Köyhä rakentaa noin 25neliön talon ruuvipaaluille omalle halvalle tontille. Kavereiden avustuksella ylijäämä rakennusmateriaaleilla. Mitenkäs nyt suu pannaan? Kaikki ei asu taajamissa ja vielä vähemmän kaupungeissa.
köyhä rakentaa
80
1347
Vastaukset
- Anonyymi
köyhät yhdentykää kommuuniksi
et ole ainoa köyhä - Anonyymi
Onnea uuteen kotiin :) Tommonen ruuvipaaluperustus on muuten hyvä myös ilmanlaadun kannalta. Hyvässä ilmassa on paljon kivempi olla :)
- Anonyymi
Mitä sanoo rakennustarkastaja, entä vakuutusyhtiö saako kotivakuutusta joka on pakollinen kaikille?
- Anonyymi
Ei ole kotivakuutus pakollinen. Minullakaan ei ole kuin autossa vakuutus eli halvin liikennevakuutus, joka on ainua pakollinen vakuutus.
- Anonyymi
Joku hommaa suosista parakin ni ei tarvi rakentaa.
- Anonyymi
Onneksi olkoon, omistan useamman tuon kokoisen asunnon pääkaupunkiseudulla ja hyvin ovat vuokralaiset viihtyneet. Itse asutaan kans Kirkkonummella sitten isommassa.
- Anonyymi
Mulla kanssa on viisi omakotitaloa, neljtoista huvilaa, ja kaksi rivitaloa, olen ne rakentanut työttömänä ollessa, ja hyvin niillä tienaa. On kiva vetää isot vuokratulot ja nautttia elämästä työttömänä. Rkennumiehet tekee 9 e päväkorvausta vastaan joten palkkatuloet ei ole isot, kela maksaa loput koevukset ja kierrätän paljon miehiä ja työkokeilussa.. joten hyvin tienaan.
- Anonyymi
Aloittaja hommas tuohon taloon sähköt tietenkin ja tee se itse mies teki sähkötyöt,sitten putkistot viemäröinnillä. Itse muuras pienen takan. Jos mukamas rakentaa niin minkä ihmeen takia tuollaisen leikkimökin kokoisen. Heh halpa tontti nooh paljonkos maksoi.
- Anonyymi
Jotkut luulevat automaattisesti että köyhällä ei ole tietotaitoa, osaavia kavereita, tukiverkostoa, materiaa tai jopa sitä edullista tonttia jo olemassa.
Jotkut taas luulevat että omakotitalo on sellanen mitä näkee rakentajalehdessä tai mainoksissa. Ja kaupunkialueella hyvin palveluiden äärellä.
Talo on talo vaikka olisi pieni ja mökkimäinen, kunhan tietyt edellytykset täyttyvät. Ja ne voi tarkistaa netistä.- Anonyymi
"Jotkut luulevat automaattisesti että köyhällä ei ole tietotaitoa, osaavia kavereita, tukiverkostoa, materiaa tai jopa sitä edullista tonttia jo olemassa.
Jotkut taas luulevat että omakotitalo on sellanen mitä näkee rakentajalehdessä tai mainoksissa. Ja kaupunkialueella hyvin palveluiden äärellä.
Talo on talo vaikka olisi pieni ja mökkimäinen, kunhan tietyt edellytykset täyttyvät. Ja ne voi tarkistaa netistä."
No, pelkät luvat katselmuksineen maksavat muutaman tonnin, sähköliittymä halvimillaan vajaat pari tonnia, eikä kaikkia rakennustarvikkeitakaan saa ilmaiseksi. Pelkkään rakennuslupaan uppoaa parin kuukauden toimeentulotuet kokonaisuudessaan, päälle sähköliittymä, johon halvimmillaan uppoaa neljän kuukauden toimeentulotuet kokonaisuudessaan. Kun nyt voidaan olettaa, että ihminen syö edes kerran päivässä ja asuu jossain, raksatyömaalle kulkemisestakin tulee kuluja, niin koko projektia ei saa käyntiin edes kolmessa vuodessa, ja silloinkin kituuttamalla.
Kyllä kaverit voivat tietenkin jeesata, mutta tuskin kukaan omalla rahalla rakennusprojektiin osallistuu!
Eli myytti murrettu!!!!!
- Anonyymi
Ja takan VOI muurata itse. Hanki tiilet ja ohjeet samasta paikasta.
- Anonyymi
Mitään tarvi luulla kun tietää realiteetit juupa juu työtön on niin perkeleen ahkera mutta miks sitä työpaikkaa sitten ei löydy.Vaikka mitä pystyy tekeen jos rahaa mutta nyt ollaan köyhyyspalstalla. Jumalauta kun sitä ollaan yksinkertaisia.
- Anonyymi
Töitä ei syrjäytetylle anneta. Siitä se kiikastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Töitä ei syrjäytetylle anneta. Siitä se kiikastaa.
Elämässä on kaikki.
- Anonyymi
Oletko rakentamassa vai haaveiletko vielä? Ruuvipaalut on ihan hyvä perusta, jos maaperä ne sallii. Hyvin onnistuu tuollainen projekti. Tuollaisen pienen mökin rakentaa kierrätys ja ylijäämätarvikkeilla tosi edullisesti, kun tori.fi väärällään rakennustavaraa.
Joissakin kunnissa rakentaminen onnistuu jopa toimenpideluvalla rimaa hipoen. Naapurissani on juuri tälläinen pieni mökki, mikä rakennettu toimenpideluvalla. Aurinkopaneleilla ja agregaatilla sähköt. Tontin ostivat yhdeltä maalaisisännältä halvalla. Mies oli työttömänä ja rakensi. - Anonyymi
Oikeesti köyhä ei rakenna yhtäänmitään, muutakuin omaa eläänsä, eikä sitäkään yksin vaan kela auttaa. Niillä rahoilla ei rakenneta kuin lego palikoita, eikä niitäkään osteta uusina, vaan kirpparilta.
No itse en ole köyhä joten minä olen jo rakentanut omakotitalon ja mies maksa mun elämääni myös, kun yhdessä ollaan, joten ei mitään köyhyyttä meillä.
Voikaa hyvin ja älkää köyhät välittäkö, vielä se aurinkopaistaa.- Anonyymi
Kyllä moni köyhä rakentaa omakotitalon, koska se on oikeastaan ainut mahdollisuus monelle päästä omaan asuntoon. On jotkut köyhät rakentaneet porukalla kerrostalonkin!
Meidänkin seudulla kunta myy tontin 700€ ja läheinen kaupunki myy tontin 1500€, mutta ensin vuokraa sen nimellisellä hinnalla, että pääsee rakentamaan, myöhemmin tontin voi ostaa omaksi. Talon voi rakentaa viiden vuoden aikana, joten onnistuu hyvin rakentaa omatoimisesti.
Jotkut kunnat myy tontteja 1€ hinnalla. On myös yhteisöjä, mihin pääsee mukaan mm. Livonsaari on sellainen, mihin on rakennettu omatoimisesti hyvin edullisia omakotitaloja kierrätysmateriaaleista. https://yhteisokyla.net/
- Anonyymi
Aloitukseen sen verran että paljonko 25neliön omakotitaloon tuli maksaan sähköt ja putkihommat heh nyt sekoittuu asuintalo vai mökki. Kyllähän mökin tarpeet saa kierrätystarpeista. Kyllähän toki aikoinaan pienessä mökissä on asuttu. Mikä helvetti on halpa tontti köyhälle jolla ei sitä rahaa ole. Aloitukseen sen verran että lähetä kuvia omakotitalosta.
- Anonyymi
"ylijäämä rakennusmateriaaleilla" = varastaa toisen maksamat tuotteet.
- Anonyymi
Kyllä ei tarvitse varastaa, vaan monasti löytyy lahjoitetaan osastoiltakin hyvää ja uuttakin rakennustavaraa. Olen ostanut monelta talopakettirakentajalta ylimääräiset tiilet edullisesti omiin rakentamisiini. Yhden talon julkisivut muurasin kokonaan tälläisillä ylijäämätiilillä. Yhteen taloon muurasin väliseiniä ym. ylijäämätiilillä.
Viimeksi tehtiin yhden sijoitusasuntomme kylppäriin remppaa ja saatiin laatat siihen remppaan 20€, kun tori.fi oli ilmoitusta laatoista.
- Anonyymi
Kylläpäs toimeentulotuki näköjään riittää vaikka mihin siirry yhteiskunta palstalle nyt olet köyhyyspalstalla.
Köyhä rakentaa halvalle tontille heh heh ni sanoppa hinta. 25 neliön omakotitalo. Niin paljonkos sähköt tuli maksaan, sitten putkityöt.Viemäröinnit ja kaikki muut. Niin utopistisia haaveita että voi siasus.- Anonyymi
Mitä ihmettä tekee 25 neliön omakotitalolla? Kuka tuollaisen muka ostaa? Joutuisi laajentamaan sitä heti, mikä maksaa...
- Anonyymi
Moni köyhä kuitenkin rakentaa pienen talon omalle tontille kierrätystarvikkeista ja asuu halvalla. https://www.meillakotona.fi/artikkelit/henri-lokki-27-rakensi-minitalon-5000-eurolla-taalla-on-kaikki-tarpeellinen-muttei-mitaan
Käy tutustumassa yhteisörakentamiseen vaikka Livonsaaressa. https://yle.fi/uutiset/3-9987831
Muitakin paikkoja Suomessa on. https://www.kultainto.com/post/ekokylat
Lisäksi monella on ihan oma tontti jostain halvalla ostettuna (vrt. Ilkka Malmberg Hehtaari https://posiolapland.com/ilkka-malmbergin-hehtaari/).
Minulle tarjottiin eurolla hyvää kiinteistöä, siinä rakennusoikeutta paljon, ostin sen. Sähköt voi hoitaa aurinkopaneleilla ja agregaatilla, viemäröintiin riittää imeytys, jos käytössä kuivakäymälä.
Ei ole lainkaan utopiaa, näitä on Suomessa paljon! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmettä tekee 25 neliön omakotitalolla? Kuka tuollaisen muka ostaa? Joutuisi laajentamaan sitä heti, mikä maksaa...
"Mitä ihmettä tekee 25 neliön omakotitalolla? Kuka tuollaisen muka ostaa? Joutuisi laajentamaan sitä heti, mikä maksaa..."
Aloittaja on rakentamassa siirtolapuutarhamökkiä. Kukaan ei vain ole kertonut, että niissä ei voi olla kirjoilla ja, että talvella ei voi käyttää vettä tai yhteisiä pesutiloja. Lisäksi mökin ylläpitokuluihin ei saa mitää tukia.
- Anonyymi
Pientelttailijalla maisemat vaihtuu useammin kuitenkin.
- Anonyymi
Halvalla ja halvalla köyhä ostaa tontin ni sanoppa hinta. Entäs sähköt juupa juu hommattaa aurinkopaneeleita ja agregaatti ni millä helvetin rahalla jos on köyhä.
- Anonyymi
Ostin kiinteistön eurolla (1€) isolta valtion yhtiöltä, kaupanvahvistajalle meni 120€, lainhuudatus 119€, eli yhteensä maksoi 240€. Kiinteistöllä on kokoa 6,5ha ja kaikki on rakennuskelpoista maata, kun entistä soranottoaluetta. Voi rakentaa useamman rakennuksen!
Agregaatti ja aurinkopanelit ei paljoa maksa, minulla halpa kiinalainen 2,5kW agregaatti, maksoi 199€. Aurinkopanelit halpistavaratalosta tarjouksesta koko paketti muutaman satasen. Ei ole vaikeaa ostaa, jos ei pelaa rahojaan tai ryyppää tai tupakoi.
- Anonyymi
Montakohan henkilöä tuohon 25neliön omakotitaloon muuttaa.
- Anonyymi
Kaksi henkilöä asuu ihan hyvin tuollaisessa, mutta yksinäinen asuu yleensä tuon kokoisissa asunnoissa.
- Anonyymi
Melkoinen arkkitehti täytyy olla että pystyy moiseen komeroon laittamaan kaikki lakisääteiset jutut, että sinne saa asumisluvan jotta on asumiseen kelpaavaksi todettu. Vessan pytty ja suihkutila vie jo puolet tuosta neilömäärästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen arkkitehti täytyy olla että pystyy moiseen komeroon laittamaan kaikki lakisääteiset jutut, että sinne saa asumisluvan jotta on asumiseen kelpaavaksi todettu. Vessan pytty ja suihkutila vie jo puolet tuosta neilömäärästä.
Kyllä hyvin sopii 25m² kaikki tarvittava ja saa luvan asua. Miten muuten luulet monen asuvan jossain alle 20m² yksiössä kerrostalossa. Meidänkin kerrostalossa on alakerrassa vanha talonmiehen asunto 17,5m² ja ihan käytössä oleva asunto!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä hyvin sopii 25m² kaikki tarvittava ja saa luvan asua. Miten muuten luulet monen asuvan jossain alle 20m² yksiössä kerrostalossa. Meidänkin kerrostalossa on alakerrassa vanha talonmiehen asunto 17,5m² ja ihan käytössä oleva asunto!
Kerrostalo on rakenteeltaan ihan erilainen kuin omakotitalo. Siinä on kaikki viemäröinnit ja sähköt ydistetty jokaiseen asuntoon ja on yksi iso sähkkaaappi ja putket menee huoneistosta toiseen... mieti nyt mitä kirjoitat?
Rakenne on ihan erilainen kuin omakotitalsosa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrostalo on rakenteeltaan ihan erilainen kuin omakotitalo. Siinä on kaikki viemäröinnit ja sähköt ydistetty jokaiseen asuntoon ja on yksi iso sähkkaaappi ja putket menee huoneistosta toiseen... mieti nyt mitä kirjoitat?
Rakenne on ihan erilainen kuin omakotitalsosa.Sinulla taasen luetun ymmärrys hakusessaan. Kyse oli nyt 25m² asunnosta, että siihen ei muka saa mahtumaan kaikkea tarvittavaa, mikä vaaditaan asumisessa. Kyllä 25m² omakotitaloon saa luvan asumiseen, jos se on tehty muuten määräysten mukaisesti. Nykyään tehdään paljon alle 50m² pientaloja, kun niiden rakennusmääräykset ovat paljon vapaampia mm. ilmanvaihdon osalta riittää painovoimainen ilmanvaihto.
Kerrostaloissakin on todella pieniä asuntoja, jopa alle 10m² ja kerrostalot ovat todellakin erilaisia, kuin omakotitalot.
- Anonyymi
Tontin saa köyhä tosi halvalla niin mikä hinta ja paljonko köyhän nettotulot kuukaudessa.
- Anonyymi
Myö saatiin tontti ilmaiseksi ja kaikki rakennustarpeet. On meillä työttöminä aikaa rakennella. Kirjastosta haettiin lainaksi " Näin rakennat talon" opaskirjan, ja siitä ohejeemme katsellaan. Hyvin menee.
Betonimylly soi aamusta iltaan ja kohta on sisäseinät asennettu. Ei muuta kun tapettikauppaan ja sisutamaan.
Niin edullista kun itse tekee.
Kirjeopistosta valmistunut Rakennusmestari - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myö saatiin tontti ilmaiseksi ja kaikki rakennustarpeet. On meillä työttöminä aikaa rakennella. Kirjastosta haettiin lainaksi " Näin rakennat talon" opaskirjan, ja siitä ohejeemme katsellaan. Hyvin menee.
Betonimylly soi aamusta iltaan ja kohta on sisäseinät asennettu. Ei muuta kun tapettikauppaan ja sisutamaan.
Niin edullista kun itse tekee.
Kirjeopistosta valmistunut RakennusmestariVaikka trollia sinun kirjoituksesi, niin paljon saa kyllä ilmaiseksi, tontteja ja rakennustarpeita ihan oikeasti. Tiedän monia, jotka ovat rakentaneet talonsa ilmaiseksi saadulle tontille (siis tontista maksettu se 1€, että se on kauppa ja kaupanvahvistaja sen voi vahvistaa). Minäkin olen saanut tuon 6,5ha kiinteistön ostettua 1€ hinnalla. Tämäkin olisi ollut tarjolla kenelle hyvänsä, mutta ei kelvannut tai eivät uskaltaneet ostaa.
Yllättävän pienellä rahalla jotkut ovat oman talon rakentaneet. Naapurissani on juuri menossa sellainen projekti, missä mies on työttömänä ja rakentaa omakotitaloa, suuri osa tarvikkeista on kierrätyksistä hankittua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka trollia sinun kirjoituksesi, niin paljon saa kyllä ilmaiseksi, tontteja ja rakennustarpeita ihan oikeasti. Tiedän monia, jotka ovat rakentaneet talonsa ilmaiseksi saadulle tontille (siis tontista maksettu se 1€, että se on kauppa ja kaupanvahvistaja sen voi vahvistaa). Minäkin olen saanut tuon 6,5ha kiinteistön ostettua 1€ hinnalla. Tämäkin olisi ollut tarjolla kenelle hyvänsä, mutta ei kelvannut tai eivät uskaltaneet ostaa.
Yllättävän pienellä rahalla jotkut ovat oman talon rakentaneet. Naapurissani on juuri menossa sellainen projekti, missä mies on työttömänä ja rakentaa omakotitaloa, suuri osa tarvikkeista on kierrätyksistä hankittua.Juu, meillä naapuri rakentaa kerrostaloa itselleen ja toinen naapuri tekee tien toiselle puolelle kauppakeskusta. Hän aikoo kauppiaaksi ja kauppakeskus on nimeltään "Työttömäx" -market. Siitä tulee kuntamme suurin kauppakeskus, ja sitten alkaa rakentaa laivasatamaa. On se melkoinen mestari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, meillä naapuri rakentaa kerrostaloa itselleen ja toinen naapuri tekee tien toiselle puolelle kauppakeskusta. Hän aikoo kauppiaaksi ja kauppakeskus on nimeltään "Työttömäx" -market. Siitä tulee kuntamme suurin kauppakeskus, ja sitten alkaa rakentaa laivasatamaa. On se melkoinen mestari.
Trollia taasen tuokin, mutta kyllä niitä kerros- ja rivitalojakin on rakennettu varsin omatoimisesti. Erään hyvin tunnetun kirjailijan isä rakensi aikoinaan rivitalon kavereidensa kanssa perheilleen kodikseen. Tämän kirjailijan isä oli itse maalari, toiset muita ammattilaisia. Kyllä näitä rakentajia on!
Kävin Kuopiossa jokusia vuosia sitten katsomassa yhtä "miljoonaluokan" kerrostaloa, joka oli rakennettu pitkälti kierrätys ja ylijäämätarvikkeista.
Tuo kauppakeskus sitten, minun rakennuksellani kävi yksi huonekalukauppias katsomassa hieman muurauksien mallia, kun hän rakensi kaksi huonekaluhallia "pisaralla pidemmälle", hienot hallit tulikin, eikä rahaa mennyt paljoakaan.
Käy joskus katsomassa vaikka asuntomessuilla tai jossain yhteisökylässä, niin näet konkreettisesti, että miten eläkeläiset ja työttömät rakentaa taloja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trollia taasen tuokin, mutta kyllä niitä kerros- ja rivitalojakin on rakennettu varsin omatoimisesti. Erään hyvin tunnetun kirjailijan isä rakensi aikoinaan rivitalon kavereidensa kanssa perheilleen kodikseen. Tämän kirjailijan isä oli itse maalari, toiset muita ammattilaisia. Kyllä näitä rakentajia on!
Kävin Kuopiossa jokusia vuosia sitten katsomassa yhtä "miljoonaluokan" kerrostaloa, joka oli rakennettu pitkälti kierrätys ja ylijäämätarvikkeista.
Tuo kauppakeskus sitten, minun rakennuksellani kävi yksi huonekalukauppias katsomassa hieman muurauksien mallia, kun hän rakensi kaksi huonekaluhallia "pisaralla pidemmälle", hienot hallit tulikin, eikä rahaa mennyt paljoakaan.
Käy joskus katsomassa vaikka asuntomessuilla tai jossain yhteisökylässä, niin näet konkreettisesti, että miten eläkeläiset ja työttömät rakentaa taloja.Onnistuu se kerrostalonkin rakentaminen sopivalla porukalla.
https://www.iltalehti.fi/asuminen/a/201612082200033702
Kotkassa osuuskunta suunnittelee kerrostalon rakentamista.
https://yle.fi/uutiset/3-12028966 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka trollia sinun kirjoituksesi, niin paljon saa kyllä ilmaiseksi, tontteja ja rakennustarpeita ihan oikeasti. Tiedän monia, jotka ovat rakentaneet talonsa ilmaiseksi saadulle tontille (siis tontista maksettu se 1€, että se on kauppa ja kaupanvahvistaja sen voi vahvistaa). Minäkin olen saanut tuon 6,5ha kiinteistön ostettua 1€ hinnalla. Tämäkin olisi ollut tarjolla kenelle hyvänsä, mutta ei kelvannut tai eivät uskaltaneet ostaa.
Yllättävän pienellä rahalla jotkut ovat oman talon rakentaneet. Naapurissani on juuri menossa sellainen projekti, missä mies on työttömänä ja rakentaa omakotitaloa, suuri osa tarvikkeista on kierrätyksistä hankittua."(siis tontista maksettu se 1€, että se on kauppa ja kaupanvahvistaja sen voi vahvistaa)"
Kyllä kaupanvahvistaja vahvistaa luovutuksen vaikka se olisi täysin ilmainen, euron kauppa kun on sekin lahja ja siitä voi pätkähtää "ostajalle" lahjavero maksettavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"(siis tontista maksettu se 1€, että se on kauppa ja kaupanvahvistaja sen voi vahvistaa)"
Kyllä kaupanvahvistaja vahvistaa luovutuksen vaikka se olisi täysin ilmainen, euron kauppa kun on sekin lahja ja siitä voi pätkähtää "ostajalle" lahjavero maksettavaksi.Minulle ei ole tullut mitään lahjaveroa siitä 1€ kaupasta (kauppa tehty v. 2016)! Kauppa vaan on helpompi tehdä sillä 1€, kuin alkaa vääntämään jotain muuta, kun minunkin tapauksessa oli myyjänä valtion yhtiö.
Lahjaverolla minuakin monet asiaa ymmärtämättömät pelotteli, kun ostin tuon 1€ maksaneen kiinteistön. Se on nyt ollut kuitenkin minun omistuksessani yli 5 vuotta ja vielä ei ole lahjaveroa kuulunut! Sen olisi voinut ostaa ihan kuka hyvänsä, ihan julkisesti se oli tarjolla myynnissä, mutta jostain (?) syystä kukaan muu ei sitä uskaltanut ostaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"(siis tontista maksettu se 1€, että se on kauppa ja kaupanvahvistaja sen voi vahvistaa)"
Kyllä kaupanvahvistaja vahvistaa luovutuksen vaikka se olisi täysin ilmainen, euron kauppa kun on sekin lahja ja siitä voi pätkähtää "ostajalle" lahjavero maksettavaksi.Pekka Perä osti Talvivaaran kaivosalueen muistaakseni kolmella (3) eurolla.
- Anonyymi
Työttömän haaveita vaan mitä vois tehdä mutta totuus on se ettei persettään nosta sinänsä ihme juttu jos kirjoituksien perusteella tekee niin perhanasti mutta sitä palkkatyötä ei vaan löydy.
- Anonyymi
Hienoa että köyhäkin voi rakentaa talon itselleen melkein ilmaiseksi eikä tartte raataa ahneen työnantajan palveluksessa minipalkalla jotta voisi
maksaa pankille korkoja.
Juutuubista löytyy videoita omatekoisista tuulimyllyistä jotka tuottavat sähköä yli oman tarpeen ja vedenpuhdistuslaitteetkin löytyvät ihan luonnosta joten kalliiseen vesiosuuskunnan veteen ei ole pakko liittyä.
Hirviä voi houkutella suolakivillä tontin rajalle niin ruokapuolikin hoituu metsän sienineen ja marjoineen ihan ilman ahneita ääsmarketteja ja K-kepulikauppoja. Ehkä suolaa ja jauhoja voi sentään Liidelistä käydä ostamassa ja maalikylissä käydessään jonotella ruokajonoissa jotakin spesiaalia saadakseen.- Anonyymi
Näin se tosiaan menee! Joskus on ollut Meidän Talo lehdessä kirjoitettuna juttujakin näistä rakentajista, jotka ovat rakentaneet talonsa kierrätys ja ylijäämätarvikkeista. Facebookissa löytyy myös ryhmiä, missä on näitä rakentajia.
Ja ei todellakaan ole pakko liittyä mihinkään vesiosuuskuntiin tai ostaa sähköliittymiä. Hiljan oli juttua yhdestäkin rakentajasta Meidän Talo lehdessä, missä ainoat liittymät taloon oli laajakaista ja tieliittymä.
- Anonyymi
Koeta pärjätä.
- Anonyymi
Heh heh työttömät sitten niin ahkeria mutta ihme ja kumma kun sitä palkkatyötä ei löydy.
- Anonyymi
Ei niin, kun kukaan ei halua enää maksa palkkaa, kun ilmaista työvoimaa on lupa käyttää. 9 e päiväkorvaus ei ole palkkaa eikä mitkään kelan tukirahat joita yritykset käyttää palkkoina. Se on korvausta ei palkka.
Palkanmaksaa yritys itse, mutta kuten sanoit, palkkatyötä ei löydy. - Anonyymi
Monella työttömällä ei ole kysy siitä, etteikö palkkatyötä löydy, jos rakennetaan. Töihin lähdetään sitten, kun talo on valmis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin, kun kukaan ei halua enää maksa palkkaa, kun ilmaista työvoimaa on lupa käyttää. 9 e päiväkorvaus ei ole palkkaa eikä mitkään kelan tukirahat joita yritykset käyttää palkkoina. Se on korvausta ei palkka.
Palkanmaksaa yritys itse, mutta kuten sanoit, palkkatyötä ei löydy.Nuo sinun jatkuvasti jauhamasi 9€ päivä jutut on niin marginaalisia, ettei niillä Suomessa työpaikkoja pyöritetä. Jos työttömistä on vain 10000 henkilöä työkokeiluissa ja saavat 9€ tai 18€/päivä kulukorvausta tukien lisäksi, sillä ei ole mitään merkitystä kokonaisuudessa työvoiman suhteen.
- Anonyymi
Olen rakentanut vaikka mitä muille pimeesti. Taloja olen ollut rakentamassa varmaan 30 kertaa 20 vuoden aikana. Kaikenlaisia remppoja oon tehnyt vuosien aikana. Pari vuotta sitten rakensin autotallin yhdelle vanhalle pariskunnalle ja pimeesti maksoivat.
Joskus rakensin kattoa taloon tyypille jolla oli korkeen paikan kammo.
Ja omaa mökkiä en rakentanut mutta remontoin sitä. Ostin sen vuonna 2007.- Anonyymi
Kelasossurahoilla hoh hah hoh hoh hoh hah hoh hoh.
- Anonyymi
Tosi pimeesti oot tehny juu kun oikeen köyhyyspalstalla kehut heh heh voi voi kyllä ihmiset on rakentanut vaikka mitä ja maksanut veronsa. Tekee omiin nimiin timpurin hommia ja kunnolla tekee niin hommia löytyy. Työttömät venkulat mitään ei tee vaan juo kaljaa ja sitten keksii asioita.
- Anonyymi
Kaljapäisten höpöjuttuja nämä talonrakentamiset.
- Anonyymi
Kyllä ei ole mitään höpöjuttuja. Monet köyhät ja työttömät rakentaa omakotitaloja, sillä se on ainut tapa köyhälle päästä omaan asumaan kohtuullisin kustannuksin.
Minulle ainakin oli mahdollisuus, kun jäin työttömäksi, että rakensin oman talon työttömänä ollessani pankista saamallani lainalla. Samalla asuin alueella oli tosiakin rakentajia, jotka olivat työttöminä. Hyvin yleistä on rakentaa omakotitaloa työttömänä ollessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei ole mitään höpöjuttuja. Monet köyhät ja työttömät rakentaa omakotitaloja, sillä se on ainut tapa köyhälle päästä omaan asumaan kohtuullisin kustannuksin.
Minulle ainakin oli mahdollisuus, kun jäin työttömäksi, että rakensin oman talon työttömänä ollessani pankista saamallani lainalla. Samalla asuin alueella oli tosiakin rakentajia, jotka olivat työttöminä. Hyvin yleistä on rakentaa omakotitaloa työttömänä ollessa.Kaikilla o mahdollisuus työmmänä lentää vaikka kuuhun, Mutta kun se ei ole rahallisesti mahdollista, ei työtön rakenna taloja! Niitä ei rakenna edes työölinenkään aina.
Pankki ei lainaa työttömälle rahaa, kun sitä ei saa työllinenkään aina. Mutta helpommin.
Lainan maksuu vaaditaan jatkuvat tulot, laina maksuun vaaditan sellaiet tulot jotta lainanhoito vaatii eli pitää olla kolmas osa tuloista! Riippuu pankista mutta pitää olla ansiotuloja jotta on takuu siitä takasinmaksusta, ja vielä k takajaat, kuka on hullu että laittaa työttömän lainapapereihin nimensä????
Unta ja haaveita pitää olla, mutta tosielämässä työtön ei rakenna kuin lumilinnan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla o mahdollisuus työmmänä lentää vaikka kuuhun, Mutta kun se ei ole rahallisesti mahdollista, ei työtön rakenna taloja! Niitä ei rakenna edes työölinenkään aina.
Pankki ei lainaa työttömälle rahaa, kun sitä ei saa työllinenkään aina. Mutta helpommin.
Lainan maksuu vaaditaan jatkuvat tulot, laina maksuun vaaditan sellaiet tulot jotta lainanhoito vaatii eli pitää olla kolmas osa tuloista! Riippuu pankista mutta pitää olla ansiotuloja jotta on takuu siitä takasinmaksusta, ja vielä k takajaat, kuka on hullu että laittaa työttömän lainapapereihin nimensä????
Unta ja haaveita pitää olla, mutta tosielämässä työtön ei rakenna kuin lumilinnan.Pankit nykyään vaatii hyvät vakuudet ja mistä ihmeestä köyhä sellaset nyt pierasee. Jostain lahoavista mökeistäkin pyydetään 10000eur jossain susirajalla. Pelkästään se että löytys jostain maatilkku mihin parakki tai käytöstä poistettu asuntovaunu. Sähköä tarvis ni sähköliittymä tai aurinopaneelit aggregaatti. Sitten vesi mutta mutta kaikki tulee maksaan ni ei onnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla o mahdollisuus työmmänä lentää vaikka kuuhun, Mutta kun se ei ole rahallisesti mahdollista, ei työtön rakenna taloja! Niitä ei rakenna edes työölinenkään aina.
Unta ja haaveita pitää olla, mutta tosielämässä työtön ei rakenna kuin lumilinnan.Pankit lainaa joka päivä rahaa järkeviin tarkoituksiin. Oletko edes käynyt kysymässä henkilökohtaisella neuvottelulla?
Ja nykyään kiinteistöjä myydään todella edullisesti. Me olisi saatu Kesälahdelta ihan hyvä rintamamiestalo läheltä kirkonkylää n. 5000€, ei tosin ostettu, kun ostettiin tämä nykyinen rintamamiestalo 8500€, kun oli parempi sijainti. Kaveri osti Vaasan läheltä hyvän ok-talon 6000€. Eli jos ei viitsi rakentaa, niin kyllä valmiita talojakin löytyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pankit lainaa joka päivä rahaa järkeviin tarkoituksiin. Oletko edes käynyt kysymässä henkilökohtaisella neuvottelulla?
Ja nykyään kiinteistöjä myydään todella edullisesti. Me olisi saatu Kesälahdelta ihan hyvä rintamamiestalo läheltä kirkonkylää n. 5000€, ei tosin ostettu, kun ostettiin tämä nykyinen rintamamiestalo 8500€, kun oli parempi sijainti. Kaveri osti Vaasan läheltä hyvän ok-talon 6000€. Eli jos ei viitsi rakentaa, niin kyllä valmiita talojakin löytyy.Juu kyllä mie uskon että vanhoja taloja sivukyliltä kyllä löytyy tosi halvalla, mutta ne todella vaatii paljon korjaamista. Jos on aikaa ja osaa, niin mikä onkaan parempi asia kuin korjata vanhaa taloa pikkuhiljaa. Mutta sähkö ja putkityöt kyllä vaatii ammattilaista ja ne maksaa kymmeniä tuhansia. Mie itse olen kans kattellu tosi vanhoja taloja ja ne on kivoja, mutta vaan katsellut en aio ostaa ainakaan vielä.
Mutta se että työtön hakisi pankista 200 000 e lainaa ja rakentaisi oma uuden talon, siihen en kyllä usko. Aika ketku ja huijari pitää olla että saa lainaa ja että pankijohtaja siihen lähtee lainaamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu kyllä mie uskon että vanhoja taloja sivukyliltä kyllä löytyy tosi halvalla, mutta ne todella vaatii paljon korjaamista. Jos on aikaa ja osaa, niin mikä onkaan parempi asia kuin korjata vanhaa taloa pikkuhiljaa. Mutta sähkö ja putkityöt kyllä vaatii ammattilaista ja ne maksaa kymmeniä tuhansia. Mie itse olen kans kattellu tosi vanhoja taloja ja ne on kivoja, mutta vaan katsellut en aio ostaa ainakaan vielä.
Mutta se että työtön hakisi pankista 200 000 e lainaa ja rakentaisi oma uuden talon, siihen en kyllä usko. Aika ketku ja huijari pitää olla että saa lainaa ja että pankijohtaja siihen lähtee lainaamaan.Kyllä ei tarvita 200000€ talon rakentamiseen, jos työtön rakentaa!
Todellinen lainasumma on huomattavasti pienempi, sillä 50000€ rakentaa jo hyvin talon omatoimisesti (taannoin oli Meidän Talo lehdessä juttukin tälläisestä n. 100m² talosta, joka oli rakennettu 50000€). Putki- ja sähkötyöt vaatii kyllä ammattilaisen, mutta moni tekee nekin itse, kuten minäkin tein ja sitten ammattilainen vain tarkastaa ne. Putki- ja sähkötöissä, jos missä säästää melkoisesti, jos niitä tekee itse ja tarkastuttaa ne ammattilaisella. Jos taloa ei liitetä sähkö- ja vesijohtoverkostoon, niin menettely on vielä helpompi.
Olen itse tehnyt halvimmillaan pienen n. 100m² omakotitalon 35000€ ja siinä laskettuna ihan kaikki kustannukset. Tosi tarkkana vaan pitää olla hankintojen suhteen ja paljon pitää tehdä itse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei tarvita 200000€ talon rakentamiseen, jos työtön rakentaa!
Todellinen lainasumma on huomattavasti pienempi, sillä 50000€ rakentaa jo hyvin talon omatoimisesti (taannoin oli Meidän Talo lehdessä juttukin tälläisestä n. 100m² talosta, joka oli rakennettu 50000€). Putki- ja sähkötyöt vaatii kyllä ammattilaisen, mutta moni tekee nekin itse, kuten minäkin tein ja sitten ammattilainen vain tarkastaa ne. Putki- ja sähkötöissä, jos missä säästää melkoisesti, jos niitä tekee itse ja tarkastuttaa ne ammattilaisella. Jos taloa ei liitetä sähkö- ja vesijohtoverkostoon, niin menettely on vielä helpompi.
Olen itse tehnyt halvimmillaan pienen n. 100m² omakotitalon 35000€ ja siinä laskettuna ihan kaikki kustannukset. Tosi tarkkana vaan pitää olla hankintojen suhteen ja paljon pitää tehdä itse.Kyllä sulla ei ole minkäänlaista käsitystä talon rakentamiseta. Ei sitä noin vaan tehdä.
Jo rakennusluvat maksaa paljon, sitten tontti, oli sitten omaksi ostettu tai vuokra, tontin raivaaminen, täyttö, puiden kaato ja pois vienti, lvi tekniikka,, siihen menee jo hirveen paljon rahaa. Kaikki talon materiaalit, sähköt ja vesi liitännät ja luvat , muuraukset, sisutus, kylpyhuone .... voi voi... eristäminen kosteuden eristäminen, sokkelit ilmastoinnit... huh...melko heppu olet jos nuo kaikki teet itse.
Papreilla se on niin ehlppoa.
Jo ennenkuin on mitään saatu aikaseksi, niin siihen on jo uponnut rahaa. Koneuvokrat on tosi kalllita myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei tarvita 200000€ talon rakentamiseen, jos työtön rakentaa!
Olen itse tehnyt halvimmillaan pienen n. 100m² omakotitalon 35000€ ja siinä laskettuna ihan kaikki kustannukset. Tosi tarkkana vaan pitää olla hankintojen suhteen ja paljon pitää tehdä itse.Titte pankista sait kelanrahoilla 50 000eur lainan titte hihat heilu titte teit putkityöt heh heh, koitas ny herätä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Titte pankista sait kelanrahoilla 50 000eur lainan titte hihat heilu titte teit putkityöt heh heh, koitas ny herätä.
Kyllä ei ole vaikeaa putki- ja sähkötöiden tekeminen, ei ne ole siemenestä kasvaneet, kyllä niitä oppii hyvin tekemään.
Onhan se tietty ihmeellistä, jos sinä et itse osaa mitään, et edes osaa sinne pankkiin mennä kysymään lainaa.
Kyllä tietty pankissa katsotaan, että miten olet aiemmin hoitanut asioitasi, voiko sinulle työttömänä antaa lainaa. Minullakin oli ennen rakentamaan alkamista luotollinen tili (n. 4000€), sekin oli hyvänä apuna, että pääsi alkuun, ettei ihan joka asiaan tarvinnut mennä pankkiin lainaa nostamaan.
Sinun tässä pitäisi herätä, et vissiin lue mitään tai ole käynyt mm. Asuntomessuilla, kyllä työttömänä rakentajia löytyy paljon Suomesta. Eikä ole pankeille mikään erikoisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle ainakin oli mahdollisuus, kun jäin työttömäksi, että rakensin oman talon työttömänä ollessani pankista saamallani lainalla. Samalla asuin alueella oli tosiakin rakentajia, jotka olivat työttöminä. Hyvin yleistä on rakentaa omakotitaloa työttömänä ollessa.No tontin hinnastahan se on kiinni, halvastakin talopaketista tulee kallis, jos tontti on kallis.
Joskus aikanaan halvimmillaan 75m2 talopakettia myytiin noin 50000€ hinnalla(tästä tosiaan on jo aikaa), mutta silloinen työkaverini sanoi juurikin tuon, että tontti maksaa. Halvimmillaan tontin voi saada muutamalla tuhannella ja kalleimmillaan voi olla toistasataa tuhattakin.
Mutta juu, jos jostain pieneltä paikkakunnalta ostaa tonin/maapalstan, mihin saa rakennusluvat, niin kyllähän halpaan asuntoonkin on mahdollista päästä kiinni.
Ja jos tosiaan kierrätys- ja lahjoitusmateriaalista vielä rakentaa "torpan" ja vähemmät neliöt riittää, niin oman talon/ympärivuotiseen asumiseen sopivan mökin voi saada halvimmillaan 20000€ ja ehkä allekin.
Vaatii kyllä itseltäkin rakennustaitoja sekä talkooapuja.
Sähköjä ei käsittääkseni ole nykyäänkään pakko laittaa asuntoon haja-asutusalueella kait. Eli jos vain pärjää ilman, niin miksei.
Ja jos on kuivan maan asunto, niin sakokaivoja yms ei ole pakko rakentaa, eli ulkohuussi käy vessaksi.
Eräs tuttava rakensi itselleen kierrätysmateriaaleista omakotitalon ja koko setti tuli maksamaan markka-aikaan noin 80000 markkaa, tontin oli muistaakseni perinyt, eli siitäkään ei ollut mennyt kuin perintövero, jos sitäkään. En muista, oliko juuri siinä rajalla, ettei veroa mennyt, mutta jos menikin, niin ihan mitätön summa.
Mutta kuitenkin.
- Anonyymi
Hyvin yleistä on se että kun joutuu työttömäksi niin asiat menee perseelleen elikä luopua omakotitalosta,huh kun on realiteetit hukassa.
- Anonyymi
Miten sitä muka omakotitalosta joutuu luopumaan, jos jää työttömäksi? Jos on lainaa talosta, siihen saa lyhennysvapaata tai lainan takaisimaksuturva hoitaa lyhennykset. Joku tietty voi joutua luopumaan talostaan, jos ei ole muuten osannut hoitaa talouttaan.
Moni taasen tekee niin, että työttömäksi jäädessään aloittaa uuden talon rakentamisen ja vanha myydään pois uuden talon valmistuttua. Tämä on hyvin yleinen systeemi monen kohdalla!
Olen tätä hommaa seurannut aika paljon vuosien varrella, kun itsekin olen rakentanut useamman talon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sitä muka omakotitalosta joutuu luopumaan, jos jää työttömäksi? Jos on lainaa talosta, siihen saa lyhennysvapaata tai lainan takaisimaksuturva hoitaa lyhennykset. Joku tietty voi joutua luopumaan talostaan, jos ei ole muuten osannut hoitaa talouttaan.
Moni taasen tekee niin, että työttömäksi jäädessään aloittaa uuden talon rakentamisen ja vanha myydään pois uuden talon valmistuttua. Tämä on hyvin yleinen systeemi monen kohdalla!
Olen tätä hommaa seurannut aika paljon vuosien varrella, kun itsekin olen rakentanut useamman talon.Ja höpö höpö! 600 e kk sinä et omakotitaloa rakenna!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tätä hommaa seurannut aika paljon vuosien varrella, kun itsekin olen rakentanut useamman talon.Esimerkkinä vaikka kemi kun paperitehdas lopetti toimintansa niin palstan poika varm alkaisi rakentaan taloa heh heh. Huh huh ihmisillä kun realiteetit hakusessa nooh mikäs ihme tuo kun 10vuotta ollut työtön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkkinä vaikka kemi kun paperitehdas lopetti toimintansa niin palstan poika varm alkaisi rakentaan taloa heh heh. Huh huh ihmisillä kun realiteetit hakusessa nooh mikäs ihme tuo kun 10vuotta ollut työtön.
Heh heh huh , pää levinnyt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkkinä vaikka kemi kun paperitehdas lopetti toimintansa niin palstan poika varm alkaisi rakentaan taloa heh heh. Huh huh ihmisillä kun realiteetit hakusessa nooh mikäs ihme tuo kun 10vuotta ollut työtön.
Hehheh vaan itsellesi! Uusi talo rakennetaan tietty jonnekin toiseen paikkaan, missä potentiaalinen mahdollisuus taas työllistyä tai saada talo kaupaksi. Ja jos entinen talo ei mene kaupaksi, niin se vuokrataan jollekin. Näin tässä on toimittu! Ja älä pojittele, minulla jo ikää yli 60v. ja kokemusta rakentamisesta melkoisesti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpö höpö! 600 e kk sinä et omakotitaloa rakenna!
Kuka on muka täällä väittänyt, että jollain työkkärikorvauksilla taloa rakennettaisiin. Olen koko ajan kirjoittanut, että talo rakennetaan lainarahalla. Minä olen pankista lainan saanut työttömänä rakentaessani. Kyllä työkkärikorvaus on hyvä säännöllinen tulo muuten elämiseen siinä rakentamisen aikana. Rakentaahan monet myös taloa vuorotteluvapaalla.
- Anonyymi
Et ole vissiin kuullut lainan takaisinmaksuturvasta, siitä on apua lainojen hoidossa, jos jää työttömäksi, ei todellakaan tarvitse alkaa taloaan myymään sen vuoksi, että jää työttömäksi!
https://vahinkoapu.pohjola.fi/henkiloasiakkaat/tietoa/takaisinmaksuturva
Lisäksi on mahdollista saada vapaavuosi lyhennyksiin, että maksaa vain korkoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehheh vaan itsellesi! Uusi talo rakennetaan tietty jonnekin toiseen paikkaan, missä potentiaalinen mahdollisuus taas työllistyä tai saada talo kaupaksi. Ja jos entinen talo ei mene kaupaksi, niin se vuokrataan jollekin. Näin tässä on toimittu! Ja älä pojittele, minulla jo ikää yli 60v. ja kokemusta rakentamisesta melkoisesti!
Kauheesti olet ollut työtön heh.Työtön ei lainaa saa millään kelanrahoilla. Maksasit nyt sinne ulosottoon velkasi ja lopeta haaveilu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauheesti olet ollut työtön heh.Työtön ei lainaa saa millään kelanrahoilla. Maksasit nyt sinne ulosottoon velkasi ja lopeta haaveilu.
Oletko edes käynyt kysymässä pankissa lainaa henkilökohtaisella neuvottelulla? Millään netti- tai verkkopankin laskureilla nämä lainat ei onnistu pelkästään, vaan pitää neuvotella henkilökohtaisesti. Pankit ovat toki tiukentaneet luotonantoaan, mutta henkilökohtaisella neuvottelulla homma onnistuu.
Joka päivä pankit lainaavat rahaan järkeviin kohteisiin ja tarpeisiin myös työttömille. Vakuudet toki pitää olla ja siihen riittää jo se rakennettava talokin ja lainaa saa nostaa sitä mukaa, kun rakentaminen edistyy. Ilmeisesti täysin sinulle avautumaton asia!
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/lainat-ja-asunnot/rakennuslaina
Eli minun osaltani ei ole mitään haaveiluja, vaan talot mitkä olen rakentanut työttömänä ollessani ovat edelleen olemassa, kun olen ne myynyt asuttuani niissä tarvittavan ajan, että olen voinut myydä ne verovapaasti.
Kyllä ei ole mitään ainutlaatuista touhua, että työttömät rakentaa. Moni rakentaa varmaan juuri nytkin taloaan työttömänä ollessaan, ei ilta ole vielä niin myöhäinen, etteikö rakennuksella vielä töitä tehtäisi ainakin hiljaisesti, ettei naapureita häiritä.
- Anonyymi
Työtön ei rakenna muuta kuin kela sossu päiväraha hakemuksia.
- Anonyymi
Miksi rakentaa itse, kun tuommoisia saa valmiina paketteina? Nimeltään vierasmaja, lomamökki, pihatalo ja niin edelleen.
Lämpöeristeet vain seiniin. - Anonyymi
Innostuin! Saisinko spostia tms? Kiinnostais tietää kaikki mahdollinen yksityiskohtia myöten. Jos ite ryhtyis samaan :)
- Anonyymi
Ei 25 neliön kyhäys ole mikään talo vaan mökki. Ja mökkejä suomesta löytyy.
- Anonyymi
Heh aloitukseen että rakentaa halvalle tontille juupa juu niinkuin köyhällä siihen olis varaa. Sähköt mökkiin sitten viemäröinnit heh. Parakki tai asuntovaunu ja siihen viereen kyhäilee saunan.
- Anonyymi
Hommaa vaan sellaisen harjakattoisen , Vaikka Hobby Landhaus ja tynnyrisaunan.
Niilläkin aikuiset ihmiset pärjää ihan hyvin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja19622582Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant999869Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.547748Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va1026529SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1936237Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m675851Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,615340Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot515243HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1244890Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1074584