Eduskuntaryhmien puheenjohtajien näkemyksiä pääministerin ateriaetukohuun.
Sekä hallitus- että oppositiopuolueissa moni on sitä mieltä, että laillisuuden ja toimintatapojen selvittäminen on tärkeää.
”Kyllä minä olisin huolissani, jos minun kaappini täyttyisivät ruoalla, ja en ole niitä maksanut”, sanoo esimerkiksi Harry Harkimo.
Useat ryhmäjohtajat sanovat kohun heikentävän poliittista luottamusta.
Valtaosa ryhmäjohtajista on sitä mieltä, että pääministerin saamien etujen tulee olla läpinäkyviä ja etujen perusteluiden selkeitä. Nyt näin ei ole ollut.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio korostaa, että pääministerin tulisi tuntea lainsäädäntöä sen verran, että hän ei epäselvässä tapauksessa käyttäisi veronmaksajien rahaa omiin menoihinsa.
– Asiassa ei ole oleellista se, pitääkö 850 euron aamiais- tai ateriaetua pääministerin yli 17 000 euron kuukausitulojen lisäksi kohtuullisena, vaan kyse on siitä, että Sanna Marinin saama hyöty ei perustunut lakiin, eikä pääministeri ole maksanut ottamastaan edusta veroja.
– Asia on syytä ottaa vakavasti, ja minua huolestuttaa, että tietyt tahot Suomessa tahtovat sivuuttaa väärinkäytökset olankohautuksella, jos ne tapahtuvat omassa lähipiirissä.
– Marinin on syytä tehdä johtopäätökset, Tavio sanoo.
Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Karista on tärkeää, että valtioneuvoston kanslian virkamiesten toimintaa nyt selvitetään.
– On työnantajan velvollisuus huolehtia, että korvaukset maksetaan lakien mukaan ja niistä peritään verot. Pääministerin pitää voida luottaa siihen, että valtioneuvoston kanslia hoitaa nämä asiat oikein. Sama koskee muitakin ministeriöitä ja eduskuntaa, Kari toteaa.
On hyvä, että veronmaksajat pääsevät median tekemän työn kautta arvioimaan tarkemmin, mihin verorahoja käytetään.
Jos on tällainen valtioneuvoston kanslian maksama etuus, silloin sen tulisi olla avointa.
Huolimattomuuteen tai tietämättömyyteen vetoaminen ei ole ” riittävä tekosyy, vaan tyypillinen kiinni jääneen selitys.
En ymmärrä koko tätä keskustelua, miksei kuitteja voi ottaa esille, näyttää, mitä on ostettu ja mitä summat ovat, silloin asia selviäisi.
– Tämä on ihan täysi farssi koko juttu.
On täysin väärä ajatus, että pääministerillä ei olisi mitään tekemistä sen kanssa, että hänelle ostetaan ruokaa.
Kyllä kaikkien tulee perheeseensä tietää ostoksensa
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo1111658En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä321092SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön
SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul2001032Miksi Sieppi nolaa Salmisen ?
Onko kyseessä ihan tietoinen kosto ? Tälläkö juonella kirjaa nyt myydään ? https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e7287908Voin kertoa sinulle
Että olen todella rakastanut sinuun. Tämä on jotain mitä en ole koskaan ennen kokenut. Olen uskonut että tunnet samoin.35802Mitä sinä nainen haluat elämältä
Minä haluan sinut mutta koska se on mahdoton haaveeni niin en voi muutakuin hiljaa ja kaukaa rakastaa epätoivoisesti sää33754- 37736
Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."
Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v6721+10% palkankorotukset työntekijöille! hyvä ammattiliitot!
Niinhän sitä sanotaan että metsä vastaa niin kuin sille huudetaan. Ja oikeistohallitus ja työnantajat huutelivat sellais233713Gallup: Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Vappu Pimiälle Maajussille morsian -juontajana?
Maajussille morsian on koko kansan suosikki. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Vappu Pimiälle juontajana? Erinomainen29693