Oma pyörävalintani

Anonyymi

Millainen pyörä olisi hyvä, kysytään. Se riippuu käyttäjästä ja käyttäjän tarpeesta. Niin ja tietenkin käytettävissä olevista €uroista.

Itse olen tuuripyöräilijä. Olen vuosikymmenien aikana pyöräillyt työmatkaa (2x11km) ja puhdasta lenkkeilyä (10-150km). Tavoitteena on ollut kuntoilu, ei niinkään kovat vauhdit ja maksimitulokset.

Pyörät (4 kpl) ovat kaikki olleet normaaleja peruspyöriä 3 portaisella napavaihteella.
Tuo pyörä on raskaampi ja vaihteiltaan rajoittuneempi kuin joku urheilullisempi vaihtoehto, mutta koska en kilpaile, sillä ei ole merkitystä. Kun vauhti ei ratkaise, kolmella vaihteella pärjää hyvin.

Aiemmin käytin modifioituja varvaskoukkuja, nykyisin oikeita lukkopolkimia. Koukut ja varsinkin lukot ovat ehdottomat. On mahtava tunne, kun jalat toimivat koko ympyrän, eivätkä vain sotke alaspäin. Suosittelen.

Tasaiset ja alamäet pyöritellään satulasta, nousuissa putkelta, jos tahtoo vähän runtata. Siinäkin lukot auttavat, kun voi nostaa voimalla takajalkaa. Jos mäkeä ei jaksa satulasta ykkösellä, niin kakkonen ja putkelta. Jos ei satulasta kakkosella, niin kolmonen ja putkelta. Jos tekee tiukkaa, niin vaihde pienemmäksi. Ja kunto kohenee.

Sellainen pyörävalinta ja kuntolaite.

40

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Siinäkin lukot auttavat, kun voi nostaa voimalla takajalkaa."

      Polvet on suunniteltu askeleen ja painon kannatteluun eli puristavaan liikkeeseen ei siihen että polvilumpioita vedetään irtaalleen toisistaan. Keskiajalla kyllä kehiteltiin sellainen laite missä näin tehtiin mutta sille oli omat tarkoitusperänsä.
      Pyöräilijöillä onkin paljon polvivaivoja, johtuen juuri lukkopolkimien käytöstä.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö.


      • Anonyymi

        Niin keskiaikana. Oli silloin varmaan melkoisia kortoja niitä koneen väkipyöriä vääntämässäkin.
        Ei ihminen pysty itseään sijoilta kiskomaan.

        Pyöräilijöiden polvivammat johtuvat aivan muusta kuin siitä, että polviniveliä nostossa kevennetään. Vaivat tulevat vääristä asennoista ja alhaisella kadenssilla runttaamisesta.
        Nosto voi jopa leputtaa polvea, kun ei pelkästään runnota vaanvälillä päästetään nesteet virtaamaan.


    • Anonyymi

      Kolmivaihteinen lukkopolkimilla siis aloittajalla. Viikon naurut.

      • Anonyymi

        Luetun ymmärtäminen?
        Alottaja oli polkenut kymmeniä vuosia, ja vasta nyt otti lukot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen?
        Alottaja oli polkenut kymmeniä vuosia, ja vasta nyt otti lukot.

        Jos hifistelee lukoilla niin samalla voisi pyöräänkin vähän panostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hifistelee lukoilla niin samalla voisi pyöräänkin vähän panostaa.

        Taitaa olla niin, että lukot peruspyörässä eivät ole mitään hifistelyä. Se on järkivalinta tolkun pyörään. Ei kummassakaan mitään luksusta.

        Hifistelijät ovat niitä, jotka keräävät näyttävyyttä millä elvistellä. Heille lukot ovat pakko-ostos, vaikkeivat osaisi pyörittääkään. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että lukot peruspyörässä eivät ole mitään hifistelyä. Se on järkivalinta tolkun pyörään. Ei kummassakaan mitään luksusta.

        Hifistelijät ovat niitä, jotka keräävät näyttävyyttä millä elvistellä. Heille lukot ovat pakko-ostos, vaikkeivat osaisi pyörittääkään. :)

        Pakko sanoa että ikinä en ole kyllä livenä nähnyt kolmevaihteisella napavaihteistolla olevaa pyörää johon olisi lukkopolkimet laitettu, teknisestihän tuo polkimen vaihto on helppo, mutta ei vain ole vastaan tullut (tai siis että olisin sellaisen havainnut) kyseisenlaista pyörää. Eritavoilla rakennettuja sinkuloita lukkopolkimilla on kyllä vastaan tullut.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pakko sanoa että ikinä en ole kyllä livenä nähnyt kolmevaihteisella napavaihteistolla olevaa pyörää johon olisi lukkopolkimet laitettu, teknisestihän tuo polkimen vaihto on helppo, mutta ei vain ole vastaan tullut (tai siis että olisin sellaisen havainnut) kyseisenlaista pyörää. Eritavoilla rakennettuja sinkuloita lukkopolkimilla on kyllä vastaan tullut.

        Itse onen nähnyt tuollaisen! Oli muuten vielä Jopo. Näin sen Tour de Helsingin lähtöalueella. Kyse oli vedonlyönnistä. Kaveri oli lyönyt vetoa ajavansa TdH:n Jopolla.

        Pyörä oli muuten vakio, mutta välitykset oli vaihdettu ja pyörässä oli lukkopolkimet. Uutisten mukaan pyöräilijä ja pyörä pääsivät läpi TdH:n.


    • Anonyymi

      Puhumattakaan lukuisita kaatumisista ja luunmurtumista kun ei jalka ole irronnut polkimesta. Lukkopolkimet kuuluvat kilpapyöräilijöille tai sellaista leikkiville.
      Tavalliselle harrastajalle niistä on enneminkin harmia.

      • Anonyymi

        Jos ei osaa irrottaa jalkaa polkimesta, on siinä kunnossa, että kannattaa ostaa sähkökäyttöinen invapyörätuoli.
        Lukot vaativat pienen harjoittelun, mutta sen jälkeen oikein säädettyjen lukkojen kanssa ei ole mitään ongelmaa.
        Järjen käyttö on sallittua, mutta jos ei olr järkeä, niin sitten ei tietenkään lukkojakaan.


    • Anonyymi

      Tavallisesta polkimesta jalka irtoaa ilman että tarvitsee erikseen alka erikseen opetella irrottelemaan.

      • Anonyymi

        Niin irtoaa. Eikö olekin hieno juttu, että alkuun pääsee helpommalla. Ja jos ei satu kiinnostamaan, niin ei tarvitse opetella mitään ylimääräistä.


    • Anonyymi

      Näinhän se onkin. Tuuripolkupyöräilijälle riittää kunhan on konkeli jolla polkea putki täyteen. Vähä niinku pullo tuurijuopolle. Sellaiselle joka polkupyöräilee tuhansia ja tuhansia kilometrejä vuosittain, enää mikä tahansa metalimötikkä kelpaa. Kyllä silloin vaaditaan polkupyörää joka kutsuu selkäänsä lähes päivittäin satasen lenkin verran, toisinaan pitää polkijan viehättyä sadoista kilometreistä.

      • Anonyymi

        Jos pointti on vauhti ja sadat kilometrit, ainoa perusteltu valinta on siihen optimoitu pyörä, ja siinä tietysti lukkopolkimet.

        Jos tavoitteet ovat maltillisemmat, niin peruspyörä pelittää aivan täysin. Kyllä silläkin 20km kivasti taittuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pointti on vauhti ja sadat kilometrit, ainoa perusteltu valinta on siihen optimoitu pyörä, ja siinä tietysti lukkopolkimet.

        Jos tavoitteet ovat maltillisemmat, niin peruspyörä pelittää aivan täysin. Kyllä silläkin 20km kivasti taittuu.

        Autokin on jo keksitty.


    • Anonyymi

      Itse poljen yli 5000km vuodessa, fläteillä. Noin 200km viikossa. Jos matkan varrelle osuu vaikka joku mukava luontopolku niin voi patikoimassa eikä tarvitse harmitella kun ei tullut otettua eri kenkiä mukaan millä voi kävellä. Jää turha säätäminen pois.

      • Anonyymi

        Kaksisataa viikossa on 9600 vuodessa. Tämän vuoksi näitä keskusteluja on niin ”hauska” lukea, kun monetkaan ei polkupyöräile lainkaan. Jos polkevat, eivät satu oikein muistamaan minkälaisella polkivat, kuinka lujaa, ja paljonko. Hatusta vedellään lukemia joka lähtöön mututuntumalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksisataa viikossa on 9600 vuodessa. Tämän vuoksi näitä keskusteluja on niin ”hauska” lukea, kun monetkaan ei polkupyöräile lainkaan. Jos polkevat, eivät satu oikein muistamaan minkälaisella polkivat, kuinka lujaa, ja paljonko. Hatusta vedellään lukemia joka lähtöön mututuntumalta.

        No olisi pitänyt lisätä maaliskuusta marraskuuhun. Pitäisi huomioida pilkunviilaajat. Joskus tulee reilu 100km, joskus yli 300km viikossa.
        Minulla on joka ajettu metri ylhäällä, gps jäljellä.
        Ajoa kertyy noin 10 tuntia viikossa.


    • Anonyymi

      Minusta tuntuu, että pyöritän ilman lukkopolkimiakin, vaikka en ole koskaan kokeillut lukkoja. Olenko poikkeava yksilö, kun nilkkani liikkuvat? Alaspäin polkaisu lähtee poljin noin vaaka-asennossa, mutta poljin kallistuu niin, että seuraavaksi varpaani osoittavat hetken noin maata kohti tai sen yli. Koskaan ei lipsu, vaan tuntuu, että poljin on osa kenkää. Ylämäkiä poljen välillä seisaaltani.

      • Anonyymi

        Poljet niin sanotusti väärin. Lukkopolkimilla ideana on veto/työntövoiman maksimointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poljet niin sanotusti väärin. Lukkopolkimilla ideana on veto/työntövoiman maksimointi.

        Kyllä! Vain lukkopolkimellisilla pyörillä voi harrastaa oikeaa pyöräilyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poljet niin sanotusti väärin. Lukkopolkimilla ideana on veto/työntövoiman maksimointi.

        Minulla ei ole lukkopolkimia. Minulla ei myöskään ole vaelluskenkiä. Minulla on vahvat liikkuvat nilkat, polvet, lonkat ja selkä yhdessä, mutta jos rajoittaisin yhtäkin näistä toimimasta, kipeytyisin.

        En voisi kulkea jäykissä/tuetuissa vaellusukengissä ja tahdon liikuttaa ainakin osan matkasta nilkkojani, silloin kun pyöräilen. Kokeilin vaelluskenkiä, mutta en tottunut niihin. Jalkaterien pienet luut kipeytyivät vaelluskengissä, ja muu osa kehosta sai liikaa työtä, nilkkojen liikkeen rajoittuessa, jolloin polvet ja lonkatkin kipeytyivät. Ehkä kipeytyisivät myös, jos jalat olisivat lukkopolkimissa pyörityksessä?

        Minulle riittää hyvin 25 km/h ilman vaivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole lukkopolkimia. Minulla ei myöskään ole vaelluskenkiä. Minulla on vahvat liikkuvat nilkat, polvet, lonkat ja selkä yhdessä, mutta jos rajoittaisin yhtäkin näistä toimimasta, kipeytyisin.

        En voisi kulkea jäykissä/tuetuissa vaellusukengissä ja tahdon liikuttaa ainakin osan matkasta nilkkojani, silloin kun pyöräilen. Kokeilin vaelluskenkiä, mutta en tottunut niihin. Jalkaterien pienet luut kipeytyivät vaelluskengissä, ja muu osa kehosta sai liikaa työtä, nilkkojen liikkeen rajoittuessa, jolloin polvet ja lonkatkin kipeytyivät. Ehkä kipeytyisivät myös, jos jalat olisivat lukkopolkimissa pyörityksessä?

        Minulle riittää hyvin 25 km/h ilman vaivoja.

        Minulle riittää 25km/h ilmavaivoja 176n kilometrin ajan, ilman muita vaivoja. En voisi kuvitellakaan yli satasen polkupyöräilylenkkejä vailla lukkopolkimia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle riittää 25km/h ilmavaivoja 176n kilometrin ajan, ilman muita vaivoja. En voisi kuvitellakaan yli satasen polkupyöräilylenkkejä vailla lukkopolkimia

        Itse ajan kesällä muutamat sataset kerrallaan flättipolkimilla. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.


    • Anonyymi

      Ei kyllä riipu. Koskaan ei ole mikään riippunut ainakaan tähän mennessä.

    • Anonyymi

      Lukkopolkimista on turha kinata. Ei niitä kenenkään pakko ole hankkia. Jos ei tiedä paremmasta ja on fläppeihinsä tyytyväinen, oma on asiansa. Hiukan säästääkin.

      Sanoisin kuitenkin, että vähättely kertoo tietämättömyydestä. Kun on kerran sisäistänyt sen tunteen, kun jalat ja polkimet toimivat täydellisessä synkronissa, ei siitä enää halua luopua.

      Eivät silti kaikki lukkopolkijatkaan tuota hae. Toisille toive on, että jalat varmasti pysyvät polkimilla hankalissa maastoissa jne.

      on joka lähtöön.

      • Tuo lukkopoljin asia ei ole ehkäpä noin yksinkertainen.
        Itselläni kiinnostus lähinnä tuolla maastopuolella. Noin 8-10v. sitten silloin uuden maastopyörän oston jälkeen yritin pari vuotta totuttaa itseni lukkoihin huonolla menestyksellä. Aina lukoilla ajaessani maastoajostani tuli ylivarovaista ja sitä myöden todella hidasta kun takaraivossa kokoajan kolkutti se asia, että jos kaadun, ehdinkö irroittaa jalat polkemista ajoissa vaiko en. Kahdesti niin kävikin että kaatuessa jalat eivät irronneet polkimilta ja toisella kerralla johtikin muutaman päivän sairasloman aiheuttaneeseen loukkaantumiseen.

        Lopulta totesin että lukkopolkimet eivät ole minun juttuni ja ajan vain Fläteillä ja ihan toisella itseluottamuksella.

        Lukkopolkimien tuoma tehohyöty on kyllä kiistaton, jos itselläni olisi kunnollinen maantiepyörä niin se olisi luonnollisesti lukoilla, mutta kun ajan vain (sähköavusteisilla)maastopyörillä niin Fläteillä mennään.
        Ja tuo lukot/flätit jako ei tunnu muutenkaan olevan maastossa ihan niin selvä kuin maantiellä (kaikki maantie kisakuskit käyttävät lukkoja), kuvista on selvästi havaittavissa että iso joukko SM tason maastokuskeistakin ajan Fläteillä lukkojen sijasta (en tiedä mikä on suhde millä kukin ajaa) ja ihan palkintopalli kuskien pyöristä kyse. Osa saatta valita jopa maaston perusteella kummilla polkimilla missäkin kisassa ajavat.

        Nythän pitää muistaa että varsinainen maastossa käytettävä flät-poljin ei ole mikä tahansa poljin, vaan poljin missä on valmistajasta riippuen eri määrä (yleensä vielä säädettäviä ja vaihdettavia) teräs”nastoja” ja niiden kanssa käytetään juurikin kyseisiin polkimien suunniteltuja ajokenkiä joiden pohjarakenne on suunniteltu niin että nämä ”nastat” oikein painuvat pohjan sisään aiheuttaen todella hyvin pidon polkimen ja kengän väliin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo lukkopoljin asia ei ole ehkäpä noin yksinkertainen.
        Itselläni kiinnostus lähinnä tuolla maastopuolella. Noin 8-10v. sitten silloin uuden maastopyörän oston jälkeen yritin pari vuotta totuttaa itseni lukkoihin huonolla menestyksellä. Aina lukoilla ajaessani maastoajostani tuli ylivarovaista ja sitä myöden todella hidasta kun takaraivossa kokoajan kolkutti se asia, että jos kaadun, ehdinkö irroittaa jalat polkemista ajoissa vaiko en. Kahdesti niin kävikin että kaatuessa jalat eivät irronneet polkimilta ja toisella kerralla johtikin muutaman päivän sairasloman aiheuttaneeseen loukkaantumiseen.

        Lopulta totesin että lukkopolkimet eivät ole minun juttuni ja ajan vain Fläteillä ja ihan toisella itseluottamuksella.

        Lukkopolkimien tuoma tehohyöty on kyllä kiistaton, jos itselläni olisi kunnollinen maantiepyörä niin se olisi luonnollisesti lukoilla, mutta kun ajan vain (sähköavusteisilla)maastopyörillä niin Fläteillä mennään.
        Ja tuo lukot/flätit jako ei tunnu muutenkaan olevan maastossa ihan niin selvä kuin maantiellä (kaikki maantie kisakuskit käyttävät lukkoja), kuvista on selvästi havaittavissa että iso joukko SM tason maastokuskeistakin ajan Fläteillä lukkojen sijasta (en tiedä mikä on suhde millä kukin ajaa) ja ihan palkintopalli kuskien pyöristä kyse. Osa saatta valita jopa maaston perusteella kummilla polkimilla missäkin kisassa ajavat.

        Nythän pitää muistaa että varsinainen maastossa käytettävä flät-poljin ei ole mikä tahansa poljin, vaan poljin missä on valmistajasta riippuen eri määrä (yleensä vielä säädettäviä ja vaihdettavia) teräs”nastoja” ja niiden kanssa käytetään juurikin kyseisiin polkimien suunniteltuja ajokenkiä joiden pohjarakenne on suunniteltu niin että nämä ”nastat” oikein painuvat pohjan sisään aiheuttaen todella hyvin pidon polkimen ja kengän väliin.

        Kirjoitin tuon ylläolevan. En ole edes varsinainen pyöräilyn harrastaja, mutta tuosta maastopuolesta minullakin on käsitys, että molempia löytyy. Toiset noita nastaflättejä ja toiset lukkoja.

        Toisessa kommentissa kerroit, ettet ole koskaan havahtunut kolmevaihteiseen peruspyörään, jossa olisi lukkopolkimet.
        Esimerkiksi itselläni vastaavaa on ollut iät ajat.
        Poljen huvikseni erilaisia kyläraitteja päällysteellä ja soralla (ei mitään polkuja).
        Kun naksauttaa lukot kiinni, tuntee, että yhteistyö pelaa; on yhtä pyöränsä kanssa.
        Ilman lukkoja nouseva jalka on kuin kuolleen kinttu, kun ei ole mitään tekemistä.
        En edes osaa sanoa, mitkä polkimet minulla on, mutta sellaiset kaksipuoliset, lukko ja flätti. Kenkä sellainen, jonka pohjaan klossi uppoaa, eli pääsee suht koht mukavasti kävelemään pieniä matkoja.
        Kyllä lukkoja aina ikävä on, jos pyörää joutuu ilman polkemaan. Mutta totta kai, käy se ilmankin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin tuon ylläolevan. En ole edes varsinainen pyöräilyn harrastaja, mutta tuosta maastopuolesta minullakin on käsitys, että molempia löytyy. Toiset noita nastaflättejä ja toiset lukkoja.

        Toisessa kommentissa kerroit, ettet ole koskaan havahtunut kolmevaihteiseen peruspyörään, jossa olisi lukkopolkimet.
        Esimerkiksi itselläni vastaavaa on ollut iät ajat.
        Poljen huvikseni erilaisia kyläraitteja päällysteellä ja soralla (ei mitään polkuja).
        Kun naksauttaa lukot kiinni, tuntee, että yhteistyö pelaa; on yhtä pyöränsä kanssa.
        Ilman lukkoja nouseva jalka on kuin kuolleen kinttu, kun ei ole mitään tekemistä.
        En edes osaa sanoa, mitkä polkimet minulla on, mutta sellaiset kaksipuoliset, lukko ja flätti. Kenkä sellainen, jonka pohjaan klossi uppoaa, eli pääsee suht koht mukavasti kävelemään pieniä matkoja.
        Kyllä lukkoja aina ikävä on, jos pyörää joutuu ilman polkemaan. Mutta totta kai, käy se ilmankin.

        Kuten sanoin, itse en ole ikinä nähnyt kolmevaihteisella napavaihteistolla varustettua pyörää mihin olisi asennettu lukkopolkimet. Ja kun pikaisesti koitin nettia selailla, niin en onnistunut edes tuollaisesta valokuvaa löytämään (yhä ei sano ettei niitä olisi, mutta en onnistunut sellaisia hakusanoja käyttämään joilla olisin helposti löytänyt).

        Eli se tuossa oikeastaan on varmastikkin, että on outoa että pyöräilijä jolla on halua (ja ehkä tarvetta) käyttää lukkopolkimia käyttää niitä sitten kolmevaihteisella napavaihteistolla varaustetun pyörän kanssa.
        Noilla lukoilla kun on tosiaan tarkoitus ajaa tietylle (suht kovalla) vakio-kadenssilla ja tuota kadenssi-alueella pysymistä varmistetaan suht pienillä hammaseroilla olevalla vaihteistolla jota on tarkoitus käyttää suhteellisen aktiivisesti (siis silloin kuin maantie-ajosta kyse) ja tuo kolmevaihteinen pyörä kun ei sitten taas tuohon muottiin istu oikein mitenkään, siinä kun on vain kolme nopeusaluetta suhteilla 4/3, 1/1 , 3/4 jolloin vaihteiden väliset erot ovat suhteellisen suuret kadenssin pitämiseksi "oikealla" tasolla, ihan riippumatta siitä minkälaiset ratasvälitykset pyörään on laitettu, koska tuo vaihteiden välinen suhteellinen ero pysyy aina sama eikä sille pysty mitään tekemään.

        Eli nyt osa lukkopolkimien hyödystä (siis sillä tavalla kuin niitä on suunniteltu käyttetäväksi) hukkuu siihen että kolmivaihteinen vaihteisto ei mahdollista niiden optimaalista käyttöä, siksi uskoisin että tuo yhdistelmä on suhteellisen harvinainen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kuten sanoin, itse en ole ikinä nähnyt kolmevaihteisella napavaihteistolla varustettua pyörää mihin olisi asennettu lukkopolkimet. Ja kun pikaisesti koitin nettia selailla, niin en onnistunut edes tuollaisesta valokuvaa löytämään (yhä ei sano ettei niitä olisi, mutta en onnistunut sellaisia hakusanoja käyttämään joilla olisin helposti löytänyt).

        Eli se tuossa oikeastaan on varmastikkin, että on outoa että pyöräilijä jolla on halua (ja ehkä tarvetta) käyttää lukkopolkimia käyttää niitä sitten kolmevaihteisella napavaihteistolla varaustetun pyörän kanssa.
        Noilla lukoilla kun on tosiaan tarkoitus ajaa tietylle (suht kovalla) vakio-kadenssilla ja tuota kadenssi-alueella pysymistä varmistetaan suht pienillä hammaseroilla olevalla vaihteistolla jota on tarkoitus käyttää suhteellisen aktiivisesti (siis silloin kuin maantie-ajosta kyse) ja tuo kolmevaihteinen pyörä kun ei sitten taas tuohon muottiin istu oikein mitenkään, siinä kun on vain kolme nopeusaluetta suhteilla 4/3, 1/1 , 3/4 jolloin vaihteiden väliset erot ovat suhteellisen suuret kadenssin pitämiseksi "oikealla" tasolla, ihan riippumatta siitä minkälaiset ratasvälitykset pyörään on laitettu, koska tuo vaihteiden välinen suhteellinen ero pysyy aina sama eikä sille pysty mitään tekemään.

        Eli nyt osa lukkopolkimien hyödystä (siis sillä tavalla kuin niitä on suunniteltu käyttetäväksi) hukkuu siihen että kolmivaihteinen vaihteisto ei mahdollista niiden optimaalista käyttöä, siksi uskoisin että tuo yhdistelmä on suhteellisen harvinainen.

        Niin kuin sanoin, en ole mikään himoharrastaja, tykkään vain pyöräillä rauhallisia teitä omaksi huvikseni omaan tahtiini.
        Kolmivaihteinen peruspyörä ei ole optimaalinen tavoitteellisempaan pyöräilyyn, mutta se on huoleton ja lähes huoltovapaa paketti. Ei sitä kappaakaan joka välissä tarvitse hajottaa ja huoltaa.

        Kirjoitit, että lukot on ajateltu tietyntyyppiseen polkemiseen, tiheät vaihteen, optimaaliset kadenssit jne. Tuo pitää paikkansa, ja on tärkeää, jos tavoitteena on tietty nopeus – vaikka se maksimikin.
        Minulla tuota härsyä ei ole. Pyrin polkemaan mukavan korkealla ja runnomattomalla kadenssilla. Kolmella vaihteella tuo tarkoittaa sitä, että nopeus vaihtelee, mutta entä sitten? Ei minulla ole aikatauluja. Poljen huvikseni.

        Olen ties kuinka kauan ajanut häkkipolkimilla. Aloituksessa puhuttiin varvaskoukuista, ehkä samat härvelit? Nekin olivat mielestäni mukavat, mutta kun koronakesä toi lukot, olin myyty. Siinä vaan on jotain, kun pystyy hallitsemaan täydellisesti polkimien liikkeen, Kun heti lähdössä kierrättää jalalla koko ympyrän ja tuntee, että pyörä tottelee. Toki tunne kevyemmällä ja sporttisemmalla pyörällä runsaampine ja hyötysuhteiltaan parempine vaihteineen saattaisi olla vielä mahtavampi, mutta minulle tämä riittää. :)


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo lukkopoljin asia ei ole ehkäpä noin yksinkertainen.
        Itselläni kiinnostus lähinnä tuolla maastopuolella. Noin 8-10v. sitten silloin uuden maastopyörän oston jälkeen yritin pari vuotta totuttaa itseni lukkoihin huonolla menestyksellä. Aina lukoilla ajaessani maastoajostani tuli ylivarovaista ja sitä myöden todella hidasta kun takaraivossa kokoajan kolkutti se asia, että jos kaadun, ehdinkö irroittaa jalat polkemista ajoissa vaiko en. Kahdesti niin kävikin että kaatuessa jalat eivät irronneet polkimilta ja toisella kerralla johtikin muutaman päivän sairasloman aiheuttaneeseen loukkaantumiseen.

        Lopulta totesin että lukkopolkimet eivät ole minun juttuni ja ajan vain Fläteillä ja ihan toisella itseluottamuksella.

        Lukkopolkimien tuoma tehohyöty on kyllä kiistaton, jos itselläni olisi kunnollinen maantiepyörä niin se olisi luonnollisesti lukoilla, mutta kun ajan vain (sähköavusteisilla)maastopyörillä niin Fläteillä mennään.
        Ja tuo lukot/flätit jako ei tunnu muutenkaan olevan maastossa ihan niin selvä kuin maantiellä (kaikki maantie kisakuskit käyttävät lukkoja), kuvista on selvästi havaittavissa että iso joukko SM tason maastokuskeistakin ajan Fläteillä lukkojen sijasta (en tiedä mikä on suhde millä kukin ajaa) ja ihan palkintopalli kuskien pyöristä kyse. Osa saatta valita jopa maaston perusteella kummilla polkimilla missäkin kisassa ajavat.

        Nythän pitää muistaa että varsinainen maastossa käytettävä flät-poljin ei ole mikä tahansa poljin, vaan poljin missä on valmistajasta riippuen eri määrä (yleensä vielä säädettäviä ja vaihdettavia) teräs”nastoja” ja niiden kanssa käytetään juurikin kyseisiin polkimien suunniteltuja ajokenkiä joiden pohjarakenne on suunniteltu niin että nämä ”nastat” oikein painuvat pohjan sisään aiheuttaen todella hyvin pidon polkimen ja kengän väliin.

        Maastossa ei kyllä ehdi monesti kissaa sanoa, kun huomaa olevansa kyljellään. Todella vaarallista hommaa ilman kypärää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maastossa ei kyllä ehdi monesti kissaa sanoa, kun huomaa olevansa kyljellään. Todella vaarallista hommaa ilman kypärää.

        Riippuu tietysti maastosta, olosuhteista (esim. vesisade liukastuttaa puun juuret hyvinkin liukkaiksi), pyörästä ja kuskista.
        Itse en kyllä ikinä lähde maastoon ilman kypärää (ja se on päässä muutenkin aina pyörällä ajaessa vaikka ajoympäristö olisi mikä).

        Ja kun itse lähden haastavampaan maastoon ajamaan, on minulla kunnollisen maastopyörä kypärän lisäksi päällä myös polvi- ja kyynärpääsuojat, ajopaita jossa selkä- ja olkapääpehmikkeet/suojat sekä ajohousujen alla erilliset maastopyöräilyyn tarkoitetut "suojahousut" joissa suojat lonkan-alueelle, reiden yläosaan ja häntäluuhin.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu tietysti maastosta, olosuhteista (esim. vesisade liukastuttaa puun juuret hyvinkin liukkaiksi), pyörästä ja kuskista.
        Itse en kyllä ikinä lähde maastoon ilman kypärää (ja se on päässä muutenkin aina pyörällä ajaessa vaikka ajoympäristö olisi mikä).

        Ja kun itse lähden haastavampaan maastoon ajamaan, on minulla kunnollisen maastopyörä kypärän lisäksi päällä myös polvi- ja kyynärpääsuojat, ajopaita jossa selkä- ja olkapääpehmikkeet/suojat sekä ajohousujen alla erilliset maastopyöräilyyn tarkoitetut "suojahousut" joissa suojat lonkan-alueelle, reiden yläosaan ja häntäluuhin.

        Ja listasta unohtui vielä tietysti kunnolliset maastöpyöräkengät (Flättipolkimille) sekä asianmukaiset ajohanskat sekä ajolasit.


    • Anonyymi

      Kuulostaa vaaralliselta mennä hankalassa maastossa niin, että jalat varmasti pysyvät polkimilla. Tasapainohan on jo rikkoutunut, jos jalka luistaa.

    • Anonyymi

      Mielestäni aloittajalle sopisi esim. harjoittelu jossakin huvipuistossa maailmanpyörällä?

    • Anonyymi

      Hyvä pyörä on sellainen, jolla viitsii pyöräillä. Huono pyörä on sellainen, joka jää käyttämättä. Budjetti on sitten asia erikseen. Itselläni on 3 kpl pyörää. Yksi maastopyörä, yksi cyclocross pyörä ja yksi halvempi "terassipyörä". Kaikilla pyöräilen.

    • Anonyymi

      Jos pyöräilee vain kaupat pientä lenkkiä kuntoillakseen peruspyörä kolmella vaihteella on toimiva vaihtoehto.
      Toimii vuosia melkein nollahuolloilla.

      • santtu_1975X

        En kyllä tajua mikä ihmeellinen ideologia tuo on että polkupyörän tulisi toimia vuosia ”melkein nollahuollolla”.
        Ei muutkaan perusvaihteistot normi asiontikäytössä mitään jatkuvaa huoltoa tarvitse, pyörän perinteinen ”keväthuolto” kerran vuodessa on kuitenkin ihan asiallista hoitaa pyörän vaihteisto mallista riippumatta.


      • Anonyymi

        Toimii ja toimii, koska et huomaa toiminnan hienoista heikkenemistä. Myös napavaihde tulee huoltaa vuosittain.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Torstaina tulee ulos uutispommi

      Ihan uskomatonta on luvassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      5061
    2. Jussi Halla-aho ei jatka puolueen puheenjohtajana

      Jussi Halla-aho ei asetu ehdolle Perussuomalaisen puolueen puheenjohtajaksi.
      Maailman menoa
      422
      4120
    3. Ilmaöämpöpumpun tehonkulutus jäähdytyksessä?

      Paljonko kuluttaa, kun jatkuvasti käy täysillä? Mikä on jäähdytyksen COP ?
      61
      3651
    4. No nyt! Vappu Pimiä ja Teemu-rakas harvinaisessa yhteiskuvassa: "Suostuu, kun ei tiedä aluksi..."

      Vappu ja harvoin nähty "mysteerimies" eli aviomies Teemu poseeraavat Instassa kesäisissä tunnelmissa: https://www.suomi24.fi/viihde/no-nyt-vappu-pimia
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      3059
    5. syy siepin happamuuteen selvisi!

      Voiko paljoa happamampaa ilmestystä olla kuin Sara Sieppi Kaunissaaren rannalla ? ressukka kuvitteli iskeneensä kultasuoneen ja pääsevänsä tämän uu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2085
    6. Sofia ja velipoika.

      Sofia on tuonut velipoikansa mukaan psykologin vastaanotolle. Taitaa velikin olla yhtä hömelö kun lähtee ratsastamaan tuon lokin mukaan. Sofialla m
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1044
    7. Oikeasti olisin sut halunnut mies

      omaksi, kullaksi, rakkaaksi, kumppaniksi, ystäväksi, olkapääksi, hellittäväksi, arkeen ja juhlaan, eteiseen ja peräkammariin, sohvalle ja sänkyyn, rii
      Ikävä
      93
      932
    8. Katariina Anttila oli saanut väkevää palautetta tänään 21.6. toimituksessa!

      Toimitukseen marssi hyvin harmistunut haapavetinen rouva henkilö. Oli antanut Katariinalle kunnolla palautetta Ilkka Revon jatkuvasta maalittamisesta.
      Haapavesi
      34
      830
    9. Me kuulumme yhteen.

      Mies, minä olen sinulle oikea ja sinä oikea minulle.Me kuulumme toisillemme. Me kuulumme yhteen. Se on näin.
      Ikävä
      51
      824
    10. Persujen laiva on uppoamassa!

      Persujen laiva ajoi vaaleissa kiville ja pomopersu otti lopputilin. Kauanko Persulaiva pysyy vielä pinnalla? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6b
      Perussuomalaiset
      236
      695
    Aihe