Onko valehtelua yhdessä muiden kanssa laittaa kädet ristiin ja rukoilla, lausua uskontunnustus jne, jos ei itse usko?
Siis, onko "Minä uskon Jumalaan, isään kaikkivaltiaaseen..." tosiasiaväite kuin "Maan rata on ellipsi" vai onko se pikemminkin sosiaalista ilmausta ilman varsinaista asiasisältöä, kuten esimerkiksi "onnittelut", "osanottoni" jne?
Onko valehtelua?
59
884
Vastaukset
- Anonyymi
Ei jos on pappi ja tekee sitä työkseen
- Anonyymi
Kyllähän papit saa tietysti valehdella.
- Anonyymi
Jorihan kertoi järkyttyneensä kun riparilla ymmärsi että on ihmisiä jotka oikeasti uskovat. Ja TOISTEN USKO häiritsee eniten, kun ovat väärässä pirulaiset. Sekavaa on.
"Rippikoulun kävin kuten kaikki muutkin. Olin kuvitellut, ettei kukaan ”normaali” oikeasti usko, ja vähän järkytyin."
- Anonyymi
Uskonnolliseen painostukseen taipuva on uhri.
- Anonyymi
Tästä on liian monessa tapauksessa kysymys. Lapsilla, nuorilla, aikuisilla, vanhuksilla.
- Anonyymi
Uskovainen on aina uhri, valheen uhri.
- Anonyymi
Onhan se valehtelua sanoa "Minä uskon jne" jos ei kerran usko jne. Jos on syystä tai toisesta joutunut tilanteeseen, jossa uskontunnustus lausutaan, niin voihan sitä pitää turpansa kiinni ja antaa niiden tunnustaa, joilla jotain tunnustettavaa on. Käsien ristiminen nyt ei välttämättä tarkoita mitään. Itse kyllä jätän senkin tekemättä, mutta jossain määrin ymmärrän, jos joku tekee sen vain, koska kaikki muutkin. Voihan siinä kädet ristissä ja suu tukossa miettiä ihan muita asioita .
Entä "nouskaamme tunnustamaan...", jos nousee ylös mutta ei sano mitään?
Itse muistan aikanaan koulussa miten kirkkokäynnit tuntuivat jotenkin vääriltä. Valehtelulta. En tiedä vieläkään miksi juuri niissä oleminen häiritsi, ei tilaisuuden seuraaminen vaan se että tunsi olevansa mukana ja ikäänkuin olevansa yksi valehtelija.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Itse muistan aikanaan koulussa miten kirkkokäynnit tuntuivat jotenkin vääriltä. Valehtelulta. En tiedä vieläkään miksi juuri niissä oleminen häiritsi, ei tilaisuuden seuraaminen vaan se että tunsi olevansa mukana ja ikäänkuin olevansa yksi valehtelija.Tarkoitatko olleesi yksi valehtelija valehtelijoiden joukossa vai yksi ainut valehtelija? Vai jotain siltä väliltä? Toisten uskoa ei kannata alkaa määritellä tai leimaamaan valehtelijaksi. Voi olla että orastava usko kielletään jotta ei kaveripiirissä joutuisi kiusattavaksi.
Vapaa-ajattelijat ja fundikset taitavat suhtautua vakavimmin uskontoon. jori.mantysalo kirjoitti:
Itse muistan aikanaan koulussa miten kirkkokäynnit tuntuivat jotenkin vääriltä. Valehtelulta. En tiedä vieläkään miksi juuri niissä oleminen häiritsi, ei tilaisuuden seuraaminen vaan se että tunsi olevansa mukana ja ikäänkuin olevansa yksi valehtelija.Minä en edes nouse seisomaan kun joudun esimerkiksi hautajaisissa osallistumaan siunailutilaisuuteen.
Yritän vielä löytää aina keskikäytävän läheltä paikan, siten että epäjumalansa puolesta valehteleva pappi näkee minun tanakasti istuvan penkissä.- Anonyymi
Itse muistan aikanaan koulussa miten kirkkokäynnit tuntuivat jotenkin vääriltä. Valehtelulta. En tiedä vieläkään miksi juuri niissä oleminen häiritsi, ei tilaisuuden seuraaminen vaan se että tunsi olevansa mukana ja ikäänkuin olevansa yksi valehtelija.Useimmiten vain hännystelyä.
Tai jos se on itselle täysin EVVK, niin vain olankohottomisen asia.
Tai, ei nyt vaan tehdä tästä numeroo...
Itse en enää vaivaudu nousemaan seisomaan. Veikkaan että moni seisomaan noussut ajattelee, että miks hemmetissä minä nousin!
- Anonyymi
Tässä on erilaisia tapauksia.
Uskontunnustuksen voi lausua:
A)
Uskomatta Jumalan olemassaoloon
(ateisti, agnostikko), joilloin valehtelee itselleen, lähimmäisille (kuulijoille) ja Jumalalle.
B)
Uskoo Jumalan olemassaoloon, mutta ei ole uskovainen. Ei usko sydämessään Jeesukseen Kristukseen.
On aivouskonnollinen.
Uskontunnustus on uskonnollista muotomenoa.
C)
Uskovaisena, uudestisyntyneenä.
Uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen syntiensä anteeksiantajana, Herrana ja Vapahtajana.
Apostolien teot 16:31
*Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."*
Johanneksen evankeliumi 3:3
*Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."*
Roomalaiskirje10:10
*...sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.*
------------
Neljä tosiasiaa:
https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html - Anonyymi
Lapset ovat lapsia. Yllättävästi nurkutkkn muöntybät.
- Anonyymi
Siis murkutkin myöntävät...
- Anonyymi
Tavallaan on. Miten konfirmaatioon pakotettu nuori ajattelee? Voihan siinä tilanteessa ajatella että ei..
- Anonyymi
Vaikka se olisikin valehtelua, niin Jumala voi ilmestyä pelastajana siinäkin muotorukoustilanteessa, jolloin muotorukoilija tulee uskoon.
Ihminen on luonnostaan niin synnin sokaisema ettei osaa edes etsiä Jumalaa.
Uskonnoissa ihminen etsii jumalaa/jumalia eri uskonnollisin muotomenoin.
Kristinuskossa Jumala kutsuu ihmistä yhteyteensä, pelastukseen Jeesuksessa Kristuksessa.
https://aitomiehet.pirkanmies.fi/material/fineng4c.pdf- Anonyymi
Ja paskat tuo olematon kutsuu mitään!
Tuo on vain uskovien harhakuvitelmia. Todellisuustaju on saatu nollattua.
Psykoottisissa tiloissa todellisuudentaju on ainakin osittain heikentynyt. Psykoottinen henkilö arvioi ja tulkitsee ulkoista todellisuutta selvästi muista poikkeavalla tavalla. Hänen havainto-, päättely- ja ajattelutoimintansa eivät toimi kaikilta osin normaalisti. Erilaiset aistiharhat, kuten kuulo- ja näköharhat, vääristyneet tulkinnat toisten ihmisten eleiden merkityksestä ja oudot tai pelottavat tunnekokemukset ovat tyypillisiä psykoottisia kokemuksia. Aistiharhat ja oudot kokemukset sekoittuvat menneisyyden muistoihin ja tuloksena voivat olla monenlaiset todellisuutta vääristävät harhauskomukset ja harhaluulot. Oireiden luonne ja voimakkuus vaihtelevat eri henkilöillä, eri tilanteissa ja sairauden eri vaiheissa. Muita psykoottisia oireita ovat ajatuksen ja puheen häiriöt, sekavuus ja hajanaisuus.
Ja kirsikkana: Jos yksittäinen ihminen näkee henkiolioita, hänet ohjataan hoitoon. Jos moni näkee henkiolentoja, on kyseessä uskonto.
- Anonyymi
Hyvä kysymys. Sosiaalisen paineen psykologia..
- Anonyymi
En ole opetellut loitsuja, mutta kun olen kylässä tai tilaisuudessa, niin tietysti käyttäydyn hillitysti, tilannetta ja muita kunnioittavalla tavalla.
Kunnioitus on vähän niin kuin käytöstapojen perusta.
Se ei ole nöyristelyä.
En teeskentele käsiä ristimällä tai rukoilemalla, mutta kirkko vaan nyt on se paikka, jossa hää- ja hautajaisrituaalit on yleensä suoritettu jo satojen vuosien ajan.
Ulkomaillakin pyrin kunnioittamaan paikallisia tapoja.Entä kun kehotetaan "nouskaamme tunnustumaan kristillinen uskomme" esimerkiksi kastetilaisuudessa?
- Anonyymi
Entä kun kehotetaan "nouskaamme tunnustumaan kristillinen uskomme" esimerkiksi kastetilaisuudessa?
Niinpä!!! Jeesus sanoi ettei se mikä menee suusta sisään saastuta ihmistä vaan se, mikä tulee suusta ulos. Jos siis ateisti lausuu vaikkapa aikuisen kastetilaisuudessa yhdessä uskontunnustuksen, onko hän ikuisesti kristinuskon saastuttama? Kas siinä pulma! Mikä on tieteellinen näkemys asiasta?
- Anonyymi
Entä kun kehotetaan "nouskaamme tunnustumaan kristillinen uskomme" esimerkiksi kastetilaisuudessa?
Nousemiset ja istumiset vain nyt kuuluvat perinteiseen rituaaliin.
- Anonyymi
En sanoisi valehteluksi vaan kulttuuriseksi yhteenkuuluvuuden riitiksi. Teen itsekin niin.
Jumala on siellä, missä on uskoa. Aivan kuten Raamattu sen sanookin. Ateisti ei tämmöisiä ymmärrä, kun katsoo vain kaavoja tai laskeskelee Paavin divisioonia. Ateistista pappisseminaarilaista ei ole, eikä hänen divisiooniaankaan, mutta Paavi on. Jumala voitti taas tämänkin erän.
"After 35 years of atheist indoctrination, God is not death by any means..."
https://www.youtube.com/watch?v=tqsC8ALx59k&t=32s
The Salvador of El Salvador
https://www.youtube.com/watch?v=IPMJ9UgkBgQ
Risti vs hakaristi
https://www.youtube.com/watch?v=Vr0baenUoFc
https://www.youtube.com/watch?v=78Dm89BPSZU
https://www.youtube.com/watch?v=w-9aSAwct34
Mistä kaikki alkoi, maailman mahtavin väkivalta- ja sortokoneisto, joka taipui risiinnaulitun edessä
https://www.youtube.com/watch?v=AIJ9gK47Ogw
Jumala on siellä, missä Häntä tarvitaan ja kun tuhatvuotiset valtakunnat, pahuuden majesteettiset rakennelmat, pelon ja voiman mahtavat valtiaat ovat hävinneet historian hyiseen tuuleen, Jumala on edelleen.
Älä vie uskoa, älä vie toivoa, sillä ilman niitä ei ole ihmisyyttä!
Rationaaliuus voi olla kätevä väline suunnitella vaikkapa maitopurkkeja, mutta ihmisyyttä sille ei voi rakentaa.- Anonyymi
Mutta ihmisyyttään voi rakentaa ilman minkäälaista uskontoa.
Kyllä siinä vapari valehtelee Jumalalle, itselleen ja muille jos kirkossa lausuu uskontunnustuksen muiden mukana vaikka on ateisti.
Vapari voisi kehittää oman uskontunnustuksen,
esim.
"Minä uskon Wakaa Wanha Wäinämöiseen,
Tietäjään Dementoituneeseen
Joka suohon lauloi Joukahaisen
hoilaten urhon upotti..."- Anonyymi
Sopiiko tähän ulkokultaisuus? Hyvin harvalla. Maastoutuminen?
- Anonyymi
Jos väittää jotain, minkä tietää paikkansapitämättömäksi, niin eikö se jo täytä valehtelun tunnusmerkistön?
Wiki: Valehtelu tarkoittaa jonkin asian tarkoituksenmukaista esittämistä vilpillisesti. Valehtelemista on esimerkiksi jonkin perättömän väitteen esittäminen, joka ei ole totta tai ei pidä paikkaansa.
A lie is an assertion that is believed to be false, typically used with the purpose of deceiving someone. The practice of communicating lies is called lying. A person who communicates a lie may be termed a liar. Lies may serve a variety of instrumental, interpersonal, or psychological functions for the individuals who use them. - Anonyymi
Hyvä kysymys. Hätävalhe painostuksen edessä.
- Anonyymi
Siis, onko "Minä uskon Jumalaan, isään kaikkivaltiaaseen..." tosiasiaväite kuin "Maan rata on ellipsi" vai onko se pikemminkin sosiaalista ilmausta ilman varsinaista asiasisältöä, kuten esimerkiksi "onnittelut", "osanottoni" jne?
Jos ihminen uskoo Jumalaan, isään kaikkivaltiaaseen.... niin hänelle se on tosiasiaväite. Jos ei usko, mutta toimii kuten sosiaalisessa tilanteessa olettaa olevan sopivaa toimia, hänelle se on sosiaalista ilmausta.
Toimiiko jompikumpi väärin? Ei minusta. Ihmisen elämän kannalta usko Jumalaan voi antaa ja merkitä paljon enemmän kuin tieto maan ellipsiradasta vaikka Jumalaa ei edes olisi mutta ellipsirata on. Ihmisen täytyy itse löytää elämälleen merkitys ja tarkoitus. Jollekin merkitys voi löytyä Jumalan luomana, toiselle maan ellipsiradasta. - Anonyymi
Siinä valehtelee itselleen ja Jumalalle!
- Anonyymi
Uskontunnustuksessa ei ristitä käsiä, sillä se ei ole rukous. Litanian ulkoa muistava uskonnoton voi jättää kaksi ensimmäistä sanaa lausumatta, jolloin hän ei tunnusta mitään, paitsi kohdassa "meidän Herraamme", jolloin genetiiviä voi muuttaa muotoon "teidän Herraanne" kenenkään huomaamatta.
Parasta olisi jos kaavaa muutettaisiin muotoon "Nouskaamme nyt tunnustamaan yhteinen kristillinen uskomme tai muuten vain jaloittelemaan välillä". - Anonyymi
Hyvä kysymys, vaikka vastauksia on varmaan monia.
- Anonyymi
Siinä valehtelee Jumalalle ja itselleen.
Jos lausuu uskontunnustuksen sen vuoksi että vieressä istuja sen huomaisi niin se on eräänlaista farisealaisuutta.
Jeesus sanoi:
Luukkaan evankeliumi:
20:45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
20:46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
20:47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion." - Anonyymi
Tavallaan on. Voiko antaa anteeksi?
- Anonyymi
Muotomenoilla täytettyä teatteria harrastavat myös valtion päämiehet, ja naiset. Miksi valtiopäivät mm. avataan lutterin virrellä?
Uskonto pois valtion rattaista. Näin olisi oikein tehdä. - Anonyymi
Kohta tulee uskoon sanna Marin. Hän ei hyväksy kirkkoa. Eroaako sitten kirkosta suurikin määrä ihmisiä? Toivotaan.
Seitsemän minuutin videossa puhe pääministeri Sanna Marinille:
https://youtu.be/LR2mGNCHu4I- Anonyymi
Bilepimu on peesaaja ulkona kaikesta päätöksenteosta
Pelasi pilasi juuri äsken Unperin saksalaisille
sen puheista mistä tahansa ei kannata välittää
nyt ne ottavat lisää matua elätettäväksi ja velkaa
https://www.suomenuutiset.fi/eduskunnan-syyskausi-alkoi-hallituksen-esittamilla-maahantulon-helpotuksilla-perussuomalaisilta-taystyrmays-umpihullu-ajatus/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bilepimu on peesaaja ulkona kaikesta päätöksenteosta
Pelasi pilasi juuri äsken Unperin saksalaisille
sen puheista mistä tahansa ei kannata välittää
nyt ne ottavat lisää matua elätettäväksi ja velkaa
https://www.suomenuutiset.fi/eduskunnan-syyskausi-alkoi-hallituksen-esittamilla-maahantulon-helpotuksilla-perussuomalaisilta-taystyrmays-umpihullu-ajatus/Suomessa on melkoinen työvoimapula ja demografia päin prinkkalaa.
Miten olet ajatellut ratkaista nuo hyvinkin tärkeät ongelmat?
- Anonyymi
Putinistipuolueen sosiaaliturva
Msalo on vasliiton doktriinisotilas kertomalla että jos haluat lisää sosiaaliturvaa
äänestä vasliittoa - Anonyymi
Lensikissä eläneet taistolaiset, vasliiton sosiaaliturvamaassa
PALJONKO PUTIN MAKSAA ELÄKETTÄ NIILLE
todennäköisesti eli varmasti nollan
Taistolaiset makaavat SUOMEN veronmaksajien rahoilla täällä
ja ylistävät vasliiton sosiaaliturvaa Venäjällä - Anonyymi
Se on pelkkää teatteria niin kuin muukin sosiaalinen elämä. Instragamissa ihmiset esittää ihan muuta kuin ovat oikeasti ja sekin on hyväksyttyä teatteria.
Tutustukaan vaikka Wiigensteinin 'kielipelin' käsitteeseen tai Heideggerin 'jutteluun', jossa keskimääräiset ihmiset lausuvat toisilleen asioita, joita jokainen sanoisi samassa tilanteessa. Niillä ei ole totuusarvo, vaan sanat ilmaisevat sosiaalista yhteisöllisyyttä.- Anonyymi
"Niillä ei ole totuusarvo, vaan sanat ilmaisevat sosiaalista yhteisöllisyyttä."
Eivät ne välttämättä ole valettakaan!
Ja olet kai liikkunut piireissä, jossa ei harrasteta vain tyhjänpäiväisyyttä...
- Anonyymi
Hyvä kysymys. A lapset, b aikuiset.
- Anonyymi
Tavallaan, se on alistumista, mukautumista.
- Anonyymi
Tavallaan on
- Anonyymi
Vitsi vitsi? Rahan hankkimista.
- Anonyymi
Koraani kehottaa Kumartakaa kumartuvien kanssa ja uskomme kaikkiin enkeleihin ja pyhiin kirjoihin.
Kyllä ateismin perustajien ja vakiinnuttajien joukossa voi olla ollut enkeleitä. Ja pyhiä kirjoja. SANOIHAN JEESUS MITÄ TAHANSA TE PYYDÄTTE SEN TE SAATTE.
On pyyntöjä jotka edellytti ateismia.
Koska uskovat kumartaa kaikkien kumartavien kanssa ja uskoo kaikkiin enkeleihin niin aivan sama voi olla ateistinkin käytäntö.
Marx epäilemättä oli inkarnaatio, enkeli tai Sakarjan kirjassa mainittu Sarvi.
Jota monet uskovatkin ovat kumartaneet.
Ja Pääoma oli pyhä teos.
Ketä sitten ei saa kumartaa? Yksikään Jumalan oma ei kumarra saatanaa. Mutta saatanan korottamia henkilöitä ja enkeleitä kylläkin.
Monet heistä saivat johdatusta Jumalalta.
Tosin vallankumous toi tasa-arvo pykälän estämään tarvetta kumartaa ketään.
Yksin Karitsa on arvollinen. Kaikki muut arvottomia. - Anonyymi
No mutta konfirmaation jälkeen saa kato rahaa.
- Anonyymi
Voiko moittia selkärangattomuudesta?
- Anonyymi
On se nöyryyttämistä. Vaikka nuori ei sitä sellaisena vielä ymmärtäisi kokoeakaan.
- Anonyymi
Eikö tästä asiasta löydy tieteellisesti tutkittua ja (maallisen) viranomaisen vahvistamaa juhlallisen virallista kantaa? Että tällaista joutuu miettimään, ihan ite!
Tässä on jälleen yksi syy, miksi kirkko evl on paha, syrjivä ja epätasa-arvoinen vieraslaji joka joutaa kitkkeä pois ilmaa pilaamasta. - Anonyymi
Alaikäiset eivät juridisessa vastuussa.
- Anonyymi
Miksi ryssien ( ortodoksien) ja is lamilaisten tekemätkur kunleikkaukset vaikka Ukrainassa eivät kiinnosta yhtä paljon kuin sadut Vapariliitossa ?
- Anonyymi
Tarkoitetaanko aloituksessa valehtelua toisille ihmisille, itselle vai jumalalle?
- Anonyymi
Onko tämä mikään nuorten palsta? Voiko kädet jäädä kiinni?
- Anonyymi
Hyvä kysymys. Onko liian ankara, kun kyse on alaikäisistä?
- Anonyymi
Se sosiaalinen paine. Alvarin kirja nimessäkin. Sosiaalipsykologian klassikkoja.
- Anonyymi
Ihminen on sosiaalinen olio, laumaeläin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412428Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse731716Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 651198
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171168TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872