Sähköautolla on paljon heikkouksia, jotka jätetään mainitsematta eikä niistä saisi edes puhua.
Ensinnäkin sähköauton valmistaminen vie kolmanneksen enemmän energiaa kuin tavanomaisen auton valmistaminen.
Toiseksi nykyiseen tekniikkaan perustuva akusto pitää vaihtaa auton käyttöiän aikana kerran. Akuston raaka-aineista litiumin ja koboltin kaivaminen aiheuttaa ympäristöongelmia.
Kolmanneksi sähköauton käyttämän sähkön tuotanto aiheuttaa päästöjä.
Sähköauton moottori tarjoaa alle puolet voimalasta lähteneestä tehosta.
Latauslaitteeseen päätyy keskimäärin vain 94 prosenttia voimalassa tuotetusta sähköstä, minkä jälkeen lisää hukkaa aiheuttavat akun lataaminen ja purku sekä sähkömoottorin ja sen ohjauselektroniikan hyötysuhde.
Keskiverto sähköauto kuluttaa varovaisessa ajossa vajaat 14 kilowattia sadan kilometrin matkalla. Hävikin vuoksi se vastaa voimalassa kuitenkin 29 kilowattia.
Talvella tämä vielä kertautuu.
Sähköautot sopivat parhaiten maihin, joissa sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt ovat pieniä ja kerrallaan ajetaan melko lyhyt matka.
Suomeen ja moneen muuhun Euroopan maahan vetytankattava polttokennoauto sopii huomattavasti paremmin.
Täyssähköauton heikkouksia
44
52
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköautot jäämässä jo hyvää vauhtia paitsioon.
- Anonyymi
Köyhät täällä vaan jaksaa kitistä!
- Anonyymi
No hanki sitten se polttokennoauto. Mitä täällä kokoajan valitat ja esittelet myös näitä muiden maiden tekemisiä. Ei sun ole pakko sähkärillä ajaa, en aja minäkään.
- Anonyymi
Polttishomo käy kuumana.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttishomo käy kuumana.
"markkinat""Markkinahomo" taas vauhdissa!
- Anonyymi
"Suomeen ja moneen muuhun Euroopan maahan vetytankattava polttokennoauto sopii huomattavasti paremmin"
Olisi mukava kuulla, onko nuo mainitsemasi sähköauton "puutteet" vetyautossa jotenkin paremmin, ja miten? Entä polttomoottoriautossa?- Anonyymi
En ole aloittaja mutta yleisessä tiedossa nyt on ainakin nämä... Kaikkea ei jaksa kirjoittaa.
Nopea tankkaus, 3-4 minuutissa jopa 700 km.
Pakkanen ei vaikuta toimintamatkaan eikä myöskään helteet.
Sisätilojen lämmitys ei lyhennä toimintamatkaa. Myöskään penkinlämmittimien käyttö ei lyhennä toimintamatkaa. Jne.
https://fuelcellsworks.com/throwback-thursday/friday-fall-back-spotlight-fuel-cell-electric-vehicle-beats-battery-electric-vehicle-winter-test-2019-hyundai-nexo-versus-tesla-s/ - Anonyymi
Harmi kun niitä ei heti tänne tule ja ne muutamat jotka joskus tulevaisuudessa tulee, kuolevat nopeasti pois kun ei vetyä saa kuin parista paikkaa
"puutteet", vedyn tuottamisessa palaa sähköä monikertainen määrä siihen nähden mitä sillä saadaan tuotettua kilometrejä, eli hyötysuhde on kaikkein heikoin ja saastuttaminen isoa tuotteen alkupäässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole aloittaja mutta yleisessä tiedossa nyt on ainakin nämä... Kaikkea ei jaksa kirjoittaa.
Nopea tankkaus, 3-4 minuutissa jopa 700 km.
Pakkanen ei vaikuta toimintamatkaan eikä myöskään helteet.
Sisätilojen lämmitys ei lyhennä toimintamatkaa. Myöskään penkinlämmittimien käyttö ei lyhennä toimintamatkaa. Jne.
https://fuelcellsworks.com/throwback-thursday/friday-fall-back-spotlight-fuel-cell-electric-vehicle-beats-battery-electric-vehicle-winter-test-2019-hyundai-nexo-versus-tesla-s/Tottakai kaikki sähkövempaimet kuluttaa vetyä, ei sitä sähköä mistään ilmasta kehitetä, vaan polttamalla vetyä.
- Anonyymi
Ihan sama sopiiko vai ei, asioihin vaikuttaa monet muutkin asiat ja siksi sähköautoja tehdään paljon ja vetyautoja käytännössä vain koe eriä. Tuo Miraikin maksaa Saksassa 64ke ja suorituskyky on siihen nähden surkea.
- Anonyymi
"Ensinnäkin sähköauton valmistaminen vie kolmanneksen enemmän energiaa kuin tavanomaisen auton valmistaminen."
Totta. Sähköauton valmistaminen vie n. 30% enemmän energiaa kuin tavanomaisen auton.
"Toiseksi nykyiseen tekniikkaan perustuva akusto pitää vaihtaa auton käyttöiän aikana kerran."
Ei ole totta.
"Akuston raaka-aineista litiumin ja koboltin kaivaminen aiheuttaa ympäristöongelmia."
Totta.
"Kolmanneksi sähköauton käyttämän sähkön tuotanto aiheuttaa päästöjä."
Tietenkin.
"Latauslaitteeseen päätyy keskimäärin vain 94 prosenttia voimalassa tuotetusta sähköstä, minkä jälkeen lisää hukkaa aiheuttavat akun lataaminen ja purku sekä sähkömoottorin ja sen ohjauselektroniikan hyötysuhde."
Melko pieniä hävikkejä tuossa. Akun latauksen hyötysuhde on liki 100%, eikä noihin muihinkaan kovin suuria määriä häviä. Esim. Tesla Model 3:sen sähkömoottorin hyötysuhde on 97%.
"Sähköauton moottori tarjoaa alle puolet voimalasta lähteneestä tehosta."
Ei totta. 70% ilman regeneraatiota. Regeneraatio mukaan laskettuna ainakin 80%, parhaimmillaan lähes 90%.
"Keskiverto sähköauto kuluttaa varovaisessa ajossa vajaat 14 kilowattia sadan kilometrin matkalla. Hävikin vuoksi se vastaa voimalassa kuitenkin 29 kilowattia."
Ei totta, jos puhutaan voimalasta lähtevästä sähköenergiasta. Hävikki on n. 10% luokkaa.
"Talvella tämä vielä kertautuu."
Ei totta. Talvella kulutus on pahimmillaan n. 30% enemmän kuin kesällä.
"Sähköautot sopivat parhaiten maihin, joissa sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt ovat pieniä ja kerrallaan ajetaan melko lyhyt matka."
Paremminkin soveltuu hyvin, kun ajetaan yli 30-40 tkm vuodessa. Tulee halvimmaksi ja ympäristöystävällisimmäksi vaihtoehdoksi.
"Suomeen ja moneen muuhun Euroopan maahan vetytankattava polttokennoauto sopii huomattavasti paremmin."
Ei ole totta. Suomeen (ja kaikkiin muihinkin maihin) sähköauto soveltuu parhaiten. Kuluu sähköä vain 30% vetyautoon verrattuna.- Anonyymi
"Toiseksi nykyiseen tekniikkaan perustuva akusto pitää vaihtaa auton käyttöiän aikana kerran."
"Ei ole totta."
Todellako, Suomessa auton keskimääräinen käyttöikä on n. 20v ja 300 000 km. Akusto siis kestäisi kauemmin kuin tuon ajan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toiseksi nykyiseen tekniikkaan perustuva akusto pitää vaihtaa auton käyttöiän aikana kerran."
"Ei ole totta."
Todellako, Suomessa auton keskimääräinen käyttöikä on n. 20v ja 300 000 km. Akusto siis kestäisi kauemmin kuin tuon ajan?Viimeisten tietojen mukaan akusto kestää yli 20 vuotta ja osalla Tesla-takseja on ajettu yli 700 000 kilometriä ilman akun vaihtoa. Joten, kyllä, akku kestää kevyesti kauemmin kuin tuon ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toiseksi nykyiseen tekniikkaan perustuva akusto pitää vaihtaa auton käyttöiän aikana kerran."
"Ei ole totta."
Todellako, Suomessa auton keskimääräinen käyttöikä on n. 20v ja 300 000 km. Akusto siis kestäisi kauemmin kuin tuon ajan?Itse asiassa, yhdessä tutkimuksessa äskettäin oli oikeiden autojen tietojen perusteella arvioitu akkujen käyttöiäksi keskimäärin 22 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeisten tietojen mukaan akusto kestää yli 20 vuotta ja osalla Tesla-takseja on ajettu yli 700 000 kilometriä ilman akun vaihtoa. Joten, kyllä, akku kestää kevyesti kauemmin kuin tuon ajan.
Ei ole kaikissa kestäyt. Akkuja on Tesloihin takuuseen vaihdettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kaikissa kestäyt. Akkuja on Tesloihin takuuseen vaihdettu.
Ei kaikissa, mutta monissa uusissa polttiksissakin on poksahtanut useita osia ensimmäisen käyttövuoden aikana ja osa on romutettukin jo muutaman vuoden jälkeen. Yksittäistapauksiin vetoaminen on typerää. Aina löytyy yksittäistapauksia jotka poikkeavat normaalista, mutta vain idiootti kuvittelee sen todistavan kaikkien autojen toimivan samalla tavalla.
Anonyymi kirjoitti:
"Toiseksi nykyiseen tekniikkaan perustuva akusto pitää vaihtaa auton käyttöiän aikana kerran."
"Ei ole totta."
Todellako, Suomessa auton keskimääräinen käyttöikä on n. 20v ja 300 000 km. Akusto siis kestäisi kauemmin kuin tuon ajan?Romutusikä on 21 vuotta ja keski-ikä 10,0 - 14,2 vuotta.
- Anonyymi
Tuossa aloituksessa on kyllä paljon asiaa miksi täyssähköautoa ei kannata ostaa.
- Anonyymi
Aloituksessa on myös paljon väärää ja valheellista tietoa.
- Anonyymi
Kertaappa vaikka kolme tärkeintä miksi sähköauto ei kannata ostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertaappa vaikka kolme tärkeintä miksi sähköauto ei kannata ostaa.
Kallis ostaa, akkujen kesto takuun jälkeen, jälleenmyyntiarvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallis ostaa, akkujen kesto takuun jälkeen, jälleenmyyntiarvo.
Jälleenmyyntiarvo on paljon parempi kuin vastaavan hintaisilla polttiksilla. Ja akkutakuu on sähköautoilla 8 vuotta ja viime tietojen normaali akun kesto on yli 20 vuotta.
Anonyymi kirjoitti:
Kallis ostaa, akkujen kesto takuun jälkeen, jälleenmyyntiarvo.
Sanopa sinä miksi sähköauto on hävinnyt polttomoottoriautolle 6-0? 100 vuotta ollut aikaa ja sähköauto keksittiin ensin. Nyt Suomessa polttisautoja yli 2 830 953 ja sähköautoja
14 682.
Joku syyhän tuohon täytyy olla, koska yleensä parempi tai käyttäjäystävällisempi voittaa.
Kuvaputki tv vs taulu-tv, lankapuhelin vs kännykkä, sähköporakone vs akkuporakone, jne.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sanopa sinä miksi sähköauto on hävinnyt polttomoottoriautolle 6-0? 100 vuotta ollut aikaa ja sähköauto keksittiin ensin. Nyt Suomessa polttisautoja yli 2 830 953 ja sähköautoja
14 682.
Joku syyhän tuohon täytyy olla, koska yleensä parempi tai käyttäjäystävällisempi voittaa.
Kuvaputki tv vs taulu-tv, lankapuhelin vs kännykkä, sähköporakone vs akkuporakone, jne.Se oli silloin, nyt on eri asia. Nyt sähköautot ottavat kovaa vauhtia kiinni polttomoottoriautoja ja myynnit kasvavat. Norja on jopa kieltämässä uusien polttomoottoriautojen myyntiä jo vuonna 2025. Tosin kielto ei välttämättä ole edes tarpeellinen, koska valtaosa uusista autoista on jo täyssähköautoja.
Ja on turha höpistä tämän hetken autokannasta. Viime vuoden lopussa oli vain noin 10 000 sähköautoa, joten niiden määrä nousi lähes 50 % puolessa vuodessa. Jo tämän vuoden lopussa on yli 20 000 sähköautoa, vuoden 2022 lopussa luultavasti noin 40 000. Eli osuus hiljalleen nousee ja jo muutaman vuoden päästä liikenteessä on satoja tuhansia täyssähköautoja. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sanopa sinä miksi sähköauto on hävinnyt polttomoottoriautolle 6-0? 100 vuotta ollut aikaa ja sähköauto keksittiin ensin. Nyt Suomessa polttisautoja yli 2 830 953 ja sähköautoja
14 682.
Joku syyhän tuohon täytyy olla, koska yleensä parempi tai käyttäjäystävällisempi voittaa.
Kuvaputki tv vs taulu-tv, lankapuhelin vs kännykkä, sähköporakone vs akkuporakone, jne.Hölmöä ottaa noita esimerkkejä. 30 vuotta sitten kuvaputki TV:t, lankapuhelimet, sähköporakoneet jne olivat vielä markkinajohdossa. Jos sen ajan luvuilla olisi ajateltu niin nuo olisivat voittaneet. Nykytilanne on tietona arvoton, kun mietitään tilannetta tulevaisuudessa. 30 vuoden päästä polttiksia tuskin ainakaan Euroopassa enää uusina myydään. Ei edes vaikka mitään lakia ei tehtäisi.
Anonyymi kirjoitti:
Se oli silloin, nyt on eri asia. Nyt sähköautot ottavat kovaa vauhtia kiinni polttomoottoriautoja ja myynnit kasvavat. Norja on jopa kieltämässä uusien polttomoottoriautojen myyntiä jo vuonna 2025. Tosin kielto ei välttämättä ole edes tarpeellinen, koska valtaosa uusista autoista on jo täyssähköautoja.
Ja on turha höpistä tämän hetken autokannasta. Viime vuoden lopussa oli vain noin 10 000 sähköautoa, joten niiden määrä nousi lähes 50 % puolessa vuodessa. Jo tämän vuoden lopussa on yli 20 000 sähköautoa, vuoden 2022 lopussa luultavasti noin 40 000. Eli osuus hiljalleen nousee ja jo muutaman vuoden päästä liikenteessä on satoja tuhansia täyssähköautoja.Miten on eri asia nyt. 100 vuotta ovat kisanneet. Täyssähköhenkilöautoja tällä hetkellä 0,5% henkilöautokannasta.
Vuoden lopussa näemme montako sähköautoa on.
Tänä vuonna on ensirekisteröity 4 100 kpl sähköautoja, ei taida ihan heti olla satojatuhansia?Anonyymi kirjoitti:
Hölmöä ottaa noita esimerkkejä. 30 vuotta sitten kuvaputki TV:t, lankapuhelimet, sähköporakoneet jne olivat vielä markkinajohdossa. Jos sen ajan luvuilla olisi ajateltu niin nuo olisivat voittaneet. Nykytilanne on tietona arvoton, kun mietitään tilannetta tulevaisuudessa. 30 vuoden päästä polttiksia tuskin ainakaan Euroopassa enää uusina myydään. Ei edes vaikka mitään lakia ei tehtäisi.
"30 vuotta sitten kuvaputki TV:t, lankapuhelimet, sähköporakoneet jne olivat vielä markkinajohdossa."
Niinpä, mutta koska tuli paremmat tekniikat, niin eivät ole enää, ovat ihan marginaalisia.
Autoina sähkö- ja polttisauto ovat suunnilleen samat (jousitus, iskunvaimennus, ajettavuus, penkit,jarrut, jne). Sähkömoottori on äänettömämpi, ei saastuta, on huoltovapaampi, jne. kuin polttomoottori.
Mutta miksi sähköauto siltikin hävisi poltikselle 6-0, oli kysymys?
- Anonyymi
Vastaavan 100km matkaan vetyautolla. Voimalaitos joutuu tuottamaan yli 100kWh.
1kWh/kilometri. - Anonyymi
Olipa talvi tai kesä niin patteriautokuskit kököttävät autoissaan, odottaen jotain. Että akusto lämpiää, tai jähtyy, tms.
- Anonyymi
Mitä poika sekoilee. Tutustu paremmin tekniikkaan, niin voisit vaikka ymmärtää jotain.
- Anonyymi
Siinä sitä on aloituksessa kuvitelmia kerrakseen.
- Anonyymi
Mutta kuitenkin. Polttokennoauton hyötysuhde on nin huono, ettei sellaisia kannata alkaa valmistamaan. Jisäksi jakeluasemien rakentaminen ja vedyn jakelu tulevat ylettömän kalliiksi. Onhan tästä jo ollut puhetta.
- Anonyymi
Se päivä tulee vielä ja pian kun polttokennoauton hyötysuhde on parempi kun seinästä ladattavan sähköauton. Silloin voi sähköautotekniikka olla yllättävänkin nopeasti vanhentunutta.
Tekniikka kehittyy ja nopeaa tahtia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se päivä tulee vielä ja pian kun polttokennoauton hyötysuhde on parempi kun seinästä ladattavan sähköauton. Silloin voi sähköautotekniikka olla yllättävänkin nopeasti vanhentunutta.
Tekniikka kehittyy ja nopeaa tahtia.Ei tule pian, eikä hitaasti.
- Anonyymi
Aloittaja levittää aktiivisesti propagandaa vedyn puolesta kuvitellen että valehtelulla voittaa päättäjät puolelleen. Kun totuus selviää niin aloittaja kirotaan alimpaan helvettiin. Totuus on että vetyautoilu on liian kallista tavalliselle kansalaiselle kun KAIKKI KULUT otetaan huomioon ja autoilun vaikeus (tulevaisuudessa) kun vähänkin pidemmälle pitäisi lähteä SUOMESSA (vähän vetytankkausasemia).
- Anonyymi
EU ilmoitti juuri tänään että vetytankkausasemia pitää olla 150 km välein koko Euroopan unionin alueella. Että semmoista... Aloittaja on onneksi ottanut asioista selvää ennen kuin kirjoittaa tänne.
Kaikki vetyaloitukset ovatkin olleet fiksuja toisin kuin sähköautokannattajien kirjoitukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU ilmoitti juuri tänään että vetytankkausasemia pitää olla 150 km välein koko Euroopan unionin alueella. Että semmoista... Aloittaja on onneksi ottanut asioista selvää ennen kuin kirjoittaa tänne.
Kaikki vetyaloitukset ovatkin olleet fiksuja toisin kuin sähköautokannattajien kirjoitukset.Ja myös sähköautojen latauspaikkoja 60 km välein, taisit unohtaa sen.
- Anonyymi
Näinhän se on
- Anonyymi
Katotaan nyt ENSIN että tuleeko niitä vetyasemia edes 10 kpl suomeen "etelästä pohjoiseen" ajatuksella. Nimittäin kun pitäisi sitä rahaa kaivaa asemia varten ja vielä saada tavalliselle kansalle vetyautoja myytyä, niin saattaa olla vuosi 2035 ennenkuin se EHKÄ toteutuu. Ja kaikki ympäristöluvat ja asukkaiden vastustukset päälle "räjähdysvaaran" takia. Jos asemia ei saada tarpeeksi ympäri suomea, niin ihmiset jättävät ostamatta vetyauton kun valittavat että ei voi tarpeeksi usein tankata kun pitäisi reissata eri puolille suomea. Samaa ongelmaa oli aikoinaan täyssähköautonkin kanssa ennenkuin alkoi aidosti JULKISIA latauspisteitä tulemaan ympäri suomea, jolloin alkoikin "toimintasäde" olemaan ihan toista luokkaa kuin vaikkapa 5 vuotta sitten.
Jos kerran aloittaja on ottanut asioista selvää niin kummasti linkki unohtui väitteelle. Ja ennenkaikkea millä aikataululla TAKARAJOINEEN olisi tämä 150km vaatimus tarkoitus täyttää?- Anonyymi
Jospa sinä uusavuton hakisit sen tiedon kerrankin itse. Jos lapsesta asti kaikki on tuotu nenän eteen hopeatarjottimella niin kyllä se tietysti kiukuttaa kun joutuu itse tekemään jotain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa sinä uusavuton hakisit sen tiedon kerrankin itse. Jos lapsesta asti kaikki on tuotu nenän eteen hopeatarjottimella niin kyllä se tietysti kiukuttaa kun joutuu itse tekemään jotain.
Jotenkin näyttää siltä kun vertaa näitä täällä olevia lataussähköautokannattajien ja vetyautokannattajien kirjoituksia, niin lataussähköautojen kannattajien älykkyys on jostain syystä huomattavasti heikommalla tasolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin näyttää siltä kun vertaa näitä täällä olevia lataussähköautokannattajien ja vetyautokannattajien kirjoituksia, niin lataussähköautojen kannattajien älykkyys on jostain syystä huomattavasti heikommalla tasolla.
Ja vetyautojen kannattajat unohtavat, että yksikään autovalmistaja ei enää usko, että vetyautot korvaavat lataussähköautot. Tätä ei tule tapahtumaan. Vetyautoja voi tulla pienelle marginaaliryhmälle mutta siinä kaikki.
Ja seuraavassa pieni fakta, niissäkin maissa joissa on vetyasemia ja vetyautoja myydään, on niiden myynnit olleet surkeita. Saksassa myydään ainakin kymmeniä kertoja enemmän täyssähköautoja ja USA:ssa peräti satoja kertoja enemmän täyssähköautoja. Esimerkiksi Toyota Miraita myytiin USA:ssa kesäkuussa vain 109 autoa. Vetyautot eivät tällä hetkellä edes suurista tuista huolimatta kiinnosta.
- Anonyymi
Mikä teitä vaivaa? Miksi ihmeessä punkkeroitte itsenne asemasotaan täysi merkitykseömistä asioista?
Kaikki näkee että vedyssä on potentiaalia mutta se ei ole realistinen vielä pitkään aikaan. Katsotaan siis rauhassa miten asia kehittyy.
Sähkökään ei ollut realistinen ennen VAG diesel-gate jupakkaa ja Teslaa. Hyvin pian on sähköstä noussut realistinen vaihtoehto polttiksille. Vedylle voi käydä samalla tavalla. Se vaan vie pidemmän aikaa koska jakeluinfra ja tuotanto ei ole lähellekään sillä tasolla kuin sähköllä. MUTTA ei silti tyrmätä vaikka kuinka itsellä olisi paha olo ja hohonkin pitäisi purkaa. Kannattaa hankkia kotiin jäähdytys niin olo helpottaa :-)- Anonyymi
Ja lisäksi mitään ”sotaa” ei ole olemassa. Kaikki vetyautojakin valmistavat ovat tekemässä lataussähköautoja. Vetyauto on vain vaihtoehtoinen energiamuoto eikä sitä edes ajatella lataussähköauton korvaajana, ei ainakaan vielä. Markkinoilla on kyllä hyvin tilaa molemmille, jos kysyntää vain on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663015
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252113Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241550- 281301
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161297Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101127Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621011