Nyt tulee kalaa

Anonyymi

Ahventa alkanut taas tulemaan. 45 ahventa eilen ja tänään. Hyvät ruuat saan niistä. Menkää onkimaan ahvenia tai jigailemaan. Jos on vene niin pienella ahven vaapulla tulee. Itsekkin vaapulla sain tänään 20 kpl ahventa.

32

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kala on ilmaista meressä. Ei tarvii mitään lupiakaan maksaa. Onki ja mato niin tulee ahvenia. Halvalla saa virveleitäkin. Yks paikka jossa olen käynyt niin siitä on tullut 60-100 kpl ahvenia usein eli 15 kg vähintään päivässä. Virtaava vesi niin ahvenet siinä viihtyy.

• Anonyymi

Virveliin tarvitaan jo luvat, ei voi kalastaa jokamiehen oikeudella! Mato-ongella ja pilkillä voi kalastaa jokamiehen oikeudella, tosin hyvin tulee kalaa niilläkin.

Eihän ne kalastusluvat niin mahdottomasti maksa, jos tykkää kalastaa. Käytännössä heti ensimmäiset saaliskalat kuittaa lupamaksut kevyesti.

Kalastaminen on köyhälle ollut aina kannattavaa ja on saanut terveellistä ruokaa. Ennen moni köyhä perhe selviytyi, kun kasvatettiin perunaa ja kalastettiin, sillä meni isokin perhe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Virveliin tarvitaan jo luvat, ei voi kalastaa jokamiehen oikeudella! Mato-ongella ja pilkillä voi kalastaa jokamiehen oikeudella, tosin hyvin tulee kalaa niilläkin.

Eihän ne kalastusluvat niin mahdottomasti maksa, jos tykkää kalastaa. Käytännössä heti ensimmäiset saaliskalat kuittaa lupamaksut kevyesti.

Kalastaminen on köyhälle ollut aina kannattavaa ja on saanut terveellistä ruokaa. Ennen moni köyhä perhe selviytyi, kun kasvatettiin perunaa ja kalastettiin, sillä meni isokin perhe.

Kalastuslupa 45 euroa. Sillä saa jo viikon ruuat. Ei kannata maksaa mitään lupia koska ne rahat ei mene kalastuksenhoitoon. 45 euroa iso raha köyhälle ja itse oon kalastanut 38 vuotta ilman lupia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kalastuslupa 45 euroa. Sillä saa jo viikon ruuat. Ei kannata maksaa mitään lupia koska ne rahat ei mene kalastuksenhoitoon. 45 euroa iso raha köyhälle ja itse oon kalastanut 38 vuotta ilman lupia.

Äkkiä se kalastuslupa tienaa itsensä, kun jo ensimmäiset saaliit kattaa ne lupien hinnat. Minullakin oli heti ensimmäisellä kerralla katiskassa 15 isoa haukea!!!
        Kalastuksenvalvoja tulee kalliiksi, jos ei ole lupia hankittuna! Köyhälle on 100€ sakko aika paljon rahaa ja voi menettää pyydyksetkin!!
        https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/yli-3-300-kalastuksenvalvojaa-kiertaa-sakottamassa-sakko-on-100-euroa-ja-paha-mieli/

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/kalastajat-huomio-kesällä-teitä-valvotaan-100-euron-sakko-uhkaa-1.147642

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äkkiä se kalastuslupa tienaa itsensä, kun jo ensimmäiset saaliit kattaa ne lupien hinnat. Minullakin oli heti ensimmäisellä kerralla katiskassa 15 isoa haukea!!!
        Kalastuksenvalvoja tulee kalliiksi, jos ei ole lupia hankittuna! Köyhälle on 100€ sakko aika paljon rahaa ja voi menettää pyydyksetkin!!
        https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/yli-3-300-kalastuksenvalvojaa-kiertaa-sakottamassa-sakko-on-100-euroa-ja-paha-mieli/

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/kalastajat-huomio-kesällä-teitä-valvotaan-100-euron-sakko-uhkaa-1.147642

Aika iso katiska sulla on, jos mahtuu 15kpl ISOA haukea. Paljonko nuo sinun hauet painoivat, minusta vasta n.4-5 kiloista voi jo isoksi sanoa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika iso katiska sulla on, jos mahtuu 15kpl ISOA haukea. Paljonko nuo sinun hauet painoivat, minusta vasta n.4-5 kiloista voi jo isoksi sanoa?

Minun katiskat on isoja kokoon taittuvia katiskoita, ei ihan perinteisiä katiskoita. Vaan aika täynnä oli katiska, kun yhteen oli ahtautunut nuo 15kpl haukea. Koskaan aiemmin en ole moista saalista saanut haukia kutuaikana, vaikka olen kalastanut yli 50 vuotta! Sorvia ja särkiä on ollut joskus katiskoissa melkoisesti kutuaikaan. Joskus 30 vuotta sitten sain sorvia katiskalla hurjan määrän, tehtiin niistä kalapullia pakastimeen. Pari vuotta sitten sain särkiä katiskalla kutuaikaan, että katiska oli puolillaan niitä. Suurempia otin niistä ja savustettiin niitä särkiä.
        Katselin isoisäni muistiinpanoja 50-luvulta, hän oli saanut haukia yhdellä kertaa rysästä 128kpl, melkoinen määrä sekin. Itse en ole koskaan rysällä kalastanut, vaikka monta rysää olen myynyt aikoinaan rautakaupassa töissä ollessani.

Tänään sain kaverilta suutareita, oli niitäkin kaverin katiskassa melkoisesti. Perkasin juuri niitä suutareita ja fileerasin, ovat nyt jo pakastimessa odottamassa käyttöä ruuanvalmistukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun katiskat on isoja kokoon taittuvia katiskoita, ei ihan perinteisiä katiskoita. Vaan aika täynnä oli katiska, kun yhteen oli ahtautunut nuo 15kpl haukea. Koskaan aiemmin en ole moista saalista saanut haukia kutuaikana, vaikka olen kalastanut yli 50 vuotta! Sorvia ja särkiä on ollut joskus katiskoissa melkoisesti kutuaikaan. Joskus 30 vuotta sitten sain sorvia katiskalla hurjan määrän, tehtiin niistä kalapullia pakastimeen. Pari vuotta sitten sain särkiä katiskalla kutuaikaan, että katiska oli puolillaan niitä. Suurempia otin niistä ja savustettiin niitä särkiä.
        Katselin isoisäni muistiinpanoja 50-luvulta, hän oli saanut haukia yhdellä kertaa rysästä 128kpl, melkoinen määrä sekin. Itse en ole koskaan rysällä kalastanut, vaikka monta rysää olen myynyt aikoinaan rautakaupassa töissä ollessani.

Tänään sain kaverilta suutareita, oli niitäkin kaverin katiskassa melkoisesti. Perkasin juuri niitä suutareita ja fileerasin, ovat nyt jo pakastimessa odottamassa käyttöä ruuanvalmistukseen.

Et vastannut kysymykseen, että paljonko ne hauet painoi. Olen minäkin kalanpoikasia lapsena pyydystänyt kotimökin rannasta.

• Anonyymi

Minä vaan kalastelen katiskalla, kun voi sillä aikaa tehdä jotain muuta, kun katiska hoitaa hommia. Isoja ahvenia sain minäkin ja paljon tuli haukia, pakastimessa melkoisesti kalaa. Venettä en ole viitsinyt viedä vesille, vaan rannalta olen katiskat laittanut veteen pitkällä riu'ulla.

• Anonyymi

Eilen meni kalaa kaupaksi taas. 5.2 kilo ahventa fileinä, sain 85 euroa. Kulut oli itselle 10 euron luokkaa viikon aikana kun ostin bensaa veneeseen eli voittoa 75 euroa.

• Anonyymi

Ahventa tullut tänään ja eilen taas ihan mukavasti. Mut kyllä saa kalastaa aika pitkään kun samasta paikkaa ei tule kovin montaa ahventa niin ahven ei ole parvissa vielä.

• Anonyymi

Saatko muuta kalaa pyydettyä, kuin niitä ahvenia? Minäkin sain tänään kaverilta suutareita, niitä oli kaverin katiskassa melkoisesti. Suutareita tulee nyt tähän aikaan hyvin. Yhdellä kaverilla oli yhtenä keväänä pyydyksissä 500kg suutareita Loviisan lähellä!
        Suutari hyvä kala savustettuna!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatko muuta kalaa pyydettyä, kuin niitä ahvenia? Minäkin sain tänään kaverilta suutareita, niitä oli kaverin katiskassa melkoisesti. Suutareita tulee nyt tähän aikaan hyvin. Yhdellä kaverilla oli yhtenä keväänä pyydyksissä 500kg suutareita Loviisan lähellä!

Tein tänään pientä inventaariota omassa pakastimessani, punnitsin pakastamaani keväällistä saalistani. Hauki- ja suutarifilettä aika mukavasti, vaikka ruokaa on tehty melkoisesti jo haukifileistä. Särkeäkin minulla on pakastettuna, saa niistäkin tehtyä hyvin ruokaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyydän nyt vain ahventa ja keväällä ja syksyllä siikaa. Joskus haukea joku haluaa ostaa niin sitäkin mutta haukea tulee enemmän keväällä tai syksyllä. Nyt kesällä keskityn ainoastaan ahven kalastukseen.

• Anonyymi

Otin vaan purkista Ahti silliä ja Puruveden savustettu kirjolohta, mitkä olivatkin erinomaisen makusia uusien perunoiden kera. Ensi kuussa pitää taas napostella myös niitä Puruveden muikkuja kun tekee perinteisen lomamatkan sinnepäin.
      Ja tietysti Ruokkeen loimulohet pitää herkutella.

• Anonyymi

Köyhyys taasen korvien välissä...

• Anonyymi

Itse olen savustellut kirjolohet, kun saa ostaa tarjouksesta kirjolohta alle 2€/kg. Silakoita savustelen, sekä kavereiden nuotalla pyytämiä muikkuja. Silakat on savustettuna tosi herkkua ja kyllä savustettu muikku myös.
        Uusia perunoita on ihan kohta omasta kasvimaasta saatavilla, kun pistettiin kasvamaan toukokuun alussa Colomba ja Timo perunaa. Kyllä köyhän kelpaa herkutella!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Köyhyys taasen korvien välissä...

Mutta onneksi ei lompakossa, sillä siellä pesii raha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta onneksi ei lompakossa, sillä siellä pesii raha.

Korvien välin köyhyys on kuitenkin pahinta laatua, sillä se vaikuttaa siihen lompakon rahan pesintään. Säästetty euro on parempi, kuin ansaittu, koska siitä ei ole tarvinnut maksaa veroja ym. maksuja.
        Itse kalastamalla säästyy ne lompakossa ja tilillä olevat rahat. Ei säästävältä rahat lopu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen savustellut kirjolohet, kun saa ostaa tarjouksesta kirjolohta alle 2€/kg. Silakoita savustelen, sekä kavereiden nuotalla pyytämiä muikkuja. Silakat on savustettuna tosi herkkua ja kyllä savustettu muikku myös.
        Uusia perunoita on ihan kohta omasta kasvimaasta saatavilla, kun pistettiin kasvamaan toukokuun alussa Colomba ja Timo perunaa. Kyllä köyhän kelpaa herkutella!

Perunoitakin voi savustaa, tulee tosi hyvää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perunoitakin voi savustaa, tulee tosi hyvää!

Tulee tosi hyviä, kun savustaa. https://yhteishyva.fi/reseptit/savustetut-varhaisperunat/4xAtC6c4oPWdfNE47X3mb3

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korvien välin köyhyys on kuitenkin pahinta laatua, sillä se vaikuttaa siihen lompakon rahan pesintään. Säästetty euro on parempi, kuin ansaittu, koska siitä ei ole tarvinnut maksaa veroja ym. maksuja.
        Itse kalastamalla säästyy ne lompakossa ja tilillä olevat rahat. Ei säästävältä rahat lopu!

Kalastajilla näkyy olevan komiat veneet, isot koneet tai jopa kaksi, valtavat vapatelineet ja runsaasti muuta sälää ja ohrapirtelöitä mukanaan. Pari isoa säiliötä polttonestettä.
        Tulee niillä välineillä jo itse pyydetylle kalakilolle tähtitieteellinen hinta !

• Anonyymi

Tänään saa vaihteeksi silliä ja tonnikalaa ja tuoreita perunoita lautaselle.
      Niitä ei tarvitse edes perata.

• Anonyymi

Onko se kalan perkaaminen niin vaikeaa? No, tietty uus'avuttomalle on varmaankin vaikeaa perata kalaa.
        Kalan perkaaminen on niin yksinkertaista hommaa, muutamassa sekunnissa on isokin kala fileerattu. Tonnikalaakin me on torilta ostettu Intiassa isompana palana ja sitten kotosalla tehty niistä ruokaa tai kotiapulainen on tehnyt.

• Anonyymi

Ostin muuten vakuumikoneen. Maksoi satasen mutta kannatti koska ahventa tulee ihan huolella. Viime viikolla sain 8 kg filettä kasaan ja vakuumissa ne säilyy sitten vuoden vaikka. Ahventa tulee tänään sain taas 6 kg ja ne fileeksi vaan. ihmiset ostaa koska minä myyn 15-17 euroa kilo filettä ja kaupassa 30 euroa kilo. Kaikki menee mitä saan mutta jätän kyllä itselle varmaan 15 kg filettä.
      Kovaa hommaa on perata kaikki kalat aina mutta työttömänä mulla onkin aikaa.

• Anonyymi

Kyllä ei ole iso homma perata ahvenia fileiksi. Jos opettelee perkaamisen ja fileoinnin, niin joutuisasti käy homma. Varmaan olet opetellutkin.
        Vakuumikone pitäisi itsekin ostaa noiden kalanfileiden ja lihojen pakastamiseen. Syksyllä taas tulee hirven ja lampaanlihaa kuitenkin, mitä pakastella.

• Anonyymi

Taidan viedä tänään katiskan järveen, jos vaikka tulisi taas ruokakalat. Kala on hyvä proteiinin lähde köyhälle.

• Anonyymi

Ennen kalastaminen oli monelle köyhälle ihan elinehto, että oli ruokaa perheelle pöydässä. Moni mäkitupalainen selvisi kalastuksella perheensä ruokkimisesta, kun oli tuoretta ja suolakalaa perunan lisäksi syödä.
        Tämän päivän köyhille yhteiskunta huolehtii toimeentulotuella 9€/päivä ravintoon varatulla rahalla syötävät.
        Paljon moititaan maahanmuuttajia, mutta he osaavat käyttää vähempiarvoistakin kalaa hyväksi ravintona. Maahanmuuttajat hakevat hoitokalastajilta kalaa ja osa kalastaa itsekin ahkerasti ruokakalat itselleen.

• Anonyymi

Itsekkin kalastan paljon. Ahevn hyvä kalaa ja sitähän tulee. Parhaat saalit on 300 kg kuukauden aikana pair kesää sitten. Muutama litra bensaa veneeseen, itsellä on vene ja pieni moottori siinä niin pääsee kalaan. Ei kulut ole kauhean suuret ja se kannattaa jos viikossakin saa 20 kg.

• Anonyymi

Minä en ole enää vuosiin vienyt venettä mihinkään vesistöön, olen kalastanut rannalta. Katiskat vaan pitkällä riu'ulla veteen ja hyvin on ruokakalat tulleet. On useampi paikka mihin työmatkojen varrella laitan katiskat ja töistä tullessa käyn katsomassa katiskat. Aina on tuoretta kalaa tuoda kotiin, perkaan ne kalat heti kotiin tultuani. On vaivatonta kalastamista!

• Anonyymi

Eilen sain kalaa myäs ahventa jotain 8 kg taisi olla. En ollut kauaa. Tänään välipäivä, otan vähän olutta ja huomenna kai menen kalaan taas. Paistettu ahven ja muusi niin hyvää ruokaa on.

• Anonyymi

Aion saada 25 kg filettä vakuumi pakkauksiin itselle niin riittää koko talveksi ruokaa. Nyt tullut hyvin ahventa ja myyntiin menee myös hyvin paljon.

• Anonyymi

Minullakin oli yhtenä vuotena kalaa melkoisesti pakastimessa, hyvin pärjäsin. Roskakaloista tein kalapullia annospusseihin pakastettuna. Haukea pakastin fileenä ja pidin aina sunnuntaisin uunihaukipäivän, paistelin leivinuunissa haukifileen smetanan kanssa, siihen vielä porkkanaa mukaan paistumaan. Strömsöötä katsoin telkkarista ja odottelin uunihauen paistumista.

Perunaa kasvattelin itse ja porkkanaa ostin yhdeltä viljelijältä syksyllä ison säkin. Hapankaalia tein syksyisin ison satsin kellariin, siitä talven aikana pataruokia. Kaupasta kävin ostamassa kaurahiutaleita, levitettä, maitoa ja ruisleipää. Joskus ostin Siwasta broilerin koipireisiä -50%, ettei ihan pelkkää kalaa tullut aina syötyä. Tosi vähällä rahalla selvisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      116
      2768
    2. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      24
      1761
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      62
      1744
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      272
      1638
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      15
      1594
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      28
      1291
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      28
      1164
    8. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      97
      1098
    9. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1082
    10. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1032
    Aihe