Pientä kohtuutta sanojen käytössä

Anonyymi

Suomalainen tietosanakirja toteaa että miehitys on toimenpide, jossa valtion armeija valloittaa toisen valtion alueen ja ottaa sen hallintaansa. Haagin konventio toteaa saman. Miehitys on yksi kansainvälisen oikeuden käsite. Sanaa ei pitäisi käyttää harhauttavaan poliittiseen propagandaan.

Itä-Jerusalemista ei ole olemassa sopimusta, jolla se olisi luovutettu arabeille. Länsiranta ei ole koskaan ollut valtio. Kansainvälinen tuomioistuin (ICJ) on Israelin turva-aitaa koskevassa lausunnossaan todennut, että Länsirantaa ja Itä-Jerusalemia koskevassa kiistassa ei ole muita valtioita kuin Israel.

Palestiinan valtiottomat alueet ovat Kansainliiton vuoden 1922 mandaatista jäljellä olevia alueita, joiden lopullinen omistus voidaan ratkaista vain poliittisin neuvotteluin. Kansainliiton seuraaja YK vahvistaa mandaatin voimassaolon peruskirjansa artiklassa 80.

Palestiinassa on siis kyse kiistellyistä alueista, joista löytyy lista googlettamalla List of territorial disputes. Arabien lopullinen tavoite ei suinkaan ole Länsirannan ja Itä-Jerusalemin vapauttaminen vaan Israelin hävittäminen. Tämän tavoite löytyy googlettamalla PLO:n ja Hamasin poliittista ohjelmista.

15

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nämä asiat eivät ole edes valtamedian tiedossa.

      • Anonyymi

        Mutta silti huuuuutavat väärää tietoa!


      • Anonyymi

        Media voi käsitellä tällaista asiaa vain pinnallisesti. Kansainvälinen lainsäädäntö ei ole yksi laki, jonka voi lukaista. Se on valtava kokoelma sopimuksia, säädöksiä ja normeja, joiden tulkintaan ovat perehtyneet vain vuosia ko. asioita käsitelleet asiantuntijat.

        Israelin valtiota perustettaessa tehtiin muutamia isoja mokia. Asiasta ei neuvoteltu riittävästi naapurimaiden kanssa. Ja kuinka monelta pahalta Israel olisi säästynyt, jos se olisi hyväksynyt alusta saakka Gazan ja Länsirannan palestiinalaisalueiksi. Tai edes antanut palestiinalaisten asua myös jatkossa rauhassa omissa taloissaan.

        Arabit ja juutalaiset eivät ole luontaisia vihollisia. He asuivat ennen naapureina kaikessa rauhassa. Vihollisuudet syntyivät, koska Britannia ei neuvotellut naapurimaiden kanssa. Ja juutalaiset ajoivat palestiinalaiset kodeistaan naapurimaiden pakolaisleireille. Myöhemmin tappoivat brittejäkin. Se oli kaikin puolin rumaa aikaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Media voi käsitellä tällaista asiaa vain pinnallisesti. Kansainvälinen lainsäädäntö ei ole yksi laki, jonka voi lukaista. Se on valtava kokoelma sopimuksia, säädöksiä ja normeja, joiden tulkintaan ovat perehtyneet vain vuosia ko. asioita käsitelleet asiantuntijat.

        Israelin valtiota perustettaessa tehtiin muutamia isoja mokia. Asiasta ei neuvoteltu riittävästi naapurimaiden kanssa. Ja kuinka monelta pahalta Israel olisi säästynyt, jos se olisi hyväksynyt alusta saakka Gazan ja Länsirannan palestiinalaisalueiksi. Tai edes antanut palestiinalaisten asua myös jatkossa rauhassa omissa taloissaan.

        Arabit ja juutalaiset eivät ole luontaisia vihollisia. He asuivat ennen naapureina kaikessa rauhassa. Vihollisuudet syntyivät, koska Britannia ei neuvotellut naapurimaiden kanssa. Ja juutalaiset ajoivat palestiinalaiset kodeistaan naapurimaiden pakolaisleireille. Myöhemmin tappoivat brittejäkin. Se oli kaikin puolin rumaa aikaa...

        😹😹😹 muslimeilta olisi pitänyt kysyä, että saako juutalaisvaltion perustaa heidän omille mailleen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti huuuuutavat väärää tietoa!

        Luotettava media. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luotettava media. 🤣🤣🤣

        Vitsi, vitsi!


    • Anonyymi

      Termi miehitys tarkoittaa kansainvälisessä oikeudessa kaikkia alueita, jotka ko. valtio on rajojen vahvistamisen jälkeen laittomasti miehittänyt. On aivan sama kenen alueita ne ovat tai ovat olleet.

      Israelin valtion alue lohkaistiin sodan jälkeen Brittien hallinnoimasta Palestiinasta. Virallinen suunnitelma oli, että arabeille perustettaisiin valtio Länsirannalle ja Gazaan, Jerusalem jäisi kansainväliseen hallintaan ja Israel saisi loput allokoidusta alueesta. Sittemmin Jordania valloitti Länsirannan ja Israel valloitti sen myöhemmin itselleen. Kumpikin miehitys on kansainvälisen lain mukaan aivan yhtä laiton.

      Kansainvälinen oikeus tarkoittaa lakeja, sopimuksia ja normeja, jotka sääntelevät valtioiden välisiä suhteita ja kansainvälistä toimintaa. YK on vastuussa sen luomisesta, kehittämisestä ja soveltuvin osin sen toimeenpanon valvonnasta. Jäsenvaltiot ovat toki viime kädessä suvereeneja, joten ketään ei voi pakottaa toimimaan laillisesti.

      Termi miehitys esiintyy kaikissa YK:n asiakirjoissa, joissa Israelin vuoden 1948 jälkeen miehittämiä alueita käsitellään. Se tarkoittaa, että Israelilla on kansainvälisen lain mukaan miehittäjän velvollisuudet. Tilanne on tämä niin kauan kuin alueista ei ole sovittu rauhansopimuksella.

      • Anonyymi

        Keneltä muka Israel miehittää ja mitä aluetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keneltä muka Israel miehittää ja mitä aluetta?

        Ei keneltäkään mitään. ♨️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei keneltäkään mitään. ♨️

        Se on totta.


    • Anonyymi

      Karma rankaisee Israelia v.1948 tapahtumista lähtien. Tulette vielä näkemään. Karma💯❤️❤️

    • Anonyymi

      Myös miehimys-sanan käytössä on sekavuutta luterilaisuuden kontekstissa.

      • Anonyymi

        Miehitys on leimakirves!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehitys on leimakirves!

        Missasit pointin.


    • Anonyymi

      No minä en teidän vuoksi tee mitään, kun muslimit teidät teloo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe