Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mulla on autismi ja en tiiä mitä tehdä joidenkin siihen liittyvien asioiden suhteen onko neuvoja?

Mulla on autismi ja sen takia en pysty olemaan monissa tilanteissa ilman että joku tuttu aikuinen on kokoajan ihan lähellä (niin kuin kosketusetäisyydellä) ja täysin näkyvissä eikä siis saa esim olla mun selän takana paitsi jos pitää kokoajan kädestä tai koskee muuten (vähän niin kuin merkiksi siitä että on ihan lähellä) ja jos mun lähellä ei ole tuttua aikuista mun olo on tosi turvaton. Esimerkiksi jos meen äidin kanssa kävelylle niin jos se ottaa hetkeksikään etäisyyttä (ihan mistä syystä tahansa) mun olo muuttuu todella turvattomaksi osaako joku neuvoa tän asian kanssa?

13

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toi voi johtua aistitoininnoista ? Mitä mieltä oot itse?
      Onko vaikea hahmottaa ympäristöä? Niin se selkeyttää kun joku on siinä?

      Siinä vois auttaa jos keksit itselle jonkun korvaavan systeemin millä pystyy lisäämään hallintaa itsestään suhteessa ympäristöön. Ja harjoittelua.
      Mitä jos harjoittelet yksin kävelylenkkiä niin lyhyen matkaa, että näät koko aika kotioven ja takaisin ? Kunnes tulee itsevarma olo siitä ? Ja sit seuraavaksi vähän vaikeempi ?


      ppiuyyuyii

      • Anonyymi

        Kun mulla oli hermostovaurio mulle tuntui kauheen vaikeelle osata käydä kaupassa.
        Harjottelin jokusen vuoden ja nyt sujuu sutjakkaasti. Mä jouduin aluksi koko aika pohtimaan sitä asioimista ja antamaan käskyjä itselle: "Nyt kävele tuonne ja ota banaaneja ja käänny ja etsi tomaatteja". Mutta kun sitä teki lukuisia kertoja se alkoi olla helpompaa,.


        ppiuuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun mulla oli hermostovaurio mulle tuntui kauheen vaikeelle osata käydä kaupassa.
        Harjottelin jokusen vuoden ja nyt sujuu sutjakkaasti. Mä jouduin aluksi koko aika pohtimaan sitä asioimista ja antamaan käskyjä itselle: "Nyt kävele tuonne ja ota banaaneja ja käänny ja etsi tomaatteja". Mutta kun sitä teki lukuisia kertoja se alkoi olla helpompaa,.


        ppiuuyyy

        Ton hermostovaurioni aikana mun tarvitsi käydä jossain virastossa, silloin roikuin äitini käsikynkässä. Mutta sain treenattua taidot takaisin, .


        ppuyyyy


      • Siis se siinä onkin outoa pystyn olee ulkona yksin vaikka monen kilsan päässä kotoa ilman mitään ongelmia kunhan tiedän reitin kotiin. Mutta jos lähen vaikka just äidin kanssa niin sitten tulee tosi turvaton olo jos se ei oo ihan lähellä kokoajan. Myös koulussa on ollu vastaavaa että pysyttelen kokoajan jonkun tutun aikuisen lähellä (esim jommankumman mun luokan avustajan kanssa) kun lähetään luokasta jopa sillon kun mennään syömään. Oon ollu samassa koulussa 7 vuotta niin kyse ei voi olla siitä että en tietäs minne ollaan menossa ja siks pysyisin kokoajan ihan aikuisten lähellä.


      • Anonyymi
        Little-Eevee kirjoitti:

        Siis se siinä onkin outoa pystyn olee ulkona yksin vaikka monen kilsan päässä kotoa ilman mitään ongelmia kunhan tiedän reitin kotiin. Mutta jos lähen vaikka just äidin kanssa niin sitten tulee tosi turvaton olo jos se ei oo ihan lähellä kokoajan. Myös koulussa on ollu vastaavaa että pysyttelen kokoajan jonkun tutun aikuisen lähellä (esim jommankumman mun luokan avustajan kanssa) kun lähetään luokasta jopa sillon kun mennään syömään. Oon ollu samassa koulussa 7 vuotta niin kyse ei voi olla siitä että en tietäs minne ollaan menossa ja siks pysyisin kokoajan ihan aikuisten lähellä.

        No johtuisiko sitten varmaan siitä, että ihan yksin on helpompi hoidella asioita ja siten itsevarmempi olo kun koko tilanne on omassa hallinnassa ?
        Kun siinä on muuta porukkaa ne muut ihmiset vievät huomion niin ettei pysty enää itse itsevarmasti hoitamaan asioita kun niitä ei voi tehdä täysin omalla tavallaan ja siks tulee riippuvaiseksi toisen avusta ?


        ppoiuuuuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ton hermostovaurioni aikana mun tarvitsi käydä jossain virastossa, silloin roikuin äitini käsikynkässä. Mutta sain treenattua taidot takaisin, .


        ppuyyyy

        No jaa oon ite 14 ja tää ollut näin aina (tosin tajusin sen vasta neljä päivää sitten)
        Ja on esim myös sellasia tilanteita että en uskalla tehdä jotain asiaa ilman että siinä on tuttu aikuinen 24/7 ihan vieressä.
        Aikamoinen mysteeri (no ei autismista turhaan sanota että se on tosi arvaamaton).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No johtuisiko sitten varmaan siitä, että ihan yksin on helpompi hoidella asioita ja siten itsevarmempi olo kun koko tilanne on omassa hallinnassa ?
        Kun siinä on muuta porukkaa ne muut ihmiset vievät huomion niin ettei pysty enää itse itsevarmasti hoitamaan asioita kun niitä ei voi tehdä täysin omalla tavallaan ja siks tulee riippuvaiseksi toisen avusta ?


        ppoiuuuuu

        Minä osaan vaikka mitä yksin, mutta toisten avulla menee tosi vaikeeksi.


        poiuuu


      • Anonyymi
        Little-Eevee kirjoitti:

        No jaa oon ite 14 ja tää ollut näin aina (tosin tajusin sen vasta neljä päivää sitten)
        Ja on esim myös sellasia tilanteita että en uskalla tehdä jotain asiaa ilman että siinä on tuttu aikuinen 24/7 ihan vieressä.
        Aikamoinen mysteeri (no ei autismista turhaan sanota että se on tosi arvaamaton).

        Mutta sinä kyllä tuut itsevarmemmaksi ajan kanssa,


        ppoiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sinä kyllä tuut itsevarmemmaksi ajan kanssa,


        ppoiuyyy

        Niin minä en tiedä ihan millaista on jos on enemmän autismi minulla vain Asperger


        ppiuuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minä en tiedä ihan millaista on jos on enemmän autismi minulla vain Asperger


        ppiuuuuu

        Mutta sen sanoisin neuvoksi että ota vastaan vain luotettavien ihmisten neuvoja. Kaikki neuvojat eivät toimi eettisesti.



        poiuyyy


      • Anonyymi kirjoitti:

        No johtuisiko sitten varmaan siitä, että ihan yksin on helpompi hoidella asioita ja siten itsevarmempi olo kun koko tilanne on omassa hallinnassa ?
        Kun siinä on muuta porukkaa ne muut ihmiset vievät huomion niin ettei pysty enää itse itsevarmasti hoitamaan asioita kun niitä ei voi tehdä täysin omalla tavallaan ja siks tulee riippuvaiseksi toisen avusta ?


        ppoiuuuuu

        No en oikein tiedätosta kun oon yksin niin usein nimenomaan kaipaan sitä että lähellä olis joku keneen vois turvautua jos siltä tuntuu. Monissa tilanteissa tarviin aikuista lähellä ihan senkin takia että joku asia jännittää ja sitten esim se kosketus (esim jalkaan) rauhoittaa todella paljon


    • Anonyymi

      Kyllä tuossa iässä kun murrosikä kukoistaa autistilla niin maailma alkaa niin sanotusti avautumaan enempi ja silloin on todella normaalia että sulla on lähellä tuttu ja turvallinen ihminen .

      Sehän on tutkittu että ihan sama millainen autismi ihmisellä on niin sitä tarvitsee ihan melkein elämän loppuun asti tiettyä pysyvyyttä ja rutiineista tulee esimerkiksi hirveän tärkeitä toimintoja arkeen ja vielä siitä miten ne tekee .

      Vaikka itsenäistyy niin uusien asioiden ilmestyminen elämään niin kyllä tarvitsee melkein aina taustatukea.

      Ennakointia on hyvä harjoitella ja pitää siitä struktuurista vaan kiinni niin elämä kulkee melko mukavasti jatkossa .

      Sit taas mitä tulee yksin liikkumiseen vaikka tuttuun paikkaan ja tuttuja reittejä pitkin niin voit kokeilla musiikkia kuulokkeista tueksi. Se yleensä keventää myös sitä koko tilannetta missä olet ja mitä teet . Kävellessäsi huomaat sen kyllä ja mitä rauhallisempi musiikki sulla soi korvilla se tosissaan toimii niihin tuntemuksiin mitä alat siinä kohtaan käymään läpi eli rentoudut esimerkiksi lempimusiikistasi.

      Tulin nyt täältä itsekkin selaamaan ihan ajankuluksi autismista koska olen tietoa tähän liittyen imenyt koko elämäni aikana ja olen ilman diagnoosia pärjännyt melko hyvin 👍🏻 olen myös päässyt elämäni aikana työskentelemään niin varhaiskasvatuksessa kuin koulussa avustajan roolissa ihan ammattini pohjalla . Kuormittava ympäristö valitettavasti vaikka kuinka haluaisi tehdä sitä . Äänimaailma ja valot tms ongelma .

      Ja siihen fiilikseen mikä sinulla varmasti on välillä että kaipaa jollain tapaa kosketusta niin pehmolelut on aika kova juttu sekä painopeitto ihan vaikka torkkupeittona myös se rauhoittaa jos on kuormitusta ollut päivän aikana enempi .

      Paljon paljon tsemppiä sulle tulevaisuuteen ja kyllä sä selviit ❤️

      Terkuin Nepsy vanhempi ,Nepsy lapsiensa kanssa ❤️

    • Nepsy kiitti tosta aeimmasta viestistä. Monesti tulee vastaan kun monet sanoo autismista kaiken laista ja huomaa kilsan päähän ettei ne tiedä mistä puhuu niin on piristävää kun joku ei puhu mitä lie kuraa. Noihin vinkkeihin että mulla on painopeitto ja yks tosi ihana pehmolelu jotka auttaa rentoutuu kun oon kotona mutta sitten tulee ongelmaksi että esim koulussa tollasta rauhoittavaa tekijää ei oo kun se pehmolelu on sen verran iso etten pysty sitä kunnolla kouluun viemään ja sitä painopeittoa ei voi kotoa saada oikeen minnekään. Ja juuri koulussa rauhoittavia asioita tarvitsisi kaikkein eniten. Onko jotain ideoita mikä voisi auttaa? Itselläni on esim pieni pehmeä pallo jota voisin pitää mukana mutta se taas ei saa oikeen ajatuksia muualle niin että pystyis rauhottumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe