Mikä hetki historiassa on ollut se "oikea"?

Anonyymi

Ihmisillä on taipumus ihannoida mennyttä ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeammiksi uudet asiat tulevat.

Veneilyyssä tekniikka on tullut vahvasti mukaan ja sen tarpeisiin on tehty monta keksintöä, joilla on lisätty turvallisuutta ja/tai parannettu kannattavuutta.

Tällä palstalla siinä missä laituriparlamenteissakin haikaillaan johonkin aikaan, jolloin ei ollut käytössä jotain tiettyä instrumenttia. Usein kyse on plotterista, joka sekin on jo ihmisiän ollut kanssamme.

Haluaisin, että kerrotte, mikä vuosiluku tai keksintö on se rajapyykki, jota ennen kaikki oli paremmin.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikille se paras aika historiasta on se kun on ollut itse nuori. Sen jälkeen on kaikki mennyt vain huonompaan suuntaan ja nuoriso on aivan pilalla...

    • Anonyymi

      pidän modernista teknologiasta ja käytän mielelläni elektroniikkaa. Mutta minua kiehtoo limisaumaisen puuveneen ikiaikaisuus. Mieti, aikonaan joku kivikausityyppi keksi tehdä haapioon varalaidan...ja siitä asti samaa perusajatusta on kehitetty. Lautoja lisää, taivutettuja lautoja, paremmin toisiinsa tiivistyviä lautoja. Muinaiset viikingit ovat jo tehneet limisaumaveneitä, vaikka "lauta" tehtiin hakkaamalla puu puoliksi pituussuunnassa ja sitten puolikkaat taas puoliksi, lopulta sileiksi ja tasapaksuiksi. Kirveellä. Silti lopputulos oli limisauma, ja sellaisilla on seilattu jopa -70-luvulle saakka. Limisaumavene oli minun lapsuudessani yleinen venetyyppi. Lasikuitu ja alumiini voivat olla huolettamampia mutta puuvene on vuosituhansia vanha keksintö.

      Voisi hyvin kysyä miksei samalla navigoisi tähdistä, mutta en minä ole mikään tekniikan vihaaja. Autonikin on ihan moderni. Puuvene vaan kiinnostaa.

    • Anonyymi

      Romantiikkaa haetaan historiasta.

      Tuskin on sellaista ihmistä, joka ei hätätilanteessa käyttäisi kaikkia mahdollisia keinoja selviytymiseen.

      En myöskään usko, että kukaan haluaisi itseään hoidettavan 50-luvun osaamisella ja välineillä. Paitsi tietenkin eri asteiset foliohatut, joista aika pitää huolen.

    • Anonyymi

      80 luvulla suurin osa veneisiin liittyvästä tekniikasta oli jo kehittynyt tasolle, jonka jatkojalostus on saanut vain lähinnä naurettavia piirteitä.

      Graafinen perus kaikuluotain hyvänä esimerkkinä. Mitään uutta sisältöä ei niihin ole tullut, jota veneilijä oikeasti tarvitsisi. Kaiken maailman ali kulkevan kalan syvyyslukemia, näytön himmeyssäätöjä, taajuuden säätöjä, skaalaa, kieltä, valikkoa valikon perään niin paljon että jos niitä alkaisi plaraamaan kesken ajon, ajaisi luultavasti karille vähänkin tiukemmassa paikassa. kaikuluotaimelle riittää kun näyttää meren pohjan muodon, syvyyden, ja veden lämpötilan. volttimittari valikossakin on sitä liikaa, jolle on oma mittarinsa johon ei valikoita tarvita.

      sisämoottorit olivat riittävää perustasoa tekniikaltaan. Suorasuihkutuskin jo lisää ylimääräistä sälää, on anturia joka lähtöön ja kun yhdessäkin häiriö, hinataan venettä kotisatamaan.

      GPS ei silloin ollut, mutta kartalla pärjäsi ihan hyvin. kun tänä päivänä karttaplotterit ja merellä fi tyyppiset navigointisoftat on niin koheltaminen on kasvanut kun veneily on näennäisen helppoa, kuin pelaisi commodore 64 llä. meno nykynuorten veneilyssä on kuin 80-luvun tietokonehuoneessa, samalla otetaan selfieitä someen kun puristellaan finniä, juodaan vegejuomaa ja ajetaan isin omakotitalon hintaista daycruiseria. toisinaan ei nähdä koheltamiseltaan edes horisontissa kulkevaa 8 metristä moottoripurjehtijaa ja ajetaan vaikka plaanissa yli.

      perämoottorit olivat 2-tahtisina toimintavarmoja ja kevyitä. nyt 4-tahtiset merkit kilvoittelevat keskenään monimutkaisuudessaan, ja mitä mallia ei taatusti korjata merellä itse. Painoa on enemmän kuin veneissä joidenkin osalta vrt kumiveneet.

      polttimot; olkoonkin että led säästää sähköä, niin niiden laatu on niin uskomatonta kuraa että pyörryttää jo ajatellakin, montako polttimoa olen per kesä vaihtanut.
      hehkupolttimo oli riittävä, ja selkeämpi.

      • Anonyymi

        Asia on tasan tarkkaan noin: Olisin hankkimassa talven liukkaiden ajaksi kuntopyörää mutta inhoan niissä nykyisin olevaa digitaalisuutta kaikkine tuhansine ominaisuuksineen niin paljon, että hankinta on kaatumassa sinne jotta olisiko jollakin myynnissä käyttökelpoinen 1970- 80- luvun tms. kuntopyörä jonka hankinnassa noita turhia hienouksia ei tarvitsisi maksaa?


      • Anonyymi

        Näin puhuu henkilö joka on opetellut veneilemään 80-luvulla ja jolle on vaikea oppia käyttämään tekniikan uusimpia hienouksia. Ja mitäpä niillä, kun meri on tuttu elementti ja ne vähät reititkin on tulleet niin tutuksi ettei kaikuun tai plotteriin juuri tarvitse vilkaista, eikä kalliita halogeenivaloja jaksa ostaa kun ei 80-luvullakaan tarvinnut.

        Hyvä niin. Joku Sinua tuoreempi veneilijä saattaa kyllä hyötyä eteenpäin näyttävästä kaiusta tai plotteriin integroidusta AIS:ista ja oppii käyttämäänkin sitä:uusi elektroniikka on käytettävyydeltään ihan toista kuin 80-luvun.


      • Anonyymi

        Heh heh :D

        Miksi teet eron ruudulla rullaavan kartan ja paperikartan välillä?
        Samaa tavaraahan se kuitenkin on.


      • Anonyymi

        Pakkohan näitä nykyajan paskoja uutuuksia ei ole käyttää! Hehkulanka polttimoitakin myydään edelleen.


    • Anonyymi

      tuon edellä kirjoittavan mielestä koheltaminen johotuu navingointivälineidenkehityksestä. Minä luulen että se johtuu pikemminkin siitä, että yhä useammalla on varaa ostaa yhä tehokkaampi vene. Vähänpä olisi haitannut sisävesillä jos moottoriveneet olisivat puksutelleet viittä solmua, purjeveneet eivät olisi yllättäneet ja vedet olisivat nopeasti tulleet tutuksi, Pikku kumaukset kiviin jättäisivät tuskin huomattavan loven kölipuuhun ja oppi painuisi kaaliin. Nyt kun hevosvoimia onkin sata, tarvitaan reittien tuntemusta ja vakaata kättä, eikä meren ilmiöt ole tuttuja. Huomio herpaantuu hetkeksikin jos vaikka kapteenin rouva haluaa antaa poskea, niin joku pikku purjevene saattaa jäädä alle. Plotteri osaa väistää vain tuntemiaan esineitä.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko tosiaan, että veneen teho aiheuttaa kohellusta riippumatta sen nopeudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko tosiaan, että veneen teho aiheuttaa kohellusta riippumatta sen nopeudesta?

        Ehkä se tarkoittaa teho-painosuhdetta, muttei osaa sanoa sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se tarkoittaa teho-painosuhdetta, muttei osaa sanoa sitä?

        Hinaajan täytyy olla siis tosikoheltaja :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinaajan täytyy olla siis tosikoheltaja :D

        Totta, ehkä kirjoittaja ei tiedä fysiikan suureita. Kyse voisi olla nopeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, ehkä kirjoittaja ei tiedä fysiikan suureita. Kyse voisi olla nopeudesta.

        Se vihaa myös uusia veneitä ja rikkaita kippareita sekä kaikkia häntä nuorempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vihaa myös uusia veneitä ja rikkaita kippareita sekä kaikkia häntä nuorempia.

        Kyseessä on SI-järjestelmän suure kateus. Sen on veneen paino x hinta x nopeus / omistajan ikä yksikkö on kg€m/s2 eli N€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on SI-järjestelmän suure kateus. Sen on veneen paino x hinta x nopeus / omistajan ikä yksikkö on kg€m/s2 eli N€

        Väärin, se on veneen massa eikä paino.
        N€ on kuitenkin hyvä yksikkö venekateudelle :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko tosiaan, että veneen teho aiheuttaa kohellusta riippumatta sen nopeudesta?

        Ei, en tarkoita hinaajia. Ajatusvirheen taustalla oli ajatus siitä, että moottoritehojen myötä huippunopeus on kasvanut niin teillä kun vesilläkin. Oletin hieman epätarkasti että 200 heppaisilla persveivareilla nopeus olisi suurempi kuin 60-luvun wickströmmeillä, mutta se on oletuksena hieman epätarkka. TAvallisen kuluttaja, jopa aloittelijan, saatavilla olevat huippunopeudet ovat kuitenkin hieman nousseet.


    • Anonyymi

      minulla on teoria miksi digitaaliset navigointi ym systeemit monipuo- hups mutkaistuu. Ohjelmointityypit ovat näitä uuden ajan nörttejö peräkammarinpoikia, videopelien ohjelmoinnin kaveriköyhyydessään yksin makuuhuoneessaan opetelleita puolijumalia peruskoulun ja kymppiluokan käyneitä työntekijöitä, joiden irtisanominen ei ole vaihtoehto koska uusien palkkaus voi osoittautua työlääksi. (ketä kiinnostaa ohjelmointi...) Noh, mitäs luulette kun teillä on tällainen 5 th kuussa saava kaveri 9-15.00 vuodesta vuoteen osastolla omine työryhmine, työpöytine, omine tavoitteine, periaatteine, kollegakilpailijapaineine, kunnianhimoine. Onko heidän oma intressi tai etu tehdä laitteista yksinkertaista ? ei. Onko heidän etu, että mitään muutoksia ei laitteisiin tehdä vaikka uudistukset olisivatkin turhia ? ei. onko jotain tahoa laitetehtaassa, joka uskaltaisi rajoittaa tai peräti irtisanoa heidät ? ei.

      there you have it.

      törmäsin Samaan ilmiöön aivan toisessa yhteydessä havaittuna, un olin eräässä yliopistossa 10 v sitten, jossa oli oppilaiden ja opettajien välinen käyttöjärjestelmä opetusmateriaaleihin, tehtäviin jne.
      Olin 8 v myöhemmin eräällä kurssilla, ja sama aiemmin käyttämäni siedettävän selkeä järjestelmä oli tehty niin monimutkaiseksi, että kolmasosa kurssilaisista joutui kääntymään tutorien, atk-tukien ja opettajien puoleen, ja kaikki toiminnot eivät edes lopulta toimineet.
      ainoa jonka mielestä kaikki oli "hienommin" oli se, joka sitä oli kaikki ne 8 vuotta "kehittänyt", kunnan rahoilla tietenkin.

      • Anonyymi

        Olet väärässä.

        Asioiden vapausaste ja ominaisuudet kasvavat koska:
        - tekniikka mahdollistaa useiden ominaisuuksian liittämisen halvalla
        - monipuoliset ominaisuudet tekevät tuotteesta sopivamman useammalle käyttäjälle
        - käyttäjistä on tullut taitavampia
        - käyttäjät ovat laatutietoisempia
        - käyttäjät haluavat räätälöidä tuotteen halumallaan tavalla

        Kännykät ovat opettaneet meidät käyttämään ja räätälöimään tuotteita mieleiseksemme. Kukaan ei käytä kaikkia ominaisuuksia, mutta jonkun ominaisuuden pois jättäminen jättää samalla pois asiakkaita.

        Esimerkiksi kalastusominaisuus kaikuun liitettynä eon edellytys laitteen myynnille. Suurin osa laitteista menee kalastukseen ja ilman sitä rahaa tuotetta ei voi kehittää hyväksi navigointiinkaan. Lisäksi kalojen tarkka tunnistaminen tekee myös pohjan tunistamisesta tarkempaa. Tekniikat tukevat toisiaan.


      • Anonyymi

        Tuo on muuten aivan totta. Kuten vaikkapa tämä keskustelupasta oli alussa selkeä ja helppo tiedonvaihtokanava ollen samalla sopivan diskreetti ja huomaamaton. Nyt tämä on pakattu uusilla ominaisuuksilla ja ympärillä pyörivillä mainoksilla. Sama pätee moneen muuhunkin, joillakin vaan tuntuu olevan käsitys että lisäämällä ominaisuuksia käytettävyys paranee vaikka usein on juurkin päinvastoin.


    • Anonyymi

      Joku se jaksaa avata näitä tekniikka hörhö aloituksia...

      Aina on paras hetki nyt, kun kaikki pelittää ja jos elektroniikka pettää ja vara systeemi pettää, niin boomeri kääkkä pärjää kartoilla, kulmamitoilla ja kompassilla jossa eksymä taulukko.

      Tutka on jäärän tärkein navigointi vempele!

    • Anonyymi

      Niin, tottahan tuokin että romantiikkaa haetaan vanhasta, ja silti halutaan 2021 luvun parasta tekniikkaa vaikka sairaalaan. Itse asiassa suurin osa veneilystä on ttällaist romantiikan kaipuuta, atlantin yli kannattaisi lentää ja ansaita matkalippurahat säästyvänä aikana. Moni silti haluaa purjehtia. Moottoriveneilykin on eräässä mielessä romantiikan kaipuuta:miksi kukaan ajelisi satamasta toiseen kun sinne vie tiekin. Toisin sanoaen: melkein kukaan täällä palstalla roikkuva ei ole vapaa tuosta romantiikan kaipuusta. Tyylilaji vain vaihtelee.

      • Anonyymi

        Eli väittely "oikeasta" välineestä tai tekniikasta on väittelyä siitä kenen romantiikka on paras ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli väittely "oikeasta" välineestä tai tekniikasta on väittelyä siitä kenen romantiikka on paras ;)

        tuossa on vinha perä. Ja viime kädessä kustakin veneestä löytyy (ja ennen kaikkea on löytymättä) sellaiset hullutukset, jotka eivät ole läpäisseet järkevyyden, hyödyn tai tarpeellisuuden määrettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuossa on vinha perä. Ja viime kädessä kustakin veneestä löytyy (ja ennen kaikkea on löytymättä) sellaiset hullutukset, jotka eivät ole läpäisseet järkevyyden, hyödyn tai tarpeellisuuden määrettä.

        Tarkoitat siis kipparia


    • Anonyymi

      Tämän päivän ongelmat ovat eilispäivän ratkaisuja. Amen.

    • Anonyymi

      Kyllähän veneilystä on lähtenyt jotain hohtoa elektroniikan lisääntymisen myötä. ennen kännykkä-aikaa, kompassilla ja kartalla navigoitaessa sitä tunsi Itämerelläkin olevansa omillaan ja eristyksissä muusta maailmasta. Kun Ruotsin puolelta löysi tutun paikan, onnistunuit navigointi toi onnistumisen tunteen. Onhan kaikki tokin nyt helpompaa ja turvallisempaa mutta jotain puuttuu, meri toki on yhä sama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe