Jeesus ei kumonnut lakia

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." (Mt. 5:17-19)

Jeesus tässä vuorisaarnassaan sanoo kolme asiaa. Ensinnäkin, että hän ei ole tullut kumoamaan lakia. Toiseksi, että kunnes taivas ja maa katoavat, Toorasta ei katoa pieninkään piirto. Kolmanneksi, että niitä kutsutaan taivaassa suureksi, jotka noudattavat pienimpiäkin käskyjä.

Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että laki on nyt kumottu? Kuka lain kumosi, kun Jeesus sanoo, että hän ei tullut kumoamaan lakia? Miten on mahdollista, että nyt saa syödä saastaista ja pyhittää minkä päivän haluaa?

95

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      jokainen NORMAALI ihminen, noudattaa lakia . . .

      nää hihhulit, kun ei osaa erottaa, OMAA vanhurskautta, Kristuksen vanhurskaudesta . . .
      "ei siis se laki, mikä laista tulee", lukee raamatussa !!

      "vaan KRISTUKSEN vanhurskaus" !!

      koettakaa ny ymmärtää erottaa ny nämä edes toisistaan ??

    • Anonyymi

      "Sillä hänessä LUOTIIN kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, KAIKKI ON LUOTU HÄNEN KAUTTANSA JA HÄNEEN, 17ja hän on ennen kaikkia, ja HÄNESSÄ PYSYY KAIKKI VOIMASSA. 18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. 19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi 20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa."

      Jumala teki rauhan Hänen ristinsä kautta - Jeesuksen Kristuksen, jossa luotiin kaikki ja jonka kautta luotiin kaikki ja johon luotiin kaikki ja jossa asuu kaikki täyteys - ja JOSSA JA JONKA KAUTTA SOVITETTIIN KAIKKI MAAN PÄÄLLÄ JA TAIVAISSA.

      Jeesuksessa Kristuksessa on toisin sanoen kaikki maan päällä ja taivaissa luotu ja samoin kaikki maan päällä ja taivaissa sovitettu.

      Jeesuksen Kristuksen luomistyön ja sovituksen ulkopuolella ei ole mitään eikä ketään, koskapa kaikki on Hänessä, Hänen kauttaan ja Häneen luotu ja Hänessä ja Hänen kauttaan SOVITETTU.

      Tämä on universumin ja ihmiskunnan olotila; se, että meidät on luotu Hänessä, Hänen kauttaan ja Häneen ja että meidät on myös sovitettu Hänessä ja Hänen kauttaan.

      On MAHDOTONTA olla LUOTU, MUTTEI SOVITETTU, koskapa nämä molemmat tapahtuivat Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen kauttaan.

      • Nyt taidat mennä ohi.

        Kaikki on sovitettu, mutta jos he kieltäytyvät sovituksesta, he ovat lain alaisudessa.

        Joh.1:
        12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. Room. 8:15; Gal. 3:26; Gal. 4:5-6; Ef. 1:5; 1. Joh. 3:1
        13. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta

        Ap.t. 2:
        40. Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."
        5. Moos. 32:20; Mark. 9:19; Fil. 2:15
        41. Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä

        Ihminen voi joutua jopa äärimmäisenkin hylkäykseen omasta tietoisesta kapinastaan, Jumalaa vastaan.
        Hepr.10:
        26. Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi.
        27. Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.


      • Anonyymi
        Välva kirjoitti:

        Nyt taidat mennä ohi.

        Kaikki on sovitettu, mutta jos he kieltäytyvät sovituksesta, he ovat lain alaisudessa.

        Joh.1:
        12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. Room. 8:15; Gal. 3:26; Gal. 4:5-6; Ef. 1:5; 1. Joh. 3:1
        13. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta

        Ap.t. 2:
        40. Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."
        5. Moos. 32:20; Mark. 9:19; Fil. 2:15
        41. Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä

        Ihminen voi joutua jopa äärimmäisenkin hylkäykseen omasta tietoisesta kapinastaan, Jumalaa vastaan.
        Hepr.10:
        26. Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi.
        27. Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

        Aamen! Noin se on. Sovitus ei ole automaatio. Sen voi ihminen myös torjua!


    • Anonyymi

      Jengijohtaja Jeesus kumosi lähinnä kuppia, minkä nyt pilvenpoltolta ehti.

      • Kätevää kun viinin loppuessa taikoi veden viiniksi!


    • Anonyymi

      Vanha liitto oli väliaikainen ja sen lait!
      Me kristityt elämme samassa armoliitossa kuin Aabraham ja tässä hetkessä armotalousaikakaudessa.
      Elä sinä kristitty.net vanhassa liitossa (1500 eKr - 30 jKr), mutta älä kivitä meitä.

      • Anonyymi

        Mooseksen laki ei ollut väliaikainen. Mooseksen laki on voimassa myös uuden liiton aikana. Uusi liitto on itse asiassa vanhan liiton uudistaminen, jotta Israelin ja Juudan kansat sitä noudattaisivat. Usko ei kumoa Mooseksen lakia.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


      • Miksi Jumala sanoo kerta toisensa jälkeen, että tämä on ikuinen säädös? Miksi hän ei tee täysin selväksi, että Mooseksen laki oli väliaikainen järjestely? Miksi Jeesus sanoo, että kunnes taivas ja maa katoavat, Mooseksen laista ei katoa pieninkään piirto?


      • Anonyymi

        Kristitty on vain Jeesuksen opetuslapsi, uudestisyntynyt. Tämä koskee myös tätä nykyistäkin aikaa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Miksi Jumala sanoo kerta toisensa jälkeen, että tämä on ikuinen säädös? Miksi hän ei tee täysin selväksi, että Mooseksen laki oli väliaikainen järjestely? Miksi Jeesus sanoo, että kunnes taivas ja maa katoavat, Mooseksen laista ei katoa pieninkään piirto?

        Laki on voimassa yhä vieläkin ja lain mukaan tuomitaan ihmiset joilla ei ole Vapahtajana Jeesusta. Mutta koska Jeesus täytti lain ja kärsi syyttömänä lain rikkomisesta kuuluvan tuomion. Hän voi tämän sovitetun tuomin lahjoitaa jokaiselle, jotka ottavat tämän sovituksen vastaan.
        Tätä edeltää kääntyminen, parannuksen teko ja sitten seuraa jatkuva pyhittyminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty on vain Jeesuksen opetuslapsi, uudestisyntynyt. Tämä koskee myös tätä nykyistäkin aikaa.

        Miksi sitten Raamatussa yksikään apostoleista ei kertaakaan kutsu itseään kristityksi?


      • Välva kirjoitti:

        Laki on voimassa yhä vieläkin ja lain mukaan tuomitaan ihmiset joilla ei ole Vapahtajana Jeesusta. Mutta koska Jeesus täytti lain ja kärsi syyttömänä lain rikkomisesta kuuluvan tuomion. Hän voi tämän sovitetun tuomin lahjoitaa jokaiselle, jotka ottavat tämän sovituksen vastaan.
        Tätä edeltää kääntyminen, parannuksen teko ja sitten seuraa jatkuva pyhittyminen.

        Väärin. Lain mukaan tuomitaan kaikki ihmiset, uskoivat he Jeesukseen tai ei.

        "Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa." (2. Kor. 5:10)

        Vihjaatko, että Jeesus täytti lain meidän puolestamme?

        Miten tää pyhittyminen toimii kristittyjen keskuudessa, jotka syövät saastaista ja pyhittävät minkä päivän huvittaa?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Väärin. Lain mukaan tuomitaan kaikki ihmiset, uskoivat he Jeesukseen tai ei.

        "Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa." (2. Kor. 5:10)

        Vihjaatko, että Jeesus täytti lain meidän puolestamme?

        Miten tää pyhittyminen toimii kristittyjen keskuudessa, jotka syövät saastaista ja pyhittävät minkä päivän huvittaa?

        Jeesus täytti täydellisest lain. Hän sanoi ristillä kuolessaan, se on täytetty.
        Jeesus oli synnitön, jotenka Hän ei kärsiny tuomiota itsensä takia, vaan meidän sijastamme. Meidän on uskossa otetava tämä sovitus vastaan ja tehävä parannus.

        Jeesus on meidän syntimme sovitanut, jotenka Häneen turvaavat ja uskovat eivät njoudu tuomittavaksi.

        1. Kor. 10:
        25. Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.
        1. Tim. 4:4
        26. "Herran on maa ja kaikki mitä siinä on."
        Ps. 24:1
        27. Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Väärin. Lain mukaan tuomitaan kaikki ihmiset, uskoivat he Jeesukseen tai ei.

        "Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa." (2. Kor. 5:10)

        Vihjaatko, että Jeesus täytti lain meidän puolestamme?

        Miten tää pyhittyminen toimii kristittyjen keskuudessa, jotka syövät saastaista ja pyhittävät minkä päivän huvittaa?

        Pyhittyminen tapahtuu elämämme muutoksena Kristuksen kaltaisuuteen Pyhän Hengen johtamana ja avulla.
        Me jotka olemme Kristuksen omat, elämme uudessa liitossa.
        Ne jotka eivät hyväksy Jeesuksen sovittusta henkilökohtaisesti itsellen, joutuu tuomiolle lain mukaan tuomittavaksi.

        Uudestisyntyneet on vapautettu lain tuomiosta, koska Jeesus täytti lain omiensa puoleta. Uudestsyntyneet uskovat eivät joudu tuomitaviksi, jos he pysyvät lujasti Kristuksessa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Miksi sitten Raamatussa yksikään apostoleista ei kertaakaan kutsu itseään kristityksi?

        Muut kutsuivat heitä pilkaten kristityiksi. Silloi kristuksen opetuslapsia alettiin kutsumaan kristityiksi..

        Kyllä Paavali tunnustaa kuuluvansa kristittyihin.


      • Välva kirjoitti:

        Pyhittyminen tapahtuu elämämme muutoksena Kristuksen kaltaisuuteen Pyhän Hengen johtamana ja avulla.
        Me jotka olemme Kristuksen omat, elämme uudessa liitossa.
        Ne jotka eivät hyväksy Jeesuksen sovittusta henkilökohtaisesti itsellen, joutuu tuomiolle lain mukaan tuomittavaksi.

        Uudestisyntyneet on vapautettu lain tuomiosta, koska Jeesus täytti lain omiensa puoleta. Uudestsyntyneet uskovat eivät joudu tuomitaviksi, jos he pysyvät lujasti Kristuksessa.

        Sanot, että Jeesus täytti lain omiensa puolesta. Näin sanotaan missä kohtaa Raamattua? Ja johan mä sulle lainasin mitä Paavali sanoo, että kaikkien pitää tulla Jumalan tuomioistuimen eteen, sä et voi paeta tuomiota Jeesuksen selän taakse.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Sanot, että Jeesus täytti lain omiensa puolesta. Näin sanotaan missä kohtaa Raamattua? Ja johan mä sulle lainasin mitä Paavali sanoo, että kaikkien pitää tulla Jumalan tuomioistuimen eteen, sä et voi paeta tuomiota Jeesuksen selän taakse.

        Gal.4:
        Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, hän ei millään tavoin eroa orjasta, vaikka onkin kaiken herra.
        2. Hän on holhoojien ja taloudenhoitajien alainen isän määräämään aikaan asti.
        3. Samoin on meidän laitamme. Kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutettuina maailman alkeisvoimien alaisuuteen.
        4. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti Poikansa, naisesta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        5. lunastamaan vapaiksi lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
        6. Ja koska tekin olette lapsia, Jumala on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
        7. Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta
        Novum kommentaarti Gal 4:
        5. Jeesus Kristus syntyi lain alaiseksi, juutalaisena, ja oli juutalaisten käskyjen alainen. Hän noudatti lakia täydellisesti, ja suostumalla lain kirouksen alaiseksi ristillä hän osti vapaiksi lain alaiset ihmiset. Hän osti heidät vapaiksi lain kirouksesta ja vallasta (3:13). Vapaiksi ostetut orjat otetaan suuren perheen jäseniksi. Poika tuli lihaksi, että niistä, jotka elävät lihassa, voisi tulla Jumalan lapsia.

        Jeesus täytti lain
        28. Jeesus antaa henkensä
        (Matt. 27:45-56; Mark. 15:33-41; Luuk. 23:44-49)
        Tämän jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki oli jo täytetty, hän sanoi, jotta Raamatun sana toteutuisi: "Minun on jano."
        29. Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat sienen hapanviiniin, panivat sen iisoppiruo'on päähän ja ojensivat hänen huulilleen.
        30. Kun Jeesus oli ottanut hapanviinin, hän sanoi: "Se on täytetty!" Sitten hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.


      • Anonyymi
        Välva kirjoitti:

        Gal.4:
        Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, hän ei millään tavoin eroa orjasta, vaikka onkin kaiken herra.
        2. Hän on holhoojien ja taloudenhoitajien alainen isän määräämään aikaan asti.
        3. Samoin on meidän laitamme. Kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutettuina maailman alkeisvoimien alaisuuteen.
        4. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti Poikansa, naisesta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        5. lunastamaan vapaiksi lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
        6. Ja koska tekin olette lapsia, Jumala on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
        7. Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta
        Novum kommentaarti Gal 4:
        5. Jeesus Kristus syntyi lain alaiseksi, juutalaisena, ja oli juutalaisten käskyjen alainen. Hän noudatti lakia täydellisesti, ja suostumalla lain kirouksen alaiseksi ristillä hän osti vapaiksi lain alaiset ihmiset. Hän osti heidät vapaiksi lain kirouksesta ja vallasta (3:13). Vapaiksi ostetut orjat otetaan suuren perheen jäseniksi. Poika tuli lihaksi, että niistä, jotka elävät lihassa, voisi tulla Jumalan lapsia.

        Jeesus täytti lain
        28. Jeesus antaa henkensä
        (Matt. 27:45-56; Mark. 15:33-41; Luuk. 23:44-49)
        Tämän jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki oli jo täytetty, hän sanoi, jotta Raamatun sana toteutuisi: "Minun on jano."
        29. Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat sienen hapanviiniin, panivat sen iisoppiruo'on päähän ja ojensivat hänen huulilleen.
        30. Kun Jeesus oli ottanut hapanviinin, hän sanoi: "Se on täytetty!" Sitten hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.

        Sinä et näytä osaavan Raamattua. Jeesus ei täyttänyt kenenkään puolesta heidän velvollisuuttaan noudattaa lakia. Galatalaiskirjekkään ei sitä tarkoita. Lain tarkoitus on kasvattaa tuntemaan Kristus ja kun osaat noudattaa lakia uskossa Kristukseen, sinä olet silloin Kristuksen johdossa, joka vaatii noudattamaan lakia. Niin Jeesus käski sinunkin noudattaa Mooseksen lakia. Jos et noudata lakia, et ole tehnyt parannusta, et ole uudestisyntynyt eikä saa armoa.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

        Se on täytetty tarkoitti sitä, että hän oli täyttänyt Isän käskyn antaa itsensä sovitusuhriksi Golgatalla. Jeesus joi hapanviinin ja sitten oli sovitus täytetty.

        Mark 10:38 Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?"
        39 "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät.

        On aika kieroa eksytystä väittää, että "se on täytetty" tarkoittaisi lain velvollisuuden noudattaa lakia päättyvän. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan noudattamaan sitä.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Koska helluntailaiset eivät halua noudattaa lakia, heillä ei ole mitään mahdollisuutta saada Kristuksen sovitusuhria itselleen. Jeesus ei pelasta laittomuuden tekijöitä, mutta pelastaa parannuksen tehneitä.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et näytä osaavan Raamattua. Jeesus ei täyttänyt kenenkään puolesta heidän velvollisuuttaan noudattaa lakia. Galatalaiskirjekkään ei sitä tarkoita. Lain tarkoitus on kasvattaa tuntemaan Kristus ja kun osaat noudattaa lakia uskossa Kristukseen, sinä olet silloin Kristuksen johdossa, joka vaatii noudattamaan lakia. Niin Jeesus käski sinunkin noudattaa Mooseksen lakia. Jos et noudata lakia, et ole tehnyt parannusta, et ole uudestisyntynyt eikä saa armoa.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

        Se on täytetty tarkoitti sitä, että hän oli täyttänyt Isän käskyn antaa itsensä sovitusuhriksi Golgatalla. Jeesus joi hapanviinin ja sitten oli sovitus täytetty.

        Mark 10:38 Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?"
        39 "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät.

        On aika kieroa eksytystä väittää, että "se on täytetty" tarkoittaisi lain velvollisuuden noudattaa lakia päättyvän. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan noudattamaan sitä.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Koska helluntailaiset eivät halua noudattaa lakia, heillä ei ole mitään mahdollisuutta saada Kristuksen sovitusuhria itselleen. Jeesus ei pelasta laittomuuden tekijöitä, mutta pelastaa parannuksen tehneitä.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Jätät tekstistä oleellisen osan pois ja näin väärennät tekstin. Liitän sen tähän kokonaisuudessaan.

        Matt. Luku 23
        Puhe kirjanoppineita ja fariseuksia vastaan
        Varoitus itsensä ylentämisestä
        (Mark. 12:38-40; Luuk. 11:37-52, 20:45-47)
        Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen.
        2. Hän sanoi: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
        3. Sen tähden tehkää ja pitäkää kaikki, mitä he sanovat teille. Mutta älkää tehkö heidän tekojensa mukaan, sillä he eivät itse tee niin kuin opettavat.
        4. He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten harteille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
        5. He tekevät kaikki tekonsa sitä varten, että ihmiset katselisivat heitä. Raamatunlausekoteloistaan he tekevät leveitä ja viittansa tupsuista suuria.
        6. He rakastavat kunniapaikkaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagogissa
        7. ja pitävät siitä, että heitä tervehditään toreilla ja että ihmiset kutsuvat heitä rabbiksi.
        8. Mutta älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
        9. Älkää myöskään kutsuko isäksenne ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
        10. Älkää antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
        11. Joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
        12. Joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."
        13. Voi teitä!
        "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka olisivat menossa.
        14. [Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te syötte leskien talot ja näön vuoksi rukoilette pitkään. Te saatte sitä kovemman tuomion.]
        15. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen. Ja kun joku on sellaiseksi tullut, te teette hänestä kadotuksen lapsen, kaksin verroin pahemman kuin itse olette.
        16. Voi teitä, te sokeat taluttajat! Te sanotte: 'Jos joku vannoo pyhäkön kautta, se ei merkitse mitään, mutta jos joku vannoo pyhäkön kullan kautta, vala sitoo häntä.'
        17. Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kulta vai pyhäkkö, joka kullan pyhittää?
        18. Te sanotte myös: 'Jos joku vannoo alttarin kautta, se ei merkitse mitään, mutta jos joku vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, vala sitoo häntä.'
        19. Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahja vai alttari, joka lahjan pyhittää?
        20. Joka siis vannoo alttarin kautta, vannoo alttarin ja kaiken sen kautta, mitä alttarilla on.
        21. Joka vannoo pyhäkön kautta, vannoo pyhäkön kautta ja hänen kauttaan, joka siinä asuu.
        22. Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttaan, joka sillä istuu.
        23. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te annatte kymmenykset mintusta, tillistä ja kuminasta mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeämpää: oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa lyömättä laimin noita muitakaan.
        24. Te sokeat taluttajat! Hyttysen te siivilöitte mutta nielette kamelin!
        25. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolelta, mutta sisältä ne ovat täynnä riistoa ja hillittömyyttä.
        26. Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisäpuoli, jotta sen ulkopuolikin puhdistuisi!
        27. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te olette kuin valkoisiksi kalkitut haudat. Ulkoapäin ne näyttävät kauniilta, mutta sisältä ne ovat täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa.
        28. Samoin tekin näytätte ihmisten silmissä ulkoapäin hurskailta mutta sisältä olette täynnä tekopyhyyttä ja laittomuutta.
        29. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te pystytätte profeettojen hautamuistomerkkejä ja koristelette vanhurskaiden hautakammioita.
        30. Te sanotte: 'Jos olisimme eläneet isiemme päivinä, emme olisi olleet heidän kanssaan osallisia profeettojen veren vuodattamiseen.'
        31. Näin te itse todistatte olevanne niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
        32. Täyttäkää siis isienne mitta!
        33. Te käärmeet! Te kyykäärmeiden sikiöt! Kuinka te voisitte päästä helvetin tuomiota pakoon?
        34. Katso, minä lähetän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja kirjanoppineita. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia te ruoskitte synagogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin.
        35. Näin teidän päällenne tulee kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu aina vanhurskaan Aabelin verestä Sakarjan, Berekjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte pyhäkön ja alttarin välillä.
        36. Totisesti minä sanon teille: kaikki tämä on tuleva tämän sukupolven päälle."


    • Anonyymi

      Kristitty.net on orjuudessa elävän Haagarin lapsi ja hän vainoaa meitä Saaran vapaana syntyneitä lapsia.

    • Muistaakseni olemme kanssasi (Kristitty.net) jo keskustelleet avauksen aiheista. Mikä kohta jäi sinulta viimeksi ymmärtämättä, kun palasit uudelleen oksennuksellesi?

      • Mulla jäi ymmärtämättä se kohta Raamatusta, jossa sanotaan, että Mooseksen laki on nyt kumottu, ja miten se on mahdollista, kun Jeesus itse sanoo, että laista ei katoa pieninkään piirto?

        Ja sä kutsut suoraa lainausta Raamatusta oksennukseksi?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Mulla jäi ymmärtämättä se kohta Raamatusta, jossa sanotaan, että Mooseksen laki on nyt kumottu, ja miten se on mahdollista, kun Jeesus itse sanoo, että laista ei katoa pieninkään piirto?

        Ja sä kutsut suoraa lainausta Raamatusta oksennukseksi?

        Ymmärsit hyvin, mitä tarkoitin, älä esitä näsäviisasta. Mitä tulee Mooseksen lakiin, niin Jeesus ei kumonnut lakia ääneen, vaan välillisesti tekojensa ja opetuksensa kautta. Voidaan jopa sanoa, että Jeesus oli hiljaisen vastarinnan johtohahmo. Hiljainen vastarinta on tapa asettua poikkiteloin hallitsevien sääntöjen tai järjestelmien kanssa ja on huomattavasti tekokkaampi tapa vaikuttaa. Se on kuin tsunami - etenee hitaasti ja melkein äänettömästi, mutta pyyhkii kaiken vanhan tieltänsä.


      • Henki kirjoitti:

        Ymmärsit hyvin, mitä tarkoitin, älä esitä näsäviisasta. Mitä tulee Mooseksen lakiin, niin Jeesus ei kumonnut lakia ääneen, vaan välillisesti tekojensa ja opetuksensa kautta. Voidaan jopa sanoa, että Jeesus oli hiljaisen vastarinnan johtohahmo. Hiljainen vastarinta on tapa asettua poikkiteloin hallitsevien sääntöjen tai järjestelmien kanssa ja on huomattavasti tekokkaampi tapa vaikuttaa. Se on kuin tsunami - etenee hitaasti ja melkein äänettömästi, mutta pyyhkii kaiken vanhan tieltänsä.

        Eli siis Jeesus valehtelee, sanoo, että ei tullut kumoamaan lakia mutta sitten kumosi lain? Ei millään pahalla, mutta taidat olla aika sekaisin.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Eli siis Jeesus valehtelee, sanoo, että ei tullut kumoamaan lakia mutta sitten kumosi lain? Ei millään pahalla, mutta taidat olla aika sekaisin.

        En oikein ymmärrä, miksi esität edelleen tietämätöntä. Jeesus ei tietenkään valehdellut, vaan asetti sanansa tarkasti ja oikein. Ei tuhansien ihmisten edessä voinut sanoa suoraan, mitä Hän oli tullut oikeasti tekemään. Hänet olisi heti kivitetty hengiltä. Ymmärtämättömät ihmiset piti saada ensin ymmärtämään ja uskomaan. Vasta myöhemmin, kuten Jeesus saarnassaan lupasi, Hän täytti lain meidän kaikkien puolesta. Lain määrämä velka oli maksettu, siitä tuli mitätön - Se on täytetty! (Joh. 19:28-30).

        Usein ajatellaan virheellisesti, että Jeesus täytti lain ristillä, kun Hän huusi "Se on täytetty". Itse tulkitsen kuitenkin niin, että se oli viimeinen silaus - piste iin päälle. Jeesus täytti lain jokaisen kohdan jo oman elämänsä aikana. Esim. kun Hän antoi aina kaiken kunnian omalle taivaalliselle Isälleen, eikä esittänyt itseään sankarina, Hän täytti lain kuudennen käskyn - kunnioita vanhempiasi jne. Kun tarkastelemme Jeesuksen koko elämää, toimintaa ja opetuksia yhtenä laajana kokonaisuutena, niin ei jää epäselväksi, että laki on todellakin täytetty.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, miksi esität edelleen tietämätöntä. Jeesus ei tietenkään valehdellut, vaan asetti sanansa tarkasti ja oikein. Ei tuhansien ihmisten edessä voinut sanoa suoraan, mitä Hän oli tullut oikeasti tekemään. Hänet olisi heti kivitetty hengiltä. Ymmärtämättömät ihmiset piti saada ensin ymmärtämään ja uskomaan. Vasta myöhemmin, kuten Jeesus saarnassaan lupasi, Hän täytti lain meidän kaikkien puolesta. Lain määrämä velka oli maksettu, siitä tuli mitätön - Se on täytetty! (Joh. 19:28-30).

        Usein ajatellaan virheellisesti, että Jeesus täytti lain ristillä, kun Hän huusi "Se on täytetty". Itse tulkitsen kuitenkin niin, että se oli viimeinen silaus - piste iin päälle. Jeesus täytti lain jokaisen kohdan jo oman elämänsä aikana. Esim. kun Hän antoi aina kaiken kunnian omalle taivaalliselle Isälleen, eikä esittänyt itseään sankarina, Hän täytti lain kuudennen käskyn - kunnioita vanhempiasi jne. Kun tarkastelemme Jeesuksen koko elämää, toimintaa ja opetuksia yhtenä laajana kokonaisuutena, niin ei jää epäselväksi, että laki on todellakin täytetty.

        >>>laki on todellakin täytetty<<<

        Tuo ei tarkoita sitä, että nyt sinun ei tarvitse enää täyttää lakia.

        Jeesus tuli täyttämään vain oman velvollisuutensa noudattaa lakia ja täytti myös Messias profetiat. Sitä ristillä sanottu tarkoitti, että hän täytti nyt Isän tahdon ja Messias profetiat, kun oli juonut tilkan hapanviiniä.

        Jeesus ei täyttänyt toisten puolesta heidän velvollisuuttaan noudattaa lakia vaan käski kaikkien täyttää lain.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
        ---
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>laki on todellakin täytetty<<<

        Tuo ei tarkoita sitä, että nyt sinun ei tarvitse enää täyttää lakia.

        Jeesus tuli täyttämään vain oman velvollisuutensa noudattaa lakia ja täytti myös Messias profetiat. Sitä ristillä sanottu tarkoitti, että hän täytti nyt Isän tahdon ja Messias profetiat, kun oli juonut tilkan hapanviiniä.

        Jeesus ei täyttänyt toisten puolesta heidän velvollisuuttaan noudattaa lakia vaan käski kaikkien täyttää lain.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
        ---
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        >>> Tuo ei tarkoita sitä, että nyt sinun ei tarvitse enää täyttää lakia.

        Tästä olen täysin eri mieltä. Jeesus ei uhrannut itseään itsensä tai minkä tahansa muun vähäpätöisen asian vuoksi, vaan toteuttaakseen Jumalan suunnitelman. On täysin selvää, ettei Jumalan suunnitelma palvele vain yhtä tiettyä ihmistä (sanojesi mukaan Jeesusta), vaan se palvelee kaikkia ihmisiä. Toisin sanoen Jeesus täytti lain meidän kaikkien puolesta.

        En tarkoita, että kaikkien täytyy nyt hylätä moraaliset ja eettiset säännöt ja lähteä varastamaan, murhaamaan, tekemään huorin tms. Lainaan vaan Jeesuksen viisaita sanoja: "Ihmisen Poika on sapatin herra" ja "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani".


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Tuo ei tarkoita sitä, että nyt sinun ei tarvitse enää täyttää lakia.

        Tästä olen täysin eri mieltä. Jeesus ei uhrannut itseään itsensä tai minkä tahansa muun vähäpätöisen asian vuoksi, vaan toteuttaakseen Jumalan suunnitelman. On täysin selvää, ettei Jumalan suunnitelma palvele vain yhtä tiettyä ihmistä (sanojesi mukaan Jeesusta), vaan se palvelee kaikkia ihmisiä. Toisin sanoen Jeesus täytti lain meidän kaikkien puolesta.

        En tarkoita, että kaikkien täytyy nyt hylätä moraaliset ja eettiset säännöt ja lähteä varastamaan, murhaamaan, tekemään huorin tms. Lainaan vaan Jeesuksen viisaita sanoja: "Ihmisen Poika on sapatin herra" ja "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani".

        >>>Toisin sanoen Jeesus täytti lain meidän kaikkien puolesta.<<<

        Tuollaista ei lue missään kohtaa Raamatussa. Jeesus ei tullut sinun puolesta noudattamaan lakia, vaan käski sinun täyttämään lain. Niin opetti myös Paavali.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        >>>Lainaan vaan Jeesuksen viisaita sanoja: "Ihmisen Poika on sapatin herra"<<<

        Tuokaan ei tarkoita sitä, että Jeesus olisi kumonnut sapattikäskyn. Jeesus vaati noudattamaan sapattia, mutta opetti, mitä laissa oikeasti opetetaan sapatista, koska fariseukset eivät opettaneet oikein sapatista vaan noudattivat omia perinnäissäänötöjään, jotka ovat Tooran vastaisia.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        >>"Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani".<<

        Sinä et ole Jeesuksen opetuslapsi, koska et noudata Jeesuksen käskyjä esim. tätä:

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
        ---
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>Toisin sanoen Jeesus täytti lain meidän kaikkien puolesta.<<<

        Tuollaista ei lue missään kohtaa Raamatussa. Jeesus ei tullut sinun puolesta noudattamaan lakia, vaan käski sinun täyttämään lain. Niin opetti myös Paavali.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        >>>Lainaan vaan Jeesuksen viisaita sanoja: "Ihmisen Poika on sapatin herra"<<<

        Tuokaan ei tarkoita sitä, että Jeesus olisi kumonnut sapattikäskyn. Jeesus vaati noudattamaan sapattia, mutta opetti, mitä laissa oikeasti opetetaan sapatista, koska fariseukset eivät opettaneet oikein sapatista vaan noudattivat omia perinnäissäänötöjään, jotka ovat Tooran vastaisia.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        >>"Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani".<<

        Sinä et ole Jeesuksen opetuslapsi, koska et noudata Jeesuksen käskyjä esim. tätä:

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
        ---
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        >>> Tuollaista ei lue missään kohtaa Raamatussa...

        Raamatusta puuttuu paljon asioita, jotka täyttävät sinunkin arkielämäsi hetket.

        >>> Sinä et ole Jeesuksen opetuslapsi, koska et noudata Jeesuksen käskyjä esim. tätä:

        Jeesus puhui oikein: "Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän (fariseusten) teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista"

        >>> Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Ota käteesi puukko ja tapa minut todistajien läsnäollessa. Muussa tapauksessa: väisty poju, olet tielläni.


      • Henki kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, miksi esität edelleen tietämätöntä. Jeesus ei tietenkään valehdellut, vaan asetti sanansa tarkasti ja oikein. Ei tuhansien ihmisten edessä voinut sanoa suoraan, mitä Hän oli tullut oikeasti tekemään. Hänet olisi heti kivitetty hengiltä. Ymmärtämättömät ihmiset piti saada ensin ymmärtämään ja uskomaan. Vasta myöhemmin, kuten Jeesus saarnassaan lupasi, Hän täytti lain meidän kaikkien puolesta. Lain määrämä velka oli maksettu, siitä tuli mitätön - Se on täytetty! (Joh. 19:28-30).

        Usein ajatellaan virheellisesti, että Jeesus täytti lain ristillä, kun Hän huusi "Se on täytetty". Itse tulkitsen kuitenkin niin, että se oli viimeinen silaus - piste iin päälle. Jeesus täytti lain jokaisen kohdan jo oman elämänsä aikana. Esim. kun Hän antoi aina kaiken kunnian omalle taivaalliselle Isälleen, eikä esittänyt itseään sankarina, Hän täytti lain kuudennen käskyn - kunnioita vanhempiasi jne. Kun tarkastelemme Jeesuksen koko elämää, toimintaa ja opetuksia yhtenä laajana kokonaisuutena, niin ei jää epäselväksi, että laki on todellakin täytetty.

        Näin on, kuten nimimerkki " Henki 05.06.2021 13:06" kirjoitti.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Tuollaista ei lue missään kohtaa Raamatussa...

        Raamatusta puuttuu paljon asioita, jotka täyttävät sinunkin arkielämäsi hetket.

        >>> Sinä et ole Jeesuksen opetuslapsi, koska et noudata Jeesuksen käskyjä esim. tätä:

        Jeesus puhui oikein: "Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän (fariseusten) teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista"

        >>> Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Ota käteesi puukko ja tapa minut todistajien läsnäollessa. Muussa tapauksessa: väisty poju, olet tielläni.

        >>>Jeesus puhui oikein: "Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän (fariseusten) teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista"<<<

        Jeesus ei hyväksynyt fariseusten Mooseksen lain vastaista opetusta, mutta Jeesus käski noudattamaan Mooseksen lakia. Koska sinä et sitä suostu tekemään, et tule saamaan Kristuksen sovitusuhria.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        >>>Ota käteesi puukko ja tapa minut todistajien läsnäollessa. Muussa tapauksessa: väisty poju, olet tielläni.<<<

        Kommenttisi on todella törkeä. Sinä tulet pimeydestä.

        Sinun nikkisi profiilitiedoissa ilmoitat näillä sanoilla niille, jotka sinun komenttiasi lukevat: "Kyllästynyt lukemaan henkisesti epätasapainoisten ihmisten sairaita ajatuksia."


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>Jeesus puhui oikein: "Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän (fariseusten) teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista"<<<

        Jeesus ei hyväksynyt fariseusten Mooseksen lain vastaista opetusta, mutta Jeesus käski noudattamaan Mooseksen lakia. Koska sinä et sitä suostu tekemään, et tule saamaan Kristuksen sovitusuhria.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        >>>Ota käteesi puukko ja tapa minut todistajien läsnäollessa. Muussa tapauksessa: väisty poju, olet tielläni.<<<

        Kommenttisi on todella törkeä. Sinä tulet pimeydestä.

        Sinun nikkisi profiilitiedoissa ilmoitat näillä sanoilla niille, jotka sinun komenttiasi lukevat: "Kyllästynyt lukemaan henkisesti epätasapainoisten ihmisten sairaita ajatuksia."

        Jokainen tulee saamaan ansionsa mukaan, myös minä. Siitä päättää kuitenkin yksin Hän, jolla on oikeus tuomita.


    • Anonyymi

      Kymmenen käskyä ovat edelleen voimassa ja sen myötä myös sapattikäsky, joka koskee lauantain pyhittämistä lepopäiväksi ja jumalanpalveluspäiväksi.
      Esikuvalliset Mooseksen kirjoittamat lait olivat väliaikaisia ja niitä säilyteettiin arkin sivulla olemaan meitä vastaan. "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan."5Moos.31:26
      Tämän kirjakäärön Jeesus kumosi ristillä eikä se enää ole voimassa. "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kol.2:14
      Sapattikäskyn kirjoitti Jumala itse kivitauluun samoin kuin muutin yhdeksän käskyä, joita säilytettiin arkin sisällä. Jumala sanoi Moosekselle: "Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin." 5Moos.10:2 ja Mooses sanoo: "Sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni arkkiin, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat"5Moos.10:5
      Tästä kymmen käskyn laista Jeesus sanoo: "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." Matt.5:18
      Riemullista sapattia : )

      • Anonyymi

        >>>Kymmenen käskyä ovat edelleen voimassa<<<

        Ei vaan kaikki käskyt ovat voimassa, mitään laista muuttamatta.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        >>>Esikuvalliset Mooseksen kirjoittamat lait olivat väliaikaisia<<<

        Tämä on paksu valhe. Olet kumonnut lakia ja se estää sinua pelastumasta.

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.


    • Anonyymi

      Kristitty.net on Belsebulin lapsi.
      Hän on kirjoittanut, että Jeesus ei sovittanut kenenkään syntejä.
      Eli Jeesus tuli turhaan maan päälle ja kärsi ristinkuolemann turhaan!
      Meillä kristityillä ei ole mitään yhteistä hänen kanssaan.
      Kristitty.netti voi julistaa oppejaan siellä messiaanisten seurakunnassa.

      • Miksi levität valheita toisista? Missä kohtaa mä oon sanonut, että Jeesus ei sovita kenenkään syntejä? Laitatko suoran linkin kiitos?


      • Mä jätän vaan tän tänne.

        "Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta." (Jaak. 2:24)


      • Anonyymi

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."


    • Anonyymi

      Profetian henki sanoo "Vain Kristuksen vanhurskaus voi oikeuttaa meidät saamaan yhdenkin armon liiton siunauksista. Monet ovat kauan kaivanneet ja koettaneet turhaan saada näitä siunauksia, koska ovat luulleet voivansa tehdä jotakin tullakseen niiden arvoisiksi. He eivät ole irrottaneet katsettaan itsestään eivätkä ole uskoneet, että Jeesus on täydellinen Vapahtaja. Emme saa ajatella, että omat ansiomme pelastavat meidät; Kristus on ainoa pelastuksen toivo."
      Ellen G.White: 2 Alfa ja Omega s. 33

      • Anonyymi

        ellen-noidan kirjoitukset eivät kuulu kristilliselle palstalle. Ellen-uskonto on pimydestä ja pahojen henkien palvontaa. Kaiken muu pahan päälle ellen varasti toisten teoksia omiin nimiinsä. Tyhjien sanoa koko kommenttisi, sillä ellen uskonto vaatii tekoja ja tekojen kautta ellen- uskova kuvittelee pelastuvansa. ellen-uskonto sanoo: "Älä tartu, älä maista, älä koske!"


    • Anonyymi

      Kirjoituksissa on todistettu: Sanoessaan "uuden" hän (Jeesus) on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

      • Anonyymi

        Uusi liitto ei kumoa lakia.


    • Anonyymi

      Hebr.10:16-18 Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kansaan, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä, ja: heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista. Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita. Jer.31.31-34. Room.11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kansaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.

      • Aamen, tässä sanotaan, että uudessa liitossa Jumala panee Tooransa meidän sydämiimme, joten uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Aamen, tässä sanotaan, että uudessa liitossa Jumala panee Tooransa meidän sydämiimme, joten uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa.

        Niin ja messiaanisen sydämeen on kirjoittettuna: Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet-niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen-
        niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
        vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja messiaanisen sydämeen on kirjoittettuna: Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet-niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen-
        niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
        vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.

        Kiistätkö, että Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme?

        Siteeraat Tooraa, Jumalan pyhää, vanhurskasta, hyvää, täydellistä ja ikuista lakia.

        Jos sun mielestä Toora on paha ja julma ja hirmuinen, olethan leikannut Vanhan testamentin irti Raamatustasi? Tai ehkä luet sitä Gideoneiden julkaisemaa pelkkää Uutta testamenttia?


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kiistätkö, että Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme?

        Siteeraat Tooraa, Jumalan pyhää, vanhurskasta, hyvää, täydellistä ja ikuista lakia.

        Jos sun mielestä Toora on paha ja julma ja hirmuinen, olethan leikannut Vanhan testamentin irti Raamatustasi? Tai ehkä luet sitä Gideoneiden julkaisemaa pelkkää Uutta testamenttia?

        Tälläistä tekstiä kristitty.netin sydämessä oleva toora suoltaa!

        4.6 klo 11:33

        "Raamattu sanoo, että me voimme täyttää lain, tämä on Jumalan sana. Joten mihin me tarvitsemme Jeesusta täyttämään lain meidän puolestamme?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tälläistä tekstiä kristitty.netin sydämessä oleva toora suoltaa!

        4.6 klo 11:33

        "Raamattu sanoo, että me voimme täyttää lain, tämä on Jumalan sana. Joten mihin me tarvitsemme Jeesusta täyttämään lain meidän puolestamme?"

        Sinä et ymmärrä, mitä hän tarkoittaa.

        Jeesus ei täyttänyt kenenkään puolesta omaa velvollisuutta noudattaa lakia. Jeesus täytti oman velvollisuutensa ja Messias profetiat. Jeesus ei tullut täyttämään lakia sinun puolestasi, vaan käski sinun täyttää lain.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Kun uskoon tullut tekee parannuksen lain täyttämättä jättämisestä uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän saa syntinsä anteeksi. Sen jäkeen tulee pysyä parannuksessa ja täyttää laki.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä, mitä hän tarkoittaa.

        Jeesus ei täyttänyt kenenkään puolesta omaa velvollisuutta noudattaa lakia. Jeesus täytti oman velvollisuutensa ja Messias profetiat. Jeesus ei tullut täyttämään lakia sinun puolestasi, vaan käski sinun täyttää lain.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Kun uskoon tullut tekee parannuksen lain täyttämättä jättämisestä uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän saa syntinsä anteeksi. Sen jäkeen tulee pysyä parannuksessa ja täyttää laki.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Miksi sinä vastaat kristitty.netin puolesta?

        Ihminen ei pysty elämään päivääkään ilman että tekisi syntiä Jumalan silmissä.
        Messiaaniset pystyy elämään kymmeniä vuosia??!!! Omasta mielestä ja toisten messiaanisten mielestä ( hah, hah!).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä vastaat kristitty.netin puolesta?

        Ihminen ei pysty elämään päivääkään ilman että tekisi syntiä Jumalan silmissä.
        Messiaaniset pystyy elämään kymmeniä vuosia??!!! Omasta mielestä ja toisten messiaanisten mielestä ( hah, hah!).

        Paavalin mukaan on sellaisia kristittyjä, jotka ovat täyttäneet lain. He tulevat tuomitsemaan ne, jotka eivät lakia halua noudattaa. Lain pystyy Raamatun mukaan täyttämään. Siihen tarvitaan lain opiskelua ja parannuksen tekemistä.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Helluntailaiset eivät halua täyttää lakia, joten sen takia he eivät voi saada Kristuksen sovitusuhria syntiensä sovitukseksi. Armon saa vain ne, jotka tekevät parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Anonyymi

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä vastaat kristitty.netin puolesta?

        Ihminen ei pysty elämään päivääkään ilman että tekisi syntiä Jumalan silmissä.
        Messiaaniset pystyy elämään kymmeniä vuosia??!!! Omasta mielestä ja toisten messiaanisten mielestä ( hah, hah!).

        Kristitty.net ei ole messiaaninen vaan seitsemännen päivän todistaja. Kristitty.net ei voi päästä edes sisälle oikeisiin messiaanisiin seurakuntiin, koska hän on harhaoppinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalin mukaan on sellaisia kristittyjä, jotka ovat täyttäneet lain. He tulevat tuomitsemaan ne, jotka eivät lakia halua noudattaa. Lain pystyy Raamatun mukaan täyttämään. Siihen tarvitaan lain opiskelua ja parannuksen tekemistä.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Helluntailaiset eivät halua täyttää lakia, joten sen takia he eivät voi saada Kristuksen sovitusuhria syntiensä sovitukseksi. Armon saa vain ne, jotka tekevät parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Kuka täyttää ensimmäisen lain?

        Jeesus täytti. Hän kiersi kylästä kylään ja julisti evankeliumia ja paransi sairaita.

        Paavali täytti kristittynä ollessaan melko hyvin, kun hän evankelioi Välimeren ympäristön.

        Täytätkö sinä messiaaninen, joka kyttäät sohvalta helluntailaisten keskustelupalstaa työksesi????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty.net ei ole messiaaninen vaan seitsemännen päivän todistaja. Kristitty.net ei voi päästä edes sisälle oikeisiin messiaanisiin seurakuntiin, koska hän on harhaoppinen.

        Miksi levität musta valheita? Ja vielä moneen kertaan toistat samaa. Mihin perustat tietosi? Mulle ei ole tiedossa ainuttakaan seurakuntaan, johon mulla olisi porttikielto.


    • Anonyymi

      Jer.2:13 Sillä minun kansani on tehnyt kaksinkertaisen synnin: minut, elämän veden lähteen, he ovat hyljänneet, ja ovat hakanneet itselleen vesisäiliöitä, särkyviä säiliöitä, jotka eivät vettä pidä. Jer.17:13 Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran. Joh.4:14. Ilm.21:6

    • Anonyymi

      Ilm.22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.

    • Anonyymi

      Jer.31:31-34 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Isralin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton..........Hes.11:19-20. Hes.36:25-26.

      • Anonyymi

        Jumala täytti lupauksensa ja teki uuden liiton. Vanha jäi menneisyyteen ja Jeesuksessa alkoi uusi liitto ja laki kirjoitettiin Jumalan omalla sormella henkeemme ja saamme noudattaa sitä lakia uskon kautta Jeesukseen. Kymmenen käskyä on ikuinen laki ja se pysyy voimassa uskon kautta Jeesukseen.
        Heprealaiskirje 8
        8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala täytti lupauksensa ja teki uuden liiton. Vanha jäi menneisyyteen ja Jeesuksessa alkoi uusi liitto ja laki kirjoitettiin Jumalan omalla sormella henkeemme ja saamme noudattaa sitä lakia uskon kautta Jeesukseen. Kymmenen käskyä on ikuinen laki ja se pysyy voimassa uskon kautta Jeesukseen.
        Heprealaiskirje 8
        8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."

        Ensinnäkin tässä sanotaan, että uusi liitto solmitaan Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa, joten miten sinä pakana kuvittelet olevasi siitä osallinen? Sitten tässä sanotaan alkukielessä, että Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme, joten uudessa liitossa Jeremian mukaan koko Toora on edelleen voimassa. Miksi Jumala rajoittaisi uudessa liitossa lakinsa vain kymmeneen käskyyn? Jos kymmenen käskyä on voimassa, kuten sanot, miten on, pyhitätkö sapatinpäivän, kuten neljännessä käskyssä sanotaan?


    • Anonyymi

      Usko Jeesukseen pitää lain voimassa. Yksikään uuden liiton laista, eli kymmenestä käskystä ei kumoudu jos uskoo Jeesukseen ja Jeesusta.

      Jeesukseen uskominen ei ole vain yleistä uskomista Häneen, vaan se on uskomista jokaiseen sanaan, jonka Hän opetukseksi ja ohjeeksi meille antoi.

      Jeesus ei todellakaan kumonnut lakia. Vanhan liiton lain Jumala näki huonoksi, sillä ihmisellä oli siinä valtaa toimia lain mukaan, mutta ihminen alkoi käyttää sitä lakia väärin ja tuomitsi ja tappoi käyttäen lakia väärin.

      Uudessa liitossa on laki RAKASTA JUMALAA YLI KAIKEN JA LÄHIMMÄISTÄ KUIN ITSEÄSI ja tuo laki pitää uuden liiton kymmenen käskyä täysin voimassa.

      • "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat"

        Jos rakastamme Jumalaa, silloin pidämme hänen käskyt. Miksi Jumalan käskyt rajoittuisivat vain kymmeneen käskyyn?

        Sanot, että kymmenen käskyä on edelleen voimassa, miten on, pyhitätkö sapatinpäivän neljännen käskyn mukaan?


    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä siitä, ettei lakia ole kumottu. Tuomio on kumottu. Mutta, on hyvä myös ymmärtää, lain noudattaminen ei ole syy pelastukseen. On hienoa, jos tomii lain mukaan, mutta ei pidä kuvitella, että siten sitten ansaitsee Jumalan armon.

      Lain noudattaminen tulisi perustua rakkauteen.

      "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;"
      Ensimmäinen Johanneksen kirje 5:3

      • Anonyymi

        Ilman parannuksen tekemistä lain rikkomisesta uskossa Jeesukseen Kristukseen, ei ole armoa eikä pelastusta.

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman parannuksen tekemistä lain rikkomisesta uskossa Jeesukseen Kristukseen, ei ole armoa eikä pelastusta.

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

        Messiaanisten mukaan Jeesus ei sovita toisten syntejä.
        He luottavat itseensä ja Mooseksen lakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaanisten mukaan Jeesus ei sovita toisten syntejä.
        He luottavat itseensä ja Mooseksen lakiin.

        Sinulla pyörii vanha pilkallinen levy päällä. Puhut valhetta koko ajan.

        Messiaaniset nimenomaan opettavat, että Jeesus sovitti synnit. Messiaaniset uskovat Messiaaseen Jeesukseen.

        Ap.t 28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.


    • Anonyymi

      Sanon teille,elämällä on ohjeita ja niitä on jaettu eri kulttuureille.
      Mitä ja miten.
      Yksikertainen tieto: sielu on luotu,se elää.
      Paha saa palkkansa..
      Kuolet nyt mutta synnyt niin pitkään uudestaan,että opit ja pääset kotiin.
      Sinä et pääse kotiin,ennenkuin olet oppinut.
      Olet ehkä elänyt monta elämää,mutta opit kokoajan.
      Mieti mitä sinun pitää oppia? Missä on kodin avain...

    • Anonyymi

      ALLA PELKKIÄ SITAATTEJA RAAAMATUSTA. HUOM! SITAATTEJA.
      SITÄ VAIN SITTEN SELITTÄMÄÄN NIITÄ TYHJÄKSI, OLE HYVÄ.

      ...synnin himot, jotka Toora herättää... synnin voima on Toora... Toora tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi... kun käskysana tuli, niin synti virkosi ja minä kuolin... käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi... kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta... Toora saa aikaan vihaa...
      ...Toora ei perustaudu uskoon... kaikki, jotka perustautuvat Tooran tekoihin, ovat kirouksen alaisia...ei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä Tooran kautta...jos vanhurskaus on saatavissa Tooran kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut...
      ...teidätkin on kuoletettu Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme irti Toorasta ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta kuollut pois Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran kirouksesta... Kristus on Tooran loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo...
      Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niin kuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

      Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
      Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: Tooran teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
      Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
      Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
      Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan Tooran vaatimien tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
      samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
      Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
      Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
      Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
      Sillä KAIKKI, JOTKA PERUSTAUTUVAT TOORAN EDELLYTTÄMIIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna Toorassa, niin että hän sen tekee".

      • ALLA PELKKIÄ SITAATTEJA RAAMATUSTA, NIITÄ SITTEN VAAN SELITTÄMÄÄN!

        "Älkää luulko, että minä olen tullut TOORAA tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei TOORASTA katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." (Mt. 5:17-19)

        "Teemmekö siis TOORAN mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme TOORAN." (Room. 3:31)

        "Niin, TOORA on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä." (Room. 7:12)

        "Jehovan TOORA on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan." (Ps. 19:7)

        Jos haluat lisää, lue koko psalmi 119. En nyt tähän ala copypastettamaan koko Raamattua, toisin kuin eräät. Selittäkää nyt alkuun nämä jakeet, kiitos!


    • Anonyymi

      Se on kaikki kaikessa kun päättää nimestä. Ainokaisahan on transpääte hihi
      Ei Ainokainen, Yksi ja Ainoa vaan täyttäjä ja vakuutuspersoona.

    • Anonyymi

      Laki on itsessään ihan hyvä mutta se ei pelasta eikä sitä ole tarkoitettukaan pelastamaan ihmisiä. Tuo lakisaarnaaja, "kristitty.net" ei tajua tätä asiaa, hän on vuosikausia häiriköinyt tällä sivustolla.

      Apostolien teot:
      13:39 ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

      Roomalaiskirje:
      3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
      3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ILMAN LAKIA,
      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

      Galatalaiskirje:
      2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
      2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
      2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
      2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
      2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
      2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

      • Oletko koskaan kuullut olkiukosta? Missä kohtaa minä olen koskaan sanonut, että pelastumme lain kautta?

        Mutta uudessa liitossa armon alla, ei saa tehdä syntiä, vaan on noudatettava Jumalan pyhää lakia (Room. 6:1,2,15).

        Joten emme noudata lakia, jotta pelastuisimme sen kautta, vaan koska meidät on pelastettu.

        "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain." (Room. 3:31)

        "Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä." (Room. 7:12)


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut olkiukosta? Missä kohtaa minä olen koskaan sanonut, että pelastumme lain kautta?

        Mutta uudessa liitossa armon alla, ei saa tehdä syntiä, vaan on noudatettava Jumalan pyhää lakia (Room. 6:1,2,15).

        Joten emme noudata lakia, jotta pelastuisimme sen kautta, vaan koska meidät on pelastettu.

        "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain." (Room. 3:31)

        "Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä." (Room. 7:12)

        Paavali puhui kahdesta eri laista: uskon laista ja tekojen laista. Oletko koskaan katsonut Raamatusta, minkä lain Paavali vahvisti? Koko Roomalaiskirjeen neljäs luku käsittelee kyseistä lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali puhui kahdesta eri laista: uskon laista ja tekojen laista. Oletko koskaan katsonut Raamatusta, minkä lain Paavali vahvisti? Koko Roomalaiskirjeen neljäs luku käsittelee kyseistä lakia.

        Mooseksen lailla on paljon nimiä. Raamatussa on yksi laki ja se on Mooseksen laki ja profeetat. Laista ei ole muuttunut mikään. Mitä tulee Roomalaiskirjeeseen, niin sen mukaan usko ei kumoa lakia ja vain lakia noudattavat kristityt ovat vanhurskaita.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        ----
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


    • Anonyymi

      Jeesus on ihminen, joten miten hän voisikaan kumota Jumalan antamaa lakia?

      Miten ihmisellä oli valta antaa käskyjä Jumalan seurakunnalle? Käski syödä leipää ja juoda viiniä hänen muistolleen. Ja paljon muutakin hän käski. Millä valtuudella ja oikeudella?

    • Anonyymi

      Mistä Sinä: Kristitty.net olet saanut sellaista päähäsi, että Jeesus olisi kumonnut lain kymmenen käskyä, vaikka Raamatussa ei ole mainintaa kumoamisesta?

      Varsinainen Mooseksen kautta tullut lakiliitto ainoastaan lakkasi olemasta, koska Kristus Jeesuksen verellä siunattiin kristityille uusi parempi liitto.

      • Anonyymi

        Ei Kristitty.net ole tuollaista väittänyt.

        Jeesus sanoi, ettei uusi liitto kumoa mitään Mooseksen lain käskyä. Kyse ei ole ainoastaan kymmenestä käskystä vaan koko laista. Uuden liiton aikana Mooseksen laki on voimassa mitään siitä pois ottamatta.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Kristitty.net ole tuollaista väittänyt.

        Jeesus sanoi, ettei uusi liitto kumoa mitään Mooseksen lain käskyä. Kyse ei ole ainoastaan kymmenestä käskystä vaan koko laista. Uuden liiton aikana Mooseksen laki on voimassa mitään siitä pois ottamatta.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Jos joku on suuri voi olla joku joka on häntä suurempi.


    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, että lakia muuteltiin pitkin Vanhaa testamenttia ihan urakalla. Uuden testamentin lain muutokset olivat vain jatkoa sille. Näin se uskonto on kehittynyt ja kehittyy edelleen. Viimeisiä kehitysaskeleita ovat mm sukupuolten tasa-arvo avioliitossa ja homouden sallivampi kanta.

      Kun ottaa kokonaisuuden huomioon Jeesus olikin oikeassa siitä, ettei hän tulisi muuttamaan lakia. Sen tekisivät muut evankeliumia saarnaavat, kuten Paavali ja myöhemmin kirkkoisät. Jeesus ei siis tiennyt näistä muutoksista, ihminen kun oli. Kyse olikin siitä, millaisena yksittäinen henkilö omana aikanaan näki oman uskontonsa. Sinunkin viitekehyksesi on edelleen vanha uskonto ajalta ennen Jeesuksen syntymää johon olet mausteeksi ripotellut Uuden testamentin uskomuksia.

      Uskovaiset ovat muutelleet paitsi lakia, keksineet myös omia sääntöjään kristinuskontoon, kuten:

      - naisten vähätteleminen ja alistaminen mm kokouksissa.
      - avioliitto, jollaista asiaa Raamattu ei edes tunne
      - kolminaisuusoppi, jonka teologisia perusteita yksikään Raamattuun kirjansa saanut ei saarnaa
      - kuvitelmat siitä, että Uuteen valtakuntaan pääsee ilman ei tee hyvien tekojen tekemistä
      - puuttuminen ihmisen seksuaalisuuteen tavalla, jota Jumala ei tarkoittanut (mm. selibaatti, masturboimattomuus, naimattomuus)
      - ruokavalioon liittyvät säännöt, kuten alkoholittomuus ja vegaani/kasvisruokavalio. Jumalahan antoi ihmiselle ruoaksi kaikki elävät olennot maan päällä.

      Ihminen kokosa uskontonsa niin kuin itse parhaaksi näkee. Kaiken sen perusteella, mitä tiedän Raamatun historiasta ja sen ajannkulttuureista, kieliopusta, arkeologiasta ym. olen tullut siihen johtopäätökseen, että Raamattu on useiden ihmisten kirjoittama kirja, joka kuvaa kirjoittajan kirjoitusajankohdan maailmankuvaa ilman, että Jumala on sanellut itse tekstiä. Teksteissä kuvastuvat kirjoittajien maailmankuva, arvot, mielipiteet ja agendat. Tekstien perusteella huomaamme, että uskonto on kehittynyt valtavasti koko tunnetun elinkaarensa ajan. Yksikään uskovainen ei edusta mitään kokonaisvaltaista vaihetta vaan poimii tuosta sillisalaatista omansa itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos pitäisi valita yksi uskonto, joka kuvaisi parhaiten koko Raamatun sisältöä, se ei olisi mahdollista mutta jos tarkkailee huolellisesti kaikkia Raamatun kirjoja, sieltä löytyy yhtäläisyyksiä eri asioissa. Sieltä löytyy se punainen lanka.


      Siinä punaisessa langassa hyvän tekeminen on tavoiteltavaa ja pettäminen/pahanteko välteltävää. Jos tarkastelee asiaa teologiselta kantilta; Jumala on yksi eikä hänen rinnallaan tule pitää muita jumaluuksia, kuten Jeesuksia tai Paholaisia. Jumala tykkää siitä, että hänen tahtoaan noudatetaan eli ollaan uskollisia hänelle. Raamatun eri aikakausina tämä on tarkoittanut erilaisia asioita. Kaikissa aikakausissa Jumalaan uskominen ja hänelle uskollisuus ovat olleet se tärkein asia. Välillä uskollisuus on tarkoittanut tappamista Jumalan puolesta, välillä hyviä tekoja lähimmäisiä kohtaan.

      Vanhassa testamentissa henkilökohtaisista synneistä vapauduttiin uhraamalla mutta myös rukous temppelin ilmansuuntaan riitti, jos temppeli ei ollut lähellä, kuten esim pakkosiirtolaisuudessa oli asianlaita. Uudessa testamentissa asiaa helpotettiin Jeesuksen sijaisuhrikuolemalla. Sen jälkeen kaikkien ihmisten kaikki synnit on anteeksi annettu yhdellä teolla, uskoi siihen tai ei mutta pelastus tulee vain siihen ja Jeesukseen uskomalla ja hänet vastaanottamalla. Syntiin lankeaminen ei enää johda kadotukseen kunhan pitää katseensa Jeesuksessa ja pyrkii olematta tekemättä syntiä.

      Nämä ovat suuret suuntalinjat. Loppu on pientä piperrystä. Kun Raamatun tekstejä tutkii ajatuksella, on helppoa todeta, että kaikki tuo piperrys on sitä, mikä on muuttunut matkanvarrella ja on ollut milloin kenellekin tärkeää milloin ei. Asiat ovat muuttuneet niin monia kertoja, ettei ole enää mahdollista luotettavasti sanoa, mikä on nykyajan kulttuurissa elävälle piperrystä ja mikä ei. Asia ei oikein etene valitsemalla joukosta mahdollisimman sopivia asioita/uskomuksia, vaikka kristikunta niin on tehnytkin. Itse olen tehnyt niin, että olen unohtanut kaiken kulttuuriin liittyvän ja ihmisten keksimän tulkinnan Raamatusta ja soveltanut jäljelle jäävää omaan kulttuuriini. Silloin minulle jää oman maailmankuvani mukainen elämänkatsomus, joka sopii minun aikaani, aivan kuten Raamatun kirjoittajilla olivat omat elämänkatsomuksensa omina aikoinaan. Silloin varsinaisia sääntöjä jää jäljelle enää muutama:

      - rakkaus lähimmäiseen, mikä ilmenee mm. hyvinä tekoina ja siinä, ettei petä lähimmäistään
      - pahojen tekojen vältteleminen
      - rakkaus Jumalaan, Luojaan mikä ilmenee mm. lähimmäisen rakastamisena, Jumalan pitämisenä yhtenä ainoana Jumalana ja sapatin pyhittämisenä sekä uskollisuutena häntä kohtaan
      - eläinten ja ihmisten elämän ja koko luomakunnan kunnioittaminen
      - usko Jeesuksen uhrikuolemaan, evankeliumiin ja hänen opetuksiinsa
      - tahtotila elää näiden em. arvojen mukaisesti

      Nämä ovat ne suuret linjat. Muu on piperrystä.

      • Anonyymi

        Kannattaa myös huomata, että kaikesta jutun tulvasta huolimatta sinä piiperrät omaa jumalaasi, sapattia. Kaikki vouhkaaminen oli vain pahuutesi peite ja lopulta ilmaiset minne valosi näyttää ja ja ketä herraa kirkastat ja palvelet: herrasi on sapatti. Valosi ja kommenttisi oli pimeyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa myös huomata, että kaikesta jutun tulvasta huolimatta sinä piiperrät omaa jumalaasi, sapattia. Kaikki vouhkaaminen oli vain pahuutesi peite ja lopulta ilmaiset minne valosi näyttää ja ja ketä herraa kirkastat ja palvelet: herrasi on sapatti. Valosi ja kommenttisi oli pimeyttä.

        Sinulla ei ole hajuakaan mistä puhut, sinä paha ihminen.


    • Jätän tän paskafoorumin nyt teidän helluntailaisten armollisiin käsiin, jatkakaa toisten panettelua, solvaamista, pilkkaamista, haukkumista ja mustamaalaamista ja näin levittäkää Kristuksen armon suloista tuoksua.

      Mä siirryn taas Facebookiin. Palaan jos palaan.

      • Anonyymi

        No, häivy jo valheinesi ja hokemisenisi, muuta et ole tuonut palstalle.


      • Anonyymi

        Halleluja!


      • Anonyymi

        Jumala vastasi rukouksiin. Lähdet pois. Hallelujaa! :)


    • Anonyymi

      Luukas 24:44
      Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".

      Matt.5:17Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18

      Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

      • Anonyymi

        Teksteistä näkyy, että Jeesus tuli täyttämään sen mitä Hänestä oli puhuttu Vanhassa Testamentissa, siis mitä Hänestä oli ennustettu!


      • Anonyymi

        Oikeastaan tekstin loppuosa pitäisi kääntää näin, jos ymmärtää alkukieltä:
        Siihen mennessä kun taivas ja maa katoaa, Lain (Mooseksen kirjojen sisältö ja esikuvat) jokainen kirjain ja piirto tulee toteutumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teksteistä näkyy, että Jeesus tuli täyttämään sen mitä Hänestä oli puhuttu Vanhassa Testamentissa, siis mitä Hänestä oli ennustettu!

        Kyllä, juuri näin.

        En minä ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja vaan täyttämään...

        Jeesus täytti lain ja profeettojen sisältämät ennustukset Kristuksesta. Profeetat ennustivat uutta liittoa, joka on erilainen kuin vanha liitto. Vanha liitto on voimassa nyt vain niille, jotka tahtovat elää sen liiton ehtojen mukaan, "lain alla". Muut elävät Jumalan armosta uudessa liitossa ja noudattavat rakkauden käskyä. Siihen eivät Mooseksen lain tappokäskyt ja alistamiseen, syrjintään, sortamiseen, jne. kehottavat käskyt kuulu.


    • Anonyymi

      Saarn.1:4 Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ps.104:5. 119:90. Saarn.3:14 Minä tulin tietämään, että kaikki, mitä Jumala tekee, pysyy iäti. Ei ole siihen lisäämistä eikä siitä vähentämistä. Ja Jumala on sen niin tehnyt, että häntä peljättäisiin. Ps.33:11. Jes.46:10

    • Anonyymi

      Jeesus täytti lain ja profeettojen ennustukset hänestä. Uusi liitto on erilainen kuin vanha liitto ja on korvannut sen. Uudessa liitossa ei noudateta samoja ehtoja kuin vanhassa liitossa. Vanhaan liittoon kuului kaikkien lain kirjaan ja kivitauluihin kirjoitettujen käskyjen noudattaminen. Uuteen liittoon kuuluu vain rakkauden käsky ja sen sisältämät valitut käskyt Mooseksen laista. Tappokäskyt ja vääryyteen kehottavat Mooseksen käskyt eivät kuulu uuteen liittoon.

      Osa lain ja profeettojen sisältämistä ennustuksista on täyttynyt Kristuksessa ja uuden liiton järjestyksessä. Uudessa liitossa elävän ei tarvitse noudattaa niitä vanhan liiton käskyjä, jotka ovat jo täyttyneet (täytetyt). Näitä ovat mm.

      - ylimmäinen pappi on Jeesus yksin eikä hän tule Leevin suvusta vaan Juudasta ja on pappi ikuisesti, niin että leeviläisiä Aaronin poikia ei enää valita ylimmäisen papin tehtävään
      - uudessa liitossa ei ole leeviläistä pappeutta, sillä kaikki jumalan lapset ovat uuden liiton papistoon kuuluvia
      - uudessa liitossa ei ole ihmisten rakentamaa ilmestysmajaa eikä temppeliä: uskovan ruumis on Jumalan Pyhän Hengen temppeli
      - uudessa liitossa ei lain käskyjä ole kirjoitettu kivitauluihin vaan elävän sydämen lihaan Pyhällä Hengellä
      - uudessa liitossa ei uhrata eläimiä syntien sovitukseksi eikä muitakaan uhreja, sillä ne ovat täytetyt Kristuksen uhrissa
      - vanhan liiton juhlat ovat kuvia Jumalan kansan pelastushistoriasta. niiden kirjaimellinen noudattaminen ei kuulu uuteen liittoon. Paavali ei käynyt joka vuosi kolme kertaa Jerusalemissa, vaikka laki velvoittaa siihen. Hän eli uutta liittoa... (pääsiäisen karitsa on teurastettu eikä sitä uhria tarvitse uusia; synti- ja vikauhreja ei tarvitse uhrata, koska Kristus on synti- ja vikauhrimme; poltto- ja yhteysuhreja ei tarvita, sillä meillä on Kristuksen lihan ja veren kautta pääsy Jumalan yhteyteen Pyhässä Hengessä)

      Osa Mooseksen laista on annettu vain Israelille sen historialliseen tilanteeseen (esim. sotalait) ja yhteiskunnan laiksi (siviililaki, jossa on kansan oikeudet ja velvollisuudet). Pakanakristittyjen ei tarvitse näitä noudattaa, eikä uudessa liitossa elävien juutalaistenkaan (Mooseksen laki ei ole minkään yhteiskunnan laki ja vaikka olisi, niin meidän tulee elää rakkauden käskyssä eikä tappamisessa ja väärydessä Mooseksen lain käskyjen mukaan).

      • Anonyymi

        >>>Uudessa liitossa ei noudateta samoja ehtoja kuin vanhassa liitossa. <<<

        Puhut täyttä roskaa. Laki ei ole mihinkään muuttunut uudessa liitossa. Koska purat lakia, et voi pelastua. Jeesus sanoi, ettei uusi liitto kumoa mitään Mooseksen lain käskyä. Uuden liiton aikana Mooseksen laki on voimassa mitään siitä pois ottamatta.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        >>>Pakanakristittyjen ei tarvitse näitä noudattaa, eikä uudessa liitossa elävien juutalaistenkaan <<<

        Jatkat härskiä valehtelua. Uudessa liitossa Jumala ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välillä. Jokainen tuomitaan saman lain mukaan. Mooseksen laki velvoittaa myös pakanauskovia. Tässä Paavali sanoo aivan selvästi, jos pakanat eivät lakia noudata, he eivät pelastu. Armon saaminen edellyttää parannuksen tekoa laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Uudessa liitossa ei noudateta samoja ehtoja kuin vanhassa liitossa. <<<

        Puhut täyttä roskaa. Laki ei ole mihinkään muuttunut uudessa liitossa. Koska purat lakia, et voi pelastua. Jeesus sanoi, ettei uusi liitto kumoa mitään Mooseksen lain käskyä. Uuden liiton aikana Mooseksen laki on voimassa mitään siitä pois ottamatta.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        >>>Pakanakristittyjen ei tarvitse näitä noudattaa, eikä uudessa liitossa elävien juutalaistenkaan <<<

        Jatkat härskiä valehtelua. Uudessa liitossa Jumala ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välillä. Jokainen tuomitaan saman lain mukaan. Mooseksen laki velvoittaa myös pakanauskovia. Tässä Paavali sanoo aivan selvästi, jos pakanat eivät lakia noudata, he eivät pelastu. Armon saaminen edellyttää parannuksen tekoa laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        "Puhut täyttä roskaa. Laki ei ole mihinkään muuttunut uudessa liitossa. Koska purat lakia, et voi pelastua"

        Mistä näitä päällepäsmäreitä oikein putkahtelee!? Kenen valtuuksilla tuomitset toisen? Vain Jumalalla on tuomiovalta. Ryömi vain takaisin sen kannon alle, josta olet tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Puhut täyttä roskaa. Laki ei ole mihinkään muuttunut uudessa liitossa. Koska purat lakia, et voi pelastua"

        Mistä näitä päällepäsmäreitä oikein putkahtelee!? Kenen valtuuksilla tuomitset toisen? Vain Jumalalla on tuomiovalta. Ryömi vain takaisin sen kannon alle, josta olet tullut.

        Et varmaankaan ihmettele sitä, että monet ihmiset pitävät vastenmielisenä ns. uskovien seuran, kun tätä palstaa luet...

        ihmettelen sitä, miten pahat ihmiset voivat luulla olevansa hyviä ja pitävät oikeustajultaan vääristyneitä Mooseksen lain käskyjä hyvinä ja oikeamielisinä käskyinä.

        Ajatella sitä tappamisen ja vääryyden määrää, jos maailmassa noudatettaisiin Mooseksen lakia kokonaisuudessaan...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe