Voitto käräjäoikeudessa, korvaukset puuttuu.

Anonyymi

Testamentilla omaisuuden saanut odotti yli 4 vuotta kokonaisuudessaan vainajan kuolinpäivästä, testamentin moittimisesta, käräjäoikeuden päätökseen ja siis voitti.

Testamenttia ei kumottu vaan siihen kirjoitettu piti paikkansa ja omaisuus siirtyi hänelle.

Kysymys on se, että tämä haastettu maksoi omat lakimieskulunsa itse. Vastapuoli hävisi ja maksaa omat kulunsa sekä haastetun kulut. Nyt ei kuitenkaan ole tullut kaikkia rahoja vaan yli 25.000€ kuluista puuttuu vielä noin 5000€.

Vakuutusyhtiöstä kerrottiin, että vastapuolen vakuutusyhtiön oikeusturvavakuutuksessa on omavastuu ja puuttuva noin 5000€ maksettaisiin vasta, kun se on saatu perittyä/ulosoton tms kautta tältä vastapuolelta!?

Testamentinsaajan vakuutusta ei ole käytetty mihinkään.

Meniköhän tämä nyt ihan oikein..?

6

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulle taas kävi niin että käräjäoikeus totesi minun "voittaneen asian lopputuloksen kannalta" mutta samalla totesi myös että "tässä tapauksessa ei ole erityisiä perusteita, joiden vuoksi tulisi velvoittaa osapuolia maksamaan toistensa oikeudenkäyntikuluja"

Tuo logiikka jäi nyt hieman auki. Ymmärrän toki että esim. verottajaa ei velvoiteta ikinä mihinkään, mutta meillä oli ihan yksityishenkilöiden välinen perintöasia.

• Anonyymi

Oikeudenkäyntikuluista säädetään oikeudenkäymiskaaren 20 luvussa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340004000#L21

Löytyisiköhän tapauksesi logiikka 2 §:n säännöksestä?
        "Asiassa, jossa sovinto ei ole sallittu, asianosaiset vastaavat itse oikeudenkäyntikuluistaan, jollei ole erityistä syytä velvoittaa asianosaista korvaamaan osaksi tai kokonaan vastapuolensa oikeudenkäyntikulut."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeudenkäyntikuluista säädetään oikeudenkäymiskaaren 20 luvussa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340004000#L21

Löytyisiköhän tapauksesi logiikka 2 §:n säännöksestä?
        "Asiassa, jossa sovinto ei ole sallittu, asianosaiset vastaavat itse oikeudenkäyntikuluistaan, jollei ole erityistä syytä velvoittaa asianosaista korvaamaan osaksi tai kokonaan vastapuolensa oikeudenkäyntikulut."

Kyseessä oli pesänjakajan hakemusasia, jossa vastapuoleni vaati istuntokäsittelyä/pääkäsittelyä. Minun ehdottamani henkilö valittiin jakajaksi eli "voitin asian lopputuloksen kannalta" mutta vastapuolta ei velvoitettu maksamaan kulujani.

• Anonyymi

1. Tuomittiinko maksettavaksi > 25.000 € vai 20.000 €? Oikeudella nimittäin on valta kohtuullistaa asianajajien usein kohtuuttomia laskuja.

2. Oikeusturvavakuutuksesta ei korvata vastapuolelle maksettavaksi tuomittuja oikeudenkäyntikuluja, vaan ainoastaan vakuutetun omat oikeudenkäyntikulut tiettyyn rajaan asti.

• Anonyymi

Vastapuoli hävisi ja maksaa kaiken, omat kulunsa ja haastetun kulut kokonaisuudessaan.

Kyse on ilmeisesti tästä omavastuuosuuden perinnästä, kuka sen pitäisi hoitaa? Vastapuolen oma vakuutusyhtiö? Haastetun vakuutusyhtiö?
        Haastettu itse periin ulosoton kautta?

Varsin omituinen juttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastapuoli hävisi ja maksaa kaiken, omat kulunsa ja haastetun kulut kokonaisuudessaan.

Kyse on ilmeisesti tästä omavastuuosuuden perinnästä, kuka sen pitäisi hoitaa? Vastapuolen oma vakuutusyhtiö? Haastetun vakuutusyhtiö?
        Haastettu itse periin ulosoton kautta?

Varsin omituinen juttu.

Tuomiossa ei määrätä hävinnyttä maksamaan "voittajan kulut kokonaisuudessaan", vaan täsmällinen euromäärä X euroa. Ja näitä kuluja EI makseta hävinneen oikeusturvavakuutuksesta osaksikaan, kyllä ne menevät tuon häviäjä-vakuutuksenottajan omasta pussista - jos siellä maksuvaraa on.

"Haastetun" vakuutusyhtiö voi korvata "haastetun" omasta oikeusturvavakuutuksesta hänen oikeudenkäyntikulunsa tiettyyn rajaan asti, omavastuuta lukuun ottamatta. Tästä suorituksesta vakuutusyhtiölle syntyy regressisaatava jutun hävinnyttä osapuolta kohtaan.

Omavastuun osalta "haastettu" voi periä kulunsa hävinneeltä osapuolelta - joita siis ei korvaa hävinneen vakuutusyhtiö!

"Varsin usein tuomioistuin tuomitsee jutun hävinneen osapuolen korvaamaan voittaneenkin osapuolen kaikki oikeudenkäyntikulut. Myöskään tällaiset tuomioistuimen vakuutetun maksettaviksi tuomitsemat vastapuolen oikeudenkäyntikulut eivät kuulu oikeusturvavakuutuksen piiriin, eli ne vakuutuksen ottajankin on korvattava omista varoistaan. Poikkeuksena tähän on ainoastaan sellainen tilanne, jossa kuluttaja-asiamies on avustanut vakuutettua sekä tilanne, jolloin vastapuoli ei ole noudattanut kuluttajavalituslautakunnan, Vakuutuslautakunnan tai muun vastaavan elimen päätöstä." (Minilex)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      148
      6267
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      46
      1705
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1354
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      45
      1008
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      320
      991
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      45
      903
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      889
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      866
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      857
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      845
    Aihe