Punainen Pelikaani 4/2021

Vaikka en lehteä osta, voin yrittää auttaa. Lähetä skannattu tai valokuvattu kokonainen ristikko minulle foorumissani tätä lehteä koskevan säikeen lopussa olevaa toimintoa käyttäen.

Ristikosta saisi olla täytettynä vähintään kaksi kolmannesta, mikäli halutaan, että autan ristikon loppuun asti täyttämisessä. Voin toki yrittää antaa alkuunkin pari vinkkiä, mutta en halua ratkoa ristikkoa toisen puolesta.

Ennen ratkaisun palautusajan päättymistä toivon, ettei kysyjä paljasta laittamaansa ratkaisusanaa.

279

5187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvissä ajoin Huuhaa haahuilee.

    • Anonyymi

      Valtion ristikoidenratkontaviraston erikoisasiantuntija ohjeistamispäällikkö Tapio Huuhaa (os. Jaakko Parantainen) on valmiina ottamaan tilanteen ja ilmaiset kopiot PuPesta haltuun. Tablettilaite ja erikoisohjeistamiskynä ovat valmiit vain ja ainoastaan auttamaan muita erikoisesti tätä varten luodulla ns. kummitussivustolla. Kummitussivusto turvaa käyttäjien yksityisyyttä varmistamalla, että kukaan muu ei ikinä käytä sivustoa. Tästä on olemassa usean vuoden kokemus ja todisteet

    • TapChatin vastaavaa palvelua käytettin joskus paljonkin ja eniten juuri Punaisen Pelikaanin ristikoiden kanssa. Välillä oli tosi hiljaista.

      • Anonyymi

        Nyt onkin reilusti aikaa pohtia, mikä on EV:n suhteellinen osuus lehden tehtävistä. Tuskin hän tietää sitä vielä itsekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt onkin reilusti aikaa pohtia, mikä on EV:n suhteellinen osuus lehden tehtävistä. Tuskin hän tietää sitä vielä itsekään.

        Kyllä se tupoaa 40% luokkaa olemaan, vaikka minusta kohtuullinen lukema olisi 25%. Mutta on utopiaa, että EV:n osuus ikinä asettuu lehdessä järkevälle tasolle. EV:n osuus lienee aina ylisuuri. Lehti ei ehdi ikinä painoon, jos osuus pudotettaisiin edes 30%.


    • Anonyymi

      Ratkotko sinä muitakin kuin punaista pelikaania? Minullkin on vanha lehti ja siinä on vaikea ristikko. Osasin vaan yhden sanan AKAA.

      • Anonyymi

        Ratkon SK:n ja IS:n haastavia ristikoita myös. Myös Hesarin ristikoita olen ratkonut. Ovat nyt jääneet tauolle ja IS ehkä pidemmäksikin aikaa. Joku lähetti joskus poistuneeseen TapChat-palveluun Iisakin ristikot -lehden ja jonkun muun lehden ristikoita.

        Loin muille lehdille ja nettijulkaisuille oman osaston
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/forum/sanaristikot/1-6-muut-julkaisut/

        Luo säie. Sen jälkeen kun säue on luotu, voit lähettää minulle skannatun tai valokuvatun kokonaisen ristikon käyttäen "Lataa yksityinen kuvatiedosto Tapiolle:" -toimintoa.


    • Anonyymi

      Jos on IS tai SK, minulla on ratkaisuja paljon talkennettuna Google Driveen. Punaisesta Pelikaanista tallensin valikoiden.

    • Tästä lehdestä minun ei kannata esittää täällä kritiikkiä, ei kehuja eikä vinkkejä. PuPe 3/2014 on tullut kyselyjä foorumiini. Säie on toiminut. Jatketaan siellä tämänkin kehden kanssa.

      Jos täällä joku haluaa antaa tulevaisuudessa suoria ratkaisusanoja, senkun vaan.

    • Anonyymi

      EV:n prosenttiosuus on sama kuin viimeksi eli 35%. Isohan se on mutta toivottavasti tehtävät ovat vö'ähintään sen vaikeustason mukaisia kun on merkitty eikä osa ole selvästi alle merkityn vaikeustason, mikä on ollut tapana.

    • Anonyymi

      Et osta lehteä. Miten päädyit tähän?

      • Anonyymi

        Ohjeistamspäällikön nettituttu on skannannut kopiot arvosteltavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeistamspäällikön nettituttu on skannannut kopiot arvosteltavaksi.

        Mukavaa nimipäivää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeistamspäällikön nettituttu on skannannut kopiot arvosteltavaksi.

        Ei niinkään arvosteltaviksi vaan ilokseni ja siksi, että voin jakaa vinkkejä muille. Kun sain ilmaiseksi, koen vinkkien annon jopa velvollisuudekseni.

        Teen kyllä arviointeja. Lähinnä luon yleisarvioita sekä arvioita siihen, onko vaikeusasteet mielestäni oikein. Puolikkaan heitto on ymmärrettävää, mutta jos vaikeustaso heittää reilusti, minusta kyse on virheestä.

        Virheitä en toivo löytäväni, mutta jos löydän, kerron niistä. Jos katson olevan virheen, saatan kertoa ratkaisusanan kuten tein PuPe 3/2021 kohdalla.

        Melko todennäköisesti tulee taaskin vastaan kyseenalaisia vihjeitä tai ratkaisusanoja, sillä ristikoissa luvataan olevan yllätyksiä. Keiden ristikoista niitä saattaa löytyä, on arvattavissa etukäteen. Löytynee todennäköisimmin tästä joukosta: Ilmo Juhani Liljeroos, Arto Kuivanen, Tuomas Holopainen ja Harto Hakonen.

        Toisaalta on reilua, että asiasta varoitetaan etukäteen, joten mikään ei tule yäytenä yllätyksenä.

        Ehkä täällä ei kannata kertoa, mitä virheitätai arveluttavia piirteitä ristikoista löytyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavaa nimipäivää!

        Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niinkään arvosteltaviksi vaan ilokseni ja siksi, että voin jakaa vinkkejä muille. Kun sain ilmaiseksi, koen vinkkien annon jopa velvollisuudekseni.

        Teen kyllä arviointeja. Lähinnä luon yleisarvioita sekä arvioita siihen, onko vaikeusasteet mielestäni oikein. Puolikkaan heitto on ymmärrettävää, mutta jos vaikeustaso heittää reilusti, minusta kyse on virheestä.

        Virheitä en toivo löytäväni, mutta jos löydän, kerron niistä. Jos katson olevan virheen, saatan kertoa ratkaisusanan kuten tein PuPe 3/2021 kohdalla.

        Melko todennäköisesti tulee taaskin vastaan kyseenalaisia vihjeitä tai ratkaisusanoja, sillä ristikoissa luvataan olevan yllätyksiä. Keiden ristikoista niitä saattaa löytyä, on arvattavissa etukäteen. Löytynee todennäköisimmin tästä joukosta: Ilmo Juhani Liljeroos, Arto Kuivanen, Tuomas Holopainen ja Harto Hakonen.

        Toisaalta on reilua, että asiasta varoitetaan etukäteen, joten mikään ei tule yäytenä yllätyksenä.

        Ehkä täällä ei kannata kertoa, mitä virheitätai arveluttavia piirteitä ristikoista löytyi.

        Voivat yllätykset kyllä olla myös hyvinkin myönteisiä. Sellainen oli ristikko, johon piti piirtää komioita, jos sanassa oli sanaosa KOLMIO. Tykkäsin tosi paljon siitä ristikosta.

        Mutta myönteisten yllätysten ohella pitää varautua ikäviin yllätyksiin, joissa rikotaan normaalia kirjoitustapaa surutta ja luodaan taas kerran epämääräisiä viritelmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeistamspäällikön nettituttu on skannannut kopiot arvosteltavaksi.

        Säästyin itse skannaukselta, sillä ratkon ristikoita mieluummin piirrosohjelmalla kuin paperisina. Skannerini laatu on huonompi kuin nettituttavalla, joten digiratkonnan laatu on parempi. Jos EV tarjoasi lehden diginä, saattaisin maksaakin.

        Sitäpaitsi digiratkonta helpottaa auttamisessa kun voi laittaa oman ratkontansa ja jonkun muun ratkonnan rinnakkain.

        En nyt oikein innostu ostamaan paperisia ristikoita. Tykkään laittaa heti ratkaisun ristikkoon olkoon se sitten oikein tai väärin. Jos sen tekisi paperilehdessä, usein toistuva kirjoittaminen ja kumittaminen tekisi lopputuloksen suttuiseksi. Nyt minun ei tarvitse välittää siitä, kuinka paljon tulee kumittamista.

        Haluan myös tehdä ristikkoon väliaikaisia merkintöjä ja joskus myös väliaikaisia muistiinpanoja. Varsinkin niiden tekeminen paperiristikkoon tekisi ristikosta ikävän näköisen.

        Paperiristikko ei tarjoa niitä vapauksia, joita digiratkonta tuo tullessaan.


      • Anonyymi

        Voi kun pysyisit omilla sivuillasi niin kaikilla olisi kivempi kesä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun pysyisit omilla sivuillasi niin kaikilla olisi kivempi kesä.

        On minulla siellä muutamia asiallisia PuPen ristikoiden kommentoijia, joten en ehkä tämän sivuston PuPe-kommentteja kaipaakaan. PuPe-säikeet toimivat sivustollani. Muutkin säikeet soisi toimivan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On minulla siellä muutamia asiallisia PuPen ristikoiden kommentoijia, joten en ehkä tämän sivuston PuPe-kommentteja kaipaakaan. PuPe-säikeet toimivat sivustollani. Muutkin säikeet soisi toimivan.

        Et sinä pysty pysymään poissa. Aina tulee jotain kivaa rentoa keskusteltavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä pysty pysymään poissa. Aina tulee jotain kivaa rentoa keskusteltavaa.

        Olen vähän huolissani ja peloissanikin laatija Kari Vaalamon ammattiylpeydestä. Sivun 14 ristikossa on vihje

        SINSILLA-
        ANGORA-

        Vastauksena tuleva sana ei vastaa toista noista. Mitä tästä pitäisi ajatella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vähän huolissani ja peloissanikin laatija Kari Vaalamon ammattiylpeydestä. Sivun 14 ristikossa on vihje

        SINSILLA-
        ANGORA-

        Vastauksena tuleva sana ei vastaa toista noista. Mitä tästä pitäisi ajatella?

        Chinchillalla etsiminen auttaa. Ehkä palauttamaan Vaalamon ylpeydenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Chinchillalla etsiminen auttaa. Ehkä palauttamaan Vaalamon ylpeydenkin?

        Siis sinsilla tai chinchilla on kani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinsilla tai chinchilla on kani?

        No onko angora sitten muka kani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onko angora sitten muka kani?

        Eli sitten koko vihje on päin vi**ua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sitten koko vihje on päin vi**ua?

        Pitää osata lukea vihje.

        KALA- = KUKKO.

        Ei ole kala, ei ole kukko.

        On muuten aika saivartelevaa ja mollaavaa koko tämäkin juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää osata lukea vihje.

        KALA- = KUKKO.

        Ei ole kala, ei ole kukko.

        On muuten aika saivartelevaa ja mollaavaa koko tämäkin juttu.

        Erittäin kyseenalainen vihje. On olemassa sinsillan värinen kani ja kuukkeli löytää angorakanin. Eihän ratkojan voida odottaa ymmärtävän tällaista mätävihjettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin kyseenalainen vihje. On olemassa sinsillan värinen kani ja kuukkeli löytää angorakanin. Eihän ratkojan voida odottaa ymmärtävän tällaista mätävihjettä.

        Angorakaniini löytyy jopa kielitoimistonsanakirja.fi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Angorakaniini löytyy jopa kielitoimistonsanakirja.fi.

        Sinsillakaniini löytyy Suomisanakirjasta. Kielitoimiston sanakirja ei sitä tunne. Kaiketi laatija on luottanut Suomisanakirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Angorakaniini löytyy jopa kielitoimistonsanakirja.fi.

        En väittänytkään, että angorakania ei olisi mutta onko sinsillakania?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En väittänytkään, että angorakania ei olisi mutta onko sinsillakania?

        Sinsillakan(iin)eja on selvästi olemassa (englanniksi chinchilla rabbit ja ruotsiksi chinchilla kanin). Hyvä suomenkielinen eläimen nimi on siis sinsillakani(ini).

        Mutta laatija on luultavasti arvioinut, että sinsillakaniini on useimmille ratkojille aivan outo otus, joten vihjeessä on helpotuksena ANGORA-. Joskus ristikoista oppii uusia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinsillakan(iin)eja on selvästi olemassa (englanniksi chinchilla rabbit ja ruotsiksi chinchilla kanin). Hyvä suomenkielinen eläimen nimi on siis sinsillakani(ini).

        Mutta laatija on luultavasti arvioinut, että sinsillakaniini on useimmille ratkojille aivan outo otus, joten vihjeessä on helpotuksena ANGORA-. Joskus ristikoista oppii uusia asioita.

        Eivät ole kaniineja - vihje on virheellinen. Onko suomen kielessä sanaa sinsilla? Keksiikö laatija sanoja?

        ”Chinchilla rabbits are a group of three rabbit breeds that have been bred for a coat that resembles that of chinchillas. Despite their name, they are not related to and cannot interbreed with chinchillas, which are a species of rodent. Rabbits are lagomorphs. A mutation diluted the yellow pigment in the hairs to almost white, changing in this way the color of the fur of the wild rabbit (agouti) into chinchilla.”


    • En pidä sitä kaniinivihjettä virheellisenä.

      Vaikea s. 14 ristikko on, minulle ainakin 3- IS-asteikolla. Vasen alalaita voi olla ihan väärin.

    • Anonyymi

      Tämä taisikin olla vedätys.

      • Anonyymi

        Vai olisiko parodia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai olisiko parodia?

        Voihan sitä joku muukin kuin minä käsitellä yksittäistä sanaa, joten voi joku olla tosissaankin.

        Arvelu vedätykseksi ja parodiaksi on ikävä seuraus siitä, että jotkut ovat vedättäneet ja parodisoineet. Sellaisen jälkeen lähes kaikkeen kirjoitteluun suhtaudutaan epäluuloisesti.

        Jos lopetetaan vedätys ja parodisointi, kirjoitteluun voi luottaa paremmin.

        Mitä Vaalamon ristikoiden vaikeustasoon tulee, minulle saman laatijan s. 24 ristikko oli helpompi. Siihen ei jäänyt mitään epäselvää.

        Mitähän kolmoseksi merkitty tuo tullessaan kun PuPe 3/2021 2½ merkitty oli vaijeustasoltaan täysi kolmonen?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Voihan sitä joku muukin kuin minä käsitellä yksittäistä sanaa, joten voi joku olla tosissaankin.

        Arvelu vedätykseksi ja parodiaksi on ikävä seuraus siitä, että jotkut ovat vedättäneet ja parodisoineet. Sellaisen jälkeen lähes kaikkeen kirjoitteluun suhtaudutaan epäluuloisesti.

        Jos lopetetaan vedätys ja parodisointi, kirjoitteluun voi luottaa paremmin.

        Mitä Vaalamon ristikoiden vaikeustasoon tulee, minulle saman laatijan s. 24 ristikko oli helpompi. Siihen ei jäänyt mitään epäselvää.

        Mitähän kolmoseksi merkitty tuo tullessaan kun PuPe 3/2021 2½ merkitty oli vaijeustasoltaan täysi kolmonen?

        Jos lopetat välillä anonyymina kirjoittamisen, niin tätä ei tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lopetat välillä anonyymina kirjoittamisen, niin tätä ei tapahdu.

        Tapio tulee ottamaan kunnian kaniinigatesta, vaikka minä olin se, joka tajusi että jyrsijä se sinsillaotus on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio tulee ottamaan kunnian kaniinigatesta, vaikka minä olin se, joka tajusi että jyrsijä se sinsillaotus on.

        Asia nyt ei minulle kuulu mitenkään, joten en ota asiaan kantaa enenpää kuin olen jo ottanut.

        Mitä ristikkoon muuten tulee, siinä oli minulla ratkontavirhe. Kun sen korjasin, sain vasemman alareunan kuntoon. Sain erääklä henkilöltä vinkistä varmistuksen, että olin laittanut RINGISSÄKIN oikean ratkaisusanan. Hyväksyttäviä mahdollisia ratkaisusanoja on kaksi.


    • Anonyymi

      Löytyisikö täältä apuja s. 30-31 ristikkoon.
      Kaikki miesten kuvista lähtevät sanat ovat ratkaisematta ja niihin liittyviä risteäviä.
      Oikealta sivulta esim. Oikea alakulma on aika tyhjä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Koko ristikko on ratkottu, joskin yksi kirjain on epävarma. Joitakin vinkkejä on foorumissani. Meinasi jäädä kesken, kun vei niin paljon aikaa.

    • Anonyymi

      Sain itse vinkkejä ja s. 30.31 ristikkoon ei jäänyt epäselvyyksiä. Kannattaa tulla käsittelemään ristikkoa foorumiini. Siellä on ristikkoon hyviä vinkkejä jo nyt ja lisää voi tulla.

    • Anonyymi

      Välillä on kivakin yllätys. Sivun 28 ristikko sisältää EV:n lupaaman yllätyksen. Yllätys ei ole uniikki, mutta tykkään kyllä näistä.
      Jutun juoni on ymmärrettävissä vasta kun on saanut siniharmaan sanaketjun kokonaan valmiiksi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio-Huuhaa
        13.06.2021 21:36

        Tästä lehdestä minun ei kannata esittää täällä kritiikkiä, ei kehuja eikä vinkkejä.

        01.07.2021 14:57 ja 01.07.2021 15:19 olivat käytännössä aivan turhia.

        Laitoin 01.07.2021 15:19 avunpyynnön varmistusmielessä, mutta aivan tarpeeton oli.
        Sain foorumissani nimimerkiltä "Marcus" asiaan vinkin ja jopa privaatin kommentin palautelomakken avulla. Punaisen Pelikaanin 4/2021 osalta en tätä sivustoa siis nyt tarvinnut. Ja olisi hyvä, etten tarvisisikaan. Mutta saa sinne muutkin kuin minun lisäkseni kolme muuta tulla vierailemaan. Asiaa nyt tuskin enää kannattaa mainostaakaan, joten 01.07.2021 kehukin oli täällä turhaa.

        Foorumillani on kivempi keskustellakin, kun jokainen ei ole vain anonyymi, vaan ihmiset käyttävät nimimerkkejä. Näin ei tarvitse arvata, kuka kirjoitti mitäkin ja mikä on samalta kirjoittajalta ja milä eri kirjoittajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        01.07.2021 14:57 ja 01.07.2021 15:19 olivat käytännössä aivan turhia.

        Laitoin 01.07.2021 15:19 avunpyynnön varmistusmielessä, mutta aivan tarpeeton oli.
        Sain foorumissani nimimerkiltä "Marcus" asiaan vinkin ja jopa privaatin kommentin palautelomakken avulla. Punaisen Pelikaanin 4/2021 osalta en tätä sivustoa siis nyt tarvinnut. Ja olisi hyvä, etten tarvisisikaan. Mutta saa sinne muutkin kuin minun lisäkseni kolme muuta tulla vierailemaan. Asiaa nyt tuskin enää kannattaa mainostaakaan, joten 01.07.2021 kehukin oli täällä turhaa.

        Foorumillani on kivempi keskustellakin, kun jokainen ei ole vain anonyymi, vaan ihmiset käyttävät nimimerkkejä. Näin ei tarvitse arvata, kuka kirjoitti mitäkin ja mikä on samalta kirjoittajalta ja milä eri kirjoittajalta.

        Jukkis, Pike, Jiikoo ynnä muut pääpalstalta ja nyt rupeat oman palstasikin nimimerkkien juttuja tänne levittelemään tänne, jossa onneksi saa olla anonyymi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jukkis, Pike, Jiikoo ynnä muut pääpalstalta ja nyt rupeat oman palstasikin nimimerkkien juttuja tänne levittelemään tänne, jossa onneksi saa olla anonyymi.

        Minusta nyt on vaan aika ikävä, kun ei tiedä, kuka on kirjoittanut mitäkin. Ei tiedä, kenelle oikein vastaa ja mitä joku aiemmin on kysynyt tai muuten kommentoinut. Kommentointi on liikaa ikään kuin ilmaan huitomista.

        Kun tuntee joidenkin kommentointityyliä, on kiusaus arvata, kuka on minkin nimimerkin takana.

        Batman oli sikäli kiva, että hän loi itselleen nimimerkin.

        Oli ehkä oman palstani nimimerkin maininta tyhmää, mutta en minä tiedä henkilön nimeä. Olisi varmaan ollut viisaampaa kirjoittaa "joltakulta".

        Ja voihan nimimerkiksi laittaa Anonyymi, vaikka monesta anonyymistä en pidä.


    • Anonyymi

      Tänne kirjoittelu on melkoisen sekavaa. Jos kirjoittaa johonkin väliin, uuden kommentin löytäminen on hankalaa. Itse usein käytän selaimen hakutoimintoa, jotta ei tarvitse haeskella uutta kommenttia.

      On myös välillä hankala hahmottaa. mikä kommentti liittyy mihinkin, vaikka johdantoteksti onkin. Viitattu kommentti saattaa jäädä kauaksikin.

      Luovuin sisäkkäisistä kommenteista sekavuuden vuoksi. Foorumiohjelma ei myöskään sijoittanut sisäkkäisiä kommentteja aina oikein, mikä lisäsi sotkuisuutta ennestään.

    • Anonyymi

      Koska kovisaukio Holopaiselta oli niin hyvä, annan vastauksia kysyttäessä.

      • Anonyymi

        Annankin niitä kysymättä, koska sattuu huvittamaan.

        Kuvista lähtee seuraavat:

        Kikkarapääkurvailija
        Puudelihevipermanentti
        Takatukkatoimintasankari

        Tähdet ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle.

        Kasari
        Thriller
        Syntikkapop
        Saimaa-ilmiö
        Terminator
        Korvalappustereot
        Rambo
        Bananarama
        Aurinkolippa
        Ratt
        Sähköhammasharja
        Solarium
        Nintendo
        Madonna
        Dallas
        Autiotalo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annankin niitä kysymättä, koska sattuu huvittamaan.

        Kuvista lähtee seuraavat:

        Kikkarapääkurvailija
        Puudelihevipermanentti
        Takatukkatoimintasankari

        Tähdet ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle.

        Kasari
        Thriller
        Syntikkapop
        Saimaa-ilmiö
        Terminator
        Korvalappustereot
        Rambo
        Bananarama
        Aurinkolippa
        Ratt
        Sähköhammasharja
        Solarium
        Nintendo
        Madonna
        Dallas
        Autiotalo

        Tuo Ratt sisältää ongelman vihjeen 4/7 voimajuomaa kanssa. Ei toimi lainkaan vihjeen PALO POISSA vihjeen kanssa, joten RATT ei voi olla oikea ratkaisusana.

        BATT toimii risteävien kanssa mutta Ratt on Aulis-tason ratkaisusana, sillä kyseessä on todella tuntematon artisti. Erittäin huono kohta muuten varsin mainiossa ristikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Ratt sisältää ongelman vihjeen 4/7 voimajuomaa kanssa. Ei toimi lainkaan vihjeen PALO POISSA vihjeen kanssa, joten RATT ei voi olla oikea ratkaisusana.

        BATT toimii risteävien kanssa mutta Ratt on Aulis-tason ratkaisusana, sillä kyseessä on todella tuntematon artisti. Erittäin huono kohta muuten varsin mainiossa ristikossa.

        Tästä selityksestä on vaikea päästä selville, mitä halutaan sanoa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tästä selityksestä on vaikea päästä selville, mitä halutaan sanoa!

        po. "Batt on Aulis-tason ratkaisusana". Selitön asiaa edempänä laajemmin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        po. "Batt on Aulis-tason ratkaisusana". Selitön asiaa edempänä laajemmin.

        Po. "Tapio ei ole Tuomas-tason ratkoja!"


    • Anonyymi

      Saisko täältä vielä lisävikkejä s.31 kohtiin tuohon uute ja laato (paalu).
      Koko ristikosta puuttuu 2 kirjainta, juuri tästä kohdasta.
      Olisi kiva saada valmiiksi.
      Vinkkejä olen saanut, mutta niiden avulla en ole ymmärtänyt näitä.

      • Anonyymi

        Kun nyt ratkaisusanat on tuotu esille, ne voi selittää.
        Tee on siis uute. Se ilmaistaan usein T-kirjaimella, joka lausutas "tee".
        TÄHÄN viittaa alla olevan vihjeen ratkaisusanaan, joka on AVIS. T AVIS = TAVIS.
        LAATO (PAALU) on kaksoisvihje.
        LATO=VAJA. Kun lisätään A-kirjain tulee LAATO=VAAJA. Paalu = vaaja (vanhtava ilmaisu). eli suora vihje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt ratkaisusanat on tuotu esille, ne voi selittää.
        Tee on siis uute. Se ilmaistaan usein T-kirjaimella, joka lausutas "tee".
        TÄHÄN viittaa alla olevan vihjeen ratkaisusanaan, joka on AVIS. T AVIS = TAVIS.
        LAATO (PAALU) on kaksoisvihje.
        LATO=VAJA. Kun lisätään A-kirjain tulee LAATO=VAAJA. Paalu = vaaja (vanhtava ilmaisu). eli suora vihje.

        Koska Kielitoimisto ei ole kelpuuttanut vaaja nettisanakirjaan, se on hieman huono. Löytyy Wikisanakirjasta, joten käytön voi tarkistaa. Menettelee.

        Suurin ongelma on se, että 1980-lukuisiin tulee väkisin Batt.
        Tämä ei kunnolla toimi, mikäli haetaan artistia Mike Batt. Mike Batt oli aktiivinen
        1973–1976, 1998–2001, 2010–2017 The Wombles (yhtye) - https://fi.xcv.wiki/wiki/The_Wombles_(band)
        Vai löytyykö joku muu Batt-nimisen artistin tai bändin, joka oli aktiivinen 1980-luvulla? Vai tv-sarja, elokuva tai muu 1980-lukulainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska Kielitoimisto ei ole kelpuuttanut vaaja nettisanakirjaan, se on hieman huono. Löytyy Wikisanakirjasta, joten käytön voi tarkistaa. Menettelee.

        Suurin ongelma on se, että 1980-lukuisiin tulee väkisin Batt.
        Tämä ei kunnolla toimi, mikäli haetaan artistia Mike Batt. Mike Batt oli aktiivinen
        1973–1976, 1998–2001, 2010–2017 The Wombles (yhtye) - https://fi.xcv.wiki/wiki/The_Wombles_(band)
        Vai löytyykö joku muu Batt-nimisen artistin tai bändin, joka oli aktiivinen 1980-luvulla? Vai tv-sarja, elokuva tai muu 1980-lukulainen.

        Jotain teki kyllä 1980-luvulla, mutta varsin vähän.
        Wombles-joulualbumi Julkaistu: 1983 Tarra: CBS (25805) Muoto: 12 "vinyyli
        1989 Wombling Hits Julkaistu: 1989 Etiketti: CBS (466118 1) Formaatti: 12 "vinyyli / kasetti

        Ei millään voi pitää tyypillisesti 80-lukulaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain teki kyllä 1980-luvulla, mutta varsin vähän.
        Wombles-joulualbumi Julkaistu: 1983 Tarra: CBS (25805) Muoto: 12 "vinyyli
        1989 Wombling Hits Julkaistu: 1989 Etiketti: CBS (466118 1) Formaatti: 12 "vinyyli / kasetti

        Ei millään voi pitää tyypillisesti 80-lukulaisena.

        Tämän hienon ristikon ratkoneena sanoisin, että haaskaat aikaasi harhapoluilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän hienon ristikon ratkoneena sanoisin, että haaskaat aikaasi harhapoluilla.

        Tähän vahva näin on. Ratt on oikein (google ratt band). Vibrafoni, aatra, …permanentti, aurorat. Kerro vielä miten tulee väkisin batt? Melko noloa. Voimajuoma on battery.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tähän vahva näin on. Ratt on oikein (google ratt band). Vibrafoni, aatra, …permanentti, aurorat. Kerro vielä miten tulee väkisin batt? Melko noloa. Voimajuoma on battery.

        Esitän vastakysymyksen.
        Miten saat vihjeeseen PALO POIS R-alkuisen ratkaisusanan?
        Et mitenkään. Saba alkaa 100% varmuudella B-kirjaimella.

        Itse jo kerroit, että voimajuoma viittaa sanaan BATTERY ja 4/7 siitä on BATT eikä Ratt.

        Tämäkin todistaa, että B on ainoa kirjain, mitä voi ajatella.

        Joku ehdotti Aulis Lehdon kohdalla, että ruutu jaetaan /-merkillä. Mutta jos niin tehdään, kysessä ei ole RISTISANAtehtävä. Jos samaan ruutuun pitäisi laittaa eri kirjain vaaka- ja pystysuuntaisille sanoille, kyse on laadintavirheestä.

        Laadintavirheenä Auliksen Cisse/Gentlemanni moni piti. Ei tästä oikein eri johtopäätöstä voi tehdä. Harmi, sillä ristikko on muuten varsin hieno.

        Jos pitää laittaa RATT, syntyy laadintavirhe. Onko se parempi vaihtoehto?

        Varsinaiselta laadintavirheeltä voi välttyä vain jos teemasanaksi tulee Batt.
        Ei se kunnon teemasana ole. Mennään vain ojasta allikkoon, koska haetaan tunnettuja 1980-luvun asioita.

        Jos Auliksen kohdalla todettiin laadintavirhe, rehellinen ratkoja toteaa, että myös tässä ristikossa on laadintavirhe. Ihan oikeasti olen hirveän pahoillani, että näin pitää todeta. Mutta ei pidä heittäytyä epärehelliseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tähän vahva näin on. Ratt on oikein (google ratt band). Vibrafoni, aatra, …permanentti, aurorat. Kerro vielä miten tulee väkisin batt? Melko noloa. Voimajuoma on battery.

        Minusta on ihan äärettömän epärehellistä väittää noin, koska R ja B ei voi laittaa samaan ruutuun. Miten vaikeaa on ristikouden kohdalla olla rehellinen? Eikö se ole hirvittävän noloa?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minusta on ihan äärettömän epärehellistä väittää noin, koska R ja B ei voi laittaa samaan ruutuun. Miten vaikeaa on ristikouden kohdalla olla rehellinen? Eikö se ole hirvittävän noloa?

        Kannattaisiko sinun nyt kuitenkin vielä kerran katsoa tuo kohta huolella ja olla lokaamatta sekä Lehdon että Holopaisen taitoja yhdellä kertaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko sinun nyt kuitenkin vielä kerran katsoa tuo kohta huolella ja olla lokaamatta sekä Lehdon että Holopaisen taitoja yhdellä kertaa?

        Tämä on hauskaa! Odotellaan miten Tapio selittää itsensä ulos tästä umpikujasta. Syy on varmasti laatijassa ja Ekissä eikä yhtään Tapiossa :-)


    • Anonyymi

      Löytyykö apua s. 28 vas. yläkulma ja alakulma.
      Niissä tyhjää, eikä lähde etenemään.

    • Pahoittelen itse sekosin riveissä. Batt tulee toiseen vihjeeseen. Ratt on minullakin teemasanoissa. Ratt ei ole itselle tuttu, mutta 1980-luvun bändi on. Tältä osin ihan moitteeton ristikko eikä ole verrattavissa Auliksen Cisse/Gentlemanni-sekoiluun.

      Auliksen kohdalla monilla oli vaikeuksia myöntää laadintavirhe.

      Pödän holopaisen ristikko varsin onnistuneena.

      Nolo moka seota riveissä.

      • Anonyymi

        Nyt ei kannata huolehtia muista ratkojista, kuten ei yleensäkään, vaan hengittää syvään ja miettiä seuraavalla kerralla, kannattaako lähteä haukkumaan lähes kaikki muut paitsi itsensä. Sieltä syvästä syövereistäsi ehkä löydät vastauksia myös siihen, miksi arvostajia on niin vaikea löytää.


    • Sekoilu oli viimeksi se, ettö kirjoitinm että RATT ei oke teenasana.

      BATT on silti ongelma. Sen tulisi ilmaista jotain mielekästä eikä olla vain toisen sanan alku.

      Mike Batt on melkoinen tuntemattomuus. Samoin venäläinen räppäri. Batt ei ole kunnon ratkaisusana.

      Miköön näistä ei ole hyvä selitys ratkaisusanalle Batt.

      Sekoitin nyt Ratt ja Batt.

      • Linkki on tässä
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Batt

        Itse ratkaisusana erisnimenä on Aulus-tasoa, joskin Aulus laittaisi Mike tai Andrey.
        Batt on joka tapauksessa ristikon huonoin ratkaisusana ja ainakin kauneusvirhe.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Linkki on tässä
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Batt

        Itse ratkaisusana erisnimenä on Aulus-tasoa, joskin Aulus laittaisi Mike tai Andrey.
        Batt on joka tapauksessa ristikon huonoin ratkaisusana ja ainakin kauneusvirhe.

        Pääasia, että pääsi arvostelemaan laatijaa. Ei sillä niin väliä, että sekoilee itse riveissä ja kirjoittaa noloja viestejä sekoilustaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia, että pääsi arvostelemaan laatijaa. Ei sillä niin väliä, että sekoilee itse riveissä ja kirjoittaa noloja viestejä sekoilustaan.

        Rivisekoilu oli tosi noloa. Vertailu Aulikseen oli vain osittain relevantti. Itse ratkaisusanana Batt on Aulis-tasoa, vaikka vihjeitystapa on erilainen kuin Auliksella. Kun ratkaisusana on täysi tuntemattomuus, kaksoisvihje olisi ollut paikallaan, esim. "(ven. räppäri)".

        Yksi pakkorakosana ei koko ristikkoa pilaa. Muuten ristikko on varsin hienost laadittu. Auliksella vastaavian tason ratkaisusanoja on pahimmillan toistakymmentä yhdessä ristikossa. Kun on haastava rakenne, niitä erittäin vaikea välttää. En minä yhden tällaisen takia lopeta Holopaisen ristikoiden ratkontaa. On tämä paljon laadukkaampi ristikko kuin Auliksen ristikot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rivisekoilu oli tosi noloa. Vertailu Aulikseen oli vain osittain relevantti. Itse ratkaisusanana Batt on Aulis-tasoa, vaikka vihjeitystapa on erilainen kuin Auliksella. Kun ratkaisusana on täysi tuntemattomuus, kaksoisvihje olisi ollut paikallaan, esim. "(ven. räppäri)".

        Yksi pakkorakosana ei koko ristikkoa pilaa. Muuten ristikko on varsin hienost laadittu. Auliksella vastaavian tason ratkaisusanoja on pahimmillan toistakymmentä yhdessä ristikossa. Kun on haastava rakenne, niitä erittäin vaikea välttää. En minä yhden tällaisen takia lopeta Holopaisen ristikoiden ratkontaa. On tämä paljon laadukkaampi ristikko kuin Auliksen ristikot.

        TV:ssä on comedy panel show Hyvät ja huonot uutiset.

        "En minä yhden tällaisen takia lopeta Holopaisen ristikoiden ratkontaa."

        Onko tämä hyvä vai huono uutinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TV:ssä on comedy panel show Hyvät ja huonot uutiset.

        "En minä yhden tällaisen takia lopeta Holopaisen ristikoiden ratkontaa."

        Onko tämä hyvä vai huono uutinen?

        Hyvä uutinen, jos joku haluaa kysyä minulta vinkkejä. Toki voin ratkoa ristikoita, joita en itse muuten ratkoisi, joten asialla ei ole tämän asian suhteen merkitystä.

        En nyt jokaista tämän lehden ristikkoa välitä ratkoa, minkä olen jo kertonutkin. Liian monta huonona tai mielenkiinnotomana pitämääni ristikkoa johtaa vain siihen, että jätän ratkomatta laatijan ristikot. Yksikin ristikko saattaa johtaa siihen, etten toista ristikkoa laatijalta ratko. Näin on joidenkin laatijoiden suhteen käynyt viimeisen vuoden aikana.


    • Anonyymi

      Luulin, että tämä on keskustelu, jossa saa kysyä vinkkejä ristikoihin, mutta täällä näköjään keskustellaankin ristikon sisällöistä niin että vinkkikyselyt jää kokonaan huomaamatta.
      Löytyykö netistä sellaista palstaa, jossa voi kysyä apua ristikkoon ja saada vastaus ilman että pitää lukea satoja muita viestejä?

      • Anonyymi

        Tämä oli tosi huonoa mainosta Huuhaan sivuille. Siellä varmasti tälläkin asialla on mässäilty ja eriävät mielipiteet on/olisi häädetty häiriköintinä! Pitkään piti täällä taistella, että Huuhaa uskoi olevansa väärässä.

        Minulle Mike Batt on ihan tuttu, en kaivannut lisävihjettä. Lisävihjeen vaatiminen on sekin noloa. Missä menee se raja, jossa sanalle pitää antaa lisävihje? Huuhaan tietämyksessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli tosi huonoa mainosta Huuhaan sivuille. Siellä varmasti tälläkin asialla on mässäilty ja eriävät mielipiteet on/olisi häädetty häiriköintinä! Pitkään piti täällä taistella, että Huuhaa uskoi olevansa väärässä.

        Minulle Mike Batt on ihan tuttu, en kaivannut lisävihjettä. Lisävihjeen vaatiminen on sekin noloa. Missä menee se raja, jossa sanalle pitää antaa lisävihje? Huuhaan tietämyksessä?

        Ei siellä ole lainkaan tällaista. Asialla ei ole mässäilty, vaikka se on kertaalleen esillä.

        Sivuillani on enemmän puhtaita vinkkikyselyjä kuin täällä. Tämä koskee PuPe 3/2021 ja PuPe 4/2021 säikeitä.

        Minusta Suomessa riittävän tunnettavuuden indikaattori on Wikipedia-artikkeli suomeksi. Sitä ei Batt-nimisestä artista ole.

        Sain erään privaatin viestin, jossa kirjoittaja piti em. nimistä artistia varsin tuntemattomana. Joku ainakin oli tunnettavuuden suhteen samoilla linjoilla. Musadiggarille tilanne on toinen.

        Ei sivuiltani ole poistettu häiriköintinä PuPe 4/2021 osalta yhtään viestiä eikä pitkään aikaan muutenkaan häiriköinnin vuoksi.

        Ratt on suomeksi artikkeli. Siitä sanotaan "Ratt kuului Mötley Cruen ohella genren tunnetuimpiin yhtyeisiin..."

        En 1980-kuvulla kuunnellut lainkaan heviä, joten itselle se on tuntemattomuus, mutta kun noin kirjoitetaan, uskotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä ole lainkaan tällaista. Asialla ei ole mässäilty, vaikka se on kertaalleen esillä.

        Sivuillani on enemmän puhtaita vinkkikyselyjä kuin täällä. Tämä koskee PuPe 3/2021 ja PuPe 4/2021 säikeitä.

        Minusta Suomessa riittävän tunnettavuuden indikaattori on Wikipedia-artikkeli suomeksi. Sitä ei Batt-nimisestä artista ole.

        Sain erään privaatin viestin, jossa kirjoittaja piti em. nimistä artistia varsin tuntemattomana. Joku ainakin oli tunnettavuuden suhteen samoilla linjoilla. Musadiggarille tilanne on toinen.

        Ei sivuiltani ole poistettu häiriköintinä PuPe 4/2021 osalta yhtään viestiä eikä pitkään aikaan muutenkaan häiriköinnin vuoksi.

        Ratt on suomeksi artikkeli. Siitä sanotaan "Ratt kuului Mötley Cruen ohella genren tunnetuimpiin yhtyeisiin..."

        En 1980-kuvulla kuunnellut lainkaan heviä, joten itselle se on tuntemattomuus, mutta kun noin kirjoitetaan, uskotaan.

        En tiedä, mitä mässäilyllä ymmärrät, mutta ainakin tässä langassa ennen omaa nolostumista mässäilit toisten hölmöydellä ja puolustamisinnolla.

        "Minusta on ihan äärettömän epärehellistä väittää noin, koska R ja B ei voi laittaa samaan ruutuun. Miten vaikeaa on ristikouden kohdalla olla rehellinen? Eikö se ole hirvittävän noloa?"


      • Anonyymi

        Sinun pitää löytää palsta, johon Tapio ei kirjoita. Se on kyllä vaikeaa, sillä Tapiolla on porttikielto vain Sanariksen palstalle, jossa ratkaisuja saa kysellä vasta kilpailuajan päätyttyä.

        Tapio leikkii hippaa tai kritisoi laatijoita. Jos löytyy virheen häivääkin, sieltä tulee kirjoittelua sarjatulella. Tämäkin säie on siitä hyvä esimerkki. Kun ei virhettä löytynyt hän keksi sen omassa päässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli tosi huonoa mainosta Huuhaan sivuille. Siellä varmasti tälläkin asialla on mässäilty ja eriävät mielipiteet on/olisi häädetty häiriköintinä! Pitkään piti täällä taistella, että Huuhaa uskoi olevansa väärässä.

        Minulle Mike Batt on ihan tuttu, en kaivannut lisävihjettä. Lisävihjeen vaatiminen on sekin noloa. Missä menee se raja, jossa sanalle pitää antaa lisävihje? Huuhaan tietämyksessä?

        Toni Pitkälä on muutaman kerran vastaavissa tapauksissa laittanut lisävihjeen. Niissä tapauksissa henkilöillä on ollut vain englanninkielinen Wikipedia-artikkeli.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/#post-21921
        on esillä kaksi eri lisävihje-ehdotelmaa.

        Milloin lisävihje on tarpeen ja milloin katsotaan jonkin asian tai henkilön olevan ylipäätänsä liian outo ristikkoon laitettavaksi, on tietenkin tulkintakysymys. Huonoimpia ovat minusta oudot lyhenteet. Sen jälkeen tosi oudot tuotemerkit, tosi oudot karttakohteen, tosi oudot tavisten erisnimet. Vähemmän tunnetut henkilönimet ovat vasta viidenneksi huonoimpien listalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mitä mässäilyllä ymmärrät, mutta ainakin tässä langassa ennen omaa nolostumista mässäilit toisten hölmöydellä ja puolustamisinnolla.

        "Minusta on ihan äärettömän epärehellistä väittää noin, koska R ja B ei voi laittaa samaan ruutuun. Miten vaikeaa on ristikouden kohdalla olla rehellinen? Eikö se ole hirvittävän noloa?"

        Okihan tuo paha virhe. Turhaa puolustelua esiintyy toisinaan, mutta tällä kertaa tuli huti.

        Omilla sivuillani tulee joskus poistettua omia tulkintamokia. Täällä se ei ole kenlläkään mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun pitää löytää palsta, johon Tapio ei kirjoita. Se on kyllä vaikeaa, sillä Tapiolla on porttikielto vain Sanariksen palstalle, jossa ratkaisuja saa kysellä vasta kilpailuajan päätyttyä.

        Tapio leikkii hippaa tai kritisoi laatijoita. Jos löytyy virheen häivääkin, sieltä tulee kirjoittelua sarjatulella. Tämäkin säie on siitä hyvä esimerkki. Kun ei virhettä löytynyt hän keksi sen omassa päässään.

        Tänne tulee joo liikaa kirjoittelua, jos katson jonkun vihjeen huonoksi. Sivustoilla yleensä käsittelen ongelmia yhdessä kommentissa, joten siellä ei ole moneen kuukauteen tullut mitään sarjatulta.

        Olisi minulta kohteliasta, että käsittely pysyisi täälläkin asiallisena, mikäli asia minusta riippuu. Omilla sivuillani käsittely on pysynyt paljon asiallisempana kuin täällä. Asian vierestä ei ole kirjoiteltu. Muutaman kuvien latasmiseen liittyvän toimivuuskommentin poistin.

        Minusta täällä on liikaa paljastettu näin haastavasta ristikosta. Jos joku, joka etsii vain pientä apua, spoilaa kyllä melko pahasti oman ratkontanautintonsa.

        Itsekin joutuu taiteilemaan sen kanssa, ettei liikaa paljasta, jotten spoilaisi toiselta ratkonnan iloa. Hyvien apuvinkkien antaminen on haastavaa, ratkaisusanojen paljastaminen on helppo ratkaisu. Jotta en liikaa auta, en ihan kaikkiin vihjeisiin ole kohdennettuja vinkkejä antanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänne tulee joo liikaa kirjoittelua, jos katson jonkun vihjeen huonoksi. Sivustoilla yleensä käsittelen ongelmia yhdessä kommentissa, joten siellä ei ole moneen kuukauteen tullut mitään sarjatulta.

        Olisi minulta kohteliasta, että käsittely pysyisi täälläkin asiallisena, mikäli asia minusta riippuu. Omilla sivuillani käsittely on pysynyt paljon asiallisempana kuin täällä. Asian vierestä ei ole kirjoiteltu. Muutaman kuvien latasmiseen liittyvän toimivuuskommentin poistin.

        Minusta täällä on liikaa paljastettu näin haastavasta ristikosta. Jos joku, joka etsii vain pientä apua, spoilaa kyllä melko pahasti oman ratkontanautintonsa.

        Itsekin joutuu taiteilemaan sen kanssa, ettei liikaa paljasta, jotten spoilaisi toiselta ratkonnan iloa. Hyvien apuvinkkien antaminen on haastavaa, ratkaisusanojen paljastaminen on helppo ratkaisu. Jotta en liikaa auta, en ihan kaikkiin vihjeisiin ole kohdennettuja vinkkejä antanut.

        Se, mistä en täällä pidä, on toisen ratkontakokemuksen tahallinen spoilaaminen. Spoilaaminen on helppoa, pieni jeesi vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, mistä en täällä pidä, on toisen ratkontakokemuksen tahallinen spoilaaminen. Spoilaaminen on helppoa, pieni jeesi vaikeampaa.

        Eikö anneta laatijalle päätösvalta siitä, tuleeko lisävihje eikä mollata kumpaakaan tapaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö anneta laatijalle päätösvalta siitä, tuleeko lisävihje eikä mollata kumpaakaan tapaa?

        "En osta lehteä, mutta on ihan pakko oikeille asiakkaille kertoa, että lehdessänne sanan Batt vihje ei ollut täydellinen. Älkää enää ostako lehteä, jos se sallii tuollaiset heikkoudet!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En osta lehteä, mutta on ihan pakko oikeille asiakkaille kertoa, että lehdessänne sanan Batt vihje ei ollut täydellinen. Älkää enää ostako lehteä, jos se sallii tuollaiset heikkoudet!"

        Ei kannata liioitella kun kritiikki liittyy lähinnä yhteen ratkaisusanaan. Yritin nyt yleisellä tasolla miettiä, onko liian tuntematon henkilö. Pelkästää musadiggareille ei ristikkoa voi laatia.

        Ainakin Holopaisen kovis on kunnon pahis. Liiallisesta helppoudesta lehteä on muutaman edellisen numeron osalta moitittu, mutta ainakin yksi pahis on mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata liioitella kun kritiikki liittyy lähinnä yhteen ratkaisusanaan. Yritin nyt yleisellä tasolla miettiä, onko liian tuntematon henkilö. Pelkästää musadiggareille ei ristikkoa voi laatia.

        Ainakin Holopaisen kovis on kunnon pahis. Liiallisesta helppoudesta lehteä on muutaman edellisen numeron osalta moitittu, mutta ainakin yksi pahis on mukana.

        Sinun kritiikkiäsi ei tarvitse liioitella. On turha luulla, että laatijat ottaisivat tuollaista saivartelua vakavasti. Varmasti Holopainen on miettinyt vaihtoehtoja ja päätynyt tähän. Yleensä ratkojat vain kiittävät kauniisti. Sinun kehusi vahvalla mutta-sanalla ei tunnu kehulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kritiikkiäsi ei tarvitse liioitella. On turha luulla, että laatijat ottaisivat tuollaista saivartelua vakavasti. Varmasti Holopainen on miettinyt vaihtoehtoja ja päätynyt tähän. Yleensä ratkojat vain kiittävät kauniisti. Sinun kehusi vahvalla mutta-sanalla ei tunnu kehulta.

        Sanarisen foorumissa Jaska esittää IS:n ristikoista välillä varsin nipottavia kommentteja. Antaa kiitosta, mutta mutta on usein mukana. En siis ole ainoa, joka laittaa varauksia mukaan. Jos kokonaisuutta arvostaa ja kehuu, ei mutta sana kokonaisuutta huonoksi tee. Kyllä sitä jalkapallopelejäkin jälkikäteen ruoditaan. Ei ristikoiden laadinta oikeastaan pelaamisesta paljon eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanarisen foorumissa Jaska esittää IS:n ristikoista välillä varsin nipottavia kommentteja. Antaa kiitosta, mutta mutta on usein mukana. En siis ole ainoa, joka laittaa varauksia mukaan. Jos kokonaisuutta arvostaa ja kehuu, ei mutta sana kokonaisuutta huonoksi tee. Kyllä sitä jalkapallopelejäkin jälkikäteen ruoditaan. Ei ristikoiden laadinta oikeastaan pelaamisesta paljon eroa.

        No mutku muutkin tasoiset kommentit eivät anna kovin fiksua kuvaa henkilöstä, jolla on oma sivusto aiheesta ja joka esiintyy alan asiantuntijana ja auktoriteettina. Omien tekemisiensä selittely ja anteeksipyytely vie aina vain syvemmälle suohon ja laskee henkilön uskottavuutta ja arvostusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutku muutkin tasoiset kommentit eivät anna kovin fiksua kuvaa henkilöstä, jolla on oma sivusto aiheesta ja joka esiintyy alan asiantuntijana ja auktoriteettina. Omien tekemisiensä selittely ja anteeksipyytely vie aina vain syvemmälle suohon ja laskee henkilön uskottavuutta ja arvostusta.

        En koe olevani mikään auktiriteetti tai asiantuntija vaan vain asiaa tunteva kohtalaisen hyvä ratkoja. Muutamia ristikoita laatineena ymmärän mielestäni varsin hyvin myös laadintaa.

        Minulla on joitakin näkökulmia, joiden perusteella arvioin ristikoita. Lähes kaikki ovat laatijoidenkin mielestä hyväksyttäviä, mutta joihinkin Sanariksen tai muiden firmojen hyväksymiin asioihin suhtaudun kriittisesti. Ne ovat asioita, joita toivon julkaisijoiden huomioivan.


    • Anonyymi

      Olen PuPe 6/2020-3/2021 pitänyt Skytän ristikoita PuPen ristikoita vaikeampina. Holopaisen ristikko oli kyllä minulle vaikeampi.

      Sanastopuutteet ovat vähäisiä, joten voi hyvin verrata Skytän ristikoihin.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sinä nipotat, koska olet addiktoitunut nettikirjoitteluun. Se antaa sinulle illuusion osallisuudesta ja ehkä kuvitelman kaveripiiristä, jonka kanssa käyt rentoa keskustelua.

        Todellisuus on kuitenkin ihan toinen - Sanaris potki sinut palstaltaan, teknisen palstan nörteiltä meni pari vuotta ennen kuin tajusivat mikä sinä olet ja täälläkin keskustelu pyörii usein persoonasi ympärillä.

        Täytyy laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että saisit muutaman saman henkisen hörhön sivuillesi, jotta pysyisit poissa muualta.

        Mihin ihmeen harhaan muuten perustat tämän asiantuntijalausunnon?
        [Jos laadintaan ei voi luottaa, ainakin osa ratkojista sanoo: "Kiitos ei, näitä en halua enää ratkoa."]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nipotat, koska olet addiktoitunut nettikirjoitteluun. Se antaa sinulle illuusion osallisuudesta ja ehkä kuvitelman kaveripiiristä, jonka kanssa käyt rentoa keskustelua.

        Todellisuus on kuitenkin ihan toinen - Sanaris potki sinut palstaltaan, teknisen palstan nörteiltä meni pari vuotta ennen kuin tajusivat mikä sinä olet ja täälläkin keskustelu pyörii usein persoonasi ympärillä.

        Täytyy laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että saisit muutaman saman henkisen hörhön sivuillesi, jotta pysyisit poissa muualta.

        Mihin ihmeen harhaan muuten perustat tämän asiantuntijalausunnon?
        [Jos laadintaan ei voi luottaa, ainakin osa ratkojista sanoo: "Kiitos ei, näitä en halua enää ratkoa."]

        Onneksi tunnusti itse, että nipottaa.

        Näin sanoo kielitoimistonsanakirja.fi siitä:

        Nipottaa = niuhottaa

        ark. suhtautua jhk vastustavasti ahdasmielisyyttään t. pikkutarkkuuttaan, valittaa, narista; tärkeillä, pingottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nipotat, koska olet addiktoitunut nettikirjoitteluun. Se antaa sinulle illuusion osallisuudesta ja ehkä kuvitelman kaveripiiristä, jonka kanssa käyt rentoa keskustelua.

        Todellisuus on kuitenkin ihan toinen - Sanaris potki sinut palstaltaan, teknisen palstan nörteiltä meni pari vuotta ennen kuin tajusivat mikä sinä olet ja täälläkin keskustelu pyörii usein persoonasi ympärillä.

        Täytyy laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että saisit muutaman saman henkisen hörhön sivuillesi, jotta pysyisit poissa muualta.

        Mihin ihmeen harhaan muuten perustat tämän asiantuntijalausunnon?
        [Jos laadintaan ei voi luottaa, ainakin osa ratkojista sanoo: "Kiitos ei, näitä en halua enää ratkoa."]

        "Mihin ihmeen harhaan muuten perustat tämän asiantuntijalausunnon?
        [Jos laadintaan ei voi luottaa, ainakin osa ratkojista sanoo: "Kiitos ei, näitä en halua enää ratkoa."]

        Kyllä joku on avoimesti ilmoittanut lopettaneensa tiettyjen ristikoiden ratkonnan. Eräs siihen liittyvä kommentti hävisi ikuisesti.

        Mitä nipottamiseen (merkityksessä tarttumina pikkuseikkoihin) tulee, sitä kyllä edelleen harrastetaan Sanariksrn foorumissa. En tällä kertaa mainitse nimiä. Minun nipottamiseeni on vain suhtauduttu kielteisemmin. Syynä on kyllä myös se, että olen tehnyt virhetulkintoja, jollaisiin Sanariksen arvostetuimmat nipottajat eivät ole syyllistyneet. Nipottamiseni ei ollut luotettavaa.

        Jotenkin hassulta tuntuu, että kun Suomi24 pitäisi olla vapaa foorumi, täällä pikkuseikkoihin huomion kiinnittämiseen suhtaudutaan kaikkein kielteisimmin. Samoin kaikkinaiseen arvosteluun suhtaudutaan kielteisimmin. Tämä on tosi outoa. Ei täällä tarvitsisi kenenkään kaupallisia intressejä puolustaa. Onko vain Sanariksen foorumi joillekin ainoa oikea paikka kritiikin esittämiseen?

        Pikkuseikat ovat laatutason säilyttämisen kannalta oleellisia. Jos pikkuseikoista ei välitetä, laatija saattaa olla isompienkin asioiden kohdalla leväperäinen. Se on nähty ja koettu.

        Myös ratkojilla on oma vastuunsa laadun ylläpitämisessä. Sitä vastuuta ei pidä mielestäni jättää vain laatijoille ja mahdollisille ristikon tarkistajille.

        Vaikuttaa siltä, että tämän foorumin halutaan olevan lähinnä vain ratkaisusanojen paljastelufoorumin, jossa ei mitään varsinaista keskustelua edes haluta käytävän.

        Oman foorumini PuPe 4/2021 on ollut myös lähinnä auttamisfoorumi, jossa ratkaisusanojen sijaan on annettu vinkkejä. (myös jotkut muut kuin minä ovat antaneet vinkkejä). Hyvin vähän on ollut varsinaista keskustelua. Toisaalta hyvä niin, niin on tyystin säästytty kinastelulta. Siinä mielessä oma foorumini on toiminut paremmin.

        Kriittisyys on ollut lähinnä omissa kommenteissani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mihin ihmeen harhaan muuten perustat tämän asiantuntijalausunnon?
        [Jos laadintaan ei voi luottaa, ainakin osa ratkojista sanoo: "Kiitos ei, näitä en halua enää ratkoa."]

        Kyllä joku on avoimesti ilmoittanut lopettaneensa tiettyjen ristikoiden ratkonnan. Eräs siihen liittyvä kommentti hävisi ikuisesti.

        Mitä nipottamiseen (merkityksessä tarttumina pikkuseikkoihin) tulee, sitä kyllä edelleen harrastetaan Sanariksrn foorumissa. En tällä kertaa mainitse nimiä. Minun nipottamiseeni on vain suhtauduttu kielteisemmin. Syynä on kyllä myös se, että olen tehnyt virhetulkintoja, jollaisiin Sanariksen arvostetuimmat nipottajat eivät ole syyllistyneet. Nipottamiseni ei ollut luotettavaa.

        Jotenkin hassulta tuntuu, että kun Suomi24 pitäisi olla vapaa foorumi, täällä pikkuseikkoihin huomion kiinnittämiseen suhtaudutaan kaikkein kielteisimmin. Samoin kaikkinaiseen arvosteluun suhtaudutaan kielteisimmin. Tämä on tosi outoa. Ei täällä tarvitsisi kenenkään kaupallisia intressejä puolustaa. Onko vain Sanariksen foorumi joillekin ainoa oikea paikka kritiikin esittämiseen?

        Pikkuseikat ovat laatutason säilyttämisen kannalta oleellisia. Jos pikkuseikoista ei välitetä, laatija saattaa olla isompienkin asioiden kohdalla leväperäinen. Se on nähty ja koettu.

        Myös ratkojilla on oma vastuunsa laadun ylläpitämisessä. Sitä vastuuta ei pidä mielestäni jättää vain laatijoille ja mahdollisille ristikon tarkistajille.

        Vaikuttaa siltä, että tämän foorumin halutaan olevan lähinnä vain ratkaisusanojen paljastelufoorumin, jossa ei mitään varsinaista keskustelua edes haluta käytävän.

        Oman foorumini PuPe 4/2021 on ollut myös lähinnä auttamisfoorumi, jossa ratkaisusanojen sijaan on annettu vinkkejä. (myös jotkut muut kuin minä ovat antaneet vinkkejä). Hyvin vähän on ollut varsinaista keskustelua. Toisaalta hyvä niin, niin on tyystin säästytty kinastelulta. Siinä mielessä oma foorumini on toiminut paremmin.

        Kriittisyys on ollut lähinnä omissa kommenteissani.

        Huomautan vielä, että kertaakaan foorumissani keskustelu ei ole mennyt minun ympärilläni pyörimiseksi. Sellaiseksi se ei voi edes koskaan mennä, koska sen tyyppinen keskustelu on normaalisäikeissä kiellettyä. Säikeiden yleinen laatutaso säilyy foorumissani pakostakin korkeampana kuin täällä, kun täällä hyvin harvoin puututaan liian henkilöön meneviin keskusteluihin. Ja jos puututaan, koko säie yleensä poistetaan, harvoin vain yksittäinen kommentti.

        Kun esitän joskus kritiikkiä, joka ei ole selkeästi huti (kuten Ratt kohdalla), annettaisiin minun esittää kritiikki ilman ärhäkkää vastakommenttia.

        Toivon, että tarpeeton persoonaan liittyvä keskustelu vähenisi täälläkin. Näin säikeiden yleinen laatutaso nousisi. Yleistä laatutasoa nostaisi myös asiallisen kritiikin hyväksyminen sekä laadintojen kehuminen. Viimeksi mainitussa itsellä on parantamisen varas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huomautan vielä, että kertaakaan foorumissani keskustelu ei ole mennyt minun ympärilläni pyörimiseksi. Sellaiseksi se ei voi edes koskaan mennä, koska sen tyyppinen keskustelu on normaalisäikeissä kiellettyä. Säikeiden yleinen laatutaso säilyy foorumissani pakostakin korkeampana kuin täällä, kun täällä hyvin harvoin puututaan liian henkilöön meneviin keskusteluihin. Ja jos puututaan, koko säie yleensä poistetaan, harvoin vain yksittäinen kommentti.

        Kun esitän joskus kritiikkiä, joka ei ole selkeästi huti (kuten Ratt kohdalla), annettaisiin minun esittää kritiikki ilman ärhäkkää vastakommenttia.

        Toivon, että tarpeeton persoonaan liittyvä keskustelu vähenisi täälläkin. Näin säikeiden yleinen laatutaso nousisi. Yleistä laatutasoa nostaisi myös asiallisen kritiikin hyväksyminen sekä laadintojen kehuminen. Viimeksi mainitussa itsellä on parantamisen varas.

        "Sinä nipotat, koska olet addiktoitunut nettikirjoitteluun"

        En nipota siksi, vaan kyllä aidosti munulla on huoli ristikoiden laatutasosta. Haluan, että huoleni noteerataan. Myönnän, että joskus samaa asiaa tulee käsiteltyä liikaa.

        Toivoisin muiltakin laatutason säilyttämisestä pidettäisiin enemmänkin huolta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        "Sinä nipotat, koska olet addiktoitunut nettikirjoitteluun"

        En nipota siksi, vaan kyllä aidosti munulla on huoli ristikoiden laatutasosta. Haluan, että huoleni noteerataan. Myönnän, että joskus samaa asiaa tulee käsiteltyä liikaa.

        Toivoisin muiltakin laatutason säilyttämisestä pidettäisiin enemmänkin huolta.

        Tällainen huolimattomuus harmittaa suuresti enkä ikinä toivo tällaisia löytäväni:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/?view=all#post-21932

        En minä nautinnokseni huomauta. Se on panettelua, jos väittää, että niin teen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”En minä nautinnokseni huomauta.”

        Etpä niin. Sairaalloistahan tuo jo on.

        Anonyymihan se oli mutta Huuhaalta vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymihan se oli mutta Huuhaalta vaikuttaa.

        Anonyymi kuitenkin kommentoi Huuhaata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi kuitenkin kommentoi Huuhaata?

        Ristikoiden laatutaso kun on huolena, miksi otanta on näin kapea? Tämä on ihan pisara valtameressä. Enimmät heikkoudet rehottavat ihan vapaina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikoiden laatutaso kun on huolena, miksi otanta on näin kapea? Tämä on ihan pisara valtameressä. Enimmät heikkoudet rehottavat ihan vapaina.

        Myönnän, että tulee lähinnä huolestuttua, jos omien suosikkilaatijoiden ristikossa on laatupuutteita. Kiinnostusta eikä aikaa riitä muuhun. Vuokila, Neitola ja Oskala ovat piilispuolella suosikkeja. Ristikkopuolella suosikkeja on iso liuta. Riippuu myös fiiliksestä, kuka milloinkin on suosikki. Väsähtäneenä, puolipirteänä ja kunnolla pirteänä on eri suosikit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän, että tulee lähinnä huolestuttua, jos omien suosikkilaatijoiden ristikossa on laatupuutteita. Kiinnostusta eikä aikaa riitä muuhun. Vuokila, Neitola ja Oskala ovat piilispuolella suosikkeja. Ristikkopuolella suosikkeja on iso liuta. Riippuu myös fiiliksestä, kuka milloinkin on suosikki. Väsähtäneenä, puolipirteänä ja kunnolla pirteänä on eri suosikit.

        Kuulostat aina siltä kuin yrittäisit pelastaa koko Suomen ristikkoelämän. Tosiasiassa siis ratkot vain jotain mitä ehdit ja jaksat ja mielipidekin on fiiliksestä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen huolimattomuus harmittaa suuresti enkä ikinä toivo tällaisia löytäväni:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/?view=all#post-21932

        En minä nautinnokseni huomauta. Se on panettelua, jos väittää, että niin teen.

        Tapio on löytänyt moninkertaisen Suomen mestarin piilosanasta vaarallisen laadintavirheen. Miten on mahdollista, että sitä ei ole virhepalvelussa? Tapioko ei esiinny asiantuntijana ja auktoriteettina, vaikka löytää laadintavirheitä näin mertoituneelta henkilöltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ajatellut, että voit olla taas väärässä?

        Tällainen harmittaa suuresti. Huuhaa keksii ontuvan ja siis väärän selityksen moitteettomalle vihjeelle, ja sitten julistaa ymmärtämättömyytensä tuomalla varmuudella, että ristikossa on virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen harmittaa suuresti. Huuhaa keksii ontuvan ja siis väärän selityksen moitteettomalle vihjeelle, ja sitten julistaa ymmärtämättömyytensä tuomalla varmuudella, että ristikossa on virhe.

        Kaikki tämä huolestuneisuus nyt on vaan Huuhaan päässä eikä sieltä lähde, vaikka laatijat tekisivät mitä ikinä parannuksia. Kyllä ne oikeat virheet puitaisiin ja puidaankin pääpalstalla ja virhepalvelussa. Joku lisävihjeen kärttäminen tai nyreys yhden lyhenteen käytöstä on töykeää toimintaa parhaansa tekeviä laatijoita kohtaan.

        IATA on yksi yleisimpiä sanoja kaiken maailman helpoissakin ristikoissa. Yksi lyhenne monien joukossa. Barrikadeille vaan jokaisen takia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen harmittaa suuresti. Huuhaa keksii ontuvan ja siis väärän selityksen moitteettomalle vihjeelle, ja sitten julistaa ymmärtämättömyytensä tuomalla varmuudella, että ristikossa on virhe.

        Tutkin vielä Nykysuomen sanakirjaa. Korjasin teksin. Hyvänä en Neitolan viittaamaa sanan merkitystä voi pitää, vaikka suoranaisena virheenä en sitä tarkemmin asiaa selvitettyäni pidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkin vielä Nykysuomen sanakirjaa. Korjasin teksin. Hyvänä en Neitolan viittaamaa sanan merkitystä voi pitää, vaikka suoranaisena virheenä en sitä tarkemmin asiaa selvitettyäni pidä.

        Ei tainnut vielä oikeasti valjeta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ajatellut, että voit olla taas väärässä?

        Tutkin sanan "kartta" esiintymistä netistä, enkä löytänyt sitä käytetyn merkityksessä "karsta". Löytyy kyllä Nykäsestä.

        Ongelma on kuitenkin se, että sanaa ”kartta” ei enää juuri käytetä merkityksessä ”karsta”. Ratkojalle tulee mielikuva, että laatija on tehnyt laadintavirheen, kun ”Palojäämäkö” = ”Karttako”. Otin osan ratkaisusanaa esille siksi, että laatija on jättänyt mahdollisuuden ratkojalle kokea vihje virheellisenä.

        ”Palojäämäkö” sijaa parempi sana olisi ehkä esim. ”Kartogrammiko”, ”Katukuvausko” tai mikä tahansa luonteva synonyymi sanalle ”karttako”. Esimerkkisanoista syntyy kuitenkin toistoa ja ne viittaavat suoraan ratkaisusanaan. Tautologiaa ja suoraa viittausta välttääkseen laatija on nykässanan laittanut. Mutta hän on vain ajautunut ojasta allikkoon. Kaikki esittämäni vihjesanavaihtoehdot ovat huonoja.

        Vaikka kyse ei ole suoranaisesta laadintavirheestä sellaisten sanojen käyttö, jotka voivat johtaa siihen, että laatijan voi tulkita tehneen laadintavirheen, ei ole hyvä ratkaisu. Ne nakertavat luottamusta laatijaan.

        Laatija voi toki jälkikäteen jossakin selittää valintojaan, mutta harva niitä lukee.

        Tavanomaisten sanojen merkitykset olisi hyvä olla sellaisia, jotka löytyvät Kielitoimiston nettisanakirjasta. Siellä ei sanalla ”kartta” ole merkitystä ”karsta”. Kielitoimisto ei ota sanastoon vanhentuneita ilmauksia.

        Laatija ei voi olettaa, että jokaisella ratkojalla on Nykysuomen sanakirja. Varsinkin tällaisissa tapauksissa vanhentuneen merkityksen käyttö on arveluttavaa. Minusta tämä on laatijalta huonoa harkintaa. Laatijan tulee muistaa, että tärkeintä on se, miltä vihje tuntuu ratkojasta eikä se, onko vihje jollakin perusteella oikein laadittu.

        Kaikissa suhteissa onnistunutta vihjettä olisi kannattanut yrittää luoda. En osaa sellaista ehdottaa.

        Muut vihjeet oli hyviä, jotkut jopa loistavan hyviä. Välillä tuntui saako loppuun asti ratkottua, mutta kyllä tehtävä loppuun asti tuli valmiiksi ja kaikki vihjeet ymmärsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkin sanan "kartta" esiintymistä netistä, enkä löytänyt sitä käytetyn merkityksessä "karsta". Löytyy kyllä Nykäsestä.

        Ongelma on kuitenkin se, että sanaa ”kartta” ei enää juuri käytetä merkityksessä ”karsta”. Ratkojalle tulee mielikuva, että laatija on tehnyt laadintavirheen, kun ”Palojäämäkö” = ”Karttako”. Otin osan ratkaisusanaa esille siksi, että laatija on jättänyt mahdollisuuden ratkojalle kokea vihje virheellisenä.

        ”Palojäämäkö” sijaa parempi sana olisi ehkä esim. ”Kartogrammiko”, ”Katukuvausko” tai mikä tahansa luonteva synonyymi sanalle ”karttako”. Esimerkkisanoista syntyy kuitenkin toistoa ja ne viittaavat suoraan ratkaisusanaan. Tautologiaa ja suoraa viittausta välttääkseen laatija on nykässanan laittanut. Mutta hän on vain ajautunut ojasta allikkoon. Kaikki esittämäni vihjesanavaihtoehdot ovat huonoja.

        Vaikka kyse ei ole suoranaisesta laadintavirheestä sellaisten sanojen käyttö, jotka voivat johtaa siihen, että laatijan voi tulkita tehneen laadintavirheen, ei ole hyvä ratkaisu. Ne nakertavat luottamusta laatijaan.

        Laatija voi toki jälkikäteen jossakin selittää valintojaan, mutta harva niitä lukee.

        Tavanomaisten sanojen merkitykset olisi hyvä olla sellaisia, jotka löytyvät Kielitoimiston nettisanakirjasta. Siellä ei sanalla ”kartta” ole merkitystä ”karsta”. Kielitoimisto ei ota sanastoon vanhentuneita ilmauksia.

        Laatija ei voi olettaa, että jokaisella ratkojalla on Nykysuomen sanakirja. Varsinkin tällaisissa tapauksissa vanhentuneen merkityksen käyttö on arveluttavaa. Minusta tämä on laatijalta huonoa harkintaa. Laatijan tulee muistaa, että tärkeintä on se, miltä vihje tuntuu ratkojasta eikä se, onko vihje jollakin perusteella oikein laadittu.

        Kaikissa suhteissa onnistunutta vihjettä olisi kannattanut yrittää luoda. En osaa sellaista ehdottaa.

        Muut vihjeet oli hyviä, jotkut jopa loistavan hyviä. Välillä tuntui saako loppuun asti ratkottua, mutta kyllä tehtävä loppuun asti tuli valmiiksi ja kaikki vihjeet ymmärsin.

        Olet yhä pihalla ideasta. Noloa. Ihan sydän karrella odotamme valaistumistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkin sanan "kartta" esiintymistä netistä, enkä löytänyt sitä käytetyn merkityksessä "karsta". Löytyy kyllä Nykäsestä.

        Ongelma on kuitenkin se, että sanaa ”kartta” ei enää juuri käytetä merkityksessä ”karsta”. Ratkojalle tulee mielikuva, että laatija on tehnyt laadintavirheen, kun ”Palojäämäkö” = ”Karttako”. Otin osan ratkaisusanaa esille siksi, että laatija on jättänyt mahdollisuuden ratkojalle kokea vihje virheellisenä.

        ”Palojäämäkö” sijaa parempi sana olisi ehkä esim. ”Kartogrammiko”, ”Katukuvausko” tai mikä tahansa luonteva synonyymi sanalle ”karttako”. Esimerkkisanoista syntyy kuitenkin toistoa ja ne viittaavat suoraan ratkaisusanaan. Tautologiaa ja suoraa viittausta välttääkseen laatija on nykässanan laittanut. Mutta hän on vain ajautunut ojasta allikkoon. Kaikki esittämäni vihjesanavaihtoehdot ovat huonoja.

        Vaikka kyse ei ole suoranaisesta laadintavirheestä sellaisten sanojen käyttö, jotka voivat johtaa siihen, että laatijan voi tulkita tehneen laadintavirheen, ei ole hyvä ratkaisu. Ne nakertavat luottamusta laatijaan.

        Laatija voi toki jälkikäteen jossakin selittää valintojaan, mutta harva niitä lukee.

        Tavanomaisten sanojen merkitykset olisi hyvä olla sellaisia, jotka löytyvät Kielitoimiston nettisanakirjasta. Siellä ei sanalla ”kartta” ole merkitystä ”karsta”. Kielitoimisto ei ota sanastoon vanhentuneita ilmauksia.

        Laatija ei voi olettaa, että jokaisella ratkojalla on Nykysuomen sanakirja. Varsinkin tällaisissa tapauksissa vanhentuneen merkityksen käyttö on arveluttavaa. Minusta tämä on laatijalta huonoa harkintaa. Laatijan tulee muistaa, että tärkeintä on se, miltä vihje tuntuu ratkojasta eikä se, onko vihje jollakin perusteella oikein laadittu.

        Kaikissa suhteissa onnistunutta vihjettä olisi kannattanut yrittää luoda. En osaa sellaista ehdottaa.

        Muut vihjeet oli hyviä, jotkut jopa loistavan hyviä. Välillä tuntui saako loppuun asti ratkottua, mutta kyllä tehtävä loppuun asti tuli valmiiksi ja kaikki vihjeet ymmärsin.

        Muistakaa Neitolan puolustajat, että vihjettä on pidetty ongelmallisena. Minä en suinkaan ole ensimmäisenä sitä ongelmallisena pitänyt.

        Puolustelu Nykäsellä nyt vaan ei toimi, jos kovin moni pitää vihjettä ongelmallisena.

        Ihan sama kuka ristikon on laatinut, ongelmakohtia voi tuoda esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa Neitolan puolustajat, että vihjettä on pidetty ongelmallisena. Minä en suinkaan ole ensimmäisenä sitä ongelmallisena pitänyt.

        Puolustelu Nykäsellä nyt vaan ei toimi, jos kovin moni pitää vihjettä ongelmallisena.

        Ihan sama kuka ristikon on laatinut, ongelmakohtia voi tuoda esille.

        Toisaalta:

        ”Lainaus: 54. Juha N 6.7.2021 klo 18:22
        Sain tietää, että riimipiilosanan vihjeestä vs 13 on tehty ilmoitus virhepalveluun. Ilmoittaja on väärässä. Hänen oudoksumansa sana on kaikille suomalaisille tuttu - tosin monelle vain yhdessä tietyssä (paikallis)sijamuodossa. Sana löytyy Kielitoimiston sanakirjasta.”

        Taisi tulla taas batt/ratt-tason MOKA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet yhä pihalla ideasta. Noloa. Ihan sydän karrella odotamme valaistumistasi.

        Palojäämäkö tuikkasi = karttako pisti > karttakopisti. Tarkistin netistä, ettö sana "karttakopisti" on oikeasti olemassa.
        Tuossa "kartta" on ikävästi vain Nykäsestä löytyvässä merkityksessä.

        Esittäkää sitten toinen selitys piilivihjeelle, jos tuo on väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tainnut vielä oikeasti valjeta?

        Tämän selityksen keksin, joka on 06.07.2021 18:58.
        Eka lause on suora vihje ja se vastaa piilovihjettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palojäämäkö tuikkasi = karttako pisti > karttakopisti. Tarkistin netistä, ettö sana "karttakopisti" on oikeasti olemassa.
        Tuossa "kartta" on ikävästi vain Nykäsestä löytyvässä merkityksessä.

        Esittäkää sitten toinen selitys piilivihjeelle, jos tuo on väärin.

        Tuosta tosi jäi yksi kirjain pois (Palojäämäkö po.Palojäämääkö) , mutta se ei mielestä viittaa eri sanaan:

        Sanan "karsta" TAIVUTUS :
        yks. nom.
        karsta
        yks. gen.
        karstan
        yks. part.
        karstaa
        yks. ill.
        karstaan.
        mon. nom.
        karstat
        mon. gen.
        karstojen, (karstain)
        mon. part.
        karstoja
        mon. ill.
        karstoihin

        Karsta on palojäämää niin nominatiivissa kuin partitiivissa.

        Jos tässä nyt etsitään jotain muuta sanaa, joka on "kartta" partitiivissa, kieliopillinen kikkailu menee monelta muultakin ylitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta tosi jäi yksi kirjain pois (Palojäämäkö po.Palojäämääkö) , mutta se ei mielestä viittaa eri sanaan:

        Sanan "karsta" TAIVUTUS :
        yks. nom.
        karsta
        yks. gen.
        karstan
        yks. part.
        karstaa
        yks. ill.
        karstaan.
        mon. nom.
        karstat
        mon. gen.
        karstojen, (karstain)
        mon. part.
        karstoja
        mon. ill.
        karstoihin

        Karsta on palojäämää niin nominatiivissa kuin partitiivissa.

        Jos tässä nyt etsitään jotain muuta sanaa, joka on "kartta" partitiivissa, kieliopillinen kikkailu menee monelta muultakin ylitse.

        Eiköhän tässä viimeistään selvinnyt, että Tapio ei ole asiantuntija eikä auktoriteetti. Aivan hinnatonta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta tosi jäi yksi kirjain pois (Palojäämäkö po.Palojäämääkö) , mutta se ei mielestä viittaa eri sanaan:

        Sanan "karsta" TAIVUTUS :
        yks. nom.
        karsta
        yks. gen.
        karstan
        yks. part.
        karstaa
        yks. ill.
        karstaan.
        mon. nom.
        karstat
        mon. gen.
        karstojen, (karstain)
        mon. part.
        karstoja
        mon. ill.
        karstoihin

        Karsta on palojäämää niin nominatiivissa kuin partitiivissa.

        Jos tässä nyt etsitään jotain muuta sanaa, joka on "kartta" partitiivissa, kieliopillinen kikkailu menee monelta muultakin ylitse.

        Kartta Nykäsen harvinaisessa merkityksessä on palojäämää myös niin nominatiivissa kuin partitiivissa. Partitiivi (palojäämää) voi viitata joko yksittäiseen kohteeseen tai epämääräisesti johonkin asiaan.

        Jos etsitään sanalle "karttako" palojäämään liittyen jotain muuta sanaa, ylivaikeaksi menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet yhä pihalla ideasta. Noloa. Ihan sydän karrella odotamme valaistumistasi.

        Palojötettä on myls "karsi". Sen partitiivi on "kartta".

        Mylnnetäön, että sen taivutusmuoto ei tullut mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palojötettä on myls "karsi". Sen partitiivi on "kartta".

        Mylnnetäön, että sen taivutusmuoto ei tullut mieleen.

        TAIVUTUS
        yks. nom.
        karsi
        yks. gen.
        karren
        yks. part.
        kartta
        yks. ill.
        karteen
        mon. nom.
        karret
        mon. gen.
        karsien, (kartten)
        mon. part.
        karsia
        mon. ill.
        karsiin

        Jäi miettimättä loppuun asti ja jäi kiinnittämättä huomiota riittävästi parttiiviin. Korjasin sivustollani selitystä ja poistin itse ratkaisusanan mainitsemisen ja jätin vain vinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TAIVUTUS
        yks. nom.
        karsi
        yks. gen.
        karren
        yks. part.
        kartta
        yks. ill.
        karteen
        mon. nom.
        karret
        mon. gen.
        karsien, (kartten)
        mon. part.
        karsia
        mon. ill.
        karsiin

        Jäi miettimättä loppuun asti ja jäi kiinnittämättä huomiota riittävästi parttiiviin. Korjasin sivustollani selitystä ja poistin itse ratkaisusanan mainitsemisen ja jätin vain vinkin.

        Nykäsen antaman merkityksen mukaan oli po. "Palojäämäkö pisti", mikä olisi kontekstissa absurdia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykäsen antaman merkityksen mukaan oli po. "Palojäämäkö pisti", mikä olisi kontekstissa absurdia.

        En ollut kokonaan pihalla missään vaiheessa, mutta kun piilovihjeen toinen viitattu sana sattui olemaan minulle vaikea taivutettuna ja tarkastelin asiaa huolimattomasti, nolo moka tuli, mitä täällä ei voinut korjata. Harmittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TAIVUTUS
        yks. nom.
        karsi
        yks. gen.
        karren
        yks. part.
        kartta
        yks. ill.
        karteen
        mon. nom.
        karret
        mon. gen.
        karsien, (kartten)
        mon. part.
        karsia
        mon. ill.
        karsiin

        Jäi miettimättä loppuun asti ja jäi kiinnittämättä huomiota riittävästi parttiiviin. Korjasin sivustollani selitystä ja poistin itse ratkaisusanan mainitsemisen ja jätin vain vinkin.

        Tuntuuko olo nyt asiantuntijalta ja auktoriteetilta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa Neitolan puolustajat, että vihjettä on pidetty ongelmallisena. Minä en suinkaan ole ensimmäisenä sitä ongelmallisena pitänyt.

        Puolustelu Nykäsellä nyt vaan ei toimi, jos kovin moni pitää vihjettä ongelmallisena.

        Ihan sama kuka ristikon on laatinut, ongelmakohtia voi tuoda esille.

        Tällaisten sekoilujen takia Huuhaa sai porttikiellon eräälle toiselle foorumille, mikä ei ole ihme. Huuhaan ymmärrys suomen kielestä on puutteellinen, eikä hän tässäkään tapauksessa kyennyt löytämään Kielosesta oikeaa sanaa (karsi - kartta - karrelle, vrt. varsi - vartta - varrelle). Silti hän toimii niin kuin virus: pyrkii täyttämään kaikki keskustelupalstat ristikkomaailman "vääryyksiä" vastaan kiihottavalla propagandalla, esiintyen jonkinlaisena maan hiljaisten sankarina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisten sekoilujen takia Huuhaa sai porttikiellon eräälle toiselle foorumille, mikä ei ole ihme. Huuhaan ymmärrys suomen kielestä on puutteellinen, eikä hän tässäkään tapauksessa kyennyt löytämään Kielosesta oikeaa sanaa (karsi - kartta - karrelle, vrt. varsi - vartta - varrelle). Silti hän toimii niin kuin virus: pyrkii täyttämään kaikki keskustelupalstat ristikkomaailman "vääryyksiä" vastaan kiihottavalla propagandalla, esiintyen jonkinlaisena maan hiljaisten sankarina.

        Tapio on iso vitsi kuten pari viimeistä päivää ovat taas osoittaneet. Miltähän nyt tuntuu? Vuosien uurastus ja imagon(?) rakennus valuu hiekkaan parin kardinaalimunauksen mukana. No, ehkä kaikki saavat lopulta ansionsa mukaan.

        PS. Lyödäänkö vetoa, että Tapio löytää karmean laadintavirheen parin viikon sisään ja jatkaa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ilmeisesti kuuluu taudin kuvaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio on iso vitsi kuten pari viimeistä päivää ovat taas osoittaneet. Miltähän nyt tuntuu? Vuosien uurastus ja imagon(?) rakennus valuu hiekkaan parin kardinaalimunauksen mukana. No, ehkä kaikki saavat lopulta ansionsa mukaan.

        PS. Lyödäänkö vetoa, että Tapio löytää karmean laadintavirheen parin viikon sisään ja jatkaa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ilmeisesti kuuluu taudin kuvaan.

        Myönnettäköön, että laadintavirhe-epäilyt menevät välillä karille.

        Kyllä minä sanat pääsääntöisesti osaan taivuttaa, mutta välillä joidenkin sanojen perusmuodon löytämisessä on vaikeuksia.

        Molemmissa mokissa oli myös hätäisyyttä ja huolimattomuutta. Edellisessä rivisekoilu ja jälkimmäisessä huolimattomuutta oli partitiivin huomiotta jättäminen.

        Ratkaisusanat olivat molemmissa tapauksissa oikein. Olen kaikesta sekoilusta huolimatta varsin hyvä ratkoja.

        Osaan myös vihjeiden logiikat pääosin selittää oikein.

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/?view=all#post-21929
        jäi ihmetyttämään. Ratkaisusana on ymmärtääkseni minulla melko varmasti oikein.


      • Anonyymi

        ”Olen kaikesta sekoilusta huolimatta varsin hyvä ratkoja.”

        A i v a n u s k o m a t o n t a !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Olen kaikesta sekoilusta huolimatta varsin hyvä ratkoja.”

        A i v a n u s k o m a t o n t a !

        Eivöt kaikki ratko koko PuPea, mitä olen tehnyt 6/2020-3/2021 kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivöt kaikki ratko koko PuPea, mitä olen tehnyt 6/2020-3/2021 kohdalla.

        Jos joskus laittaa huonoja kommentteja, ei siitä pidä liian suuria johtopäätöksiä tehdä.
        Yhtään aloitettua IS:n kovista ei ole jäänyt kesken. Tosin silloin tällöin on ollut pieniä ratkontamokia, joten ihan kaikki ei ole tullut oikein ratkottua.

        Sanariksen foorumissa kyllä joku oli aina teilaamassa, jos mokasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivöt kaikki ratko koko PuPea, mitä olen tehnyt 6/2020-3/2021 kohdalla.

        Ja 3/2021 on minulla ollut kysyttävääkin varsin vähän. Tämä lehden kohdalle nyt vain on tullut mokakommentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joskus laittaa huonoja kommentteja, ei siitä pidä liian suuria johtopäätöksiä tehdä.
        Yhtään aloitettua IS:n kovista ei ole jäänyt kesken. Tosin silloin tällöin on ollut pieniä ratkontamokia, joten ihan kaikki ei ole tullut oikein ratkottua.

        Sanariksen foorumissa kyllä joku oli aina teilaamassa, jos mokasi.

        Ratkottuja IS:n koviksia on 235 kpl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnettäköön, että laadintavirhe-epäilyt menevät välillä karille.

        Kyllä minä sanat pääsääntöisesti osaan taivuttaa, mutta välillä joidenkin sanojen perusmuodon löytämisessä on vaikeuksia.

        Molemmissa mokissa oli myös hätäisyyttä ja huolimattomuutta. Edellisessä rivisekoilu ja jälkimmäisessä huolimattomuutta oli partitiivin huomiotta jättäminen.

        Ratkaisusanat olivat molemmissa tapauksissa oikein. Olen kaikesta sekoilusta huolimatta varsin hyvä ratkoja.

        Osaan myös vihjeiden logiikat pääosin selittää oikein.

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/?view=all#post-21929
        jäi ihmetyttämään. Ratkaisusana on ymmärtääkseni minulla melko varmasti oikein.

        Piilosanan 16A vihjeessä P16 ei ole mitään vikaa, Huuhaa näköjään ei vain ymmärrä sitä.

        Huuhaa kirjoittaa omilla sivuillaan seuraavasti:

        "Laatijan ei kannattaisi laittaa muotoilua, jota ratkoja voi epäillä virheelliseksi."

        No jos sellaisia vihjeitä ei saisi käyttää, joita Huuhaa tai joku muu vastaavaa kaliiperia oleva taho saattaisi epäillä virheelliseksi, niin kyllä silloin piilosanojen ja kovisristikkojen laadinta käytännössä tykkänään tyrehtyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkottuja IS:n koviksia on 235 kpl.

        Kaiva vaan itseäsi syvemmälle kuoppaan. Mieti parin yön yli ennen kuin löydät taas olemattoman laadintavirheen. Mutta ethän sinä mieti - olet naurettava prlle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piilosanan 16A vihjeessä P16 ei ole mitään vikaa, Huuhaa näköjään ei vain ymmärrä sitä.

        Huuhaa kirjoittaa omilla sivuillaan seuraavasti:

        "Laatijan ei kannattaisi laittaa muotoilua, jota ratkoja voi epäillä virheelliseksi."

        No jos sellaisia vihjeitä ei saisi käyttää, joita Huuhaa tai joku muu vastaavaa kaliiperia oleva taho saattaisi epäillä virheelliseksi, niin kyllä silloin piilosanojen ja kovisristikkojen laadinta käytännössä tykkänään tyrehtyisi.

        Äärimmäisen harvoin piilisten kohdalla on tullut vihje, jota en ymmärrä. Lähes aina kyllä koskeneet Vuokilan piiliksiä. En ihan aina ole hänen ajatuksenjuoksuaan ymmärtänyt. Yhden sormin laskettava määrä kuitenkin.

        Ei nyt kuitenkaan taaskaan liioitella asiaa. Kohtuuton mollaus on taas käynnissä. Eivät kaikki varsin kokoneetkaan ratkojat ole kaikkia PuPen vihjeitä ymmärtäneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äärimmäisen harvoin piilisten kohdalla on tullut vihje, jota en ymmärrä. Lähes aina kyllä koskeneet Vuokilan piiliksiä. En ihan aina ole hänen ajatuksenjuoksuaan ymmärtänyt. Yhden sormin laskettava määrä kuitenkin.

        Ei nyt kuitenkaan taaskaan liioitella asiaa. Kohtuuton mollaus on taas käynnissä. Eivät kaikki varsin kokoneetkaan ratkojat ole kaikkia PuPen vihjeitä ymmärtäneet.

        Muut kysyvät, mistä vihje tulee. Sinä alat syyttää laadintavirheestä. Siinä suurin ongelmasi. Äläkä aina vertaa itseäsi muihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äärimmäisen harvoin piilisten kohdalla on tullut vihje, jota en ymmärrä. Lähes aina kyllä koskeneet Vuokilan piiliksiä. En ihan aina ole hänen ajatuksenjuoksuaan ymmärtänyt. Yhden sormin laskettava määrä kuitenkin.

        Ei nyt kuitenkaan taaskaan liioitella asiaa. Kohtuuton mollaus on taas käynnissä. Eivät kaikki varsin kokoneetkaan ratkojat ole kaikkia PuPen vihjeitä ymmärtäneet.

        Joo, jos littana on lottana, eihän siitä mitään tule. Jos on joskus ratkonut PuPen täysin oikein tajuten lähes kaikki vihjeet. On ihan epistä haukkua Tapiota, joka on kuitenkin potkittu pois Sanariksen palstalta, koska oli liian hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piilosanan 16A vihjeessä P16 ei ole mitään vikaa, Huuhaa näköjään ei vain ymmärrä sitä.

        Huuhaa kirjoittaa omilla sivuillaan seuraavasti:

        "Laatijan ei kannattaisi laittaa muotoilua, jota ratkoja voi epäillä virheelliseksi."

        No jos sellaisia vihjeitä ei saisi käyttää, joita Huuhaa tai joku muu vastaavaa kaliiperia oleva taho saattaisi epäillä virheelliseksi, niin kyllä silloin piilosanojen ja kovisristikkojen laadinta käytännössä tykkänään tyrehtyisi.

        Nyt täällä mollataan muitakin kuin minua. Jos nyt jätettäisiin tpoisten ratkojien mollaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, jos littana on lottana, eihän siitä mitään tule. Jos on joskus ratkonut PuPen täysin oikein tajuten lähes kaikki vihjeet. On ihan epistä haukkua Tapiota, joka on kuitenkin potkittu pois Sanariksen palstalta, koska oli liian hyvä.

        Ymmärsin ironian. Viitattu vihje on niitä harvoja Vuokilan piilisvihjeitä, jonka logiikka tuntui minusta väärältä ja josta tuli kinattua.


    • Anonyymi

      "IATA on yksi yleisimpiä sanoja kaiken maailman helpoissakin ristikoissa. Yksi lyhenne monien joukossa. "

      En muista sitä kritisoineeni kertaakaan. Kritisoin lyhenteissä lähinnä liian tuntemattomia lyhenteitä. Toki pidän yleisesti lyhenteitä kunnon ratkaisusanoja huonompina vaihtoehtoina.

      Antti Syttä itse kertoi, että eräs lyhenne oli ristikon huonoin ratkaisusana. Sillä kohtaa se oli pakkorakosana, minkä laatija itse avoimesti ja rehellisesti myönsi.

      Kyllä kunnianhimoiset laatijat pyrkivät välttämään lyhenteiden käyttöä. Vähemmän kunnianhimoiset laatijat pistävät niitä surutta. Sanariksen laatijoilla on usein kunnianhimoa niin paljon, että he lyhenteitä pyrkivät välttämään. Aina se ei onnistu.

      NATO on sikäli hauska, että se tarkoittaa muutakin kuin lyhennettä.

      • Anonyymi

        Ristikoissa on joskus pakkorakosanoja. Muut ymmärtävät sen niin, että hyvää laatijaa kohtaan ollaan empaattisia. Ei koko ajan muistella, milloin niitä huonoja sanoja on ollut ja miten paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikoissa on joskus pakkorakosanoja. Muut ymmärtävät sen niin, että hyvää laatijaa kohtaan ollaan empaattisia. Ei koko ajan muistella, milloin niitä huonoja sanoja on ollut ja miten paljon.

        Tapio on ihan käsittämättömän huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio on ihan käsittämättömän huono.

        Antakaa nyt olla! Tapio on sairas ja te potkitte säälimättä. Ei ole kovin fiksua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antakaa nyt olla! Tapio on sairas ja te potkitte säälimättä. Ei ole kovin fiksua.

        Näin on. Tapio on käynyt vain kansalaiskoulun. Siihen nähden hän on pärjännyt elämässä ihan hyvin. Kappalainen ja kaikkea sairaudestaan huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikoissa on joskus pakkorakosanoja. Muut ymmärtävät sen niin, että hyvää laatijaa kohtaan ollaan empaattisia. Ei koko ajan muistella, milloin niitä huonoja sanoja on ollut ja miten paljon.

        Olet tuossa oikeassa. Yhteen pakkorakosanaan pitöisi suhtautua ymmärryksellä, jos ristikko on muuten hyvä. Mutta jos pakkorakosanoja on paljon, se on huonoa laadintaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Tapio on käynyt vain kansalaiskoulun. Siihen nähden hän on pärjännyt elämässä ihan hyvin. Kappalainen ja kaikkea sairaudestaan huolimatta.

        Minun haukkumiseni meni aivan överiksi. Samankaltaista aivan älyttömälle tasolle mennyttä mollaamista oli Sanariksen foorumissa.

        En voi olla käsittämättömän huono, jos olen satoja koviksia ratkonut loppuun asti ja monta PuPea olen ratkonut täysin oikein. Joistakin lehdistä ei tainnut edes jäädä mitään kysyttävää tai kysyin hyvin vähän (enintään kolme kysymystä). Tiedän, että moni jättää osan PuPen tehtävistä kokonaan ratkomatta. Koska itse ratkon kaikki tehtävät, tiedän olevani lehden ratkojakunnasta siitä paremmasta päästä. En kuitenkaan ole terävimmässä kärjessä, sillä joitakin ongelmakohtia silloin tällöin jää. Ihan totaalisen mollaamisen voisi jokainen lopettaa.

        Nyt taas mennään siihen älyttömyyteen, että tehdään johtopäätös muutaman kohdan takia.

        Holopaisen kohdalla Ratt oli nolo, sillä teemasana oli itsellä oikein ja pidin sitä hyväksyttävänä. Koska pidin Batt huonona, sekoitin sen Ratt-sanaan. Olen edelleen sitä mieltä, että kaksoisvihje olisi ollut paikallaan ratkaisusanalle RATT.

        Nykyinen vihje jättää ratkojan päätettäväksi, mitä ratkaisusana tarkoittaa tai keneen se viittaa. Tilanteessa, jossa ratkojat eivät yleisesti tiedä, mihin tai keneen ratkaisusana viittaa, kaksoisvihje on paikallaan.

        Kaksoisvihje olisi antanut selkeän selityksen vihjeelle eli mitä sana tarkoittaa/kehen henkilöön se viittaa. Kun laatija on muusikko, oletettavasti kyse on muusikosta.

        En tykkää vihjeestä, jossa jää tyystin epäselväksi, mitä tai ketä laatija ajatteli. Tulee väistämättä mieleen eräs toinen samankaltainen tilanne.

        Kaksoisvihjettä LAATO (PAALU) kohdalla en pitänyt ehdottoman tarpeellisena, koska ratkaisusana löytyy Wikisanakirjasta selitettynä. Koska on vanhahtava ilmaus, ei kaksoisvihje huonokaan asia ollut, päinvastoin.

        Neitolan kohdalla suurin virhe oli väärin lukeminen. Palamisjäämääkö tulee sanasta karsta "karstaa" ja sanasta kartta "karttaa". Kun kirjaimia on liikaa, jälkimmäisen sanan kohdalla olisi pitänyt heti tajuta, että Neitola ei ole voinut tarkoittaa vanhentunutta sanan merkitystä. Jäi siten miettimättä minkä sana voisi partitiivissa olla "kartta". Kun sitten aloin miettiä partitiivia ja joku kirjoitti "sydän karrellaan", tajusin, minkä sanan partitiivista oli kyse. Tarkistin, että sana löytyy Kielitoimiston sanakirjasta. Olihan tuo typerä moka, mutta ei se aivan mielettömään mollaukseen oikeuta.

        Vuokila A16 vihjeen P16 kohdalla sitten en ymmärrä ajatuksenjuoksua. En saa siihen kunnon logiikkaa millään. Joku voisi sen selittää. Tunnustan, että joskus logiikka jää ymmärtämättä. Oletan, että moni muukin kokee vihjeen ongelmallisena.

        Mutta jos yksittäistä vihjettä en ymmärrä, ei se oikeuta mielettömään mittakaavaan nousevaan mollaukseen.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minun haukkumiseni meni aivan överiksi. Samankaltaista aivan älyttömälle tasolle mennyttä mollaamista oli Sanariksen foorumissa.

        En voi olla käsittämättömän huono, jos olen satoja koviksia ratkonut loppuun asti ja monta PuPea olen ratkonut täysin oikein. Joistakin lehdistä ei tainnut edes jäädä mitään kysyttävää tai kysyin hyvin vähän (enintään kolme kysymystä). Tiedän, että moni jättää osan PuPen tehtävistä kokonaan ratkomatta. Koska itse ratkon kaikki tehtävät, tiedän olevani lehden ratkojakunnasta siitä paremmasta päästä. En kuitenkaan ole terävimmässä kärjessä, sillä joitakin ongelmakohtia silloin tällöin jää. Ihan totaalisen mollaamisen voisi jokainen lopettaa.

        Nyt taas mennään siihen älyttömyyteen, että tehdään johtopäätös muutaman kohdan takia.

        Holopaisen kohdalla Ratt oli nolo, sillä teemasana oli itsellä oikein ja pidin sitä hyväksyttävänä. Koska pidin Batt huonona, sekoitin sen Ratt-sanaan. Olen edelleen sitä mieltä, että kaksoisvihje olisi ollut paikallaan ratkaisusanalle RATT.

        Nykyinen vihje jättää ratkojan päätettäväksi, mitä ratkaisusana tarkoittaa tai keneen se viittaa. Tilanteessa, jossa ratkojat eivät yleisesti tiedä, mihin tai keneen ratkaisusana viittaa, kaksoisvihje on paikallaan.

        Kaksoisvihje olisi antanut selkeän selityksen vihjeelle eli mitä sana tarkoittaa/kehen henkilöön se viittaa. Kun laatija on muusikko, oletettavasti kyse on muusikosta.

        En tykkää vihjeestä, jossa jää tyystin epäselväksi, mitä tai ketä laatija ajatteli. Tulee väistämättä mieleen eräs toinen samankaltainen tilanne.

        Kaksoisvihjettä LAATO (PAALU) kohdalla en pitänyt ehdottoman tarpeellisena, koska ratkaisusana löytyy Wikisanakirjasta selitettynä. Koska on vanhahtava ilmaus, ei kaksoisvihje huonokaan asia ollut, päinvastoin.

        Neitolan kohdalla suurin virhe oli väärin lukeminen. Palamisjäämääkö tulee sanasta karsta "karstaa" ja sanasta kartta "karttaa". Kun kirjaimia on liikaa, jälkimmäisen sanan kohdalla olisi pitänyt heti tajuta, että Neitola ei ole voinut tarkoittaa vanhentunutta sanan merkitystä. Jäi siten miettimättä minkä sana voisi partitiivissa olla "kartta". Kun sitten aloin miettiä partitiivia ja joku kirjoitti "sydän karrellaan", tajusin, minkä sanan partitiivista oli kyse. Tarkistin, että sana löytyy Kielitoimiston sanakirjasta. Olihan tuo typerä moka, mutta ei se aivan mielettömään mollaukseen oikeuta.

        Vuokila A16 vihjeen P16 kohdalla sitten en ymmärrä ajatuksenjuoksua. En saa siihen kunnon logiikkaa millään. Joku voisi sen selittää. Tunnustan, että joskus logiikka jää ymmärtämättä. Oletan, että moni muukin kokee vihjeen ongelmallisena.

        Mutta jos yksittäistä vihjettä en ymmärrä, ei se oikeuta mielettömään mittakaavaan nousevaan mollaukseen.

        Kun tässä minun ohellani mollataan muitakin, sen on erittäin törkeää toimintaa.

        "esiintyen jonkinlaisena maan hiljaisten sankarina"

        Tuo kuvaa kyllä päämäärääni. Päämäärä on pitää laadinta ratkojan kannalta reiluna. Kritisoin erityisesti epäreiluina pitämiäni ratkaisusanoja.

        Mutta näin toimiessa ei suurempaan mokailuun olisi varaa.

        Jokainen tietänee, että olen käynyt yliopistoa, joten koulutuskommentti oli outo. Sain kiitettävät paperit (eximia cum laude approbatur). Siihen nähden joku varmaan ihmettelee, miksi minulle oli outo "C" = KUMU, mutta en vain kuullut kenenkään ilmaisua yliopistossa käyttäneen. En tosin koskaan toisten opiskelijoiden kanssa keskustellut opinnoista, joten sana minun oli mahdoton kuullakaan.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minun haukkumiseni meni aivan överiksi. Samankaltaista aivan älyttömälle tasolle mennyttä mollaamista oli Sanariksen foorumissa.

        En voi olla käsittämättömän huono, jos olen satoja koviksia ratkonut loppuun asti ja monta PuPea olen ratkonut täysin oikein. Joistakin lehdistä ei tainnut edes jäädä mitään kysyttävää tai kysyin hyvin vähän (enintään kolme kysymystä). Tiedän, että moni jättää osan PuPen tehtävistä kokonaan ratkomatta. Koska itse ratkon kaikki tehtävät, tiedän olevani lehden ratkojakunnasta siitä paremmasta päästä. En kuitenkaan ole terävimmässä kärjessä, sillä joitakin ongelmakohtia silloin tällöin jää. Ihan totaalisen mollaamisen voisi jokainen lopettaa.

        Nyt taas mennään siihen älyttömyyteen, että tehdään johtopäätös muutaman kohdan takia.

        Holopaisen kohdalla Ratt oli nolo, sillä teemasana oli itsellä oikein ja pidin sitä hyväksyttävänä. Koska pidin Batt huonona, sekoitin sen Ratt-sanaan. Olen edelleen sitä mieltä, että kaksoisvihje olisi ollut paikallaan ratkaisusanalle RATT.

        Nykyinen vihje jättää ratkojan päätettäväksi, mitä ratkaisusana tarkoittaa tai keneen se viittaa. Tilanteessa, jossa ratkojat eivät yleisesti tiedä, mihin tai keneen ratkaisusana viittaa, kaksoisvihje on paikallaan.

        Kaksoisvihje olisi antanut selkeän selityksen vihjeelle eli mitä sana tarkoittaa/kehen henkilöön se viittaa. Kun laatija on muusikko, oletettavasti kyse on muusikosta.

        En tykkää vihjeestä, jossa jää tyystin epäselväksi, mitä tai ketä laatija ajatteli. Tulee väistämättä mieleen eräs toinen samankaltainen tilanne.

        Kaksoisvihjettä LAATO (PAALU) kohdalla en pitänyt ehdottoman tarpeellisena, koska ratkaisusana löytyy Wikisanakirjasta selitettynä. Koska on vanhahtava ilmaus, ei kaksoisvihje huonokaan asia ollut, päinvastoin.

        Neitolan kohdalla suurin virhe oli väärin lukeminen. Palamisjäämääkö tulee sanasta karsta "karstaa" ja sanasta kartta "karttaa". Kun kirjaimia on liikaa, jälkimmäisen sanan kohdalla olisi pitänyt heti tajuta, että Neitola ei ole voinut tarkoittaa vanhentunutta sanan merkitystä. Jäi siten miettimättä minkä sana voisi partitiivissa olla "kartta". Kun sitten aloin miettiä partitiivia ja joku kirjoitti "sydän karrellaan", tajusin, minkä sanan partitiivista oli kyse. Tarkistin, että sana löytyy Kielitoimiston sanakirjasta. Olihan tuo typerä moka, mutta ei se aivan mielettömään mollaukseen oikeuta.

        Vuokila A16 vihjeen P16 kohdalla sitten en ymmärrä ajatuksenjuoksua. En saa siihen kunnon logiikkaa millään. Joku voisi sen selittää. Tunnustan, että joskus logiikka jää ymmärtämättä. Oletan, että moni muukin kokee vihjeen ongelmallisena.

        Mutta jos yksittäistä vihjettä en ymmärrä, ei se oikeuta mielettömään mittakaavaan nousevaan mollaukseen.

        Jos ristikossa on yksi pakkosana, ketään muuta ei kiinnosta, mitä laatija niistä netistä löytyvästä 20 merkityksestä/henkilöstä on tarkoittanut. Sellaisen vaatiminen on suuri heikkoutesi ja siitä sinun pitää päästä eroon. Arvostus sinua kohtaan nousee heti, kun pääset näistä pitkistä virheanalyyseistasi.

        Lisäksi sotkit taas sanat Ratt ja Batt. Kannattaa unohtaa koko juttu NYT! Kunnioita hienoa työtä tehnyttä laatijaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ristikossa on yksi pakkosana, ketään muuta ei kiinnosta, mitä laatija niistä netistä löytyvästä 20 merkityksestä/henkilöstä on tarkoittanut. Sellaisen vaatiminen on suuri heikkoutesi ja siitä sinun pitää päästä eroon. Arvostus sinua kohtaan nousee heti, kun pääset näistä pitkistä virheanalyyseistasi.

        Lisäksi sotkit taas sanat Ratt ja Batt. Kannattaa unohtaa koko juttu NYT! Kunnioita hienoa työtä tehnyttä laatijaa!

        Huuhaa, et tunnu olevan kovin hyvä ottamaan parhaitakaan neuvoja vastaan. Mollaukset kannattaa ohittaa. Samojen asioiden toistaminen täyttää nämä langat, turhaa. Oikoluku pitäisi aina muistaa, runsaat virheet murentavat uskottavuutta.

        Miten ihmeessä muuten kuvittelet, että ihmiset tietävät sinun käyneen yliopiston? Täällä on varmaan muutama seuraaja ja loput satunnaisia hämmästelijöitä, jotka eivät tajua tästä mitään. Lisäksi kirjoitat usein Anonyymina ja tunnut olettavan kaikkien aina tajuavan, että se olet sinä. Minä en ainakaan tiennyt sitä enkä tiedä sinusta juuri mitään muuta kuin... noh, jääköön sanomatta.

        Ei tähän kannata vastata vaan ainoastaan uskoa hyväntahtoisiin neuvoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa, et tunnu olevan kovin hyvä ottamaan parhaitakaan neuvoja vastaan. Mollaukset kannattaa ohittaa. Samojen asioiden toistaminen täyttää nämä langat, turhaa. Oikoluku pitäisi aina muistaa, runsaat virheet murentavat uskottavuutta.

        Miten ihmeessä muuten kuvittelet, että ihmiset tietävät sinun käyneen yliopiston? Täällä on varmaan muutama seuraaja ja loput satunnaisia hämmästelijöitä, jotka eivät tajua tästä mitään. Lisäksi kirjoitat usein Anonyymina ja tunnut olettavan kaikkien aina tajuavan, että se olet sinä. Minä en ainakaan tiennyt sitä enkä tiedä sinusta juuri mitään muuta kuin... noh, jääköön sanomatta.

        Ei tähän kannata vastata vaan ainoastaan uskoa hyväntahtoisiin neuvoihin.

        Mielestäni Tapio ei perustele tekemiään mokia tarpeeksi. Ei se riitä, että kirjoittaa pari pitkää viestiä, joissa syyttää muita tememistään mokista. Niitä pitäisi käsitellä paljon yksityiskohtaisemmin.

        Kukaan ei ole esimerkiksi tuonut esiin nimimerkin Yussuf roolia tässä. Johdattiko hän Tapion ansaan? Tässä tapauksessahan Tapio olisikin syytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni Tapio ei perustele tekemiään mokia tarpeeksi. Ei se riitä, että kirjoittaa pari pitkää viestiä, joissa syyttää muita tememistään mokista. Niitä pitäisi käsitellä paljon yksityiskohtaisemmin.

        Kukaan ei ole esimerkiksi tuonut esiin nimimerkin Yussuf roolia tässä. Johdattiko hän Tapion ansaan? Tässä tapauksessahan Tapio olisikin syytön.

        Huuhaa, älä vastaa tähänkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa, älä vastaa tähänkään!

        Tapio ei voi olla vastaamatta, koska on someaddikti ja tykkää käydä rentoa keskustelua. Oikeasti hän tykkää myös mollaamisesta, koska puhutaan hänestä ja hän voi vastata kertomalla kuinka monta erikoisvaikeaa tehtävää hän on ratkonut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni Tapio ei perustele tekemiään mokia tarpeeksi. Ei se riitä, että kirjoittaa pari pitkää viestiä, joissa syyttää muita tememistään mokista. Niitä pitäisi käsitellä paljon yksityiskohtaisemmin.

        Kukaan ei ole esimerkiksi tuonut esiin nimimerkin Yussuf roolia tässä. Johdattiko hän Tapion ansaan? Tässä tapauksessahan Tapio olisikin syytön.

        Yussuf kertoo itse Sanariksen foorumissa oman kokemuksensa.

        On törkeää epäillä häntä ansan virittämisestä. Hän ei tehnyt tahallista ansaa, mutta minä menin Neitolan ansaan aivan samalla tavalla ja huomanin asian liian myöhään. Hänen kommenttinsa oli kyllä edesauttamassa mokaani, mutta ei häntä voi syyttää mokastani. Minun olisi pitänyt olla huolellisempi.

        Laitoin tämän kommentin siksi, että vedettiin mukaan muita henkilöitä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Yussuf kertoo itse Sanariksen foorumissa oman kokemuksensa.

        On törkeää epäillä häntä ansan virittämisestä. Hän ei tehnyt tahallista ansaa, mutta minä menin Neitolan ansaan aivan samalla tavalla ja huomanin asian liian myöhään. Hänen kommenttinsa oli kyllä edesauttamassa mokaani, mutta ei häntä voi syyttää mokastani. Minun olisi pitänyt olla huolellisempi.

        Laitoin tämän kommentin siksi, että vedettiin mukaan muita henkilöitä.

        Neitolan ansalla tarkoitan sitä, että laatija kyllä tiesi, että oikean kantasanan löytämisessä tulee ainakin osalle ratkojia ongelmia. Moitteeton Neitolan tehtävä on sekä vihjeiden että ratkaisusanojen osalta. Vihjeiden luomisessa hän on tosi jyvä. Joidenkin ratkaisusanojen suhteen on joissakin muissa ristikoissa ollut minun mielestäni täysin keinotekoisia ratkaisusanoja.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Neitolan ansalla tarkoitan sitä, että laatija kyllä tiesi, että oikean kantasanan löytämisessä tulee ainakin osalle ratkojia ongelmia. Moitteeton Neitolan tehtävä on sekä vihjeiden että ratkaisusanojen osalta. Vihjeiden luomisessa hän on tosi jyvä. Joidenkin ratkaisusanojen suhteen on joissakin muissa ristikoissa ollut minun mielestäni täysin keinotekoisia ratkaisusanoja.

        Piilosanoissa leikitellään sanoilla. Se on hauskaa! Sellaista on elämässä liian vähän! Sinulle teennäinen sana voi olla koko tehtävän lähtökohta. Tämä ei taas ole parantavaa palautetta, että muistellaan, että jotain huonoakin on ollut. Se on sitä nipotusta, jota ei halua kuulla laatijat mutta eivät ratkojatkaan. Ketä se siis kiinnostaa? Ai niin, sinua.


    • Anonyymi

      Kokeilen jos täältä saisi apua s.24.
      Vasemman siniset sanat puuttuvat ja niihin liittyviä risteäviä sanoja.

      • Voin antaa vinkkejä tähän ristikkoon, sillä olen sen ratkonut ja siihen minulla ei jäänyt ongelmakohtia. Uskon ratkoneeni s. 24 ristikon täysin oikein. Suositan, että lähetän minulle kuvan koko ristikosta (sivun osoite on tullut tässä säikeessä esille). En anna tähän ridtikkoon ratkaisusanoja vaan vain vinkkejä.

        Ratkontaa on helpompi jatkaa, jos ihan aluksi saa tiedon siitä, onko laitetut ratkaisusanat oikein vai onko ratkonnassa virheitä.


      • Anonyymi

        Homonynia

        Äänteellinen (ja) graafinen samankaltaisuus

        Yhden kerakkeen nainen on neea, vajaalla linnulla tukeva on (py)ylevä ja varkaat jäävät joskus kiinni.

        Tarzan sopiva on liaanialue, snake virtaa 4:n osavaltion läpi ja teevee on kaksi kirjainta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homonynia

        Äänteellinen (ja) graafinen samankaltaisuus

        Yhden kerakkeen nainen on neea, vajaalla linnulla tukeva on (py)ylevä ja varkaat jäävät joskus kiinni.

        Tarzan sopiva on liaanialue, snake virtaa 4:n osavaltion läpi ja teevee on kaksi kirjainta.

        Entäs juhlan paikka, kuollut? Kalli-
        Jos hänen, johdossa 97-06
        Metripullaa, brittiautoja, ylin, vaara


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homonynia

        Äänteellinen (ja) graafinen samankaltaisuus

        Yhden kerakkeen nainen on neea, vajaalla linnulla tukeva on (py)ylevä ja varkaat jäävät joskus kiinni.

        Tarzan sopiva on liaanialue, snake virtaa 4:n osavaltion läpi ja teevee on kaksi kirjainta.

        Entäs kuollut?
        Juhlan paikka, kalli-, vaara, metripullaa, brittiautoja, hollywoodtähtiä, kasvatukseen iso ruljanssi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kuollut?
        Juhlan paikka, kalli-, vaara, metripullaa, brittiautoja, hollywoodtähtiä, kasvatukseen iso ruljanssi?

        Lehti on mökillä, jossa takaisin perjantaina. Joko jaksatte odottaa tai leikitte hippaa Tapion kanssa. Toki joku muukin voi auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kuollut?
        Juhlan paikka, kalli-, vaara, metripullaa, brittiautoja, hollywoodtähtiä, kasvatukseen iso ruljanssi?

        Kuollut on äidinäidinäiti.
        Juhlan paikka on häätila.
        Kalli(o)kiel(o).
        Aavasaksa on vaara.
        Metripullaa on varmaankin trip.
        Rileyt ovat brittiautoja, mutta wikipedia antaa valmistusvuosiksi (1898-1969).
        Taylorit ovat Hollywoodtähtiä
        Kasvatukseen käy elatusastia.
        Sote on isoruljanssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuollut on äidinäidinäiti.
        Juhlan paikka on häätila.
        Kalli(o)kiel(o).
        Aavasaksa on vaara.
        Metripullaa on varmaankin trip.
        Rileyt ovat brittiautoja, mutta wikipedia antaa valmistusvuosiksi (1898-1969).
        Taylorit ovat Hollywoodtähtiä
        Kasvatukseen käy elatusastia.
        Sote on isoruljanssi.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Riley on 1898-1970 eli vuodet on siitä. Engl. itse autosta ei ole artikkelia, mutta firmasta on ja siinä on

        "Riley became part of the Nuffield Organization in 1938 and was merged into the British Leyland Motor Corporation in 1968. In July 1969 British Leyland announced the immediate end of Riley production, although 1969 was a difficult year for the UK auto industry and many cars from Riley's inventory may have been first registered in 1970."

        Aika tulkinnallinen.


    • Anonyymi

      S. 24 vasemman alareunan työkalua/työkaluja esittävä kuva ei minusta vastaa ratkaisusanaa. Kuvassa näyttäisi olevan kaksi puukkoa, mutta ratkaisusanan mukaan kyseessä on pensassakset. Pensassaksien ratkaisusanaan liittyvät osat eivät ole kahvojen tyvessä. Ratkaisusanaan liittyvät osat eivät näy kuvassa.

    • Anonyymi

      Joku kirjoitti minille, että kuva vastaa ratkaisusanaa.
      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20210708_152553.jpg

      En muista teriä noin nähneeni missään työkalussa. Eihän terät tee mitään, jos ne on samalla puolella. Leikkuupinnat pitää olla vastakkain, jotta ne leikkaavat. Puutarhasaksissa vastakkaisen osan terä ei näkyisi.

      Mitä tuo kuva esittää? Missä terät ovat noin? Saisinko linkin valokuvaan.

      • Anonyymi

        Koko ongelma on siinä, että Huuhaalla on mielessään väärä ratkaisusana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ongelma on siinä, että Huuhaalla on mielessään väärä ratkaisusana.

        Virhepalvelu on varmasti jo laulanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ongelma on siinä, että Huuhaalla on mielessään väärä ratkaisusana.

        Oli joo yhden kirjaimen verran väärin. Kuva kyllä vastaa tuetynlaisia puukkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli joo yhden kirjaimen verran väärin. Kuva kyllä vastaa tuetynlaisia puukkoja.

        Oli vihjeeseen EESTAAS NIMIÄ palindromi, mitä vihje ei edellytä eikä ensisijaisesti tarkoitakaan. Kun nimet ovat monikossa, palindromikin on loogisesti mahdollinen, jolloin kyse on nimistä eri asioille.

        Tein saman virheen kuin minä ja eräs muu oli tehnyt erään toisen ristikon vihjeen ALLAKASSA EESTAAS kanssa. Palindromina saa ANNA, mutta vihje ei edellytä palindromia. ENNA sopii vihjeelle myös, joskin palindromi olisi luontevampi. Tuolloin oikeat nimet löytyivät. Virhe tuli kummaltakin korjattua ennen kilpailuun lähettämisen palautusajan umpeuduttua.


    • Anonyymi

      S. 22 on kirjoitusvirhe seuraavassa vihjeessä: WINEHOUSE JA MCDONALD NOYESIKSI

      Po. WINEHOUSE JA MACDONALD NOYESIKSI – näin ainakin Wikipedian mukaan. Vai onko näissä eri kirjoitusasuja?

      Lisäksi sivulla on väärä avainsanatyyppi.

    • Anonyymi

      Holopaisen ristikon virheen Ylläpito lupasi laittaa virhepalveluun. Siitä on kahdesti huomautettu. PERNSU po, esim. EX-PERNSU.
      Pikkujuttuja.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen nyt löytänyt laadintavirheen. Paljastan sen lähipäivinä ja se tulee mullistamaan käsityksen siitä, millä tavalla laatija luulee tehneensä virheettömän ristikon ja on kuitenkin epäonnistunut täydellisesti

    • Anonyymi

      Joku kyseli, onko vihjeessä IRSTAS MIEHIKSI virhe. Ei ole, mutta viitattujen miesten etunimi on harvinainen. Löysin netistä vain yhden henkilön, jolla on ratkaidussnaksi tuleva erisnimi. Parempi vihje kuin MIESNIMIÄ, sillä anagrammissa on sentään vinkkiä, mikä ratkaisusanaksi voi tulla.

      • Anonyymi

        Vihje on hyvä. Kyseisiä miehiä löytyy helposti useita kymmeniä.


    • Ei kellään olisi keskenjääneitä 20B, 26, 27, 29 ja 32 tehtäviä, joita haluasi ratkoa loppuun asti? On sellainen fiilis, että ei jaksa aloittaa ihan alusta lähtien mitään noista. Tosin onhan tässä aikaa pikkuhiljaa noitakin ratkoa.

      • Anonyymi

        Sain ratkottua loppuun asti, joten tämän ja edellisen kommentin saa unohtaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sain ratkottua loppuun asti, joten tämän ja edellisen kommentin saa unohtaa.

        Ratkoin 20B-tehtävän, joka ratkesi sanakehikkoa nopeammin. Käärmeeksi helppo. Neljä loppupään tehtävää on ratkomatta.


    • S. 27 on Jari Keräsen laatima ja kuvittama ristikko. Piilokirjain on ongelma seuraavassa vihjeessä: – ja urvat

      Mikään piilokirjain ei tunnu luontevalta. Koska ”urvat” ei ole sana, oletan, että sanan eteen tulee ajatella jonkin kirjaimen kuten myös ratkaisusanan eteen.

      Laitoin esille omaankin foorumiin, mutta kysyn nyt vinkkejä täältäkin. S. 29 ja 32 kovikset on vielä aloittamatta.

      • Anonyymi

        Tuki ja turva

        Vastaussana on ukit.



      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lisäsin alkuu T-kirjaimen, mutta ei tullut poistettua lopusta. En nyt ratkaisusanaa pyytänyt, mutta ei se täällä haittaa. Laitoin vähän toisin sivustolleni:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/page/2/#post-21973

        Kirjoitat omalla sivustollasi:

        "Ajallisesti tämäkin ristikko vei 2½-tasoisen ristikon verran, mutta piilokirjain oli ongelma seuraavassa vihjeessä:

        - ja urvat

        Ajattelin hieman väärää jekkua. Sain selvyyden vihjeeseen. Vihjeen viimeinen kirjain pitää siirtää sanan alkuun."

        Tuo on harhaanjohtavaa. Miksi et kerro suoraan, että sait ratkaisun toiselta henkilöltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat omalla sivustollasi:

        "Ajallisesti tämäkin ristikko vei 2½-tasoisen ristikon verran, mutta piilokirjain oli ongelma seuraavassa vihjeessä:

        - ja urvat

        Ajattelin hieman väärää jekkua. Sain selvyyden vihjeeseen. Vihjeen viimeinen kirjain pitää siirtää sanan alkuun."

        Tuo on harhaanjohtavaa. Miksi et kerro suoraan, että sait ratkaisun toiselta henkilöltä.

        Korjaan sanamuotoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan sanamuotoa.

        Kriitikko ja ratkoja Tapio Huuhaa petti minun luottamukseni hänen kirjoituksiinsa. En lue enää hänen kirjoituksiaan, ellei hän muuta tyyliään ja lopeta tekemästä huonoja päätelmiä ja suoranaisia virheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tartte tulla tänne inisemään, jos kysyy apua ja sitä saa. Älä kysele, jos et kestä vastauksia.

        No kun kyse oli yhdestä (piilo)kirjaimesta, asia on aika merkityksetön. Mutta jos pyytää vinkkiä, olisi parempi saada vain se.

        Tähän asti ratkomissa ristikoissa ei epävarmoiksi jääneitä ratkaisusanoja ole kuin 16A pystysuoraan 16. Siihen en ole saanut foorumissani sellaista vinkkiä, joka poistaisi epävarmuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kriitikko ja ratkoja Tapio Huuhaa petti minun luottamukseni hänen kirjoituksiinsa. En lue enää hänen kirjoituksiaan, ellei hän muuta tyyliään ja lopeta tekemästä huonoja päätelmiä ja suoranaisia virheitä.

        Ymmärrän. Viittaat sanamuodoissa ns. rivien välissä toiseen säikeeseen. Jos kritisoin, pitäisi olla tarkempi. Yritän olla tarkempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun kyse oli yhdestä (piilo)kirjaimesta, asia on aika merkityksetön. Mutta jos pyytää vinkkiä, olisi parempi saada vain se.

        Tähän asti ratkomissa ristikoissa ei epävarmoiksi jääneitä ratkaisusanoja ole kuin 16A pystysuoraan 16. Siihen en ole saanut foorumissani sellaista vinkkiä, joka poistaisi epävarmuuden.

        Langan lukijana totean, että jos yksinkertaisesti "kysyy vinkkejä", kuten yllä juuri teit, niin se ei täällä normaalielämässä millään muotoa sulje pois sitä, etteikö itse ratkaisusanakin olisi tervetullut. Jos sitä ei halua, niin tästä kannattaa mainita etukäteen - sen sijaan että jälkikäteen kiukuttelee ja jättää kiittämättä avusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Langan lukijana totean, että jos yksinkertaisesti "kysyy vinkkejä", kuten yllä juuri teit, niin se ei täällä normaalielämässä millään muotoa sulje pois sitä, etteikö itse ratkaisusanakin olisi tervetullut. Jos sitä ei halua, niin tästä kannattaa mainita etukäteen - sen sijaan että jälkikäteen kiukuttelee ja jättää kiittämättä avusta.

        Kiittämättä jäi myös se bulvaani, joka pani "Tapiolan" mainoksen "pääpalstalle". Tuli pikemminkin negatiivinen reaktio, kun se oli pantu "muihin aiheisiin".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Langan lukijana totean, että jos yksinkertaisesti "kysyy vinkkejä", kuten yllä juuri teit, niin se ei täällä normaalielämässä millään muotoa sulje pois sitä, etteikö itse ratkaisusanakin olisi tervetullut. Jos sitä ei halua, niin tästä kannattaa mainita etukäteen - sen sijaan että jälkikäteen kiukuttelee ja jättää kiittämättä avusta.

        Kiitos avusta. Ilman sitä olisi saattanut jäädä ristikkoon väärä piilokirjain. Laitan seuraavalla kerralla selväsanaisesti tiedoksi, jos en halua ratkaisusanaa esille. Nyt tämä informaatio oli sanan "vinkkejä" käyttämisessä ja oletin sen riittävän.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kiitos avusta. Ilman sitä olisi saattanut jäädä ristikkoon väärä piilokirjain. Laitan seuraavalla kerralla selväsanaisesti tiedoksi, jos en halua ratkaisusanaa esille. Nyt tämä informaatio oli sanan "vinkkejä" käyttämisessä ja oletin sen riittävän.

        <laitoin linkin tähän säikeeseen tekstin "(älä klikkaa linkkiä, jos et halua tietää ratkaisusanaa)" kanssa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        <laitoin linkin tähän säikeeseen tekstin "(älä klikkaa linkkiä, jos et halua tietää ratkaisusanaa)" kanssa.

        Mikäs kumma on s. 28 keskellä ISIS? Tuottaa vaivaa muuten täyteen ristikkoon. Voi läväyttää sanan suoraan. En halua leikkiä hippaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs kumma on s. 28 keskellä ISIS? Tuottaa vaivaa muuten täyteen ristikkoon. Voi läväyttää sanan suoraan. En halua leikkiä hippaa.

        Unohtakaa. Olin kirjoittanut akabus, kun piti kirjoittaa abakus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtakaa. Olin kirjoittanut akabus, kun piti kirjoittaa abakus.

        Nyt on enää Lähteenmäki jäljellä. Sitten Sanaseppojen kimppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on enää Lähteenmäki jäljellä. Sitten Sanaseppojen kimppuun.

        Se tuntuu olevan poikkeuksellisen paha. Neljä edellistä selätin, mutta tämänkertainen ei meinaa täyttyä. Vähän kaikkialla on aukkoja. Tarttis varmaan ratkoa jonkun kanssa kimpassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on enää Lähteenmäki jäljellä. Sitten Sanaseppojen kimppuun.

        Olikin muuten vaikea Lähteenmäki tällä kertaa. Joutui kyllä ponnistelemaan. En valita yhtään. Kyllä PuPen viimeisen tehtävän tuleekin olla haastava. Kiitos Sanarikselle. Ovat ottaneet onkeensa kun on valiteltu helppoutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikin muuten vaikea Lähteenmäki tällä kertaa. Joutui kyllä ponnistelemaan. En valita yhtään. Kyllä PuPen viimeisen tehtävän tuleekin olla haastava. Kiitos Sanarikselle. Ovat ottaneet onkeensa kun on valiteltu helppoutta.

        Oli vaikea kuten Holopaisenkin ristikko. Ne olivat haastavampia kuin neljän edellisen lehden mikään ristikko.


      • Anonyymi

        Sain ristikon melkein ratkottua. Ehkä saan loputkin. Unohdetaan edellinen pyyntö täällä.


      • Anonyymi

        Älä unohda laittaa tänne tulikiven katkuista viestiä, jos löydät laadintavirheen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä unohda laittaa tänne tulikiven katkuista viestiä, jos löydät laadintavirheen!

        Huono ratjaisusaba löytyi.
        Seuraavan kuvavihjeen ongelmana on se, että ratkaisusanaa ei löydä käytetyn missään yhteydessä.

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20210716_223145.jpg

        Ratkoja ei voi tarkistaa sanan oikeellisuutta mistään vaan hän joutuu miettimään asiaa vain oman kielikorvansa perusteella. En etsittyä yhdyssanaa muodostaisi eikä niin ole tehty netissäkään. Toinen sana olisi mielestäni oikeampi, mutta se ei sovi risteävän kanssa. Sitäkään en netistä löytänyt. Tällaiset ratkaisusanat luovat ratkojalle epävarman olon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono ratjaisusaba löytyi.
        Seuraavan kuvavihjeen ongelmana on se, että ratkaisusanaa ei löydä käytetyn missään yhteydessä.

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20210716_223145.jpg

        Ratkoja ei voi tarkistaa sanan oikeellisuutta mistään vaan hän joutuu miettimään asiaa vain oman kielikorvansa perusteella. En etsittyä yhdyssanaa muodostaisi eikä niin ole tehty netissäkään. Toinen sana olisi mielestäni oikeampi, mutta se ei sovi risteävän kanssa. Sitäkään en netistä löytänyt. Tällaiset ratkaisusanat luovat ratkojalle epävarman olon.

        Hienoa, olet jälleen löytänyt laadintavirheen, joka aiheuttaa epävarman olon ja peräpukamat. Että ne kehtaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, olet jälleen löytänyt laadintavirheen, joka aiheuttaa epävarman olon ja peräpukamat. Että ne kehtaa!

        Ei kannata irvailla. Laatijan pitäisi luoda ristikko siten, ettö hän antaa itsestään luotettavan kuvan. Tössä mentiin kovin harnaalke alueelle.

        No muuten sanasto on hyvää. Muutamaa sanaa piti tarkistaa Wikisanakirjasta ja muualta. Yhtä lukuun ottamatta sanat löytyivät.

        HÄN HAMSTRAA edellyttäisi substantiivia, mutta sain verbin. En ihan oikein laadittuna vihjettä pidä, jos ratkaisusanani on oikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata irvailla. Laatijan pitäisi luoda ristikko siten, ettö hän antaa itsestään luotettavan kuvan. Tössä mentiin kovin harnaalke alueelle.

        No muuten sanasto on hyvää. Muutamaa sanaa piti tarkistaa Wikisanakirjasta ja muualta. Yhtä lukuun ottamatta sanat löytyivät.

        HÄN HAMSTRAA edellyttäisi substantiivia, mutta sain verbin. En ihan oikein laadittuna vihjettä pidä, jos ratkaisusanani on oikea.

        Voi tosin olla, etten vihjeen ideaa täysin ymmärrä. Tällä tavoin hämmentäviä vihjeitä en Lähteenmärlyä muista kohdanneeni.


    • Anonyymi

      Ristikkoakatemia huomautti minua itseäni eräästä sanasta, että sitä ei pitäisi kirjoittaa yhteen. Se piti siis ratkaisusanaa virheenä.

      Itse en pitäisi yhteen kirjoittamista suoranaisesti laadintavirheenä, sillä kaksi sanaa yhteen kirjoitettuna löytyy Nykysuomen sanakirjasta. Kielitoimiston sanakirja ei yhteen kirjoittamista tunne. Suositeltavana yhteen kirjoittamista ei voi pitää.

      • Anonyymi

        Keisari on hämmentyneessä olotilassa. PuPe, jota hän vannoi olevansa ratkomatta, on aiheuttanut epävarman olotilan. Miten tästä päästään yli? On tehtävä virheilmoitus ja pyrittävä nolaamaan itsensä mahdollisimman monella keskustelufoorumilla. Laatijan on saatava kuulla kunniansa! Ei voi olla niin, että Keisarille tuntematon sana, on ratkaisuna. Mitä mistään tulee, jos Keisarilla ei ole mukava olo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keisari on hämmentyneessä olotilassa. PuPe, jota hän vannoi olevansa ratkomatta, on aiheuttanut epävarman olotilan. Miten tästä päästään yli? On tehtävä virheilmoitus ja pyrittävä nolaamaan itsensä mahdollisimman monella keskustelufoorumilla. Laatijan on saatava kuulla kunniansa! Ei voi olla niin, että Keisarille tuntematon sana, on ratkaisuna. Mitä mistään tulee, jos Keisarilla ei ole mukava olo?

        Laatijan omat yhdyssanat ovat monesti ongelmallisia. Outojahan ne ovat kaikille, ei vain minulle. Ongelmalliseksi epäluontevan yhdyssanan tekee se, että ratkoja ei voi olla varma, onko vika laatijassa vai ratkojassa, kun kokonaisuus ei ole täysin toimiva.
        Huomautin ongelmallisuudesta Sanarista.

        Tein ristikosta ja vähän koko lehdestäkin pientä kokonaisarviota
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/page/2/#post-22051


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keisari on hämmentyneessä olotilassa. PuPe, jota hän vannoi olevansa ratkomatta, on aiheuttanut epävarman olotilan. Miten tästä päästään yli? On tehtävä virheilmoitus ja pyrittävä nolaamaan itsensä mahdollisimman monella keskustelufoorumilla. Laatijan on saatava kuulla kunniansa! Ei voi olla niin, että Keisarille tuntematon sana, on ratkaisuna. Mitä mistään tulee, jos Keisarilla ei ole mukava olo?

        Toinen sana olisi mielestäni oikeampi ja ainakin luontevampi, mutta se ei kunnolla sovi risteävän kanssa. Risteävänä on seuraava lause puhekuplan sisällä.

        Saat jo noutaa, pois jo joutaa.

        Jos laittaa paremman tuntuisen sanan, tähän vihjeeseen tulee vähän oudon tuntuinen assosiaatio. Mutta aivan mahdottomana en assosiaatiota pidä.

        Koska vuokaan liittyvä ratkaisusana on ongelmallinen, mielestäni Sanariksen tulisi tässä tapauksessa hyväksyä kaksi ratkaisua oikeina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen sana olisi mielestäni oikeampi ja ainakin luontevampi, mutta se ei kunnolla sovi risteävän kanssa. Risteävänä on seuraava lause puhekuplan sisällä.

        Saat jo noutaa, pois jo joutaa.

        Jos laittaa paremman tuntuisen sanan, tähän vihjeeseen tulee vähän oudon tuntuinen assosiaatio. Mutta aivan mahdottomana en assosiaatiota pidä.

        Koska vuokaan liittyvä ratkaisusana on ongelmallinen, mielestäni Sanariksen tulisi tässä tapauksessa hyväksyä kaksi ratkaisua oikeina.

        Kyse on reiluudesta ratkojaa kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on reiluudesta ratkojaa kohtaan.

        Onko jossain muuten määritelty, että ristikoiden tulisi olla reiluja ratkojaa kohtaan? Saattaa olla, että tämä määritelmä on Keisarin oma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko jossain muuten määritelty, että ristikoiden tulisi olla reiluja ratkojaa kohtaan? Saattaa olla, että tämä määritelmä on Keisarin oma.

        Ristikko on eräänlainen peli laatijan ja ratkojan välillä. Ristikoilla on laadinnassa tietyt perussäänöt, joita laatijat yleensä noudattavat. Ne tuovat tietyt reilut pelisäännöt.

        Kyllä kaikissa peleissä kysytään reiluutta. Kyllä sitä edellyttävät useimmat ratkojatkin - ja epäreiluudesta kyllä valitetaankin. Asiasta keskustellaan lähinnä HS-säikeissä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ristikko on eräänlainen peli laatijan ja ratkojan välillä. Ristikoilla on laadinnassa tietyt perussäänöt, joita laatijat yleensä noudattavat. Ne tuovat tietyt reilut pelisäännöt.

        Kyllä kaikissa peleissä kysytään reiluutta. Kyllä sitä edellyttävät useimmat ratkojatkin - ja epäreiluudesta kyllä valitetaankin. Asiasta keskustellaan lähinnä HS-säikeissä.

        Kyllä EV:kin ottaa joskus näkökulman esille. Reilun pelin hengessä hän hyväksyi erääseen omaan ristikkoonsa useita ratkaisusanavaihtoehtoja.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyllä EV:kin ottaa joskus näkökulman esille. Reilun pelin hengessä hän hyväksyi erääseen omaan ristikkoonsa useita ratkaisusanavaihtoehtoja.

        Sinä luot kyllä ikävän tunnelman mihin ja mistä tahansa kirjoitatkin. Negatiivinen hahmo olet.


    • Ihan hyvässä hengessä ristikko-ongelmia on sivuillani käsitelty. Täällä on paljon enemmän kommentteja, mutta turhan moni kommentti menee asian vierestä.

      Jos otetaan huomioon vain kommentit, joissa pysytään tiukasti asiassa, täällä sellaisia kommentteja on jonkin vähemmän.

      • "jonkin vähemmän" po. "jonkin verran vähemmän". Melko paljon täälläkin on ristikoihin liittyviä kommentteja.


    • Kyllä minä monia tehtäviä kehunkin. Holopaisen ristikko oli kokonaisuutena upea. Puutteet ovat hyvin vähäisiä.

      Vaalamon ristikot olivat myös minusta hyvinkin positiivinen kokemuksen tuovia. Neitolan piilis on myös hieno. Nämä nyt päällimäisenä ja positiivisimmat fiilikset tuovat ristikot.

      Muutamia ratkonta- tai ajatusmoka tuli tehtyä.

      Yhdestä eräs anonyymi minua ns. rivien välissä huomautti.
      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-4-2021/page/2/#post-21943

      Olisi voinut huomauttaa suoremminkin. Kyllä sivuillanikin saa kirjoittaa, että tein ratkontavirheen, kunhan sen tee asiallisesti.

      • Anonyymi

        Holopainen on tyyppiesimerkki siitä, että pilaat tunnelman oman ratkontamokan takia ja sittenkin vielä valitat yhdestä vihjeestä, joka on vain ja ainoastaan sinun mielestäsi vajavainen. Siitä on nyt kyse. Olet kohtuuton. Jos Holopainen on nähnyt mielipiteesi, hänelle ei jää varmasti mieleen, että tykkäsit ristikosta vaan että olet niuho jankuttaja. Tämä ihan elämänohjeeksi. Jos haluat saavuttaa jotain, mieti tätä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Holopainen on tyyppiesimerkki siitä, että pilaat tunnelman oman ratkontamokan takia ja sittenkin vielä valitat yhdestä vihjeestä, joka on vain ja ainoastaan sinun mielestäsi vajavainen. Siitä on nyt kyse. Olet kohtuuton. Jos Holopainen on nähnyt mielipiteesi, hänelle ei jää varmasti mieleen, että tykkäsit ristikosta vaan että olet niuho jankuttaja. Tämä ihan elämänohjeeksi. Jos haluat saavuttaa jotain, mieti tätä.

        "vain ja ainoastaan sinun mielestäsi vajavainen"

        Pysytäänpä nyt totuudessa. Tuo väite ei pidä paikkaansa. Ei se ollut vajavainen vain omasta mielestäni. Sain privaatteja kommentteja ristikosta enkä voi niitä julkaista. Niissä yksi ratkaisusana sai kritiikkiä.

        Myös tässä säikeessä tuli kriittinen kommentti, koska joku piti ymmärtääkseni yhtä ratkaisusanaa ns. pakkorakosanana. Tämän kommentin esittäjä toivoi minulta sympatiaa, mikä oli aivan oikea toive.

        Ei pidä su~urennella asiaa, mutta ei pidä myöskään vähätellä. Realistinen asenne pitäisi aina säilyttää. Yritän sympaattisempaa kommentointia silloinkin, kun esitän kriittisen näkökulman.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        "vain ja ainoastaan sinun mielestäsi vajavainen"

        Pysytäänpä nyt totuudessa. Tuo väite ei pidä paikkaansa. Ei se ollut vajavainen vain omasta mielestäni. Sain privaatteja kommentteja ristikosta enkä voi niitä julkaista. Niissä yksi ratkaisusana sai kritiikkiä.

        Myös tässä säikeessä tuli kriittinen kommentti, koska joku piti ymmärtääkseni yhtä ratkaisusanaa ns. pakkorakosanana. Tämän kommentin esittäjä toivoi minulta sympatiaa, mikä oli aivan oikea toive.

        Ei pidä su~urennella asiaa, mutta ei pidä myöskään vähätellä. Realistinen asenne pitäisi aina säilyttää. Yritän sympaattisempaa kommentointia silloinkin, kun esitän kriittisen näkökulman.

        Yhtään ratkontamokaa en Holopaisen ristikon kohdalla tehnyt - mutta pilasin tunnelmaa sekoilulla, mistä olen todella pahoillani.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Yhtään ratkontamokaa en Holopaisen ristikon kohdalla tehnyt - mutta pilasin tunnelmaa sekoilulla, mistä olen todella pahoillani.

        Se ei juuri kiinnosta ketään, kuinka monta ratkontamokaa sinä tai joku muu jonkin ristikon sadoista tai tuhansista ratkojista tekee. Mutta kun joku sekoilee esimerkiksi tällä palstalla, niin se häiritsee aika monia.


    • Anonyymi

      Ratkoin vielä Hakosen ristikon. Sen kerrottiin olevan hyvä, mutta edellistä ristikkoa helpompi. Hakosen ristikko on hyvä minunkin mielestäni. Samaa mieltä olen myös siitä, että ristikko oli helpompi kuin edelliskertainen.

      Ristikossa on ajankohtainen ja oikein hauska vitsi eräässä pääkuvasta johdetussa sanaketjussa.

      Ratkonta-ajan perusteella IS-asteikolla 3-. Jossakin Vaalamon ristikossa meni muistaakseni enemmän aikaa. En laske aikaa kelloa seuraamalla. Käyttämäni piirrosohjelma laskee aikaa sille, miten kauan jotain tiedostoa on muokattu. Se laskee aikaa, vaikka en haluaisi aikaa aina edes tietää.

      Pahiksia oli tässä lehdessä siis vain kaksi, mutta niissä sitten menikin aikaa paljon enemmän kuin tavallisesti menee ristikoiden kanssa. Vaalamon ristikoista ehkä joku oli IS-asteikolla täyskolmonen. Kokonaisuutena ottaen lehti oli työläämpi kuin moni edeltäjä.

      • Anonyymi

        Pikku erikoisuus Hakosen ristikon eräässä sanaketjussa on, mutta se toimii hyvin. Hyvin  toimivista erikoisuuksista pidän.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joku ihmetteli Ihmetteli s. 24 yhtä vihjettä. Oikeassa laidassa on vaakaan tulevalle sanalle vihje -SAA. Kyseessä on ns. typiste. Piti miettiä vihjeen logiikka uudestaan, sillä olin unohtanut sen.

      • Anonyymi

        Voi kun joku kuulisi minun apuni täältä, olisin niin iloinen, haluaisin niin auttaa kaikkia ratkojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun joku kuulisi minun apuni täältä, olisin niin iloinen, haluaisin niin auttaa kaikkia ratkojia.

        Olen kyllä aika paljon auttanut toisia ratkojia tämän lehden suhteen. Muutamiin ongelmakohtiin olen myös saanut apua. Täältäkin olen joihinkin kohtiin saanut vinkin.

        Sekin, että joku kertoi, että minilla on ratkontavirhe, oli hyödyllinen tieto. Monesti ratkontavirheen paljastuminen onkin hyödyllisintä. Omassa foorumissani minä voi uniikilla tavalla auttaa niiden löytämisessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun joku kuulisi minun apuni täältä, olisin niin iloinen, haluaisin niin auttaa kaikkia ratkojia.

        Laitoin tuon s. 24 -SAA esille myös foorumiini. Vihje -SAA on sen verran ikävä, että Googlesta ei ole hyötyä. Jos ei tiedä muusta kuin Sanariksen foorumista, ei tänne tai omalle foorumille osaa mennä. Mutta voihan sitä joku eksyä, jos hakeekin Googlella haulla "punainen pelikaani 4/2021". Esille tulee niin Sariksen foorumi, tämä foorumi kuin oma foorumini. "Eksymisen" mahdollisuus on olemassa, joskun tässä tapauksessa varsin epätodennäköisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin tuon s. 24 -SAA esille myös foorumiini. Vihje -SAA on sen verran ikävä, että Googlesta ei ole hyötyä. Jos ei tiedä muusta kuin Sanariksen foorumista, ei tänne tai omalle foorumille osaa mennä. Mutta voihan sitä joku eksyä, jos hakeekin Googlella haulla "punainen pelikaani 4/2021". Esille tulee niin Sariksen foorumi, tämä foorumi kuin oma foorumini. "Eksymisen" mahdollisuus on olemassa, joskun tässä tapauksessa varsin epätodennäköisesti.

        Vihje on "ikävä"???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihje on "ikävä"???

        Vihje on hyvä, jos ei saa vastausta suoraan guuglaamalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihje on "ikävä"???

        Pitää ymmärtää sana "ikävä" lainausmerkeissä. Vähän huono sanavalinta, kun siihen reagointiin. "Ikävä" nyt tarkoittaa tässä "hankala".


    • Anonyymi

      Täälläkin kyselen apuja s. 14 ristikkoon, että saisin valmiiksi. Muutama puuttuu.
      Eli oikealla ylhäällä vedetkin, alla, hienoa
      Kalankuva aateli, monin merkein.

      Vasemmalla alhaalla ringistäkin, ketoa, verensulkemiseen, maet

      • Anonyymi

        Vedetkin voi olla makeat. Tassit alla ja vonkale. Sirote on hienoa. Tiet on monin merkein.

        Ringistäkin kiskaisu, stoa, loitsut ja atte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedetkin voi olla makeat. Tassit alla ja vonkale. Sirote on hienoa. Tiet on monin merkein.

        Ringistäkin kiskaisu, stoa, loitsut ja atte.

        Entäs oprat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs oprat?

        Akirat

        Porat -> kairat

        Oprat -> akirat


    • Anonyymi

      S.27 ristikossa muutama kohta vailla apua:
      Varaton viraston johtajana, ei aina puusta, tähkii, ensin perille?, Ensin esille?
      Jutan ajatus pätkii?
      Jk, Jk

    • Anonyymi

      Muutamaa kohtaa kysyisin s.27:
      Varaton viraston johtajana, vihjeenä mennee tämäkin,
      Tähkii, nopea,
      Jutan ajatus pätkii? Ensin perille? Ensin esille?
      JK, JK

    • Anonyymi

      Selittäisikö joku nuo ensin perille ja ensin esille? Oikeat sanat sain, mutta ideaa en tajunnut.

      • Anonyymi

        A lasti
        A setti


    • Anonyymi

      Selittäisikö joku ensin perille? ja ensin esille? Ideat. Sanat kyllä sain oikein, mutta ajatus ei selvinnyt.

      • Anonyymi

        Rautalangasta:

        A on ensin. Lasti viedään perille.

        A on ensin. Setti laitetaan esille (esim. astiasetti, veitsisetti).


    • Anonyymi

      S.10 paksu nuoli heittomerkeissä ad.m?
      Piilokirjain puuttuu, eli mikä tähän tulee ja miksi?

      S.6 ei tuomitse - onko armius vai armias?

      • Anonyymi

        S.10 Jos sinulla on kirjaimet ad.m on vain eka oikein eli a

        S.6 mullakin puuttuu -ekko -ukko toka kirjain. Ärrää ja koota olen sovitellut muttei mene.

        Yussuf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S.10 Jos sinulla on kirjaimet ad.m on vain eka oikein eli a

        S.6 mullakin puuttuu -ekko -ukko toka kirjain. Ärrää ja koota olen sovitellut muttei mene.

        Yussuf

        Ok eli mikä on sitten opinkappaleet ja pekkaa huonommat?
        Jos näiden kohdalla väärä kirjain siinä nuolessa?
        Eli mikä siihen sitten tulee?


    • Anonyymi

      S.10 oaksu nuoli heittomerkeissä? Ad.m
      Piilokirjain puuttuu eli mikä siihen tulee ja miksi?

      S.6 ei tuomitse. Onko armius vai armias?

    • Anonyymi

      En tiedä mihin tämä kommentti aina katoaa, mutta koitetaan vielä.

      S. 6 ei tuomitse, armias vai armius?

      S.10 paksu nuoli heittomerkeissä ad.m?
      Eli mikä kirjain puuttui, ja mikä on idea?

    • Anonyymi

      Ensin ei näkynyt yhtään kertaa, nyt on monta kertaa.


      Eli siis jos ad.m on vain eka oikein, niin mikä on sitten opinkappaleet ja pekkaa huonommat?

      Mikä tuohon nuoleen sitten pitäisi tulla?

      • Anonyymi

        Eiku hetki sorry, katsoin väärää nuolta.
        On sinulla oikein. Paksu nuoli viittaa ilmansuuntaan, englanniksi, eräs näyttelijä

        Yussuf.


    • Anonyymi

      Kiitos. Saman sanan olisin laittanut, mutta tuo selvensi mistä tulee.

      Onko s. 6 ei tuomitse armias?
      Minulla oli kiiriä pystyyn 2 viimeistä kirjainta ua, mutta sopiihan siihen myös aa.
      Kun vaikutti vähän oudolta tuo ratkaisusana u:lla.

    • Anonyymi

      S.6 EI TUOMITSE: sanakirja ei tunne u-muotoa joten armias. Mutta mun on paha sanoa kun -ekko -ukko vielä auki. Mitähän niissä tarkoitetaan?

      Yussuf

    • Anonyymi

      "-ekko -ukko " - missä?

      • Anonyymi

        S.6, armiaasta neljä riviä ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S.6, armiaasta neljä riviä ylös.

        Jonkinlainen selitys mulla olisi, mutta rakenne tuntuisi oudolta. Toisaalta s. 6 on ehkä lähempänä 2½-tason ristikkoa kuin kakkosta. Aina välillä Ekillä on omintakeisia kokeiluja.


    • Anonyymi

      S.27 kutistuu kylmässä, rautahevolla mentiin halki,. Jalo sotkee pahnat asuintilassa, lukot, useissa sketseissä, yläportaalla?

      • Noita ei ole s. 27 ristikossa. Mistähän ristikosta on kyse?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Noita ei ole s. 27 ristikossa. Mistähän ristikosta on kyse?

        s.29

        Yussuf


      • Anonyymi

        Kivespussi, utah, osake, asetekniset, Rasila ja aateli.


    • Anonyymi

      Mikä siitä jalo sotkee... Tulee sitten toiseen suuntaan?
      Entä mikä on maatyökalu (yläreunassa), kun se ei sopinutkaan, jonka olin laittanut?
      Entä kutistuu kylmässä vihjeen vieressä oleva naisen kuva?
      Valkoinen pallo maatyökalu-ratkaisusanan alla?
      Harmaana taustavaikuttaja

      "Käymme yhdessä ain..."

      Odottaa kotiinajettua? Charlesilta?

    • Anonyymi

      Jos maatyökalu on karhi ja viereen tulee utah, niin silloin vaakasana alkaisi kahdella H-kirjaimella?? Vai mikä sittem tulee siihen kuvan viereen vaakaan utahin H-kirjaimesta alkaen?

      • Anonyymi

        Mietipä itse, tulee ahaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietipä itse, tulee ahaa!

        Tulikin se ahaa illalla, kun olin nukkumaan menossa. Ennenkuin täällä kerrottiin. Hämäs vaan toi, kun oikeesti tulis se väliviiva.


    • Anonyymi

      Jos maatyökalunon karhi, ja viereen tulee utah, niin eikö vaakaan tule siinä tapauksessasana, joka alkaisi kahdella H:lla? Ei kai sellaista ole?

      • Anonyymi

        H-hetki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H-hetki

        Ridtikossa on useampikin vastaava. Pitkälä suosi tämänkaltaisia myös.


    • Anonyymi

      Entäpä nämä: suuntaa antava, 1.lehti, saanut harmaampia, ylle, kuvavihje vihreällä pohjalla (tätä kannetaan-vihjeen alla)
      Nimihahmo,
      Alakulmassa naispomo... Ja sen alapuolella oleva kuvavihje.

      • Anonyymi

        Osoitus, istukka (tulee molemmista kuvista), lokkiemo, kautta, nana, armi ja ma(g)ia.


    • Anonyymi

      Kultaa! (Alaspäin)
      2 miestä kuvavihje alarivillä

      Vajoamisvarma
      Uumaa
      Hänestä ...t.a
      Vihreäpohjaineb kuvavihje alaspäin

      • Anonyymi

        Aine, epatot, loso, etoa, riia ja kautta.


      • Anonyymi

        Johan niitä on annettu yllä. Mutta kiitos.


      • Seuraavassa on listaus ristikoista, jotka tallensin: https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/google-driveen-tallentamiani-pelikaanien-ristikoita/#post-19314


      • Anonyymi kirjoitti:

        Johan niitä on annettu yllä. Mutta kiitos.

        Mutta nyt olikin kyse selityksistä eikä vain ratkaisusanojen kertomisesta. Täällä harvoin annetaan selityksiä vihjeiden logiikoista.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe