Suomi joutui toisen maailmansodan päätteeksi rakentamaan junaradan Kemijärveltä Sallan Kelloselkään Venäjän rajalle. Rata jäi vaille käyttöä , kun Venäjä ei rakentanut omassa päässään rataa valmiiksi. Noin 50 kilometriä jäi puuttumaan. Mutkitteleva rata tulee Muurmankin radalta Alakurttiin. Jos venäjä olisi rakentanut oman osuutensa valmiiksi ja korjannut olevassa olevaa rataa, niin Suomen teollisuus olisi voinut viedä tavaraa Muurmanskin jäättömään jäämeren satamaan ja olisi hyödyttänyt molempia valtioita.
Sallan rata jäi vaille käyttöä
7
905
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän tuo liittytynyt mitenkään toisen maailmasodan päättymiseen.
Talvisodan Moskovan rauhanehdot sanelivat tuon radan rakentamisen .
Suomen piti rakentaa ns. Sallan rata pituudeltaan 87 km Kemijärveltä Sallaan ja sieltä Kelloselkään ja edelleen uudelle rajalle. Tuo valmistui toukokuussa 1941 jolloin se yhdistettiin neukkujen rakentamaan 171 km:n rataosuuteen.
Neuvostoliitto rakensi tuon oman osuutensa radasta Ruthsjistä Alakurtin kautta rajalle.
Neukku sai tuon valmiiksi jo helmikuussa 1941.- Anonyymi
Sitä rataa ei edelleenkään rakennettu rajalta Alakurttiin, tai jos on joskus rakennettu , niin on sitten purettu. On Suomen puolellakin rataa purettu , ei se ihan rajalle mene.
- Anonyymi
Suomen oli ennen Alakurttikin. Olisi voinut rakentaa radan Alakurttiinkin saakka.
- Anonyymi
Venäläisten ja kiinalaisten kanssa pitäisi tehdä sopimus että rakentavat nyt radan loppuun ja alkavat rahdata tavaraa Kiinasta Koillisväylän ja Murmanskin kautta Eurooppaan .
Venäjällähän on hyvät ydin jäänmurtajat ja matkaa vois vielä lyhentää Lenajokea pitkin sekä rakentaa kanava sieltä Ohotanmerelle josta matka jatkuisi Japaninmeren kautta ItäKiinanmerelle ja siellä ranninkkokaupunkeihin tai jokia pitkin sisäKiinaan.
Suomi sekä Ruotsi saisi siitä kautta kulusta omat rahansa kun junat kulkisi Tornion kautta Ruotsinsalmen kautta Euroopan puolelle.
Matka lyhenisi yli 5000km verrattuna lyhimpään rahtilaivamatkaan Etelän kautta ja samoin myös matka-aika.
Ruotsin Torniosta voisi muuttaa Sallan radan raideleveyden samaksi Muurmanskiin saakka Venäjän puolella,joten sekään ei olisi ongelma.- Anonyymi
Suomessa ja Venäjällähän on sama raideleveys. Ruotsissa on eri leveys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ja Venäjällähän on sama raideleveys. Ruotsissa on eri leveys.
Ei ole sama, joskin yhteensopiva.
Mainittakoon että puolalaiset eivät meinanneet millään saada aikaiseksi jatkaa venäläisten painostuksesta huolimatta yhteensopivaa ratayhteyttä länteen...
Aika fiksuja.
- Anonyymi
Ei se ollut mikään lasten junarata vaan oikea rautatie!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339