Todellisuuden voi ymmärtää järjestyksen ja kaaoksen välisenä temmellyskenttänä.
Evoluutioteoriassa järjestystä edustaa luonnonvalinta, joka valitsee jo olemassaolevaan järjestykseen sopivat vaihtoehdot. Kaaosta edustaa sattuma. Jotta evoluutiota (kehitystä) voi tapahtua pitää olla jo ennestään järjestystä. Evoluutio on seuraus, eikä syy.
Miten tämä saadaan sopimaan yhteen kristinuskon kanssa? Väitän, että hierarkisen todellisuuskäsityksen avulla. Järjestys kuuluu todellisuuden ylemmälle tasolle ja sattuma alemmalle tasolle (satunnaiset mutaatiot tapahtuvat siellä alhaalla). Eliöillä on sekä fenotyyppi, että genotyyppi.
Luonnosta ei suoraan voi ottaa mallia, koska se heijastaa sekä järjestystä, että kaaosta. Jos etsii viisautta kannattaa mennä kirjastoon.
Areiopagilla on kirjoitus otsikolla "Onko luterilainen luonnollinen teologia mahdotonta?"
Siellä lukee, että Lutherin mukaan "Tämän maailman asioista tärkein, korkein ja paras asia on järki. Se on jotakin jumalallista." ja että "järki on sokea nimenomaan hengellisissä asioissa.".
Hierarkinen todellisuuskäsitys voisi antaa valoa myös hengellisiin asioihin.
Vapaan tahdonkin voi ymmärtää siten, että se on satunnaiselta näyttävää järkevää toimintaa. Yksilö toimii järkevästi vaikkemme pystykään ennakoimaan tarkasti mitä hän tulee tekemään. Voisi ehkä sanoa, että toimii satunnaisesti, mutta tietyn jäkjestyksen puitteissa. Tämähän olisi positiivista sidottua ratkaisuvaltaa!
Järjestystä ja kaaosta
19
91
Vastaukset
Ei kyllä nyt on pakko sanoa ihan rehellisesti, että luomiskertomusta ja evoluutiteoriaa ei vaan saa yhteen tai sitten pitää tehdä jo jotain ihme päätelmiä johon riitä yksi fläppitaulu.
Luomiskertomus voidaan jättää rauhaan. Areiopagin kirjoituksessakin todetaan, että "Luonnollinen teologia ei siis nojaa Jumalan erityiseen ilmoitukseen (Jumalan inspiroimiksi käsitettyihin kirjoituksiin tai historiassa tapahtuneisiin tapahtumiin, joiden oletetaan ilmaisevan Jumalan tahtoa) vaan pelkästään inhimilliseen järkeen ja havaintoihin.".
- Anonyymi
Luomiskertomus ei liitykään evoluutioon, vaan kvanttifysiikkaan.
- Anonyymi
Uskotko, että elämä on syntynyt tyhjästä kuten evoteoria esittää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskotko, että elämä on syntynyt tyhjästä kuten evoteoria esittää?
Tieteen mukaanhan meillä ei edes ole materiaa, niin miten tyhjä syntyy tyhjästä?! Eikä ole edes aikaa, niin miten evoluutioteoria voi pitää paikkansa?!
- Anonyymi
Tieteen mukaanhan meillä ei edes ole materiaa, niin miten tyhjä syntyy tyhjästä?! Eikä ole edes aikaa, niin miten evoluutioteoria voi pitää paikkansa?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieteen mukaanhan meillä ei edes ole materiaa, niin miten tyhjä syntyy tyhjästä?! Eikä ole edes aikaa, niin miten evoluutioteoria voi pitää paikkansa?!
Tuplasipa kummasti?! Ehkä olisi sitten painava totuus.
- Anonyymi
<<Evoluutioteoriassa järjestystä edustaa luonnonvalinta, joka valitsee jo olemassaolevaan järjestykseen sopivat vaihtoehdot. Kaaosta edustaa sattuma.<<
Ei ole edelleenkään sinulle mennyt tämän päivän tieteelinen tieto perille - ei ole mitään sattumaa. Että voikin olla näin vaikeaa...- Anonyymi
Evoteorialla ei ole mitään tieteellistä näytyöä. Kaikki on pelkkää teoriaa ja arvailua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Evoteorialla ei ole mitään tieteellistä näytyöä. Kaikki on pelkkää teoriaa ja arvailua.
Minusta 'väsymisen' luomiskertomuksesta voisi ajatella myös tieteellisesti. Jumalanhan oli levättävä luomistyönsä ohessa.
- Anonyymi
<<Tämähän olisi positiivista sidottua ratkaisuvaltaa!<<
Sidottu ratkaisuvalta liittyy vain Lutherin päätelmiin Paavalin opista, jossa hän todella sitoo ihmisen perisyntiin, jota ei edes Raamatun luomiskertomuksessa ole. Ja tuo sidottu ratkaisuvalta kertoo myös Lutherin sanoin, että tämä tahtoo meitä olemaan niin, että kaikki se mitä olemme ja teemme on ansainnut vain pelkän vihan. Lutherin oin sanoin. Tiede todistaa, että ihmisellä on vapaa tahto.
https://www.youtube.com/watch?v=NRmsdiZWLJc
Suomen kielinen tekstitys.Sidottu ratkaisuvalta tarkoittanee sitä, että ihmisen valittavissa on vain osa kaikista mahdollisuuksista. Vapaan tahdon tapauksessa tahto sitoo ihmisen valintoja siten, että ihmisen valittavissa on vain osa kaikista mahdollisuuksista. Sidottu ratkaisuvalta ei kuulosta lainkaan huonolta asialta, jos tahto on sidottu hyviin asioihin. Luther lähtee kuitenkin siitä oletuksesta, että ihmisen tahto on sidottu huonoihin asioihin. Oikeastaan Lutherin sidottu ratkaisuvalta on paras vapaan tahdon ilmaisu siten kuin vapaa tahto ilmenee maailmassa. Vapaassa tahdossakin on kysymys kahdesta asiasta, vapaudesta ja tahdosta. Usein valitettavasti vapaassa tahdossa nähdåän vain vapaus, eikä lainkaan sitä sitovaa tahtoa. Siinäkin on mukana järjestystä ja kaaosta.
- Anonyymi
inti kirjoitti:
Sidottu ratkaisuvalta tarkoittanee sitä, että ihmisen valittavissa on vain osa kaikista mahdollisuuksista. Vapaan tahdon tapauksessa tahto sitoo ihmisen valintoja siten, että ihmisen valittavissa on vain osa kaikista mahdollisuuksista. Sidottu ratkaisuvalta ei kuulosta lainkaan huonolta asialta, jos tahto on sidottu hyviin asioihin. Luther lähtee kuitenkin siitä oletuksesta, että ihmisen tahto on sidottu huonoihin asioihin. Oikeastaan Lutherin sidottu ratkaisuvalta on paras vapaan tahdon ilmaisu siten kuin vapaa tahto ilmenee maailmassa. Vapaassa tahdossakin on kysymys kahdesta asiasta, vapaudesta ja tahdosta. Usein valitettavasti vapaassa tahdossa nähdåän vain vapaus, eikä lainkaan sitä sitovaa tahtoa. Siinäkin on mukana järjestystä ja kaaosta.
<<Sidottu ratkaisuvalta ei kuulosta lainkaan huonolta asialta, jos tahto on sidottu hyviin asioihin. <<
Uskonnossa ei ole sidottu hyviin asioihin, vaan pahoihin asioihin, koska väitetään valheellisesti tuota saatanan tarinaa perisynnistä luomiskertomuksessa, jota siellä siis ei edes ole. Niinpä Paavali sitoi ihmisen tahdon pahoihin asioihin. Kannattaisi nyt vihdoinkin lukea tämä - lukemattomia kertoja laittamani - Lutherin referaatti Paavalin syntiopista, koska tämä juuri on se syvin perusongelma koko kristinuskossa tosi Jumalan käyttämisellä uhrilahjana.
<<Jos kaikki ne, jotka ovat armon ulkopuolella, ovat nimenomaan luontonsa puolesta VIHAN lapsia, niin on vapaa ratkaisukin luontonsa puolesta VIHAN lapsi, ja jos se jo luontonsa puolesta on tällainen, niin vielä suuremmalla syyllä se on VIHAN lapsi tekojensa puolesta. Mutta eihän VIHAN lapsi luonnostaan kykene tekemään mitään muuta kuin sitä, MIKÄ PAHAA ON, ei sellaista, mikä valmistaa armoon, vaan VIHAAN, siis sellaista, mikä ansaitsee VIHAN!
Ylös siis, te pelagiolaiset ja valmistautukaa teoillanne armoon, vaikka Paavali tässä sanoo, että kaikki niillä ansaitsevat ainoastaan VIHAN!
Olisihan ollut lienteämpää, jos hän olisi sanonut ainoastaan, että »me OLIMME VIHAN lapsia», mutta lisätessään LUONNOSTAAN-sanan hän tahtoi meitä olemaan siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT. Raamatusta tuskin voinet löytää lyhyydessään voimakkaampaa sanaa vapaata ratkaisuvaltaa vastaan.
(Luther: Sidottu ratkaisuvalta s. 349, 1982.)<<
LUTHER KOITTAA OIKEIN YLIKOROSTETUSTI NYT ALLEVIIVATA TÄTÄ ASIAA KÄYTTÄMÄLLÄ RUNSAASTI VIHA-SANAAKIN. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Sidottu ratkaisuvalta ei kuulosta lainkaan huonolta asialta, jos tahto on sidottu hyviin asioihin. <<
Uskonnossa ei ole sidottu hyviin asioihin, vaan pahoihin asioihin, koska väitetään valheellisesti tuota saatanan tarinaa perisynnistä luomiskertomuksessa, jota siellä siis ei edes ole. Niinpä Paavali sitoi ihmisen tahdon pahoihin asioihin. Kannattaisi nyt vihdoinkin lukea tämä - lukemattomia kertoja laittamani - Lutherin referaatti Paavalin syntiopista, koska tämä juuri on se syvin perusongelma koko kristinuskossa tosi Jumalan käyttämisellä uhrilahjana.
<<Jos kaikki ne, jotka ovat armon ulkopuolella, ovat nimenomaan luontonsa puolesta VIHAN lapsia, niin on vapaa ratkaisukin luontonsa puolesta VIHAN lapsi, ja jos se jo luontonsa puolesta on tällainen, niin vielä suuremmalla syyllä se on VIHAN lapsi tekojensa puolesta. Mutta eihän VIHAN lapsi luonnostaan kykene tekemään mitään muuta kuin sitä, MIKÄ PAHAA ON, ei sellaista, mikä valmistaa armoon, vaan VIHAAN, siis sellaista, mikä ansaitsee VIHAN!
Ylös siis, te pelagiolaiset ja valmistautukaa teoillanne armoon, vaikka Paavali tässä sanoo, että kaikki niillä ansaitsevat ainoastaan VIHAN!
Olisihan ollut lienteämpää, jos hän olisi sanonut ainoastaan, että »me OLIMME VIHAN lapsia», mutta lisätessään LUONNOSTAAN-sanan hän tahtoi meitä olemaan siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT. Raamatusta tuskin voinet löytää lyhyydessään voimakkaampaa sanaa vapaata ratkaisuvaltaa vastaan.
(Luther: Sidottu ratkaisuvalta s. 349, 1982.)<<
LUTHER KOITTAA OIKEIN YLIKOROSTETUSTI NYT ALLEVIIVATA TÄTÄ ASIAA KÄYTTÄMÄLLÄ RUNSAASTI VIHA-SANAAKIN.Kyllä minä sen tiedän, että jos on luulot, kuvitelmat ja uskomukset, että uskonto, kristinusko - kuten sen arvoja mainostetaan - on kaunista, hyvää ja pyhää, ja nyt joutuisikin keikauttamaan tuon oman mielikuvansa täysin toisin päin; se onkin todelisuudessa rumaa, pahaa ja vihattavaa, niin ei se nyt ihan yksinkertainen aivojuttu ole.
Mutta kun valitettavasti se on nyt se TOTUUS Raamatusta, kun Paavalin käskystä perataan pois 'vanha hapatus', kun pääsiäisen lammas, tosi Jumala, on teurastettu.
Tuo hapatus on se taivasten valtakunta, jota Jeesus opetti, ja Paavalin opilla se vaihdetaan synnin eli pahuuden valtakuntaan, mikä on kristinuskon perustana nyt. Toisaalla selitän, että tämä happamattomuus liittyy nimenoman lastenuhrikulttiin VT:stä 2.Kuningastenkirja, luku 23 ja pääsiäinen, jolloin Jeesus surmattiin on nimenomaan esikoispoikien surmajuhla, jotka piti Jumalalle (Jahve) uhrata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä sen tiedän, että jos on luulot, kuvitelmat ja uskomukset, että uskonto, kristinusko - kuten sen arvoja mainostetaan - on kaunista, hyvää ja pyhää, ja nyt joutuisikin keikauttamaan tuon oman mielikuvansa täysin toisin päin; se onkin todelisuudessa rumaa, pahaa ja vihattavaa, niin ei se nyt ihan yksinkertainen aivojuttu ole.
Mutta kun valitettavasti se on nyt se TOTUUS Raamatusta, kun Paavalin käskystä perataan pois 'vanha hapatus', kun pääsiäisen lammas, tosi Jumala, on teurastettu.
Tuo hapatus on se taivasten valtakunta, jota Jeesus opetti, ja Paavalin opilla se vaihdetaan synnin eli pahuuden valtakuntaan, mikä on kristinuskon perustana nyt. Toisaalla selitän, että tämä happamattomuus liittyy nimenoman lastenuhrikulttiin VT:stä 2.Kuningastenkirja, luku 23 ja pääsiäinen, jolloin Jeesus surmattiin on nimenomaan esikoispoikien surmajuhla, jotka piti Jumalalle (Jahve) uhrata.Eli, inti, sidotulla ratkaisuvallalla sinä tässä nyt sitten todistat, että todella uskovaisten tahto on sidottu pahuuteen todellisuudessa, mikä kuulosta aika karmealta, jos se on todella totta, ettei heillä olekaan itsellään enää mahdollistuutta vaikuttaa asiaan tahdollaan. Minä en tiedä, että miten asia on, jos se on manipuloitukin johonkin tunne-elämän syövereihin kaiken lisäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli, inti, sidotulla ratkaisuvallalla sinä tässä nyt sitten todistat, että todella uskovaisten tahto on sidottu pahuuteen todellisuudessa, mikä kuulosta aika karmealta, jos se on todella totta, ettei heillä olekaan itsellään enää mahdollistuutta vaikuttaa asiaan tahdollaan. Minä en tiedä, että miten asia on, jos se on manipuloitukin johonkin tunne-elämän syövereihin kaiken lisäksi.
Mikä ihme on ihmisten aivotoiminnassa vialla, kun ei selvää puhetta enää ymmärretä?! Tätä jaksan ihmetellä - aivan kuin kaikki olisi manipuloitu johonkin toiseen ulottuvuuteen?!
Se lukee tässä Lutherin tekstissä aivan selvästi:
<<hän (Paavali) TAHTOI MEITÄ OLEMAAN siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT<<
Ja hän on itse luterilaisuuden isä, ja kukaan ei kuule häntä tai hänen puhettaan. Tämä on niin uskomatonta. Eikä kuule minua, jos sanon sen saman. Mikä ihme teitä vaivaa?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihme on ihmisten aivotoiminnassa vialla, kun ei selvää puhetta enää ymmärretä?! Tätä jaksan ihmetellä - aivan kuin kaikki olisi manipuloitu johonkin toiseen ulottuvuuteen?!
Se lukee tässä Lutherin tekstissä aivan selvästi:
<<hän (Paavali) TAHTOI MEITÄ OLEMAAN siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT<<
Ja hän on itse luterilaisuuden isä, ja kukaan ei kuule häntä tai hänen puhettaan. Tämä on niin uskomatonta. Eikä kuule minua, jos sanon sen saman. Mikä ihme teitä vaivaa?!Tämän ketjun lopussa olen tämän asian jälleen kerran todistanut Raamatusta juurta jaksaen ja ihan kädestä pitäen, ja kiljunut teologejakin nyt vastuuseen tilanteesta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17031548/mita-uskonvapaus-ei-takaa Anonyymi kirjoitti:
<<Sidottu ratkaisuvalta ei kuulosta lainkaan huonolta asialta, jos tahto on sidottu hyviin asioihin. <<
Uskonnossa ei ole sidottu hyviin asioihin, vaan pahoihin asioihin, koska väitetään valheellisesti tuota saatanan tarinaa perisynnistä luomiskertomuksessa, jota siellä siis ei edes ole. Niinpä Paavali sitoi ihmisen tahdon pahoihin asioihin. Kannattaisi nyt vihdoinkin lukea tämä - lukemattomia kertoja laittamani - Lutherin referaatti Paavalin syntiopista, koska tämä juuri on se syvin perusongelma koko kristinuskossa tosi Jumalan käyttämisellä uhrilahjana.
<<Jos kaikki ne, jotka ovat armon ulkopuolella, ovat nimenomaan luontonsa puolesta VIHAN lapsia, niin on vapaa ratkaisukin luontonsa puolesta VIHAN lapsi, ja jos se jo luontonsa puolesta on tällainen, niin vielä suuremmalla syyllä se on VIHAN lapsi tekojensa puolesta. Mutta eihän VIHAN lapsi luonnostaan kykene tekemään mitään muuta kuin sitä, MIKÄ PAHAA ON, ei sellaista, mikä valmistaa armoon, vaan VIHAAN, siis sellaista, mikä ansaitsee VIHAN!
Ylös siis, te pelagiolaiset ja valmistautukaa teoillanne armoon, vaikka Paavali tässä sanoo, että kaikki niillä ansaitsevat ainoastaan VIHAN!
Olisihan ollut lienteämpää, jos hän olisi sanonut ainoastaan, että »me OLIMME VIHAN lapsia», mutta lisätessään LUONNOSTAAN-sanan hän tahtoi meitä olemaan siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT. Raamatusta tuskin voinet löytää lyhyydessään voimakkaampaa sanaa vapaata ratkaisuvaltaa vastaan.
(Luther: Sidottu ratkaisuvalta s. 349, 1982.)<<
LUTHER KOITTAA OIKEIN YLIKOROSTETUSTI NYT ALLEVIIVATA TÄTÄ ASIAA KÄYTTÄMÄLLÄ RUNSAASTI VIHA-SANAAKIN.Lutherin, Augustinuksen ja Paavalin opetukset tulevat ymmärrettäviksi kun otetaan huomioon geenit. Aivan kuin he olisivat ymmärtäneet geenien ja periytyvyyden ylipäätään (perisynti) merkityksen. Geenit ovat muovautuneet ympäristöön (johon kuuluu myös oma porukka) sopeutumisen ansiosta sellaisiksi joita tarvitaan selviytymisessä kulloisessakin ympäristössä (tai porukassa) . Sanotaan, että geenit ovat itsekkäitä. Lutherin mukaan ihminen pystyy kyllä tekemään valintoja maallisissa asioissa. Geenejä ei ole viritetty taivaallisia asioita varten.
Kuten kirjoitin avauksessa:
"
Eliöillä on sekä fenotyyppi, että genotyyppi.
Luonnosta ei suoraan voi ottaa mallia, koska se heijastaa sekä järjestystä, että kaaosta. Jos etsii viisautta kannattaa mennä kirjastoon.
"
Tietty määrä itsekkyyttä ja aggressiivisuutta on välttämätöntä olemassaolon kannalta, mutta ne eivät edesauta hengellisissä asioissa. Ilman hengellisyyttä porukan käyttäytyminen saattaa muodostua pelkäksi aggressiiviseksi itsekkydeksi. Tätä ei välttämättä huomaa win-win-tilanteissa, mutta win-lose-tilanteissa turvaudutaan helposti aggressiivisuuteen (porukan sisällä tai porukoiden välillä).
Ihminen on vain eräs eläinlaji, petoeläin.
Järjestys ja kaaos selittävät hyvin erilaisia yhteiskuntajärjestyksiä. Pidetään kiinni vallitsevasta järjestyksestä kun sen vaihtoehtona pelätään olevan kaaos. Kiinassa vallitsee oma järjestys, samoin Iranissa, kun siellä ajatellaan, että niiden vaihtoehtona on kaaos. Ilmeisesti liiallinen järjestyskään ei ole hyvä asia. Toivottavasti Suomi ei lähde kansallisen yhtenäiskulttuurin tielle vaikkakin kirkon liberaali siipi näyttääkin pyrkivän tähän suuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä313507- 1231399
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111321- 711048
- 581041
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871026olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26967Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38941Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67920Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78875