Selkeä vastaaus on: eivät missään tapauksessa!
Ottamatta enempää kantaa unitieteen tutkimusalueeseen, on löydetty ja todettu että valtaosa unista on ihmisen psyyken työskentelyä ja asioiden prosessointia, unitilassa.
Vain hyvin rajallisesti unilla on merkitystä normielämän asioihin. Satunnaisesti kyllä. Sen tietävät monet (uskovat) jotka ovat elämässään kohdanneet selkeitä (Jumalan) antamia univaroituksia tai opastusta. Unet, näyt ja enkelit ovat erityisseikkoja, joita Jumala ottaa valikoimiin. Kriisitilanteissa yleensäkin. Ne eivät ole sitä ”ruokalajia” - jolla uskovan tulee elää normielämää!
Kaikki on koeteltava!
• PAAVALI kehottaa tessalonikalaisia uskovia: ”Koetelkaa kaikki, pitäkää se mikä hyvä on.” 1. Tess 5:21. ”
• JOHANNES: ”Koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta.” 1. Joh 4:1
Kun siis tänne S24-prof-palstalle nousee unia kuin ”sieniä sateella” on harjoitettava tervettä kritiikkiä ja tasoa! On tutkittava, koeteltava! Eihän tämä tällainen unien show ole uutta! Jo VT:n ”väärä profeetat” tunkivat esille demonisten henkien saastuttamia unia, muka Herran ilmoituksena?
• Olen nähnyt unta!
• Olen nähnyt unta!
• Sain tällaisen näyn!
• Kuulin sanoja, kuulin sanoja….
Nyt - niinkuin Jeremian aikana!
Mitä Herra ilmoitti ( valtuuttamiensa) oikeiden profeettojen kautta? Esimerkiksi Jeremia, Hesekiel, Jeremia 23:25-27
• ”Minä olen kuullut, mitä sanovat nuo profeetat, jotka ennustavat minun nimessäni valhetta sanoen: 'Minä olen nähnyt unta, olen nähnyt unta.'
• Kuinka kauan? Mitä on mielessä noilla profeetoilla, jotka ennustavat valhetta, ennustavat oman sydämensä petosta?
• Aikovatko he unillaan, joita he kertovat toinen toisellensa, saattaa minun kansani unhottamaan minun nimeni, niinkuin heidän isänsä ovat unhottaneet minun nimeni Baalin tähden? ”
Hesekiel 13: 6-8
• ”Mitä he ovat nähneet, on petosta, ja heidän ennustelunsa on valhetta, kun he sanovat: 'Näin sanoo Herra', vaikka Herra ei ole heitä lähettänyt; ja he muka odottavat, että hän toteuttaisi heidän sanansa.
• Ettekö ole petollisia näkyjä nähneet ja valhe-ennusteluja puhuneet, kun olette sanoneet: 'Näin sanoo Herra', vaikka minä en ole puhunut?
• Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Koska te olette puhuneet petosta ja nähneet valhenäkyjä, niin sentähden, katso, minä käyn teidän kimppuunne, sanoo Herra, Herra. ”
Siis? Historia toistaa samaa! Olemme (osittain) kuin Jeremian ja Hesekielin ajassa, jossa omatekoiset ”profeetat” harjoittivat sabotaasia Jumalan valittujen profeettojen reviirillä!
Unien asema ja merkitys Raamatussa (UT:ssa)
Ne, jotka tuntevat Raamatun sisältöä, muistavat mitä uniin liittyy VT:n ihmisten aikana. Nyt kuitenkin Uuden Testamentin taholle.
UT:n sisältö valaisee selkeästi sitä, että Jumala voi auttaa ja johdattaa myös unien kautta. Mutta se ei ole pääsääntö.
Jumala johdattaa, kasvattaa ja opettaa Sanansa kautta. Raamatun kokonaisvaltaisen opetuksen nojalla. Se on kuin terveellinen arkiruoka.
Näinä aikoina säälittävän monet (uskovat?) hamuavat (hengellisesti) vain pikaruokaa, herkkupaloja, erikoisannoksia, jopa roskaruoka kelpaa! Näitä epäterveellisiä menuja tarjoilevat kilpaa ”väärät profeetat”, eksyttäjät, ja bisnesmanit! He esiintyvät ”profeettoina”- valittuina ja ”voideltuina”! He sanovat röyhkeästi: Näin Sanoo Herra! - vaikka Herra ei ole heitä lähettänyt! Kuinka samanlaista on, kuin oli Jeremian aikana! (Kannattaa lukea mm. Jeremia 23. ja Hesekiel 13. luvut!)
On valitettavaa todeta, että tämän S24 palstan saastuttaja on eräs J.P. Hän on traaginen esimerkki eksyneestä, joka eksyttää (sivuraiteille) toisiakin. Hän harjoittaa eräänlaista (profetia-asioiden) ”kierrätyskeskusta”. Sinne päätyy täysin sekalainen soppa unia, näkyjä, sanomia. Suuri osa puuta, heinää, olkia. Siis taikauskon ja demonisten ”ennustusten” saastuttamia ”povauksia”.
Noita piraattituotteita J.P. sitten postailee tänne S24-foorumille. Hän esiintyy kuin Profeettakerhon Ykkösmiehenä – Suomen varmana profeettana? Ihmiset, jotka kierrättävät unensa ja näkynsä J.P:n kautta, luulevat, että J.P:n kierrätyskeskuksen kautta niihin tulisi jotakin uskottavuutta? Voi-voi.
Uskottavuus romahtaa 0-% tasolle! Koska? J.P:n uskottavuus hengellisissä asioissa on romahtanut nollatasolle. Hän on pahoin eksynyt, hairahtunut, paatunut eksymyksessään.
J.P:n touhuilu on kuin kirpputoria, pahimmillaan kuin haiseva kaatopaikka. Ei ihme, että hän ITSE näkikin itsensä ”suuressa huoneessa” siivoamassa! Hänen huoneessaan oli likainen ja rikkinäinen säkki, jossa iso kasa käärmeitä! Pihon oma selostus löytyy tästä linkistä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16937259/jouko-pihon-13-5-2021-nakema-uni-ison-huoneen-puhdistuksesta
”Tiesin heti hengessäni, että pussissa on näkymättömissä iso kasa käärmeitä. Tähän heräsin.”
(jatkuu...)
Ovatko (kaikki) unet Jumalan infoa?
3
68
Vastaukset
- Anonyymi
(jatkoa aloitukseen…)
Unien osuus kokonaisuudessa?
Mitä siis tulee uniin, joista UT kertoo, on kiinnitettävä huomio siihen, että Jumalan antamien ”unien” osuus ihmisten ja elämisen kokonaisuudesssa UT:n sisällössä, se oli hyvin pieni ja rajallinen. Marginaalinen. Kun vertaa unien määrää kaikkeen muuhun, mitä UT:n sisällä on esitetty, se antaa terveen viitekehyksen siihen, MITEN ja missä määrin unia tulee ajatella? Se suhteellisuustaju!
Muutama esimerkkitapaus:
Alkaen evankeliumeista, Jeesuksen syntymän ajoista, Jumala puuttui asioihin. Hän kielsi Itämaan Tietäjiä menemästä (vainoharhaisen) kuningas Herodeksen puheille. Matteus 2:12
• ” Ja Jumala kielsi heitä unessa Herodeksen tykö palaamasta, ja he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa.”
Sitten Jumalan varjelustoiminta jatkui. Jeesuslapsi oli vaarassa, Herodeksen, murhanhimon objektina; niinpä Herran enkeli ilmestyi - unessa – Joosefille: Matteus 2:13-14
• ” Mutta kun he olivat menneet, niin katso, Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja pakene Egyptiin, ja ole siellä siihen asti, kuin minä sinulle sanon; sillä Herodes on etsivä lasta surmatakseen hänet. Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin. ”
Sitten taas, Matteus 12:19-20, 22
• ”Mutta kun Herodes oli kuollut, niin katso, Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille Egyptissä.
"Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja mene Israelin maahan, sillä ne ovat kuolleet, jotka väijyivät lapsen henkeä."
• ”Mutta kun hän kuuli, että Arkelaus hallitsi Juudeaa isänsä Herodeksen jälkeen, niin hän pelkäsi mennä sinne. Ja hän sai unessa Jumalalta käskyn ja lähti Galilean alueelle.”
Koska kyseessä oli Vapahtajan syntymään ja turvallisuuteen liittyvät asiat ja ajat, Jumala valvoi tilannetta. Unien kautta hän opasti Joosefia ja Mariaa.
Sitten? Kun Herramme Jeesus oli Via Dolorosan tiellä, ristinkuolemaan kulkemassa, on merkillinen seikka kirjoitettu? Maaherra Pontius Pilatus oli se mies, jonka käsissä oli tuomiovalta. Samaan aikaan hänen vaimolleen näytettiin unta –Jeesuksesta? Matteus 27:19)
• ”Mutta kun hän istui tuomarinistuimella, lähetti hänen vaimonsa hänelle sanan: "Älä puutu siihen vanhurskaaseen mieheen, sillä minä olen tänä yönä unessa paljon kärsinyt hänen tähtensä."
PAAVALI?
Mielenkiintoista on lukea, miten Jumala varjeli ja johdatti palvelijaansa Paavalia, kun hänen henkensä ja turvallisuutensa oli uhattuna! Kiinnostavia seikkoja! ( Apt 18:9-10, Apt 23:11, Apt 27:23)
Yhteenvetoa
On suuri riski, jos alkaa rakentaa uskonelämää unien, näkyjen, sekavien profetioiden, ja ”sanomien” tasolla. Kun paholainen sen huomaa, se alkaa käyttää tätä infantiilia asennetta hyväkseen. Jos toimii vailla koettelua ja kritiikkiä? Jos alkaa uskoa joka lajin anteihin kuin jonakin ”varmana” (Herran) tuotteena, voi lopuksi joutua demonisten henkien tuottamiin hämähäkinverkkoihin. Pahempaakin? Joutuu hämärätilaan, pimeyteen. Sellaisessa paholainen voi syöttää alvariinsa yhä uusia petoksia: ”Sain Herralta sanan” (englanniksi…) Sana tänään uuden ”sanan” Herralta. Kuulin sanan… Voi-voi-voi!
Jumala saattaa siis tarttua asioihin, auttaa ja johdattaa myös unien kautta. Hän kuitenkin johdattaa ja kasvattaa omiaan Sanansa kautta. Sanan kalliolle, niinkuin Jeesus itse neuvoi! (Matteus 7. luvussa)
• ”Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
• Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.” - Anonyymi
."Sillä näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Älkää antako profeettojenne, joita on keskuudessanne, ja tietäjienne pettää itseänne,
- älkääkä totelko unianne, joita näette. . Sillä valhetta he ennustavat teille minun nimessäni. En ole lähettänyt heitä, sanoo Herra."
Jeremia 29:8-9 - Anonyymi
Aloitukseen vastaus: Eivät missään tapauksessa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191702
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991538Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37993Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29899Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38861Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50826Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43768Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37760Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56758Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730