Euroopan lääkevirasto EMA on hyväksynyt lääkeyhtiö Pfiserin uuden rokotetuotantolinjan Puursin tehtaalla Belgiassa. EMA toteaa, että tehdas pystyy tuottamaan korkealaatuisia rokotteita ja uuden tuotantolinjan avulla Pfizer pystyy lisäämään tuotantomääriä.
EMAn mukaan tällä on ”merkittävä ja välitön vaikutus” BioNTechin ja Pfizerin kehittämän Comirnaty-koronarokotteen toimituksiin EU-alueelle.
Pfizer sanoo lausunnossaan, että EMAn hyväksyntä auttaa yhtiötä ”toimittamaan yli 2,5 miljardia rokoteannosta vuonna 2021 ja mahdollisesti vielä enemmän vuonna 2022”.
Tuotannon käynnistyessä lokakuussa ennuste tälle vuodelle oli 1,3 miljardia annosta. Sen Pfizer/BioNTech onnistuu nyt jopa tuplaamaan.
– Tämä on erittäin tervetullut askel tuotantokapasiteettimme kasvattamiseksi, sanoo EU:n terveyskomissaari Stella Kyriakides Irish Timesin mukaan.
Kyriakidesin mukaan tämä myös auttaa levittämään rokotteita nopeammin ympäri maailmaa.
EU teki vastikään sopimuksen yhteensä 1,8 miljardista lisäannoksesta Pfizerin koronarokotetta vuosille 2021-23. Sen on tarkoitus kattaa myös nuorempien ikäluokkien rokotukset ja mahdolliset tehosteannokset uusia virusvariantteja vastaan. Tämä tarkoittaa, että EU:n oma rokotehankinta alkaa olla jo varsin turvattu.
Rokotteet riittävät EU:ssa
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
The Lancetissa julkaistiin data vertaisarvioidusta tutkimuksesta rokotteiden tehosta, eli millaisen suojan rokotus antaa rokottamattomaan verrattuna. Aika raju tulos
Pfizer 0,8%
J&J 1,2%
Corminaty 1,2%
AZ 1,3%
Eli lähes yhtä suurella mahdollisuudella rokotettukin saa myös vakavan tautimuodon. Kun tähän ynnätään rokotteiden riskit, niin onko hyöty kannattava? Lisäksi Pfizerin varapääjohtaja ja alalla arvostettu tutkija Mike Yeadon on ollut mukana vetoomuksessa lopettaa koronarokotteiden ihmiskokeet. Lisäksi hän on vedonnut vielä rokottamattomiin, että suojelisivat itseään ja lapsiaan näiltä hänen mukaansa hengenvaarallisilta aineilta. Hän myös totesi lausunnossaan, että jo rokotettuja ei voi enää auttaa ja että valtaosa rokotetusta voi kuolla keskimäärin 2 vuoden kuluessa rokottamisesta. Elinajanodotetta lyhentää jokainen vahvisterokotus ja nyt niitä on ehdotettu jo kolme kierrosta. Nähtäväksi jää toteutuuko Yeadonin kauhuskenaario.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782