Kokeen jatkuvasti ahdistusta ja hirveätä pelkoa.

Anonyymi

Hei!

Nyt olen pulassa, tarvitsen apua ja haluan kuunnella muiden ihmisten tarinoita.

Olen ihan kohta 20 ja en ole suomalainen joten pyydän heti anteeksi siitä jos en osaa kirjoittaa😅

Viime aikana ollut hyvin paljon stressissä. Muutin Helsinkiin, vaihdoin muutamaa työpaikkaa, erosin ja aloitin uudet parisuhteet, ollut ikävää perhettä jota en pysty näkemään Koronan takia. Eli stressiä riittää. Aina luulin, että pärjään ihan hyvin sen kanssa. Välillä tuli surullinen olo ja itkin. Mutta en jaksanut ajatella siitä ja ”estin” ne ajatukset. Yhtenä iltana olin niin surullinen että päätin polttamaan pilviä (kannabista). Olin joskus aikaisemminkin kokeillut sitä mutta ei niin paljon. Ehkä poltin liikaa ja sain semmoisen perus kohtauksen, kun olet polttanut liikaa. Pilvien vaikutus meni jo ohi mutta olo oli huono silti. Ja päivän päästä minä sain ensimmäisen paniikkikohtauksen. Muutama päivää sen jälkeen olin ihan sekaisin, päätä pyöritti, oli oksentelua, kädet ja jalat hikisivät ja ahdistusta ja pelkoa oli ihan jatkuvasti. Toisen kohtauksen jälkeen menin lääkärille. Sain lääkkeitä sekä tarvittaessa olevia jos tulee paniikki kohtaus että ahdistuslääkekuuri. Lääkkeet ovat jonkun verran auttaneet, mutta olo on tosi heikko, ahdistusta on edelleen ja pelkään kaikkia. Herään aamulla pelossa ja ahdistuksessa. Illalla kanssa tulee paniikkia. En jaksa mennä edes lähikauppaan hakemaan ruokaa. Pelkään että tämä olo ei lopu koskaan ja vietän loppu elämään lääkkeiden parissa. Haluan kuulla muiden ihmisten tarinoita, joilla oli samanlaisia ongelmia. Miten te olette pärjänneet ja mitä auttoi teitä?

9

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      teemu älä nyt taas jaksa. ku keksit näitä super hölmöjä tarinoita nii tee ees uskottavia

      • Anonyymi

        Ei tää Teemu ole. Nimikirjaimet paremminkin v.v eteläisestä Kouvolasta. Suomen eniten terveyspalstoille kirjoitteleva trolli.
        Ikääntyminen ei tuo viisautta netissä roikkumalla 16-18 h/vrk. Valituksensa kertoo, ettei asiansa ole hyvin.


    • Anonyymi

      mikä pistää ihmiseen trollaamaan yötä pävää tämmöstä roskaa ?

      • Anonyymi

        No mut ku se ei oo ja haluan oikeasti kuulla muiden ihmisten kokemuksia...


    • Anonyymi

      Aika ja sopiva lääkitys auttaa, paniikit voi olla niin pahoja että vain tärisee vuoteessa eikä pysty liikkua. Mutta näistäkin kyllä selviää ei siis ole ikuista.

    • Anonyymi

      Ahdistuslääkkeet ovat kaksiteräinen miekka. Ne aluksi helpottavat ahdistusta, mutta kun niiden vaikutus lakkaa, niin ne lisäävät ahdistusta. Kyseessä on rebound ilmiö. Ota huomioon se, että aluksi ahdistus helpottaa, mutta myöhemmin se pahenee lääkkeiden käytön vaikutuksesta.

      • Anonyymi

        No ei se nyt ihan niinkään mene. Ihan sama kuin sanoisit että kipulääkkeitä käyttävän kivut tulevat takaisin sen lääkkeen takia. No ei tule. Ne kivut tulevat takaisin koska lääkkeen vaikutus elimistössä lakkaa, ei se lääke niitä kipuja luo.
        Toleranssin kasvu on sitten eri asia, sitä voi tapahtua minkä lääkkeen kanssa tahansa ja tällöin elimistö tarvitsee isomman annoksen päästäkseen samaan tilaan kuin aiemmin pienemmälle annoksella.
        Vieroitusoireita voi myös tulla ihan mistä lääkkeestä tahansa, se sekä toleranssin kasvu ovat yksilöllisiä.
        Niiden pelossa ei kuitenkaan kannata olla ottamatta lääkettä. Moni henkiä pelastava lääke käyttäytyy näin, et kai jättäisi sytostaattihoitoa väliin sen aiheuttamien haittavaikutusten vuoksi?
        Ahdistuneisuushäiriössä suurena apuna on kuitenkin (myös) terapia ja siihen kannattaa hakeutua. Lääkkeet eivät tässä sairaudessa hoida sitä "juurisyytä" (paitsi niissä tapauksissa joissa suurin syy on aivojen välittäjäaineissa) joten ehdottomasti suosittelen sitä sinulle aloittaja. Terapiassa voi oppia mikä ahdistuksen laukaisee, miksi, miten päästä sen yli, jne sekä rentoutumisharjoituksia, hengitysharjoituksia, jne.
        Todella hyvää kesää sinulle AP, toivottavasti saat kaiken tarvitsemasi avun 😊


    • Anonyymi

      Kyllä suosittelen terapiaa tai maksutonta ahdistuksen tai paniikin omahoito-ohjelmaa. Ne löytyy googlesta.

    • Anonyymi

      Kerroitko lääkärille että poltit kannabista ja pian sen jälkeen alkoi pahat kohtaukset?
      Ehdottomasti pysy nyt kaukana siitä kannabiksesta ja muistakin huumeista. Oletettavasti sait bentsoja (?), käytä niitä pahimpiin ahdistuksiin. Minkä muun lääkityksen sait? Yleisesti ottaen lääkkeet jotka auttavat pitkässä juoksussa, alkavat toimimaan vasta 2-4 viikon kuluttua.
      Itsellä pahin vaihe kesti noin 2-3 kuukautta, jolloin en kyennyt käymään yksin edes kaupassa. Terapia on auttanut, samoin lääkkeet. Vieläkään en terve ole mutta nyt uskallan liikkua ulos ja kaupoille yksin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2229
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      225
      1991
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1562
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1301
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      148
      1267
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      49
      1170
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      65
      1060
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe