Tilanne on se että puolisoni kuorsaa kovasti ja välillä aina menee hiljaiseksi sen jälkeen" korahtelee". Pelkään että hänellä on uniapnea mahdollisesti. En saa häntä menemään lääkäriin . Olen ihan epätoivon partaalla kun pelkään että kuolee viereen. Olen monesti sanonut asiasta ja itse en pysty nukkumaan kunnolla. Vetoaa aina siihen että pudottaa painoa niin kuorsaaminen vähenee. Itse en usko siihen. Kuorsannut aina painoi mitä vaan. Miten saada tämmöinen perusjäärä lääkäriin?
Onko kenenkään puolisolla uniapnea
21
1486
Vastaukset
- Anonyymi
On kokemusta!
Avioiduin muutama vuosi sitten miehen kanssa jolla paha uniapnea. Kova kuorsaus ja mielettömästi hengityskatkoksia, välillä veti voimakkaasti henkeä ja taas katkos.
Oli hyvin väsynyt mies kaikenkaikkiaan.
Sain menemään hoitoon ja sai c- pap laitteen, heti tilanne muuttui.
Uniapnea on vaarallinen tauti, kannattaa hankkia laite ja elämä muuttuu totaalisesti.- Anonyymi
Tiedän siksi olenkin niin huolissani. En vain tiedä kuinka saisin ymmärtämään. Jotenkin ei vain ota sitä tosissaan. Olen luvannut vaikka varata itse hänelle lääkärille ajan.
Vaikka pääsee kyllä työterveyshuollon kautta halutessaan. En tietenkään toivo hänellä sellainen on. En halua muuta kuin että asia tutkitaan.
- Anonyymi
Sen verran kokemusta että lähipiirissä eräällä miespuolisella henkilöllä oli tuota ja painon pudotus auttoi hengityskatkoksiin.
Leikkautti myös nielurisat.
Kuorsaa edelleen mutta ilman hengityskatkoksia. Paino nyt normaali ja mies voi hyvin.- Anonyymi
Se olisi hyvä jos joku tuollainen asia auttaisi. Uniapneaa vissiin monen asteista. Nyt mennyt siihen että jos toinen ei kuorsaakaan vaan nukkuu rauhallisesti ja hiljaa. Niin minä sitten herätän kun olen huolissani että onko hengissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se olisi hyvä jos joku tuollainen asia auttaisi. Uniapneaa vissiin monen asteista. Nyt mennyt siihen että jos toinen ei kuorsaakaan vaan nukkuu rauhallisesti ja hiljaa. Niin minä sitten herätän kun olen huolissani että onko hengissä.
Minun miehelläni on apnea ja keuhkoahtautuma, 45 vuotinen tupakointi on tehnyt tehtävänsä , ei ole silti lopettanut, vaikka on nämä sairaudet . Hän pääsi eläkkeelle vuoden alusta nyt istuu television ääressä katsoo elokuvia ja jalkapalloa
ja käy tupakalla , ei liiku, on lihava ja olutkin maistuu.jos huomautan tupakoinnista niin suuttuu ja taas menee tupakille.
Leski minusta tulee aika pian. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun miehelläni on apnea ja keuhkoahtautuma, 45 vuotinen tupakointi on tehnyt tehtävänsä , ei ole silti lopettanut, vaikka on nämä sairaudet . Hän pääsi eläkkeelle vuoden alusta nyt istuu television ääressä katsoo elokuvia ja jalkapalloa
ja käy tupakalla , ei liiku, on lihava ja olutkin maistuu.jos huomautan tupakoinnista niin suuttuu ja taas menee tupakille.
Leski minusta tulee aika pian.Surullista kun ihminen ei ajattele omaa parastaan. Mutta eihän ketään voi pakottaa jos ei tahdo apua. Miehesi kun vielä suhkotnuori. Jospa mieli vielä muuttuu. Mieheni ei onneksi ole koskaan polttanut joskus kuin nuorempana muutaman sikarin. Itse tänään huomannut että jankutus ehkä alkaa pikkuhiljaa tuottaa tulosta. En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa sekö se ahdistaa jos joutuu sen laitteen ottamaan. Kunhan nyt tutkisivat että onko edes mitään. Ja kyse myös minun jaksamisesta välillä haluasi itsekin nukkua yönsä rauhassa ilman että täytyy koko ajan miettiä että oliko tuo nyt joku hengityskatkos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leski minusta tulee aika pian.Ei kun luin väärin että miehesi on 45 vuotias mutta hän olikin polttanut 45 vuotta. Onhan tuossa sitten jo tuhoa tullut varmasti aikaiseksi.Vaikeita sairauksia kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun luin väärin että miehesi on 45 vuotias mutta hän olikin polttanut 45 vuotta. Onhan tuossa sitten jo tuhoa tullut varmasti aikaiseksi.Vaikeita sairauksia kyllä.
Tuo ahtautuma pysähtyy siihen , kun lopettaa tupakoinnin, mutta, jos vaan jatkaa, niin se lisääntyy ja lopuksi ihminen tukehtuu.
- Anonyymi
Vaimollani on ainakin kovaa korinaa nukkuessa, välillä hengittää kovalla tuhinalla ja taas hiljenee, kuulostaa kummalta jopa pelottavalta. Olen jopa nukkunut toisessa huoneessa ja vaimo hermostui siihen koska hän haluaa nukkua mun vieressä.
- Anonyymi
Ihan yhtälailla naisilla on myös uniapneaa. Ei se nukkuja itse sitä tiedä yleensä se on vissiin puoliso joka ne hengitys katkokset yms. Huomaakin ja huolestuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yhtälailla naisilla on myös uniapneaa. Ei se nukkuja itse sitä tiedä yleensä se on vissiin puoliso joka ne hengitys katkokset yms. Huomaakin ja huolestuu.
Sellaisenkin olen kuullut että perheessä oli ollut koira joka hakeutunut öisin omistajan kasvojen lähelle ja herättänyt. Lopulta oli tämä ihminen hakeutunut lääkäriin ja oli todettu uniapnea. Koira oli ilmeisesti haistanut hengityskatkot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaikilla kuorsaajilla ole apneaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaikilla kuorsaajilla ole apneaa.
Ei tietenkään ole. Mutta hyvä se tutkittaa jos tulee epäilys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Mutta hyvä se tutkittaa jos tulee epäilys.
Mitä sitä tutkituttaa, kun ei ole hengityskatkoksia vaan pieni leuka , näin sanoi lääkärini.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitä tutkituttaa, kun ei ole hengityskatkoksia vaan pieni leuka , näin sanoi lääkärini.
Jatkoa vielä ,eikä väsytä päivisin vaan energiaa löytyy, ja hyvät elämäntavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoa vielä ,eikä väsytä päivisin vaan energiaa löytyy, ja hyvät elämäntavat.
Ei silloin tarvitse jos ei epäilystäkään. Aivan eri asia. Eihän mitään sairautta tarvitse tutkia jos ei ole epäilystä. Mieheni kohdalla on se täytyy pois sulkea ennen kuin voi sanoa että mitään ei ole.
Olen itse sinkku, mutta vastaan koska sairastan vaikea-asteista uniapneaa, ja mulla todettiin tutkimuksissa 33 katkosta tunnissa, joista pisimmillään yksi katkos kesti 1.34 minuuttia. Ihmisellä jolla on ahdas nielu, ei painon tiputtaminen poista/paranna täysin uniapneaa. Itselläni on ahdas nielu, ja kuorsasin myös normaalipainoisena. Uniapnea lisää sepelvaltimotautiriskiä, kuten myös korkeaa verenpainetta, joten mistään pienestä jutusta ei ole sairaudessa kyse. Vaikeaa ja keskivaikeaa uniapneaa sairastava kuuluu myös koronan vaikeamman muodon riskiryhmään.
Vaikka nukuin kellon ympäri, olin aamulla herätessä yhtä väsynyt kuin illalla nukkumaan mennessä, päivä meni sumussa kulkiessa (tällöin saattaa olla auton ratissa jopa vaarallinen ympäristölleen, koska väsyneenä reaktionopeus hidastuu), ja jo iltapäivällä viideltä aloin haukottelemaan väsymyksen kasvaessa sitä suuremmaksi mitä lähemmäksi iltaa kohti mentiin. Ei ollut energiaa tehdä juuri mitään ylimääräistä, ja jatkuvasti väsytti. Osa nukahtaa vaikka kesken television katselun istualleen, koska eivät enää pysy hereillä.
Itse puhuin väsymyksestä työterveyslääkärille, jonka vastaanotolle olin päässyt työ- ja toimintakykyarvion vuoksi (tutkimuksissa olo johtui muista syistä), ja yhden yön kestävä unisalkkututkimus sovittiin tehtäväksi. Sain tehdä se kotona, ja koska muutamaan kuukauteen ei tullut mitään tuloksia tai yhteydenottoa, ajattelin sen osoittavan etten uniapneaa sairasta. Loppupalaverissa sain tietää sairastavani uniapneaa, ja sain lähetteen kurkku-, nenä-, ja korvatautien klinikalle c-papin saamista varten.
Laitteen sain kaksi vuotta sitten, ja oli mieletöntä tajuta kahta viikkoa myöhemmin, että herranjestas, kello on viisi iltapäivällä eikä mua yhtään väsytä, vaikka aiemmin olisin ollut jo silloin valmis menemän nukkumaan. Olo oli päivisin pirteä, koska sain tarpeeksi lepoa unen aikana, ja jaksoin tehdä muutakin päivän aikana kuin vain ne pakolliset asiat. Menneen kahden vuoden aikana on vain kourallinen niitä kertoja, jolloin en ole laitetta nukkuessa käyttänyt, ja ensimmäinen yö ilman laitetta sitä useamman kuukauden käyttämisen jälkeen palautti mieleen miksi en ole ilman ellei ole ehdoton pakko: aamulla herätessä olin yhden ilman laitetta nukutun yön jälkeen taas kuin puolikuollut väsymyksestä, eikä olo ollut ollenkaan pirteä mitä muina aamuina laitteen kanssa nukuttujen öiden jälkeen.
Kannattaa lukea täältä c-pap -laitteen valmistajan sivuilta lisää tietoa uniapneasta, ja pyydä myös puolisoasi lukemaan se.
https://document.resmed.com/en-us/documents/fi/ResMed_Uniapnea_minullako.pdf
Hengitysliiton sivuilta saa myös lisätietoa:
https://www.hengitysliitto.fi/hengitysterveys-ja-sairaudet/hengitys-sairaudet/uniapnea/- Anonyymi
Juu kiitos. Olen kyllä laittanut linkkejä ja kertonut asiasta.Täytyy varmaan videoida hänelle minkäänlaista ääntä pitää nukkuessaan jospa se auttaisi ymmärtämään. Yrittänyt puhua läheisille jotka puhuneet hänelle asiasta myöskin. Jospa se pikkuhiljaa alkaa mennä perille.
Anonyymi kirjoitti:
Juu kiitos. Olen kyllä laittanut linkkejä ja kertonut asiasta.Täytyy varmaan videoida hänelle minkäänlaista ääntä pitää nukkuessaan jospa se auttaisi ymmärtämään. Yrittänyt puhua läheisille jotka puhuneet hänelle asiasta myöskin. Jospa se pikkuhiljaa alkaa mennä perille.
Se kannattaa tehdä se videointi, koska itse ei voi tietää miten oma nukkuminen näyttäytyy toiselle, ja siksi saattaa olla vaikea uskoa toisia näiden kertoessa kokemuksiaan. Enkä todellakaan tarkoita sitä, etteivät nämä toiset kerro kuten asia on.
Olen ollut aikoinaan myös kova puhumaan ja touhuamaan unissani, ja niitä tarinoita siitä mitä kaikkea olen sanonut tai tehnyt unessa on ollut uskomatonta kuunnella. Että voinko oikeasti olla toiminut tai sanonut noin, kun itsellä ei ole mitään mielikuvaa tapahtuneesta, vai liioitteleeko toinen jotain juttua, vaikka tällä ei olisi mitään syytä liioitella. Jos kuulisi itse mitä toiset kokee, ei olisi syytä väittää muuta, koska on kuullut ja nähnyt todisteet omin silmin ja korvin.
- Anonyymi
Miehelläni oli minuutissa joskus kaksi 20sek unikatkosta, eli vain muutama hengenveto välillä ja taas hiljaa pitkään.
Se käy sydämen päälle, jos haluaa elää kannattaa hakea laite! - Anonyymi
Koita saada se ainakin unirekisteröintiin, tk:n tai työterveyshuollon kautta. Siinä näkyy taudin vaikeusaste eri nukkumisasennoissa. Mikäli lievä, ehkä elintapahoitokin riittää, mikäli keskivaikea tai vaikea, kannattaa kokeilla cpap-laitetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1991590Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1381354- 541123
- 72995
- 51950
- 106902
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52893Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 82830
- 31764