuolelta eikä ihmeitä tapahdu ja ihmisten puuhaa on usko: Jumalaa ei näy eikä kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On nähty ihan sisäpuolelta eikä ihmeitä tapahdu ja ihmisten puuhaa on usko: Jumalaa ei näy eikä kuulu.

        Jassoo. Kai sinä sitten kaikki seurakunnat Suomen maassa tunnet ja olet kiertänyt, ja ulkomaan lähetyskentät myös, ja kaikki saarnat, opetukset sun muut kuullut, niin että voit kaiken taitavasti ja oikein tuomita sellaiseksi, jossa ei ihmeitä tapahdu ja "puuhaa on usko".

        Tiedoksesi vain, että sitä uskoa sen seurakuntaelämän kyllä kuuluukin olla ja niitä ihmeitä vain siinä sivussa.

        Ja koska Jumala itse on seurakunnan pää, niin on kyllä jonkun sortin ihme sekin, jos ei muka mitään ihmettä ole näkynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jassoo. Kai sinä sitten kaikki seurakunnat Suomen maassa tunnet ja olet kiertänyt, ja ulkomaan lähetyskentät myös, ja kaikki saarnat, opetukset sun muut kuullut, niin että voit kaiken taitavasti ja oikein tuomita sellaiseksi, jossa ei ihmeitä tapahdu ja "puuhaa on usko".

        Tiedoksesi vain, että sitä uskoa sen seurakuntaelämän kyllä kuuluukin olla ja niitä ihmeitä vain siinä sivussa.

        Ja koska Jumala itse on seurakunnan pää, niin on kyllä jonkun sortin ihme sekin, jos ei muka mitään ihmettä ole näkynyt.

        Ei tarvitse käydä jokaisessa seurakunnassa, jotta tietää, mitä usko on: ihmisten puuhaa, uskottelua ja itsepetosta. Jumalaa ei näy eikä kuulu, eikä Jumala tee mitään, mutta uskotellaan ja valehdellaan, että Jumala mukamas toimisi ja vaikuttaisi seurakunnassa. Ihmeitä ei tutkitusti ole tapahtunut, mutta perättömiä huhuja ja valheita niistä on levitetty.

        Uskoa, luulottelua ja valheita on seurakuntalaisten elämä, mutta ihmeitä ei tapahdu lainkaan. Pidetään totena Raamatun epätosia kertomuksia, mikä osaltaan osoittaa uskon johtavan tyhmyyteen ja totuuden kieltämiseen (esim. tieteellisen tutkimuksen tulokset kielletään ja uskotaan sen sijaan epätosia jumaltaruja Raamatusta).

        Jumala ei ole seurakunnan pää. Seurakunnat toimivat samalla tavalla kuin mitkä tahansa ihmisten järjestöt tai yritykset. On yksinvaltaa, harvainvaltaa ja demokratiaa, jossa päätökset tehdään äänestämällä. Jumalalla ei ole äänioikeutta, sillä hän ei vaikuta millään tavalla seurakuntalaisten elämään. Miten olematon voisi edes vaikuttaa? Itse asiassa annatte muinoin eläneiden ihmisten kirjoitusten ja niiden sisältämien ajatusten johtaa seurakuntia, kukin oman tulkintansa mukaan. Typerää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse käydä jokaisessa seurakunnassa, jotta tietää, mitä usko on: ihmisten puuhaa, uskottelua ja itsepetosta. Jumalaa ei näy eikä kuulu, eikä Jumala tee mitään, mutta uskotellaan ja valehdellaan, että Jumala mukamas toimisi ja vaikuttaisi seurakunnassa. Ihmeitä ei tutkitusti ole tapahtunut, mutta perättömiä huhuja ja valheita niistä on levitetty.

        Uskoa, luulottelua ja valheita on seurakuntalaisten elämä, mutta ihmeitä ei tapahdu lainkaan. Pidetään totena Raamatun epätosia kertomuksia, mikä osaltaan osoittaa uskon johtavan tyhmyyteen ja totuuden kieltämiseen (esim. tieteellisen tutkimuksen tulokset kielletään ja uskotaan sen sijaan epätosia jumaltaruja Raamatusta).

        Jumala ei ole seurakunnan pää. Seurakunnat toimivat samalla tavalla kuin mitkä tahansa ihmisten järjestöt tai yritykset. On yksinvaltaa, harvainvaltaa ja demokratiaa, jossa päätökset tehdään äänestämällä. Jumalalla ei ole äänioikeutta, sillä hän ei vaikuta millään tavalla seurakuntalaisten elämään. Miten olematon voisi edes vaikuttaa? Itse asiassa annatte muinoin eläneiden ihmisten kirjoitusten ja niiden sisältämien ajatusten johtaa seurakuntia, kukin oman tulkintansa mukaan. Typerää.

        Seurakunnan päätösten teko ja johtamisen tapa:

        1. Yksinvalta

        - Yksi henkilö johtaa seurakuntaa ja tekee päätökset.

        2. Harvain valta

        - Vanhimmat tai papit tekevät päätökset, jolloin enemmistö tai puheenjohtajan sana ratkaisee kiistatilanteissa (äänestys).

        3. Demokratia

        - Seurakuntalaiset äänestävät ja enemmistön päätös ratkaisee.

        Jumalaa ei seurakuntien johdossa näy, eikä hän päätä yhtään mitään. Päätösten pohjalla vaikuttavat muinoin eläneiden ihmisten kirjoitukset (Raamattu) ja niiden tulkinta, mutta myös uusien tuulten annetaan vaikuttaa ja muovata seurakunnan elämää.

        Jumalaa ei ole.


    • Anonyymi

      Ei jaksa valehdella koko päivää.

    • Anonyymi

      Eilen katselin jotain esitystä,jossa muka nöyrät naiset rukoilivat israelin puolesta,ällöttävällä siirappimaisella äänellä.Siinä yksi hyvin minut tunteva ja tietää valtavat kärsimykseni ulisi,ei ole kiinnostunut minun kärsimyksestä,ei kysynyt,miten voit,miten voisin auttaa.Ollaan niin omaa egoa täynnä,halutaan vain esiintyä,yök.

    • Anonyymi

      Juutalaisista tutkimuksen mukaan yli puolet on ateisteja ja täällä taikauskoiset manaavat jumalharhojaan ihan kiimassa .

      On tämä maailma pölhöjä täynnä

    • Anonyymi

      Aloittajalla on lapsellinen ja väärä käsitys rukouksesta. Se on paljon muutakin kuin vain asioiden pyytämistä.

      • Anonyymi

        Joo, onhan se tyhjän hokemista ja itsekseen höpöttämistä. Yhteisessä rukoushetkessä moni käyttää rukousta keinona saarnaamiseen... :)


    • Anonyymi

      > Miksi rukoilet Jumalaa?

      Koska haluan kiittää ja pyytää anteeksi, jos olen toiminut väärin.

      • Anonyymi

        On kuin seinille puhuisit. Kukaan ei sano kiitokseesi "Ole hyvä!" tai "Ei kestä kiittää!" ja anteeksipyytelyysi ei vastata: "Kaikki sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut."

        Onko Jumala mykkä, kun ei vastaa?


    • Anonyymi

      Koska se tuntuu niin pirun hyvältä! No, vitsi, vitsi. Rukoilu on tärkeää. Se on aitoa kanssakäymistä Jumalan kanssa.

      • Anonyymi

        Mitä kanssakäymistä se sellainen on, kun toinen on ihan hiljaa, eikä anna mitään merkkiä olevaisuudestaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe