Eksoduksen todisteet?

Eilen tuli National Geographic-kanavalta juttua eksoduksen tarinoiden synnystä. Englannikielisissä Raamatuissa höpistään Punaisestamerestä, vaikka oikea käännös olisi Kaislameri, kuten suomalaisissa käännöksissä onkin. Mahdollisia paikkoja, joissa yli metrin syvyinen meri voi oikeasti tilapäisesti vetäytyä tuulen voimasta, löytyy Niilin suistoalueelta. Jokin pieni joukko on voinut mennäkin sellaisesta paikasta yli. Mutta niihin ei sentään armeija voi hukkua. Armeijan hukkumisen tarina lieneekin peräisin vanhemmasta erillisestä tapahtumasta, joka on johtunut Thera-tulivuoren räjähdyksen (Santorini, Kreikka) aiheuttamasta tsunamista 1650–1600 eaa. Tarinoille on tyypillistä se, että ne ovat ensin usein suullisia tarinoita ja ajan mittaan niitä aletaan merkitä muistiin, jolloin tarinat ovat jo muuttuneet ja usein yhdistyneet toisiin tarinoihin. Suomestakin Lallin tarinan todellinen, jotenkin mahdollisesti paikkaansapitävä tarina sijoittuu todellisuudessa Ruotsiin. Lallin tarinan henkilöiden, niin Lallin kuin vaimonsa Kertunkin nimet ovat kristillistä alkuperää, eivät "pakanallisia".

9

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos Arto sattui katsomaan tuon ojhjelman, hän varmaankin hehkuttaa sitä todisteena eksoduksesta, vaikka aiemmin hänen kärrynpyöränsä löytyi Punaisestamerestä. Onhan se tietysti hienoa, jos on pitävät todisteet peräti kahdesta eri ylityspaikasta;-)

    • Jäikö Arto taas sanattomaksi?

    • Anonyymi

      Israelin Punaisen Meren ylitys ei tapahtunut Kaislamerta pitkin vaan noin 90 metriä syvän Punaisen Meren poikki.

      Se Herra ja Jumalan enkeli joka antoi Moosekselle voiman ja kyvyn halkaista 90 metriä syvät Punaisen meren vedet ja palauttaa ne uudelleen Egyptin sotaväen päälle, oli Pyhä Henki eli Gabriel (2 Mooses 14:15-16 ja 19-20 ja 24 jae ja 2 Mooses 14 :26 ja 27 jae sekä 2 Nefi 8:9-10). Jos Pyhä Henki (Gabriel) siirsi aikojen alussa uutta mannerta noin 2000 km lännemmäs vanhasta mantereesta niin eikö hänelle ollut helppoa jakaa Punaisen meren vedet.

      • Mahdotonta, että kyse olisi ollut Punaisestamerestä. No, sinulla ovat mannerliikunnatkin hakusessa.

        Satu on voinut kehittyä vain joko kokonaan keksittynä tai jostain matalasta paikasta, josta kova tuuli on voinut työntää veden pois. Sellaisia tapahtuu nykyäänkin. Mutta vuoroveden vaikutus on lähes olematon Välimerellä.


      • Anonyymi
        Höpsislöpsis kirjoitti:

        Mahdotonta, että kyse olisi ollut Punaisestamerestä. No, sinulla ovat mannerliikunnatkin hakusessa.

        Satu on voinut kehittyä vain joko kokonaan keksittynä tai jostain matalasta paikasta, josta kova tuuli on voinut työntää veden pois. Sellaisia tapahtuu nykyäänkin. Mutta vuoroveden vaikutus on lähes olematon Välimerellä.

        Tämä on uskovien palsta, ei ateistien palsta. Mene juttelemaan juttujasi ateistien palstalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on uskovien palsta, ei ateistien palsta. Mene juttelemaan juttujasi ateistien palstalle.

        Mormonismipalstalla saavat kirjoittaa kaikki mormonimista kiinnostuneet ja itse asiassa jopa ne, joita mormonismi ei kiinnosta pätkän vertaa.

        Sinun logiikallasihan täällä saisivat kirjoittaa vain mormonit, eivät ulkopuoliset. Sellaisia hymistelypalstoja on kyllä olemassa, joten mene sellaisiin.

        Ja kun täällä kirjoitetaan mormonismin ulkopuolelisistakin asioista, vieläpä niin, että syytellään palstalaisia siitä, että nämä muka eivät osaa vastata, vaikka vastattu on miljoonat kerrat, katson olevani oikeutettu tekemään aloituksiakin niistä aiheista, joita hörhöt tälle palstalle tuovat.

        Sanopa nyt, että mitä mieltä olet itse käsiteltävästä asiasta. Mikä on Egyptin orjuuden totuusarvo mielestäsi? Oliko koko juutalainen kansa orjuudessa Egyptissä, vai luotatko asiallisiin lähteisiin, jotka kertovat, että juutalaisia oli jonkin verran ympäri Välimerta. Uskotko, että iso porukka tuli Punaisenmeren yli (tai ali)?

        Jos kirjoitukseni ovat sinulle kiusallisia etkä osaa niihin vastata, voit hoitaa mielenterveyttäsi olemalla tulematta tälle palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on uskovien palsta, ei ateistien palsta. Mene juttelemaan juttujasi ateistien palstalle.

        Mormonit uskovat satuun punaisen meren ylittämiseen ja egyptin sotajoukkojen hukkumiseen joten aloitus kuuluu erinomaisesti tälle palstalle.
        Kirkossa uskotaan myös maailmanlaajuiseen vedenpaisumukseen joten Vanhan Testamentin myyttien oikaisut ovat mitä sopivimpia aloituksia mormoniopalstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mormonit uskovat satuun punaisen meren ylittämiseen ja egyptin sotajoukkojen hukkumiseen joten aloitus kuuluu erinomaisesti tälle palstalle.
        Kirkossa uskotaan myös maailmanlaajuiseen vedenpaisumukseen joten Vanhan Testamentin myyttien oikaisut ovat mitä sopivimpia aloituksia mormoniopalstalla.

        ...ylittämisestä...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mormonit uskovat satuun punaisen meren ylittämiseen ja egyptin sotajoukkojen hukkumiseen joten aloitus kuuluu erinomaisesti tälle palstalle.
        Kirkossa uskotaan myös maailmanlaajuiseen vedenpaisumukseen joten Vanhan Testamentin myyttien oikaisut ovat mitä sopivimpia aloituksia mormoniopalstalla.

        Olli ei ole ottanut kantaa, mutta jos tuo Punainen meri on englanninkielisten Raamattujen moka (lähtenyt oletuksesta), miksi Smith ei innoitetussa Raamatussaan sitä oikaissut? Luulisi mormonien tietävän totuuden, koska profeetat saavat ilmoitusta suoraan Jumalalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe