Kattotuulettimen moottori lopetti pyörimisen?

Anonyymi

Eli itse asennettu kattoon tuollainen tuuletin.,

Ryhmäkeskukselta lähtee 10A johdonsuojalta syöttö (S) jakorasiaan. Jakorasiasta syöttö kytketty L1 (MMJ 3*1.5) Kalustekykimeen menee syötöltä L1 (1) ja tästä kytkimestä lähtee L2 (2) (MMJ 3*1.5, Nolla teipattu vaiheeksi = L2)

Katossa kyketty lamppuun L2 (2), Nolla ja Kevi.

Kattotuulettimeen tulee 230V.

Kattotuulettimeen tulee kyllä jännite, siis valo syttyy.

Kattotuulettimessa on ketjulla ohjattava valo on/off ja toisella ketjulla ohjataan moottorin nopeutta = 3, 2, 1 ja off

Nyt kuitenkin kattotuulettimen moottori ei pyöri vaikka kalustekytkin on päällä ja nykii tätä ketjua mistä saa moottorin päälle. Kokeiltu nykiä tästä ketjusta kaikki asennot läpi.

Moottori on toiminut aikaisemmin mutta aivan yhtäkkiä lopetti toiminnan.

Onkohan moottori palanut tai sitten tuulettimen kytkin joka ohjaa moottori rikki?

Tuntuu että moottori ei saa virtaa vaikka pitäisi saada koska valo syttyy ja sama L2 vaihe syöttää molempia, eli lamppua ja moottoria,

Voikohan tuota moottoria korjata? Kyseessä on vanha kattotuuletin. Moottori ei ole jumissa siis pystyy käsin pyörittämään ja ei pidsä ääntä.

Kiitos,

32

1820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Harmittaa kun juuri helteellä tuuletin lopetti toiminnan. Eilen toimi hyvin mutta tänään aanulla ei enää moottori pyörinyt.

    • Anonyymi

      Rungossa on vielä yksi kytkin, jolla pyörimissuunta voidaan valita, kokeileppa räplätä sitä myös..

    • Anonyymi

      Ongelma on luultavasti joko kytkimessä tai pyörimisnopeutta säätelevässä kondensaattoripaketissa.

      Mittaa ensin kytkin ja sen jälkeen lyytit. Varsinkin halvemmissa malleissa on halpoja kondensaattoreita. Ne kuivuvatr tai vuotavat kuiviin ajan kanssa.

      Länsimaisiin merkkituotteisiin saa melko hyvin varaosia. Esimerkiksi Hunteriin ja Westinghousen ilmavispilöihin saa suhteellisen hyvin varaosia.

      Kytkimiä valmistetaan mm. Kiinassa ja ne maksavat pari euroa. Kondensaattorien korjaus on sitten taas sitkeää varaosien etsintää tai omaa elektroniikkapajaa vaativa projekti.

      • Anonyymi

        Ei siellä mitään lyyttejä ole.


    • Anonyymi

      Sen jokainen tietää mutta pääasia että tulee hyviä kommentteja palstaa aktivoimaan !

    • Anonyymi

      Kyllä sieltä on kondensaattorit. On oltava, sillä muuten nopeuden säätö ei onnistu.

      Kiinalaisissa ne ovat halpoja ja huonosti kestäviä.

      • Anonyymi

        Taidat olla varsin tyhmä!
        Moottoreissa ei käytetä elktroLYYTTIkondensaattoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla varsin tyhmä!
        Moottoreissa ei käytetä elktroLYYTTIkondensaattoreita.

        Jaa. Kerro se kiinalaisille. Ei ole siellä tiedossa, kun niitä tuulettimiinsa asentavat.

        En sitten tiedä ovatko kiinalaiset varsin tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Kerro se kiinalaisille. Ei ole siellä tiedossa, kun niitä tuulettimiinsa asentavat.

        En sitten tiedä ovatko kiinalaiset varsin tyhmiä.

        Kiinalaiset ovat maailman huippua joka alalla, sitä taas sitä pohjasakkaa, kun et vieläkään ymmärrä elektrolyyttikondenssaattorin ja muovieristeisen kondensaattorin eroa, puhumattakaan niiden käyttökohteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla varsin tyhmä!
        Moottoreissa ei käytetä elktroLYYTTIkondensaattoreita.

        Jaa, että typeryyden lisäksi vaivaisi vielä huono äidinkielen ymmärrys:

        QUOTE In ceiling fans, 2.2 mfd / 250V non-polarized electrolytic AC capacitor is used. UNQUOTE

        Alkuperäisen kysyjän kannattaa tietysti laittaa varaosakondensaattoripaketti, jos a) alkuperäinen on rikki ja b) onnistuu saamaan varaosan. Kiinalaisissa vehkeissä varsinkin jälkimmäinen on korkeammassa kädessä. Tässä mielessä keskustelu kondensaattorin tyypistä on ainakin turhaa. Sen on valmistaja jo päättänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, että typeryyden lisäksi vaivaisi vielä huono äidinkielen ymmärrys:

        QUOTE In ceiling fans, 2.2 mfd / 250V non-polarized electrolytic AC capacitor is used. UNQUOTE

        Alkuperäisen kysyjän kannattaa tietysti laittaa varaosakondensaattoripaketti, jos a) alkuperäinen on rikki ja b) onnistuu saamaan varaosan. Kiinalaisissa vehkeissä varsinkin jälkimmäinen on korkeammassa kädessä. Tässä mielessä keskustelu kondensaattorin tyypistä on ainakin turhaa. Sen on valmistaja jo päättänyt.

        Turha kuvitella että 2,2 µF käyntikonkka olisi bipolaarielko. Laita likkiä tuotteeseen jos muuta väität.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha kuvitella että 2,2 µF käyntikonkka olisi bipolaarielko. Laita likkiä tuotteeseen jos muuta väität.

        Googleta esim. Changzhon. Tekevät 10000 elektrolyyttikonkkaa kuukaudessa kattotuulettimiin.

        Elektrolyyttikonkkaa löytyy vanhoista tuulettimista ja niistähän tässä on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googleta esim. Changzhon. Tekevät 10000 elektrolyyttikonkkaa kuukaudessa kattotuulettimiin.

        Elektrolyyttikonkkaa löytyy vanhoista tuulettimista ja niistähän tässä on kysymys.

        En uskonutkaan että sitä linkkiä löytyisi. Tyhjää puhetta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En uskonutkaan että sitä linkkiä löytyisi. Tyhjää puhetta!

        Googlaa "kuinka googlata tietoa", jos ei vielä ole hallussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlaa "kuinka googlata tietoa", jos ei vielä ole hallussa.

        Eihän se sitten tuottaisi sulle vaikeuksia löytää se linkki, 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se sitten tuottaisi sulle vaikeuksia löytää se linkki, 😆

        Ei tämä mikään tarha tai vanhainkoti ole missä joku tulee pyyhkimään perseen, jos ei itse pysty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä mikään tarha tai vanhainkoti ole missä joku tulee pyyhkimään perseen, jos ei itse pysty.

        Älä sitten höpöttele mitä et pysty näyttämään toteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten höpöttele mitä et pysty näyttämään toteen.

        Laita linkki Ruotsin pääkaupunkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten höpöttele mitä et pysty näyttämään toteen.

        Just, ja itse odotat että joku muu etsii linkin väittämäsi tueksi.😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En uskonutkaan että sitä linkkiä löytyisi. Tyhjää puhetta!

        HÖPÖ HÖPÖ. Et edes osaa googlata.

        Taida olla tosi dorka.


      • Anonyymi

        Iso läpy hienosta suorituksesta. Nyt kun Google on tuttu, tulet huomaamaan, että sieltä löytyy vaikka mitä.


      • Anonyymi

        Hah hah, siinä sen taas näkee!
        Ihan normaaleja muovieristeisiä moottorikonkkia.
        Näkee jo sokea Reettakin fyysisestä koosta mitä ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah, siinä sen taas näkee!
        Ihan normaaleja muovieristeisiä moottorikonkkia.
        Näkee jo sokea Reettakin fyysisestä koosta mitä ovat.

        Jeps.lyyti se on ja kattotuulettimeen. Erityisesti kiinalaisista löytyy noita. Intialaisissa erityisesti ennen vuotta 1984 valmistetuissa on myös lyytejä.

        Mutta mutta, kondensaattoripaketin sielunelämä selviää alkuperäiselle kysyjälle äärettömän helposti kone avaamalla. Koon ja sähköisten ominaisuuksien vuoksi on syytä vaihtaa samanlainen, mikäli alkuperäinen komponentti on rikki.

        Tuossa on hauska intialainen ohje: https://youtu.be/xFkkVjiQbIs

        (Suomessa syytä olla S1, S2 tai S3 luvat, jos aikoo ohjetta noudattaa.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeps.lyyti se on ja kattotuulettimeen. Erityisesti kiinalaisista löytyy noita. Intialaisissa erityisesti ennen vuotta 1984 valmistetuissa on myös lyytejä.

        Mutta mutta, kondensaattoripaketin sielunelämä selviää alkuperäiselle kysyjälle äärettömän helposti kone avaamalla. Koon ja sähköisten ominaisuuksien vuoksi on syytä vaihtaa samanlainen, mikäli alkuperäinen komponentti on rikki.

        Tuossa on hauska intialainen ohje: https://youtu.be/xFkkVjiQbIs

        (Suomessa syytä olla S1, S2 tai S3 luvat, jos aikoo ohjetta noudattaa.)

        Nythän alkoi Lyyti kirjoittamaan.😁


    • Anonyymi

      "Taidat olla varsin tyhmä!"

      Tänne kelpaa hyvin myös tyhmien kommentit !

    • Anonyymi

      Joko lämpö hajoitti. Moottorin tai konkat.

      Tai sitten kun kaykaist viimeeksi tehon ka t kaisn hajosi.

      Ilmeisesti sulla on se ruotsalisvalmisteinen tuulke y in valaisin.

    • Anonyymi

      Mihin tiukkapipo-sokea-reetta-kondensaattorikompleksinen katosi linjoilta?

      Jäikö virittämään kondensaattoreita vai ylläpitämään väärää konkkatietoa?

      On meinaan mielenkiintoinen tapaus. Vain alkuperäinen kysyjä voi tietää, missä ilmavispilän vika oli/on. Silti kondensaattorikompleksinen jaksaa veivata aiheesta (ilman tietoa).

      • Anonyymi

        Kuulolla ollaan, mutta elko-tyyppi taisi jo luovuttaa. 😁


      • Anonyymi

        Eihän kukaan asioista tietävä sinun kaltaisten kanssa jaksa vääntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan asioista tietävä sinun kaltaisten kanssa jaksa vääntää.

        Jätä tuo "a" sanan alusta varoilta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätä tuo "a" sanan alusta varoilta pois.

        👍😂😂


    • Anonyymi

      Kysy itseltäsi sillä sinähän olet sähkötyönjohtajana itse rustannut tuon härpelisi, kuten kirjoituksessasi mainitsit.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      196
      1523
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1278
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      52
      1042
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      955
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      873
    6. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      873
    7. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    8. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      824
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      820
    10. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      42
      804
    Aihe