Liiton tiedotuslistalla ja fb-sivulla tänään:
Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteerinä ja puheenjohtajana toiminut Erkki Hartikainen on kuollut 11.7. äkilliseen sairauskohtaukseen sairaalassa. Läheisimpinä isää ja pappaa jäivät kaipaamaan tytär ja kaksi lastenlasta.
Vuonna 1942 syntynyt Hartikainen toimi Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteerinä vuosina 1975–1986 sekä puheenjohtajana 1999–2005. Hän toimi myös useaan otteeseen Vapaa Ajattelija -lehden päätoimittajana.
Hartikaisen YK:n ihmisoikeuskomitealle tekemään kanteluun saatu ratkaisu 1981 vaikutti siihen, että peruskouluun ja lukioon tuli elämänkatsomustiedon oppiaine vuonna 1985. Hän laati myös oppimateriaaleja aineeseen.
Erkki Hartikainen on joukosta poissa
36
842
Vastaukset
- Anonyymi
Hartikainen savustettiin myöhemmin ulos liitosta. Vainion tavoin. Kumpaakin nyt valheellisesti ”surraan”. Eläessä ei kummallekaan arvostusta riittänyt. PS. Herättää huomiota, että vaparien vihaamia henkilöitä kuolee kuin Putinin vastustajia Venäjällä.
Hartikainen erosi itse.
En pysty arvioimaan hänen tekemisiään samalla tavalla kuin Vainion, koska Hartikainen toimi va-liikkeessä jo silloin kun minä synnyin. Sen voin todeta, että hän antoi huomattavasti rauhallisemman vaikutelman kasvotusten kuin bittipiuhan yli. Aika monta kokousta tuli aikanaan istuttua hänenkin kanssaan.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Hartikainen erosi itse.
En pysty arvioimaan hänen tekemisiään samalla tavalla kuin Vainion, koska Hartikainen toimi va-liikkeessä jo silloin kun minä synnyin. Sen voin todeta, että hän antoi huomattavasti rauhallisemman vaikutelman kasvotusten kuin bittipiuhan yli. Aika monta kokousta tuli aikanaan istuttua hänenkin kanssaan.Erosi sen jälkeen, kun savua tuli silmille liikaa.
- Anonyymi
Hartikainen erosi itse.
En pysty arvioimaan hänen tekemisiään samalla tavalla kuin Vainion, koska Hartikainen toimi va-liikkeessä jo silloin kun minä synnyin. Sen voin todeta, että hän antoi huomattavasti rauhallisemman vaikutelman kasvotusten kuin bittipiuhan yli. Aika monta kokousta tuli aikanaan istuttua hänenkin kanssaan.Kun potkit itse vanhoja pitkään toimineita rujosti älä ihmettele jos tulee sinun vuorosi ulostua ilman kiitosta
Anonyymi kirjoitti:
Erosi sen jälkeen, kun savua tuli silmille liikaa.
Heh, häntä ei tosiaankaan olisi savustamalla saanut painostettua eroamaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kun potkit itse vanhoja pitkään toimineita rujosti älä ihmettele jos tulee sinun vuorosi ulostua ilman kiitosta
Mitä kumman kiitosta minä tässä kaipaan?
Minulla on ollut tavoittteena irrottaa kirkko valtiosta, ja sitä tavoitetta olen edistänyt yhdessä monen muun kanssa. Vaikka koko va-liike lakkaisi tänään, se ei poistaisi tähän mennessä saatua edistystä.- Anonyymi
Heh, häntä ei tosiaankaan olisi savustamalla saanut painostettua eroamaan.
Olisiko pitänyt saada savustettua ulos? Jokin aika takaperin pohdit Tampereella nopeasti käväiseviä jäseniä. MIksi uudet jäsenet usein eroavat muutaman vuoden jälkeen.
Toinen asia on tämä, että näitä useita kymmeniä vuosia liitossa hyvin aktiivisesti toimineita ja aikaansaavia henkilöitä on jäänyt pois. Vaikka samoja tavoitteita edelleen ovat kannattaneet. Yhteiset tavoitteet eivät riitä jos henkilökemiat ei natsaa? Vaparista tulee antivapari? Anonyymi kirjoitti:
Olisiko pitänyt saada savustettua ulos? Jokin aika takaperin pohdit Tampereella nopeasti käväiseviä jäseniä. MIksi uudet jäsenet usein eroavat muutaman vuoden jälkeen.
Toinen asia on tämä, että näitä useita kymmeniä vuosia liitossa hyvin aktiivisesti toimineita ja aikaansaavia henkilöitä on jäänyt pois. Vaikka samoja tavoitteita edelleen ovat kannattaneet. Yhteiset tavoitteet eivät riitä jos henkilökemiat ei natsaa? Vaparista tulee antivapari?Parasta olisi tietysti ollut, jos Hartikainen olisi auttanut va-liikettä esimerkiksi laskemalla tilastoanalyysit kirkostaeroamisluvuista. En usko, että olisin voinut tähän kuitenkaan vaikuttaa.
Ainahan väkeä poiskin jää. Syy voi olla esimerkiksi lasten, oma tai vanhempien terveys. Tai vaikka rakastuminen... siitä kun voi seurata muutto ihan muualle. Tampereella toki on paljon opiskelijoita, jotka eroavat muuttaessaan opintojen jälkeen muualle. Ja tietysti on niitäkin, jotka eivät enää pidä va-juttuja niin tärkeinä vaan toimivat muualla.
Henkilökemioilla on toki merkitystä myös, ihmisten toimintaahan tämäkin on. Itse korostaisin niiden merkitystä. Vaikka va-liiton kiistoja on ulkopuolelta yritetty selittää linjaeroiksi, niin minusta isompi kysymys on juurikin henkilöihin liittyvä.
Miten sitten estää -- tai realistisemmin, vähentää -- riitoja? Ehkä yksi tapa siihen on metsäretket ja muu yhteinen tekeminen, joka ei välttämättä suoraan vapaa-ajatteluun liity.- Anonyymi
Parasta olisi tietysti ollut, jos Hartikainen olisi auttanut va-liikettä esimerkiksi laskemalla tilastoanalyysit kirkostaeroamisluvuista. En usko, että olisin voinut tähän kuitenkaan vaikuttaa.
Ainahan väkeä poiskin jää. Syy voi olla esimerkiksi lasten, oma tai vanhempien terveys. Tai vaikka rakastuminen... siitä kun voi seurata muutto ihan muualle. Tampereella toki on paljon opiskelijoita, jotka eroavat muuttaessaan opintojen jälkeen muualle. Ja tietysti on niitäkin, jotka eivät enää pidä va-juttuja niin tärkeinä vaan toimivat muualla.
Henkilökemioilla on toki merkitystä myös, ihmisten toimintaahan tämäkin on. Itse korostaisin niiden merkitystä. Vaikka va-liiton kiistoja on ulkopuolelta yritetty selittää linjaeroiksi, niin minusta isompi kysymys on juurikin henkilöihin liittyvä.
Miten sitten estää -- tai realistisemmin, vähentää -- riitoja? Ehkä yksi tapa siihen on metsäretket ja muu yhteinen tekeminen, joka ei välttämättä suoraan vapaa-ajatteluun liity.Jänniä nämä suruketjut aiemmin julmasti vihatuille henkilöille. Tämä on kuin Putinin surunvalittelut Politkovskajalle. Sairasta!
Anonyymi kirjoitti:
Jänniä nämä suruketjut aiemmin julmasti vihatuille henkilöille. Tämä on kuin Putinin surunvalittelut Politkovskajalle. Sairasta!
Olisiko ketju pitänyt jättää kokonaan kirjoittamatta? Jos ei, millaisen avauksen sinä olisit kirjoittanut?
- Anonyymi
Olisiko ketju pitänyt jättää kokonaan kirjoittamatta? Jos ei, millaisen avauksen sinä olisit kirjoittanut?
Miltä kuulostaa, kun Putin esittää surunvalituksia nyky-Venäjän hallintoa vastustavien henkilöiden omituisista kuolemista?
- Anonyymi
Mitä kumman kiitosta minä tässä kaipaan?
Minulla on ollut tavoittteena irrottaa kirkko valtiosta, ja sitä tavoitetta olen edistänyt yhdessä monen muun kanssa. Vaikka koko va-liike lakkaisi tänään, se ei poistaisi tähän mennessä saatua edistystä.Ei viitattu nyt siihen, että koko va-liike lakkaisi, vaan siihen että va-liike jatkaisi ja sinut savustettaisiin ulos.
Hienoa, että olet päässyt tunteiden yläpuolelle. Uskonnollisessa retoriikassakin kehoitetaan olemaan välittämättä ihmisten ivasta ja pilkasta vaan "katsomaan voittopalkintoon" eli keskittymään päämäärään.
Yleensä kai ivaa, riitaa ja hylkäämistä on vaikein käsitellä silloin, kun "oma koira puree". - Anonyymi
Hartikainen erosi itse.
En pysty arvioimaan hänen tekemisiään samalla tavalla kuin Vainion, koska Hartikainen toimi va-liikkeessä jo silloin kun minä synnyin. Sen voin todeta, että hän antoi huomattavasti rauhallisemman vaikutelman kasvotusten kuin bittipiuhan yli. Aika monta kokousta tuli aikanaan istuttua hänenkin kanssaan.Minä vuonna Hartikainen erosi vapaa-ajattelijoista?
Anonyymi kirjoitti:
Minä vuonna Hartikainen erosi vapaa-ajattelijoista?
Nyt kysyt vaikeita. Yli kymmenen vuotta siitä minusta on, mutta tarkemmin en osaa sanoa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei viitattu nyt siihen, että koko va-liike lakkaisi, vaan siihen että va-liike jatkaisi ja sinut savustettaisiin ulos.
Hienoa, että olet päässyt tunteiden yläpuolelle. Uskonnollisessa retoriikassakin kehoitetaan olemaan välittämättä ihmisten ivasta ja pilkasta vaan "katsomaan voittopalkintoon" eli keskittymään päämäärään.
Yleensä kai ivaa, riitaa ja hylkäämistä on vaikein käsitellä silloin, kun "oma koira puree".Sama tulos -- va-liitto edistää jatkuvasti asioita joita pidän hyvänä, joten vaikka minut erotettaisiin tänään, olisin silti toiminut mielestäni hyvien asioiden puolesta.
Kyse siis ei ole ikäänkuin talonrakennuksesta, jossa kaikki olisi turhaa jos ehdittäisiin vain valaa perustus ja saada yksi seinä pystyyn.- Anonyymi
Sama tulos -- va-liitto edistää jatkuvasti asioita joita pidän hyvänä, joten vaikka minut erotettaisiin tänään, olisin silti toiminut mielestäni hyvien asioiden puolesta.
Kyse siis ei ole ikäänkuin talonrakennuksesta, jossa kaikki olisi turhaa jos ehdittäisiin vain valaa perustus ja saada yksi seinä pystyyn.Hienoa jos hallitset hermosi noin viileästi vaikka kokisit huonoa ja epäoikeudenmukaistakin kohtelua omien taholta, toimiessasi hyvien asioiden puolesta.
- Anonyymi
Jokainen meistä lähtee täältä vuorollaan.
Nyt oli Erkki Hartikaisen aika siirtyä tästä ajasta ikuisuuteen.- Anonyymi
Ateistit eivät siirry ajasta ikuisuuteen, he haipuvat olemattomuuteen.
Elämä on lyhyt kärsimyksen hetki kahden olemassaolemattomuuden välissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ateistit eivät siirry ajasta ikuisuuteen, he haipuvat olemattomuuteen.
Elämä on lyhyt kärsimyksen hetki kahden olemassaolemattomuuden välissä.Kiteytät elämisen kärsimykseksi. Miksi?
Ehkä se sinulle, ja joillekin muillekin on sitä, mutta ei taatusti kaikille, tuskinpa edes merkittävälle osalle väestöä.
Vai onko sinulla jokin vakuuttava lähde? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiteytät elämisen kärsimykseksi. Miksi?
Ehkä se sinulle, ja joillekin muillekin on sitä, mutta ei taatusti kaikille, tuskinpa edes merkittävälle osalle väestöä.
Vai onko sinulla jokin vakuuttava lähde?Kärsimys on olennainen osa kaiken elollisen olemassaoloa, eikä ihminen ole tästä poikkeus. Sitä voi yrittää paeta, mutta siltä ei voi piiloutua. Ja lopulta kuolema lopettaa senkin.
- Anonyymi
Tuntuu savun hajua. Mäntysalo kuuluu Hartikaisen savustajiin. Ei ota tulta, ilmaan savua
- Anonyymi
Häntä ei ota enää aivoon.
- Anonyymi
Hartikainen ajautui jo varsin varhaisessa vaiheessa riitoihin Opetushallituksessa elämänkatsomustiedon ylitarkastajaksi nimetyn Pekka Elon kanssa. Elo toimi myös Suomen Humanistiliiton puheenjohtajana.
Hartikainen halusi ET:stä selvemmin ateistista ja Elo puolestaan yleishumanistista ja sekulaaria. Asiaa liittyi Hartikaisen käyttämä jyrkkäsanainen kielenkäyttö Eloa vastaan kirjoituksissa. Hänen toimintansa myös leimasi vapaa-ajattelijoita laajemminkin viime vuosituhannella, vaikka juuri muut toimijat eivät niinkään sellaiseen kielenkäyttöön ryhtyneet. Hartikainen oli sdp:n jäsen, mutta niin oli Elokin, ja Hartikainen taisi rikkoa välejään myös puolueeseensa.Oliko tuossa kuvauksessa jotain, mikä ei pitänyt paikkaansa tai oli liioittelua tai puolueellisesti sanottu?
- Anonyymi
Oliko tuossa kuvauksessa jotain, mikä ei pitänyt paikkaansa tai oli liioittelua tai puolueellisesti sanottu?
Tuntematon "Miltä kuulostaa, kun Putin esittää surunvalituksia nyky-Venäjän hallintoa vastustavien henkilöiden omituisista kuolemista?"
Tuli sama mieleen enkä valehtele ja vähän karkeammin mutta en kehdannut kirjoittaa Msalo on sentään kirkasotsainen parhaan pään savustaja-vapariliittolainen jopa naiivi
Eli Stalin vielä kantoi arkkua murhaamilleen mutta en siis kirjoita tätä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntematon "Miltä kuulostaa, kun Putin esittää surunvalituksia nyky-Venäjän hallintoa vastustavien henkilöiden omituisista kuolemista?"
Tuli sama mieleen enkä valehtele ja vähän karkeammin mutta en kehdannut kirjoittaa Msalo on sentään kirkasotsainen parhaan pään savustaja-vapariliittolainen jopa naiivi
Eli Stalin vielä kantoi arkkua murhaamilleen mutta en siis kirjoita tätäVapareiden toiminta on oksettavan ihmisoikeusvihamielistä.
- Anonyymi
Msalo haluaa prosenttilaskijaksi ja ratsastaa Hartikaisella
Onneton asia on että prosenttilaskija Msalo kuivettaa Vapariliiton
veljeilemällä Voima-lehden Rauhanpuolustaja-kommunistien ja niiden
ympäristöryhmien Attac ... kanssa - Anonyymi
Erotkaa vapareista!
- Anonyymi
Kyllä, Hartikaisen muistoa kunnioittaen.
Antivaparin kunnioitus edesmenneen muistoa kohtaan on liikuttavaa luettavaa.
Jep. Sitä voisi muualla odottaa esim. osanottoni-viestiä, mutta ei täällä. Täällä minua verrataan Staliniin ja Putiniin.
- Anonyymi
Jep. Sitä voisi muualla odottaa esim. osanottoni-viestiä, mutta ei täällä. Täällä minua verrataan Staliniin ja Putiniin.
Sinulleko pitäisi osanottoa sanoa? Vaatimuksesi olisi naurettava ellei se olisi niin törkeä.
Anonyymi kirjoitti:
Sinulleko pitäisi osanottoa sanoa? Vaatimuksesi olisi naurettava ellei se olisi niin törkeä.
No esim. "osanottoni omaisille" olisi normaali reaktio.
Vertauksesi sen sijaan on tavanomaista mauttomampi.
- Anonyymi
Hartikaisen läheisiä koskeva tieto on liiton kanavilla korjattu: Läheisimpinä häntä jäivät kaipaamaan puoliso, tytär ja kaksi lastenlasta sekä kaksi veljeä.
- Anonyymi
Jori yrittää myös esittää kaipaavaa ja vaatii itselleen osanottoviestejä.
- Anonyymi
Msalo Vaikka koko va-liike lakkaisi tänään, se ei poistaisi tähän mennessä saatua edistystä
EDISTYS SÄILYY, MAAILMA MUUTTUU JNE.
Tuli mieleen Eki
40 vuotta yhtä DDR edistyksen juhlaa, Eki ja lokakuu 1989
https://img.welt.de/img/geschichte/mobile201412650/0627938577-coriginal-w780/Militaerparade-zum-40-jaehrigen-Bestehen-der-DDR.jpg
Lopullinen pako (Moskovan kierroksen jälkeen) Chileen, jossa vaimo odottaa, ei paluuta, Eki ja tammikuu 1993
https://cdn.mdr.de/geschichte/eure-geschichte/chronik-neunzehnneunzig-bis-neunundneunzig-192-resimage_v-variantBig24x9_w-1024.jpg
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121959Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734