Rahastoon sijoittaminen on suuren riskin sijoittamista.

Anonyymi

Rahastoissa arvo nousee ja se näyttää mukavalta, arvo voi myös laskea.
Et ole saanut rahastoista yhtään mitään, ennen kuin olet myynyt ne voitolla.
Pahimmassa tapauksessa arvo laskee eikä saa myytyä osuuksia lainkaan.

Suorissa osake sijoituksissa saa vuosittaisen osingon, ym.
Itse olen saanut useissa osakkeissa jo sijoittamani pääoman verran osinkoja.

Jos en uudelleen sijoittaisi, voisin laittaa jo pääoman pankkitilille ja se olisi 100 % turvassa. Antaisin vain osinkojen tuottaa osinkoa.
Näin siis osake sijoituksessa.

8

1234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sellasta se sijoittaminen on.
      Se noissa rahastoissa on hyvää, että niillä saa hajautettua sijoitusta laajalle alueelle ja ite oon tehny niillä paljon parempaa voittoa kuin pankkitilillä makuuttaminen.
      Viime vuonna tein pelkillä indeksirahastoilla yli 22 te voiton. Ehkäpä suorilla pörssisijoittamisilla olisin voinu saada vielä paljon enemmänkin, mutta riskikin niissä on aikalailla isompi kun vertaa että joku pörssiyhtiö olisi mennyt konkurssiin.
      Nyt kuitenkin kesäkuussa kotoutin 60% pääomaa rahastoista tarkoituksena vaan vähän katella että mitkä rahastot halpenee ja sijoitan niihin sitten lisää mitkä tippuu.
      ETF indeksit on aika hyvii esim S&P 500 on nyt ollu usean vuoden aikas hyvä.

    • Anonyymi

      Sijoitusrahastoissa suurin miinus on että sijoitusrahasto ottaa aina palkkiot välistä.
      Se palkkio on pois tuotosta.

      Parempi vaihtoehto on katsoa mihin kohteisiin sijoistusrahasto on varansa laittanut ja tehdä omat sijoituset täsmälleen samassa suhteessa.
      Tällöin saa saman tuoton kuin sijoitusrahasto, mutta ei joudu maksamaan välityspalkkioita.

      Sijoittamisen voi aloittaa muutamalla kympillä tässä pörssissä (minimisiirto n. 30 euroa) https://www.binance.com/fi?ref=195929035

      Valitettavasti aloitussivulla ei mainita että sijoittaminen onnistuu myös osakkeisiin (mm Microsoft, Apple ym).

    • Anonyymi

      Amazon on hyvä, kuten oli Volvo, mutta nyt on Tesla.

    • Anonyymi

      Osakerahastojen kautta pääsee kyllä osalliseksi osingoista. Rahastot eivät vaan yleensä tulouta osinkoja osuudenomistajille vaan sjoittavat ne uudelleen. Yleensä tämä tapahtuu vielä maksamatta osinkoveroa. Tämä on siis etu verrattuna suoraan osakeomistukseen.

    • Anonyymi

      Itselläni on ollut rahastoa vuodesta 2010. Pari kertaa olen vaihtanut ja pari vuotta sitten hajotin kuukausittaisen maksun niin että vähensin rahaston kk maksua ja otin siitä toiseen

      Mutta aloittaja nousuun ja laskuun. 13.3.2020 kun korona levähti kunnolla esiin rahaston kurssi oli 142€. Se syöksyi muutamassa päivässä 103€ arvoon. Tietenkin kaikilla on aina jotain ostettavaa ja minäkin möin huonolla kurssilla osuuksia. Muutamassa kuukaudessa tilanne oli takaisin lähtötasossa ja nyt 13€ yli. Kun 2014 vuonna vaihdoin tähän rahastoon, ostohinta oli 118€. Jokainen voi itse miettiä liukkaitten suhteellisen arvoja. Nyt minulla on pienemmällä osuusmäärällä jotakuinkin sama euromäärä kuin 1,5v sitten 3/20.

    • Anonyymi

      Rahastoihin kannattaa sijoittaa, jos haluaa varojensa arvon pysyvän pitkällä aikavälillä likimain samana. Ei sovi pikavoittoja kaipaavalle tai ahkerasti kauppaa käyvälle.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Varokaa uudet sijoittajat sen verran, että älkää laittako osakerahastoihin isoja kertasummia nyt, kun pitkää nousua on takana ja arvostukset todella koholla. Parempi on sijoittaa kerran kuussa 100 euroa nyt kuin 1200 eli vuoden satsi kerralla. Isompien kertasijoitusten puolesta puhuisi tilanne, jossa olisimme ensin pitkäkestoisemmassa laskussa joitakin kuukausia, vaikkapa tämän alkaneen vuoden lopulla. Katsokaapa myös rahastojenne kuluja ja verratkaa niitä vaikkapa seuraaviin rahastoihin: Handelsbanken USA indeksirahasto, Nordet Suomi indeksirahasto.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe