Suomi joutui toisen maailmansodan päätteeksi rakentamaan junaradan Kemijärveltä Sallan Kelloselkään Venäjän rajalle. Rata jäi vaille käyttöä , kun Venäjä ei rakentanut omassa päässään rataa valmiiksi. Noin 50 kilometriä jäi puuttumaan. Mutkitteleva rata tulee Muurmankin radalta Alakurttiin. Jos venäjä olisi rakentanut oman osuutensa valmiiksi ja korjannut olevassa olevaa rataa, niin Suomen teollisuus olisi voinut viedä tavaraa Muurmanskin jäättömään jäämeren satamaan ja olisi hyödyttänyt molempia valtioita.
Sallan rata jäi vaille käyttöä
7
924
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän tuo liittytynyt mitenkään toisen maailmasodan päättymiseen.
Talvisodan Moskovan rauhanehdot sanelivat tuon radan rakentamisen .
Suomen piti rakentaa ns. Sallan rata pituudeltaan 87 km Kemijärveltä Sallaan ja sieltä Kelloselkään ja edelleen uudelle rajalle. Tuo valmistui toukokuussa 1941 jolloin se yhdistettiin neukkujen rakentamaan 171 km:n rataosuuteen.
Neuvostoliitto rakensi tuon oman osuutensa radasta Ruthsjistä Alakurtin kautta rajalle.
Neukku sai tuon valmiiksi jo helmikuussa 1941.- Anonyymi
Sitä rataa ei edelleenkään rakennettu rajalta Alakurttiin, tai jos on joskus rakennettu , niin on sitten purettu. On Suomen puolellakin rataa purettu , ei se ihan rajalle mene.
- Anonyymi
Suomen oli ennen Alakurttikin. Olisi voinut rakentaa radan Alakurttiinkin saakka.
- Anonyymi
Venäläisten ja kiinalaisten kanssa pitäisi tehdä sopimus että rakentavat nyt radan loppuun ja alkavat rahdata tavaraa Kiinasta Koillisväylän ja Murmanskin kautta Eurooppaan .
Venäjällähän on hyvät ydin jäänmurtajat ja matkaa vois vielä lyhentää Lenajokea pitkin sekä rakentaa kanava sieltä Ohotanmerelle josta matka jatkuisi Japaninmeren kautta ItäKiinanmerelle ja siellä ranninkkokaupunkeihin tai jokia pitkin sisäKiinaan.
Suomi sekä Ruotsi saisi siitä kautta kulusta omat rahansa kun junat kulkisi Tornion kautta Ruotsinsalmen kautta Euroopan puolelle.
Matka lyhenisi yli 5000km verrattuna lyhimpään rahtilaivamatkaan Etelän kautta ja samoin myös matka-aika.
Ruotsin Torniosta voisi muuttaa Sallan radan raideleveyden samaksi Muurmanskiin saakka Venäjän puolella,joten sekään ei olisi ongelma.- Anonyymi
Suomessa ja Venäjällähän on sama raideleveys. Ruotsissa on eri leveys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ja Venäjällähän on sama raideleveys. Ruotsissa on eri leveys.
Ei ole sama, joskin yhteensopiva.
Mainittakoon että puolalaiset eivät meinanneet millään saada aikaiseksi jatkaa venäläisten painostuksesta huolimatta yhteensopivaa ratayhteyttä länteen...
Aika fiksuja.
- Anonyymi
Ei se ollut mikään lasten junarata vaan oikea rautatie!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun493311Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5252013Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171950Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si821907- 201568
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431498- 281376
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901349Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1281277UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1131195