Viimeinen matka/polku

Anonyymi

Onko kellään tietoa tällaisesta vanhasta pakanallisesta tavasta, että ihminen vanhana vietäisiin viimeiselle polulle tai viimeiselle matkalle ja jollain nuijalla lopetetaan hänet. Eli eräänlainen eutanasia. Olen itse vain kuullut tästä, mutta en ole osannut etsiä oikeilla sanoilla tietoa. Osaatteko auttaa? Ja mikä on oikea termi tälle?

4

1477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eläs vaivaa pientä päätäs liijan vaikeilla aatoksillas

• Anonyymi

Varmaan ennen sivistyksen saapumista heikot , sairaat ja vanhukset vaan tapettiin tai jätettiin jälkeen. Kun ruokaa tarvittiin metsästäjien, naisten ja lasten ruokkimiseen.
      Ja kun ei muuhun kyetty.

• Anonyymi

Teeppäs aikamat menneisyyteen ja jätä nykyinen aika
      - elät siten aivan eri mailmassa ja teet työtä jokapäiväsen elantosi eteen

• Anonyymi

Sen jälkeen kun kuolema oli aikanaan noutanut omansa, kuollutta omaista surtiin ja juhlittiin. Siis vainajan muistolle juotiin olutta ja syötiin vasikka. Vainaja itse puettuina tämän parhaimpiin vaatteisiin ja asetettiin pyhässä lehdossa kalmistohautaan pää kohti kevätpäivän seisausta. Haudauttavan mukaan laitettiin tämän kalleimmat esineet kuten miekkoja, koruja, rahaa ja joskus myös lemmikkikissa. Sen jälkeen vainaja poltettiin ja polttohaudan päälle kasattiin röykkiö kiviä.

Vainajan kunnioitus ja muistaminen ei loppunut tähän vaan kuolleiden ensi-vanhempien sielut kutsuttiin mukaan jokaiseen juhlaan ja peijaiseen, mutta erityisen tärkeä oli kekri jolloin pyhille hautaröykkiöille sytytettiin tulia ja uskottiin että vainajat ovat silloin 100% läsnä viettämässä kekriä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      48
      3279
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      510
      1978
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1940
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      83
      1857
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      18
      1542
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1458
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1366
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1339
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1252
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      113
      1188
    Aihe