Mopon magneeton jännite kuormittamattomana on ainakin 17,5 volttia vaihtovirtaa. Käytettävissä ei ole sopivaa vastusvalikoimaa virta-jännitekäyrän ajamiseksi.
Kokeilisin ylijännitteen estämistä kytkemällä kaksi noin 6 V zenerdiodia sarjaan "vastakkain" virtanavan ja maan väliin ylijännitteen estämiseksi, käyttöön tulevat 6 V halogeenilamput eivät ole aivan halpoja jos kärvähtää...
Onnistuuko tuollainen?
Mistä tuollaisia zenereitä saa ostaa? Tehonkesto saisi varmaan olla jotain 15-20 W.
Oulun ainoassa elektroniikkaliikkeessä pelätään aivan mielisairaasti mielikuvitustautia eikä haluta asiakkaita. Netistä en löytänyt edes lähelle sopivaa.
Tietenkin voisin väsätä tasasuuntaajan ja transistorisysteemin, mutta omat taidot saattaisi loppua kesken ja toinen vaikeus tulee siitä, että mopoon pitäisi väsätä kaksijohdinjärjestelmä ja ainakin tööttä hiljenisi...
Tuplazener?
27
1816
Vastaukset
- Anonyymi
Ongelma tule enemmän teon kuin jännitteen suhteen. Tuolta magnetosta tuskin tulee niinpaljon virtaa kun 6V halogeeni kaipaa. Magnetto mitoitettu tuottamaan teho alkuperäiselle valaustukselle ja se vähäinen ylitys hukataan sitten sitten säätimeen jos moposta löytyy akku. Akun puuttuessa mitoitus on vielä tarkempi ja suurempitehoinen lamppu itseasiassa valaisee vähemmän kun siihen ei enää saa riittävää virtaa joten lampun teho voi olla jopa pienempi. Tämä vaikka käyttäisit 12V halogeenia. Mennään vielä pahemmaksi jos homma yritetään 6V hajogeenillä. Monet mopojen valaisimet eivät loista laadullaan ja vaikeuttavat pimeällä ajamista. Omassa moposkootterissa pitäisi olla kahvamerkintöjen mukaan pitkät ja lyhyet. Todellisuudessa ne näyttävät yhtä "pitkälle". Ero on lähinnä suoraan ajo ja kaarreajo, eli hyvin kapea keskellä (pitkät) ja molemminpuolin viistoon. Noihin muotoihin ei valaisinta saa vaihdettua eikä oikeilla merkinnäillä varsinkaan. Yritin selvitä helpolla vaihtamalla lamppu lediversioon jolla voi muotailla rakennatta säätämällä valokuvio paremmaksi. Oikeaa kytkistä kun ei ole ja laiskuuttani en tarkistanut lampulle tulevaa ja nyt olis toimivat ledit ilman lampussa olevaa säädintä. Lampulle tuli vaihtovirtaa. Muutos on tietenkin laiton ja riippuu siitä miten tarkka poliisi sattuu tienvarressa. Paikalla nykyään hehkulamppu ja niillä huonoilla valoilla ajetaan ne vähät pimeän ajot hitaammin.
- Anonyymi
Mopohan on 60 v ikäinen antiikkimopo ja polttimo E 10 -kannalla oleva 6 V 1 A halogeenipolttimo. Alkuperäinen ei liene ollut halogeeni ja sen teho oli myös 6 W.
Koska noita E 10 -kannalla olevia 6 V 1 A halogeenipolttimoita ei ihan joka kaupasta löydy eikä ne mitään halpoja ole, haluaisin estää niitten kärvähtelyn ylijännitteestä ja siksi tuo suunnitelma.
Ja tosiaan - toimiiko tuo kytkentä ja mistä zenereitä saa tilattua? Netistä en ainakaan löytänyt ja paikallinen elektroniikkaliike ei halua asiakkaita häiritsemään. - Anonyymi
Ehdottaisin ajattelemasi kytkennän sijalle paljon monimutkaisempaa mutta kuitenkin helpompaa.
Hakkuripoweri osaa tehdä vaihtelevasta korkeammasta jännitteestä matalampaa arvoltaan vakiona pysyvää jännitettä suuremmallakin teholla. Tasasuuntaa magneeton tuottama sähkö isohkoon elektrolyytikonkkaan, aja se halvalle kiinalaiselle STEP UP/DOWN hakkurille ja anna hakkurin tuottaa 6V tulojännitteen vaihteluista huolimatta. Tuolloin tehoa ei tarvitse hukata lämmöksi.
Paljonko pitäisi virtaa saada 6 V jännitteellä? Olisiko fiksumpaa käyttää 12 V polttimoita jos hakkuri siihen pystyy?
Tehozenerin sijaan voit ajaa ylimääräisen tehon transistoriin, joka on kytketty pitämään ylitseen zenerin jännitettä ja syömään niin paljon virtaa kun mitä siihen tarvitaan. Pienitehoinen zener, suuritehoinen transistori. - Anonyymi
15-20 W on aika tolkuton Zener. Digi-Keyssä näyttää olevan hyvä valikoima 10 W Zenereitä, mutta maksavat 25 € kpl verot. 5 W maksaa enää reilusti alle euron.
Paljonkos tuossa on tehoa? 6 W menee jo siihen lamppuun ja vaihtovirrassa Zeneriin menevä teho puolittuu tai nuo kaksi Zeneriä ottavat tehoa vuorotellen. Siis 6 2*5 = 16 W. Tuottaako tuo enemmän?
Noille tarvitaan tietysti hyvä jäähdytys eli jonnekin se teho pitää saada hukkumaan.
En tiedä 6 V halogeenin speksejä, mutta 12 V auton lamputhan toimivat yleensä 14 V paikkeilla. Vaihtojännite leikkaamalla 7 V paikkeille efektiivinen jännite on selvästi alempi. 6 V AC:ssähän huippu olisi 8,5 V ja 7 V AC:ssä 10 V. Tietysti 17 V AC:tä 7 V paikkeille leikkaamalla ollaan jo lähellä 7 V kanttiaaltoa, joka vastaa teholtaan 7 V DC:tä.
Yksi helppo tapa on laittaa diodi sarjaan lampun kanssa. Silloinhan lamppuun menevä teho puolittuu, mikä voi riittää siihen, että lamppu kestää.
Saahan noita osia tilattua monesta koti- ja ulkomaisesta elektroniikkaliikkeestä.
6 V hakkurilla tuo tosiaan toimisi hienosti, mutta kaikki siinä pitää mitoittaa kestämään reilusti yli 20 V, jos AC-jännite nousee 17,5 V. Noitahan saa valmiina moduuleina, varmasti myös tasasuuntauksella.
Ehkä tuohon löytyisi myös valmis LED, jossa on jo hakkuri ja tasasuuntaus sisällä? E-baystä voi katsella. - Anonyymi
Ei olisi pitänyt kysyä, ei täältä mitään järkevää vastausta saa mihinkään kysyit kuinka yksinkertaista asiaa tahansa. Pelkkää teinipoikien söhellystä kaikki.
- Anonyymi
Olihan tuossa yksi ihan järkevä ehdotus eli joku valmis muutaman euron hakkuripiiri ja homma sillä selvä.
- Anonyymi
Teinipoikien söhellystä? Teinipojat usein saavat mopon valot kuitenkin edes joten kuten toimimaan.
Jos haluat asiallisia vastauksia, niin kiinnostaa tietää mikä on magneeton suurin jännite kuormitettuna eikä kuormittamattomana ja mahdollisesti paljonko polttimon läpi menee virtaa.
En tuollaisesta zenerisysteemistä oikein itse perusta mutta saattaisin tehdä homman niin, että tasasuuntaisin ja zenerillä ohjaisin tehotransistoria, joka vain yli 6V jännitteellä auetessaan oikosulkee maata vasten ja transistori lämpenee mopon runkoon. Näin toimiva laite ei häiritse eikä kuormita sähköjärjestelmää ollenkaan paitsi silloin, jos jännite meinaa nousta yli 6V
Toinen vaihtoehto on laittaa tasasuuntaussilta ja 6V regulaattori tai jo ehdotettu hakkuripiiri. Tosin silloin E10 valaisimen runko ei saa olla maadoitettu mopedin runkoon mutta mitään tööttiä se ei häiritse, kun laita elektroniikan vain polttimojohtojen jatkoksi ja töötti toimii edelleen vaihtovirralla ennen tasasuuntaajaa.
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/aktiivit/tasasuuntaussillat/2953-b500c1500-sp.html
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/aktiivit/jaenniteregulaattorit/janniteregulaattorit-78xx/3014-7806.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teinipoikien söhellystä? Teinipojat usein saavat mopon valot kuitenkin edes joten kuten toimimaan.
Jos haluat asiallisia vastauksia, niin kiinnostaa tietää mikä on magneeton suurin jännite kuormitettuna eikä kuormittamattomana ja mahdollisesti paljonko polttimon läpi menee virtaa.
En tuollaisesta zenerisysteemistä oikein itse perusta mutta saattaisin tehdä homman niin, että tasasuuntaisin ja zenerillä ohjaisin tehotransistoria, joka vain yli 6V jännitteellä auetessaan oikosulkee maata vasten ja transistori lämpenee mopon runkoon. Näin toimiva laite ei häiritse eikä kuormita sähköjärjestelmää ollenkaan paitsi silloin, jos jännite meinaa nousta yli 6V
Toinen vaihtoehto on laittaa tasasuuntaussilta ja 6V regulaattori tai jo ehdotettu hakkuripiiri. Tosin silloin E10 valaisimen runko ei saa olla maadoitettu mopedin runkoon mutta mitään tööttiä se ei häiritse, kun laita elektroniikan vain polttimojohtojen jatkoksi ja töötti toimii edelleen vaihtovirralla ennen tasasuuntaajaa.
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/aktiivit/tasasuuntaussillat/2953-b500c1500-sp.html
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/aktiivit/jaenniteregulaattorit/janniteregulaattorit-78xx/3014-7806.htmlLineeariregulaattori ei tuossa kestä, jos tehoa on vähänkin enemmän. Sehän vain muuttaa kaiken ylimääräisen tehon lämmöksi. Linkin regulaattori kyllä kestää 1,5 A, mutta ei kestä edes sitä tarvttavaa 1 A, jos lähtöjännite on liian korkea. Esim. 12 V 1 A tarkoittaa, että regulaattori lämpeää 6 W.
Tuo linkin regulaattori lämpeää vapaasti ilmassa 50 C/W eli 6 W teholla 300 C. Kestää 125 C. Kotelon sisällä lämpövastus 5 C/W eli lämpenisi vain 30 C. Ehkä mopon runkoon pulttaamalla saisi kotelon pysymään alle 90 C? Aika ison jäähdytyselementin se vaatii, jos pulttaus runkoon ei onnistu. Tämä voisi alkaa riittää: https://www.partco.fi/fi/laemmoenhallinta/jaeaehdytyselementit/16917-alu-to220b51.html?search_query=jaahdytys&results=115
Mutta tuo siis olettaen, ettei DC-jännite nouse yli 12 V 1 A kuormalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lineeariregulaattori ei tuossa kestä, jos tehoa on vähänkin enemmän. Sehän vain muuttaa kaiken ylimääräisen tehon lämmöksi. Linkin regulaattori kyllä kestää 1,5 A, mutta ei kestä edes sitä tarvttavaa 1 A, jos lähtöjännite on liian korkea. Esim. 12 V 1 A tarkoittaa, että regulaattori lämpeää 6 W.
Tuo linkin regulaattori lämpeää vapaasti ilmassa 50 C/W eli 6 W teholla 300 C. Kestää 125 C. Kotelon sisällä lämpövastus 5 C/W eli lämpenisi vain 30 C. Ehkä mopon runkoon pulttaamalla saisi kotelon pysymään alle 90 C? Aika ison jäähdytyselementin se vaatii, jos pulttaus runkoon ei onnistu. Tämä voisi alkaa riittää: https://www.partco.fi/fi/laemmoenhallinta/jaeaehdytyselementit/16917-alu-to220b51.html?search_query=jaahdytys&results=115
Mutta tuo siis olettaen, ettei DC-jännite nouse yli 12 V 1 A kuormalla.Jos funtsaat että aloittajalla 6V polttimo kestää siellä jo nyt ilman regulointia ja haluaa vain jotain varmistaa, niin ei sieltä kovin paljoa yli 6V tule kuormitettuna. Kuormittamaton käämin lepojännite on täysin toisarvoinen tieto.
Suurempi ongelma on siinä, että regulaattori hukkaa öbaut 1.2V jännitettä aina niin tyhjäkäynnillä valot on himmeämmät, toisin kuin tuolla oikosulkutransistorilla, jota ehdotin.
Mutta toki, lineaariregulaattorin lämpökuorma watteina on regun yli jäävä jännite kertaa piirin virta. Yleensähän mopedin jännitteensäätimet olivat noin neljän tulitikkuasin kokoisia ja niissä oli jäähdytyssiilit.
Käämi on myös siinä mielessä erilainen, kun vaikka akku että käämi antaa enemmänkin rajoittuvaa vakiovirtaa, eli vaikkapa 1A riippumatta siitä, onko käämi oikarissa vai 24V polttimossa. Eli käämistä saa paljon enemmän tehoa ulos, kun laittaa suuremman jännitteen polttimon tilalle mutta ongelmaksi muodostuu se, ettei valot pala enää pienillä kierroksilla kunnolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos funtsaat että aloittajalla 6V polttimo kestää siellä jo nyt ilman regulointia ja haluaa vain jotain varmistaa, niin ei sieltä kovin paljoa yli 6V tule kuormitettuna. Kuormittamaton käämin lepojännite on täysin toisarvoinen tieto.
Suurempi ongelma on siinä, että regulaattori hukkaa öbaut 1.2V jännitettä aina niin tyhjäkäynnillä valot on himmeämmät, toisin kuin tuolla oikosulkutransistorilla, jota ehdotin.
Mutta toki, lineaariregulaattorin lämpökuorma watteina on regun yli jäävä jännite kertaa piirin virta. Yleensähän mopedin jännitteensäätimet olivat noin neljän tulitikkuasin kokoisia ja niissä oli jäähdytyssiilit.
Käämi on myös siinä mielessä erilainen, kun vaikka akku että käämi antaa enemmänkin rajoittuvaa vakiovirtaa, eli vaikkapa 1A riippumatta siitä, onko käämi oikarissa vai 24V polttimossa. Eli käämistä saa paljon enemmän tehoa ulos, kun laittaa suuremman jännitteen polttimon tilalle mutta ongelmaksi muodostuu se, ettei valot pala enää pienillä kierroksilla kunnolla.Se polttimohan ei kestä. Siitähän koko jutussa on kyse. Tuskin noin vanhalla mopolla pitkään ajellaan. Saattaa hyvinkin olla 12 V, mutta mittaamallahan tuo selviäisi.
Tasasuuntaussilta vie myös 1,2 V ellei ole Schottky-diodeilla tehty. Joku modernimpi lineaariregulaattori ei veisi kuin 0,1-0,3 V. Esimerkiksi LT1963:sta olen käyttänyt.
Sinänsähän se alkuperäinen Zener-idea oli hyvä, ettei tasasuuntausta tarvita ja ei heikennä lampun kirkkautta ennen kuin se on tarpeen. Niitäkin pitää jäähdyttää ja ne kannattaa laittaa polttimon rinnalle eli käytösaä vain valon ollessa päällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se polttimohan ei kestä. Siitähän koko jutussa on kyse. Tuskin noin vanhalla mopolla pitkään ajellaan. Saattaa hyvinkin olla 12 V, mutta mittaamallahan tuo selviäisi.
Tasasuuntaussilta vie myös 1,2 V ellei ole Schottky-diodeilla tehty. Joku modernimpi lineaariregulaattori ei veisi kuin 0,1-0,3 V. Esimerkiksi LT1963:sta olen käyttänyt.
Sinänsähän se alkuperäinen Zener-idea oli hyvä, ettei tasasuuntausta tarvita ja ei heikennä lampun kirkkautta ennen kuin se on tarpeen. Niitäkin pitää jäähdyttää ja ne kannattaa laittaa polttimon rinnalle eli käytösaä vain valon ollessa päällä.6V Polttimo ei kestä ikuisesti edes kolmella voltilla. Aloittaja ei ole kertonut meille aikaa kauanko polttimon kärvähtelyyn menee.
Tulkitsin myös tämän ketjun toisen kommentin aloittajaksi, jossa hän kertoo, että antiikkimopon alkuperäinen polttimo on ollut myös 6W (ilmeisesti myös 6V) mutta niitä ei nykyjään joka paikasta saa. Jos magneetosta ilman mitään säädintä tulee 12V niin eiköhän sinne olisi jo tehtaalla laitettu 12V polttimo, ettei siihen aikaan uudesta moposta koko ajan polttimot kärvähtelisi?
Uudemmassa mopossa jossa on jo vakiona jännitteensäädin niin ainoa syy matalalle jännitteelle on ollut se, että valot toimivat pienellä kierrosalueella kunnolla ja sitten suurilla kierroksilla leikataan ylimenevät lämmöksi.
Mitehän tuo zeneri toimii väärän suunnan puolijaksolle? Pitääkö siihen laittaa vielä normaali diodi sarjaan?
Muutenkaan mielestäni omissa kokeiluissa zeneri ei ole ollut kovin tarkka toiminnaltaan, jos miettii että siitä ajetaan virtakin läpi. Esim ledin kanssa sarjassa, ei ledi kerralla syty vaan kirkastuu pikkuhiljaa jännitteen noustessa.
Itse kyllä rakentaisin tuon oikosulkusäätimen tasasuuntaajalla, jonka perään zeneri sarjassa säätövastuksen kanssa jännitejakoon ja jännitejaosta transistorin kannalle. Kun zenerin läpi ajettava virta on pieni, sen toiminnallinen tarkkuus on omien kokeilujeni mukaan monin verroin suurempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
6V Polttimo ei kestä ikuisesti edes kolmella voltilla. Aloittaja ei ole kertonut meille aikaa kauanko polttimon kärvähtelyyn menee.
Tulkitsin myös tämän ketjun toisen kommentin aloittajaksi, jossa hän kertoo, että antiikkimopon alkuperäinen polttimo on ollut myös 6W (ilmeisesti myös 6V) mutta niitä ei nykyjään joka paikasta saa. Jos magneetosta ilman mitään säädintä tulee 12V niin eiköhän sinne olisi jo tehtaalla laitettu 12V polttimo, ettei siihen aikaan uudesta moposta koko ajan polttimot kärvähtelisi?
Uudemmassa mopossa jossa on jo vakiona jännitteensäädin niin ainoa syy matalalle jännitteelle on ollut se, että valot toimivat pienellä kierrosalueella kunnolla ja sitten suurilla kierroksilla leikataan ylimenevät lämmöksi.
Mitehän tuo zeneri toimii väärän suunnan puolijaksolle? Pitääkö siihen laittaa vielä normaali diodi sarjaan?
Muutenkaan mielestäni omissa kokeiluissa zeneri ei ole ollut kovin tarkka toiminnaltaan, jos miettii että siitä ajetaan virtakin läpi. Esim ledin kanssa sarjassa, ei ledi kerralla syty vaan kirkastuu pikkuhiljaa jännitteen noustessa.
Itse kyllä rakentaisin tuon oikosulkusäätimen tasasuuntaajalla, jonka perään zeneri sarjassa säätövastuksen kanssa jännitejakoon ja jännitejaosta transistorin kannalle. Kun zenerin läpi ajettava virta on pieni, sen toiminnallinen tarkkuus on omien kokeilujeni mukaan monin verroin suurempi.Zener on toiseen suuntaan tavallinen diodi eli toimii hienosti kaksi zeneriä sarjassa vastakkain. Tuollaisia voi ostaa valmiina komponentteinakin.
Zenerin jännite muuttuu pari voltin kymmenystä 1 mA->1A. Ko. sovelluksessa ei siis mitään väliä.
LEDillä kokeiltuna näet lähinnä LEDin kynnysjännitteen virtariippuvuutta, joka on paljon suurempi. LED syttyy jo hyvin pienellä virralla, jolloin sen kynnysjännite on reilusti pienempi kuin nimellisvirralla.
- Anonyymi
Kuormaksi tarvittavan tehozenerin rakentamiseen löytyy ohjeet hakusanalla Amplified Zener. Magneeton ulostuloon tasasuuntaus siltakytkennällä ja tasurin ulostuloon tuollainen kytkentä niinzenereitä tarvitaan yksi. Tehotrankut kun eristää jäähdytyslevystään niin ei tule ongelmia.
Tuollainen tehozener kestää juuri niin paljon tehoa kuin mitä transistori ja sen jäähdytyslevy. Sadan watin zener ei ole ongelma...- Anonyymi
Aika paljon enemmän tuossa on osia kuitenkin. Amplified Zener hakusanalla löytyy kovin erilaisia kytkentöjä. Osa käytännössä samoja kuin regulaattori (jonka saa halvemmalla kuin erilliosista kokoamalla) ja osa aivan erilaisia.
Mihin väliin lamppu oli tuossa ajatus laittaa? Jos tasurin jälkeen, pitää huomioda reilun voltin hukka eli lamppu palaa selvästi heikommin pienillä kierroksilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljon enemmän tuossa on osia kuitenkin. Amplified Zener hakusanalla löytyy kovin erilaisia kytkentöjä. Osa käytännössä samoja kuin regulaattori (jonka saa halvemmalla kuin erilliosista kokoamalla) ja osa aivan erilaisia.
Mihin väliin lamppu oli tuossa ajatus laittaa? Jos tasurin jälkeen, pitää huomioda reilun voltin hukka eli lamppu palaa selvästi heikommin pienillä kierroksilla.Miksi et sitten vain laita kahta zeneriä vastakkain sarjaan, jos se kerta tuohon sovellukseen tarkkuudeltaan passaa sellaisenaan?? Itse olisi ihan pakko pistä se silta, zeneri jännitejakoon trimmerillä ja darlington perään, tulisi hieno ja tarkka...
Tasasuuntaussillasta tulee 1.2V häviötä ja regulaattorista saman verran lisää. Täytyy kuitenkin muistaa, että sinä missä paristo tai akku on vakiojännitelähde niin niin käämi on enemmänkin vakiovirtalähde.
Näin ollen sarjaan kytketyt jännitehäviökomponentit eivät huononna tilannetta läheskään niin paljoa kuin akkukäytössä tapahtuisi, Käämi pyrkii edelleen antamaan vakiovirtaa. Esim mulla tuli kotarin 12V 60W magneetosta ilman säädintä helposti 230V 500W halogeenilampulle, varmaan täydet jännitteet ellei enemmänkin.
Näitä kaksi sarjaan niin siitä muodostuu yhdessä 6.6W 10W zeneri:
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/aktiivit/diodit/zener-diodit-5w/12911-zener-5w-3v3.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et sitten vain laita kahta zeneriä vastakkain sarjaan, jos se kerta tuohon sovellukseen tarkkuudeltaan passaa sellaisenaan?? Itse olisi ihan pakko pistä se silta, zeneri jännitejakoon trimmerillä ja darlington perään, tulisi hieno ja tarkka...
Tasasuuntaussillasta tulee 1.2V häviötä ja regulaattorista saman verran lisää. Täytyy kuitenkin muistaa, että sinä missä paristo tai akku on vakiojännitelähde niin niin käämi on enemmänkin vakiovirtalähde.
Näin ollen sarjaan kytketyt jännitehäviökomponentit eivät huononna tilannetta läheskään niin paljoa kuin akkukäytössä tapahtuisi, Käämi pyrkii edelleen antamaan vakiovirtaa. Esim mulla tuli kotarin 12V 60W magneetosta ilman säädintä helposti 230V 500W halogeenilampulle, varmaan täydet jännitteet ellei enemmänkin.
Näitä kaksi sarjaan niin siitä muodostuu yhdessä 6.6W 10W zeneri:
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/aktiivit/diodit/zener-diodit-5w/12911-zener-5w-3v3.htmlMinä en ole se mopon omistaja. Eihän lampun polttamiseen mitään regulaattorin tarkkuutta tarvita. 6-7 V rajoitus riittää varmasti.
Mopoista ei mulla ole juuri kokemusta. Perämoottoreista on. Niissäkin on magneettotyyppinen valovirtapuola. Vaatii paljon kierroksia, että jännite nousee edes nimelliseen 12 V ilman kuormaa. Kaasu pohjassa sitten jännite saattaa olla niin suuri, että 60-80 W puola polttaa 55 W halogeenin muutamassa minuutissa.
Kun tuossa mopossa on vain 6 W lamppu ollut, tuskin magneeton teho on kovinkaan kummoinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ole se mopon omistaja. Eihän lampun polttamiseen mitään regulaattorin tarkkuutta tarvita. 6-7 V rajoitus riittää varmasti.
Mopoista ei mulla ole juuri kokemusta. Perämoottoreista on. Niissäkin on magneettotyyppinen valovirtapuola. Vaatii paljon kierroksia, että jännite nousee edes nimelliseen 12 V ilman kuormaa. Kaasu pohjassa sitten jännite saattaa olla niin suuri, että 60-80 W puola polttaa 55 W halogeenin muutamassa minuutissa.
Kun tuossa mopossa on vain 6 W lamppu ollut, tuskin magneeton teho on kovinkaan kummoinen.Magneetto on varmasti perämoottorissa saman tyyppinen, eli paikallaan oleva rautasydäminen käämi ja kestomagneetit pyörii ohi.
Ihmettelen jos kuormittamattomana jännite ei nouse heti luokkaa 40-150V alueelle. Avoin käämi kun tuppaa nostamaan jännitteet herkästi ja siksi esim. kaikki tappokytkimet oikosulkevat puolan maihin, ettei avoin käämi löisi jännitteestä omia eristeitään rikki.
Tuo mopon magneetto taitaa olla teholtaan aika vastaava kuin fillarin antiikkidynamo. Siinä lapsena huomasin, että 5W 12V polttimo paloi kirkkaammin kuin 5W 6V.
Ilman polttimoa tuollaisesta dynamostakin voi saada sellaisen sähköiskun, että pikkupoika menee toiseen potenssiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Magneetto on varmasti perämoottorissa saman tyyppinen, eli paikallaan oleva rautasydäminen käämi ja kestomagneetit pyörii ohi.
Ihmettelen jos kuormittamattomana jännite ei nouse heti luokkaa 40-150V alueelle. Avoin käämi kun tuppaa nostamaan jännitteet herkästi ja siksi esim. kaikki tappokytkimet oikosulkevat puolan maihin, ettei avoin käämi löisi jännitteestä omia eristeitään rikki.
Tuo mopon magneetto taitaa olla teholtaan aika vastaava kuin fillarin antiikkidynamo. Siinä lapsena huomasin, että 5W 12V polttimo paloi kirkkaammin kuin 5W 6V.
Ilman polttimoa tuollaisesta dynamostakin voi saada sellaisen sähköiskun, että pikkupoika menee toiseen potenssiin.Perämoottoreissa on erikseen käämitys valovirralle ja sytytykselle. Ehkä tuossa on joku jännitettä rajoittava mekanismi tai onhan jo itse käämi pyörivä magneetti sellainen. Maksimijännite riippuu magneettikentästä ja käämityksestä kasvaen lineaarisesti kierrosluvun ja käämien kierrosten mukana. Virta aiheuttaa käämityksessä jännitehäviön ja laskee jännitettä.
Mitään regulointia ei ollut ja alkuperäisosa "lataussäädinkin" on pikkukoneissa pelkkä diodi (siis puoliaaltotasasuuntaus) ja hiukan isommissa tasasuuntaussilta. Uudemmissa saattaa kyllä jo olla regulaattorikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perämoottoreissa on erikseen käämitys valovirralle ja sytytykselle. Ehkä tuossa on joku jännitettä rajoittava mekanismi tai onhan jo itse käämi pyörivä magneetti sellainen. Maksimijännite riippuu magneettikentästä ja käämityksestä kasvaen lineaarisesti kierrosluvun ja käämien kierrosten mukana. Virta aiheuttaa käämityksessä jännitehäviön ja laskee jännitettä.
Mitään regulointia ei ollut ja alkuperäisosa "lataussäädinkin" on pikkukoneissa pelkkä diodi (siis puoliaaltotasasuuntaus) ja hiukan isommissa tasasuuntaussilta. Uudemmissa saattaa kyllä jo olla regulaattorikin.Se on kaikissa näkemissäni magneetoissa niin, että yksi napa on käämitty ohuemmalla langalla ja se on ainoastaan sytytyspuolaa varten. (siis jos puolan virta ei tule suoraan akulta)
Sitten muissa navoissa on paksumpaa lankaa ja sama lanka kulkee navasta aina seuraavaan napaan mutta käämintäsuunta vaihtuu jokaisen navan välillä. Tämä on siis valopuola.
Valopuolaan teho määräytyy magneettien voimakkuudesta, naparaudan massasta ja kuparilangan määrästä. Eli pari tapaa rajoittaa käämityksen virtaa on laittaa rajoitetun kokoinen naparauta, tietyn tehoiset kestomagneetit tai liian vähän kuparia, mutta kuitenkin sen verran paksua, että se ei kuumene liiaksi.
Tuossa ilmeisestikin tapahtuu jokin rautapiirin kyllästyminen koska esim. polkupyörän antiikkidynamo saavutti pienellä nopeudella maksimivirran, eikä enempää virtaa tullut, vaikka kuinka kovaa polki (tai vaikka oli moottorisahan moottorikin tarakalla)
Tuo ruohonleikkurin akun lataus puoliaaltotasasuuntauksella on halvin tapa toteuttaa homma ja siinä juurikin tarpeeksi heikkotehoinen magneetto rajoittaa virtaa. Täyden akun jännite tosin nousee yli sallitun mutta avoakku sitä jotenkin kestää.
Diodi on vain tasasuuntauksen takia että akulle ei mene vaihtovirtaa. Jos magneeton muuttaisi kokoaaltotasasuunnatuksi, pitäisi varmistua siitä että kuparikäämitys kestää suuremman virran. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljon enemmän tuossa on osia kuitenkin. Amplified Zener hakusanalla löytyy kovin erilaisia kytkentöjä. Osa käytännössä samoja kuin regulaattori (jonka saa halvemmalla kuin erilliosista kokoamalla) ja osa aivan erilaisia.
Mihin väliin lamppu oli tuossa ajatus laittaa? Jos tasurin jälkeen, pitää huomioda reilun voltin hukka eli lamppu palaa selvästi heikommin pienillä kierroksilla.Tuossa oli tarkoitus kytkeä magneeton ulostuloon rinnakkain lamppu ja tasuri vahvistettuzener. Ideana on se, että kun vaihtojännite nousee liian ylös niin tasurin perässä oleva zenerkytkentä alkaa syödä virtaa.
Ongelmana toki se, että tuo ei tasaa vaihtojännitettä kunnolla. Kuormitus osuu vain siihen osaan aaltomuodosta joka ylittää asetetun jänniterajan. Jännitteen noustessa siniaalto muuttuu lähemmäs kanttiaaltoa eli se tehollisarvo edelleenkin pääsee nousemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa oli tarkoitus kytkeä magneeton ulostuloon rinnakkain lamppu ja tasuri vahvistettuzener. Ideana on se, että kun vaihtojännite nousee liian ylös niin tasurin perässä oleva zenerkytkentä alkaa syödä virtaa.
Ongelmana toki se, että tuo ei tasaa vaihtojännitettä kunnolla. Kuormitus osuu vain siihen osaan aaltomuodosta joka ylittää asetetun jänniterajan. Jännitteen noustessa siniaalto muuttuu lähemmäs kanttiaaltoa eli se tehollisarvo edelleenkin pääsee nousemaan.Jos zerillä rajoittaa esim. 6 V:n, ei sen kanttiaaltoisen vaihtojännitteen tehollisavo ole kuin kynnysjännitteen verran korkeampi kuin 6 V, miinus nollapiste kohdan nousuaikojen jännitevajeet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa oli tarkoitus kytkeä magneeton ulostuloon rinnakkain lamppu ja tasuri vahvistettuzener. Ideana on se, että kun vaihtojännite nousee liian ylös niin tasurin perässä oleva zenerkytkentä alkaa syödä virtaa.
Ongelmana toki se, että tuo ei tasaa vaihtojännitettä kunnolla. Kuormitus osuu vain siihen osaan aaltomuodosta joka ylittää asetetun jänniterajan. Jännitteen noustessa siniaalto muuttuu lähemmäs kanttiaaltoa eli se tehollisarvo edelleenkin pääsee nousemaan.Mutta miten tuo tehollisavon nouseminen on ongelma? Eihän jännite kuitenkaan pääse nousemaan missään vaiheessa yli jänniterajan ja lamppu ei voi siksi vaurioittua?
Luulen että ilmiö on periaatteessa se, että pienilä kierroksilla sähkö on sykkivää vaikka se ei ehkä hehkulampussa paljon näkyisi. Ja tämähän siis tapahtuisi ilman zenereitä.
Jos valot jää toimimaan vaihtovirralla niin konkalla ei voi tasata mutta tasasuunnattuna reilulla konkalla voisi saada rms-jännitteen pysymään korkeammalla vaikka sillasta tuleekin 1.2V häviöitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos zerillä rajoittaa esim. 6 V:n, ei sen kanttiaaltoisen vaihtojännitteen tehollisavo ole kuin kynnysjännitteen verran korkeampi kuin 6 V, miinus nollapiste kohdan nousuaikojen jännitevajeet.
Ei olekaan, mutta myöskään ei ole 6 V silloin kun rajoittamaton AC olisi 6 V. Tuolloin huippu olisi jo 8,5 V ja sen katkaisu 6 V:hen tiputtaa tehollisen jännitteen 5 V paikkeille.
Siis tuollaisella rajoituksella joko rajoittaa liian aikaisin tai sitten ei tarpeeksi. Mitenkään muuten kuin DC:tä lampulle syöttäen tai AC:n RMS:ää mittaus feedbackillä ei saa tarkka 6 V lampulle.
6 V rajoituksella siis 6 V AC-> n. 5 V RMS. 12 V AC->5,5 V RMS ja 24 V AC->5,8 V
Vastaavasti 8,5 V rajoituksella jännitteet olisivat 6, 7,5 ja 8 V
Sopivin voisi olla 7-8 V rajoitus, jolloin 6 V:tä ei vielä juuri rajoitettaisi, mutta 12 V olisi kuitenkin melko alhainen. 7 V:llä 5,5, 6,4 ja 6,7 V ja 8 V:llä 5,9, 7,1 ja 7,6 V.
Mutta millään helpolla kytkennällä tuota ei saa leikattua terävästi mihinkään jännitteeseen. Vaikka se transistorikytkentä poistaa (osan) Zenerin virtariippuvasta jännitteestä jää jäljelle tasasuuntaussillan jänniteriippuvuus, joka voi olla aika huomattavakin eli useita voltin kymmenyksiä,
Kokonaisuudessaan tuo alkuperäinen ehdotus kuulostaa mielestäni parhaalta. Zener-jännite jonnekin 7 V paikkeille, niin toisen Zenerin myötäsuuntaisen diodin kanssa leikkuu tuulee 7-8 V välille ja AC-jännite pitää nousta 12 V paikkeille ennen kuin 7 V RMS menee rikki. Luultavasti lamppu kestää varsin pitkään 7 V, ainakin 12 V lamput kestävät 14 V hyvin pitkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miten tuo tehollisavon nouseminen on ongelma? Eihän jännite kuitenkaan pääse nousemaan missään vaiheessa yli jänniterajan ja lamppu ei voi siksi vaurioittua?
Luulen että ilmiö on periaatteessa se, että pienilä kierroksilla sähkö on sykkivää vaikka se ei ehkä hehkulampussa paljon näkyisi. Ja tämähän siis tapahtuisi ilman zenereitä.
Jos valot jää toimimaan vaihtovirralla niin konkalla ei voi tasata mutta tasasuunnattuna reilulla konkalla voisi saada rms-jännitteen pysymään korkeammalla vaikka sillasta tuleekin 1.2V häviöitä.Lampun teho eli hehkulangan lämpötila määräytyy vaihtojännitteen tehollisarvosta. Jos tehollisarvo aaltomuodon muutoksen vuoksi on liian suuri niin lampun käyttöikä lyhenee.
Tilanne zenerrajoittimen kanssa on toki parempi kuin ilman sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei olekaan, mutta myöskään ei ole 6 V silloin kun rajoittamaton AC olisi 6 V. Tuolloin huippu olisi jo 8,5 V ja sen katkaisu 6 V:hen tiputtaa tehollisen jännitteen 5 V paikkeille.
Siis tuollaisella rajoituksella joko rajoittaa liian aikaisin tai sitten ei tarpeeksi. Mitenkään muuten kuin DC:tä lampulle syöttäen tai AC:n RMS:ää mittaus feedbackillä ei saa tarkka 6 V lampulle.
6 V rajoituksella siis 6 V AC-> n. 5 V RMS. 12 V AC->5,5 V RMS ja 24 V AC->5,8 V
Vastaavasti 8,5 V rajoituksella jännitteet olisivat 6, 7,5 ja 8 V
Sopivin voisi olla 7-8 V rajoitus, jolloin 6 V:tä ei vielä juuri rajoitettaisi, mutta 12 V olisi kuitenkin melko alhainen. 7 V:llä 5,5, 6,4 ja 6,7 V ja 8 V:llä 5,9, 7,1 ja 7,6 V.
Mutta millään helpolla kytkennällä tuota ei saa leikattua terävästi mihinkään jännitteeseen. Vaikka se transistorikytkentä poistaa (osan) Zenerin virtariippuvasta jännitteestä jää jäljelle tasasuuntaussillan jänniteriippuvuus, joka voi olla aika huomattavakin eli useita voltin kymmenyksiä,
Kokonaisuudessaan tuo alkuperäinen ehdotus kuulostaa mielestäni parhaalta. Zener-jännite jonnekin 7 V paikkeille, niin toisen Zenerin myötäsuuntaisen diodin kanssa leikkuu tuulee 7-8 V välille ja AC-jännite pitää nousta 12 V paikkeille ennen kuin 7 V RMS menee rikki. Luultavasti lamppu kestää varsin pitkään 7 V, ainakin 12 V lamput kestävät 14 V hyvin pitkään.Kahden eri tasasuuntaussillan spekseistä katsottuna:
1,5 A keskimääräiselle virralle tehdyn kynnysjännite on 0,01 A virralla 0,62 V, 1 A virralla 0,95 V ja 10 A virralla 1,3 V. 20 A virralle tehdyllä 0,01 A virralla 0,60 V, 1 A 0,78 V ja 10 A 0,92 V.
Tasasuuntaussillassa on aina kaksi kynnysjännitettä eli jopa tuolla 20 A tasasuuntaussilla jännitehäviö vaihtelee 1,2-1,6 V alueella jo 0-1 A virroilla. Piikkivirta on helposti useita A sen rajoitushetken, joten rajoitus on kaikkea muuta kuin terävä.
Terävämpi tulee pelkällä alkuperäisellä kahden Zenerin kytkennällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei olekaan, mutta myöskään ei ole 6 V silloin kun rajoittamaton AC olisi 6 V. Tuolloin huippu olisi jo 8,5 V ja sen katkaisu 6 V:hen tiputtaa tehollisen jännitteen 5 V paikkeille.
Siis tuollaisella rajoituksella joko rajoittaa liian aikaisin tai sitten ei tarpeeksi. Mitenkään muuten kuin DC:tä lampulle syöttäen tai AC:n RMS:ää mittaus feedbackillä ei saa tarkka 6 V lampulle.
6 V rajoituksella siis 6 V AC-> n. 5 V RMS. 12 V AC->5,5 V RMS ja 24 V AC->5,8 V
Vastaavasti 8,5 V rajoituksella jännitteet olisivat 6, 7,5 ja 8 V
Sopivin voisi olla 7-8 V rajoitus, jolloin 6 V:tä ei vielä juuri rajoitettaisi, mutta 12 V olisi kuitenkin melko alhainen. 7 V:llä 5,5, 6,4 ja 6,7 V ja 8 V:llä 5,9, 7,1 ja 7,6 V.
Mutta millään helpolla kytkennällä tuota ei saa leikattua terävästi mihinkään jännitteeseen. Vaikka se transistorikytkentä poistaa (osan) Zenerin virtariippuvasta jännitteestä jää jäljelle tasasuuntaussillan jänniteriippuvuus, joka voi olla aika huomattavakin eli useita voltin kymmenyksiä,
Kokonaisuudessaan tuo alkuperäinen ehdotus kuulostaa mielestäni parhaalta. Zener-jännite jonnekin 7 V paikkeille, niin toisen Zenerin myötäsuuntaisen diodin kanssa leikkuu tuulee 7-8 V välille ja AC-jännite pitää nousta 12 V paikkeille ennen kuin 7 V RMS menee rikki. Luultavasti lamppu kestää varsin pitkään 7 V, ainakin 12 V lamput kestävät 14 V hyvin pitkään.Jees. Juuri näin varmasti onkin.. En heti tajunnut, että Zeneri leikkaa vasta Û jolloin RMS on vähemmän. Siniaallolle tuo muotokerroin on se kakkosen juuri mutta en tiedä toimiiko se laskuissa enää silloin, jos siniaallosta on leikattu suoraan yläpuoli pois..
Paljon on puhuttu tasasuuntaussillan jännitehäviöstä mutta mietin sitä, että konkan kanssa voisi saada RMS paljonkin lähemmäksi Û. Ainakin 230V jakeluverkosta sain yli 320V auton moottorilämmitysvastuksen yli käyttämällä siltaa ja lyyttiä. Jännitemittarina oli Fluken true RMS -yleismittari.
- Anonyymi
Nytten kun tietoa alkutilanteesta on kertynyt jo kohtuullisesti niin voit unohtaa nuo minun skootteri kirjoitukset tuolta aikaisemmin. Siis käytössäsi on jotain mittarikalusatoa. Tarvitaan siis vielä jokin millä pyörimisnopeudesta saa jotain selkoa. Pihtivirtamittari oli mainio lisä. Muutamalla kytkimellä ja esimerkiksi 12V polttimoista kokoasin "keinokuorman" jolla selvittäisin mitä magneton valopuolasta saadaan tehoa ulos. Järjestelmä on siis ollut noin 6V järjestelmä joten siitä on lähdettävä jotain rakentamaan, mutta olettaminen menee usein vain kokeile ja kiroile metodiksi. Tuo mitattu 17,5V muormittamattomana voi olla kaukana siitä mitä siellä on todellisuudessa tehollisena. Varsinkin jos mittaus suoritettuna digitaalisella mittarilla. Kuormittamalla käämiä saadaan "kissanahkasähköhuippuja" hiukan piennettyä ja näyttämä lähemmäksi todellisuutta.
Siis ensteks mittaus ja sen jäkeen jatketaan suunnittelua siitä laitetaanko minkä tehoinen polttimo, ledi tai joku kytkenta systeemi.
T Butte
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4636117Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.2302218Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3831960- 1231140
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51064- 281041
- 77892
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60874Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel66776- 39764