Ocd ongelma johon ei ole keinoa vapautua?

Anonyymi

Moi

Perinteinen oven tarkistus on ollut minullakin ongelmana eli kun lähden kotoa niin hetken päästä hiipii mieleen ajatus "menikö ovi varmasti lukkoon". Tästähän ja muistakin vastaavista ocd ongelmista vapautuu siten että et tarkista, ahdistus kasvaa, epävarmuus tuntuu kauhealta mutta kun kestää vain niin lopulta tästäkin vapautuu. Jos lähtee tarkastus-linjalle, tästä ei tule loppua koskaan.

Tiedän ocd:sta melko paljon, lapsuudesta asti olen tästä kärsinyt, tietoa olen hankkinut ja onhan se sitä kautta helpottanut.

Kumminkaan en omasta ongelmastani pääse vapaaksi. Olen nimennyt tämän "katselu ongelmaksi".
- Saatan katsoa ihmisiä paikkoihin, joihin en haluaisi heitä katsoa. Jos keskustelen jonkun ihmisen kanssa ja hänen housujensa julppi kohta näkyy selvästi niin saatan katsoa siihen julppi kohtaan, vaikka en haluaisi katsoa. Tässä on juuri pelkona se että mitä hän ajattelee, luuleeko että olen homo tai jtms. Tunnen sellaisissa tilanteissa voimakasta pelkoa/häpeää. Se voi olla mikä tahansa muukin, jos vastaan tulee nainen niin jos naisella näkyy rintavako niin saatan katsoa juuri siihen, taaskin vaikka en haluaisi. Toivottavasti saitte jutun juuresta kiinni.
-Nythän sitten pitäisi olla välittämättä minne katsoo ja antaa ihmisten ajatella mitä haluaa MUTTA SE EI ONNISTU TÄSSÄ, koska se lisää vain pelkoa ja ahdistusta, koska jos vastapuoli huomaa sen niin se pelko vain kasvaa. Tämä ongelma näyttäytyy juuri tuttujen ihmisten seurassa, ihmisten joita näen useasti esim. työkavereiden, koska heidän mielipiteillään on väliä. Jos kadulla katsoisin jotain ihmistä ns. väärään paikkaan, eipä se haittaa koska tuskin näkisin sitä ihmistä enää koskaan, täten tätä ongelmaa ei juurikaan ilmaannu tuntemattomien ihmisten kanssa.

Tämä ongelma on myös muuttanut hieman muotoaan ajan kanssa, kun keskustelen jonkun ihmisen kanssa ja katson häntä silmiin niin jos taustalla on joku esine esim taulu seinällä niin jotenkin silmät jää kiinni myös siihen tauluun ja pelkona on että silmät harittaa, tästä seuraa se että mietin mitä vastapuoli ajattelee, tunnen voimakasta häpeää.

Miten tästä "katseluongelmasta" voisin alkaa vapautumaan?????

-kiitos

0

943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
        Maailman menoa
        501
        1887
      2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
        Maailman menoa
        379
        1576
      3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
        Ikävä
        64
        1378
      4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
        Suomalaiset julkkikset
        18
        1367
      5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
        Ikävä
        113
        972
      6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
        Ikävä
        51
        929
      7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
        Jämsä
        19
        916
      8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
        Kuhmo
        15
        771
      9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
        Eläke
        11
        764
      10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
        Ikävä
        66
        763
      Aihe