Kumpi noudattaa Jumalan tahtoa?

Anonyymi

Jumala on antanut enkeli(e)n välityksellä lain käskyt ja niitä oli tarkoitus noudattaa sellaisena kuin ne on kirjoitettu, eikä niitä ollut lupa muuttaa (niistä ei saanut ottaa mitään pois, eikä niihin saanut lisätä mitään).

Mennään ajassa taaksepäin "vanhan liiton Israeliin" ja oletetaan, että seuraavat tilanteet ovat tosia tapahtumia, tai ne olisivat ainakin voineet tapahtua.

1. Mies tavataan makaamasta miehen kanssa tai nainen naisen kanssa (homoseksuaalinen suhde/ teko).

2. Mies ja nainen tavataan yhdynnästä, kun he pettävät aviopuolisoitaan, eli tekevät aviorikoksen.

3. Tavataan mies keräämästä puita tai sytyttävän tulen sapattina.

4. Oma poika on juomari ja irstailija.

5. Oma perheen jäsen, sukulainen tai ystävä palvelee epäjumalia ja/ tai kehottaa luopumaan Herrasta (hylkäämään uskonsa ja kääntymään vaikkapa ateistiksi).

6. Isäntä lyö (pieksää) orjaansa, mutta tämä elää päivän tai pari ennen kuin kuolee?

Miten tulisi toimia, jotta tehtäisiin Jumalan tahto ja noudatettaisiin hänen käskyjään (niitä ikuisia hyviä moraalisäädöksiä, jotka ovat kirjoitetut Raamattuun)?

A. Tapetaan "syylliset" lain käskyjen mukaan.
B. Annetaan "syyllisille" anteeksi ja he saavat jatkaa elämää vapaina kansalaisina.

Miten Raamatussa meneteltiin, kun näin tapahtui? Vanhan liiton aikana (Mooseksen lain antamisen jälkeen)? Tuomittiinko kaikki ihmiset tasapuolisesti samalla tavalla? Vai kohdeltiinko ihmisiä eriarvoisesti, puolueellisesti? Entä miten tulee toimia uuden liiton aikana? Kohdellaanko ja tuomitaanko ihmisiä samalla tavalla kuin vanhassa liitossa? Jos valtio olisi teokratia, niin noudatettaisiinko kaikkia Mooseksen lain käskyjä? Onko Mooseksen laki kokonaan hyvä ja ikuinen Jumalan moraalilaki käskyineen? Vai onko vain osa lain käskyistä hyviä ja ikuisia moraalilain säädöksiä? Jos vain osa käskyistä on sellaisia, niin mitkä niistä sellaisia ovat?

Vanhassa liitossa

1. homoseksuaalit piti tappaa poikkeuksetta.
2. aviorikosen tehneet piti tappaa, mutta kuningas Daavid sai anteeksi ja jatkoi elämäänsä Jumalan tahdon mukaan.
3. sapatin rikkoja piti tappaa poikkeuksetta.
4. oma poika piti tappaa poikkeuksetta.
5. vääräuskoinen ja ateisti sekä siihen kehottava tuli tappaa, mutta Salomoa ei tapettu: hän sai elää ja palvella epäjumalia pitkään.
6. orja oli isännän omaa rahaa, joten häntä ei rangaistu, mikäli orja eli päivän tai kaksi pieksämisen jälkeen.

Onko Jumalan tahto muuttunut aikojen saatossa? Käskikö Jumala tappaa vanhan liiton aikana sellaiset ihmiset, joita uuden liiton aikana ei saa tappaa, vaikka he rikkovat monin eri tavoin Mooseksen lain käskyjä vastaan? Onko Jumalan tahto se, että lain rikkojat tapetaan, vai se, että heille annetaan anteeksi ja he saavat elää? Tuomitaanko ihmiset puolueettomasti, niin että kuningasta rangaistaan samalla tavalla kuin rahvasta ja orjaa? Mikä on Jumalan tahto?

94

68

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikä on Jumalan tahto eri aikakausina?

Onko Jumalan tahto sama kaikkina aikakausina? Mitä Raamattu sanoo?

Jumala on antanut erilaiset käskyt ja ohjeet ihmisille ”vanhan liiton” aikana kuin mitä on ”uudessa liitossa”. Tämä on toki tulkintaa, sillä jotkut nykyään elävät kristityt ovat sitä mieltä, että uudessa liitossa tulee edelleen noudattaa kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja Vanhan testamentin käskyjä, jotka Jumala on antanut profeettojen tai pyhien kirjoitusten kautta Israelille. Uusi liitto ei vapauta vanhan liiton käskyistä, sillä ne ovat edelleen ja ikuisesti Jumalan pyhä laki, josta ei saa ottaa mitään pois, eikä lisätä siihen mitään. Pyhiä kirjoituksia ja lain käskyjä ei ole lupa muuttaa millään tavalla. Jumalan sanaa on toteltava ja käskyjä noudatettava nyt ja vielä tulevassa maailmassa, ikuisesti. Se on Jumalan tahto: hyvää, pyhää ja oikeamielistä.

Mutta miten on? Ovatko Mooseksen lain kaikki käskyt hyviä ja korkeasti moraalisia? Käyttäytyykö niiden noudattaja hyvin ja oikeustajumme mukaan oikein? Vai onko niin, että Mooseksen lain tappamiseen, syrjintään, sortamiseen ja ihmisten eriarvoiseen kohteluun kehottavat käskyt ovat huonoja, ja niitä noudattava tekee syntiä eli rikkoo Jumalan tahtoa vastaan? Rikkooko vain nyt uuden liiton aikana, mutta ei olisi rikkonut vanhan liiton aikana? Tahtoiko Jumala tappaa vain vanhan liiton aikana joitakin lain käskyjä rikkovat ihmiset, mutta antaa heidän elää nyt uuden liiton aikana. Hyväksyikö Jumala orjuuden vain vanhassa liitossa, mutta ei enää uudessa liitossa? Onko Israelin kansalla erityisasema vain vanhan liiton aikana: eikö myös uudessa liitossa, niin että tuomitaan puolueellisesti sitä suosimalla?

• Anonyymi

>>>Mikä on Jumalan tahto eri aikakausina? Onko Jumalan tahto sama kaikkina aikakausina? Mitä Raamattu sanoo? Jumala on antanut erilaiset käskyt ja ohjeet ihmisille ”vanhan liiton” aikana kuin mitä on ”uudessa liitossa”.<<<

Puhut valhetta. Jumalan tahto on sama vanhan ja uuden liiton aikana. Laki on sama vanhassa ja uudessa liitossa. Jumala ei muutu.

Mal 3:6 -- Minä, Herra, en muutu,

Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Paavali mukaan Jumalan tahto lukee Mooseksen laissa.

Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

• Anonyymi

Jumalan tahto on, että ihmiset elävät lajilleen ominaisella tavalla. Muu on ihmisten tulkintaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Mikä on Jumalan tahto eri aikakausina? Onko Jumalan tahto sama kaikkina aikakausina? Mitä Raamattu sanoo? Jumala on antanut erilaiset käskyt ja ohjeet ihmisille ”vanhan liiton” aikana kuin mitä on ”uudessa liitossa”.<<<

Puhut valhetta. Jumalan tahto on sama vanhan ja uuden liiton aikana. Laki on sama vanhassa ja uudessa liitossa. Jumala ei muutu.

Mal 3:6 -- Minä, Herra, en muutu,

Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Paavali mukaan Jumalan tahto lukee Mooseksen laissa.

Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

Jos Jumalan tahto ei ole muuttunut, niin silloin kristittyjen tulisi pitää kiinni kaikista Mooseksen lain käskyistä ja tappaa tiettyjä käskyjä rikkovat ihmiset pikimmiten kiinni jäämisen jälkeen.

Sinä pidät siis hyvänä ja oikeamielisenä sen, että homoseksuaalit, avionrikkojat, vääräuskoiset ja ateismiin kehottavat ihmiset pitää tappaa; samoin irstaat ja juopot pojat, kuukautisten aikana seksiä harjoittavat, isän ja äidin kiroavat ja jokainen, joka rikkoo sapatin käskyn jollakin tavalla - esimerkiksi kerää puita ja sytyttää tulen tai tekee kotitöitä.

Jep, hyvä ja rakastava Jumala sinulla. Sama vanhan ja uuden liiton puolella, mutta niinhän myös ne kristityt uskovat, jotka eivät noudata enää kaikkia Mooseksen lain käskyjä vaan ovat valinneet sieltä parhaat päältä ja hylänneet ne raa'at ja typerältä kuulostavat "pienet käskyt". On siis lupa rakastaa, mutta ei tappaa ja kohdella väärin muita ihmisiä. Niinpä...

ja kun tämän tajuaa, niin voi ymmärtää sen, että Mooseksen lain monet käskyt ja Vanhan testamentin Jumalan suuhun laitetut sanat ovat vain ihmisten käskyjä ja sanoja, joten...

• Anonyymi

Jos olet rehellinen, niin tunnustat sen, että Jumala on käskenyt kohdella ihmisiä Raamatussa eri tavalla kuin miten uuden liiton seurakunnassa heitä kohdellaan ja myös tuomitaan. Monet uskovaiset kristityt pitävät nykyään syntinä sitä, mikä on vanhan liiton Mooseksen laissa Jumalan tahto ja käsky, jota tuli noudattaa Jumalan tahdon toteutumiseksi. Jumalan tahto oli siis tappaa esimerkkinä mainittujen käskyjen rikkojat, mutta hän itse antoi anteeksi kuninkaista Daavidille ja Salomolle (profeettojen sanan kautta), niin että ei käskenyt tappaa heitä samoista rikoksista, joista muut piti armotta ja viipymättä tappaa. Onko tämä mielestäsi ihmisten tasa-arvoista ja tasapuolista kohtelua: oikea tuomio ja sen täytäntöön pano? Onko Raamatun Jumala oikeamielinen tuomitessaan: hyvä Jumala?

Sanot ehkä, että Jumala saa tehdä ”omalleen”, mitä tahtoo, ja se on aina oikein. Jumalalla on valta antaa elämä ja ottaa se pois. ”Kaikki mitä Jumala tekee, on hyvää ja oikein”, kun se on sanottu Raamatussa (mistä tiedät, että Jumala ei enää tahdo tappaa ihmisiä, tai että hän ei enää käske heitä tappaa)? Mutta miksi olet sitä mieltä? Sanotko sen vain siitä syystä, että sinulle on opetettu sillä tavalla Raamatusta? Mitä sinun oma oikeustajusi sanoo? Onko sinusta itsestäsi todella oikein se, että juomari ja irstailija tapetaan, tai avion rikkoja, tai homoseksuaali, tai joku, joka tekee työtä tai rikkoo jollakin muulla tavalla sapatin käskyä vastaan? Useimmat kristityt eivät pidä sapatin käskyä edes velvoittavana uudessa liitossa, joten miten olisi oikein tappaa sellaisesta käskystä minään historian aikakautena, joka ei toisena aikakautena ole edes ”syntiä” (Jumalan tahtoa vastaan tehty teko tai lain käskyn rikkomista)?

• Anonyymi

Jumalan antamat ohjeet ”seurakunnalle” ovat erilaiset eri aikakausina. Näin valtaosa kristityistä Raamattua tulkitsee. Mooseksen laissa ja vanhan liiton kirjoituksissa on annettu erilaiset käskyt ja ohjeet kuin uudessa liitossa. Uuteen liittoon on otettu noudatettavaksi vain osa vanhan liiton käskyistä ja ohjeista. Niiden lisäksi on annettu uusia ohjeita ja käskyjä, jotka koskevat vain uuden liiton aikakaudella eläviä seurakunnan jäseniä. Vanhassa liitossa näitä ei tunnettu (esimerkiksi käskyt viettää ehtoollista ja kastaa vedessä uskovat Herran nimeen, käskyt ”johtaa” seurakuntaa vanhinten kautta ja diakoneita koskevat käskyt/ ohjeet, jne.). Vanhentuneita ja käytöstä poistettuja lain käskyjä ovat mm. esikuvalliset uhrit, pappeus, temppelipalvelus, juutalaiset juhlat, näihin liittyviä ruokia ja juomia koskevat säädökset – koska ne ovat täytetyt Kristuksessa ja uuden liiton järjestys on korvannut ne. Sotalait ja Israelin siviililaki eivät koske uuden liiton seurakuntaa. (velvollisuudet ja oikeudet, rikoslaki)

On siis selvää – ellet ole toraisti – että Jumalan tahto ihmisiä ja erityisesti seurakuntaa kohtaan on muuttunut siirryttäessä vanhasta liitosta uuteen liittoon, tai sitten vanhan liiton ja Mooseksen lain raakoja tappamiseen ynnä muuhun väärämielisyyteen kehottavia käskyjä ei ole ollut koskaan tarkoitus noudattaa kirjaimellisesti. Ei Israel niitä aina ole historian tietojen mukaan noudattanutkaan, mutta kivitystuomio (kuolemanrangaistus) oli silti käytössä vielä apostolien aikana, vaikka juutalaisilla ei olisi ollut esivallan (Rooman) antamaa valtaa rangaista ketään kuolemalla. Juutalaiset kivittivät Stefanuksen kuoliaaksi ja Paavali hyväksyi sen, sillä hän oli seurakunnan vainooja ja murhamies kääntymiseensä asti. Jatkoiko hän itse rangaistusmääräysten noudattamista vai ei? Ei, sillä hän kehotti antamaan anteeksi ja ottamaan seurakunnan jäseneksi ne katuvat ihmiset, jotka olisi pitänyt Mooseksen lain käskyn mukaan tappaa. (esim. 1Kor 5 ja 2Kor 1)

Kun kristityt nyt pääosaltaan tulkitsevat Raamattua ja Mooseksen lain velvoittavuutta (sitovuutta, voimassaoloa) tällä tavalla, niin he hylkäävät myös kirjaimellisen tulkinnan koskien ”tulevaa maailmaa” ja sen elämää (tapoja, käskyjä). Raamatun monien profetioiden mukaan tulevassa maailmassa noudatetaan Mooseksen lakia ja erityisesti sen juhlia käskyineen. Kansa ja myös pakanoiden edustajat tulevat juhlapyhinä Jerusalemiin uhraamaan Herralle. Saadokilaiset papit palvelevat temppelissä, joka on kivirakennus sen sijaan, että olisi Jeesukseen uskovan ihmisen ruumis, jossa Jumala asuu henkenä. Tulevassa maailmassa syntyy myös lapsia ja kuolee ihmisiä, mikä on vastoin Ilmestyskirjan ja Jeesuksen kuvauksia ”uusista taivaista ja uudesta maasta”, jossa vanhurskaat saavat elää ikuisesti. Kun kirjaimellinen kuvaus ei sovi oppiin, niin se korvataan kuvaannollisella tulkinnalla. Näin selitetään ristiriitoja kerronnassa, mutta ne jäävät jäljelle.

Vanhan liiton kirjoittajat eivät tienneet ”tulevan maailman” olosuhteita ja elämää Kristuksen tulemuksen jälkeen samalla tavalla kuin uuden liiton kirjoittajat, joista Paavali on ehkä merkittävin. Kristinuskon oppi perustuu paavalilaiseen teologiaan sen eri tulkintojen mukaan. Jeesuksen sanat tuntuvat olevan merkityksettömät tai ne tulkitaan Paavalin teologian mukaan. Todellisuudessa evankeliumien ja Paavalin teologian välillä on ristiriita. Matteuksen evankeliumin mukaan lakia tulee noudattaa sellaisenaan eikä se katoa, mutta paavalilaisen teologian mukaan laki oli annettu vain siihen asti, kun Kristus tulee. Tällä tarkoitetaan sitä, että laki velvoittaa siihen perustautuvan noudattamaan sen mukaisia uhreja ja muita säädöksiä, jotka ovat esikuvia Kristuksesta ja uuden liiton järjestyksestä. Jumalan seurakunta on näistä vapaa, niin että elää rakkauden käskyn mukaan. Se kieltää mm. noudattamasta Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä, mikä oli kuitenkin Jumalan tahto vanhan liiton aikana.

Jumalan tahto on siis muuttunut. Vanhassa liitossa tuli tappaa Mooseksen lain tiettyjä käskyjä rikkonut ihminen, mutta uudessa liitossa se tappaminen olisi ”syntiä”, vaikka esivalta noudattaisi Mooseksen lakia. Sen sijaan, että homoseksuaalit ja avionrikkojat tapetaan, pitää heille antaa aikaa parannuksen tekoon (mielenmuutokseen ja kääntymykseen), jos ehkä he vielä saisivat syntinsä anteeksi ja saisivat elää ikuisesti. Näin on Jumalan tahto muuttunut, sillä vanhassa liitossa ei annettu aikaa mielenmuutokseen: rikoksesta kiinni saatu piti tappaa pikimmiten. Aikaa mielenmuutokseen ja mahdollisuutta uuteen elämään ei annettu. Jos Jumalan tahto ja käskyt ovat kerran näin muuttuneet, niin mitkä käskyt ovat ”ikuinen hyvä moraalilaki” ja mitkä eivät? Jos sen tiedät, niin tunnet uuden liiton teologian Paavalin tavoin. Muutoin olet toraisti tai opetuksesta osaton ja kirjoitukset väärin ymmärtänyt kriitikko. Ateisti eksyy aina, uskova kristitty useimmiten ja agnostikko ei koskaan.

• Anonyymi

Mooseksen lain rikkominen on uuden liiton aikana aina syntiä.

1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

• Anonyymi

Apostolien teot:
      6:14 sillä me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jeesus, tuo Nasaretilainen, on hajottava maahan tämän paikan ja muuttava ne säädökset, jotka Mooses on meille antanut."
      6:15 Ja kaikki, jotka neuvostossa istuivat, loivat katseensa häneen, ja hänen kasvonsa olivat heistä niinkuin enkelin kasvot.

Aloittaja sanoo, ettei lakia ole lupa muuttaa mutta Jumala itse on jo muuttanut sitä.

• Missä sanotaan, että Jumala on muuttanut lain käskyjä?

• Anonyymi
        Heinrich kirjoitti:

Missä sanotaan, että Jumala on muuttanut lain käskyjä?

Kummallista että sinä osaat kirjoittaa kaikenlaista soopaa mutta et osaa lukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kummallista että sinä osaat kirjoittaa kaikenlaista soopaa mutta et osaa lukea.

Ei siinä kohdassa sanota, että Jumala olisi muuttanut lain käskyjä. Juutalaiset syyttävät siinä Stefanusta siitä, että tämä olisi sanonut Jeesuksen muuttavan ne säädökset, jotka Mooses oli Israelin kansalle antanut.

Apostolien teot:
        6:14 sillä me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jeesus, tuo Nasaretilainen, on hajottava maahan tämän paikan ja muuttava ne säädökset, jotka Mooses on meille antanut."
        6:15 Ja kaikki, jotka neuvostossa istuivat, loivat katseensa häneen, ja hänen kasvonsa olivat heistä niinkuin enkelin kasvot.

Etkö itse osaa lukea Raamattua?

Kyllä minä tiedän, missä kohdassa ja kohdissa on kirjoitettu tai annettu ymmärtää lain käskyjen tulleen täytetyksi, kumotuksi ja liiton muuttuvan kokonaan toiseksi, sen sijaan, että uudessa liitossa olisi noudatettava kaikkia vanhan liiton ajan Mooseksen lain käskyjä. Tuossa sitä nyt vain ei lainkaan mainita... :)

- H. -

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei siinä kohdassa sanota, että Jumala olisi muuttanut lain käskyjä. Juutalaiset syyttävät siinä Stefanusta siitä, että tämä olisi sanonut Jeesuksen muuttavan ne säädökset, jotka Mooses oli Israelin kansalle antanut.

Apostolien teot:

Etkö itse osaa lukea Raamattua?

Kyllä minä tiedän, missä kohdassa ja kohdissa on kirjoitettu tai annettu ymmärtää lain käskyjen tulleen täytetyksi, kumotuksi ja liiton muuttuvan kokonaan toiseksi, sen sijaan, että uudessa liitossa olisi noudatettava kaikkia vanhan liiton ajan Mooseksen lain käskyjä. Tuossa sitä nyt vain ei lainkaan mainita... :)

- H. -

>>>Kyllä minä tiedän, missä kohdassa ja kohdissa on kirjoitettu tai annettu ymmärtää lain käskyjen tulleen täytetyksi, kumotuksi ja liiton muuttuvan kokonaan toiseksi, <<<

Mooseksen lakia ei ole kumottu, eikä kenellekään kristityille ole annettu oikeutta olla noudattamatta lakia. Mooseksen laki on uuden liiton laki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Kyllä minä tiedän, missä kohdassa ja kohdissa on kirjoitettu tai annettu ymmärtää lain käskyjen tulleen täytetyksi, kumotuksi ja liiton muuttuvan kokonaan toiseksi, <<<

Mooseksen lakia ei ole kumottu, eikä kenellekään kristityille ole annettu oikeutta olla noudattamatta lakia. Mooseksen laki on uuden liiton laki.

Hebrealaiskirje:
        7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön

Uudessa liitossa ei valita Aaronin pojista ylimmäistä pappia, koska Kristus on korvannut heidät ja näin vanha säädös kumotaan. Jeesus ei ole myöskään leevin suvusta vaan Juudan suvusta, mikä on vastoin Mooseksen lakia, mutta on toki profetian sanan mukaan ylimmäinen pappi Melkisedekin tapaan, joka ei hänkään ollut "leeviläinen".

Näin ovat lain käskyt pappeudesta kumotut, eikä uudessa liitossa olekaan tarpeen pitää kiinni pappisjärjestelmää. Vanhan liiton kivinen temppeli tai ilmestysmaja on korvattu uuden liiton Jumalan lapsen ruumiilla ja kiviset laintaulut elävällä lihasydämellä. Jokainen valittu ja pyhä on kuninkaallista papistoa: biologinen perimä ei tähän vaikuta. Uhreja ei tarvitse uhrata, koska Kristuksen uhri on tehnyt ne tarpeettomiksi ja korvannut ne.

Uuden liiton järjestys ja Kristus ovat korvanneet vanhan liiton esikuvalliset uhrit, pappeuden, temppelipalveluksen, juhla-ajat, ruoat ja juomat, jne. Uusi liitto on korvannut vanhan ja on erilainen kuin vanha liitto. Siinä laki on kirjoitettu pyhällä hengellä uskovien sydämeen, mutta vanhassa se oli kirjoitettu kivitauluun, joka ei ollut hengessä elävä. Ja lisäksi olivat liiton arkin sivulla olevat lain kirjat, jotka langettivat kirouksen kaikkien niiden ylle, jotka rikkoivat lakia eivätkä täyttäneet sitä tarkoin. Lailla oli silloin kuoleman virka, mutta Hengellä on nyt elämän virka ja se ohjaa rakkauteen tappamisen sijasta.

uudessa liitossa Jumalan seurakuntaan otetaan kaikista kansoista jäseniä ja myös "äpäriä", mutta vanhassa liitossa ei ollut lupa ottaa jäseneksi eunukkeja (kuohittuja), äpäriä, ammonilaisia ja mooabilaisia. Nämä käskyt ovat täten kumotut ja kaikki ovat tervetulleita uudestisyntymisen kautta Jumalan seurakuntaan, johon Jumala itse jäsenet valitsee, eikä sitä tee enää Israel ja sen vanhimmat ihmisten päätöksenä.

5.Mooseksen kirja:
        23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan.
        23:2 Älköön kukaan "äpärä" pääskö Herran seurakuntaan; älköön sellaisen jälkeläinen edes kymmenennessä polvessa pääskö Herran seurakuntaan.
        23:3 Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan,

Uusi liitto on korvannut vanhan ja vanha liitto on kumottu, mutta sen kaikki käskyt ovat edelleen voimassa niille, jotka elävät vanhassa liitossa, ja ovat velvoitetut siten noudattamaan kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja profeetoissa olevia muita sanoja kirjaimellisesti. Jumalan seurakunnan lapset ovat vaputetut tästä raskaasta ikeestä, jota edes apostolit ja ensimmäiset juutalaiset opetuslapset eivät jaksaneet kantaa.

• Anonyymi

Jumala antoi Mooseksen kautta käskyt Siinain vuorella israelilaisille noudatettavaksi, etteivät he eläisi kuten ne kansat, jotka elivät maassa, jonka Jumala lupasi Abrahamin jälkeläisille. Abrahamilla oli kaksi lasta, Ismael ja Iisak. Iisakin lapset saivat noudatettavakseen käskyt, jotta niiden mukaan elämällä he olisivat pyhät niinkuin Jumala on pyhä.

Jumala antoi Jeesuksen kautta noudatettavaksi kaksi käskyä
      - Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.
      -Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
      Nitä noudattamalla toteutuvat kaikki ne käskyt, jotka Jumala antoi Moosekselle ja enemmänkin, myös nämä (2 Moos 23:1-9):
      - Älä levitä perättömiä huhuja äläkä suostu auttamaan väärintekijää todistamalla vilpillisesti hänen hyväkseen.
      - Älä eksy joukon mukana tekemään pahaa äläkä riita-asiassa todistaessasi vääristä totuutta enemmistön mielen mukaiseksi. Älä kuitenkaan aiheettomasti suosi köyhää hänen asiassaan.
      - Kun tapaat vihamiehesi härän tai aasin kuljeksimassa karkuteillä, vie se hänelle takaisin.
      - Jos näet vihamiehesi aasin makaamassa taakkansa alle kaatuneena, älä kiellä häneltä apuasi, vaan auta häntä saamaan se jaloilleen.
      - Älä vääristä köyhän lähimmäisesi oikeuksia hänen riita-asiassaan.
      - Pysy erossa väärästä asiasta. Älä aiheuta syyttömän kuolemaa, sillä sellaista vääryyttä minä en salli.
      - Älä ota lahjusta, sillä lahjus sokaisee tarkkanäköisenkin ja tärvelee niiden asian, jotka ovat oikeassa.
      - Älä sorra muukalaista; olettehan itsekin olleet muukalaisina Egyptissä ja tiedätte, mitä on elää vieraassa maassa muukalaisena.

Jumala vihaa vääryyttä, rakastaa oikeutta ja rakastaa ihmisiä heidän puutteistaan huolimatta. Ihmettelet, miksei Jumala estä ihmistä tekemästä pahaa toiselle ihmiselle. Ihmettele mieluummin, miksi et estä itseäsi tekemästä pahaa, sillä valinta on sinun siinä millainen maailma olet elämäsi elänyt. Anna itsellesi mahdollisuus elää hyvä elämä, sillä kukaan jälkseesi ei tule muistamaan sinua kiitollisuudella siitä, mitä maailma voi tarjota.

• Anonyymi

Ei vaan minä ihmettelen sitä, miten kristityn mielestä voi olla hyvää ja oikein tappaa ihminen sen vuoksi, että hän kerää polttopuita ja sytyttää tulen tai tekee kotiaskareita tai palkkatyötä sapattina. Tai siksi että hän on eriuskoinen, ateisti tai kehottaa uskovia luopumaan uskostaan.

Oikeustajunne on pahasti kieroutunut, kun pidätte murhia, kansanmurhia ja mielivaltaisia tappokäskyjä hyvinä ja oikeamielisen Jumalan antamina.

• >- Jos näet vihamiehesi aasin makaamassa taakkansa alle kaatuneena, älä kiellä häneltä apuasi, vaan auta häntä saamaan se jaloilleen.

Aasinpitokieltohan äijälle pitäisi lätkäistä oitis, aasi hoitoon ja sakot rääkkäyksestä. Kuka hullu tuollaista vielä auttamaan lähtisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan minä ihmettelen sitä, miten kristityn mielestä voi olla hyvää ja oikein tappaa ihminen sen vuoksi, että hän kerää polttopuita ja sytyttää tulen tai tekee kotiaskareita tai palkkatyötä sapattina. Tai siksi että hän on eriuskoinen, ateisti tai kehottaa uskovia luopumaan uskostaan.

Oikeustajunne on pahasti kieroutunut, kun pidätte murhia, kansanmurhia ja mielivaltaisia tappokäskyjä hyvinä ja oikeamielisen Jumalan antamina.

"Ei vaan minä ihmettelen sitä, miten kristityn mielestä voi olla hyvää ja oikein tappaa ihminen sen vuoksi, että hän kerää polttopuita ja sytyttää tulen tai tekee kotiaskareita tai palkkatyötä ..."

Joka noin ajattelee kuten väität kristittyjen ajattelevan, hän ei tunne Jumalaa, vaan hän tahraa Jumalan nimen. Jos Jumala antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille ja sanoo: "ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä", niin mikä on ihminen kieltämään sitä, minkä Jumala sallii ja josta ei yhteiskunnassa lailla tuomita.?

• Anonyymi

muinaisista ajoita lähtien taika uskoiset keksivät moiset jorinat joita sukupolvesta toiseen jatketaan "jumalan käskyinä" ....ihmiset kaiken takana ja uskontoja joka lähtöön ....kaikki yleensä naisia alistavia aina olleet että se uskosta !

• Pimeä on sellainen ihminen, joka pitää hyvänä ja oikeamielisenä Mooseksen lain tappokäskyjä ja Jahven tekoja Raamatussa.

• Anonyymi

Aloittajahan jo esimerkeilläämn itsekin todisti, että Jumalan armo toimi myös vanhassa liitossa, vaikka liitot muuten olivatkin erilaiset, koska Jeesuksen uhri puuttui vielä silloin.

• Anonyymi

Nyt en ymmärrä. Miten armo toimii aloittajan mielestä vanhassa liitossa, kun Mooseksen laki käski tappaa tiettyjä käskyjä rikkoneet ihmiset pikimmiten?

Ja Israelin viholliskansat piti hävittää maan päältä eli tehdä kansanmurhia, niin että jopa raskaana olevat äidit sikiöineen ja pienet sylilapset tapettiin. Mitä armoa nämä kokivat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Miten armo toimii aloittajan mielestä vanhassa liitossa, kun Mooseksen laki käski tappaa tiettyjä käskyjä rikkoneet ihmiset pikimmiten?

Ja Israelin viholliskansat piti hävittää maan päältä eli tehdä kansanmurhia, niin että jopa raskaana olevat äidit sikiöineen ja pienet sylilapset tapettiin. Mitä armoa nämä kokivat?

Aloittajahan ihmetteli, että aviorikoksen tehneet piti tappaa, mutta kuningas Daavid sai anteeksi ja jatkoi elämäänsä Jumalan tahdon mukaan, ja vääräuskoinen ja ateisti sekä siihen kehottava tuli tappaa, mutta Salomoa ei tapettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittajahan ihmetteli, että aviorikoksen tehneet piti tappaa, mutta kuningas Daavid sai anteeksi ja jatkoi elämäänsä Jumalan tahdon mukaan, ja vääräuskoinen ja ateisti sekä siihen kehottava tuli tappaa, mutta Salomoa ei tapettu.

"Sodat ja hävityskäskyt Vanhassa testamentissa"

https://www.youtube.com/watch?v=tEqNC-zNCZo

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja totesi, että Jumala toimii puolueellisesti ja on väärä tuomari Vanhan testamentin teksteissä, kun kaikki muut piti verekseltään kiinni jäätyään pikimmiten tappaa, mutta kuninkaista Salomo ja Daavid saivat elää.

Samoista rikoksista siis armahdettiin toinen, mutta toinen tapettiin.

Mooseksen laki ei tunne sellaista sääntöä, jonka mukaan katuva ja pahuudesta pois kääntyvä ihminen saa syntinsä anteeksi ja jatkaa elämäänsä sen sijaan, että hänet pitää pikimmiten tappaa Mooseksen lain käskyjen mukaan. Uudessa liitossa taas ei ole edes lupa tappaa, koska sehän olisi syntiä ja vastoin Jumalan tahtoa, joka tahtookin ihmisten kääntyvän pois pahuudesta ja jatkavan elämää sen sijaan, että heidät tapettaisiin.

Eri aikoina eri käskyt ja ohjeet seurakunnalle (uskoville) siis...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja totesi, että Jumala toimii puolueellisesti ja on väärä tuomari Vanhan testamentin teksteissä, kun kaikki muut piti verekseltään kiinni jäätyään pikimmiten tappaa, mutta kuninkaista Salomo ja Daavid saivat elää.

Samoista rikoksista siis armahdettiin toinen, mutta toinen tapettiin.

Mooseksen laki ei tunne sellaista sääntöä, jonka mukaan katuva ja pahuudesta pois kääntyvä ihminen saa syntinsä anteeksi ja jatkaa elämäänsä sen sijaan, että hänet pitää pikimmiten tappaa Mooseksen lain käskyjen mukaan. Uudessa liitossa taas ei ole edes lupa tappaa, koska sehän olisi syntiä ja vastoin Jumalan tahtoa, joka tahtookin ihmisten kääntyvän pois pahuudesta ja jatkavan elämää sen sijaan, että heidät tapettaisiin.

Eri aikoina eri käskyt ja ohjeet seurakunnalle (uskoville) siis...

>> Aloittaja... <<

Jumala on aina ollut armollinen. Se ilmee selvästi vanhaa testamenttiakin lukiessa. Ei hän armolliseksi muuttunut vasta uudessa liitossa. Jos ihminen vanhassa liitossa teki parannuksen, hän sai armon. Lisäksi hän antoi armonaikaa parannuksentekoon. Mutta jos ihminen ei tehnyt parannusta, oli laki hyvin ankara tuomitessaan. Sen lain Jeesus tuli uudessa liitossa täyttämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> Aloittaja... <<

Jumala on aina ollut armollinen. Se ilmee selvästi vanhaa testamenttiakin lukiessa. Ei hän armolliseksi muuttunut vasta uudessa liitossa. Jos ihminen vanhassa liitossa teki parannuksen, hän sai armon. Lisäksi hän antoi armonaikaa parannuksentekoon. Mutta jos ihminen ei tehnyt parannusta, oli laki hyvin ankara tuomitessaan. Sen lain Jeesus tuli uudessa liitossa täyttämään.

Siis mitä vittua?!

Jos joku tavattiin vanhassa liitossa puita keräämästä sapattina, niin hänet tapettiin oitis.

Jos joku tavattiin makaamasta toisen miehen vaimon kanssa, niin sekä avion rikkonut mies että myös vaimo tapettiin välittömästi.

Jos...

etkö saatana tajua sitä, että ihmisiä kohdeltiin täysin eri tavalla vanhan liiton aikana kuin uuden liiton aikana on lupa heitä kohdella?

Mooseksen lain tappokäskyissä ei ole mitään armoa. Ne tuli tappaa heti ilman sääliä ja armoa, jotka rikkoivat määrättyjä käskyjä vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mitä vittua?!

Jos joku tavattiin vanhassa liitossa puita keräämästä sapattina, niin hänet tapettiin oitis.

Jos joku tavattiin makaamasta toisen miehen vaimon kanssa, niin sekä avion rikkonut mies että myös vaimo tapettiin välittömästi.

Jos...

etkö saatana tajua sitä, että ihmisiä kohdeltiin täysin eri tavalla vanhan liiton aikana kuin uuden liiton aikana on lupa heitä kohdella?

Mooseksen lain tappokäskyissä ei ole mitään armoa. Ne tuli tappaa heti ilman sääliä ja armoa, jotka rikkoivat määrättyjä käskyjä vastaan.

Minä sen juuri tajuankin, joka olen raamattua vuosia lukenut, mikä oli homman nimi oikeasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala armahtaa armahtaa sen joka katuu tekemäänsä pahaa kaikesta sydämestään. Mutta siltikin, vaikka Daavidille katui, Jumala sanoi, että miekka ei ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi, koska olet pitänyt halpana minut .. ja poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva. Niin tapahtui. Daavid oli Jumalalle rakas, mutta niin oli myös heettiläinen Uuria, jonka kuolemaa Daavid pyysi sotapäälliköltään, joka toteutti Daavidin pyynnön. Jumalalle jokainen ihminen on tärkeä (Jes. 57:16-18)

"Sillä en minä iankaiken riitele
        enkä vihastu ainiaaksi;
        muutoin henki nääntyisi minun kasvojeni edessä,
        ne sielut, jotka minä tehnyt olen.
        ...
        Minä olen nähnyt hänen tiensä,
        mutta minä parannan hänet
        ja johdatan häntä ja annan jälleen lohdutuksen
        hänelle ja hänen surevillensa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mitä vittua?!

Jos...

>> tappokäskyissä ei ole mitään armoa. Ne tuli tappaa heti ilman sääliä ja armoa, jotka rikkoivat määrättyjä käskyjä vastaan. <<

Totta. Osalla vanhan testamentin käskyistä Jumala tähtäsi lähinnä kuuliaisuuden aikaansaamiseen ihmisissä. Hän halusi ihmisten tajuavan, että hän Pyhä Jumala, joka ei katso syntiä tai tottelemattomuutta sormiensa läpi, vaan että hän on tosissaan, kun hän jotain sanoo. Ja että hän on se, joka tietää, miten asiat kuuluu mennä ja jota kuuluu totella, jotta ihmisen kävisi lopulta hyvin. Mutta silti vain ihmiset kapinoivat ja siksi oli radikaalit konstit käytössä niin kauan kuin niitä tarvittiin.

Aika, jota tuolloin elettiin, oli todella barbaarista ja moraalitonta. Israel taas oli Jumalan valitsema kansa, jota koulutettiin sen takia erikoisen kovalla kädellä Jumalan tahdon välkappaleeksi, koska sen kansan kautta oli määrä syntyä myös Kristus aikanaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> tappokäskyissä ei ole mitään armoa. Ne tuli tappaa heti ilman sääliä ja armoa, jotka rikkoivat määrättyjä käskyjä vastaan. <<

Totta. Osalla vanhan testamentin käskyistä Jumala tähtäsi lähinnä kuuliaisuuden aikaansaamiseen ihmisissä. Hän halusi ihmisten tajuavan, että hän Pyhä Jumala, joka ei katso syntiä tai tottelemattomuutta sormiensa läpi, vaan että hän on tosissaan, kun hän jotain sanoo. Ja että hän on se, joka tietää, miten asiat kuuluu mennä ja jota kuuluu totella, jotta ihmisen kävisi lopulta hyvin. Mutta silti vain ihmiset kapinoivat ja siksi oli radikaalit konstit käytössä niin kauan kuin niitä tarvittiin.

Aika, jota tuolloin elettiin, oli todella barbaarista ja moraalitonta. Israel taas oli Jumalan valitsema kansa, jota koulutettiin sen takia erikoisen kovalla kädellä Jumalan tahdon välkappaleeksi, koska sen kansan kautta oli määrä syntyä myös Kristus aikanaan.

Herra sanoi:

"minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte. Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kuule hänen ääntänsä ja riipu hänessä kiinni, sillä siinä on sinun elämäsi ja pitkä ikäsi, ja niin sinä saat asua siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut heille antaa."

• Anonyymi

Jeeus tuli nimenomaan sen takia, koska Jumalan laki piti täyttää. Ja sen Jeesus teki puolestamme.

• Anonyymi

Kaikki on Jumalan kirkkautta vailla, siksi tarvitaan Jeesuksen vanhurskaus, se on meidän pyhityksemme uskossa. Uskossa vahnurskas saa elää.
      Paali tunsi sydämessä oikean lain, mutta ei ollut voimaa totuttaa sitä, Siksi taivitsi Jeesuksen pelastajakseen. Näin se vaan on. Siksi Jeesus. Uskokaan ei pelasta vaan Jeesus.

• Anonyymi

Paavali

• Anonyymi

Armon saamisen ehtona on, että tekee parannukseen Mooseksen lain rikkomisesta uskossa Jeesukseen Kritukseen. Jos ei ala noudattaa lakia, ei ole armoakaan. Armoa ei ole tarkoitettu lain rikkomista varten vaan parannuksen tekemistä varten.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Ap.t 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.
        ---
        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Armon saamisen ehtona on, että tekee parannukseen Mooseksen lain rikkomisesta uskossa Jeesukseen Kritukseen. Jos ei ala noudattaa lakia, ei ole armoakaan. Armoa ei ole tarkoitettu lain rikkomista varten vaan parannuksen tekemistä varten.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Ap.t 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.
        ---
        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."

Armossa ei ole mitään ehtoja, se on lahja. Ainoastaa Jeesus on täyttänyt lain. Kaikki muut on Jumalan kirkkautta vailla. Siksi tarvitaan Jeesus, uskossa, silloin tahtoo muuttaa elämän suunnan parannukseen. Ihmisellä ei koskaan ole puhtaita motiivia toimissaan.
        Asia täytyy intuitiivisesti ymmärtää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Armossa ei ole mitään ehtoja, se on lahja. Ainoastaa Jeesus on täyttänyt lain. Kaikki muut on Jumalan kirkkautta vailla. Siksi tarvitaan Jeesus, uskossa, silloin tahtoo muuttaa elämän suunnan parannukseen. Ihmisellä ei koskaan ole puhtaita motiivia toimissaan.
        Asia täytyy intuitiivisesti ymmärtää.

>>>Armossa ei ole mitään ehtoja, se on lahja.<<<

Puhut valhetta. Armon saamisen ehtona on parannuksen teko laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Lahja tarkoittaa sitä, että kun täyttää ehdot, ei tarvitse maksaa mitään armosta. Anemaksuja ei tarvitse maksaa.

>>>Ainoastaa Jeesus on täyttänyt lain.<<<

Jeesus täytti lain omasta puolesta ja täytti lain Messias profetiat. Jeesus käski kaikkien täyttää lain. Paavali opetti, että on olemassa lain täyttäneitä kristittyjä, jotka tulevat tuomitsemaan viimeisenä päivänä ne, jotka eivät täyttäneet lakia.

Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Armossa ei ole mitään ehtoja, se on lahja.<<<

Puhut valhetta. Armon saamisen ehtona on parannuksen teko laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Lahja tarkoittaa sitä, että kun täyttää ehdot, ei tarvitse maksaa mitään armosta. Anemaksuja ei tarvitse maksaa.

>>>Ainoastaa Jeesus on täyttänyt lain.<<<

Jeesus täytti lain omasta puolesta ja täytti lain Messias profetiat. Jeesus käski kaikkien täyttää lain. Paavali opetti, että on olemassa lain täyttäneitä kristittyjä, jotka tulevat tuomitsemaan viimeisenä päivänä ne, jotka eivät täyttäneet lakia.

Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

>> Jeesus täytti lain omasta puolesta ja täytti lain Messias profetiat. Jeesus käski kaikkien täyttää lain. Paavali opetti, että on olemassa lain täyttäneitä kristittyjä, jotka tulevat tuomitsemaan viimeisenä päivänä ne, jotka eivät täyttäneet lakia. Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. <<

Alkupuoli kommentistasi meni oikein, laittamani sitaatti kommentistasi ei ole mennyt ymmärrykseesi oikein.

Jeesus täytti ihan koko lain kaikkien puolesta, ei "omasta puolesta" jne. Me emme enää uudessa liitossa "täytä" lakia, vaan se on kirjoitettu sydämiimme. Se tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki käyttää lakia kasvattamisessamme ja laittaa miedät oppimaan Jumalan tahdon (lain) noudattamista elävän elämän kautta, armosta ja rakkaudesta käsin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> Jeesus täytti lain omasta puolesta ja täytti lain Messias profetiat. Jeesus käski kaikkien täyttää lain. Paavali opetti, että on olemassa lain täyttäneitä kristittyjä, jotka tulevat tuomitsemaan viimeisenä päivänä ne, jotka eivät täyttäneet lakia. Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. <<

Alkupuoli kommentistasi meni oikein, laittamani sitaatti kommentistasi ei ole mennyt ymmärrykseesi oikein.

Jeesus täytti ihan koko lain kaikkien puolesta, ei "omasta puolesta" jne. Me emme enää uudessa liitossa "täytä" lakia, vaan se on kirjoitettu sydämiimme. Se tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki käyttää lakia kasvattamisessamme ja laittaa miedät oppimaan Jumalan tahdon (lain) noudattamista elävän elämän kautta, armosta ja rakkaudesta käsin.

>>>Jeesus täytti ihan koko lain kaikkien puolesta, ei "omasta puolesta" jne.<<<

Raamatussa ei sanota missään, että Jeesus täytti lakia kenenkään puolesta. Jeesus käski kaikkien täyttää lain, joten Jeesus ei ole itse täyttänyt sinun puolesta velvollisuuttasi noudattaa lakia.

Raamatussa kyllä sanotaan, että Jeesus tuli täyttämään omasta puolesta eli noudattamaan lakia sekä myös täyttämään lain Messias profetiat. Sen takia sinunkin tulee täyttää laki.

Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

Jeesus sanoi, että sellaiset opettajat ovat hänen valtakunnassa suuria, jotka täyttävät lain ja niin opettavat, mutta lakia purkavat opettajat saavat tuomion helvettiin.

Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Jeesus täytti ihan koko lain kaikkien puolesta, ei "omasta puolesta" jne.<<<

Raamatussa ei sanota missään, että Jeesus täytti lakia kenenkään puolesta. Jeesus käski kaikkien täyttää lain, joten Jeesus ei ole itse täyttänyt sinun puolesta velvollisuuttasi noudattaa lakia.

Raamatussa kyllä sanotaan, että Jeesus tuli täyttämään omasta puolesta eli noudattamaan lakia sekä myös täyttämään lain Messias profetiat. Sen takia sinunkin tulee täyttää laki.

3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

Jeesus sanoi, että sellaiset opettajat ovat hänen valtakunnassa suuria, jotka täyttävät lain ja niin opettavat, mutta lakia purkavat opettajat saavat tuomion helvettiin.

Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

>> Raamatussa ei sanota missään, että Jeesus täytti lakia kenenkään puolesta. <<

Jeesus itse sanoi sen Matt 5:17: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

"En tullut kumoamaan lakia tai profeettoja, vaan täyttämään lain ja profeetat", sanoi siis Jeesus itse.

• Anonyymi

>>>Mikä on Jumalan tahto?<<<

Aloittaja kysyi, missä on ilmoitettu Jumalan tahto. Paavali mukaan Jumalan tahto lukee Mooseksen laissa.

• Anonyymi

Paavali oli sentään hebrealainen ja lisäksi aidosti uskossa. Nämä lakisaarnaajat täällä, jotka eivät ole itsekään uskossa, vaativat toisia ei-uskovaisia noudattamaan Mooseksen lakia. Järjetöntä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali oli sentään hebrealainen ja lisäksi aidosti uskossa. Nämä lakisaarnaajat täällä, jotka eivät ole itsekään uskossa, vaativat toisia ei-uskovaisia noudattamaan Mooseksen lakia. Järjetöntä.

Jeesus Kristus ei kumonnut lakia, joten suomalaistenkin on noudatettava lakia. Jeesus, apostolit ja Paavali olivat kaikki lain noudattajia. Sen mukaan meidänkin tulee elää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus Kristus ei kumonnut lakia, joten suomalaistenkin on noudatettava lakia. Jeesus, apostolit ja Paavali olivat kaikki lain noudattajia. Sen mukaan meidänkin tulee elää.

No mutta ethän sinä noudata Mooseksen lakia täällä Suomessa!

Vai oletko jo montakin ihmistä kivittänyt kuoliaaksi seurakuntasi kanssa, sillä seurakunta pani vanhan liiton aikana täytäntöön tuomion sen mukaan, miten vanhimmat asiat päättivät Jumalan edustajina maan päällä.

On turha vedota siihen, että meidän pitää noudattaa esivallan lakia ja olla sille alamaiset, joten me emme saa tappaa. Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Juutalaiset lainkiivailijat eivät epäröineet kivittää Stefanusta kuoliaaksi, koska hänet todettiin syypääksi Mooseksen lain käskyjen hylkäämiseen ja luopumuksesta saarnaamiseen.

Apostolien teot:

Toki tämän vuoksi oli lain mukaan oikein kivittää moinen luopumuksen saarnaaja.

Samalla tavalla oli oikein tappaa Jeesus, sillä tämä oli Stefanuksen mukaan sanonut muuttavansa Mooseksen lain säädökset. Jos Stefanuksen väite piti paikkansa, niin Jeesus todella ansaitsi kuoleman ja juutalaisten olisi pitänyt itse kivittää hänet kuoliaaksi, mutta kävihän sen kätevästi niinkin, että jätettiin likainen työ pakanoille (Rooman sotilaille).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai oletko jo montakin ihmistä kivittänyt kuoliaaksi seurakuntasi kanssa, sillä seurakunta pani vanhan liiton aikana täytäntöön tuomion sen mukaan, miten vanhimmat asiat päättivät Jumalan edustajina maan päällä.

On turha vedota siihen, että meidän pitää noudattaa esivallan lakia ja olla sille alamaiset, joten me emme saa tappaa. Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Juutalaiset lainkiivailijat eivät epäröineet kivittää Stefanusta kuoliaaksi, koska hänet todettiin syypääksi Mooseksen lain käskyjen hylkäämiseen ja luopumuksesta saarnaamiseen.

Apostolien teot:

Samalla tavalla oli oikein tappaa Jeesus, sillä tämä oli Stefanuksen mukaan sanonut muuttavansa Mooseksen lain säädökset. Jos Stefanuksen väite piti paikkansa, niin Jeesus todella ansaitsi kuoleman ja juutalaisten olisi pitänyt itse kivittää hänet kuoliaaksi, mutta kävihän sen kätevästi niinkin, että jätettiin likainen työ pakanoille (Rooman sotilaille).

Sinä olet eksynyt, koska et osaa lakia.

Mooseken laissa on säädökset siitä, ettei ketään verekseltään kiinni jäänyttä rikollista saa tuomita oman käden oikeuden kautta. Rikollinen tulee viedä esivallan asettaman tuomarin eteen tutkittavaksi ja tuomittavaksi. Jos et ole esivallan virkaan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa ketään tappaan oman käden oikeuden kautta.

Paavali opetti asiasta Mooseksen lain mukaisesti.

5 Moos 19:15 "Yhden ihmisen antama todistajanlausunto ei riitä todistamaan ketään syylliseksi, koskipa syytös millaista rikosta tai syntiä tahansa. Asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla.
        16 "Jos joku esittää toisen ihmisen tuhoksi perättömiä syytöksiä,
        17 riidan kummankin osapuolen on Herran edessä esitettävä riita-asiansa niille papeille ja tuomareille, jotka sillä hetkellä ovat virassa.
        18 Tuomarien on tutkittava asia tarkoin, ja jos he havaitsevat syyttäjän esittäneen toista vastaan valheellisia syytöksiä,
        19 häntä tulee kohdella samalla tavoin, kuin hän itse aikoi kohdella toista. Hävittäkää paha keskuudestanne.

Room 13:1 Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.
        2 Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa.
        3 Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.
        4 Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.
        5 Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta.
        6 Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa, kun he hoitavat tehtäviään.
        7 Antakaa jokaiselle se, mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Apostolien teot:

Sinä olet eksynyt, koska et osaa Mooseksen lakia.

Mooseksen laissa on säädökset siitä, ettei ketään verekseltään kiinni jäänyttä rikollista saa tuomita oman käden oikeuden kautta. Rikollinen tulee viedä esivallan asettaman tuomarin eteen tutkittavaksi ja tuomittavaksi. Jos et ole esivallan virkaan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa ketään tappaa oman käden oikeuden kautta. Jos tuomarit eivät anna kuolemantuomiota, emme voi tehdä asialla enempää. Paavali opetti asiasta Mooseksen lain mukaisesti.

5 Moos 19:15 "Yhden ihmisen antama todistajanlausunto ei riitä todistamaan ketään syylliseksi, koskipa syytös millaista rikosta tai syntiä tahansa. Asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla.
        17 riidan kummankin osapuolen on Herran edessä esitettävä riita-asiansa niille papeille ja tuomareille, jotka sillä hetkellä ovat virassa.
        18 Tuomarien on tutkittava asia tarkoin, ja jos he havaitsevat syyttäjän esittäneen toista vastaan valheellisia syytöksiä,
        19 häntä tulee kohdella samalla tavoin, kuin hän itse aikoi kohdella toista. Hävittäkää paha keskuudestanne.

Room 13:1 Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.
        2 Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa.
        3 Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.
        4 Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.
        5 Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta.
        6 Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa, kun he hoitavat tehtäviään.
        7 Antakaa jokaiselle se, mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet eksynyt, koska et osaa lakia.

Mooseken laissa on säädökset siitä, ettei ketään verekseltään kiinni jäänyttä rikollista saa tuomita oman käden oikeuden kautta. Rikollinen tulee viedä esivallan asettaman tuomarin eteen tutkittavaksi ja tuomittavaksi. Jos et ole esivallan virkaan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa ketään tappaan oman käden oikeuden kautta.

Paavali opetti asiasta Mooseksen lain mukaisesti.

Siis mitä vittua?!

Jos joku julisti luopumusta Herrasta ja palveli epäjumalia, niin hänet tuli tappaa välittömästi ja seurakunta toteutti tämän käskyn: ensin piti oman perheen jäsenen heittää kivi.

5Moos
        13:9 vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
        13:10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.

Seurakunnan vanhimmat toimivat tuomareina, mutta ei tässä asiassa vitkasteltu. Tuomio pantiin täytäntöön heti, kun syyllisyys oli todettu.

21:18 Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
        21:19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
        21:20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari.'
        21:21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

Ei Mooses käske missään kohdassa olemaan kuuliainen toisen kansan esivallalle! Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Jos toisen kansan esivalta kieltää Herran palvelemisen ja käskee palvella epäjumalia tai kieltää Mooseksen lain noudattamisen ja käskee rikkoa sitä vastaan, niin kumpaa tottelet: Moosesta vai esivaltaa?

Opettele vitun ääliö Raamattusi paremmin ennen kuin tulet tänne muita opettamaan, saatana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mitä vittua?!

Jos joku julisti luopumusta Herrasta ja palveli epäjumalia, niin hänet tuli tappaa välittömästi ja seurakunta toteutti tämän käskyn: ensin piti oman perheen jäsenen heittää kivi.

5Moos
        13:9 vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
        13:10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.

Seurakunnan vanhimmat toimivat tuomareina, mutta ei tässä asiassa vitkasteltu. Tuomio pantiin täytäntöön heti, kun syyllisyys oli todettu.

21:18 Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
        21:19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
        21:20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari.'
        21:21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

Ei Mooses käske missään kohdassa olemaan kuuliainen toisen kansan esivallalle! Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Jos toisen kansan esivalta kieltää Herran palvelemisen ja käskee palvella epäjumalia tai kieltää Mooseksen lain noudattamisen ja käskee rikkoa sitä vastaan, niin kumpaa tottelet: Moosesta vai esivaltaa?

Opettele vitun ääliö Raamattusi paremmin ennen kuin tulet tänne muita opettamaan, saatana.

Sinulta menee vellit ja puurot, vanhat ja uudet liitot sekaisin.

Elämme muutenkin jo uuden liiton aikaa ja on pelkästään oma häpeä, jos elää vanhan liiton asioissa vieläkin, vaikka ovi on jo 2000 vuotta ollut auki uuteen liittoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mitä vittua?!

5Moos

Vastaus on ylempänä - siellä toisessa kohtaa, jossa myös tuota mitä vittua-huutoasi huudat.

• Anonyymi

Vanha liitto oli väliaikainen.
      Nyt olemme taas samassa armoliitossa kuin Aabraham. Vanhurskas on elävä uskosta. Usko Jeesuksen ristintyöhön pelastaa myös meidät.

• Anonyymi

>>>Vanhurskas on elävä uskosta<<<

Alkutekstin mukaan vanhurskas on elävät uskollisuudesta. Jos ei noudata lakia, ei ole uskollinen Kristukselle. Paavali siteeraa Habakukia.

Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
        ---
        26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

• Anonyymi

Niin, Mooseksen laki ei tehnyt tyhjäksi sitä vanhempaa lupausta kuolleiden heräämisestä ja iankaikkisesta elämästä. Tämän esikuvana Abram uhrasi poikansa Iisakin, sillä hän uskoi Jumalan olevan voimallinen tämän kuolleista herättämään.

Laissa ei ole lupausta kuolleiden herättämisestä ja ikuisesta elämästä lakia rikkoneille. Siellä on hirvittävät kiroukset ja käsky tappaa ne, jotka tiettyjä lain käskyjä rikkovat. Niinpä Mooseksen lain kautta ei voitu saada ikuista elämää, vaikka sitä yritettiin noudattaa kuinka tarkasti tahansa. Eihän sitä lakia noudattamalla muutenkaan kukaan eläisi ikuisesti, koska vain Jumalalla on valta herättää kuolleet ja tehdä heidät kuolemattomiksi ja katoamattomiksi.

Ei siinä lain täyttäminen mitään auta, kun ruumis on tuomittu kuolemaan ja kadotukseen jo syntymästä ja sikiämisestä asti... ilman armoa kukaan ei eläisi ikuisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, Mooseksen laki ei tehnyt tyhjäksi sitä vanhempaa lupausta kuolleiden heräämisestä ja iankaikkisesta elämästä. Tämän esikuvana Abram uhrasi poikansa Iisakin, sillä hän uskoi Jumalan olevan voimallinen tämän kuolleista herättämään.

Laissa ei ole lupausta kuolleiden herättämisestä ja ikuisesta elämästä lakia rikkoneille. Siellä on hirvittävät kiroukset ja käsky tappaa ne, jotka tiettyjä lain käskyjä rikkovat. Niinpä Mooseksen lain kautta ei voitu saada ikuista elämää, vaikka sitä yritettiin noudattaa kuinka tarkasti tahansa. Eihän sitä lakia noudattamalla muutenkaan kukaan eläisi ikuisesti, koska vain Jumalalla on valta herättää kuolleet ja tehdä heidät kuolemattomiksi ja katoamattomiksi.

Ei siinä lain täyttäminen mitään auta, kun ruumis on tuomittu kuolemaan ja kadotukseen jo syntymästä ja sikiämisestä asti... ilman armoa kukaan ei eläisi ikuisesti.

lisään vielä:

ilman Jumalan tekoa ei kukaan eläisi ikuisesti.

Ei siinä Mooseksen lain täyttäminen (pitäminen) mitään auta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Laissa ei ole lupausta kuolleiden herättämisestä ja ikuisesta elämästä lakia rikkoneille. <<<

Puhut valhetta. Olet eksynyt, koska et osaa lakia.

Laissa ja profeetoissa on opetus kuolleitten herättämisestä ja iankaikkisesta elämästä ja myös tuomiosta.

Dan 12:2 Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun.

2 Moos 3:15 Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.

Matt 22:31 Mutta ylösnousemuksesta puheen ollen -- ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on teille sanonut:
        32 'Minä olen Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lisään vielä:

ilman Jumalan tekoa ei kukaan eläisi ikuisesti.

Ei siinä Mooseksen lain täyttäminen (pitäminen) mitään auta.

>>>Ei siinä Mooseksen lain täyttäminen (pitäminen) mitään auta.<<<

Sinä valehtelet kuin Saatana.

Jos et tee parannusta ja ala noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, et saa uhria syntiesi sovitukseksi. Yksikään laittomuuden tekijä ei saa armoa, mutta parannuksen tehneet saavat.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

Ap.t 17:30 "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen.
        31 Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jaa, Paavali tulkitsi 5Moos 30 luvun siten, että siinä puhuttaisiin ennalta Kristuksen kuolleista heräämisestä, mutta muutoinhan Mooseksen lapi ei lupaa ikuista elämää kenellekään - ei edes sitä noudattaville ja sen tarkoin pitäville. (ks. Room 10)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Ei siinä Mooseksen lain täyttäminen (pitäminen) mitään auta.<<<

Sinä valehtelet kuin Saatana.

Jos et tee parannusta ja ala noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, et saa uhria syntiesi sovitukseksi. Yksikään laittomuuden tekijä ei saa armoa, mutta parannuksen tehneet saavat.

Ap.t 17:30 "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen.
        31 Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista."

Siis mitä vittua?

Väitätkö, että pitämällä Mooseksen lain ihminen elää ikuisesti ilman Jumalan tekoa (sitä, että Jumala herättää kuolleet ylös)?

Ei saatana mikä idiootti! :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mitä vittua?

Väitätkö, että pitämällä Mooseksen lain ihminen elää ikuisesti ilman Jumalan tekoa (sitä, että Jumala herättää kuolleet ylös)?

Ei saatana mikä idiootti! :)

Sinä raivoat kuin piru.

En väittänyt, että voi pelastua ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen, mutta kirjoitin, että armon saaminen edellyttää parannusta laittomuudesta, mikä lukee myös evankeliumissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä raivoat kuin piru.

En väittänyt, että voi pelastua ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen, mutta kirjoitin, että armon saaminen edellyttää parannusta laittomuudesta, mikä lukee myös evankeliumissa.

On totta toi tyyppi todellakin raivoaa kuin piru. Monet muutkin ovat huomanneet.

• Anonyymi

Jotain pientä valaistusta tähän vanhaan liittoon saattaa tuoda You Tubesta löytyvä video nimeltä "Sodat ja hävityskäskyt Vanhassa testamentissa".

Asia on aika tai erittäinkin laaja selitetäväksi kommentointiruudulla, koska vanhassa testamentissa niitä sivuja piisaa paljon enempi kuin uudessa. Tarvittaisiin joku varsinainen raamatunopettaja selittämään asiat typistetysti.

Mutta tuolla videolla on yksi raamatunopettaja ja yksi lyhyt näkökulma aiheeseen.

• Anonyymi

Näin korona-aikaan voi kerätä risua pihagrilliin sapattina ja kutsua kavereita [max 10 henkee) omat mäyräkoirat mukaan,brunssille

• Anonyymi

Laki opettaa tuntemaan synnin.
      Paavali: minä syntisistä suurin, tarkoittaa että on tuntee syntisyytensä syvemmin kuin muut. Kun ihminen pyhittyy niin erottaa synnin herkemmin, se ikää kuin kasvaa. Samaa sanovat pyhät. Käytännössä usko testataan.
      Tie Jumalan luokse kulkee Kristuksen kautta uskossa.

• Anonyymi

Onko Jeesus sinun tiesi?

Jeesus käski kaikkien täyttää lain, joten sinunkin tulisi täyttää laki. Miten Jeesuksen käsky näkyy sinun teoissasi? Jos ei mitenkään, niin Jeesus ei ole sinun tiesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko Jeesus sinun tiesi?

Jeesus käski kaikkien täyttää lain, joten sinunkin tulisi täyttää laki. Miten Jeesuksen käsky näkyy sinun teoissasi? Jos ei mitenkään, niin Jeesus ei ole sinun tiesi.

Messiaaninen vanha liitto oli väliaikainen.

Teillä on lakeja:
        - moniavioisuus
        - eläinuhrit
        - ihmisten kivittämiset
        - vaipan tupsut
        - raamatunlausekotelot
        - ym. ym. ym. 613 lakipykälää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teillä on lakeja:
        - moniavioisuus
        - eläinuhrit
        - ihmisten kivittämiset
        - vaipan tupsut
        - raamatunlausekotelot

En tiedä sellaista kohtaa Mooseksen laista, että pitäisi laittaa päähän raamatunlausekotelo. Laissa ei ole myöskään käskyä pitää päässä kipaa.

Mooseksen laissa on säädökset siitä, ettei ketään verekseltään kiinni jäänyttä rikollista saa tuomita oman käden oikeuden kautta. Rikollinen tulee viedä esivallan asettaman tuomarin eteen tutkittavaksi ja tuomittavaksi. Jos et ole esivallan virkaan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa ketään tappaa oman käden oikeuden kautta. Jos tuomarit eivät anna kuolemantuomiota, emme voi tehdä asialla enempää. Paavali opetti asiasta Mooseksen lain mukaisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teillä on lakeja:
        - moniavioisuus
        - eläinuhrit
        - ihmisten kivittämiset
        - vaipan tupsut
        - raamatunlausekotelot

Juu, ja orjaa on lupa lyödä ilman rangaistusta, kunhan ei kuole ihan heti lyömisen jälkeen. Jos elää päivän tai pari, niin isäntää ei rangaista. Omaa rahaa se orja vain on...

2Moos
        21:20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon.
        21:21 Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, ja orjaa on lupa lyödä ilman rangaistusta, kunhan ei kuole ihan heti lyömisen jälkeen. Jos elää päivän tai pari, niin isäntää ei rangaista. Omaa rahaa se orja vain on...

2Moos
        21:20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon.
        21:21 Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa.

Opetat korvasyyhyyn.

Kukaan ei saa lyödä edes orjaa ilman laillista syytä.

Ef 6:9 Ja te isännät, kohdelkaa samoin orjianne älkääkä uhkailko heitä. Tiedättehän, että teillä ja heillä on taivaassa sama isäntä, joka ei tee eroa ihmisten välillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä sellaista kohtaa Mooseksen laista, että pitäisi laittaa päähän raamatunlausekotelo. Laissa ei ole myöskään käskyä pitää päässä kipaa.

Moos5:11:18 Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne;

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moos5:11:18 Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne;

Tuossa ei sanota mitään raamatunlausekoteloista. Sinulla voi olla vaikka lippalakki, jossa lukee jotain laista. Lause myös korostanee sitä, että pitäkään mielessänne laki. Ei siis ole kyse raamatunlausekoteloista.

5 Moos 11:18 "Painakaa tarkoin mieleenne nämä käskyt, jotka minä annan. Sitokaa ne merkiksi käteenne ja pitäkää niitä tunnuksena otsallanne.

• Anonyymi

Johanneksen evankeliumi: 12:40 "Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi."
      Johanneksen evankeliumi: 12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
      12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
      12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
      12:45 Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.

Kaikki on Jumalan kirkkautta vaille.

• Anonyymi

Viinamies juo sunnuntaisinkin.

• Anonyymi

>> Jotain pientä valaistusta tähän vanhaan liittoon saattaa tuoda You Tubesta löytyvä video nimeltä "Sodat ja hävityskäskyt Vanhassa testamentissa".

Asia on aika tai erittäinkin laaja selitetäväksi kommentointiruudulla, koska vanhassa testamentissa niitä sivuja piisaa paljon enempi kuin uudessa. Tarvittaisiin joku varsinainen raamatunopettaja selittämään asiat typistetysti.

Mutta tuolla videolla on yksi raamatunopettaja ja yksi lyhyt näkökulma aiheeseen. <<

Videon selonteosta käy ilmi, että kanaanilaiset kansat olivat erittäin brutaaleja epäjumalanpalvojia, lastensa uhraajia ja kannibaaleja, joille Jumala oli antanut siitä huolimatta runsaasti armonaikaa parannuksentekoon. Mutta ne eivät olleet niin tehneet. Ja että myös naisia todistettavasti oli vastarinnassa sodissa mukana ja kaupungit, joita häviettiin, tiettyjä varustettuja kaupuneja eli ns. strategisia kohteita.

Raamatussa on myös monia lapsia, jotka nousivat jo hyvin nuorina, alaikäisinä, valtaistuimelle eli kuninkaiksi. Joten on hyvin todennäköistä, että myös lapset osallistuivat sotiin ja tulivat tuhotuksi sen takia. Onhan näitä lapsisotilaita edelleenkin. Kuten naissotilaitakin. Nytkin lähi-idän yhteenotoissa.

• Anonyymi

Pidät siis kansanmurhia hyväksyttävinä ja Jumalan tahtona.

Tämä selvä.

Älä ihmettele, jos joudut hankaluuksiin esivallan kanssa, mikäli alat toteuttaa mielitekojasi (tapat Mooseksen lain käskyjen rikkojat, luopumukseen kehottavat, vääräuskoiset, ateistit... ja ne kansat, joiden tavat ovat ihan hirveitä - tapat lapsetkin).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pidät siis kansanmurhia hyväksyttävinä ja Jumalan tahtona.

Tämä selvä.

Älä ihmettele, jos joudut hankaluuksiin esivallan kanssa, mikäli alat toteuttaa mielitekojasi (tapat Mooseksen lain käskyjen rikkojat, luopumukseen kehottavat, vääräuskoiset, ateistit... ja ne kansat, joiden tavat ovat ihan hirveitä - tapat lapsetkin).

Mitään kansanmurhaa ei ole raamatussa. Muutenkin kuulostat itse tyypiltä, jota kannattaa kartella, jos ymmärrys on noin vähäinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitään kansanmurhaa ei ole raamatussa. Muutenkin kuulostat itse tyypiltä, jota kannattaa kartella, jos ymmärrys on noin vähäinen.

Miten niin ei ole?

Jumala käski profeetta Samuelin kautta tappaa amalekilaiset.

1.Samuelin kirja:
        15:1 Mutta Samuel sanoi Saulille: "Minut Herra lähetti voitelemaan sinut kansansa Israelin kuninkaaksi. Kuule siis Herran ääntä.
        15:2 Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kostan Amalekille sen, mitä hän teki Israelille asettumalla hänen tielleen, kun hän tuli Egyptistä.
        15:3 Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

Midianilaiset tuli tappaa ja hävittää maan päältä. (4Moos 31)

Kaikki Israelin tielle tulevat kansat tuli hävittää (Herra itse olisi tässä apuna). (5Moos 7)

Oman kansan luopiot ja epäjumalan palvelijat piti tappaa: koko kylä kerrallaan. (5Moos 13)

Mitä jos lukisit ensin Raamatun ja tulisit vasta sen jälkeen tänne päätäsi aukomaan? :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin ei ole?

Jumala käski profeetta Samuelin kautta tappaa amalekilaiset.

1.Samuelin kirja:
        15:1 Mutta Samuel sanoi Saulille: "Minut Herra lähetti voitelemaan sinut kansansa Israelin kuninkaaksi. Kuule siis Herran ääntä.
        15:2 Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kostan Amalekille sen, mitä hän teki Israelille asettumalla hänen tielleen, kun hän tuli Egyptistä.
        15:3 Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

Midianilaiset tuli tappaa ja hävittää maan päältä. (4Moos 31)

Kaikki Israelin tielle tulevat kansat tuli hävittää (Herra itse olisi tässä apuna). (5Moos 7)

Oman kansan luopiot ja epäjumalan palvelijat piti tappaa: koko kylä kerrallaan. (5Moos 13)

Mitä jos lukisit ensin Raamatun ja tulisit vasta sen jälkeen tänne päätäsi aukomaan? :)

Saivat ansionsa mukaan. On olemassa tulinen järvi, jonne pahat joutuvat.

• Anonyymi

Mauri Viksten: Galatalaiskirje – 03 – Ilmoituksen Sana http://www.saarnatuoli.net/?page_id=35

Mitä on evankeliumi, se ei ole ihmisten mielen mukaista, koska sitä ei voi ansaita, se on lahja. Uskonnot on, kun hyvin elä niin perit taivaan valtakunnan, mutta evankeliumi ei ole sellainen , siinä eletään armossa, siksi uudesti syntyneitä on vähän. Gal:1:11.

• Anonyymi

Lucifer on entinen taivaan ylistyskuoron johtaja. Osaa kyllä sen homman.

Ylistysjengit on juuri sitä väkevää eksytystä, joka on sanottu tulevan tänä lopun aikana.

• Anonyymi

Joka on Jeesuksessa Kristuksessa janoaa vanhurskautta, kavahtaa laittomuutta, saastaisuutta, kaikkea syntiä ja haluaa ojentaa muutkin pyhään elämään.
      1:1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat, 1:2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!

Toimi miten sana sanoo.

• Anonyymi

Miten olemattoman tahtoa voitaisiin noudattaa? :)

• Anonyymi

oikeudenmukaisuus rehellisyys laupeus anteeksianto Onko ne olemattomia Eikö ne kuuluu ihmisen perusominaisuuksiin?
        En tiedä mitä aven ajattelee, on vielä monta aukkoa matkassa, kun se selitetään sinne saakka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

oikeudenmukaisuus rehellisyys laupeus anteeksianto Onko ne olemattomia Eikö ne kuuluu ihmisen perusominaisuuksiin?
        En tiedä mitä aven ajattelee, on vielä monta aukkoa matkassa, kun se selitetään sinne saakka.

Hyveet (hyvät ominaisuudet) ihmisissä ja hyvän tekeminen (rakastaminen) eivät ole todisteita Jumalasta.

Siihen ei tarvita Jumalaa, että joku tekee hyvää ja rakastaa.

Monet vihaavat ja tappavat Jumalansa käskyjen mukaan - eikö tämä ihmetytä? Ja se on juuri se Raamatun Jumala, joka itsekin Raamatussa tappaa enemmän kuin kukaan muu ja käskee tappaa milloin mistäkin pikkumaisesta syystä, vaikkapa vain siksi, että joku kerää puita ja sytyttää tulen vääränä päivänä.

Eikö yhtään ihmetytä tuo Jumalan rakkaus, kun uskotte sen vielä heittävän ne kärsimään loputtomasti tulisessa järvessä, jotka eivät pidä häntä todellisena, mutta tekevät silti hyvää ja karttavat pahaa, koska se on heidän luontonsa mukaista elämää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyveet (hyvät ominaisuudet) ihmisissä ja hyvän tekeminen (rakastaminen) eivät ole todisteita Jumalasta.

Siihen ei tarvita Jumalaa, että joku tekee hyvää ja rakastaa.

Monet vihaavat ja tappavat Jumalansa käskyjen mukaan - eikö tämä ihmetytä? Ja se on juuri se Raamatun Jumala, joka itsekin Raamatussa tappaa enemmän kuin kukaan muu ja käskee tappaa milloin mistäkin pikkumaisesta syystä, vaikkapa vain siksi, että joku kerää puita ja sytyttää tulen vääränä päivänä.

Eikö yhtään ihmetytä tuo Jumalan rakkaus, kun uskotte sen vielä heittävän ne kärsimään loputtomasti tulisessa järvessä, jotka eivät pidä häntä todellisena, mutta tekevät silti hyvää ja karttavat pahaa, koska se on heidän luontonsa mukaista elämää?

Kun Ihmiset tappelee ja riitelee sotii ja kaikilla aina käyttää toisiaan hyväksi Ei siihen tarvita mitään Jumalaa .
        Mutta jos se lopetetaan sellainen riisto ja rosvoaminen ja murhaaminen siihen tarvitaan jo Jumala, että ihmisen tulisi paremmaksi eläisi rauhassa oikeudenmukaisesti.

Vaikka on kuinka hyviä välineitä, tiede, mutta kun ihminen on paskiainen, niin ei siitä tule mitään, siksi tarvitaan Jumala. Kun on rikollinen mieli, siitä on kiini kärsimys ja sorto ja jatkuva valitus, mitä media pitää, ei mitään positiivisuutta.

• Anonyymi

Miksi tällaiset hyvät ketjut eivät pysy listan kärjessä tällä palstalla?

Eivätkö kristityt kestä tutkia jumalansa tekoja ja käskyjä, arvioida Raamatun kirjoittajien oikeustajua ja moraalia puolueettomasti?

Vai ovatko kristityt sitä mieltä, että kaikki Jumalan teot ovat hyvä ja oikeamielisiä, vaikka mitä olisi tehnyt, kunhan ne vain on kirjoitettu Raamattuun?

• Anonyymi

> Onko Jumalan tahto se, että lain rikkojat tapetaan, vai se, että heille annetaan anteeksi ja he saavat elää?

No, koska laki periaatteessa on siinä, että rakastaa lähimmäistä niin kuin itseä, pääasia on, ettei tehdä toisille mitään pahaa. Lain tarkoitus ei ole se, että tapetaan, vaan se, ettei tehdä vääryyttä. Jos joku ihminen on rakkaudeton, eikä välitä, tekee pahaa ja vahinkoa muille, olisi parempi, että se päättyy. Vai haluaisitko sinä, että pahuus ja kärismys jatkuu ikuisesti? Mutta, Jeesuksen esimerkin mukaan meidän olisi syytä olla armollisia ja toisaalta, nykyään ei ole Jumalan asettamia tuomareita, joten parempi olla tuomitsematta.

"Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."
      Room. 13:8-10

• Anonyymi

Mooseksen lain tappokäskyjen tarkoitus oli poistaa paha Israelin keskuudesta ja suojella kansaa sen viettelyksiltä sekä vaikutuksilta. Lakia rikkoneen surmaaminen oli israelilaisten ja lain kirjoittajien mielestä Jumalan tahto.

Tämä on jyrkästi ristiriidassa sen kanssa, miten uuden liiton puolella kohdellaan Mooseksen lakia rikkoneita. Heitä ei ole lupa tappaa, mutta heidät voidaan erottaa pyhien yhteydestä. Jokaiselle tulee antaa aikaa parannukseen, eikä ketään saa surmata, vaikka laki käskee niin tehdä.

Kristityt eivät siis noudata Mooseksen lain käskyjä, vaikka ne olivat vanhan liiton aikana Jumalan tahto. Tanakhissa on käytännön esimerkkejä siitä, miten Herra itse käski tappaa ne, jotka olivat lakia rikkoneet, tai toimineet Israelia vastaan, ja viettelivät heitä epäjumalien palvelemiseen (luopumukseen Herrasta).

On mielenkiintoista, että kristityt eivät voi uskonsa vuoksi tunnustaa tällaista selvää asiaa. Jumala on antanut erilaiset ohjeet eri aikakausina kristityille. Toraistit tekevät tässä ainoan poikkeuksen, kun pyrkivät noudattamaan kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja Tanakhin sanaa, mutta eivät hekään sitä noudata: lakia rikkoneet ja luopumusta julistavat pitäisi tappaa, sillä enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.

Jos esivalta ei näitä tapa, niin sitten seurakunnan pitää tehdä se... aivan niin kuin teki Stefanukselle oman tulkintansa mukaan (tämän väitettiin sanoneen, että Jeesus olisi hajottava maahan temppelin ja muuttava ne säädökset, jotka Mooses oli heille antanut).

Paavali oli fariseus ja lain puolesta kiivailija. Hän hyväksyi Stefanuksen surman ja vainosi Jumalan seurakuntaa, niin että otatti kiinni ja vangitsi jokaisen Jeesuksen seuraajan: hyväksyi myös näiden tappamisen, koska se oli juutalaisten mukaan Jumalan tahto vanhassa liitossa. Kun Paavali siirtyi uuteen liittoon, niin hän ei enää hyväksynyt tappamista, vaikka Mooseksen laki käskee niin tehdä.

On siis selvää, että liiton vaihtuessa, vaihtuivat myös ne ohjeet, joita tulee noudattaa. Mooseksen lain käskyistä oli tarpeen noudattaa vain niitä, jotka sisältyivät rakkauden käskyyn. Tappamiskäskyt eivät ole rakkautta lakia rikkoneita kohtaan, vaikka tappamalla voitaisiinkin suojella eloon jääneitä pahojen vaikutukselta. Uudessa liitossa tätä ei ole kuitenkaan lupa tehdä, ja näin Jumalan antamat vanhat käskyt mitätöidään, ja toimitaan armollisemmin jättämällä rikoksia tehneet eloon.

Vai onko täällä joku toraisti, joka kaivelee jo kiukaan kiviä esille saadakseen kivittää sapatin rikkojat ja ne, jotka julistavat vapautusta Mooseksen lain raskaasta ikeestä? ;)

• Anonyymi

Galatalaiskirje:
      2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
      2:2 Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
      2:3 Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
      2:4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
      2:5 me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
      2:6 Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
      2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
      2:8 sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
      2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.

Tässä Paavali puolustaa evankeliumin julistajia lakisaarnaajia vastaan.
      2:4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,

Galatalaiskirje on muutenkin hyvää luettavaa.

• Anonyymi

Ko. Galatalaiskirjan jakeissa ei missään kumota lakia eikä edes arvostella ketään lain noudattamisesta. Paavali arvosteli Pietaria lain rikkomisesta ja tekopyhyydestä, koska lain mukaan lakia noudattavaa pakanaa ei saa erottaa muiden uskovien keskuudesta. Pietari teki niin, mikä on lain vastaista. Koska Pietari vaati pakanoita noudattamaan juutalaisten lakia, niin Pietarin tulee myös itsekin noudattaa lakia. Sitä Paavali tarkoitti.

Paavali ja Jeesus saarnasivat pilkun tarkkaan lain noudattamista. Paavalin opetuksen mukaan vain Mooseksen lakia noudattavat kristityt ovat vanhurskaita. Jos et ala noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, että ole vanhurskas. Tämä on Jumalan sanaa.

Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

• Anonyymi

Mooseksen laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita. Sen takia apostolien kokous ei vaatinut heiltä ympärileikkausta. Apostolit vaativat kuitenkin pakanauskovia noudattamaan Mooseksen lakia kadotustuomion uhalla. Tämä tulee selvästi esille Roomalaiskirjeestä, jossa Paavali vaati pakanoita noudamaan lakia.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

Paavali vaati ympärileikkaamattomia pakanoita täyttämään Mooseksen lain.

• Anonyymi

Helluntailaiset ovat eksyneet, koska he eivät osaa lakia. Galatalaiskirjeessä ei kumota yhtään lain käskyä eikä edes arvostella lain noudattamisesta ketään. Kirjeessä kuitenkin arvostellaan lain rikkomista. Laissa ei ole edes käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita. Sen takia Kreikassa asuville pakanoille ympärileikkaus ei ole pelastuksen edellytys. Tätä helluntailaiset eivät ymmärrä, koska he eivät osaa Raamattua.

Gal 6:13 Eiväthän ympärileikkauksen kannattajat itsekään noudata lakia, vaan he tahtovat saada teidät ympärileikatuiksi voidakseen kerskailla siitä, mitä teille on tehty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mooseksen laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita. Sen takia apostolien kokous ei vaatinut heiltä ympärileikkausta. Apostolit vaativat kuitenkin pakanauskovia noudattamaan Mooseksen lakia kadotustuomion uhalla. Tämä tulee selvästi esille Roomalaiskirjeestä, jossa Paavali vaati pakanoita noudamaan lakia.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

Paavali vaati ympärileikkaamattomia pakanoita täyttämään Mooseksen lain.

Messiaaniset saavat pitää useampaa vaimoa, kun he noudattavat Mooseksen lakia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Messiaaniset saavat pitää useampaa vaimoa, kun he noudattavat Mooseksen lakia.

En ole kuullut sellaista, että jollakin nykyajan messiaanisella olisi useampia vaimoja.

Jeesus ja Paavali noudattivat Mooseksen lakia. Onko siinä jotain väärää? Ei ole. Se on jokaisen kristityn velvollisuus.

Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

Ap.t 28:17 "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole kuullut sellaista, että jollakin nykyajan messiaanisella olisi useampia vaimoja.

Jeesus ja Paavali noudattivat Mooseksen lakia. Onko siinä jotain väärää? Ei ole. Se on jokaisen kristityn velvollisuus.

Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

Ap.t 28:17 "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.

Messiaaniset mitä syntejä te sovitatte, kun uhraatte eläinuhreja tulevassa Jerusalemin temppelissä?

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Sekin pöllöpää

Kait sä nyt ymmärrät ettei kukaan ole niinkuin sinä. Ei kukaan voi sun paikkaa viedä. Ei kukaan milloinkaan. Eli rauhoi
      Ikävä
      66
      11731
    2. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      8199
    3. Samuli Vasala vakava tauti

Iltalehdessä sanottiin röntgen kuvissa paha elin vuosia ei paljon jäljellä Maksu muurin takana mikä tauti On entisellä h
      Juoksu
      52
      6393
    4. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      68
      6127
    5. Roope Salminen sai lapseensa liittyen poikkeuksellisen myönnytyksen Myyrä-kuvauksissa: "Iso..."

Roope Salmisella on 4-vuotias lapsi yhdessä Helmi-Leena Nummelan kanssa. Pariskunta on eronnut ja tätä nykyä Salminen se
      Suomalaiset julkkikset
      23
      6014
    6. Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."

Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v
      Ensitreffit alttarilla
      34
      4269
    7. SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön

SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul
      Maailman menoa
      585
      4042
    8. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      82
      3441
    9. PYHÄJÄRVELLE ILMESTYNYT NUOREHKO MUSTALAINEN,

Joka käyttäytyy hyvin röyhkeästi, ilmestyy jonkun tyypin kanssa pihapiiriin, autoa kaasutetaan ja käytetään yli desibeli
      Pyhäjärvi
      131
      3386
    10. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3263
    Aihe