Suomalaisten haltuun päätynyt ensimmäinen T-34-panssarivaunu vallattiin viholliselta Syvärin lohkolla lokakuussa 1941.
https://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/app/sights/view/-/id/1262
Vaunu oli aivan uusi. Tykillä oli ammuttu vasta neljä kranaattia. Panssarimies Heino ajoi vaunun Linjatietä pitkin Podporozeen ja Muurmannin rautatiesillan kautta Syvärin asemalle, missä se kuormattiin junaan ja vietiin Petroskoihin lokakuun 1941 aikana. Vaunu osallistui Karhumäen valtaustaisteluun joulukuussa 1941.
Vetiset vaiheet alkoivat Poventsassa kun venäläiset räjäyttivät Stalinin kanavan sulut ja valtava tulva pyyhkäisi T-34 vaunun sillalta jokeen ja kumolleen. Vaunu kunnostettiin käyttöön.
Seuraava uintireissu tapahtui Saimaan kanavassa kesäkuussa 1944 kun majuri Kiviperä ajatti Heinolla samaisen T-34 vaunun 10 tonnia kantavalle rullasillalle. Silta ei tietenkään kestänyt ja vaunu putosi syvälle kanavaan rullasillan kanssa. Onnekseen Heino pelastui hukkumiselta. Lagus meinasi ampua typerän majuri Kiviperän, sillä tuon sillan menettäminen oli lähes katastrofi suomalaisille joukoille tuossa vaiheessa taisteluita. Silta taisi olla ainoa kuorma-autoja kantanut silta Saimaan yli tuolla hetkellä, sillä suomalaisethan olivat räjäyttäneet kaikki Saimaan kanavat isot sillat vetäytyessään (pian Viipurin menetyksen jälkeen) kun NL:n panssarit onnistuivat vaamaan haltuunsa Portinhoikan risteyksen ja kun niiden panssaripirssi kävi lähellä Juustilaa.
Tämän Laguksen raivonpuuskan kertoi minulle tapahtumaa vierestä seurannut Kajaanista kotoisin ollut sotilas. Suomalaisilla oli tuossa panssareiden vastahyökkäyksen käynnistumisvaiheessa 26.6.1944 Rask.Ps.K :lla eli raskas panssarivaunukomppanialla vain 2 kpl T-34 vaunuja ja muutamia sotasaalisvaunuja, kuten1 T-28, 1 T-50, 1 KV-1 ja 1 IS-152. Nyt toinen parhaaseen kalustoon kuuluneesta T-34:sta oli Saimaan kanavan pohjassa ja huoltokuljetuksiin oleva silta poikki. Raskaampi silta toki valmistui myöhemmin saman päivän aikana, mutta menetys oli suuri ajallisesti ja materiaalisesti juuri tuona hetkenä.
Pioneerijoukot nostivat tätä vaunua elokuulle 1944 saakka ja muistaakseni Pioneeriaselajin historiikissa kerrotaan tämän nosto-operaation sitoneen noin 50 pioneeria liki kahdeksi kuukaudeksi tähän urakkaan ja siten nämä pioneerit, joita oli muutenkin liian vähän, olivat poissa muista tärkeämmistä tehtävistä kuten miinoituksista yms.
Tänään tuo monet seikkailut konenut T-34 vaunu lienee Parolan panssarimuseossa. Se on luultavasti tämä nro 2, sillä 1941 mallisia T-34 vaunuja on 3 kpl ja nro 1 on 1943 vallattu ja nro 3 oli Lehväslaihon kuuluisa vaunu.
http://andreaslarka.net/ps231002/ps231002.html
http://andreaslarka.net/mediumheavytanks.html
Tarkka kuvaus Portinhoikan tapahtumista on Erkki Käkelän kirjassa Laguksen miehet, Marskin nyrkki, Panssarikilta KY, Gummerus 1992 sivuilla 352-375.
Asialla oli siis Rask.Ps.K eli raskas panssarivaunukomppania. Loput revohkasta hoidettiin Sturmeilla, mutta silloin olikin jo kyseessä taiteluiden päävaihe. Kirjassa sivulta 369 alkaen sivulle 380.
Ensimäisen T-34 vaunun vetinen tie Suomen joukoissamen
7
1118
Vastaukset
- Anonyymi
Tarkka kuvaus Portinhoikan tapahtumista on Erkki Käkelän kirjassa Laguksen miehet, Marskin nyrkki, Panssarikilta KY, Gummerus 1992 sivuilla 352-375.
Asialla oli siis Rask.Ps.K eli raskas panssarivaunukomppania. Loput revohkasta hoidettiin Sturmeilla, mutta silloin olikin jo kyseessä taiteluiden päävaihe. Kirjassa sivulta 369 alkaen sivulle 380.
Teppo komensi ainoaa käytössä ollutta T-34 vaunua, (toinen oli pudonnut kanavaan) Lehväslaiho ampui, Matti Virtanen ajoi ja radistina toimi panssarimies Lahti. 1. vihollisvaunu ammuttiin 1000 metrin päästä! (s.368)
Pekka Kantakosken massiivinen teos Punaiset panssarit, väittää Lehväslaihoa satuilijaksi tuon 5 tuhotun panssarin osalta, mutta koska Lehvälaiho haavoittui vähän myöhemmin ja joutui sairaalaan, niin oikaisu on jäänyt noinkin myöhäiseen. Samoin osastoa komentaneen majuri Mikkolan kaatuminen lienee syynä ettei tapahtumia tuolloin kirjattu kunnolla.
S. 369
25.6.1944 tapahtumista Portinhoikassa, eli Se kuuluisa 1. vastahyökkäys:
"Klo 18.10 kärjen saavuttua Portinhoikkaan siellä oli jo yksi komppania JP 4:stä, joka luoteesta oli hyökännyt tienristeysmaastoon. Tien suunnan oli vihollisvaunuista puhdistanut käytännössä Rask.Ps.K:n T-34. Takana edenneet T-50 ja Postijunat hoitelivat varmistuksen. Venäläiset olivat menettäneet seitsemän T-34/85 panssaria, joista he osan olivat ehtineet polttaa. Kolme vaunuista saatiin kuntoon ja taisteluun uusin kansallisuustunnuksin vielä samana iltana. Omia vaunuja ei Ps.D tähän mennessä ollut menettänyt. Rask.Ps.K oli tehnyt veristä jälkeä Juustilan - Portinhoikan tiellä." - Anonyymi
Muutamia tarkennuksia muistinvaraisesti kirjoitettuun juttuuni:
1. ISU 152 saatiin sotasaaliiksi juuri tuon vastahyökkäyksen jälkeen. Toinenkin ISU 152 oli hetken aikaa käytössä, mutta se menetettiin ojaan suistuneena ja lopuksi poltettiin. T-28 "postijunia" oli 2 kpl.
Tuossa IS:n jutussa ei mainita T-50 vaunua, mutta sellainenkin oli mukana.
Talin suurtaistelu oli alkanut 25.6.1944 venäläisvaunujen sisäänmurrolla. Panssaridivisioonan raskaat vaunut määrättiin vastaiskuun. Ei niitä ollut kuin neljä vanhaa sotasaalisvaunua (T-34, KV-1, kaksi T-28:aa), mutta raivokas vauhti yllätti venäläiset.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006050258.html - Anonyymi
Panssaridivisioonan 3. panssarikomppaniassa kerrotaan olleen 3 kpl T-34 -vaunuja (ennen Portinhoikan taisteluja) ja 6. komppaniassa 2 KV-1 panssaria. Lisäksi muutamassa joukkueessa oli näitä T-28 vaunuja, yht 7 kpl. Muuten kaikki vaunut olivat tyyppiä T-26
Noistakin vähistä meni yksi Saimaan kanavan pohjaan kun majuri Kiviperä ajatti sen kuorma-autoja kestävälle (noin 10 tn max. kantavuus) rullasillalle. Tästä hirmustuneena Lagus meinasi ampua Kiviperän heti paikanpäällä. Tästä olen kuullut silminnäkijäkuvauksen eräältä Jääkäriprikaatin 1. pataljoonan sotilaalta. Onneksi vaunun ajaja, Heino, pääsi pinnalle kun vaunu sattui olemaan pohjassa oikein päin. Tämän T-34 vaunun nosto kesti aina elokuulle saakka ja nykyisin vaunu taitaa olla Parolassa. Tämä samainen vaunu koki kovia jo Poventsan tulvassa, jolloin se huuhtoutui sillalta tulvan vaikutuksesta alas. Tämä taisi olla 1. suomalaisten saama sotasaalisvaunu mallia T-34. Tämä vaunu oli juuttunut kantoon kiinni ja samainen Heino sai sen haettua omalle puolelle sahaamalla kannon vaunun alla. Tästä vaununhakureissusta on kerrottu eräässä Kansa Taisteli -lehdessäkin. Sillat ja vesi oli tämän vaunun heikko kohta...
Photo taken 7th of December 1941 in Poventsa. That tank is T-34 R-105, the first T-34/76 taken to Finnish use. It fell from a bridge behind it in ...
http://www.ww2incolor.com/d/638385-2/Finns_tank_in_ditch_Karelia_Nov-Dec1941
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=184970
Suomessa on (Parolassa ?) kolme NL:ta sotasaaliiksi saatua / kaapattua T-34 /76 vaunua, jotka on vuosimallia 1941. Poventsan tulvassa uinut vaunu oli 1. sotasaaliksi saatu T-34 /76 mallinen vaunu.
Uimavaunu voisi olla siis tämä, vaikka vaunun alkuperäinen R-105 nro ei käykään kuvasta ilmi.
http://www.andreaslarka.net/ps231002/ps231002.html
Tämä se ei voi olla kun se on kaapattu 1943
http://www.andreaslarka.net/ps231001/ps231001.html
Ja tällä vaunulla Reino Lehväslaiho teki tuhojaan matkallaan Portinhoikkaan 25.6.1944, eli se ajettiin Saimaan kanavan yli (eri paikasta kuin romahtanut rullasilta eli n. 1 km ylempää) valmistuneen raskaamman sillan yli.
http://www.andreaslarka.net/ps231003/ps231003.html
Huomaa kuvassa mainittu alkuperäinen R-111 numero.
R-111 (later Ps.231-3) photographed Januari 30th 1944.
---
Sotakamreeri tuhosi 7 vihollispanssaria: ”Itsenäisyys saavutettu taistellen”. Hän sai tuhoojamerkit kymmenien vuosien perästä kun hänen kertomuksiin ei aiemmin uskottu. Tähän oli eräänä syynä juuri sen upseerin, Mikkolan, kaatuminen, jonka olisi pitänyt Reiskan "pahat teot" kirjata ylös ja talteen. Lue linkistä koko pitkä juttu.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55642-reino-lehvasaho-tuhosi-7-vihollispanssaria-itsenaisyys-saavutettu-taistellen
Portinhoikkaan menevältä tieltä saatiin sotasaaliiksi monta T-34/85 vaunua. Niistä on useita näytillä mm. Panssarimuseossa ja Parolan varuskunnassa.
Kyllä tuo Lehväslaihon vaunun suoritus vaikutti paljon ja sen myötä saatiin muistaakseni 6-7 ehjää T-34 vaunua suomalaisille käyttöön. Niistä osa oli T-34/85 malleja ja lisäksi vielä 2 kpl ISU-152 vaunujakin. Toinen niistä menetettiin pian mutta toista voi vieläkin katsella Parolan Panssarimuseossa. Samoin useimmat T-34 -vaunutkin on säästetty. - Anonyymi
Olikohan sama vaunu Poventsassa ja Juustilan kanavassa?
##Wolff H. Halsti kirjassaan Ratkaisu 1944 (s. 337) mainitsee kyllä vänrikki Tepon komentaman T-34 ”Sotkan”, mutta ei sanaakaan muista raskaista panssareista ”Klimeistä” tai ”postivaunuista”. Ja Halsti, tai paremminkin lähteenä oleva Jäntti jatkaa: ”Muut seurasivat esimerkkiä, riensivät apuun ... ” Mutta kuinka tätä panssareiden vastaiskua olisi voinut johtaa Tepon Eki, entinen SS-upseeri, kun hänen oma vaununsa Ps.231-1 ’likosi’ Saimaan kanavassa Juustilassa! Kirjallisuudesta löytyvät kuvaukset ovat kuitenkin sekavia ja ristiriitaisia; ei niistä ota itse pirukaan selvää.##- Anonyymi
Samasta asiasta on kertomukset ainakin Jäntin ja Lehväslaihon kirjoissa!
- Anonyymi
Ja tämä kommentti on poistettu sääntöjen vastaisena.
Miksi?
On tämä outo palsta. Mannerheimin homoutta arvuutellaan yötä päivää, vuodesta toiseen, mutta asiajuttuja poistetaan ihan summassa!
JTV (Tue 06 Dec 2011 04:14:31 PM EST)
Photo taken 7th of December 1941 in Poventsa. That tank is T-34 R-105, the first T-34/76 taken to Finnish use. It fell from a bridge behind it in night of 6th - 7th of December ending upside down. Korpaali Jalonen belonging to its crew was killed in this accident. Later that day the Soviets blew up floodgates of Stalin's Channel covering the whole town to flood and the tank sunk into mud. Since the mud froze after the water was gone, digging this tank out from it wasn't completed until 14th of December. The tank was repaired and returned to Finnish use. Nowadays this tank is a monument in Kontioranta garrison in Finland.
http://www.ww2incolor.com/finnish_forces/Finns_tank_in_ditch_Karelia_Nov-Dec1941.html
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=184970 - Anonyymi
Tarkka kuvaus Portinhoikan tapahtumista on Erkki Käkelän kirjassa Laguksen miehet, Marskin nyrkki, Panssarikilta KY, Gummerus 1992 sivuilla 352-375.
Asialla oli siis Rask.Ps.K eli raskas panssarivaunukomppania. Loput revohkasta hoidettiin Sturmeilla, mutta silloin olikin jo kyseessä taiteluiden päävaihe. Kirjassa sivulta 369 alkaen sivulle 380.
Teppo komensi vaunua, Lehväslaiho ampui, Matti Virtanen ajoi ja radistina toimi panssarimies Lahti. 1. vihollisvaunu ammuttiin 1000 metrin päästä! (s.368)
Jopa Pekka Kantakosken massiivinen teos Punaiset panssarit, väittää Lehväslaihoa satuilijaksi tuon 5 tuhotun panssarin osalta, mutta koska Lehvälaiho haavoittui vähän myöhemmin noista tapahtumista ja joutui sairaalaan, niin oikaisu on jäänyt noinkin myöhäiseen.
S. 369
25.6.1944 tapahtumista Portinhoikassa, eli Se kuuluisa 1. vastahyökkäys:
"Klo 18.10 kärjen saavuttua Portinhoikkaan siellä oli jo yksi komppania JP 4:stä, joka luoteesta oli hyökännyt tienristeysmaastoon. Tien suunnan oli vihollisvaunuista puhdistanut käytännössä Rask.Ps.K:n T-34. Takana edenneet T-50 ja Postijunat hoitelivat varmistuksen. Venäläiset olivat menettäneet seitsemän T-34/85 panssaria, joista he osan olivat ehtineet polttaa. Kolme vaunuista saatiin kuntoon ja taisteluun uusin kansallisuustunnuksin vielä samana iltana. Omia vaunuja ei Ps.D tähän mennessä ollut menettänyt. Rask.Ps.K oli tehnyt veristä jälkeä Juustilan - Portinjoikan tiellä."
Lehväslaihon kirjaa Panssarisotaa 1941-1944, WSOY 1958, on täälläkin pidetty jopa satukirjana.
Miksiköhän näin? Kyseessähän lienee kuitenkin hänen omakohtaiset kokemuksensa aika vapaasti kerrottuna. Kirjoittajahan on myöskin palkittu ammattimies panssarintuhoojana!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576