Katsokaas viisaammat kuva linkistä, onko järkevästi suunniteltu ja mitä kannattais tehdä toisin. Kiitos
https://ibb.co/BgXQbKz
Viisaammat, venesähköistä tupla-akkukytkentä
26
2159
Vastaukset
- Anonyymi
Aika oudolta näyttää. Mikä on tavoite?
- Anonyymi
Veneen sähköt uusiksi.
Tuolla kytkennällä voidaan valita millä akulla käynnistetään. Ajettaessa voidaan valita kumpaa akkua ladataan. 1 tai 2 valittuna yhdistää eroitusrele akut yhteen ja alkaa ladata toista kun valittu akku on täysi. Laiturissa ollessaan maa-akkulaturi lataa aina ensin starttiakun täyteen kunnes eroitusrele yhdistää hupiakut mukaan kun starttiakku on täysi.
En mä keksi miten tuo toisin kannattaisi kytkeä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneen sähköt uusiksi.
Tuolla kytkennällä voidaan valita millä akulla käynnistetään. Ajettaessa voidaan valita kumpaa akkua ladataan. 1 tai 2 valittuna yhdistää eroitusrele akut yhteen ja alkaa ladata toista kun valittu akku on täysi. Laiturissa ollessaan maa-akkulaturi lataa aina ensin starttiakun täyteen kunnes eroitusrele yhdistää hupiakut mukaan kun starttiakku on täysi.
En mä keksi miten tuo toisin kannattaisi kytkeä?Miten tuolla kytkennällä startataan? Jos halutaan startata starttiakulla, pitää kytkin olla 1, mutta sitten ei voikaan vaihtaa, koska kytkintä ei saa kääntää koneen käydessä.
Starttiakkua ei ole yleensä mitään tarvetta ladata tai siis startin ottama virta on palautettu minuutissa.
Latausta ei ole mitään tarvetta valita. Hupiakkuun vain kaikki lataus ja diodilla tai latausteleellä starttiakkuun.
Kulutukset erikseen niin, että starttiakulta otetaan vain startti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuolla kytkennällä startataan? Jos halutaan startata starttiakulla, pitää kytkin olla 1, mutta sitten ei voikaan vaihtaa, koska kytkintä ei saa kääntää koneen käydessä.
Starttiakkua ei ole yleensä mitään tarvetta ladata tai siis startin ottama virta on palautettu minuutissa.
Latausta ei ole mitään tarvetta valita. Hupiakkuun vain kaikki lataus ja diodilla tai latausteleellä starttiakkuun.
Kulutukset erikseen niin, että starttiakulta otetaan vain startti.Kysyjä ei taida huomata, että starttiakkuun on liitetty keulapotkuri mikä vie paljon virtaa. Ja vaikka ei veisikään niin piiriin on liitetty akkujen väliin erotusrele eli kun starttiakku on täysi, ladataan hupiakkuja. Et myöskään taida tietää akun valintakytkimen toimintaa? Laturin ja kuorman yhteys ei katkea missään muussa kuin 0-asennossa ja siihen asentoon kääntäminen vaatii lukintanapin painalluksen. Tuolla voi startata asennossa 1 / 1/2 / 2 asennossa jonka jälkeen voi vaihtaa akustot mille haluaa, mutta tällä kytkennällä ei edes tarvi vaihtaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyjä ei taida huomata, että starttiakkuun on liitetty keulapotkuri mikä vie paljon virtaa. Ja vaikka ei veisikään niin piiriin on liitetty akkujen väliin erotusrele eli kun starttiakku on täysi, ladataan hupiakkuja. Et myöskään taida tietää akun valintakytkimen toimintaa? Laturin ja kuorman yhteys ei katkea missään muussa kuin 0-asennossa ja siihen asentoon kääntäminen vaatii lukintanapin painalluksen. Tuolla voi startata asennossa 1 / 1/2 / 2 asennossa jonka jälkeen voi vaihtaa akustot mille haluaa, mutta tällä kytkennällä ei edes tarvi vaihtaa
Akkujen valintaa voi vaihtaa koneen käydessä XD Sammutatko itse moottorin jos vaihdat mitä akkuja lataat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuolla kytkennällä startataan? Jos halutaan startata starttiakulla, pitää kytkin olla 1, mutta sitten ei voikaan vaihtaa, koska kytkintä ei saa kääntää koneen käydessä.
Starttiakkua ei ole yleensä mitään tarvetta ladata tai siis startin ottama virta on palautettu minuutissa.
Latausta ei ole mitään tarvetta valita. Hupiakkuun vain kaikki lataus ja diodilla tai latausteleellä starttiakkuun.
Kulutukset erikseen niin, että starttiakulta otetaan vain startti.Eikös kaikki lataus mene tuolla kytkennällä hupiakkuun vaikka on valittuna starttiakku jos se sun mielestä latautuu minuutissa täyteen. Akkujen välissä on rele joka yhdistää akut starttiakun ollessa täysi.
Oikein suunniteltu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyjä ei taida huomata, että starttiakkuun on liitetty keulapotkuri mikä vie paljon virtaa. Ja vaikka ei veisikään niin piiriin on liitetty akkujen väliin erotusrele eli kun starttiakku on täysi, ladataan hupiakkuja. Et myöskään taida tietää akun valintakytkimen toimintaa? Laturin ja kuorman yhteys ei katkea missään muussa kuin 0-asennossa ja siihen asentoon kääntäminen vaatii lukintanapin painalluksen. Tuolla voi startata asennossa 1 / 1/2 / 2 asennossa jonka jälkeen voi vaihtaa akustot mille haluaa, mutta tällä kytkennällä ei edes tarvi vaihtaa
Ei starttiakkuun ole tuossa keulapotkuria liitetty, vaan kaikki kulutukset ovat yhdessä nipussa.
Tuolla kytkennällä jää toteuttamatta täysin starttiakun idea. Eli se, että starttiakkua käytetään vain starttaamiseen, jolloin ei voi vahingossa tyhjentää kaikkia akkuja ja saa koneen käyntiin.
Siis kytkimen ollessa Both- tai 1-asennossa jääkaappi/lämppäri/valot jne. voivat tyhjentää myös starttiakun.
Mikä funktio tuossa on Both-asennolla? Erotusrele kuitenkin kytkee akut yhteen koneen lataessa. Both-asennossa siis kulutus otetaan molemmilta akuilta, mutta lataukseen se ei käytännössä vaikuta lainkaan. Yleensähän Both-asennon idea on, että ladataan molempia akkuja ja koneen sammuttua pitää muistaa kääntää se hupiakulle. Tuolloin siis ei ole erotusrelettä tai -diodia lainkaan.
Tai sitten ei riippuen miten latausrele on kytketty ja millainen se on. Luultavasti latausrele ei toimi halutulla tavalla kuin jommassa kummassa asennoista 1 ja 2. Eli se mittaa toisesta navasta jännitettä ja kytkeytyy, kun se ylittää raja-arvon. Jos mittaus on hupipuolelta ja lataus starttipuolelta, ei rele koskaan kytkeydy.
Paljon järkevämpää on erottaa lataus ja käyttö toisistaan. Lataus suoraan hupiakustoon ja siitä latausrele kytkee starttiakun rinnalle, kun jännite nousee tarpeeksi. Käyttö sitten starttiakulta startille ja hupiakulta muille. Tai voihan tuon kytkeä toisin päinkin eli lataus starttiakulle ja sieltä latausreleen kautta hupiakulle, mutta silloin suuri virta menee releen läpi turhaan.
Tuonkin voi hoitaa 1-2-Both -kytkimellä. Sellainen oli edellisessä veneessäni. Kytkin oli miinuspuolella ja akuilta otettiin kulutukset. Siis normaalisti tuo oli Both-asennossa, joka vastasi samaa kuin normaalissa kahden kytkimen asennuksessa molemmat pääkytkimet on päällä. Latausrele kytki akut rinnan moottorin käydessä. Tuossa otti signaalin käynnistyspaneelista eli ei ollut jänniterajalla toimiva vaan ihan perusrele.
- Anonyymi
Jos on webasto, niin sitä ei saa laittaa pääkytkimen taakse.
Vetäisin suoran sähkön akuilta keulapotkurille omalla releellä, jonka kytkentävirta voi tulla sitten pääkatkaisijan jälkeen.- Anonyymi
Wallas on ja on spiikeittolevyt ja kun huomautit asiasta niin pitää selvittää näiden kytkentä. Keittolevy ainakin humisee hetken sammuttamisen jälkeen eli virtaa ei varmaankaan saa kokonaan katkaista heti käytön jälkeen
- Anonyymi
Juuri noin. Maasähkön ja auringon lataus mahdollisesti hupiakkujen puolelle... makuasia, pysyypähän aina startti täynnä
- Anonyymi
Keulapotkuri suoraan akusta ja sille oma pääkytkin.
- Anonyymi
Ja riippuen keulapotkurin koosta niin mahdollisesti toinen akku starttiakun rinnalle mistä syöttö suoraan keulapotkurille. Mutta ei sitä keulapotkuria koko ajan ajeta
- Anonyymi
Muutoksia tekisin:
-keulapotkurille suoraan starttiakulta syöttö.
-maasähkö-ja aurinkolataus hupiakuille
Muuten toimiva suunnitelma.
Akun valinta voi olla ajon aikana koko ajan startilla ja molemmat akustot latautuu, ja näin varmistuu, että starttiakku on aina täynnä.
Ja jos on pitkään hupiakkujen varassa ja varaus loppumassa voi valita suoran latauksen pelkkiin hupiakkuihin, kun ne on täynnä, siirtyy mukaan starttiakku. Joku kysyi, mitä hyötyä on Both asennosta? Jos molemmat akut on lähes purkautuneet, Both asennolla on mahdollisuus vielä startata, pelastaa monesti- Anonyymi
Paljon parempi tuo hätästarttaus on hoitaa erillisellä pääkatkaisijalla tai irrallisella starttikaapelilla. Both tuo merkittävän riskin siitä, että joku kerta unohtuu päälle ja lopputuloksena kaikki akut tyhjiä.
En näe kyllä yhtään mitään lisäarvoa "latauksen valinnasta". Ei ole mitään järkisyytä ettei akut voisi olla aina rinnan ladattaessa. Perinteisesti tuo on tehty jakodiodilla. Niitä löytyy elektronisia, joissa ei tule juuri lainkaan jännitehäviötä. Tai sitten tuo jakorele.
- Anonyymi
Tuossa järjestelmässä ei ole erotettu hupiakkuja ja starttiakkuja.
Starttiakun pitää olla vain starttia varten ja niitä laitteita varten, joita käytetään vain moottorin käydessä. Moottoriveneessä navigointielektroniikan voi kytkeä starttiakkuun, jos haluaa. Purjeveneessä ei.
Starttiakku ladataan aina ensin, ja sitten vasta muut akut. Starttiakun ei tarvitse olla isoin akku tai akusto koska sitä ei tarvita kuin käynnistämiseen. En ottaisi starttiakusta virtaa keulapotkurille koska se voi rantautuessa tyhjentää sitä liikaa, vaikkei sitä yleensä pitkään huudateta.- Anonyymi
Akut on eroitettu valintakytkimellä. Asento 1 on starttiakku, 2-asento hupiakut. Eroitusrele yhdistää akut vain siinä tapauksessa kun valittuna oleva akku on latautunut täyteen ja erottaa akut heti moottorin sammuessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut on eroitettu valintakytkimellä. Asento 1 on starttiakku, 2-asento hupiakut. Eroitusrele yhdistää akut vain siinä tapauksessa kun valittuna oleva akku on latautunut täyteen ja erottaa akut heti moottorin sammuessa.
Kytkennän mukaan asennossa 1 otetaan kaikki hupilaitteetkin starttiakusta. Ei ole järkevä tapa hoitaa tuota.
Erotusrele yhdistää akut yleensä hiukan yli 13 V jännitteessä. Tuo syntyy heti moottorin käynnistyessä ellei laturi ole aivan alimittainen. Akut ovat siis aina rinnan moottorin käydessä, jos kytkin on siinä asennossa, että erotusreleen mittaava puoli saa latausvirtaa. Ei vasta sitten kun toinen akku on täynnä, johon voi mennä tunteja erotusreleen kytkennästä.
Paljon parempi olisi tuoda lataus ohi pääkytkimen toiselle akulle ja siitä sitten erotusrele, joka kytkee ladattaessa akut rinnan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kytkennän mukaan asennossa 1 otetaan kaikki hupilaitteetkin starttiakusta. Ei ole järkevä tapa hoitaa tuota.
Erotusrele yhdistää akut yleensä hiukan yli 13 V jännitteessä. Tuo syntyy heti moottorin käynnistyessä ellei laturi ole aivan alimittainen. Akut ovat siis aina rinnan moottorin käydessä, jos kytkin on siinä asennossa, että erotusreleen mittaava puoli saa latausvirtaa. Ei vasta sitten kun toinen akku on täynnä, johon voi mennä tunteja erotusreleen kytkennästä.
Paljon parempi olisi tuoda lataus ohi pääkytkimen toiselle akulle ja siitä sitten erotusrele, joka kytkee ladattaessa akut rinnan.Sitävartenhan valintakytkin on. On iät ja ajat veneissä valittu startatessä käynnistysakku ja rantautuessa pitänyt vaihtaa hupiakut käyttöön.
Eroitusrele ei yhdistä akkuja jos valittuna oleva akku vaatii latausta.
Yleisin käyttöesimerkki on veneen. hupiakun, eli käyttöakun lataus ajon aikana veneen moottorin laturilla. Kun auton starttiakku on ladattu täyteen, erotusrele yhdistää hupiakun lataukseen. Akut erotetaan toisistaan kun vene sammutetaan ja näin estetään se, ettei starttiakku tyhjene käyttöakun kulutuksen vuoksi. Voidaan käyttää myös muissa sovelluksissa, esim. jos invertterille asennetaan oma akku, voidaan erotusrele asentaa hupiakun ja invertterin akun väliin estämään hupiakun tyhjentäminen invertterin käytöllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitävartenhan valintakytkin on. On iät ja ajat veneissä valittu startatessä käynnistysakku ja rantautuessa pitänyt vaihtaa hupiakut käyttöön.
Eroitusrele ei yhdistä akkuja jos valittuna oleva akku vaatii latausta.
Yleisin käyttöesimerkki on veneen. hupiakun, eli käyttöakun lataus ajon aikana veneen moottorin laturilla. Kun auton starttiakku on ladattu täyteen, erotusrele yhdistää hupiakun lataukseen. Akut erotetaan toisistaan kun vene sammutetaan ja näin estetään se, ettei starttiakku tyhjene käyttöakun kulutuksen vuoksi. Voidaan käyttää myös muissa sovelluksissa, esim. jos invertterille asennetaan oma akku, voidaan erotusrele asentaa hupiakun ja invertterin akun väliin estämään hupiakun tyhjentäminen invertterin käytöllä.Tuo 1-2-Both kytkin on 70/80-luvun ratkaisu asennuksiin, joissa ei ollut jakodiodia erotusreleestä puhumattakaan. Sillä hoidettiin siis manuaalisesti kaikki toiminnot eli koneen ollessa käynnissä tuo oli Both ja muuten 1 tai 2. Usein noissa oli kaksi identtistä akkua.
Nykyaikana tuollaista ei ole järkeä laittaa, varsinkaan erotusreleen kanssa.
Erotusrele kytkeytyy jo hiukan yli 13 V. Täysin tyhjänkin akun jännite nousee tuohon vähänkin tehokkaammalla laturilla heti. Ei siis kytkeydy vasta toisen akun ollessa täysi, vaan heti latauksen alussa.
Joku pienitehonoinen maasähkölaturi nostaa vasta 50% varaustilan paikkeilla jännitteen kytkentärajalle, mutta nykyisten moottoreiden 50-150 A laturit tekevät sen muutamassa minuutissa vaikka 300 Ah akusto olisi tyhjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 1-2-Both kytkin on 70/80-luvun ratkaisu asennuksiin, joissa ei ollut jakodiodia erotusreleestä puhumattakaan. Sillä hoidettiin siis manuaalisesti kaikki toiminnot eli koneen ollessa käynnissä tuo oli Both ja muuten 1 tai 2. Usein noissa oli kaksi identtistä akkua.
Nykyaikana tuollaista ei ole järkeä laittaa, varsinkaan erotusreleen kanssa.
Erotusrele kytkeytyy jo hiukan yli 13 V. Täysin tyhjänkin akun jännite nousee tuohon vähänkin tehokkaammalla laturilla heti. Ei siis kytkeydy vasta toisen akun ollessa täysi, vaan heti latauksen alussa.
Joku pienitehonoinen maasähkölaturi nostaa vasta 50% varaustilan paikkeilla jännitteen kytkentärajalle, mutta nykyisten moottoreiden 50-150 A laturit tekevät sen muutamassa minuutissa vaikka 300 Ah akusto olisi tyhjä.Esimerkiksi tuo Blue Sea yhdistää akut, kun jomman kumman jännite on ollut 90 s vähintään 13,0 V.
Mulla on 180 60 Ah akut. Aina nousee jännite akulla yli 13 V koneen käynnistyksen jälkeen, vaikka hupiakku olisi alle 50%. Juuri tyhjemmäksi ei ole tapana päästää. Laturi 60 A. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi tuo Blue Sea yhdistää akut, kun jomman kumman jännite on ollut 90 s vähintään 13,0 V.
Mulla on 180 60 Ah akut. Aina nousee jännite akulla yli 13 V koneen käynnistyksen jälkeen, vaikka hupiakku olisi alle 50%. Juuri tyhjemmäksi ei ole tapana päästää. Laturi 60 A.Veille tarkoitetussa erotusreleessä toiminto on 13,7 V / 12,8 V. Asuntoautoihin soveltuva malli taas 13,3 V / 12,65 V.
Mulla ainakin lataa ensin ladattavan akun täyteen ja sitten jännite nousee tuon 13,7 yli ja rele yhdistää akut. Hyvin on pelittänyt jo kolmatta kesää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veille tarkoitetussa erotusreleessä toiminto on 13,7 V / 12,8 V. Asuntoautoihin soveltuva malli taas 13,3 V / 12,65 V.
Mulla ainakin lataa ensin ladattavan akun täyteen ja sitten jännite nousee tuon 13,7 yli ja rele yhdistää akut. Hyvin on pelittänyt jo kolmatta kesääEikös Blue Sea ole tarkoitettu vesille?
13,7 V on aivan sama juttu. Ei ole läheskään täysi silloin. Älylaturit siirtyvät ylläpitolataukseen, kun akkujännite on ollut esimerkiksi 2 tuntia 14,5 V.
Mutta siis tosiaan paras kytkentä on se, joka kytkee akut heti moottorin käynnistyessä yhteen. Mitään muuta ei ole syytä tavoitella ja lataukseen ei ole mitään tarvetta puuttua kytkimillä. Laturi nostaa jännitteen pitkälti yli 13 V, useinmiten yli 14 V ja se täydempikin akku latautuu aivan hienosti siinä rinnalla.
- Anonyymi
Tuossa alla olisi uusi suunnitelma, päävirtakuvan periaate....
https://ibb.co/YL2KCc4 - Anonyymi
Alla kytkentä jossa keulapotkuri otettu hupiakuista. Näin voisi olla parempi?
https://ibb.co/D70mfGH- Anonyymi
Lue nyt huolella vaikkapa tämän erotusreleen asennusohje. Se näyttää olevan dual sense eli toimii molempiin suuntiin, toisin kuin moni muu. Mutta kiinnitä huomiota pääkatkaisijaan. Se on dual switch, joka on aivan eri kuin 1-2-Both. Siinä on kaksi erillistä pääkatkaisijaa yhdistetty samaan koteloon. Tuolla ei menee siis aina lataus- ja starttivirrat starttiakkuun ja hupikulutusta ei voi ottaa starttiakusta.
https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A - Anonyymi
Varmistat, että hupiakut soveltuu käynnistykseen niin pidät koko ajan hupiakut valittuna. Starttiakku ei kuormitu koskaan, latautuu vain ja jos hupiakun varaus on huono, saa startattua starttiakulla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi942410Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap212300Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191898Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771532- 1061497
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1611258Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571062- 70981
- 78929
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903