Tänään sain reilut 12 kg ahventa ja eilenkin 8 kg.
Eikä maksanut juuri mitään. Ajoin puoli kilsaa mun vakio paikalle kalaan ja ahventa tuli koko ajan. Huh oli kyllä kova perkaaminen, meni monta tuntia mutta eipä haittaa koska ilmaista kalaa sain. Pakastimessa on fileitä jotain 7 kg taas.
Merestä saa ruokaa.
43
229
Vastaukset
- Anonyymi
Et saa ahventa merestä, eli missäs sitä ollaan tänään oltu? Ja saamasi kalat maksoi ajamasi polttoainemäärän verran.
- Anonyymi
Juovuksissa ollut, viikonloppua viettämässä, mökin lattialle sammuneena
- Anonyymi
Hyvä homma. Ahven on kala. Ikävä, että kaikilla ei ole aikaa tai paikkaa. Mutta niillä kellä olisi aikaa ja paikka, toisi kala onnea. Jos ei ole allergiaa kalaa kohtaan.
- Anonyymi
Miten niin ei ole aikaa ja paikkaa?? Minulla on kokoon taittuvat katiskat ja laitan ne vesistöön pyyntöön työmatkoillani, illalla katson katiskat kotimatkalla ja yleensä on kalaa kotiin vietäväksi. Vesistöjä Suomessa riittää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin ei ole aikaa ja paikkaa?? Minulla on kokoon taittuvat katiskat ja laitan ne vesistöön pyyntöön työmatkoillani, illalla katson katiskat kotimatkalla ja yleensä on kalaa kotiin vietäväksi. Vesistöjä Suomessa riittää!
Monesti köyhät joutuvat tekemään pitkiä työpäiviä köyhyytensä palkaksi. Ja pitkäaikaisesti se sitten vaikuttaa siten, että aika ikään kuin menettää merkityksensä. Eikä ole sitten enää mitään muuta kuin sitä köyhyyttä ja siinä vietetyn ajan kipua ja sairautta.
Jos esimerkiksi on paperi osaamista tai maaseututausta, niin silloin asia on mahdollinen.
- Anonyymi
Taitaa olla näitä kalajuttuja
- Anonyymi
Taitaa nyt herralla olla vesistöt sekaisin. Meri on suolaista vettä Suomen rannoilla ja järvet, lammet ja joet makeita sisävesiä. Ahven elää ainoastaan sisävesillä.
- Anonyymi
Ei ole herralla vesistöt sekaisin varmaankaan. Kyllä ahventa saa Suomenlahdelta rannikolta, kun se on murtovettä. Tulee myös haukea ja suutareita Suomenlahden rannikolta, ainakin Loviisan lähellä Pyhtään Ahvenkoskella, missä tuo kaveri kalastaa.
https://www.rannastaruokapoytaan.fi/yrittajat/kymenlaakso/ben-henriksson - Anonyymi
Taitaa sinulla itselläsi olla tiedot puutteelliset. Itämeri on murtovettä ja sieltä viihtyy järvikalat. Aikoinaan sumppulaivoilla vietiin eläviä haukia Tukholmaan Suomesta. Ei ne hauet olisi pysyneet elossa Tukholmaan asti, ellei Itämeri olisi vähäsuolainen.
Tuossa linkissä lueteltu Itämeren kaloja, mukana myös ahven.
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikealan-yhteiset-vaatimukset/valvonta/tutkimukset-ja-projektit/vierasaineisiin-liittyvia-hankkeita/eu-kalat-ii--hanke/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa sinulla itselläsi olla tiedot puutteelliset. Itämeri on murtovettä ja sieltä viihtyy järvikalat. Aikoinaan sumppulaivoilla vietiin eläviä haukia Tukholmaan Suomesta. Ei ne hauet olisi pysyneet elossa Tukholmaan asti, ellei Itämeri olisi vähäsuolainen.
Tuossa linkissä lueteltu Itämeren kaloja, mukana myös ahven.
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikealan-yhteiset-vaatimukset/valvonta/tutkimukset-ja-projektit/vierasaineisiin-liittyvia-hankkeita/eu-kalat-ii--hanke/En kyllä ole ikinä kuullukaan, että merestä saa sisävesikaloja
- Anonyymi
Ajoit puoli kilsaa ja köyhyys-palstalle vielä kirjoittelet. Olisit tuon matkan voinut kävellä ja säästää sen polttoaineessa.
- Anonyymi
Ai vetten päällä kävelee? Kalat on meressä eikä hiekalla.
No itekkin kalastan ja ahventa tulee hyvin. ilmaista ruokaa se on, joudun kyllä polkee fillarilla 10 kilsaa meren ääreen ja kylmälaukku pitää olla mukana koska kalat muuten pilaantuu näillä helteillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai vetten päällä kävelee? Kalat on meressä eikä hiekalla.
No itekkin kalastan ja ahventa tulee hyvin. ilmaista ruokaa se on, joudun kyllä polkee fillarilla 10 kilsaa meren ääreen ja kylmälaukku pitää olla mukana koska kalat muuten pilaantuu näillä helteillä.Aloitustekstissä oli puhetta puolesta kilometrista. Mistähän sinä repäisit tämän 10 kilsaa?
- Anonyymi
Kyllä ahventa merestä nousee. Ikäni olen täältä Espoon ja Helsingin merenrannoilla kalastanut ja hyvin saanut. Auton perässä aina virveli, niin voi mennä heittelemään töiden jälkeen.
Tuo Itämeri ei muuten ole mikään kovin suolainen, taitaa olla murtovesiallas.- Anonyymi
Sulla mitään autoa ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla mitään autoa ole.
Juu, ei köyhät täällä paljoa autoile, etenkään Espoon ja Helsingin seudulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ei köyhät täällä paljoa autoile, etenkään Espoon ja Helsingin seudulla.
Kyllä töiden jälkeen voi autoilla ja kalastaa muullakin kuin mato-ongella, mutta kalastusmaksun kanssa. Valtion kalastushoitomaksu pitää maksaa ja muut luvat jos on selvästi ilmoitettu että maksullinen kalastusvyöhyke, kuten koskipaikoissa yleensä on.
- Anonyymi
Sain tänään satoja kiloja silakkaa.
- Anonyymi
Köyhät on niin laiskoja etteivät jaksa kalastaa. Pitäisi tuoda ruoka nokan eteen eikä köyhä itse halua sitä hakea merestä.
- Anonyymi
Ehkäpä kaikilla köyhillä ei ole rahaa pyydyksiin, kalastuslupiin, veneeseen ja venepaikkaan, eikä autoa millä sinne meren/järven rantaan ajelee.
Ei se kalastaminenkaan ilmaista ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä kaikilla köyhillä ei ole rahaa pyydyksiin, kalastuslupiin, veneeseen ja venepaikkaan, eikä autoa millä sinne meren/järven rantaan ajelee.
Ei se kalastaminenkaan ilmaista ole.Kyllä ei kalastamiseen mene kovinkaan paljoa rahaa. Minulla on kolme kokoon taittuvaa katiskaa, ostettu n. 15v. sitten, ei maksaneet kovin paljoa ja ovat vielä ihan hyvässä kunnossa, kestävät varmaan vielä seuraavat 15-20vuotta.
On minulla vene, pieni jolla Terhi 245, ostin sen vuosia sitten 120€, mutta en ole pitänyt sitä moneen vuoteen enää missään vesillä, vaan kalastan rannalta käsin, katiskat pitkällä riu'ulla vaan veteen.
Katiskat kulkee kätevästi auton tavaratilassa ja laitan ne katiskat veteen työmatkoilla. En juuri erikseen ajele kalastamassa, vaan kotimatkalla työreissulla katson katiskat ja on tuoretta kalaa tuoda kotiin.
Luvat toki maksaa, kalastonhoitomaksu on suurin yksittäinen ja sitten vesialueen omistajalle muutama euro noista katiskoista lupamaksua.
Moneen vuoteen minulla ei ole ollut muita kuluja, kuin tuo kalastonhoitomaksu ja luvat pyydyksistä, sekä pakastuspusseja olen ostanut ja terävän puukon perkaamista varten.
Kalaa kuitenkin tulee jo heti niin paljon, että luvat ym. kuittaantuu kerralla. Lisää pyydyksiä en ala enää ostelemaan.
Voihan noita pyydyksiä tehdä itsekin kierrätysmateriaaleista, netistä löytyy paljon ohjeita. Ja pajumerta on helppo tehdä, sillä saa hyvin kalaa keväällä.
Kyllä kala on itse pyydettynä edullista ruokaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se kalastaminenkaan ilmaista ole.Mato-onki ei paljoa maksa ja sillä saa hyvin ruokakalat. Ei ole mahdoton juttu köyhälle, ellei köyhyys ole korvienvälissä. Onkilaite 2kpl maksaa 1,59€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se kalastaminenkaan ilmaista ole.Varmana on varaa venepaikkaan. Jos lopettaa tupakin polttamisen ja kaljan kittaamisen niin venepaikan saa niillä säästöillä ja soutuveneitä saa alle 500 eurolla.. Kalastuslupa 45 euroa , pyydyslupa joku 4 euroa. Fillarilla minäkin kalaan menen 10 km , kylmälaukkuun kun panostaa 30 euroa niin kalat säilyy. Rannoilta saa onkimalla jo ahvenia. Itse olen saanut 10 kg yhdeltä venelaiturilta ongella. Köyhillä on vuosia aikaa panostaa ja säästää ja kun tulee kalaa niin se on jo säästöä kun ei tarvii ostaa muuta ruokaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmana on varaa venepaikkaan. Jos lopettaa tupakin polttamisen ja kaljan kittaamisen niin venepaikan saa niillä säästöillä ja soutuveneitä saa alle 500 eurolla.. Kalastuslupa 45 euroa , pyydyslupa joku 4 euroa. Fillarilla minäkin kalaan menen 10 km , kylmälaukkuun kun panostaa 30 euroa niin kalat säilyy. Rannoilta saa onkimalla jo ahvenia. Itse olen saanut 10 kg yhdeltä venelaiturilta ongella. Köyhillä on vuosia aikaa panostaa ja säästää ja kun tulee kalaa niin se on jo säästöä kun ei tarvii ostaa muuta ruokaa.
No niinpä tietysti! Olet sitä mieltä, että kaikki köyhät on juoppoja ja vetävät tupakkaa aski tolkulla päivässä, kyllä meissä on paljon ihan oikein toimeentulon rajamailla olevia, joten häpeä tuota yleistystäsi.
Kyllähän säästöillä voi ostaa vaikka miten kalliin veneen, mutta jos ei ole tuloja mistä säästää, niin onpa vähän vaikeeta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niinpä tietysti! Olet sitä mieltä, että kaikki köyhät on juoppoja ja vetävät tupakkaa aski tolkulla päivässä, kyllä meissä on paljon ihan oikein toimeentulon rajamailla olevia, joten häpeä tuota yleistystäsi.
Kyllähän säästöillä voi ostaa vaikka miten kalliin veneen, mutta jos ei ole tuloja mistä säästää, niin onpa vähän vaikeeta.Miten ei ole tuloja? Jokaiselle jaetaan rahaa ihan vastikkeetta, jo toimeentulotuessa on määritelty tietty määrä ravintoon, siitäkin säästyy, kun kalastaa ja syö kalaa. Aika paljon pystyy säästämään rahaa, jos ei tuhlaa rahaa turhuuksiin. Jos vaikka onkii mato-ongella ruokakalat, säästyy aika paljon.
Kalliita veneitä tarvii ostella, kun nettipalstoilta löytyy käytettyjä veneitä taskurahalla, jos nyt venettä tarvitsee.
- Anonyymi
Rahaa on varaa ostaa kaupasta syömisiä esim, nyt kesäaikaan silliä.,muikku,silakka.
- Anonyymi
Merestä kaiken mitä ihminen tarvitgsee: merivettä juo tulee veai ja suolaki9n samalla
- Anonyymi
Tänään myin 6 kg ahven fileitä vakuumi pakattuina. 120 euroa sain. Huomenna myyn 5 kg lisää. Kulut on olleet jotain 3 euroa bensaan. tänään sain yli 10 kg ahventa joista tuli 3 kg fileitä.
- Anonyymi
Mun kesäbisnes sujuu hyvin. Äsken lähti 5 kg ahven fleitä tutun miehen mukaan ja sain sata euroa. No toki on tunteja mennyt kun olen niitä ahvenia kalastanut mutta se ei haittaa koska työttömänä on aikaa ja on pelkkää voittoa saada kalaa.
- Anonyymi
Kirjoita enemmän satuja ni kuka ostaa yksittäiseltä henkilöltä ahvenfilettä 20eur kilo. Näet jotain unta.En kylläkään mitään ahvenfilettä usein söisi kun kyllästyy. Sipulisilli maistuu itselle ja muikku,silakka eikä noi nyt mitään hirveitä kustanna.
- Anonyymi
Kilo prismassa 28 euroa huh. Ei ole työttömällä varaa ostaa kalaa. Onneksi opin nuorena jo kalastamaan joten ei maksa mitään kun hakee kalat merestä. Kyllä tutut ostaa jos säästävät sillä 10 euroa. Monet syö kalaa paljon, enoni syö 3 kertaa viikossa kalaa ja ostaa minulta ahventa ja siikaa. Itselle aion kalastaa 15 kg fileitä talveksi pakastimeen. Ensi vuonna pitää ostaa isompi pakastin ainakin 200 litrainen. Kaupassakin ahvenissa on ruotoja. Poistan kaikki ruodot ja sen kun vaan paistaa. Kyllä tututu ostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilo prismassa 28 euroa huh. Ei ole työttömällä varaa ostaa kalaa. Onneksi opin nuorena jo kalastamaan joten ei maksa mitään kun hakee kalat merestä. Kyllä tutut ostaa jos säästävät sillä 10 euroa. Monet syö kalaa paljon, enoni syö 3 kertaa viikossa kalaa ja ostaa minulta ahventa ja siikaa. Itselle aion kalastaa 15 kg fileitä talveksi pakastimeen. Ensi vuonna pitää ostaa isompi pakastin ainakin 200 litrainen. Kaupassakin ahvenissa on ruotoja. Poistan kaikki ruodot ja sen kun vaan paistaa. Kyllä tututu ostaa.
Tuossa sinun kalakaupassa on varmaan osa sosiaaliapua, jos enosi ostaa kalaa sinulta kovaan hintaan. Tiedän muutamia, jotka kalastaa ja myy kalat vanhoille mummoille kovaan hintaan ja mummot maksaa ihan vaan sen vuoksi, että autetaan tuttua, eli osto tapahtuu "sosiaaliapuna" tälle kalastajalle.
Vanha äitini osti kaloja kylän pojankosseilta samalla periaatteella, olivathan pojat poissa pahanteosta, kun kävivät kalassa ja saivat siitä taskurahaa.
Vaan hyvä harrastus on kalastus ja köyhälle pientä tienistiäkin, jos saa myytyä jokusen kalan tuttaville. Minäkin kalastan ja joskus vaihdan kaloilla naapureilta niillä kaloilla jotain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa sinun kalakaupassa on varmaan osa sosiaaliapua, jos enosi ostaa kalaa sinulta kovaan hintaan. Tiedän muutamia, jotka kalastaa ja myy kalat vanhoille mummoille kovaan hintaan ja mummot maksaa ihan vaan sen vuoksi, että autetaan tuttua, eli osto tapahtuu "sosiaaliapuna" tälle kalastajalle.
Vanha äitini osti kaloja kylän pojankosseilta samalla periaatteella, olivathan pojat poissa pahanteosta, kun kävivät kalassa ja saivat siitä taskurahaa.
Vaan hyvä harrastus on kalastus ja köyhälle pientä tienistiäkin, jos saa myytyä jokusen kalan tuttaville. Minäkin kalastan ja joskus vaihdan kaloilla naapureilta niillä kaloilla jotain.Onhan se kallista jos kaupassa maksaa 28 euroa ja työtön kalastaja myy 15-20 eurolla kilo. vuodessa siinä säästää paljon.
- Anonyymi
Jos ahven kalasta puhetta ni en varmaan osta kaupan hinnoilla
- Anonyymi
Rikkaat ostaa kalaa. Ryöstö hinnat kaupoissa. Ei ahven kilo voi maksaa 28 euroa, siitä kauppa maksanut kalastajalle korkeintaan 7 euroa.
- Anonyymi
Kyllä kaupassa ahven file maksaa 28€/kg, tosin samaisesta kaupasta voi ostaa silakkafilettä alle 2€/kg. Köyhä ostaa kaupasta silakkafilettä!
Itse kalastan järvikalaa ja aina pakastimessa kalaa, joskus kuitenkin ostan tarjouksesta silakkafilettä, kun on niin edullista. Tykkään syödä silakkaa!
- Anonyymi
Silakka litkalla voi saada 20 kiloo silakkaa muutamissa tunneissa. Itse olen saanut monta kertaa. Paras saalis oli 70 kg päivän aikana.
- Anonyymi
Siinä riittääkin savustamista. Savustetut silakat on tosi herkkua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä riittääkin savustamista. Savustetut silakat on tosi herkkua!
Hitto saiski kerran viikossa savusilakoita tuoreena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hitto saiski kerran viikossa savusilakoita tuoreena.
Mikäs siinä kerran viikossa joku hakee isomman satsin silakkaa suoraan kalastajalta ja kulut jaetaan porukalla. Siitä sitten savustellaan, on hyvää!
- Anonyymi
Silakkaa olen myös käynyt litkaamassa ja sitä tulee. Minulla 10 litran ämpäri mukana ja sen olen saanut täyteen monta kertaa. Ei tarvii edes matoja vaan ne ottaa kirkkaaseen koukkuun joita on pohja ongessa 8 kpl. Ahventakin jigaan ja viime viikollakin sain jotain 200 klp ahvenia. Niistä saa ruokaa pitkäksi aikaa.
- Anonyymi
"Kala on ihmisravinnoksi kelpaamaton tuote. Se voidaan muuttaa ihmisravinnoksi, jos se ui kolme kertaa.
Vedessä. Voissa. Ja Viinissä. "
-Marie-Antoine Carême 1784-1833 - Anonyymi
Ruokaa saa kun jaksa ja viitsii lähteä kalaan. Monet eivät jaksa tehdä mitään ja sitten valittavat kun on nälkä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484