Edellisessä viestissäni kuukauden alussa sanoin, että en tule tänne lähiaikoina, jollei politiikassa, maassa tai maailmalla yleisemmin tai omassa elämässäni tapahdu niin merkittävää, että siitä täytyisi tulla täällä jotain sanomaan. Nyt nuo otsikossani mainitsemani asiat saivat minut tulemaan sanomaan sanottavani.
Suomi osoittautui kokoaan suuremmaksi EU:ssa kun sai ilmastonmuutosta torjumaan pyrkivään pakettiin maallemme myönteistä paljon enemmän kuin oli paketin alkuversiossa. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppäkin on Iltalehdessä 16.07 todennut: ”Metsästrategia on nyt parempi, mitä aiemmin epäiltiin. Nyt ymmärretään paremmin ilmastotavoitteiden ohella myös sitä, kuinka iso työllistäjä metsä on”. Keskusta oli varmaan vahvana vaikuttajana maamme kannalta myönteiseen ratkaisuun, mutta kiitos siitä tietysti kuuluu koko hallituksellemme, joka pääministerin johdolla ohjeisti EU-areenalla asiaa hoitaneita meppejämme ja oli heidän tukenaan.
Puolueissamme tosin oli vähän nyrpistelyä vihreissä - ymmärrettävää pitkän tähtäimen tavoitteittensa kannalta. Oli hieman vasureissakin, jota ihmettelen, kun puolueen kannattajissa varmaan on metsätöistä ja puuhun perustuvasta teollisuudesta elantonsa saavia, joiden tulevaisuuden mahdollisuuksia ratkaisu paransi huomattavasti siitä, mihin EU:n alkuperäisen suunnitelman toteutuminen olisi johtanut.
Tästä aiheesta täällä on kai jo keskusteltu niin, että minulla ei tarvinne olla asiasta enempää sanottavaa.
Sitten olympialaisista: Suomi on ollut kokoaan suurempi niissäkin. Suhteutettuna väkilukuun Suomi on kaikkien aikojen menestynein maa kesäolympialaisten historiassa 1908 - 2016. Selkeä listaykkönen, sillä Suomi on saanut kesäolympialaisista miljoonaa asukasta kohden 54,69 olympiamitalia. Näistä kultaisten osuus on 18,23, hopeisten 15,34 ja pronssisten 21,12.
https://listafriikki.com/yhteiskunta/kesaolympialaiset-menestyneimmat-maat/
Väkilukuumme suhteuttamattakin Suomi oli maailman neljänneksi paras maa jo Tukholman olympialaisissa 1912, kun Suomi sai kilpailla omalla joukkueella vaikkei maamme ollut silloin vielä itsenäinen. Neljänneksi paras Suomi oli seuraavissakin eli 1920 Antwerpenin olympialaisissa. 1924 Pariisin olympialaisissa Suomi oli peräti toiseksi paras ja vielä 1928 Amsterdamin olympialaisissa kolmanneksi paras. Kaikissa olympialaisissa 1952 Helsingin olympialaisiin saakka Suomi pysyi maailman kymmenen parhaan maan joukossa. Sitten alkoi hieman hiljentyä ja edellisissä olympialaisissa 2016 Rio de Janeirossa Suomen yhdellä pronssimitalilla saavuttamansa sijaluku oli vasta 78. Tässä tilastoa Suomen sijoittumisista olympialaisissa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_olympialaisissa
Maita on tullut olympialaisiin aina vain enemmän, samoin kilpailulajien määrä on kasvanut koko ajan, mutta kansainvälistä huipputasoa olevien urheilijoittemme määrä on kaventunut. Juoksijoissamme ei ole enää Kolehmaisen, Nurmen tai Virenin kaltaisia. Kenttälajeissa ei enää toivoakaan sellaisesta kuin 1920 Antwerpenin olympialaisissa, joissa Vilho Tuulos voitti kolmiloikan, Ville Pörhölä kuulantyönnön, Elmer Niklander kiekonheiton ja Jonni Myyrä keihäänheiton. (Noita tietoja poimin Suuresta Olympiakirjasta)
xxx
Otin nuo kohta alkavat olympialaiset esiin tässä, kun en enää vuosiin ole käynyt urheilun- tai muillakaan kuin tällä palstalla, yhä harvemmin täälläkin. Luultavasti moniakin täällä nuo olympialaiset nyt kiinnostanevat. Onkohan meillä nyt mitalitoiveita enempään kuin edellisissä Rion olympialaissa? Keitähän ne mitalitoivomme olisivat? Mielelläni kuulisin siitä mielipiteitänne. Avaukselleni mahdollisesti tuleviin muihinkin asiallisiin viesteihin voin vielä lähipäivinä vastailla. Perjantaista alkaen lenkkeilyn, kotitöiden, läheisyhteyksieni ja tv:n asiaohjelmien katsomisen ohella keskityn vain olympialaisten seuraamiseen toivoen, että nyt pääsemme maana korkeammalle sijaluvulle kuin Riossa, jossa sijoituksemme oli siis 78.
Suomi kokoaan suurempi EU:ssa. Entä olympialaisissa?
33
<50
Vastaukset
Minä ajattelin, että ensimmäistä kertaa elämässäni en seuraa olympialaisia lainkaan. Jalkapallon EM-kisat osoittivat kaikessa karuudessaan miten suuret yleisötapahtumat edesauttavat Covid:n leviämistä ja vaikka kilpailut tapahtuvatkin ns. kuplassa aiheutuu satojen tuhansien ihmisten Japaniin matkustaminen suuren vaaran varianttien leviämiselle, niin Japaniin kuin kisojen jälkeen tartuntaryppäinä muihin maihin.
Itse rokotteet eivät täysin tartuntaa estä vaan ne estävät taudin kehittyvän vaaralliseen, sairaala-, tai tehohoitoa vaativaan vaiheeseen.Olin juuri laittamaisillani viestin avauksellesi, jossa toit esille tilastoja, jotka todistavat Suomen selviytyneen hyvin tästä koronapandemiasta. Annoit siinä kiitosta pääministerillemme. Kun samalla huomasin Sinun tulleen avaukselleni, niin sanonpa nyt tässä, että täysin samaa mieltä olen kaikesta avauksellasi sanomastasi.
Sitten tuossa sanomaasi: Totta on, että urheilutapahtumien seurauksena on tullut suuria koronaryöpsähdyksiä. Sellainen saatiin kokea Suomessakin jalkapallon EM-kisojen Pietarin ottelun seurauksena. Urheilijat eivät olleet siihen syyllisiä, vaan holtittomat kisaturistit. Niin tapahtui moissa muissakin EM-otteluissa ja monissa muissakin urheilutapahtumissa.
Nyt olympialaisissa sellaista ei päässe ainakaan suuressa mitassa tapahtumaan, kun ainakin kaikki olympiastadionilla tapahtuu tyhjille katsomoille. Niin tai näin, mutta minä kyllä seuraan kisoja hyvinkin tiiviisti, sillä koronakaan ei välity television kautta. Toivottavasti Suomikin pääsee kisoissa edes vähän parempaan tulokseen kuin Rion olympialaisissa 2016.- Anonyymi
Eli kapi itse.
- Anonyymi
Ihan samaa mieltä sinun kanssa, jotenkin tuntuu vastuuttomalta kisojen järjestäminen nyt ja voi entisestään pahentaa tilannetta. Toinen mikä Olympialaisissa alkaa tökkimään, on käsittämättömät kustannukset ja siihen liittyvä korruptio, Venäjän Sotsin kisoissa arvioitiin, että n 15 - 20 miljardia meni korruption kautta Putlerin kaverille. Nyt rakennukset siellä on käyttökelvottomia. Kisojen jakaminen osiin olisi järkevämpää ja esim nyt moni maa veti hakemuksensa pois kalleuden takia. Toisaalta, kyse on enemmän ja vähemmän nykyään showsta ja teatterista, eli jotenkin urheilu itsessään on häviäjä.
- Anonyymi
Myös Osmium76 tulla tupsahti Kapin kanssa.
- Anonyymi
Arskalla taas kerran faktat hukassa. Vai meneekö sellainen hukkaan jota ei koskaan ole ollutkaan, meinaan Arska ja faktat ne ei mahdu samaan tilaan. Niin paljon Arskalla on ja on ollut fuulaa jutuissaan.
Olympialaiset pidetään ilman yleisöä, joten ei sinne satojatuhansia matkusta. Urheilijoita muutama tuhat, siinä kaikki.
- Anonyymi
Sipilä ja kepu ovat todellakin kokoaan suurempia EU:ssa sillä mikään muu euroopan maa ei ottanut eikä kutsunut yhtä paljon sotilaskarkureita kuin perskekohallitus vuonna 2015.
Aito sotilas sai sipiltä lisää kavereita arabian niemimaalta. - Anonyymi
*Keskusta oli varmaan vahvana vaikuttajana maamme kannalta myönteiseen ratkaisuun, mutta kiitos siitä tietysti kuuluu koko hallituksellemme, joka pääministerin johdolla ohjeisti EU-areenalla asiaa hoitaneita meppejämme ja oli heidän tukenaan*.
Aluksi lipaisu, sitten poliittisen kantasi mukaista.- Anonyymi
Mikä siinä nyt oli kepulille niin vaikeaa ymmärtää? Suomen pääministeri johtaa hallitusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä siinä nyt oli kepulille niin vaikeaa ymmärtää? Suomen pääministeri johtaa hallitusta.
Ei johda vaan ministeriöt toimivat omissa "siiloissaan" Jombe! HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
Suomi on tosiaan kokoaan suurempi EU:ssa, ainakin mitä maksamiseen tulee. Tämä kaikkien aikojen huonoin hallituksemme kun tyri jo sen elvytyspaketin, jossa Suomi maksaa 6,7 miljardia siitä, että saa 2,5 miljardia takaisin. Nyt tämän uusimman paketin kylkeen on saatu joku sosiaalisenoikeudenmukaisuuden rahasto, ja kas kummaa, taas Suomi on huippumaksajan roolissa. Kaikkien aikojen huonoin hallituksemme aikaansaannoksia siis sekin.
Tuon elvytyspaketin muuten piti olla ilmastonmuutoksen vastaisiin toimenpiteisiin suunnattu, tai ainakin niin sen meille tämä kaikkien aikohjen heikoin hallituksemme markkinoi. Viimeisimmän tiedon mukaan EU tasolla noihin ilmastotoimiin ohjautuu huikeat 2% elvytyspaketin rahoista, siis niistä joissa Suomi maksaa osaltaan sen 6,7 miljardia. Täyttä soopaa siis oli sekin hallituksen toitotus niistä käänteentekevistä ilmastotoimista.
Olympiakisoja ei oikeastaan kannata verrata keskenään, ei ainakaan sadan vuoden takaisia nykyisiin. Paitsi osanottajamaiden määrä, myös lajit ovat lisääntyneet merkittävästi. Kun joukossa on sellaisia lajeja joista meillä ei tiedetä juuri mitään saati harrasteta kilpailumielessä, on selvää, ettemme pärjää sijoituksissa suurmaille.- Anonyymi
Ilmaston ja Kepun kehunnan osalta Kapi pistää provoa oikein mahtavaa eliitin nuolentaa
Kapi on konformisti ja eliitin kaveri tietenkin
Hyvä että hän on palstalla takaisin
Vanhat miehet seuraavat myös urheilua
En millään jaksaisi mitään niin tylsää
Kuntoilusta pidän
Kuten Oikeistososdem pallo polka dot -paita täällä seuraan hulluna maantiepyöräilyä mutta pääosin matkailuohjelmana ja osin kulttuuriohjelmana
>> Onkohan meillä nyt mitalitoiveita enempään kuin edellisissä Rion olympialaissa? Keitähän ne mitalitoivomme olisivat? Mielelläni kuulisin siitä mielipiteitänne.<<
Suurin mitalitoivomme lienee rullalautailija Lizzie Armanto, jolla on sekä Yhdysvaltain että Suomen kansalaisuus, mutta edustaa Tokion olympialaisissa Suomea huolimatta siitä, että asuu Kaliforniassa, eikä taida suomalaisesta isästään huolimatta osata montakaan sanaa suomea. Veikkaan että hän myös meille mitalin tuo ja panen toivoni siihen, että toisen toisi joku yllättäjä, ehkäpä painija Arvi Savolainen.
Omalta osaltani Tokion olympialaisten seuraaminen jää normaalia vähäisemmäksi johtuen aikaerosta, jonka takia esimerkiksi yleisurheilun alkuerät ja karsinnat televisioidaan suorana noin kello 3-6 aamuyöstä. Kun olen tällainen illanvirkku ja uneni hyvin syvää tuohon aikaan, tuskin viitsin yrittää muuttaa vuorokausirytmiäni kuin parina suomalaisittain mielenkiintoisimpana yleisurheilupäivänä. Kai sieltä televisiosta päivittäin jotain koosteitakin edellisyön yleisurheilusta tulee ja finaalit lienevät pääosin päivisin meidän aikaamme. Ne toki eläkeläisenä katson.
Muuten päivisin televisiosta näkyy suorana lähinnä vain palloilulajeja, ratsastuksia, pyöräilyjä, jotka eivät niin jaksa kiinnostaa. Uinti ja voimistelu eivä nekään ei lajeina juuri innosta, tuli lähetys milloin tahansa.
Aamuisin ja aamupäivisin taitaa tulla ampumalajeja ja paineja, jotka ovat ilman suomalaisiakin yleensä kiehtovia. Iltaisin lähetyksiä ei tietenkään ole lainkaan lukuun ottamatta koosteita, koska Japanissa on yö.
Saa nyt sitten nähdä, perutaanko koronan vuoksi viime hetkillä koko olympialaiset. Ei olisi edes ensimmäinen kerta olympialaisten historiassa.- Anonyymi
Joo kuulostaa hyvältä kalifornialainen rulla mikä edustaa Suomea olympialaisissa ja Lordi voittaa euroviisut siis huom viisut
Ruotsilla on paljon ostettuja ns urheilijoita elätettävä Afrikasta ja kehitysmaista Tuo Lizzie Armando oli minulle täysin tuntematon, mutta kun hänet tänään esiteltiin Hesarissa muun olympiajoukkueemme yhteydessä, olen taipuvainen yhtymään hänestä sanomasi. Samat toiveet kuin Sinulla minulla on myös painija Arvi Savolaisesta. Yleisurheilussa meillä ei valitettavasti taida olla mitalitoiveita, elleivät esim. Topi Raitanen esteissä, Senni Salminen kolmiloikassa tai Silja Kosonen moukarissa tee jättiyllätystä. Pienen pieni mahdollisuus mitaliin voisi ehkä olla myös Akseli Keskinen-Sinem Kurtbaylla purjehduksessa.
Minä kyllä varmaan katson tv:sta jo varhaisaamuisin ne suorat lähetykset, joissa suomalaisia urheilijoita on mukana. Enimmäkseen tyydyn kyllä katsomaan vain myöhemmin päivällä ja illalla tulevia koosteita.
Joo, eilen illalla tosiaan jo väläyteltiin mahdollisuutta olympialaisten perumisesta tämän koronan vuoksi. Japanin urheilujohdossa on kuitenkin vakuuteltu, että kisat pidetään. Onhan niitä olympialaisia toki peruttu ennenkin, mutta ehkä vielä vahvemmalla perusteella: Vuoden 1916 Berliinille myönnetyt kisat ensimmäisen maailmasodan perusteella ja vuoden 1940 Helsingille myönnetyt kisat, jotka peruuntuivat toisen maailmasodan vuoksi.
- Anonyymi
Hienoa että Kapi on kehissä mukana
Annan toisen esimerkin
Suomella on enemmän kemian Nobeleita kuin USAlla suhteellisesti koska suomalainen on saanut yhden
Suomi pärjää lajeissa joita ei harrastettu paljon
Mäkihyppy esimerkiksi mahdollisesti vasemman käden keihäänheitto ralli jääkiekko formula kemian nobel ...
Suomi ei pärjää nyrkkeilyssä maantiepyöräilyssä jalkapallossa basebalissa ...
Ja Afikka tuli yleisurheiluun ei pärjää siinäkään
En aikuisena seuraa olympialaisia mutta
eikö Paavo Nurmi häviä naisille juoksuajoissa?
Hieno mies sinänsä. Yrittäjä. Sai sydänkohtauksen 6- kymppisenä vaikka oli terve ja hoikka - Anonyymi
Kapi ei ole terve eikä hoikka. Ainoastaan kakkajäykkänä kylmää pieruaan odottava tolvana, joka kertoi jokunen aika sitten tyystin jättävän saitin. Kukaan ei tällä kertaa pyytänyt jatkamaan mutta yllätys yllätys, täällähän se ukkopaha heiluu jälleen kertoen jättävänsä kommentoimatta. Siis muuta kuin kehuja.
En ihmettele sitä, että tuo avaukseni poliittinen alkuosa ei ole juuri ketään innostanut siihen tarttumaan, sillä asiaa lienee täällä jo paljonkin käsitelty. Sitä hieman ihmettelen, etteivät nuo olympialaisetkaan ole ketään enempää innostaneet. Pystyyn_kuolleelta on sentään tullut niihin kannanotto ja siihen äsken vastasin esittäen myös omia mitalitoivojamme.
Minä kai olen hieman ”urheiluhullu”. Varsinkin olympialaisten osalta, kun olen ollut yksiä olympialaisia katsomassakin;)) V. 1952 Helsingin olympialaisia. Stadionilla olin vain yhtenä päivänä, enempään ei ollut varaa juuri 17 vuotta täyttäneellä Sokoksen urheilupuvuston myymäläharjoittelijalla. Olin muuttanut keväällä avatulle Sokokselle Stockmannilta, jossa olin ”ylennyt” juoksupojasta” varastoapulaiseksi - moni muukin meiltä Stockmannilta saman muuton teki.
Stadionilla olin päivänä, jolloin ohjelmassa oli mm. varsin dramaattinen 5000 metrin juoksu. Viimeisen kierroksen alussa johdossa ollut Iso-Britannian Chataway kaatui eikä pystynyt tekemään samoin kuin Virén Münchenissa, vaan jäi viidenneksi. Tshekkoslovakian Zatopek voitti, kuten voitti myös 10 000 metriä ja maratonin. En edes muista mitä muita lajeja oli ohjelmassa kun niissä missään ei kai ollut suomalaismenestystä. Harmitti, etten ollut ostanut lippua edelliseksi päiväksi, jolloin Toivo Hyytiäinen voitti pronssimitalin keihäänheitossa.
Maratonin loppuvaiheita olin kyllä katsomassa Vallilassa Mäkelänkadun varrella Kumpulantien risteyksessä olevalla mäellä. Maraton juostiin vanhaa Tuusulantietä, kääntöpaikka Tuusulan Mätäkivenmäessä. Kun Zatopek päätään puolelta toiselle riuhtoen nousi mäkeä ja kääntyi Kumpulantielle stadionin suuntaan (jonne oli matkaa enää vajaat pari kilometriä) seuraavaa ei vielä edes näkynyt Käpylän suunnalla, jonne oli näköyhteyttä monta sataa metriä.
Tulipahan vieläkin juttua, vaikka sitä tuli kovin paljon jo avauksellenikin. Palstan kannalta kuitenkin hyvä, että sanoo sanottavansa yhdessä viestissä niin ei täytä sillä palstaa eikä vie tilaa asiakeskustelulta siten kuin vievät nuo lauseen-parin roiskaisut omina avauksinaan. Sehän kai sellaisten lähettäjällä on tarkoituksenaankin. Tarkoitukseensa päästäkseen hän tarvitsee ainakin parikymmentä avausta ennen kuin pääsee minun yhden viestini pituuteen;))
Nyt alan keskittyä odottamaan olympialaisia, joita toivottavasti ei sentään peruta, vaikka sellaistakin mahdollisuutta on jo väläytelty - tuosta asiasta oli enemmän Pystyyn_kuolleen viestissä ja vastauksessani hänelle.- Anonyymi
Onhan tuota poliittista osaakin kommentoitu, kopiodaanpa se sinulle
"Suomi on tosiaan kokoaan suurempi EU:ssa, ainakin mitä maksamiseen tulee. Tämä kaikkien aikojen huonoin hallituksemme kun tyri jo sen elvytyspaketin, jossa Suomi maksaa 6,7 miljardia siitä, että saa 2,5 miljardia takaisin. Nyt tämän uusimman paketin kylkeen on saatu joku sosiaalisenoikeudenmukaisuuden rahasto, ja kas kummaa, taas Suomi on huippumaksajan roolissa. Kaikkien aikojen huonoin hallituksemme aikaansaannoksia siis sekin.
Tuon elvytyspaketin muuten piti olla ilmastonmuutoksen vastaisiin toimenpiteisiin suunnattu, tai ainakin niin sen meille tämä kaikkien aikohjen heikoin hallituksemme markkinoi. Viimeisimmän tiedon mukaan EU tasolla noihin ilmastotoimiin ohjautuu huikeat 2% elvytyspaketin rahoista, siis niistä joissa Suomi maksaa osaltaan sen 6,7 miljardia. Täyttä soopaa siis oli sekin hallituksen toitotus niistä käänteentekevistä ilmastotoimista. "
Viestini tuppaavat venyä täällä varsin pitkiksi, jos mielestäni minulla on sanottavaa ja kun korkeasta iästäni huolimatta on vielä kykyä myös sanoa sanottavansa.
Viestieni pituutta kyllä hieman pahoittelin edellisessä viestissäni, mutta puolustuksekseni totesin, että eivät ne täytä palstaa eivätkä vie tilaa asiakeskustelulta siten kuin nuo eräältä tulevat lauseen-parin roiskaisut omina avauksinaan. Palstan täyttäminen ja siten tilan vieminen asiakeskustelulta on varmaan hänen tarkoituksensakin, kun kyvyt eivät muuhun riitä. Tarkoituksensa hän on jälleen todistanut, kuten voidaan nähdä.
Jos olympialaisissa ei tapahdu merkittävää, palsta saa taas jäädä minulta rauhaan pidemmäksi ajaksi. Tuo edellä tarkoittamani saa puolestani vapaasti jatkaa ennätystensä rikkomista, vaikka hänellä varmasti jo nyt mahtava tulos viestiensä määrässä ja varmaan rikkomattomaksi jäävä ennätys rekisteröityjen viestiensä määrässä. Jos - toivottavasti kun - minä vielä tänne tulen, olen häntä vaatimattomampi, eli tulen vain tällä samalla nikilläni, jota olen käyttänyt jo yli 6,5 vuotta.
Hei vain kaikille!- Anonyymi
Ei sitä ylläpito näy saavan kuriin. Nytkin hyvin monta aloitusta tämän yläpuolella, muutama kahteen kertaan toistellen. Haluaa tuhota tämän palstan. Kepun vai Kapin takia, siinä kysymys.
- Anonyymi
En usko Kapin niin sanoneen. On realisti, ymmärtää että ei siihen pystyisi. Sitten tuli Sipilä, joka siihen pystyi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko Kapin niin sanoneen. On realisti, ymmärtää että ei siihen pystyisi. Sitten tuli Sipilä, joka siihen pystyi.
Ei se uskon asia ole. Enkä tiedä, sanoiko. Kirjoitti kuitenkin. Ei onnistunut, Sipilä onnistui paremmin.
- Anonyymi
Kun sinä syöt tai juot, niin ruukaakko sinä tehä sen äänekkäillä lutkauksilla niinku Päätalon Herkko?
- Anonyymi
Ehdottomasti noston arvoinen!
- Anonyymi
Hyvää pohdintaa Kapilta!
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2241958Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541216Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801055Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89844- 70792
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784